ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" липня 2019 р.м. ХарківСправа № 922/584/19
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Лавровой Л.С.
при секретарі судового засідання Пунтус Д.А.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства "ІМЕНІ ВАТУТІНА", с. Гетьманівка до Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни, смт. Шевченкове третя особа - ОСОБА_1 третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області про скасування рішення державного кадастрового реєстратора за участю представників:
позивача - Курило М.І.
відповідача - Бичко С.М.
3-тя особа ( ОСОБА_1 ) - ОСОБА_3
3-тя особа (ГУ Держгеокадастру у Х/о) - не з`явився
ВСТАНОВИВ:
Господарським судом Харківської області розглядається справа за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства "Імені Ватутіна" до Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області гр. Бичко Світлани Миколаївни , третя особа гр. ОСОБА_1 (смт.Шевченкове) про визнання протиправним та скасування рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни про реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 31,4003 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області.
Ухвалою суду від 01.03.2019 р. прийнято позовну заяву до розгляду в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання та встановлено сторонам строк на подання заяв по суті справи.
Ухвалою від 25.03.2019 р. було задоволено клопотання відповідача про залучення до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області.
08.04.2019 р. від представника ОСОБА_1 надійшли письмові пояснення по справі (вх. №8491), в яких третя особа просила суд закрити провадження у справі №922/584/19 у зв`язку з тим, що спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства. Також, клопотання про закриття провадження у справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України було подано Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області.
Ухвалою від 28.05.2019 р. відмовлено в задоволенні поданих клопотань про закриття провадження у справі.
Окрім того, представником ОСОБА_1 було подано заяву (вх. 13015 від 28.05.2019 р.) про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням по справі №637/116/18.
Ухвалою від 28.05.2019 р. у задоволені клопотання ОСОБА_1 щодо зупинення провадження у справі було відмовлено. Також, ухвалою суду було закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 10.06.2019 р. о 12:00.
28.05.2019 р. представником ОСОБА_1 було подано заяву про відвід судді Лаврової Л.С. у справі № 922/584/19.
Ухвалою від 29.05.2019 р. судом було визнано необґрунтованою подану заяву представника третьої особи, питання про відвід судді Лаврової Л.С. у справі №922/584/19 передано на розгляд іншому судді, який не входить до складу суду, що розглядає справу, та який визначається у порядку, встановленому частиною першою статті 32 цього Кодексу, провадження у справі зупинено. Ухвалою від 30.05.2019 р. судом відмовлено у задоволенні заяви (вхідний №13056 від 28 травня 2019 року) ОСОБА_1 про відвід судді Лаврової Л.С. Ухвалою від 03.06.2019 р. провадження у справі було поновлено та призначено справу до розгляду по суті на 12:00 10.06.2019 р.
В судовому засіданні 10.06.2019 р. було оголошено перерву до 12:30 25.06.2019 р., а ухвалою від 25.06.2019 р. розгляд справи по суті було відкладено на 09:00 10.07.2019 р., визнано явку державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Харківської області БИЧКО СВІТЛАНУ МИКОЛАЇВНУ у судове засідання обов`язковою.
Відповідач 10.07.2019 р. за вх. №16637 надав копію заяви про внесення відомостей, копію заяви про державну реєстрацію, копію технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ПСП Імені Ватутіна для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ - 01.01) розташованої за межами населеного пункту на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області, копію технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області.
В призначеному на 10.07.2019 р. судовому засіданні представник позивача повністю підтримав доводи, викладені в позовній заяві, просив позов задовольнити.
Відповідач висловив заперечення проти вимог позивача та надав пояснення щодо порядку здійснення реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 .
Представник ОСОБА_1 підтримав заперечення проти позовних вимог, викладені у заявах по суті справи, наполягав на тому, що даний спір не підсудний господарському суду.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані учасниками справи докази та викладені доводи, судом встановлено наступне.
14 червня 2005 року між Приватним сільськогосподарським підприємством Імені Ватутіна та Шевченківською районною державною адміністрацією Харківської області було укладено договір оренди земельних ділянок, загальною площею 69,0052 га (39,0673 та 29,9379 га) строком на 15 років (далі - Договір оренди), Договір оренди був зареєстрований у Центрі ДЗК 14 червня 2005 року за №040570400001.
Згідно статті 18 Закону України Про оренду землі (в редакції, що діяла на дату підписання договору оренди) договір набирає чинності після його державної реєстрації. Відповідно до пункту 39 Договору оренди, договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Укладений Договір оренди набрав чинності в дату державної реєстрації, а саме 14 червня 2005 року, що підтверджується відповідною відміткою державного реєстратора на договорі оренди. Враховуючи, що Договір оренди укладено строком на 15 років, термін його дії закінчується 14 червня 2020 року.
14 червня 2005 року вказані земельні ділянки були передані згідно акту приймання - передачі позивачеві.
Довідкою №0-20-0.23,29-112/120-17 від 05.09.2017 року, яка видана Відділом у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, підтверджується, що за позивачем обліковується дві земельні ділянки площею 29,9379 га, кадастровий номер НОМЕР_1 (спірна земельна ділянка) та площею 39,0673 га кадастровий номер НОМЕР_2 . Дані земельні ділянки перебувають в користування позивача згідно договору укладеного із Шевченківської райдержадміністрацією та зареєстровано в Книзі записів реєстрації договорів оренди в Шевченківському відділі Харківської регіональної філії ЦДЗК при Держкомземі України від 14.06.2005 року №040570400001. Станом на 01.10.2018 року даний договір являється чинним, доказів розірвання або припинення його дії в матеріалах справи не міститься.
21 листопада 2018 року в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером НОМЕР_1 була зареєстрована земельна ділянка загальною площею 29,9379 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру № НВ - 6306765032018. Згідно вказаного Витягу з Державного земельного кадастру, в графі дата державної реєстрації земельної ділянки вказано, що державна реєстрація була здійснена 06.06.2017 року, на підставі технічної документації від 22.05.2017 року виготовленою ФОП Ставицький Г.В.
06 червня 2017 року гр. ОСОБА_1 вказану земельну ділянку зареєстрував у Державному земельному кадастрі на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ ГК Геопром від 22.05.2017 року, ОСОБА_6 , орган який зареєстрував земельну ділянку - відділ Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, підготовленим Державним кадастровим реєстратором Бичко С.М . Зареєстрованій земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер НОМЕР_1 .
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ ГК Геопром 22.05.2017 року, виготовлена ОСОБА_6 , на підставі Державного акту на право постійного користування землею, серія та номер: НОМЕР_3 , виданого 07.05.2001 року, який було визнано недійсним в 2004 році.
Враховуючи викладене, позивач стверджував, що відповідач неправомірно вніс відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 за загальною площею 31,4003 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, не маючи права постійного користування. Окрім того, позивач наголошував, що земельної ділянки з такою площею не існує, а земельна ділянка з таким кадастровим номером перебуває в законній оренді ПСП Імені Ватутіна .
Також, позивач зазначав, що всупереч статті 55 Закону України Про землеустрій кадастровий реєстратор відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківської області Бичко С.М. зареєструвала земельну ділянку та присвоїла кадастровий номер НОМЕР_1 спірній земельній ділянці загальною площею 31,4003 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства за гр. ОСОБА_1 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ ГК Геопром від 22.05.2017 року, без згоди власника земельної ділянки. Відповідно до закону землями за межами населених пунктів розпоряджаються відповідні територіальні управління Держгеокадастру України в даному випадку згоду на відновлення меж земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_1 повинно було надати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, в вищезазначеній технічній документації така згода відсутня.
Внесення відповідачем відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 31,4003 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, порушує права позивача і унеможливлює користування земельною ділянкою згідно належним чином укладеного та зареєстрованого Договору оренди, тому Приватне сільськогосподарське підприємство Імені Ватутіна вважає порушеними свої права на оренду земельної ділянки загальною площею 29,9379 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , та звернулося до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни про реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 31,4003 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області.
Представник ОСОБА_1 та Головного управлінням Держгеокадастру у Харківській області просили закрити провадження у справі №922/584/19 у зв`язку з тим, що спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.
Відмовляючи в задоволенні клопотань про закриття провадження у справі, суд виходив з того, що відповідно до ч. 1 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Відповідно до ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, визнання недійсними актів, що порушують права на майно (майнові права), якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав чи спору, що виник з корпоративних відносин, якщо цей спір підлягає розгляду в господарському суді і переданий на його розгляд разом з такими вимогами; інші справи у спорах між суб`єктами господарювання.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суд виходить із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Окрім того, судом було встановлено, що Приватне сільськогосподарське підприємство "Імені Ватутіна" зверталося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни про визнання протиправним та скасування рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області гр. Бичко Світлани Миколаївни про реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 31,4003 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області. Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 18.12.2018 р. по справі № 520/11522/18 було відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства "Імені Ватутіна" до Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни про визнання протиправним та скасування рішення. Судом було роз`яснено позивачу, що зазначена позовна вимога підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства. Також, Приватне сільськогосподарське підприємство "Імені Ватутіна" зверталося до Шевченківського районного суду Харківської області з позовом до Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію земельної ділянки. Ухвалою Шевченківського районного суду Харківської області від 14.01.2019 р. по справі 637/11/19 було відмовлено у відкритті провадження по цивільній справі за позовом приватного сільськогосподарського підприємства Імені Ватутіна до Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про скасування рішення про реєстрацію земельної ділянки та роз`яснено позивачу, що вирішення вищезазначеного спору віднесено до юрисдикції господарського суду Харківської області.
Таким чином, зі змісту позовної заяви та предмету позову вбачається, що позивачем заявлено вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Державного кадастрового реєстратора у зв`язку з неправомірністю внесення відповідачем інформації до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 , яким порушено право позивача як господарюючого суб`єкта та користувача земельною ділянкою.
З огляду на викладене, позивачем реалізовано право на доступ до суду за захистом свого приватного права у розумінні національного законодавства, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини.
Заперечуючи проти позовних вимог по суті, відповідач стверджував, що дії кадастрового реєстратора Бичко С.М. відповідають чинному законодавству, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 ніколи не належала позивачеві, а була сформована 06.06.2017 р., що підтверджується технічною документацією та витягом з державного земельного кадастру. Також, відповідач зазначав, що Договір оренди земельної ділянки від 14.06.2005 р. дійсно існує, але об`єктом оренди є одна земельна ділянка площею 69,0052 га з кадастровим номером НОМЕР_6 .
Представник Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в пояснення на позовну заяву заперечував проти вимог позивача та стверджував, що державний кадастровий реєстратор приймаючи оскаржуване рішення діяв у відповідності до вимог законодавства та в межах своїх повноважень.
Державний кадастровий реєстратор відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко С.М. заперечуючи проти вимог позивача у відзиві на позовну заяву (вх. 12691 від 24.05.2019 р.) зазначала, що 30.05.2017 р. була подана заява про Державну реєстрацію земельної ділянки, була надана технічна документація з відповідною заявою користувача ОСОБА_1 . Рішення про державну реєстрацію було прийняте у зв`язку з відсутніми порушеннями вимог діючого законодавства, на підтвердження чого було надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 06.06.2017 р., в якому зазначені всі дані про реєстрацію земельної ділянки площею 31,4003 га, підставою був державний акт на постійне користування (серія НОМЕР_3 від 07.05.2001 р.).
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, наданих учасниками справи заяв по суті справи та обраного позивачем способу захисту, суд виходить з наступного.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру встановлюються Законом України Про Державний земельний кадастр .
Відповідно до визначень, наведених в статті 1 вказаного Закону, Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю (ст. 2 ЗУ Про Державний земельний кадастр ).
Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру (ст. 3 ЗУ Про Державний земельний кадастр ).
Регулювання відносин, що виникають при веденні Державного земельного кадастру, здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, законів України "Про землеустрій", "Про оцінку земель", "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність", "Про захист персональних даних", інших законів України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Порядок ведення Державного земельного кадастру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051 Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру .
Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 9 ЗУ Про Державний земельний кадастр внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Відповідно до п. 67 Порядку ведення Державного земельного кадастру (в редакції на день проведення такої реєстрації) внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку. Документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати вимогам Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
Згідно ст. 22 ЗУ "Про Державний земельний кадастр" документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству.
Відповідно до п. 70 Порядку ведення Державного земельного кадастру Державний кадастровий реєстратор у момент надходження до нього заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, перевіряє: 1) повноваження особи, що звернулася за внесенням відповідних відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 2) наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 3) розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії його повноважень; 4) придатність електронного документа для проведення його перевірки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У разі звернення за внесенням відповідних відомостей (змін до них) неналежної особи (особи, яка не може бути заявником відповідно до цього Порядку), подання заявником не повного пакета документів та/або розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора Державний кадастровий реєстратор відмовляє такій особі, заявникові у прийнятті заяви безпосередньо у момент її подання або у день надходження рекомендованим листом зазначених документів за формою згідно з додатком 13 із зазначенням рекомендацій щодо усунення причин, що є підставою для такої відмови, зокрема найменування та місцезнаходження органу, до повноважень якого належить внесення відомостей (змін до них) про об`єкт Державного земельного кадастру. У разі відповідності заяви разом з документами вимогам, зазначеним у цьому пункті, Державний кадастровий реєстратор приймає заяву до розгляду по суті та обліковує її відповідно до пункту 71 цього Порядку.
Заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру обліковуються шляхом їх реєстрації у Державному земельному кадастрі з присвоєнням їм реєстраційного номера, фіксацією дати їх реєстрації та створенням їх електронних копій за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру. Заяви реєструються в день їх надходження в порядку черговості. Дата реєстрації заяви у Державному земельному кадастрі є датою їх прийняття (п. 71 Порядку ведення Державного земельного кадастру).
Згідно п. 109 Порядку ведення Державного земельного кадастру державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою:
1) особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;
2) власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;
3) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
1) заява (у паперовій або електронній формі) про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22 до Порядку;
2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації);
3) електронний документ.
Згідно п. 111 Порядку Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:
1) здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:
- за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці;
- відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки);
- робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку;
- надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;
2) приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі:
- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту;
- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;
- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
Судом встановлено, що до Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни була подана заява про Державну реєстрацію земельної ділянки та була надана технічна документація із заявою користувача ОСОБА_1 за якою було прийнято рішення про державну реєстрацію, на підтвердження чого було надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 06.06.2017 р., в якому зазначені всі дані про реєстрацію земельної ділянки площею 31,4003 га. Підставою для виконання робіт зі складання технічної документації із землеустрою був зазначений державний акт на постійне користування землею (серія НОМЕР_3 від 07.05.2001 р.).
В той же час, з наявних в матеріалах справи документів вбачається, що відповідач був позбавлений права постійного користування вказаною земельною ділянкою, а Державний акт на право постійного користування землею на ім`я ОСОБА_1 було визнано недійсним. В підтвердження чого позивачем також надано ряд відповідей на інформаційні запити до уповноважених органів, а саме до: Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та Відділу у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
З листом №02-27/37 Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області було надано копію розпорядження Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області №394 від 19 листопада 2004 року, відповідно до якого, було визнано недійсним Державний акт на право постійного користування землею, серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 07.05.2001 року на ім`я ОСОБА_1 , земельну ділянку було передано до земель запасу. Аналогічна інформація надана архівним відділом Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області, листом № 01-46/70 від 21.09.2017 року.
В листі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №31-20-14-14168/0/19-17 було зазначено, що відповідно до розпорядження голови Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області № 394 від 19 листопада 2004 року визнано недійсним Державний акт на право постійного користування землею, серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 07.05.2001 року на ім`я ОСОБА_1 . Земельна ділянка була передана до земель запасу та згодом земельна ділянка загальною площею 69,0052 га (39,0673 та 29,9379) була передана в оренду ПСП Імені Ватутіна на підставі Договору оренди, який зареєстрований 14.06.2005 року за №040570400001, строком на 15 років.
Листом Відділу у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 31-20-0.23,29-128/120-17, також повідомлено про визнання недійсним Державного акту на право постійного користування землею, серія та номер: НОМЕР_3 , виданого 07.05.2001 року на ім`я ОСОБА_1 , на підставі розпорядження голови Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області № 394 від 19 листопада 2004 року.
Таким чином, ще в 2004 році було визнано недійсним Державний акт на право постійного користування землею, серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 07.05.2001 року, на підставі якого була виготовлена технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ ГК Геопром 22.05.2017 року, ОСОБА_6 , та в подальшому було прийнято рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни про реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 31,4003 га, кадастровий номер НОМЕР_1 .
Наявні в матеріалах справи докази визнання недійсним Державного акту на право постійного користування землею (серія та номер: НОМЕР_3 , виданого 07.05.2001 року) не спростовані відповідачем. До суду не надано доказів, які б свідчили про те, що ФОП ОСОБА_1 є власником земельної ділянки, користувачем земельної ділянки державної чи комунальної власності або особою, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності. Окрім того, як встановлено судом в процесі розгляду справи, ОСОБА_1 було подано зустрічний позов у межах справи №637/116/18 до ПСП Імені Ватутіна , Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області, в якому просив визнати недійсними: розпорядження Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області № 394 (2004 року) Про припинення права постійного користування земельною ділянкою фермерським господарством Горожанівське , від 01 квітня 2005 року № 96 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право оренди ПСП Імені Ватутіна на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу розташованих на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області , договору оренди земельної ділянки від 14 червня 2005 року, укладеного між Шевченківською районною державною адміністрацією Харківської області та ПСП Імені Ватутіна , однак даний спір не було розглянуто по суті.
Зазначені обставини свідчать про недотримання порядку ведення Державного земельного кадастру при державній реєстрації земельної ділянки, оскільки державна реєстрація була проведена за заявою особи, яка не має права на звернення із заявою про державну реєстрацію вказаної земельної ділянки відповідно до п. 109 Порядку ведення Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Одним з основних засад (принципів) господарського судочинства є принцип диспозитивності, за яким суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до Господарського процесуального кодексу України, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно ст. 5 ГПК України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Безпідставне внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 31,4003 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, порушує права позивача, перешкоджає вчиненню реєстраційних дій та унеможливлює користування земельною ділянкою згідно належним чином укладеного і зареєстрованого Договору оренди земельної ділянки загальною площею 29,9379 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , що є підставою для визнання протиправним та скасування рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни про реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 31,4003 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області.
Враховуючи зазначені положення діючого законодавства України, встановлені обставини, наявність в матеріалах справи належних та достатніх доказів на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, суд задовольняє вимоги позивача у повному обсязі.
Враховуючи приписи ст. 129 Господарського процесуального кодексу України та те, що спір виник з вини відповідача, судові витрати по сплаті судового збору по даній справі покладаються на відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 73, 74, 80, 86, 129, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни про реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 31,4003 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Гетьманівської сільської ради Шевченківського району Харківської області.
Стягнути з Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Шевченківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Бичко Світлани Миколаївни (63601, Харківська обл., смт. Шевченкове, пров. Перемоги, 15, код ЄДРПОУ 39792882) на користь Приватного сільськогосподарського підприємства "ІМЕНІ ВАТУТІНА" (63621, Харківська обл., Шевченківський район, село Гетьманівка, ВУЛИЦЯ ШКІЛЬНА, будинок 23, ідентифікаційний код особи 30755439) 1921,00 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення його повного тексту. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне рішення складено "17" липня 2019 р.
Суддя Л.С. Лаврова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2019 |
Оприлюднено | 17.07.2019 |
Номер документу | 83059277 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Здоровко Людмила Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні