РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
04 червня 2019 року м. Рівне №460/3219/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: ОСОБА_1 , представник позивачів ОСОБА_2 , третьої особи позивача: представник не прибув, відповідачів: представники ОСОБА_3 О.С. , Жданюк В.В., третіх осіб на стороні відповідача: представники Кириченко О.В., Михайлов В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Малолюбашанська сільська рада доКостопільської районної державної адміністрації, Комісії з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області та Фермерське господарство "Родимовка", про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:
09.01.2019, після усунення позивачами недоліків позовної заяви, відкрито провадження у справі №460/3219/18 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_4 до Костопільської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними, зобов`язання до вчинення певних дій. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження і призначено у відкритому судовому засіданні на 05.02.2019 без виклику сторін.
Ухвалою від 01.02.2019 з огляду на клопотання відповідача вирішено розглянути справу №460/3219/18 за правилами загального позовного провадження та замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.
У підготовчому засіданні 05.02.2019 залучено до участі у справі в якості співвідповідача Комісію з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам в Костопільському районі Костопільської РДА Рівненської області (в подальшому назву уточнено: Комісія з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації ) та в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області та Фермерське господарство Родимовка . В зв`язку з цим в підготовчому засіданні оголошено перерву до 28.02.2019.
В підготовчому засіданні 28.02.2019 в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Малолюбашанську сільську раду; оголошено перерву до 19.03.2019.
Ухвалою від 19.03.2019 закінчено підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 23.04.2019; викликано свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .
Судове засідання 23.04.2019 відкладено на 04.06.2019, так як суд визнав причину неприбуття в судове засідання представника позивачів поважною.
В судове засідання 04.06.2019 не прибув представник третьої особи Малолю-башанської сільської ради, подав клопотання про проведення такого без його участі.
В судовому засіданні 04.06.2019 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Згідно з позовною заявою, відповіддю на відзив, поясненнями представника позивачів та поясненнями позивача ОСОБА_1 в судовому засіданні, позовні вимоги ґрунтуються на тому, що 26 липня 2018 року на земельній ділянці ОСОБА_1 та на земельній ділянці ОСОБА_4 , що знаходяться на території Малолюбашанської сільської ради Костопільського району, с.Мирне, Фермерським господарством Родимовка шляхом дискування були знищені посіви озимої пшениці та трави. З метою визначення розмірів (суми) збитків та неотриманого доходу позивачі 25 вересня 2018 року звернулись з письмовими заявами до Комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації Рівненської області. До заяви, долучили документи, які підтверджують право власності на земельні ділянки: копії Державних актів на право приватної власності, витяги з Державного реєстру речових прав та копії актів прийомки-передачі межових знаків; а також документи, які підтверджують завдану шкоду власникам земельних ділянок протиправними діями ФГ Родимовка : копію акту комісії Малолюбашанської сільської ради Костопільського району від 27.07.2018 про підтвердження факту знищення посівів на земельних ділянках ОСОБА_1 та ОСОБА_4 . Також позивачі долучили до заяв попередній розрахунок збитків та неотриманого доходу. Всупереч вимог Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, Комісією не був складений акт за результатами розгляду заяв позивачів, натомість ще до початку засідання комісії, листом №вих.3494/01-31/1 8 від 16.10.2018 перший заступник голови Костопільської райдержадміністрації, голова Комісії Коваль О.С. вказав, що розрахунок збитків повинна проводити Інспекція Рівненського Держгеокадастру.Також у відповіді Костопільської РДА вказано, що відбулось самовільне зайняття ФГ Родимовка земельних ділянок, а тому збитки в такому випадку Комісія не визначає. Позивачі наполягають на тому, що в даному конкретному випадку їх права власності на земельні ділянки не були порушені, натомість своїми неправомірними діями ФГ Родимовка завдало збитків власникам землі та позбавило їх можливості отримати дохід від урожаю пшениці та трави. При цьому, такі протиправні дії у формі дискування відбулись одноразово, 26.07.2018. За наведеного дії відповідачів вважають протиправними. Оскільки відсутність акту Комісії позбавляє можливості позивачів звернутись до ФГ Родимовка з питанням відшкодування шкоди, просять в судовому порядку зобов`язати відповідачів провести розрахунок збитків та неотриманих доходів.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Малолюбашанська сільська рада письмових пояснень до суду не направляла.
Згідно з відзивом на позов та поясненнями представників Костопільської районної державної адміністрації та Комісії з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації, сторона відповідачів позов не визнає. Свої заперечення обґрунтовує тим, що відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, яким у своїй роботі керується Комісія, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, при тимчасовому зайнятті земельних ділянок з дозволу або за згодою землекористувача. А у разі самовільного зайняття земельних ділянок, яке за змістом статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначається як будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, цей Порядок не застосовується. Виходячи з вищевикладеного, позивачам відмовлено у визначенні розміру збитків Комісією. В свою чергу, розмір збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, обчислюється за спеціальною Методикою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007 територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1619 від 01.11.2000. Позивачами було надано акти обстеження земельних ділянок (паїв) від 27.07.2018 комісією, до складу якої не залучено представників Держгеокадастру. З огляду на вищевикладене, Костопільською райдержадміністрацією було направлено лист Головному управлінню Держгеокадастру у Рівненській області з проханням розглянути можливість проведення перевірки Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області факту завдання збитків гр. ОСОБА_1 та гр. ОСОБА_4 у результаті знищення ФГ Родимовка посівів пшениці та трави на земельних ділянках, які перебувають у їх власності. Відповідь Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №14-17-0.4-1645/90-18 від 29.11.2018 вважають помилковою і доводять, що розрахунок розміру збитків має здійснюватися виключно на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07. 2007. За наведеного, просили в позові відмовити повністю.
Згідно з письмовими та усними поясненнями представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, в якому зазначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Відповідно до пункту 3 Порядку, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. А згідно пункту 2 згаданого Порядку, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії. Таким чином визначення розміру збитків завданих власникам земельних ділянок, розташованих на території Костопільського району належить до компетенції Комісії з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, що діє при Костопільській районній державній адміністрації. Разом з тим, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не заперечило тієї обставини, що з огляду на неодноразові звернення позивачів, визначило розмір шкоди заподіяної внаслідок зайняття земельних ділянок за Методикою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007.
Згідно з усними поясненнями представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Фермерського господарства Родимовка позивачами належними і допустимими доказами не підтверджено, що шкоду їм заподіяно саме Фермерським господарством, а акт комісії Малолюбашанської сільської ради Костопільського району взагалі не є документом, який може підтвердити факт знищення посівів пшениці та трави на відповідних земельних ділянках, позаяк складений органом, що не мав на це відповідної компетенції (ділянки розташовані за межами села). Крім того, наголошував, що позивачі і самі не можуть визначитися з тим, яка подія мала місце: тимчасове зайняття їхніх земельних ділянок, чи їх самовільне захоплення. Так, позивачі звертаючись до відповідачів вказували на тимчасове зайняття їхніх земельних ділянок. Одночасно, позивачі звертались також і в ГУНП із заявою про порушення кримінальної справи з приводу самовільного захвату їхньої землі. За наведеного, вважав дії відповідачів обґрунтованими і правомірними, а відтак не вбачав підстав для задоволення позову.
Дослідженням доказів по справі суд встановив таке.
ОСОБА_1 на праві приватної власності належить 2,01 гектарів землі для ведення особистого селянського господарства на території Мирненської сільської ради, в тому числі 1,59 гектарів ріллі - кадастровий номер ділянки НОМЕР_1 . Право власності підтверджено Державним актом на право приватної власності на землю НОМЕР_2 , виданого 10.12.2003 Костопільською районною державною адміністрацією (а.с.26).
ОСОБА_4 на праві приватної власності належить 1,84 гектарів землі для ведення особистого селянського господарства на території Мирненської сільської ради, в тому числі 1,41 гектарів ріллі - кадастровий номер ділянки НОМЕР_3 . Право власності підтверджено Державним актом на право приватної власності на землю НОМЕР_4 , виданого 10.12.2003 Костопільською районною державною адміністрацією (а.с.27).
Межові знаки на відповідні земельні ділянки передані позивачам за актами від 20.10.2017 (а.с.32).
Свідок ОСОБА_5 , який користується сусідньою із позивачами земельною ділянкою, суду пояснив, що 25.07.2018 приїхав на поле подивитися стан посівів, і виявив, що частина його посівів здискована, як і всі посіви позивачів. 26.07.2018 він подзвонив ОСОБА_7 і повідомив про дану обставину, а 27.07.2018 приїхала комісія з сільської ради і це зафіксувала. Ствердив, що він 25.07.2018 бачив на полі трактор і тракториста, і ствердив, що вони не з села Мирне, а тому швидше за все належать Фермерському господарству Родимовка , яке орендує сусідні ділянки. Також вказав, що на його ділянці є межові знаки у вигляді 1,5 метрових дубових стовпів; На ділянках позивачів межові знаки не капітальні, але були в наявності.
Свідок ОСОБА_6 суду пояснила, що вона як землевпорядник Малолюбашанської сільської ради брала участь в роботі комісії, яка зафіксувала факт знищення посівів озимої пшениці та трави на земельних ділянках позивачів, що мали місце 26 липня 2018 року. Ствердила, що ділянки були здисковані, як і сусідні ділянки, що здані в оренду іншими власниками для Фермерського господарства Родимовка . Про те, що це зроблено трактором Фермерського господарства Родимовка комісія встановила зі слів ОСОБА_5 , власника сусідньої ділянки, який і виявив факт дискування. На час складання акту межових знаків на ділянках позивачів не було.
Акт обстеження земельної ділянки (паю), масив №36, ділянка №51 (рілля) площею 1,59 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , складений 27.07.2018 комісією в складі: ОСОБА_8 П ОСОБА_9 . - заступника Малолюбашанського сільського голови, Стельмащук Л.Г. - спеціаліста-землевпорядника Малолюбашанської сільської ради, ОСОБА_10 . - депутата Малолюбашанської сільської ради, ОСОБА_5 - жителя с АДРЕСА_1 та в присутності власника земельної ділянки ОСОБА_1 . Актом зафіксовано, що при виїзді на зазначену земельну ділянку, комісія встановила, що вся площа земельної ділянки була здискована і за таких обставин, посіви озимої пшениці були знищені разом із зерном та соломою; збір урожаю зернових став неможливим; Відповідно до заяви ОСОБА_1 та зі слів ОСОБА_5 дискування проводилось в період 25-26 липня 2018 року трактором, який належить ФГ Родимовка ; При огляді земельної ділянки, комісія межових знаків не виявила, так як межові знаки були знищені (а.с.35).
Аналогічний за змістом акт було складено цією ж комісією щодо земельної ділянки (паю), масив №36, ділянка № НОМЕР_5 (рілля) площею 1,41 га, кадастровий номер НОМЕР_3 , за участю власника земельної ділянки ОСОБА_4 (а.с.36).
26 вересня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до Голови Комісії з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації Коваля О.С. із заявою про визначення та відшкодування збитків землекористувачу. В заяві вказала, що для посіву озимої пшениці осінню 2017 року та на підсів трави весною 2018 року нею були проведені наступні сільськогосподарські роботи за придбані такі посівні культури: здійснено дискування земельної ділянки в 2 (два) сліди площею 1,59 га; проведена оранка земельної ділянки площею 1,59 га; проведена культивація земельної ділянки площею 1,59 га; придбано зерно озимої пшениці в кількості 318 кг. та насіння трави в кількості 32 кг. з розрахунку на посів земельної ділянки площею 1,59 га; осінню 2017 року проведений посів озимої пшениці на земельній ділянці площею 1,59 га; весною 2018 року проведений посів трави на земельній ділянці площею 1,59 га; весною 2018 року проведено підживлення посівів аміачною селітрою на ділянці площею 1,59 га. Зазначала, що 26.07.2018 їй зателефонував ОСОБА_5 і повідомив, що на її земельній ділянці та земельній ділянці її чоловіка знищені посіви пшениці та трави шляхом дискування; В той же день, вони з чоловіком та з ОСОБА_11 прибули на земельну ділянку і переконались в тому, що майбутній урожай пшениці, трави, соломи був знищений шляхом дискування; Земельні ділянки, які межують з її земельною ділянкою (за винятком земельної ділянки ОСОБА_4 ) власники здали в оренду ФГ Родимовка , яке здійснює сільськогосподарську діяльність на орендованих земельних ділянках жителів села Мирне і в той день працівниками орендаря проводились роботи (дискування) на даному земельному масиві; Дискування земельних ділянок на даному масиві можуть підтвердити: ОСОБА_5 , ОСОБА_11 , ОСОБА_4 . На підставі ст.156 Земельного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 просила Комісію визначити суму затрат та збитків завданих ОСОБА_1 в 2017-2018 роках протиправними діями ФГ Родимовка за: дискування земельної ділянки в 2 (два) сліди площею 1,59 га; оранку земельної ділянки площею 1,59 га; проведення культивації земельної ділянки площею 1,59 га; придбане зерно озимої пшениці у серпні 2017 року в кількості 318,00 кг. та насіння трави в кількості 32,00 кг. на посів 1,59 га земельної площі; посів озимої пшениці на земельній ділянці площею 1,59 га; посів трави весною 2018 року на земельній ділянці площі 1,59 га; підживлення посівів аміачною селітрою, весною 2018 року на земельній ділянці площі 1,59 га.; Визначити суму неодержаних доходів у 2018 році за: не отриманий урожай пшениці із земельній ділянки площею 1,59 га з розрахунку середньої урожайності озимої пшениці в 2018 році по Костопільському району; не отриманий урожай трави із земельної ділянки площею 1,59 га та з розрахунку середньої урожайності по Костопільському району чи Рівненської області; не отриманої кількості соломи пшеничної із земельної ділянки площею 1,59 га; Визначити суму затрат на відновлення земельної ділянки для посіву озимих зернових у 2018 році та посіву трави в 2019 році з розрахунку земельної ділянки площею 1,59 га; Визначити суму затрат на відновлення знищених межових знаків. Результати роботи комісії просила оформити Актом про визначення збитків власнику землі (а.с.18-20).
Аналогічну заяву цього ж дня зареєстровано у Костопільській РДА і від ОСОБА_4 щодо його земельної ділянки площею 1,41 га. (а.с.21-23).
До заяв, обоє позивачів долучали копії паспортів і довідок про РНОКПП, Державних актів на право приватної власності на землю, витягів з Державного реєстру речових прав та копії актів прийомки-передачі межових знаків, а також копії заяв до Малолюбашанської сільської ради, розпорядження голови Малолюбашанської сільської ради про створення комісії, актів комісії Малолюбашанської сільської ради Костопільського району від 27.07.2018, а також листа відділу агропромислового розвитку Костопільської районної державної адміністрації №360/01-57 від 19.09.2018 про середню врожайність по району озимої пшениці.
Крім цього, позивачами були проведені власні розрахунки витрат та неотриманих доходів у 2017-2018 роках із ріллі (а.с.37-38).
Так, за розрахунком ОСОБА_1 , нею були понесені витрати дискування, оранку, культивування, посіви і підживлення в загальному розмірі 13845,00 грн., і не отримано доходи у зв`язку із знищенням майбутнього урожаю зернових, трави та соломи в загальному розмірі 35074,00 грн., разом 48919,00 грн.
За розрахунком ОСОБА_4 , ним були понесені витрати дискування, оранку, культивування, посіви і підживлення в загальному розмірі 11945,00 грн., і не отримано доходи у зв`язку із знищенням майбутнього урожаю зернових, трави та соломи в загальному розмірі 31111,00 грн., разом 43056,00 грн.
Комісія з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам утворена розпорядженням голови Костопільської районної державної адміністрації №24 від 30.01.2018, яким одночасно визнано такими, що втратили чинність розпорядження №143 від 13.06.2016 та №206 від 27.06.2017, якими регулювалося це питання попередньо (а.с.29-31,66). Додатком до цього розпорядження затверджено персональний склад Комісії (а.с.67-68), до якого в подальшому розпорядженням №325 від 23.10.2018 внесено зміни (а.с.69-71).
10.10.2018 за вих. №3335/01-31/18 та за вих. №3334/01-31/18 Малолюбашанському сільському голові та Фермерському господарству Родимовка за підписом першого заступника голови Костопільської районної державної адміністрації оформлено запрошення взяти участь у засіданні Комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам щодо питання відшкодування збитків ОСОБА_1 та ОСОБА_4 (а.с.72-73).
Разом з тим, 16.10.2018 за вих.№3494/01-31/18 та за вих.№3495/01-31/18 ОСОБА_1 та ОСОБА_4 за підписом першого заступника голови Костопільської районної державної адміністрації оформлено відповіді на звернення щодо розгляду на засіданні Комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам питання щодо знищення ФГ Родимовка посівів пшениці та трави (а.с.24-25). У відповідях зазначено, що відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року №284, яким у своїй роботі керується комісія з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Вищезазначеною постановою встановлено порядок відшкодування збитків, зокрема при тимчасовому зайнятті земельних ділянок з дозволу або за згодою землекористувача. У такому разі збитки визначаються комісіями, створеними районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад або за угодою між власниками землі або землекористувачами та підприємствами, установами й організаціями. Отже, у разі самовільного зайняття земельних ділянок цей порядок не застосовується. З огляду на зазначене запропоновано вирішити порушене у відповідному зверненні питання у судовому порядку.
Втім, як свідчить протокол №5 засідання Комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, на засіданні 17.10.2018 питання: Про визначення розміру збитків завданих громадянці ОСОБА_1 у результаті знищення шляхом дискування посівів пшениці та трави фермерським господарством Родимовка на земельній ділянці площею 1,59 га (ділянка №51, масив 36 розпайованих земель колишнього колективного сільськогосподарського підприємства Мир ), яка перебуває у її власності та розташована на території Малолюбашанської ОТГ та питання Про визначення розміру збитків завданих громадянину ОСОБА_4 у результаті знищення шляхом дискування посівів пшениці та трави фермерським господарством Родимовка на земельній ділянці площею 1,41 га (ділянка №50, масив 36 розпайованих земель колишнього колективного сільськогосподарського підприємства Мир ), яка перебуває у його власності та розташована на території Малолюбашанської ОТГ були включені до порядку денного (а.с.74-79).
На засіданні були присутні шестеро членів Комісії з дев`яти. Прибув представник виконкому Малолюбашанської сільської ради Корнійчук П.В., власники землі ОСОБА_1 та ОСОБА_4 . Представник Фермерського господарства Родимовка не прибув.
По вищевказаним питанням порядку денного Комісія одноголосно вирішила: 1. Враховуючи, що відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року №284, яким у своїй роботі керується комісія з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Вищезазначеною постановою встановлено порядок відшкодування збитків, зокрема при тимчасовому зайнятті земельних ділянок з дозволу або за згодою землекористувача. У такому разі збитки визначаються комісіями, створеними районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад або за угодою між власниками землі або землекористувачами та підприємствами, установами й організаціями. Отже, у разі самовільного зайняття земельних ділянок цей порядок не застосовується. Таким чином, вирішення питання про визначення розміру збитків завданих громадянці ОСОБА_4 та громадянину ОСОБА_4 у результаті знищення посівів пшениці та трави Фермерським господарством Родмимовка рекомендовано здійснити у судовому порядку, про що громадянці ОСОБА_4 та громадянину ОСОБА_4 направлено листи від 16.10.2018 №3494/01-31/18 та №3495/01-31/18. 2. Секретарю комісії підготувати проект листа до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з проханням повідомити про стан розгляду звернення громадянки ОСОБА_1 та громадянина ОСОБА_4 щодо перевірки факту самовільного зайняття ФГ Родимовка земельної ділянки, яка перебуває у їхній власності. .
При цьому, 19.10.2018 за №Ф-440/0-721/0/6-18 та №Ф-441/0-720/0/6-18 Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області за результатами розгляду звернення ОСОБА_1 та ОСОБА_4 щодо визначення та відшкодування збитків завданих ФГ Родимовка внаслідок знищення майбутнього урожаю шляхом дискування вказало, що розміри збитків, зокрема, неодержаних доходів, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад відповідно до постанови Кабінету Міністрів №284 від 19.04.1993. З огляду на це, запропонувало звернутися до відповідної Комісії з визначення і відшкодування збитків, що діє при Костопільській районній державній адміністрації (а.с.39-40).
26.10.2018 за вих. №3620/01-31/18 Головному управлінню Держгеокадастру у Рівненській області за підписом першого заступника голови Костопільської районної державної адміністрації оформлено лист у якому повідомлено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_4 відмовлено у визначенні розміру збитків Комісією, оскільки Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 у випадку самовільного зайняття земельних ділянок не застосовується. З огляду на це Костопільська районна державна адміністрація просила розглянути можливість проведення перевірки Управлінням з контролю за використанням та охороною земель факту завдання збитків громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_4 у результаті знищення ФГ Родимовка посівів пшениці та трави на земельних ділянках, що перебувають у їх власності (а.с.80).
У відповідь на вказане звернення Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області зауважило, що твердження Костопільської районної державної адміністрації не відповідає буквальному змісту Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, і вказало на необхідність розгляду заяв громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_4 по суті поставлених питань та прийняття рішення відповідно до зазначеного Порядку (а.с.81).
Крім того, 08.11.2018 ОСОБА_1 та ОСОБА_4 звернулися з окремими заявами до начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визначення та відшкодування збитків землекористувачам за самовільний захват земельної ділянки ФГ Родимовка і Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області визначило розмір шкоди за Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007 (а.с.138-141).
Надаючи правову оцінку правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
В силу вимог статті 156 Земельного кодексу України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок:
а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;
б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;
в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;
г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників;
ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;
д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки;
е) використання земельних ділянок для потреб нафтогазової галузі.
За правилами частини першої статті 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Відповідно до частини третьої цієї статті, порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам земліта землекористувачам.
Пунктом 1 зазначеного Порядку передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Буквальний зміст вказаного пункту свідчить про те, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 Порядок, розроблений саме з метою реалізації норми статті 156 Земельного кодексу України.
Відповідно до пункту 2 Порядку, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники територіальних органів Держгеокадастру, Держеко-інспекції, фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
В силу вимог пункту 3 Порядку, відшкодуванню підлягають:
вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво;
вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень;
вартість лісових і деревно-чагарникових насаджень;
вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і протиселевих споруд;
понесені або необхідні витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи;
інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані .
Згідно з приміткою до останнього абзацу, неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
А за правилами пунктів 4-7 Порядку, розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених або необхідних витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості). Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій, а у разі вилучення (викупу) земельних ділянок - після прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок в межах їх повноважень у період до державної реєстрації підприємством, установою, організацією або громадянином речового права на земельну ділянку у порядку, встановленому Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . У разі вилучення (викупу) земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності збитки відшкодовують власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, відповідні органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, які прийняли рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок. При тимчасовому зайнятті земельних ділянок для розвідувальних робіт, а також для обов`язкових планових робіт з будівництва, технічного обслуговування і ремонту лінійної частини магістральних трубопроводів, що проходять в одному технічному коридорі, збитки визначаються за угодою між власниками землі або землекористувачами та підприємствами, установами й організаціями - замовниками таких робіт з обумовленням розмірів збитків і порядку їх відшкодування в договорі. При недосягненні згоди розміри збитків визначаються комісіями, створюваними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Не підлягають згідно із Законом України Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів відшкодуванню збитки, завдані власникам та користувачам земельних ділянок, розташованих у межах спеціальних зон об`єктів енергетики внаслідок недотримання ними обмежень щодо використання таких земельних ділянок, встановлених зазначеним Законом.
Інших положень згаданий Порядок не містить.
Крім цього, постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007 затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
Пунктом 1 вказаної Методики визначено, що вона спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
Згідно з пунктами 2-3 Методики, розмір шкоди визначається окремо по кожному із зазначених правопорушень. Розмір шкоди не включає витрати на: знесення будинків, будівель і споруд, які самочинно збудовані чи будуються на самовільно зайнятих земельних ділянках чи на земельних ділянках, не відведених в установленому порядку на цю мету; приведення земельних ділянок у стан, придатний для їх подальшого використання за цільовим призначенням; проведення рекультивації порушених земель.
За правилами пункту 4 Методики, розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається: для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за такою формулою: Шс = Пс x Нп x Кф x Кі (1), де Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень; Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів; Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3; Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4; Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №783 від 12.05.2000.
Для земель житлової та громадської забудови передбачена дещо інша формула.
Пунктом 5 Методики визначено формулу для визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, а пунктом 6 - формулу для визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
В силу вимог пункту 7 Методики, розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1619 від 01.11.2000.
Інших положень згадана Методика не містить.
В свою чергу, термін самовільне зайняття земельної ділянки містить Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель № 963-IV від 19.06.2003 і визначає його як будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
За самовільне зайняття земельних ділянок передбачена цивільна, адміністративна та кримінальна відповідальність відповідно до законодавства.
Фактично, у разі самовільного зайняття земельної ділянки порушник або присвоює собі правомочність щодо розпорядження чужою земельною ділянкою, або створює перешкоди власнику щодо розпорядження нею. При цьому суть самовільного зайняття земельної ділянки полягає у тому, що це діяння завжди спрямоване і безпосередньо пов`язане з порушенням належних власнику земельної ділянки правомочностей щодо володіння, користування та розпорядження нею. Зайняття земельної ділянки може полягати у різноманітних діях, у тому числі в експлуатації земельної ділянки у значенні вилучення її корисних властивостей, в огородженні ділянки, яка перешкоджає власнику земельної ділянки чи землекористувачеві здійснювати свої права на землю; у вирощуванні сільськогосподарських культур; видобуванні корисних копалин тощо. Для самовільного зайняття земельної ділянки достатньо заволодіння нею без законних на те підстав, тобто суб`єкт може і не здійснювати фактичне користування землею, але виступає її незаконним володільцем.
Оскільки поняття займати означає закріплювати що-небудь за собою або за кимось, розташовуватись де-небудь, захоплювати яку-небудь територію чи місцевість, то протиправне тимчасове використання чужої земельної ділянки (наприклад, проїзд транспортним засобом, складування сміття тощо), не поєднане із фактичним заволодінням цією ділянкою (інакше кажучи, із встановленням контролю над нею), не повинно трактуватись як самовільне зайняття земельної ділянки .
Саме тому використання землі, що не має на меті заволодіння нею, не може визнаватись самовільним зайняттям земельної ділянки.
З огляду на це та на те, що закріплена у Методиці, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007, формула передбачає визначення розміру шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок саме як добуток площі самовільно зайнятої земельної ділянки та середньорічного доходу, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням з урахуванням відповідних коефіцієнтів, тобто мова йде про тривале використання земельної ділянки, то у випадку із ситуацією навколо земельних ділянок ОСОБА_1 та ОСОБА_4 вказана Методика до застосування не підлягає, позаяк як такого самовільного зайняття їхніх земельних ділянок не відбулося. Фактично, ні фермерське господарство Родимовка , ні будь-хто інший, не присвоювали собі право на земельні ділянки позивачів та не заволодівали ними. Відповідні земельні ділянки не вибували із володіння, користування та розпорядження ОСОБА_1 та ОСОБА_4 та не експлуатувались іншими юридичними чи фізичними особами. Фактично, мало місце виключно знищення майбутнього урожаю позивачів на відповідних земельних ділянках внаслідок протиправних дій сторонніх осіб. Внаслідок таких протиправних дій позивачі тимчасово були позбавлені можливості використовувати належні їм на праві власності земельні ділянки, оскільки сезонний цикл використання таких ділянок порушився на стадії збору урожаю. Відповідно, ОСОБА_1 та ОСОБА_4 як власники відповідних земельних ділянок понесли збитки у вигляді неодержаних доходів.
Збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки відшкодовуються землекористувачам в силу прямої вказівки норми статті 156 Земельного кодексу України та визначаються виключно за правилами Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993.
За наведеного, відмова Комісії з визначення і відшкодування збитків Костопільської районної державної адміністрації у визначенні розміру збитків ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , мотивована тим, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 Порядок в даному випадку не підлягає застосуванню, є протиправною.
Характеристика відповідачами обставин знищення посівів пшениці та трави Фермерським господарством Родмимовка 25-26 липня 2018 року шляхом дискування, як самовільного зайняття земельної ділянки, є абсолютно безпідставною, як і вказівка про застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007.
Розглядаючи на засіданні Комісії з визначення і відшкодування збитків Костопільської районної державної адміністрації заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , вказаний відповідач результати своєї роботи відповідними актами не оформив, а інший відповідач - орган, який створив цю комісію такі акти, відповідно, не затвердив, тобто обоє відповідачів фактично усунулися від виконання обов`язку, покладеного на них законодавством. При цьому, порушене позивачами у відповідних заявах питання взагалі не було розглянуте у встановленому порядку та щодо нього не було прийнято жодного рішення.
За наведеного дії відповідачів не відповідають встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості. Цим відповідачі порушили права позивачів на отримання відшкодування збитків заподіяних за час тимчасового невикористання земельних ділянок у вигляді неодержаних доходів, і такі права підлягають судовому захисту.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною другою цієї статті встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
В свою чергу, за правилами пункту 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
За вимогами частини третьої цієї статті, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
А за вимогами частини четвертої - у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Суд враховує позицію висловлену в постанові від 12.09.2017 у справі №826/6873/16, де Верховний Суд України, скасовуючи судові рішення попередніх інстанцій та направляючи справу на новий розгляд до суду першої інстанції, вказав, що колегія суддів вважає за необхідне зазначити і те, що суд не може підміняти державний орган, дії якого оскаржуються, та приймати замість нього рішення, яке належить до компетенції виключно цього органу, оскільки такі дії суду виходять за межі визначених йому законодавцем повноважень.
А відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З урахуванням наведеного в сукупності, суд приходить до висновку про протиправність дій відповідачів щодо розгляду заяв позивачів, оскільки вони вчинені не у той спосіб, який визначений законодавчо.
Однак позовна вимога щодо зобов`язання відповідачів провести розрахунок збитків та неотриманих доходів від земельних ділянок, не підлягає задоволенню, оскільки рішення про визначення розмірів збитків є дискреційними повноваженнями компетентного органу.
Разом з тим, суд вважає, що для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивачів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень необхідно покласти на Комісію з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації обов`язок повторно розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_4 про визначення та відшкодування збитків землекористувачу від 26.09.2018 (дата реєстрації).
При цьому, суд зазначає, що відповідачі, при повторному розгляді заяв позивачів разом з доданими документами повинні керуватися положеннями Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993.
Додатково суд звертає увагу відповідачів, що в силу вимог пункту 3 Порядку, відшкодуванню підлягають інші збитки власників землі, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Таким чином, відповідачам слід перевірити резонність розрахунків позивачів, зокрема і в тій частині, що ними нараховано до відшкодування, як не отримані доходи у зв`язку із знищенням майбутнього урожаю зернових та трави, так і видатки, понесені на дискування, оранку, культивування, посіви і підживлення цього урожаю, тобто видатки, які за логікою речей і так входять до вартості майбутнього урожаю.
За наведеного, позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд присуджує на користь позивачів витрати по сплаті судового збору в сумі 704,80 грн. кожному, позаяк вимоги про визнання дій протиправними і зобов`язання до вчинення певних дій є однією нерозривною вимогою немайнового характеру.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_6 , АДРЕСА_2 ), ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_7 , АДРЕСА_2 ) третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Малолюбашанська сільська рада (код ЄДРПОУ 04386226, вул.Соборна,10, с.Мала Любаша, Костопільського району, 35009) до Костопільської районної державної адміністрації, Комісії з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації (Код ЄДРПОУ 04057698, вул.Незалежності,7, м.Костопіль, 35000), треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області (Код ЄДРПОУ 39768252, вул.С.Петлюри,37, м.Рівне, 33013), Фермерське господарство "Родимовка" (Код ЄДРПОУ 23628698, вул.Миру,175, смт.Братське, Миколаївської області, 55401), - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Комісії з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації щодо розгляду заяв ОСОБА_1 та ОСОБА_4 про визначення та відшкодування збитків землекористувачу від 26.09.2018 (дата реєстрації).
Зобов`язати Комісію з визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам Костопільської районної державної адміністрації повторно розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_4 про визначення та відшкодування збитків землекористувачу від 26.09.2018 (дата реєстрації) у відповідності до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 та з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стягнути на користь ОСОБА_1 та ОСОБА_4 судові витрати по сплаті судового збору, а саме по 704,80 грн. на користь кожного, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Костопільської районної державної адміністрації.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 14 червня 2019 року.
Суддя Друзенко Н.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2019 |
Оприлюднено | 19.06.2019 |
Номер документу | 82443219 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Друзенко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні