Постанова
від 07.11.2019 по справі 460/939/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2019 рокуЛьвів№ 857/9871/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Багрія В. М.,

суддів Большакової О. О., Курильця А. Р.,

з участю секретаря судового засідання Болюк Н. В.,

представників позивача ОСОБА_1 , Фурманчука В ОСОБА_2 ,

представника третьої особи Януля В. С.,

розглянувши у судовому засіданні у м. Львові апеляційну скаргу Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року (рішення ухвалено у м. Рівне судом у складі головуючого судді Борискіна С. А., повний текст рішення виготовлений 30 липня 2019 року) у справі № 460/939/19 за адміністративним позовом Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району до Рівненської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин Гощанського району Рівненської області, про визнання протиправним та скасування розпорядження,

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2019 року Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району звернулася до суду з позовом до Рівненської обласної державної адміністрації (далі - Рівненська ОДА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин Гощанського району Рівненської області, про визнання протиправним та скасування розпорядження.

Позивач просив визнати протиправним та скасувати розпорядження Рівненської ОДА № 232 від 21.03.2019 Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району .

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що культова будівля храму с. Мнишин знаходиться у правомірному користуванні Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району на підставі охоронного договору та не може бути передана у почергове користування двом або більше релігійним громадам у порядку, визначеному частиною третьою статті 17 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , до розірвання попередньої угоди у порядку та з підстав, визначених цивільним законодавством України. Крім того, Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський патріархат - с. Мнишин Гощанського району щодо встановлення порядку почергового користування церквою до позивача не зверталася.

Оскільки встановлений порядок почергового користування будівлею храму прийнятий без врахування законних інтересів позивача, порушує його права на володіння та користування Покровською церквою с. Мнишин, порушуються релігійні звичаї та традиції щодо проведення церковних обрядів, розпорядження Рівненської ОДА № 232 від 21.03.2019 Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району , на думку позивача, є незаконним та підлягає скасуванню.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року позивачу в задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду першої інстанції оскаржила Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району, подавши на нього апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначає, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми процесуального права та не досліджено всіх обставин, які мають значення для справи. Судом першої інстанції невірно надана оцінка юридичних наслідків укладення Охоронного договору від 24.09.1988, який відповідає вимогам законодавства Української РСР, яке діяло на момент укладення такого договору. Також помилковими вважає висновки суду першої інстанції щодо неналежності форми договору, оскільки такий укладений та підписаний начальником відділу пам`ятників архітектури облвідділу в справах будівництва та архітектури виконкому Рівненської обласної Ради народних депутатів та церковною Радою с. Мнишин Гощанського району, й відповідає Положенню про релігійні об`єднання в Українській РСР, затвердженого Указом Президії Верховної Ради УРСР від 01.11.1976, Інструкції Про облік релігійних об`єднань, молитовних будинків і споруд, а також про порядок реєстрації виконавчих органів релігійних об`єднань і служителів культу , затвердженої Радою у справах релігії при Раді Міністрів СРСР 31.10.1968.

Крім того, судом не враховано, що рішенням Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 № 173 Про реєстрацію статутів релігійних громад та передачу культових будівель зареєстровано статут Української Православної Церкви в с. Мнишин Гощанського району. 03.12.1991 рішенням Рівненської обласної Ради народних депутатів № 221 цій же релігійній громаді передано культову споруду у постійне користування. Зазначена релігійна громада відповідно до пунктів 3, 4 постанови Верховної Ради України Про порядок введення в дію Закону України Про свободу совісті та релігійні організації є правонаступником релігійної громади, якій передано у безоплатне користування культову споруду на підставі охоронного договору від 24.09.1988.

Апелянт вважає, що при постановленні рішення судом не взято до уваги довідку канцелярії Київської митрополії Української Православної Церкви від 21.06.2019 № 1000, згідно з якою посвідчено, що Свято-Покровська парафія Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району є правонаступником релігійної громади (религиозного общества) Руської Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району, збудованої у 1876 році.

Враховуючи те, що рішенням Рівненської обласної Ради народних депутатів № 221 від 03.12.1991 позивачу передано культову споруду у постійне користування, апелянт приходить до висновку, що у відповідача не було законних повноважень на прийняття розпорядження № 232 від 21.03.2019 Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району .

Апелянт просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про задоволення позову в повному обсязі заявлених вимог.

Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин подала до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Вислухавши суддю-доповідача, представників апелянта, які апеляційну скаргу підтримали, представника третьої особи, який просить апеляційну скаргу відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, дослідивши обставини справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, апеляційний суд приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що розпорядження № 232 від 21.03.2019 Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району прийнято відповідачем правомірно, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені чинним законодавством України, тому підстави для його скасування відсутні.

Апеляційний суд погоджується з такими висновками суду першої інстанції та, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, враховує таке.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно з пунктом 1 розділу І Охоронного договору на передачу пам`ятника архітектури, Облвідділ в справах будівництва та архітектури виконкому Рівненської обласної Ради народних депутатів (Облвідділ) передає, а Церковна рада с. Мнишин Гощанського району (Користувач) приймає в безоплатне користування будинок пам`ятку архітектури Покровську церкву 1976 року с. Мнишин Гощанського району, що є на державній охороні, з метою використання приміщення даної культової споруди для безпосереднього богослужіння. Охоронний договір разом з актом технічного огляду пам`ятника архітектури при передачі його в оренду (використання) складені та підписані 29.09.1988 представниками облвідділу та орендаря (користувача).

Рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 № 173 Про реєстрацію статутів релігійних громад та передачу культових будівель зареєстровано, в тому числі, статут Релігійної громади Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району, про що видано свідоцтво про реєстрацію статуту релігійної громади.

Згідно з рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 03.12.1991 №221, за результатами розгляду заяви віруючих, було доручено Головному управлінню архітектури та містобудування облвиконкому передати у безоплатне користування релігійних громад Української православної церкви, статути яких зареєстровані рішенням виконкому обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 № 173, культові будівлі та укласти охоронно-орендні договори з релігійними громадами по використанню ними культових будівель з додержанням установлених правил охорони і використання пам`яток історії та культури, зокрема, в с. Мнишин Гощанського району.

09.09.2015 зареєстровано Релігійну громаду Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с. Мнишин Гощанського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 39999551), основний вид діяльності відповідно до КВЕД 94.91 Діяльність релігійних організацій.

Таким чином, з 09.09.2015 у с. Мнишин Гощанського району Рівненської області діють дві православні релігійні громади: Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с. Мнишин Гощанського району, статути яких зареєстровані відповідно до рішення виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173 і розпорядженням голови Рівненської облдержадміністрації від 11.12.2014 №634.

13.03.2018 до голови Рівненської обласної державної адміністрації звернулась Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с. Мнишин Гощанського району Рівненської області із заявою про вирішення питання щодо передачі культової будівлі і майна, що є державною власністю Свято-Покровської церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області у почергове користування двом релігійним громадам (УПЦ та УПЦ КП с. Мнишин) за їх взаємною згодою. За відсутності такої згоди визначити порядок користування культовою будівлею і майном, шляхом укладення з кожною громадою окремого договору. При цьому, заявник вказав, що Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с. Мнишин Гощанського району Рівненської області створена та зареєстрована у встановленому законом порядку, а тому має відповідний обсяг прав та повноважень, в тому числі, на отримання права користування культовою спорудою. Також заявник вважав, що права громади УПЦ у випадку передачі культової будівлі в почергове користування не будуть порушені, оскільки ця громада не має права власності на об`єкти нерухомості та будь-яких пріоритетних прав перед громадою УПЦ КП. Також вважав, що прийняттям пропонованого розпорядження буде забезпечена рівність обох громад.

Листом Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 20.04.2018 №02-26/349 повідомлено заступника голови Рівненської облдержадміністрації С. Богатирчук- ОСОБА_3 про те, що на підставі статтей 5, 17 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , з метою врегулювання міжконфесійного конфлікту у с. Мнишин, Горбаківської сільська рада не заперечує проти передачі Покровської церкви с. Мнишин Гощанського району - пам`ятки архітектури місцевого значення - у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії УПЦ с. Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії УПЦ-КП с. Мнишин Гощанського району.

Гощанська районна державна адміністрація Рівненської області, розглянувши лист Рівненської обласної державної адміністрації від 06.04.2018 № т-6801-18, листом від 14.05.2018 №1198/0-20-18 повідомила відповідача про те, що вона не заперечує проти передачі Покровської церкви с. Мнишин Гощанського району, котра є пам`яткою архітектури місцевого значення, у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району.

За результатами розгляду клопотання Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с. Мнишин Гощанського району Рівненської області, 13.06.2018 в. о. голови Рівненської обласної державної адміністрації видав розпорядження № 386 від 13.06.2018 Про використання Покровської церкви в с. Мнишин Гощанського району , яким:

визнано, що потребу у користуванні культовою будівлею - Покровською церквою в АДРЕСА_1 Мнишин Гощанського району по вул АДРЕСА_2 58, що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний № 62-Рв) і належить до державної власності, мають релігійні громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 № 173, із змінами та доповненнями, зареєстрованих розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06.01.2012 № 4) та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району (статут зареєстровано розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11.12.2014 № 634) у порядку і на умовах, передбачених в окремих договорах;

доручено Гощанській районній державній адміністрації спільно з виконавчим комітетом Горбаківської сільської ради Гощанського району утворити комісію для визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району по вул. Центральна АДРЕСА_3 , і проведення інвентаризації культового майна із затвердженим графіком проведення почергових богослужінь у храмі релігійними громадами в разі недосягнення домовленості між ними. Комісії у двотижневий строк подати висновки за результатами проведеної роботи управлінню культури і туризму обласної державної адміністрації;

запропоновано Рівненській єпархії Української Православної Церкви та Рівненській єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат, священнослужителям, парафіяльним радам релігійних громад Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району звернути увагу на те, що спонукання громадян до невиконання своїх конституційних обов`язків або дій, які супроводжуються грубими порушеннями громадського порядку чи взаємним посяганням на права і майно релігійних громад, є підставою для припинення їх діяльності;

доручено Гощанській районній державній адміністрації, виконавчому комітету Горбаківської сільської ради Гощанського району щомісяця до 10 числа наступного періоду інформувати обласну державну адміністрацію про виконання розпорядження та релігійну ситуацію у с. Мнишин Гощанського району щодо проведення релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району почергових богослужінь у Покровській церкві с. Мнишин Гощанського району.

повідомлено Головне управління Національної поліції в Рівненській області з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с. Мнишин Гощанського району про необхідність забезпечити дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08.10.2018 у справі №817/1773/18, яке набрало законної сили, у задоволенні позову Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району до Рівненської обласної державної адміністрації, голови Рівненської обласної державної адміністрації, заступника голови облдержадміністрації Тимошенка І. О. про визнання протиправним та скасування розпорядження від 13.06.2018 №386 Про використання Покровської церкви в с. Мнишин Гощанського району відмовлено.

Однак, після прийняття судового рішення, спір щодо користування культовою спорудою - Покровською церквою с. Мнишин Гощанського району Рівненської області між релігійними громадами с. Мнишин продовжував мати місце.

Листом від 05.03.2019 №548/0-20-19 Гощанська районна державна адміністрація Рівненської області, на виконання розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 № 386 Про використання Покровської церкви в с. Мнишин Гощанського району , проінформувала Рівненську обласну державну адміністрацію про створення районної комісії з визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с. Мнишин. Зазначено, що районна комісія неодноразово проводила засідання, про що складені відповідні протоколи. З метою зустрічі з представниками обох релігійних громад двічі проводилось виїзне засідання в с. Мнишин. Зауважено, що саме представники громади Української Православної Церкви ігнорували засідання комісії та не надали пропозицій стосовно графіка почергових богослужінь. Також в листі вказано про те, що районною комісією було проведено інвентаризацію майна, яке передавалось означеній громаді в користування. Спільно з представниками Української Православної Церкви - Київський Патріархат, районною комісією було розроблено графік почергових богослужінь. З посиланням на приписи статті 17 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , статті 24 Закону України Про охорону культурної спадщини , Гощанська районна державна адміністрація не заперечувала проти передачі Покровської церкви с. Мнишин Гощанського району, котра є пам`яткою архітектури місцевого значення, у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району та громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району.

21.03.2019 головою Рівненської обласної державної адміністрації, за результатами розгляду заяви уповноважених представників релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району, керуючись Законами України Про місцеві державні адміністрації , Про свободу совісті та релігійні організації , постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019 у справі № 817/1773/18, відповідно до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 № 386 Про використання Покровської церкви в с. Мнишин Гощанського району , розпорядження голови Гощанської районної державної адміністрації від 02.07.2018 № 395 Про районну комісію з визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с. Мнишин , прийнято спірне розпорядження №232 Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району .

Відповідно до змісту Розпорядження № 232 таке було прийнято з врахуванням відсутності згоди на почергове користування Покровською церквою у с. Мнишин Гощанського району з боку релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і того, що у с. Мнишин Гощанського району відсутні інші православні культові будівлі, враховуючи інформацію Гощанської районної державної адміністрації від 05.03.2019 №548/0-20-19 та з метою забезпечення прав віруючих релігійних громад.

Розпорядженням № 232 від 21.03.2019 вирішено:

1) затвердити порядок почергового користування культовою будівлею - Покровською церквою у АДРЕСА_4 Гощанського району по вул АДРЕСА_3 , що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний № 62-Рв) і належить до державної власності, релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, із змінами та доповненнями, зареєстрованими розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06.01.2012 №4) та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району (статут зареєстровано розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11.12.2014 №634), згідно з додатком;

2) доручено Гощанській районній державній адміністрації, виконавчому комітету Горбаківської сільської ради Гощанського району щомісяця до 10 числа наступного періоду інформувати обласну державну адміністрацію про виконання розпорядження та релігійну ситуацію у с. Мнишин Гощанського району;

3) повідомлено Головне управління Національної поліції в Рівненській області, з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с. Мнишин Гощанського району, про необхідність забезпечення дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.

Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 14.05.2019 Про внесення зміни до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 21.03.2019 № 232 назву Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат - с. Мнишин Гощанського району, у всіх відмінках замінено назвою - Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин, Гощанського району Рівненської області.

Відповідно до статті 35 Конституції України кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров`я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей.

Правовідносини, пов`язані із свободою совісті і діяльністю релігійних організацій, регулюються законодавством України, яке складається із Закону України Про свободу совісті та релігійні організації від 23.04.1991 № 987-XII (далі - Закон № 987-XII) та інших законодавчих актів України, виданих відповідно до нього.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 987-XII кожному громадянину в Україні гарантується право на свободу совісті. Це право включає свободу мати, приймати і змінювати релігію або переконання за своїм вибором і свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, відправляти релігійні культи, відкрито виражати і вільно поширювати свої релігійні або атеїстичні переконання.

Згідно з статтею 17 Закону № 987-XII релігійні організації мають право використовувати для своїх потреб будівлі і майно, що надаються їм на договірних засадах державними, громадськими організаціями або громадянами.

Культові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаються організаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються у власність релігійних організацій безоплатно за рішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.

Культова будівля і майно, що є державною власністю, може передаватися у почергове користування двом або більше релігійним громадам за їх взаємною згодою. При відсутності такої згоди державний орган визначає порядок користування культовою будівлею і майном шляхом укладення з кожною громадою окремого договору.

Враховуючи наведене, у випадку відсутності згоди щодо користування культовою спорудою у відповідності до вимог закону, обов`язки щодо надання права користування і встановлення порядку користування нею покладені на обласні державні адміністрації.

Згідно з статтею 37 Закону України Про місцеві державні адміністрації від 09.04.1999 № 586-XIV (далі - Закон № 586-XIV) місцеві державні адміністрації взаємодіють з політичними партіями, громадськими, релігійними організаціями, професійними спілками та їх об`єднаннями, організаціями роботодавців та їх об`єднаннями для забезпечення прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, екологічних, соціальних, економічних, культурних та інших інтересів з урахуванням загальнодержавних і місцевих інтересів, сприяють виконанню статутних завдань та забезпечують додержання законних прав таких об`єднань громадян.

Політичні партії, громадські, релігійні організації, професійні спілки та їх об`єднання, організації роботодавців та їх об`єднання можуть вносити пропозиції з питань їх діяльності на розгляд місцевих державних адміністрацій, мають право брати участь у розгляді внесених ними пропозицій шляхом надання необхідних пояснень та обґрунтувань.

Відповідно до статті 39 Закону 586-XIV голови місцевих державних адміністрацій, зокрема:

1) очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень;

2) представляють відповідні місцеві державні адміністрації у відносинах з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, політичними партіями, громадськими і релігійними організаціями, підприємствами, установами та організаціями, громадянами та іншими особами як в Україні, так і за її межами.

У с. Мнишин Гощанського району Рівненської області діють дві православні релігійні громади: Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин Гощанського району Рівненської області, між якими існує спір щодо користування культовою спорудою - Покровською церквою с. Мнишин Гощанського району Рівненської області.

Згідно з технічним паспортом на громадський будинок від 13.02.2013 інвентаризаційна справа № 217, за адресою: АДРЕСА_5 . АДРЕСА_6 Перемоги АДРЕСА_3 (на дату розгляду справи судом вул АДРЕСА_3 ), АДРЕСА_1 Мнишин Гощанського АДРЕСА_7 , знаходиться будівля церкви, що використовується Релігійною громадою Покровської парафії Рівненської Єпархії Української православної церкви с. Мнишин Гощанського району.

У цьому ж селі відсутні інші культові споруди для проведення релігійних обрядів; взаємна згода між обома релігійними громадами с. Мнишин щодо почергового користування церквою не досягнута.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019, яка набрала законної сили, у справі № 817/1773/18 встановлено, що Охоронний договір від 29.09.1988, наявністю якого позивач обґрунтовує свої позовні вимоги, не містить підписів громадян, які складають церковну общину, релігійну громаду, зареєстровану в установленому порядку. Крім того, такий договір не міг бути підписаний представником позивача, оскільки, на дату його укладання релігійна громада позивача не була ще зареєстрованою (статут позивача зареєстровано 25.09.1991), й у статуті позивача відсутні посилання на те, що він є правонаступником попереднього користувача (сторони Охоронного договору від 29.09.1988) - церковної ради с. Мнишин Гощанського району.

Відповідно до пунктів 3 та 4 постанови Верховної Ради України Про порядок введення в дію Закону України Про свободу совісті та релігійні організації від 23.04.1991 N 988-XII, на положення якої посилається апелянт, Закон України Про свободу совісті та релігійні організації застосовується до правовідносин, які виникли після введення його в дію.

Щодо правовідносин, які виникли до введення в дію цього

Закону, він застосовується до тих прав і обов`язків, що виникнуть після введення його в дію.

Пунктом 4 цієї ж Постанови встановлено, що релігійні організації, зареєстровані до введення в дію цього Закону, у разі збереження віросповідної приналежності, для одержання правоздатності юридичної особи подають до 1 січня 1992 року органам, що здійснюють реєстрацію, лише статути (положення), які відповідають вимогам цього Закону.

Оскільки спірні правовідносини щодо користування культовою спорудою виникли після введення в дію Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , відповідачем обґрунтовано, враховуючи положення статті 17 цього Закону, прийнято розпорядження № 232 від 21.03.2019 Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району .

Крім того, положення постанови Верховної Ради України від 23.04.1991 N 988-XII не дають підстави стверджувати, що позивач є правонаступником релігійної громади, що існувала на момент укладення Охоронного договору від 29.09.1988, тому доводи апеляційної скарги в цій частині не є обґрунтованими.

Посилання апелянта на те, що суд першої інстанції не взяв до уваги довідку канцелярії Київської митрополії Української Православної Церкви від 21.06.2019 № 1000, згідно з якою посвідчено, що Свято-Покровська парафія Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району є правонаступником релігійної громади (религиозного общества) Руської Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району, збудованої у 1876 році, апеляційний суд до уваги не бере, оскільки вказана довідка не є документом, який відповідно до чинного законодавства може засвідчити факт правонаступництва прав та обов`язків. Крім того, така довідка в матеріалах справи відсутня.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що Охоронний договір, на який посилається позивач, не надає переважних прав виключно одноособового володіння та користування культовою будівлею перед іншою релігійною громадою. Позивач та третя особа як релігійні громади, що зареєстровані у встановленому законом порядку у с. Мнишин Гощанського Рівненської області, мають визначені Конституцією України рівні права користування майном державної та комунальної власності, в тому числі і Покровською церквою с. Мнишин.

Крім того, постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 26.07.2017 у справі № 817/1694/16, яка набрала законної сили 12.02.2018, визнано протиправним та скасовано рішення Державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Гощанського районного управління юстиції Рівненської області Гоменюк Л. І. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 17606347 від 01.12.2014, яким за Релігійною громадою Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області проведено державну реєстрацію права приватної власності на будівлю церкви, що розташована за адресою: АДРЕСА_8 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_7 . З огляду на дану обставину, доводи позивача щодо порушення його права на володіння та користування Покровською церквою с. Мнишин як власника культової споруди є безпідставними.

Оскаржуване розпорядження відповідача не порушує прав та законних інтересів позивача, оскільки не передбачає можливості припинення його права користування культовою спорудою, а з метою врегулювання релігійного конфлікту між релігійними громадами с. Мнишів передбачає почергове користування сторонами цього конфлікту приміщенням церкви.

Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд доходить висновку, що оскаржуване розпорядження відповідача № 232 від 21.03.2019 Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району , винесене ним на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією України та Законом України Про свободу совісті та релігійні організації , та з використанням цих повноважень для забезпечення права на свободу світогляду і віросповідання усіх громадян.

Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Рішення суду першої інстанції прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з врахуванням усіх обставин, що мають значення для вирішення справи, тому підстави для його зміни чи скасування відсутні.

Доводи апелянта, в силу наведеного, висновків суду першої інстанції не спростовують, на законність судового рішення не впливають.

Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної церкви с. Мнишин Гощанського району залишити без задоволення.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25 липня 2019 року у справі № 460/939/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В. М. Багрій судді О. О. Большакова А. Р. Курилець Повний текст постанови виготовлений 08.11.2019.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2019
Оприлюднено10.11.2019
Номер документу85492461
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/939/19

Постанова від 28.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 06.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 07.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 27.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Рішення від 25.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні