Рішення
від 25.07.2019 по справі 460/939/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

25 липня 2019 року м. Рівне №460/939/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Лютко М.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представники Фурманчук В.А. та Величко О.М. ,

відповідача: представник не прибув,

третьої особи на стороні відповідача: представники Януль В.С. , Данилюк Г.В. , Данильчук Г.Г. , Сергійчук В.В. та Манталуца О.В. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району доРівненської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин Гощанського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування розпорядження, - В С Т А Н О В И В:

Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Рівненської обласної державної адміністрації (далі - відповідач) про визнання незаконним та скасування розпорядження від 21.03.2019 №232 "Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району".

Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначав, що культова будівля храму с. Мнишин знаходиться у правомірному користуванні релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району на підставі відповідного охоронного договору та не може бути передана у почергове користування двом або більше релігійним громадам у порядку, визначеному ч.3 ст.17 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", до розірвання попередньої угоди в порядку та з підстав, передбачених цивільним законодавством України. Вказував на те, що релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський патріархат - с. Мнишин Гощанського району щодо встановлення порядку почергового користування церквою до позивача не зверталася. На переконання позивача, оскаржуване рішення порушує його право на володіння і користування Покровською церквою в с.Мнишин, а також порушує релігійні звичаї та традиції щодо проведення церковних обрядів. З огляду на наведене, просив позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 19.04.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі. Підготовче засідання призначено на 20.05.2019 на 09:15 год.

Ухвалою суду від 20.05.2019 до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача залучено Релігійну громаду Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин, Гощанського району Рівненської області (далі - третя особа на стороні відповідача). Підготовче судове засідання у справі відкладено до 12.06.2019 до 10:15 год.

04.06.2019 третьою особою на стороні відповідача подано письмові пояснення, в яких вона зазначала про те, що правових підстав для визнання протиправним та скасування розпорядження відповідача від 21.03.2019 №232 "Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району" немає. Зокрема, вказувала, що спірне розпорядження прийняте на виконання розпорядження від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", законність якого підтверджена судовими рішеннями в справі №857/3975/18. Також третя особа наголошувала на тому, що позивач не є правонаступником Руської православної церкви, а тому в нього не виникло речове право користування Покровською церквою в с.Мнишин. Охоронний договір не надає позивачеві переважних прав виключно одноособового володіння та користування культовою будівлею перед іншою релігійною громадою. Вказувала, що позивач та третя особа на стороні відповідача, як релігійні громади, що зареєстровані у встановленому законом порядку у с.Мнишин, мають визначені Конституцією України рівні права користування майном державної та комунальної власності, в тому числі і Покровською церквою в с.Мнишин (т.1 а.с.156-160).

Позиція відповідача щодо позовних вимог висловлена ним у відзиві на позовну заяву від 12.06.2019, відповідно до змісту якого він заперечував проти задоволення позову. В обґрунтування таких заперечень зазначав, що 13.06.2018, відповідачем було видане розпорядження №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", яким визнано потребу у користуванні зазначеною культовою будівлею мають релігійні громади позивача та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський патріархат - с. Мнишин Гощанського району у порядку та на умовах, передбачених в окремих договорах. Також зазначив, що за результатами судового оскарження, вказане розпорядження не скасоване та є чинним. Враховуючи відсутність згоди позивача на почергове користування Покровською церквою в с.Мнишин та те, що в с.Мнишин відсутні інші православні культові будівлі, а також погодження Гощанської РДА, з метою забезпечення прав віруючих релігійних громад, відповідачем видано оскаржуване розпорядження від 21.03.2019 №232 "Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району". З посиланням на судову практику, зазначав про те, що охоронний договір не надає позивачу переважних прав виключно одноособового володіння та користування культовою будівлею перед іншою релігійною громадою. Тому вважав, що спірне розпорядження, видано відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, встановленим чинним законодавством. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю (т.1 а.с.171-185).

12.06.2019 підготовче судове засідання відкладено до 14.06.2019 до 16:30 год.

Ухвалою суду від 14.06.2019 закрито підготовче провадження у справі. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 15.07.2019 на 14:30 год.

15.07.2019 в судовому засіданні оголошено перерву до 25.07.2019 до 08:30 год.

У судових засіданнях представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві. Просили позов задовольнити повністю.

Представник відповідача у судових засіданнях 12.06.2019, 14.06.2019, 15.07.2019 проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. У судове засідання 25.07.2019 представник відповідача не прибув. Про дату місце і час судового розгляду повідомлявся належним чином. Відповідно до приписів ч.1 ст.205 КАС України суд дійшов висновку, що його неявка не перешкоджає судовому розгляду.

Представники третьої особи на стороні відповідача у судових засіданнях проти позову заперечували з підстав, викладених у письмових поясненнях. Просили відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, з`ясувавши всі обставини справи, які мають значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю, з огляду на таке.

Судом встановлено, що відповідно до пункту 1 Розділу І Охоронного договору на передачу пам`ятника архітектури, Облвідділ в справах будівництва та архітектури виконкому Рівненської обласної Ради народних депутатів (Облвідділ) передає, а Церковна рада с.Мнишин Гощанського району (Користувач) приймає в безоплатне користування будинок пам`ятника архітектури Покровську церкву 1976 року с.Мнишин Гощанського району, що є на державній охороні, щоб використовувати приміщення цього пам`ятника для безпосереднього богослужіння. Охоронний договір разом з актом технічного огляду пам`ятника архітектури при передачі його в оренду (використання) складені та підписані 29.09.1988 представниками облвідділу та орендаря (користувача) (т.1 а.с. 12-19, 41-48).

Рішенням Виконавчого комітету Рівненської обласної ради народних депутатів від 25.09.1991 №173 "Про реєстрацію статутів релігійних громад та передачу культових будівель" зареєстровано, зокрема, статут Релігійної громади Української православної церкви с.Мнишин Гощанського району, на що видано свідоцтво про реєстрацію статуту релігійної громади (т.1 а.с.22-23,49-50, 104-111).

Відповідно до рішення Виконавчого комітету Рівненської обласної ради народних депутатів від 03.12.1991 №221, за результатами розгляду заяви віруючих, було доручено Головному управлінню архітектури та містобудування облвиконкому передати у безоплатне користування релігійних громад Української православної церкви, статути яких зареєстровані рішенням виконкому обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, культові будівлі та укласти охоронно-орендні договори з релігійними громадами по використанню ними культових будівель з додержанням установлених правил охорони і використання пам`яток історії та культури, зокрема, в с.Мнишин Гощанського району (т.1 а.с.99-102).

Також судом встановлено та заперечувалось сторонами, що 09.09.2015 було зареєстровано Релігійну громаду Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с.Мнишин Гощанського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 39999551), основний вид діяльності відповідно до КВЕД 94.91 Діяльність релігійних організацій.

Відповідно, у с.Мнишин Гощанського району Рівненської області з 09.09.2015 діє дві православні релігійні громади: Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с.Мнишин Гощанського району, статути яких зареєстровані відповідно до рішення виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173 і розпорядженням голови Рівненської облдержадміністрації від 11.12.2014 №634.

Разом з тим, судом встановлені наступні обставини, які відповідно до ч.4 ст.78 КАС України не підлягають доказуванню, оскільки є обставинами, встановленими рішенням суду в адміністративній справі №817/1773/18, що набрало законної сили.

13.03.2018 до голови Рівненської обласної державної адміністрації звернулась Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області із заявою про вирішення питання щодо передачі культової будівлі і майна, що є державною власністю Свято-Покровської церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області у почергове користування двом релігійним громадам (УПЦ та УПЦ КП с.Мнишин) за їх взаємною згодою. За відсутності такої згоди визначити порядок користування культовою будівлею і майном, шляхом укладення з кожною громадою окремого договору. При цьому, заявник вказав, що Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області створена та зареєстрована у встановленому законом порядку, а тому має відповідний обсяг прав та повноважень, в тому числі, на отримання права користування культовою спорудою. Також вважає, що права громади УПЦ у випадку передачі культової будівлі в почергове користування не будуть порушені, оскільки ця громада не має права власності на об`єкти нерухомості та будь-яких пріоритетних прав перед громадою УПЦ КП. Також вважає, що прийняттям пропонованого розпорядження буде забезпечена рівність обох громад.

Листом Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 20.04.2018 №02-26/349 повідомила заступника голови Рівненської облдержадміністрації С. Богатирчук - Кривко про те, що керуючись ст.5, 17 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", з метою врегулювання міжконфесійного конфлікту у с.Мнишин, Горбаківська сільська рада не заперечує проти передачі Покровської церкви с.Мнишин Гощанського району - пам`ятки архітектури місцевого значення - у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії УПЦ с.Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії УПЦ-КП с.Мнишин Гощанського району.

Гощанська районна державна адміністрація Рівненської області, розглянувши лист Рівненської обласної державної адміністрації від 06.04.2018 №т-6801-18, листом від 14.05.2018 №1198/0-20-18 повідомила відповідача про те, що вона не заперечує про передачу Покровської церкви с.Мнишин Гощанського району, котра є пам`яткою архітектури місцевого значення у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району.

За результатами розгляду вказаного клопотання Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області, 13.06.2018 в.о. голови Рівненської обласної державної адміністрації видав розпорядження №386 від 13.06.2018 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", за змістом якого:

-визнано, що потребу у користуванні культовою будівлею - Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району по вул.Центральна, 58 , що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний №62-Рв) і належить до державної власності, мають релігійні громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, із змінами та доповненнями, зареєстрованих розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06.01.2012 №4) та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району (статут зареєстровано розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11.12.2014 №634) у порядку і на умовах, передбачених в окремих договорах;

-доручено Гощанській районній державній адміністрації спільно з виконавчим комітетом Горбаківської сільської ради Гощанського району утворити комісію для визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району по вул. Центральна, 58 , і проведення інвентаризації культового майна із затвердженим графіком проведення почергових богослужінь у храмі релігійними громадами в разі недосягнення домовленості між ними. Комісії у двотижневий строк подати висновки за результатами проведеної роботи управлінню культури і туризму обласної державної адміністрації;

-запропоновано Рівненській єпархії Української Православної Церкви та Рівненській єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат, священнослужителям, парафіяльним радам релігійних громад Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району звернути увагу на те, що спонукання громадян до невиконання своїх конституційних обов`язків або дій, які супроводжуються грубими порушеннями громадського порядку чи взаємним посяганням на права і майно релігійних громад, є підставою для припинення їх діяльності;

-доручено Гощанській районній державній адміністрації, виконавчому комітету Горбаківської сільської ради Гощанського району щомісяця до 10 числа наступного періоду інформувати обласну державну адміністрацію про виконання розпорядження та релігійну ситуацію у с.Мнишин Гощанського району щодо проведення релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району почергових богослужінь у Покровській церкві с.Мнишин Гощанського району.

-повідомлено Головне управління Національної поліції в Рівненській області з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с.Мнишин Гощанського району про необхідність забезпечити дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08.10.2019 у справі №817/1773/18 за позовом Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області до Рівненської обласної державної адміністрації, голови Рівненської обласної державної адміністрації, заступника голови облдержадміністрації Тимошенка Ігоря Олександровича про визнання протиправним та скасування розпорядження від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", у задоволенні вказаного позову відмовлено повністю.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019 апеляційну скаргу Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області залишено без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 08.10.2018 у справі № 817/1773/18 - без змін.

Разом з тим, станом на час розгляду даної справи спір щодо користування культовою спорудою - Покровською церквою с.Мнишин Гощанського району Рівненської області між релігійними громадами с.Мнишин залишився не вирішеним.

Як встановлено судом, листом від 05.03.2019 №548/0-20-19 Гощанська районна державна адміністрація Рівненської області, на виконання розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", проінформувала Рівненську обласну державну адміністрацію про створення районної комісії з визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с.Мнишин. Зазначено, що районна комісія неодноразово проводила засідання, про що складені відповідні протоколи. З метою зустрічі з представниками обох релігійних громад двічі проводилось виїзне засідання в с.Мнишин. Зауважено, що саме представники громади Української Православної Церкви ігнорували засідання комісії та не надали пропозицій стосовно графіка почергових богослужінь. Також в листі вказано про те, що районною комісією було проведено інвентаризацію майна, яке передавалось означеній громаді в користування. Спільно з представниками Української Православної Церкви - Київський Патріархат, районною комісією було розроблено графік почергових богослужінь. З посиланням на приписи ст.17 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", ст.24 Закону України "Про охорону культурної спадщини", Гощанська районна державна адміністрація не заперечувала проти передачі Покровської церкви с.Мнишин Гощансього району, котра є пам`яткою архітектури місцевого значення, у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району та громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району (т.1 а.с.187-190).

21.03.2019 головою Рівненської обласної державної адміністрації, за результатами розгляду заяви уповноважених представників релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району, керуючись Законами України "Про місцеві державні адміністрації", "Про свободу совісті та релігійні організації", постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019 у справі №817/1773/18, відповідно до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", розпорядження голови Гощанської районної державної адміністрації від 02.07.2018 №395 "Про районну комісію з визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с.Мнишин", прийнято спірне розпорядження №232 "Про порядок почергового користування Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району" (т.1 а.с.9, 38, 86, 135, 186; далі - Розпорядження №232).

Відповідно до змісту Розпорядження №232 таке було прийнято, беручи до уваги відсутність згоди на почергове користування Покровською церквою у с.Мнишин Гощанського району з боку релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і те, що у с.Мнишин Гощанського району відсутні інші православні культові будівлі, враховуючи інформацію Гощанської районної державної адміністрації від 05.03.2019 №548/0-20-19 та з метою забезпечення прав віруючих релігійних громад.

Оскаржуваним Розпорядженням №232 вирішено:

1) затвердити порядок почергового користування культовою будівлею - Покровською церквою у с.Мнишин Гощанського району по вул. Центральна, 58 , що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний №62-Рв) і належить до державної власності, релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, із змінами та доповненнями, зареєстрованими розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06.01.2012 №4) та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району (статут зареєстровано розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11.12.2014 №634), згідно з додатком;

2) доручено Гощанській районній державній адміністрації, виконавчому комітету Горбаківської сільської ради Гощанського району щомісяця до 10 числа наступного періоду інформувати обласну державну адміністрацію про виконання розпорядження та релігійну ситуацію у с.Мнишин Гощанського району;

3) повідомлено Головне управління Національної поліції в Рівненській області, з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с.Мнишин Гощанського району, про необхідність забезпечення дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.

Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 14.05.2019 "Про внесення зміни до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 21.03.2019 №232" назву релігійної громади - Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с.Мнишин Гощанського району, у всіх відмінках замінено назвою - Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин, Гощанського району Рівненської області (т. а.с.136).

Не погоджуючись з Розпорядженням №232 та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Статтею 35 Конституції України визначено, що кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров`я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей.

Правовідносини, пов`язані із свободою совісті і діяльністю релігійних організацій, регулюються законодавством України, яке складається із Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" від 23.04.1991 №987-XII (далі - Закон №987-XII) та інших законодавчих актів України, виданих відповідно до нього.

Відповідно до ч.1 ст.3 Закону №987-XII кожному громадянину в Україні гарантується право на свободу совісті. Це право включає свободу мати, приймати і змінювати релігію або переконання за своїм вибором і свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, відправляти релігійні культи, відкрито виражати і вільно поширювати свої релігійні або атеїстичні переконання.

Згідно з приписами ст.5 Закону №987-XII в Україні здійснення державної політики щодо релігії і церкви належить виключно до відання України. Церква (релігійні організації) в Україні відокремлена від держави. Держава захищає права і законні інтереси релігійних організацій; сприяє встановленню відносин взаємної релігійної і світоглядної терпимості й поваги між громадянами, які сповідують релігію або не сповідують її, між віруючими різних віросповідань та їх релігійними організаціями; бере до відома і поважає традиції та внутрішні настанови релігійних організацій, якщо вони не суперечать чинному законодавству. Усі релігії, віросповідання та релігійні організації є рівними перед законом. Встановлення будь-яких переваг або обмежень однієї релігії, віросповідання чи релігійної організації щодо інших не допускається.

Приписами ст.17 Закону №987-XII передбачено, що релігійні організації мають право використовувати для своїх потреб будівлі і майно, що надаються їм на договірних засадах державними, громадськими організаціями або громадянами.

Культові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаються організаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються у власність релігійних організацій безоплатно за рішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.

Культова будівля і майно, що є державною власністю, може передаватися у почергове користування двом або більше релігійним громадам за їх взаємною згодою. При відсутності такої згоди державний орган визначає порядок користування культовою будівлею і майном шляхом укладення з кожною громадою окремого договору.

З аналізу наведених правових норм слідує, що у випадку відсутності згоди щодо користування культовою спорудою у відповідності до вимог закону, обов`язки щодо надання права користування і встановлення порядку користування нею покладені на обласні державні адміністрації.

Відповідно до ст.37 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 №586-XIV (далі - Закон №586-XIV) місцеві державні адміністрації взаємодіють з політичними партіями, громадськими, релігійними організаціями, професійними спілками та їх об`єднаннями, організаціями роботодавців та їх об`єднаннями для забезпечення прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, екологічних, соціальних, економічних, культурних та інших інтересів з урахуванням загальнодержавних і місцевих інтересів, сприяють виконанню статутних завдань та забезпечують додержання законних прав таких об`єднань громадян.

Політичні партії, громадські, релігійні організації, професійні спілки та їх об`єднання, організації роботодавців та їх об`єднання можуть вносити пропозиції з питань їх діяльності на розгляд місцевих державних адміністрацій, мають право брати участь у розгляді внесених ними пропозицій шляхом надання необхідних пояснень та обґрунтувань.

За приписами ст.39 Закону 586-XIV голови місцевих державних адміністрацій, зокрема:

1) очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень;

2) представляють відповідні місцеві державні адміністрації у відносинах з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, політичними партіями, громадськими і релігійними організаціями, підприємствами, установами та організаціями, громадянами та іншими особами як в Україні, так і за її межами.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, між релігійними громадами позивача та третьою особою на стороні відповідача існує спір щодо користування культовою спорудою - Покровською церквою с.Мнишин Гощанського району Рівненської області.

З метою врегулювання зазначеного спору, 13.06.2018 відповідачем прийнято розпорядження №386, яким, зокрема, визначено, що культовою будівлею - Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району по вул. Центральній, 58 , що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний №62-Рв) і належить до державної власності, користуються релігійні громади позивача та третьої особи на стороні відповідача в порядку і на умовах, передбачених в окремих договорах, укладення яких з кожною із релігійних громад зобов`язано забезпечити Гощанську районну державну адміністрацію, і у яких зобов`язано визначити порядок користування (дні, години) церквою та іншим майном, що є державною власністю; звернуто увагу релігійних громад на те, що спонукання громадян до невиконання своїх конституційних обов`язків або дій, які супроводжуються грубими порушеннями громадського порядку чи взаємним посяганням на права і майно релігійних громад, є підставою для припинення їх діяльності.

За результатами судового оскарження розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району" рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08.10.2018 у справі № 817/1773/18, що набрало законної сили, зазначене розпорядження визнано таким, що винесене на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією України та Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації"; з використанням цих повноважень для забезпечення права на свободу світогляду і віросповідання.

Тобто, розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району" є чинним і даним розпорядженням підтверджено потребу у визначенні порядку почергового користування культовою будівлею - Покровською церквою с.Мнишин двох релігійних громад.

Отже, оскаржуване Розпорядження №232 прийнято відповідачем у межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією України та ст.17 Закону №987-XII, обґрунтовано та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття, а саме: чинного розпорядження відповідача від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", а також того, що взаємної добровільної згоди між обома релігійними громадами с.Мнишин щодо почергового користування вказаною церквою не досягнуто, а інші культові споруди для проведення релігійних обрядів у с.Мнишин відсутні.

Крім того, суд враховує, що рішенням суду в адміністративній справі №817/1773/18, що набрало законної сили, встановлено обставину того, що Охоронний договір від 24.09.1988 не надає переважних прав виключно одноособового володіння та користування культовою будівлею перед іншою релігійною громадою.

Положенням про релігійні об`єднання в Українській РСР, затвердженим Указом Президії Верховної ради Української РСР від 01 листопада 1976 року №1417-IX, чинним на час укладення охоронного договору від 24.09.1988, передбачалась можливість підписання договору про передачу молитовної споруди і культового майна в безкоштовне користування віруючими членами релігійної громади.

Відповідно до п.31 цього Положення договір про передачу молитовної споруди і культового майна в безоплатне користування віруючим підписується представником виконавчого комітету районної, міської ради народних депутатів і не менш як двадцятьма членами релігійної громади.

Згідно зі ст.44 Цивільного кодексу Української РСР письмові угоди повинні бути підписані особами, які їх укладають.

Судом встановлено обставину того, що Охоронний договір від 24.09.1988 не містить підписів громадян, які складають церковну общину, релігійну громаду, зареєстровану в установленому порядку, а також те, що він не міг бути підписаний представником позивача, оскільки, на дату його укладання релігійна громада позивача не була ще зареєстрованою, а у статуті позивача відсутні посилання на те, що від є правонаступником попереднього користувача (сторони Охоронного договору) - церковної ради с.Мнишин Гощанського району.

Окрім того, як встановлено судом, рішенням суду від 26.07.2017 у справі №817/1694/16, що набрало законної сили 12.02.2018, визнано протиправним та скасовано рішення Державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Гощанського районного управління юстиції Рівненської області Гоменюк Л. І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 17606347 від 01.12.2014, яким за Релігійною громадою Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області проведено державну реєстрацію права приватної власності на будівлю церкви, що розташована за адресою: вул. 40-річчя Перемоги, 58, с. Мнишин, Гощанський район, Рівненська область .

Таким чином, суд вважає підтвердженим те, що позивач та третя особа на стороні відповідача, як релігійні громади, що зареєстровані у встановленому законом порядку у с.Мнишин Гощанського району Рівненської області, мають рівні права на користування майном державної та комунальної власності, в тому числі і Покровською церквою с.Мнишин.

Приймаючи оскаржуване рішення, відповідач забезпечив можливість користування культовою будівлею, як релігійною громадою Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району, так і релігійною громадою Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин Гощанського району Рівненської області.

Вирішуючи даний спір, суд також враховує, що відповідно до приписів ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

При цьому суд зазначає, що принцип пропорційності є складовою принципу верховенства права. Сам же принцип пропорційності має також три підпринципи: адекватність (міра адекватна для досягнення завчасно встановленої цілі, якщо бажаний результат може бути досягнуто тільки за умови звертання до цієї міри); необхідність (міра є законною з найменш можливими обмеженнями при умові досягнення легітимної цілі); пропорційність як сувора вимога (серйозність втручання та серйозність причин, які виправдовують це втручання, повинні бути пропорційними одна до іншої).

Європейський суд з прав людини в рішенні Handyside v. the United Kingdom від 07.12.1976, зазначив про те, що кожна "спеціальна процедура", "умова", "обмеження" чи "покарання", які покладені їх основу, повинні бути пропорційні легітимній меті, що переслідується.

На переконання суду, при виданні спірного розпорядження відповідачем дотримано принцип пропорційності, оскільки його виконання фактично зупиняє загострення існуючого між позивачем та третьою особою на стороні відповідача конфлікту.

Відповідно до ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У сукупності викладених обставин, суд дійшов висновку, що оскаржуване Розпорядження №232 є: обґрунтованим, зокрема, враховані усі обставини, що мають значення для прийняття рішення; безстороннім (прийнятим неупереджено); добросовісним, розсудливим, прийнятим з дотриманням принципу рівності обох релігійних громад перед законом; прийняте пропорційно, тобто, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів обох релігійних громад і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, а також з урахуванням права обох релігійних громад на участь у процесі прийняття рішення.

Згідно з ч. 1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до приписів ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На переконання суду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, на момент розгляду справи, надав суду достатні докази в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і довів правомірність та обґрунтованість свого рішення. Натомість, факт наявності у позивача порушеного права не знайшов свого підтвердження в ході судового розгляду.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до вимог ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні адміністративного позову Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району (вул. 40-Річчя Перемоги, буд. 58, с. Мнишин, Гощанський район, Рівненська область, 35472, код ЄДРПОУ 22574523) до Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти,1, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 13986712), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин, Гощанського району Рівненської області (вул. Центральна, буд. 58, с. Мнишин, Гощанський район, Рівненська область, 35472, код ЄДРПОУ 39999551) про визнання протиправним та скасування розпорядження - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 30 липня 2019 року.

Суддя Борискін С.А.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2019
Оприлюднено31.07.2019
Номер документу83318804
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/939/19

Постанова від 28.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 06.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 07.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 27.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Рішення від 25.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні