Рішення
від 23.05.2019 по справі 300/195/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" травня 2019 р. справа № 300/195/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Біньковської Н.В.,

за участю: секретаря судового засідання Хоми О.В.,

прокурорів - Хамця Л.М., Верешка М.І.,

представників відповідача - Семчука В.М., Шешурак О.В.,

представників третьої особи - Клименка О.І., Лесика С.Й.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом першого заступника прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Міністерства екології та природних ресурсів України до Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - приватне підприємство "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" про визнання дій протиправними,-

ВСТАНОВИВ:

Перший заступник прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Міністерства екології та природних ресурсів України звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс", про визнання дій протиправними по затвердженню 23.11.2018 лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік для приватного підприємства "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем, в порушення статей 17, 19, 100 Лісового кодексу України, частини 5 статті 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України , пунктів 2, 5, 12, 13, 35 Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1995 за №555, протиправно 23.11.2018 затверджено ліміт на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік для ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс", яке не є постійним лісокористувачем.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.02.2019 в адміністративній справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 04.04.2019 у справі призначено судове засідання. Ухвалами суду від 04.04.2019 та 26.04.2019 у справі витребувано додаткові докази.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, в якому зазначив про безпідставність та необґрунтованість позову. Вважає, що у відповідності до пункту 5.12.28 Положення про управління екологічних та природних ресурсів, затвердженого розпорядженням обласної державної адміністрації №609 від 16.10.2018, відповідачем правомірно затверджено ліміти на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення. Зазначив, що норми закону не містять визначення кола осіб та вказівки щодо подання клопотання про видачу ліміту постійними користувачами земельної ділянки, ліміт слугує підставою для видачі дозволу, видача дозволу здійснюється місцевою радою, до компетенції відповідача не належить перевірка факту чи подано клопотання на затвердження ліміту саме природокористувачем, а повноваження щодо їх затвердження є дискреційними. Стосовно твердження про фактичну легалізацію затвердженням ліміту незаконної та неконтрольованої рубки дерев, зазначив, що вказане не відповідає дійсності, наведений у Переліку заходів з поліпшення санітарного стану лісів по ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" на 2018 рік орієнтовний запас деревини, що підлягає вирубці та максимально можливий запас деревини зазначений у ліміті, знаходиться у межах від 3 до 20 відсотків запасу зазначених лісових ділянок. Вказаний Перелік є одним з основних обгрунтовуючих матеріалів для затвердження ліміту, належним чином погоджений безперервним лісовпорядкуванням Львівської державної лісовпорядної експедиції, науково-технічною радою установи природно-заповідного фонду Галицького НПП, державним спеціалізованим лісозахисним підприємством Івано-Франківськлісозахист , структурним підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища та територіальним органом Держлісагенства України (а.с.129 т.1).

Перший заступник прокурора Івано-Франківської області надав суду відповідь на відзив відповідача згідно якого вважає викладені у відзиві доводи безпідставними та необґрунтованими. Зазначив, що відповідно до п.4 Правил поліпшення якісного стану лісів підставою для рубок формування і оздоровлення є матеріали лісовпорядкування та обстежень, які проводяться саме власниками лісів і постійними лісокористувачами, також звернув увагу на п.2, 12, 13 Санітарних правил в лісах України, та вказав, що при прийнятті до розгляду проекту лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік, розробленого ПП СЛНДПЗГ Чорний ліс , відповідач зобов`язаний був встановити законність підстав надання такого проекту саме цим підприємством, перевіривши наявність у нього статусу постійного лісокористувача. Вважає, що в ході вивчення проекту лімітів, за відсутності у ПП СЛНДПЗГ Чорний ліс права постійного користування лісами та наявності факту не затвердження у встановленому законом порядку проекту організації та розвитку лісового господарства цього підприємства, відповідач незаконно затвердив проект лімітів на використання природних ресурсів (а.с.152 т.1).

Відповідачем надано суду письмові заперечення на відповідь на відзив, згідно яких заперечив твердження прокурора з підстав, наведених у відзиві. Додатково зазначив, що погодивши ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів на 2018, органи державної влади встановили право постійного лісокористування вказаному суб`єкту господарювання. Чинним законодавством не передбачено чіткого порядку затвердження матеріалів лісовпорядкування, проекту організації та розвитку лісового господарства, суб`єкт господарювання отримав погоджену Держлісагенством України та затверджену наказом Мінприроди України №483 від 26.11.2013 Про затвердження розрахункових лісосік для постійних лісокористувачів Івано-Франківської та Чернігівської областей розрахункову лісосіку головного користування, що фактично Мінприроди України ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" визначено постійним лісокористувачем. Вказав, що станом на час розгляду поданого проекту ліміту, підстав для відмови у його затвердженні не було (а.с.240 т.1).

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" надано суду відзив на позов, який судом в силу вимог процесуального закону розцінено як надання пояснень (а.с. 55-65 т.1), та інші письмові пояснення (а.с. 1, 92 т.2), згідно яких позов вважає безпідставним та необґрунтованим. Зазначає, що починаючи з 2000 по даний час ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" виконує взяті на себе зобов`язання з охорони та використання земель лісового фонду, які віднесені до об`єктів природно-заповідного фонду. Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 07.06.2010 у справі №12 236-14/136 роз`яснено рішення суду від 12.11.2013 у справі №12/263, та зазначено, що Івано-Франківcький інститут землеустрою зобов`язаний був видати позивачу (ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс ) проект відведення земель лісового фонду та державні акти на право постійного користування, на даний час триває виконавче провадження. Іншими судовими рішеннями, які набрали законної сили, було встановлено, що порушень земельного законодавства ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" не допущено. ПП СЛНДПЗГ Чорний ліс вживає всі необхідні дії для отримання державних актів на право постійного користування земельними ділянками або реєстрації речового права. Також зазначає, що у 2013 році було затверджено матеріали лісовпорядкування, які є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування, прогнозування і використання природних ресурсів, і на підставі яких ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" використовує землі лісового фонду. Стверджує, що прокуратура на свій власний розсуд тлумачить п.5 Санітарних правил в лісах України. Також зазначає, що на затвердження ліміту подано у встановленому порядку матеріали лісовпорядкування та інші необхідні документи. Вважає, що відповідач затвердив ліміт використання природних ресурсів в межах своїх повноважень, на підставі затверджених матеріалів лісовпорядкування, враховуючи необхідність проведення санітарнооздоровчих заходів, не проведення яких має негативні наслідки для стану лісів.

Першим заступником прокурора Івано-Франківської області надано суду відповідь на пояснення третьої особи у якому зазначив, що правочин постійного користування землею загальнозоологічного заказника не є вчиненим та право постійного користування землею не наступило у зв`язку з відсутністю у підприємства державного акту на право постійного користування землею та не здійснення державної реєстрації такого права (а.с.145 т.1).

Представники прокуратури Івано-Франківської області в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, зазначених в позовній заяві, відповіді на відзив. Просять позов задовольнити.

Представники відповідача в судовому засіданні стосовно задоволення позову заперечили з підстав, наведених у відзиві на позов, письмовому запереченні. Просять суд в задоволенні позову відмовити.

Представники третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" в судовому засіданні пояснили, що вважають правомірним затвердження лімітів використання природних ресурсів, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, обґрунтувавши свою позицію доводами, наведеними у письмових поясненнях.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення прокурорів, представників відповідача, представників третьої особи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими учасники справи обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд встановив наступне.

Рішенням Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 26.04.1995 Про утворення загально-зоологічного заказника Чорний ліс оголошено територію земель лісового фонду, які є в тимчасовому користуванні Івано-Франківського військового промислового комбінату Міністерства оборони України, загально-зоологічним заказником місцевого значення Чорний ліс згідно із додатком. Державному управлінню екологічної безпеки в області доручено розробити в місячний термін положення про загально-зоологічний заказник Чорний ліс , разом з управлінням лісового господарства облвиконкому організувати належний контроль за дотриманням на його території заповідного режиму (зворот а.с.67 т.1).

Рішенням Івано-Франківської обласної ради № 278-12/2000 від 14.03.2000 ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" затверджено проект відведення земельних ділянок лісового фонду для ведення лісового господарства, вилучено із землекористування Івано-Франківського військового лісгоспу Міністерства оборони України землі лісового фонду загальною площею 8531 га та надано їх в постійне користування ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс". Зобов`язано ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" у місячний термін замовити виготовлення документів, що посвідчують право користування землею відповідно до чинного законодавства (т. 1 а.с.42 ).

Директором Івано-Франківського ліспромкомбінату Міністерства оборони України та першим заступником голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації затверджено зведений акт прийому - передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 (а.с.69-71 т.1 ).

01.10.2002 начальником Держуправління екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області затверджено Положення про загально-зоологічний заказник місцевого значення Чорний ліс (а.с.27-32 т.1).

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області у справі №12/2063 від 12.11.2003 позов ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" до Івано-Франківського філіалу інституту землеустрою, Обласного управління земельних ресурсів задоволено, зобов`язано Івано-Франківський філіал інституту землеустрою виконати договір №147-99 від 26.11.1999 і видати ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" (а.с.77 т.1). Вказане рішення суду зверталось до примусового виконання (а.с.78 т.-80 т.1).

Згідно наданих суду інформаційних даних державних реєстрів право постійного користування за ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" не зареєстровано, що сторонами не заперечується (а.с.44-47 т.1).

29.03.2018 Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області, за наслідками розгляду листа прокуратури Івано-Франкіської області від 28.03.2018 повідомлено, що правоустановчі документи на землю по ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" до 2013 року не видавалися, нормативно-грошова оцінка земельних ділянок не розроблялася, відомості про наявність правовстановлюючих документів відсутні (а.с.33 т.1).

13.06.2018 ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" звернулось до Івано-Франківської обласної державної адміністрації із заявою про затвердження ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік. До заяви додано проект ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік; перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів на 2018; план ведення лісового господарства на 2018 (а.с.136 т.1).

У відповідь на заяву від 13.06.2018, Івано-Франківською обласною державною адміністрацією направлено третій особі лист від 16.07.2018 (а.с.81 т.1).

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 у справі №0940/1431/18 за позовом Спеціалізованого лісомисливського науково-дослідного природно-заповідного господарства "Чорний ліс" до Івано-Франківської обласної державної адміністрації, за участю прокуратури Івано-Франківської області, про визнання дій протиправними, визнання нечинним та скасування рішення, та зобов`язання до вчинення дій, позов задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Івано-Франківської обласної державної адміністрації щодо не розгляду по суті клопотання Спеціалізованого лісомисливського науково-дослідного природно-заповідного господарства "Чорний ліс" від 13.06.2018 про затвердження лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік. Зобов`язано Івано-Франківську обласну державну адміністрацію повторно розглянути клопотання Спеціалізованого лісомисливського науково-дослідного природно-заповідного господарства "Чорний ліс" від 13.06.2018 №03-78 про затвердження лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік та прийняти за наслідками його розгляду рішення про затвердження відповідного ліміту або про вмотивовану відмову у його затвердженні. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено (а.с.122-127 т.1).

12.11.2018, ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" звернулось до Івано-Франківської обласної державної адміністрації із заявою, повторно затвердити ліміт на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік, зазначивши, що рішення суду у справі Івано-Франківського окружного адміністративного суду № 0940/1431/18 та 909/548/18 Господарського суду Івано-Франківської області прийняті на його користь (а.с.19 т.1).

23.11.2018 Управлінням екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації за №05-15/5111, за наслідками розгляду клопотання щодо затвердження ліміту на використання природних ресурсів, на підставі ст.9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України, Положення про управління екології та природних ресурсів ОДА, та враховуючи рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 у справі №0940/1431/18, затверджено ліміт на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік для ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" (а.с.20 т.1).

Вважаючи такі дії Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації протиправними перший заступник прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави звернувся до суду із позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 2 Лісового кодексу України лісові відносини - суспільні відносини, які стосуються володіння, користування та розпоряджання лісами і спрямовуються на забезпечення охорони, відтворення та стале використання лісових ресурсів з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.

Право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами (ст.16 Лісового кодексу України).

Право постійного користування лісами посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою (ч.4 ст.17 Лісового кодексу України).

Згідно статті 65 Лісового кодексу України використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.

У відповідності до статті 100 Лісового кодексу України порядок охорони, захисту, використання та відтворення лісів на землях природно-заповідного фонду визначається відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд України , цього Кодексу та інших актів законодавства.

Як встановлено судом, 23.11.2018 Управлінням екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації затверджено розроблений ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" ліміт на використання природних ресурсів із здійснення вибіркових санітарних рубок, а також рубок формування і оздоровлення лісів - рубки догляду (освітлення) та інших заходів з формування і оздоровлення лісів.

Згідно пункту 4 Правил поліпшення якісного складу лісів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 №724, підставою для рубок формування і оздоровлення лісів є матеріали лісовпорядкування та обмежень, які проводяться власниками лісів і постійними лісокористувачами.

Відповідно до пункту 2 Санітарних правил в лісах України, затверджених затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1995 №555, заходи з поліпшення санітарного стану лісів здійснюються власниками лісів, постійними лісокористувачами з метою оздоровлення насаджень у максимально стислі строки за умови недопущення негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Види, обсяги, строки, місце та особливості здійснення заходів з поліпшення санітарного стану лісів визначаються державними спеціалізованими лісозахисними підприємствами, органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами Держлісагентства, а також власниками лісів, постійними лісокористувачами на основі погоджених відповідно до вимог статті 29-1 Лісового кодексу України матеріалів лісовпорядкування, а також результатів оцінки санітарного стану лісових насаджень (п.3 Санітарних правил).

За змістом 5 Санітарних правил в лісах України заходи з поліпшення санітарного стану лісів плануються і здійснюються на основі матеріалів лісовпорядкування, а також санітарних та лісопатологічних обстежень, а в межах природно-заповідного фонду - відповідно до вимог проектів організації територій та об`єктів природно-заповідного фонду та/або положень про них з урахуванням специфіки, ступеня та періоду пошкодження насаджень, біології деревних порід, шкідників та збудників хвороб лісу. Складений власником лісів, постійним лісокористувачем перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів (додаток 1) погоджується державним спеціалізованим лісозахисним підприємством, органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим та відповідним територіальним органом Держлісагентства (у межах природно-заповідного фонду - погоджується також обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища). Для погодження переліку заходів з поліпшення санітарного стану лісів власники лісів, постійні лісокористувачі подають державному спеціалізованому лісозахисному підприємству, органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим та відповідному територіальному органу Держлісагентства (у межах природно-заповідного фонду - також обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям, а на території Автономної Республіки Крим - органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища) такі документи: копії матеріалів лісовпорядкування; копії матеріалів обліку лісових пожеж чи матеріалів обліку осередків шкідників і хвороб лісу, актів лісопатологічних обстежень насаджень; копії повідомлень про появу ознак погіршення санітарного стану лісових насаджень. У межах природно-заповідного фонду власники лісів, постійні лісокористувачі також подають державному спеціалізованому лісозахисному підприємству, органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим та відповідному територіальному органу Держлісагентства: копії матеріалів проектів організації територій та об`єктів природно-заповідного фонду та/або положень про них, що регламентують здійснення заходів з поліпшення санітарного стану лісів на таких територіях чи об`єктах; копія рішення науково-технічної ради установи природно-заповідного фонду про доцільність здійснення таких заходів.

Для поліпшення санітарного стану лісів здійснюються такі заходи, зокрема, вибіркові санітарні рубки (п.4 Санітарних правил).

Вибіркові санітарні рубки проводяться власниками лісів, постійними лісокористувачами шляхом вилучення з насаджень сухостійних, відмираючих, дуже ослаблених внаслідок пошкодження насаджень пожежами, шкідниками, хворобами лісу і внаслідок аварій та стихійного лиха окремих дерев або їх груп (п.12 Санітарних правил).

Згідно пункту 13 Санітарних правил в лісах України власники лісів, постійні лісокористувачі призначають на основі матеріалів лісовпорядкування, лісопатологічних обстежень та повідомлень про появу ознак погіршення санітарного стану лісових насаджень вибіркові санітарні рубки, про що інформують обласну, Київську та Севастопольську міські держадміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища та орган місцевого самоврядування, на території якого зростають насадження, що потребують вибіркової санітарної рубки. У межах природно-заповідного фонду вибіркові санітарні рубки призначаються за погодженням з обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України визначено, що спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а також на підставі дозволів (ч.5 ст.9-1 Закону).

За змістом частини 8 статті 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів видається після затвердження лімітів, підставами для відмови у видачі дозволу є відсутність затвердженого в установленому порядку ліміту, порушення умов природокористування та режиму території природно-заповідного фонду.

Проведення рубок формування і оздоровлення лісів, інших видів рубок здійснюється в межах затверджених планів та на підставі рішень науково-технічних рад установ природно-заповідного фонду згідно з лімітом на використання природних ресурсів на підставі дозволів (ч.15 ст.9-1 Закону).

Таким чином, системний і логічний зв`язок наведених вище норм права свідчить, що затвердження ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду є одним із етапів спеціального використання природних ресурсів, який здійснюється власниками лісів, постійними лісокористувачами. Затверджений ліміт на використання природних ресурсів є одним із документів згідно якого власниками лісів, постійними лісокористувачами проводяться рубки формування і оздоровлення лісів та інші види рубок. Тому, дії по затвердженню ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, суб`єкту, який не є власником лісів або постійним лісокористувачем, є протиправними.

Суд вважає помилковими доводи відповідача про відсутність в Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації компетенції щодо перевірки факту подання клопотання на затвердження ліміту та проекту ліміту саме постійним природокористувачем.

Так, згідно вимог статті 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України затвердження ліміту на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення здійснюється, зокрема, обласними державними адміністраціями.

У відповідності до п.3.2 Положення про управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням обласної державної адміністрації №609 від 16.10.2018, до галузевих завдань управління належить реалізація державної політики у ведені заповідної справи, формування, збереження та використання екологічної мережі, здійснення управління та регулювання у сфері охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду України на території області.

Управління здійснює розгляд матеріалів та затверджує ліміти на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення (п.5.12.8 Положення).

Отже, саме на відповідача покладено обов`язок управління та регулювання у сфері охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду України на території області, розгляд матеріалів, наданих для затвердження ліміту на використання природних ресурсів у межах територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, та затвердження відповідного ліміту. При цьому, здійснення Управлінням повноважень повинно відповідати чинному законодавству і підзаконним нормативним актам. А законодавством визначено, що проведення заходів з формування і оздоровлення лісів здійснюється власниками лісів, постійними лісокористувачами. Тому, затвердження ліміту без встановлення наявності у підприємства права власності або права постійного користування лісами є незаконним.

При цьому, доводи відповідача, що затвердження ліміту є формальною процедурою суперечить наведеним вище нормам, оскільки затвердження ліміту є однією із стадій і форм контролю за законним і раціональним використанням природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення. Видача місцевою радою дозволу на спеціальне використання природних ресурсів не припиняє дії затвердженого ліміту на використання природних ресурсів і згідно вказаного документу, поряд із іншими, проводяться рубки формування і оздоровлення лісів та інші види рубок.

В судовому засіданні встановлено, та не заперечується учасниками справи, що право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 8531 га Загально-зоологічного заказника місцевого значення Чорний ліс у встановленому законодавством порядку за ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс не зареєстроване, акт на право постійного користування відповідною земельною ділянкою у ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс відсутній.

Відтак, в силу вимог статті ст.17 Лісового кодексу України ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" не є постійним лісокористувачем.

Чинним Земельним кодексом України приватні підприємства не наділені правом постійного землекористування (стаття 92 ЗКУ).

Статтею 57 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства, що також виключає можливість надання в постійне користування приватним підприємствам земель лісового фонду.

При розгляді справи № 2а-2988/11/0970, постанова Львівського апеляційного адміністративного суду у якій від 12.05.2015 залишена без змін судом касаційної інстанції, Львівським апеляційним адміністративним судом встановлено, що рішення Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 року №278-12/2000, яким затверджено проекти відведення земель лісового фонду для ведення лісового господарства ПП «Чорний ліс» і надано в постійне користування землі лісового фонду загальною площею 8531 га ПП «Чорний ліс» було не можливо виконати ні в період прийняття такого рішення ні на час розгляду справи.

Таким чином, затвердження 23.11.2018 відповідачем ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс , який не є постійним лісокористувачем, ліміту на використання природних ресурсів у межах територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, є протиправним.

При цьому, суд зазначає про безпідставність доводів відповідача про встановлення права постійного лісокористування ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс погодженням переліку заходів з поліпшення санітарного стану лісів на 2018 рік, так як таке погодження є однією із складових здійснення санітарних рубок, ліквідації захаращеності та профілактики виникнення і поширення осередків шкідників, хвороб лісу, та не є правоустановчим документом. Також, не є документом який визначає у законний спосіб постійним лісокористувачем ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс і наказ Мінприроди України №483 від 26.11.2013 "Про затвердження розрахункових лісосік для постійних лісокористувачів Івано-Франківської та Чернігівської областей".

Крім наведеного слід зазначити, що справа №12/263 (Господарський суд Івано- Франківської області) стосується позовних вимог щодо виконання умов договору №147-99 на виготовлення проекту відведення (позивач ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс , відповідач 1- Івано-Франківський філіал інституту землеустрою, Відповідач 2 - обласне управління земельних ресурсів), а справи №2а-2318/09/0970, №2а-3149/10/0970, №2а-3552/12/0970 (Івано-Франківський окружний адміністративний суд) стосуються позовних вимог щодо скасування приписів (позивач ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс , відповідач Державна інспекція з контролю за використання та охороною земель в Івано-Франківській області).

Додаткове рішення господарського суду Івано-Франківської області у справі № 12/263 яким зобов`язано Головне управління Держкомзему у Івано-Франківської видати ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс проекти відведення земельних ділянок і державні акти на право постійного користування і яке враховано при винесенні 21.01.2010, 12.11.2010, 17.12.2012 постанов Івано-Франківським окружним адміністративним судом у справах і №2а-2318/09/0970, №2а-3149/10/0970, №2а-3552/12/0970 скасоване постановою Вищого господарського суду України від 10.02.2009 року (справа №12/263).

Отже, ні рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 12.11.2003 року у справі №12/263 ні постановами Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.01.2010, 12.11.2010, 17.12.2012 у справах №2а- 2318/09/0970, №2а-3149/10/0970, №2а-3552/12/0970 на які посилається у письмових поясненнях третя особа, не визнано права постійного користування ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс земельною ділянкою лісового фонду площею 8531 га та не підтверджено правомірності такого права.

Також суд звертає увагу, що рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 у справі 0940/1431/18, суд, зокрема, зобов`язав Івано-Франківську обласну державну адміністрацію повторно розглянути клопотання ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс від 13.06.2018 №03-78 про затвердження лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 та прийняти за наслідками його розгляду рішення про затвердження відповідного ліміту або про вмотивовану відмову у його затвердженні. Підставою для прийняття такого рішення стало те, що Івано-Франківська обласна адміністрація фактично не розглянула клопотання про затвердження ліміту.

За наведених вище обставин, суд приходить висновку про наявність підстав для задоволення позову та визнання протиправними дій відповідача по затвердженню 23.11.2018 ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік ПП СЛМНДПЗГ Чорний ліс .

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації по затвердженню 23.11.2018 ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення на 2018 рік приватному підприємству "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 40008068, вул. Сахарова 23-а, м. Івано-Франківськ, 76014) на користь прокуратури Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 03530483, вул. Грюнвальдська 11, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76000) сплачений судовий збір в розмірі 1921, 00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 копійок).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до суду апеляційної інстанції через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

У зв`язку з перебуванням судді з 28.05.2019 по 31.05.2018 включно у відпустці, та з 02.06.2019 по 04.06.2019 включно у відрядженні, рішення складене в повному обсязі 19.06.2019.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2019
Оприлюднено26.06.2019
Номер документу82596801
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/195/19

Постанова від 17.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 17.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 05.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 06.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Постанова від 16.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні