Постанова
від 30.12.2008 по справі 2а-85/2008
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2а-85/2008

ПОСТАНОВА

іменем України

30 грудня 2008 року м. Галич

Галицький районний суд Івано-Франківської області в складі:

головуючого судді - Мельника І.І.

секретаря - Матейко О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Галичі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі про стягнення коштів, -

встановив:

ОСОБА_1 08 грудня 2008 року звернувся до Галицького районного суду з адміністративним позовом і просить стягнути в його користь з Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі 74856 грн. 63 коп. недорахованої і невиплаченої йому державної пенсії за період з грудня 2005 року року по грудень 2008 року.

В судовому засіданні позивач свої вимоги підтримав і суду пояснив, що він є учасником ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, віднесений до першої категорії, є інвалідом третьої групи. Згідно рішення Івано-Франківської місьміжрайонної МСЕК від 19 січня 2005 року йому підтверджена третя група інвалідності в зв"язку із захворюванням, пов"язаними з ліквідацією аварії на Чорнобильській АЕС. Станом на даний час він перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Франківської області.

Протягом трьох останніх років (з грудня 2005 року по грудень 2008 року) відповідачем йому було нараховано та виплачено пенсії по інвалідності в зв"язку із захворюванням, пов"язаними з ліквідацією аварії на Чорнобильській АЕС в загальній сумі 24181 грн. 87 коп., в тому числі: за період з грудня 2005 року по грудень 2007 року - 12291 грн. 96 коп., а за 2008 рік йому виплачено 11889 грн. 91 коп., що підтверджується довідками Пенсійного фонду за № 175 від 04.11.2008 року та № 442 від 17.12.2008 року.

Відповідно до ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" пенсії особам, що віднесені до 1-4 категорії встановлюються у вигляді державної та додаткової пенсії за шкоду, спричинену

здоров"ю. Відповідно до ст. 50 вказаного ОСОБА_2 особам, що віднесені до першої категорії, призначається щомісячна додаткова пенсія для інвалідів третьої групи - у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком, а згідно ст.54 ОСОБА_2 пенсія особам, що постраждали і стали інвалідами внаслідок ліквідації Чорнобильської катастрофи, не повинна бути нижчою, ніж 6 (шість) мінімальних пенсій за віком. Крім того, мінімальний розмір пенсії за віком передбачено п.1 ст. 28 ОСОБА_2 України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне забезпечення" встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність і щорічно визначається бюджетним законодавством.

Протягом останніх трьох років відповідач щомісячно недоплачував йому державну пенсію, в зв"язку з чим, він неодноразово звертався до нього з письмовими заявами про проведення відповідних перерахунків відповідно до вимог чинного законнодавства. Однак, в цьому йому необгрунтовано було відмовлено.

В результаті, згідно розрахунку, який долучається до позовної заяви, з грудня 2005 року по грудень 2007 року він недоотримав 49087 грн. 54 коп., а з січня по грудень 2008 року - 25769 грн. 09 коп., а всього ним недоотримано за три останніх роки 74856 грн. 63 коп. пенсії і цю суму просить одноразово стягнути в його користь з відповідача та зобов'язати останнього надалі виплачувати йому державну та додаткову пенсії відповідно до ст. ст. 50, 54 ОСОБА_2 України України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждади внаслідок Чорнобильської катастрофи в редакції ОСОБА_2 України від 09.07.2007 року.

Представник Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі в судовому засіданні позову не визнав і суду пояснив, що питання порядку нарахування пенсії за ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" віднесені до відання Кабінету Міністрів України. Відповідно до ч.4 ст.54 вищеназваного ОСОБА_2 розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв"язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по III групі інвалідності - 6 мінімальних розмірів пенсій за віком. Мінімальний розмір пенсії за віком був визначений ОСОБА_2 України „Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" і розрахункова величина для пенсій, призначених відповідно до ч.4 ст.54 ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" складала 19.92 грн. Частиною 3 ст. 28 ОСОБА_2 України „Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що мінімальний розмір пенсії у розмірі прожиткового мінімуму, встановлюється виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим ОСОБА_2 і не може застосовуватись для пенсій, призначених за іншими законами.

В зв"язку з вищезазначеним, немає підстав для нарахування позивачу пенсії в мінімальному розмірі від прожиткового мінімуму у відповідності до ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". 3 01 січня 2008 року згідно ОСОБА_2 України Про державний бюджет України

на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України проведено перерахунок пенсій, призначених у відповідності до ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждади внаслідок Чорнобильської катастрофи". ОСОБА_2 змінено мінімальний розмір пенсії для інвалідів ЧАЕС та розмір додаткових пенсій, які розраховані від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Мінімальний розмір пенсій з 01.01.2008 року щодо яких встановлено зв"язок з Чорнобильською катастрофою (ст.54) для інвалідів ЧАЕС III групи складає 846 грн. (180% від прожиткового мінімуму, для осіб, які втратили працездатність - 470 грн., додаткова пенсія інваліду III групи - 70 грн. 50 коп. (15% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність).

В даний час позивачу проведено перерахунок призначеної пенсії згідно ОСОБА_2 України Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України . Крім того, вважає, що позивачем пропущено річний строк звернення до суду, через що просив відмовити в задоволенні позову, залишивши його без розгляду.

Заслухавши пояснення сторін та дослідивши матеріали справи і надані сторонами докази суд вважає, що позов обгрунтований і підлягає до задоволення.

Судом встановлено, що позивач є учасником ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, віднесений до першої категорії. Згідно рішення Івано-Франківської місьміжрайонної МСЕК від 19 січня 2005 року йому підтверджена третя група інвалідності в зв"язку із захворюванням, пов"язаними з ліквідацією аварії на Чорнобильській АЕС, що стверджується копією посвідчення та довідкою МСЕ за № 137653. Станом на даний час він перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Франківської області.

Протягом трьох останніх років (з грудня 2005 року по грудень 2008 року) відповідачем йому було нараховано та виплачено пенсії по інвалідності в зв"язку із захворюванням, пов"язаними з ліквідацією аварії на Чорнобильській АЕС в загальній сумі 24181 грн. 87 коп., в тому числі: за період з грудня 2005 року по грудень 2007 року - 12291 грн. 96 коп., а за 2008 рік йому виплачено 11889 грн. 91 коп., що підтверджується довідками Пенсійного фонду за № 175 від 04.11.2008 року та № 442 від 17.12.2008 року.

Як вбачається з листа-відповіді Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі за № 59/П-15 від 28.11.2008 року мінімальний розмір пенсії за віком був визначений позивачу згідно ОСОБА_2 України „Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" і розрахункова величина для пенсій, призначених відповідно до ч.4 ст.54 ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" складала 19.92 грн., вважаючи при цьому, що відповідно до ст. 28 ОСОБА_2 України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" мінімальний розмір

пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим ОСОБА_2.

Разом з тим, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними нормативними актами, при нарахуванні і виплаті позивачці державної та додаткової пенсії, відповідач повинен був керуватися вимогами ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", згідно ст. 50 якого, особам, що віднесені до першої категорії призначається щомісячна додаткова пенсія для інвалідів третьої групи - у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком, а згідно ст.54 ОСОБА_2 пенсія особам, що постраждали і стали інвалідами внаслідок ліквідації Чорнобильської катастрофи, не повинна бути нижчою, ніж 6 (шість) мінімальних пенсій за віком. Мінімальний розмір пенсії за віком передбачений п.1 ст. 28 ОСОБА_2 України „Про загальнообов"язкове державне пенсійне забезпечення", встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність і щорічно визначається бюджетним законодавством. Так, для осіб, що втратили працездатність, затверджено мінімальні прожиткові мінімуми Законами України „Про бюджет на 2005 рік" - з 01 січня 262 грн., з 01 квітня - 290 грн., з 01 липня 310 грн., з 01 вересня - 332 грн.; „Про бюджет на 2006 рік" - з 01 січня - 350 грн., з 01 квітня - 359 грн., з 01 жовтня - 366 грн.; „Про бюджет на 2007 рік" - з 01 січня - 380 грн., з 01 квітня - 410 грн. 06 коп., з 01 жовтня - 411 грн., ОСОБА_2 України Про державний бюджет України на 2008 рік - з 01.01.2008 року - 470 грн., 01.04.2008 року - 481 грн., з 01.07.2008 року 482 грн., аз 01.10.2008 року-498 грн.

Таким чином, позивач згідно ст.ст. 50, 54 ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" повинен був отримати за період з грудня 2005 року по грудень 2007 року 49087 грн. 54 коп. пенсії, а з січня по грудень 2008 року - 25769 грн. 09 коп.

Як вбачається з розрахунку, який долучається до позовної заяви і який суд приймає до уваги, з грудня 2005 року по грудень 2008 року позивач недоотримав 74856 грн. 63 коп. пенсії.

ОСОБА_2 України „Про внесення змін до ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 05.10.2006 року, зокрема ст. 71, зобов"язує провести перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до цього ОСОБА_2. Однак, не дивлячись на те, що позивач неодноразово звертався до відповідача з письмовими заявами про перерахунок пенсії, йому в цьому було відмовлено з посиланням на вищезгадану постанову Кабінету Міністрів України № 1 від 03.011.2002 року (лист-відповідь Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі за № 59/П-15 від 28.11.2008 року).

Суд вважає, що відмова відповідача в перерахуванні та виплаті недоотриманої пенсії позивачу є необгрунтованою.

Із змісту ч.3 ст. 67 ОСОБА_2 України „Про внесення змін до ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" вбачається, що в разі збільшення визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього ОСОБА_2, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров"ю особам, віднесеним до 1 - 4 категорії, а також розмір щомісячної компенсації сім"ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, який відповідно до ст. 2 ОСОБА_2 України „Про прожитковий мінімум" застосовується для встановлення мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за віком. При цьому, мінімальна заробітна плата та мінімальна пенсія за віком відповідно до ст. 19 ОСОБА_2 України „Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" визначаються виключно законами України і є обов"язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, а ст. 22 Конституції передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до діючих законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

На неприпустимість обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень вказав і Конституційний Суд України, який в своєму рішенні від 11.10.2005 року сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та ОСОБА_2 України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави, до яких належать також громадяни, , яким пенсія призначається за спеціальними законами.

Як зазначено в п. 5 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 01.11.1996 року № 9 „Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя", судам необхідно виходити з того, що нормативно-правові акти будь-якого державного державного чи іншого органу підлягають оцінці на відповідність як Конституції, так і закону.

За наведених вище в постанові доказів і обставин справи суд приходить до висновку, що при проведенні нарахування позивачу пенсії, посилання Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі на постанову Кабінету Міністрів України за № 1 від 03.011.2002 року „Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету" згідно якої, нарахування додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров"ю особам, віднесених до 1 категорії учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, проводиться виходячи із розміру 19 грн. 91 коп., а не з фактичної величини мінімальної пенсії за віком є неправомірним, оскільки даною постановою порушуються Конституційні права позивача, через що позов слід задовольнити в межах трьохрічного строку позовної давності.

Оскільки обидві сторони від сплати державого мита звільнені, відповідно до ст. 94 КАС України судові витрати слід віднести за рахунок держави.

На підставі ст.ст. 22, 24, 46 Конституції України, ст.ст. 1, 49, 50, 54, 71 ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ст. 28 ОСОБА_2 України „Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування", ОСОБА_2 України „Про державний бюджет..." на 2005 - 2008 роки, керуючись ст.ст. 94, 158, 159, 161, 163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України суд , -

постановив:

Позов задовольнити.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду україни в Галицькому районі в користь ОСОБА_1 74856 грн. 63 коп. недорахованої і невиплаченої йому державної й додаткової пенсії за період з грудня 2005 року по грудень 2008 року і зобов"язати Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі надалі виплачувати ОСОБА_1 державну та додаткову пенсії відповідно до ОСОБА_2 України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Судовий збір по справі віднести за рахунок держави..

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі протягом десяти днів після проголошення постанови заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протягом двадцяти днів апеляційної скарги через Галицький районний суд.

СудГалицький районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення30.12.2008
Оприлюднено03.03.2010
Номер документу8093607
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-85/2008

Ухвала від 05.07.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заїка М.М.

Ухвала від 11.07.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заїка М.М.

Ухвала від 16.10.2008

Адміністративне

Черкаський районний суд Черкаської області

Пономаренко В.В.

Ухвала від 11.07.2008

Цивільне

Святошинський районний суд міста Києва

Оздоба М.О.

Постанова від 30.12.2008

Адміністративне

Галицький районний суд Івано-Франківської області

Мельник І.І.

Постанова від 01.02.2008

Адміністративне

Баришівський районний суд Київської області

Литвиненко О.Л.

Ухвала від 27.06.2008

Адміністративне

Первомайський районний суд Автономної Республіки Крим

Забара Г.Я.

Ухвала від 26.02.2008

Адміністративне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Веремчук Л.М.

Ухвала від 21.04.2008

Адміністративне

Київський районний суд м.Харкова

Колесник С.А.

Ухвала від 08.07.2008

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Чеснокова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні