МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 травня 2019 р. № 400/920/19 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Фульги А.П., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Приватної організації (Установа, Заклад) "Освітній навчальний науково-дослідний заклад "Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр" ("Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр", вул. Адміральська, 29, кв. 9, м. Миколаїв, 54001
до відповідача:Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, вул. Героїв Майдану, 194-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58013
про:визнання незаконною відмову та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватна організація Освітній навчальний науково-дослідний заклад Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр звернулась до адміністративного суду з позовом про визнання протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування, кадастровий номер № НОМЕР_1 загальною площею 44,90007 га на території Долішньошепітської сільської ради Вижницького району Чернівецької області, зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеутрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування, кадастровий номер № НОМЕР_1 загальною площею 44,90007 га на території Долішньошепітської сільської ради Вижницького району Чернівецької області.
В обгрунтування своїх вимог позивач зазначив, що відповідач, відмовляючи у задоволенні клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою через відсутність ліцензії на здійснення освітньої діяльності, вийшов за межі своїх повноважень, фактично встановивши додаткові, не передбачені законом умови для отримання такого дозволу. Статтею 123 Земельного кодексу України встановлено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, і відсутність у організації ліцензії на здійснення формальної освітньої діяльності не відноситься до таких підстав.
Відповідач позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні. В письмовому відзиві вказав на безпідставність позовних вимог та правомірність відмови Приватній організації Освітній навчальний науково-дослідний заклад Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування, кадастровий номер № НОМЕР_1 загальною площею 44,90007 га на території Долішньошепітської сільської ради Вижницького району Чернівецької області. Відповідно до приписів Земельного кодексу України в даному випадку право позивача на вищезазначену земельну ділянку набувається виключно на земельних торгах, про що повідомлялось позивачу. Також, у поданому позивачем клопотанні не зазначено коду підрозділу цільового призначення земельної ділянки , у зв`язку з чим неможливо встановити для яких позивач має намір одержати земельну ділянку, що свідчить про невідповідність поданих документів вимогам законів. Через відсутність ліцензії на освітню діяльність, позивач не входить до кола суб`єктів, які відповідно до ст. 92 ЗК України мажуть набувати право постійного користування на земельну ділянку. Окрім цього, відповідач наголосив, що суд не вправі переймати повноваження органів виконавчої влади та давати їм вказівки щодо розпорядження дискреційними повноваженнями.
Окрім цього, 15.05.2019 від відповідача надійшли додаткові пояснення по справі, у яких Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області звернуло увагу суду на те, що наказом Головного управління від 07.05.19 №164-од Про визначення переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах , земельну ділянку площею 44, 9007 га кадастровий номер НОМЕР_1 , що розташована на території Долішньошепітської сільстіької ради Вижницького району Чернівецької області включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарького призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах. А відповідно до ч.3 ст.136 ЗК України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Ухвалою суду від 02.04.19 відкрито провадження у справі №400/920/19 та призначено розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження.
Суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засіданні відповідно до строків, визначених в ухвалі про відкриття провадження.
Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.
Приватна організація Освітній навчальний науково-дослідний заклад Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр згідно статуту є приватним закладом освіти, неприбутковою установою, яка забезпечує реалізацію потреб особистості, суспільства і держави в отриманні позашкільної, спеціалізованої, професійної, фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти.
21.01.2019 Приватна організація Освітній навчальний науково-дослідний заклад Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування кадастровий номер № НОМЕР_1 загальною площею 44,9007 га на території Долішньошепітської сільської ради Вижницького району Чернівецької області.
18.02.2019 Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області листом за №0-24-0.31-714/2-19 відмовило у задоволенні зазначеного клопотання щодо надання дозволу у зв`язку з невідповідністю вимогам ст. 92, 123, 134 Земельного кодексу України та ст. 22 Закону України Про освіту.
З метою уточнення причин відмови, представник позивача звернувся із запитом від 14.03.19.
Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області листом №0-24-0.73-1237/2-19 від 22.03.19 роз`яснено позивачу, що без ліцензії на провадження освітньої діяльності неможливо індентифікувати приватну організацію Освітній навчальний науково-дослідний заклад Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр як заклад освіти. Також, відповідачем запропоновано альтернативний варіант передачі земельної ділянки або прав на неї шляхом проведення земельних торгів.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною 2 ст. 123 ЗК України встановлено, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
За ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частиною 2 ст. 134 Земельного кодексу України встановлений вичерпний перелік випадків, у яких земельні торги не провадяться, зокрема, Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:
- розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
- використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
- використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
- будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
- надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;
- надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
- розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;
- надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
- надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;
- надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
- будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
- будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
- передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
- надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;
- поновлення договорів оренди землі;
- передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
- надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
- надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;
- надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.
Наведеною нормою визначено вичерпний перелік випадків у яких земельні торги не проводяться.
За ч. 5 ст. 20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог , встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Виходячи із зазначеного позивачем у клопотанні цільового призначення земельної ділянки, не підпадає під перелік виключень, встановлених ч.2, 3 ст. 134 ЗК України, та право на земельну ділянку в даному випадку має набуватися виключно на земельних торгах.
Водночас, у поданому клопотанні про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою позивач також не вказав код підрозділу цільового призначення земельної ділянки, у зв`язку із чим відповідачем неможливо було встановити, для яких цілей позивач має намір отримати земельну ділянку.
Право постійного користування земельною ділянкою за приписами ст. 92 ЗК України - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
При цьому, за ч. 2 ст. 92 ЗК України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, заклади освіти незалежно від форми власності.
Разом з цим, статтею 22 Закону України Про освіту встановлено, що юридична особа має статус закладу освіту, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.
Освітня діяльність вважається основним видом діяльності, якщо надходження на цей вид діяльності та/або від цього виду діяльності перевищують половину загальних надходжень цієї юридичної особи (фізичної особи - підприємця).
Більш того, за приписами ст. 43 ЗУ Про освіту ліцензування освітньої діяльності - це процедура визнання спроможності юридичної або фізичної особи надавати освітні послуги на певному рівні освіти відповідно до ліцензійних умов.
Освітня діяльність провадиться на підставі ліцензії, що видається органом ліцензування відповідно до законодавства.
Відсутність ліцензії на право провадження освітньої діяльності не спростовується позивачем.
Відтак, за відсутності у приватній організації Освітній навчальний науково-дослідний заклад Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр ліцензії на право зайняття освітньої діяльності, у позивача відсутнє право на отримання у постійне користування вказаної земельної ділянки на підставі ч. 2 ст. 92 ЗК України.
За таких обставин, відповідач правомірно відмовив приватній організації Освітній навчальний науково-дослідний заклад Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр у задоволенні клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування кадастровий номер № НОМЕР_1 загальною площею 44,9007 га на території Долішньошепітської сільської ради Вижницького району Чернівецької області та надано роз`яснення щодо альтернативного способу отримання земельної ділянки через земельні торги.
В задоволенні позову відмовити.
Сума сплаченого позивачем судового збору відшкодуванню не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову Приватної організації (Установа, Заклад) "Освітній навчальний науково-дослідний заклад "Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр" ("Карпатський міжнародний науково-дослідний пермакультурний центр" (вул. Адміральська, 29, кв. 9, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 42764368) до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 194-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58013, ідентифікаційний код 39909396) відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А. П. Фульга
Рішення складено в повному обсязі 04.06.19
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2019 |
Оприлюднено | 05.06.2019 |
Номер документу | 82192175 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні