Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
24 липня 2019 р. справа № 520/4067/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Біленського О.О.,
при секретарі судового засідання - Поволяєвій К.В.,
за участі:
представника позивача - Чубаренко О.О.,
представника відповідача - Петріченко М.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Науково-виробничого приватного підприємства СТІНГ (код ЄДРПОУ 25472556, 61001, м. Харків, вул. Плеханівська, 18) до Головного управління Держпраці у Харківській області (вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ 39779919) про визнання протиправними дій, скасування наказу, припису та постанови,-
ВСТАНОВИВ:
Науково-виробниче приватне підприємство СТІНГ звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держпраці у Харківській області, в якому, з урахуванням змінених позовних вимог, просить суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ Держпраці у Харківській області про проведення заходів державного контролю ТОВ Респектплюс , Науково-виробниче приватне підприємство СТІНГ від 15.01.2019 року №01.01-07/95 в частині здійснення заходу державного контролю у формі інспекційного відвідування НВПП СТІНГ (код ЄДРПОУ 25472556);
- визнати проведення інспекційного відвідування НВПП СТІНГ за адресою: м. Харків, вул. Шевченка, 142-а, м. Харків, вул. Плеханівська, 18 з 17.01.2019 року по 13.02.2019 року протиправним;
- визнати винесення припису про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року протиправним;
- визнати прийняття постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК4203/290/2НП/АВ/П/ІП-ФС від 05.03.2019 року протиправним;
- скасувати припис про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року;
- скасувати постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК4203/290/2НП/АВ/П/ІП-ФС від 05.03.2019 року.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що НВПП СТІНГ є власником нежитлової будівлі по вул. Шевченко, 142-а у м. Харкові . Підприємство здійснює власну господарську діяльність у зазначеній нежитловій будівлі. Основним видом діяльності підприємства є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. 19.02.2019 року НВПП СТІНГ отримало засобами поштового зв`язку акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК4203/290/2НП/АВ від 13.02.2019. У вказаному акті інспектором праці Калугою С.В . зазначено про проведення інспекційного відвідування НВПП СТІНГ за адресою: м. Харків, вул. Шевченка, 142а, без участі керівника або уповноваженої особи підприємства з 15 години 17.01.2019 року по 17 год. 45 хв. 13.02.2019 року. В акті зазначено, що на підприємстві працевлаштовано 25 працівників. Зазначено про формування тарифної сітки посадових окладів на основі тарифної ставки робітника першого розрядку та міжкваліфікаційних співвідношень розмірів тарифних ставок, заробітна плата встановлена у вигляді тарифних ставок. Вказано про недостовірність обліку виконуваної працівником роботи, не сформованість тарифної сітки посадових окладів на основі тарифної ставки робітника першого розряду, проведення індексації заробітної плати не у встановленому законом порядку, виплату заробітної плати за весь час щорічної відпустки пізніше ніж за три дні до початку відпустки. Також 19.02.2019 року НВПП СТІНГ засобами поштового зв`язку отримано припис про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року, складений інспектором праці ГУ Держпраці у Харківській області Капустою С.В., в якому зазначено про проведення інспекційного відвідування у НВПП СТІНГ за адресою: м. Харків, вул. Шевченка, 142-А, за результатами якого складено акт інспекційного відвідування від 13.02.2019 року №ХК4203/290/2НП/АВ, зобов`язано підприємство усунути перелічені порушення та у строк до 22.02.2019 року надати до ГУ Держпраці у Харківській області повідомлення з підтверджуючими документами про виконання документів. 22.02.2019 року за вих. №14 НВПП СТІНГ надано до ГУ Держпраці у Харківській області відповідь з доданими документами на отриманий припис №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019. 25.02.2019 року за вих.№19 НВПП СТІНГ направлено на адресу ГУ Держпраці у Харківській області заперечення на акт про неможливість проведення інспекційного відвідування/невиїзного інспектування №ХК4203/290/2НП від 01.02.2019 року, отримане ГУ Держпраці у Харківській області 27.02.2019 року. 11.03.2019 року НВПП СТІНГ отримано постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК4203/290/2НП/АВ/П/ІП-ФС від 05.03.2019 року, в якій зазначено, що заступником начальника ГУ Держпраці у Харківській області Петренко О.М. розглянуто справу про накладення штрафу на підставі акту інспекційного відвідування фізичної особи, яка використовує найману працю від 13.02.2019 року №ХК4203/290/2НП/АВ щодо порушень НВГІП СТІНГ законодавства про працю. Вказано, що підприємством не сформовано тарифну сітку посадових окладів на основі тарифної ставки робітника першого розряду, а також про невідповідність індексації заробітної плати встановленому порядку. У зв`язку з викладеним до НВПП СТІНГ застосовано санкцію у вигляді штрафу у розмірі 4173 грн. Представник позивача вважає, що зазначений вище захід державного нагляду (контролю) у формі інспекційного відвідування щодо НВПП СТІНГ , проведений посадовими особами Г`У Держпраці у Харківській області з порушенням вимог чинного законодавства, висновки зазначені в складених: вимозі про надання/поновлення документів №ХК4203/290/2НД від 01.02.2019 року, акті про неможливість проведення інспекційного відвідування/невиїзного інспектування №ХК4203/290/2НП від 01.02.2019 року, акті інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК4203/290/2НП/АВ від 13.02.2019 не відповідають фактичним обставинам здійснення господарської діяльності підприємством, порядок складення вказаних документів не відповідає чинному законодавству, визначення посадовими особами порушень не ґрунтується на нормах матеріального права, посадовими особами ГУ Держпраці у Харківській області порушено порядок складання припису про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року та постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК4203/290/2НП/АВ/П/ІП-ФС від 05.03.2019 року, визначений чинним законодавством, висновки посадових осіб щодо визначення певних обставин порушеннями законодавства не ґрунтуються на жодних нормах закону, наказ від 15.01.2019 року №01.01-07/95 про проведення заходів державного контролю ТОВ Респектплюс , НВПП СТІНГ винесено з порушенням вимог чинного законодавства, без відповідних правових підстав, визначених п.5 Порядку, що є підставою для задоволення позовних вимог.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.05.2019 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання за правилами загального позовного провадження.
Через канцелярію суду 24.05.2019 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Інспекційне відвідування відносно позивача було проведено на підставі пп.3 п. 5 Порядку №295, за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятими за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел не заборонених законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1,2, 4-7 цього пункту та наказу №01.01-07/95 від 15.01.2019 року. Вирішальним чинником прийняття рішення керівника про проведення інспекційного відвідування став лист Територіального управління ДБР у місті Полтава від 14.01.2019 №485/02-2 (Вх. 27/627 від 14.01.2019 року). Таким чином, дії суб`єкта владних повноважень відносно видання наказу відповідає нормам Порядку №295 та Закону України №877. На підставі наказу було оформлено направлення №01.01-94/02.03/163 від 15.01.2019 року. 17.01.2019 року було здійснено вихід за юридичною адресою позивача, у зв`язку з ненаданням інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування було складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування №ХК4203/290/НП від 17.01.2019 року та Вимогу про надання документів №ХК4203/290/НД від 17.01.2019 року. Вимогою про надання документів зобов`язано суб`єкта господарювання у строк до 10 год 00 хв 01 лютого 2019 року надати документи перелік яких міститься у вимозі. У зв`язку з ненаданням інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування та ненадання для ознайомлення книг, реєстрів та документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, їх завірених об`єктом відвідування копій, тобто не виконано Вимогу про надання документів №ХК4203/290/НД від 17.01.2019 року - було складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування №ХК4203/290/2НП від 01.02.2019 року та Вимогу про надання документів №ХК4203/290/2НД від 01.02.2019 року. На вимогу інспектора праці суб`єктом господарювання було надано пакет документів, котрі були проаналізовані та актом інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК4203/290/2НП/АВ від 13 лютого 2019 року було зафіксовано порушення законодавства про працю. З огляду на викладене було складено Припис про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року. На виконання Припису про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року надані документи, вивчивши які та керуючись пунктом 28 Порядку №295 встановлено, що суб`єктом господарювання було усунуто порушення частини четвертої статті 115 КЗпП України, статті 21 Закону України Про відпустки та порушення частини другої статті 30 Закону України Про оплату праці . На підставі Акту інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК4203/290/2НП/АВ від 13 лютого 2019 року було винесено Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК4203/290/2НП/АВ/П/ІП-ФС від 05.03.2019 року. Представник відповідача зазначив, що всі перелічені дії та рішення прийняті в межах повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства, підстави для задоволення позову відсутні.
Представник позивача надав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що твердження відповідача у відзиві не відповідають фактичним обставинам справи та наполягав на задоволенні адміністративного позову з підставі, зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача надав заперечення на відповідь на відзив, в яких підтримав позицію, викладену у відзиві на позов.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити адміністративний позов з підстав та мотивів, викладених в ньому.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що Науково-виробниче приватне підприємство СТІНГ належним чином зареєстровано в якості юридичної особи.
Згідно з пунктами 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику, крім іншого, з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 цього Положення).
Відповідно до Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 22.06.2017 року № 75 (далі - Положення), Головне управління Держпраці у Харківській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення Головне управління Держпраці у Харківській області здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Згідно з вимогами частини першої статті 259 КЗпП, державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю затверджено ПКМУ від 26.04.2017 № 295 Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Порядок № 295).
Відносно посилань представника позивача на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду по справі №826/8917/17 від 14.05.2019 року, суд зазначає наступне.
За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України.
У Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року1-рп/9 зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. До події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Таким чином, постанова Шостого апеляційного адміністративного суду по справі №826/8917/17 від 14.05.2019 року жодних правових наслідків не створює для інспекційного відвідування Науково-виробничого приватного підприємства СТІНГ та винесених управлінських рішень посадових осіб відповідача, адже інспекційне відвідування було проведено в період коли Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженим ПКМУ №295 від 26.04.2017 року (далі - Порядок №295) був чинний.
Відповідно до п. 2 Порядку № 295 державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі проведення інспекційних відвідувань або невиїзних інспектувань інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.
Згідно з положеннями частини четвертої статті 2 Закону України від 05 квітня 2007 р. № 877-IV "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877) заходи контролю здійснюються органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема Законом України від 8 вересня 2004 р. №1985-IV "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі" та Законом України від 08.09.2004 № 1986 "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві".
Згідно з частиною п`ятою статті 2 Закону № 877 такий державний нагляд (контроль) здійснюється у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідній сфері та міжнародними договорами, із забезпеченням дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої -четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.
Суд зазначає, що Закон №877 містить вичерпний перелік норм дотримання яких зобов`язані забезпечити Держпраці та його територіальні органи при здійсненні державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення.
Правова позиція, щодо розмежування дії норм Закону №877 та Порядку №295, знайшла своє відображення в рішенні Касаційного адміністративного суду в складі Верховного суду від 22.03.2018 по справі № 697/2073/17.
Таким чином, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного контролю видає наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного контролю (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою.
З наявних матеріалів справи вбачається, що інспекційне відвідування відносно позивача було проведено на підставі пп.3 п.5 Порядку №295, за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятими за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел не заборонених законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1,2, 4-7 цього пункту та наказу №01.01-07/95 від 15.01.2019 року. Підставою для прийняття рішення керівника про проведення інспекційного відвідування слугував лист Територіального управління ДБР у місті Полтава від 14.01.2019 №485/02-2 (Вх. 27/627 від 14.01.2019 року), яким повідомлялось, що під час досудового розслідування у кримінальному провадженні №42018221080000390 встановлено обставини, які можуть свідчити про ознаки порушення вимог законодавства про працю, а саме неналежного оформлення трудових відносин.
Суд зазначає, що дії суб`єкта владних повноважень є такими що порушують права і свободи особи лише в тому разі, якщо вони, по-перше, вчинені з перевищенням визначених законом повноважень, та по-друге, є юридично значимими, тобто мають безпосередній вплив на стан суб`єктивних прав та обов`язків особи.
Таким чином, дії суб`єкта владних повноважень відносно видання наказу відповідає нормам Порядку №295 та Закону України №877.
Таким чином, позовна вимога щодо визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держпраці у Харківській області про проведення заходів державного контролю ТОВ Респектплюс , Науково-виробниче приватне підприємство СТІНГ від 15.01.2019 року №01.01-07/95 в частині здійснення заходу державного контролю у формі інспекційного відвідування НВПП СТІНГ (код ЄДРПОУ 25472556) не підлягає задоволенню, оскільки вказаний наказ видано обґрунтовано та в межах повноважень відповідача.
На підставі наказу оформляється направлення на проведення заходу контролю, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного контролю (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою.
На підставі наказу було оформлено направлення №01.01-94/02.03/163 від 15.01.2019 року, яке направлено засобом поштового зв`язку №6102227232292 17.01.2019 року.
Відповідно до п.8 Порядку №295 про проведення інспекційного відвідування інспектор праці повідомляє об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі. Про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.
Відповідно до ч.2 ст.12 Конвенції МОП №81 від 1947 року, у разі інспекційного відвідування інспектори повідомляють про свою присутність роботодавцю або його представнику, якщо тільки вони не вважатимуть, що таке повідомлення може завдати шкоди виконанню їхніх обов`язків.
Інспекційне відвідування було проведено на предмет додержання суб`єктом господарювання вимог як законодавства про працю, так і з питань виявлення неоформлених трудових відносин, у зв`язку з чим обов`язок попереднього повідомлення суб`єкта господарювання про інспекційне відвідування відсутній.
Відповідно до пункту 11 Порядку №295, інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право:
1) під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об`єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об`єктом відвідування їх копії або витяги;
3) наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об`єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення.
Судом встановлено, що 17.01.2019 року було здійснено вихід за юридичною адресою позивача, у зв`язку з ненаданням інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування було складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування №ХК4203/290/НП від 17.01.2019 року та Вимогу про надання документів №ХК4203/290/НД від 17.01.2019 року. Вимогою про надання документів зобов`язано суб`єкта господарювання у строк до 10 год 00 хв 01 лютого 2019 року надати документи перелік яких міститься у вимозі. Вказані акт та вимога були направленні за допомогою кур`єра, що підтверджується копією накладної №599258.
У зв`язку з ненаданням інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування та ненадання для ознайомлення книг, реєстрів та документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, їх завірених об`єктом відвідування копій, тобто не виконанням Вимоги про надання документів №ХК4203/290/НД від 17.01.2019 року - було складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування №ХК4203/290/2НП від 01.02.2019 року та Вимогу про надання документів №ХК4203/290/2НД від 01.02.2019 року. Вказані акт та вимога були направленні за допомогою засобу поштового зв`язку №6102227447035, що підтверджується копією поштової квитанції та описом.
З пояснень представника відповідача встановлено, що у вимозі про надання документів №ХК4203/290/2НД від 01.02.2019 року було допущено технічну помилку та зазначено, що не було виконано Вимогу про надання документів від 18.01.2019 №ХК4203/290/НД , але слід вважати вірно інформацію в наступному вигляді Вимогу про надання документів від 17.01.2019 №ХК4203/290/НД . Вказана описка не впливає на той факт, що позивачем своєчасно не надано документів та суть встановлених порушень.
Також, з пояснень Головного управління Держпраці у Харківській області встановлено, що під час проведення інспекційного відвідування 17.01.2019 року та в інші дні інспектування, суб`єктом господарювання не було надано журнал реєстрації заходів державного нагляду (контролю) для проставлення відповідної відмітки. Відповідно, посилання позивача про відмову інспектора праці вносити відповідний запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) не підтверджується жодним доказом.
Судом встановлено та не заперечувалось сторонами у справі, що на вимогу інспектора праці суб`єктом господарювання було надано пакет документів, котрі були проаналізовані відповідачем.
Відповідно до пункту 19 Порядку №295, за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення.
Актом інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК4203/290/2НП/АВ від 13 лютого 2019 року було зафіксовано наступні порушення законодавства про працю:
- порушення частини другої статті 30 ЗУ Про оплату праці , а саме роботодавцем не забезпечено достовірний облік роботи працівників. В табелях обліку використання робочого часу, які були надані до інспекційного відвідування за період липень 2018 - січень 2019 року включно, відсутня інформація щодо кількості годин відпрацьованих працівниками звільненими в місяці їх звільнення. Наприклад: згідно наказу №11-ОС від 23.07.2018 року гр. ОСОБА_3 звільнено з 23 липня 2018 року, але відповідно до табелю обліку робочого часу за липень 2018 року особа не табелюється; згідно наказу №14-ОС від 23.08.2018 року гр. ОСОБА_4 звільнено з 27 серпня 2018 року, але відповідно до табелю обліку робочого часу за серпень 2018 року особа не табелюється; згідно наказу №18-ОС від 11.09.2018 року гр. ОСОБА_5 звільнено з 11 вересня 2018 року, але відповідно до табелю обліку робочого часу за вересень 2018 року особа не табелюється; згідно наказу №19-ОС від 17.09.2018 року гр. ОСОБА_6 звільнено з 17 вересня 2018 року, але відповідно до табелю обліку робочого часу за вересень 2018 року особа не табелюється; згідно наказу №23-ОС від 22.10.2018 року гр. ОСОБА_7 звільнено з 22 жовтня 2018 року, але відповідно до табелю обліку робочого часу за жовтень 2018 року особа не табелюється; згідно наказу №21-ОС від 04.10.2018 року гр. ОСОБА_8 звільнено з 04 жовтня 2018 року, але відповідно до табелю обліку робочого часу за жовтень 2018 року особа не табелюється; згідно наказу №24-ОС від 05.11.2018 року гр. ОСОБА_9 звільнено з 05 листопада 2018 року, але відповідно до табелю обліку робочого часу за листопад 2018 року особа не табелюється.
- порушення частини четвертої статті 96 КЗпП України, частини четвертої статті 6 ЗУ Про оплату праці . Тарифна сітка (схема посадових окладів) не сформована на основі тарифної ставки робітника першого розряду та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів). Наприклад: згідно наданого штатного розпису на 2019 рік, встановлено посадові оклади в розмірі 4200,00 грн., а саме: підсобному робітнику, двірнику, прибиральнику службових приміщень, охоронник, слюсарю сантехніку 3 розряду, електрику дільниці з розряду Електрик дільниці (код класифікатору професій 3113); Охоронник (код класифікатору професій 5169); підсобний робітник , двірник , прибиральник службових приміщень (код класифікатору професій 9322, 9162, 9132) ; слюсар сантехнік (код класифікатору професій 7136). Тобто, тарифна система оплати праці при розподілі робіт використовується без урахування складності роботи, а працівників не залежно від кваліфікації та за розрядами тарифної сітки без урахування Класифікатору професій (ДК 003:2010) затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 28.07.2010 року №327.
- порушення пункту 4 Порядку проведення індексації грошових доходів населення затвердженого ПКМУ №1078 від 15.03.2018 року. Дослідженням наданих позивачем документів було встановлено факт порушення порядку розрахунку індексації заробітної плати. В грудні 2018 року під час розрахунку індексації заробітної плати за грудень 2018 року індексація заробітної плати нарахована на розмір прожиткового мінімуму, що діяв до листопада 2018 року включно. Тобто, індексація заробітної плати при повній зайнятості нарахована в розмірі 73,64 грн., замість 76,84 грн. Донарахування проведено в січні 2019 року (бухгалтерська довідка від 30.01.2019 року, розрахунково-платіжні відомості за грудень 2018, січень 2019 року).
- порушення частини четвертої статті 115 КЗпП України, статті 21 Закону України Про відпустки . Відповідачем встановлено випадки виплати заробітної плати працівникам за весь час щорічної відпустки пізніше ніж за три дні до початку відпустки. Відповідно до табелів обліку робочого часу за серпень, вересень 2018 року в період з 27.08.2018 по 02.09.2018 включно була надана частина щорічної відпустки ОСОБА_10 , а заробітна плата за час відпустки виплачена 27.08.2018 (відомість розподілу виплат від 27.08.2018 №180827СТ164500).
Судом встановлено, що інспекційне відвідування було проведено 17.01.2019 року та 13.02.2019 року, що відповідає вимогам пункту 10 Порядку №295, у зв`язку з чим твердження позивача про перевищення строку проведення інспекційного відвідування не відповідають фактичним обставинам справи.
З наведеного вбачається, що інспекційне відвідування було проведено фахівцями відповідача у строки та у відповідності до порядку, визначеному чинним законодавством, відповідно підстави для визнання протиправним проведення інспекційного відвідування НВПП СТІНГ за адресою: м. Харків, вул. Шевченка, 142-а, м. Харків, вул. Плеханівська, 18 з 17.01.2019 року по 13.02.2019 року - відсутні.
За наслідками інспекційного відвідування, було складено Припис про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року.
Відповідно до пункту 23 Порядку, припис є обов`язковим для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об`єктом відвідування порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Згідно з положеннями пункту 19 Порядку припис про усунення порушень законодавства про працю складається виключно у разі їх виявлення.
Пунктами 24, 25 Порядку передбачено, що у приписі зазначається строк для усунення виявлених порушень, а після закінчення зазначеного у ньому строку усунення недоліків, здійснюється перевірка стану виконання припису, якщо об`єкт відвідування, тобто юридичні особи (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичні особи, які використовують найману працю, не надав відповідь або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту усунення виявлених порушень.
Отже, обов`язковою умовою можливості виконання припису є наявні порушення законодавства про працю, виявлені інспектором праці під час інспекційного відвідування, які мають бути усунені.
Суд зазначає, що оскільки інспекційним відвідуванням було встановлено порушення позивачем законодавства про працю, відповідачем правомірно складено Припис про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року, відповідно підстави для визнання його протиправним та скасування у суду відсутні.
Відповідно до пункту 26 Порядку №295, у разі відмови керівника чи уповноваженого представника об`єкта відвідування від підписання або за неможливості особистого вручення акта і припису акт та припис складаються у трьох примірниках.
Два примірники акта і припису не пізніше ніж протягом наступного робочого дня надсилаються об`єкту відвідування рекомендованим листом з описом документів у ньому та з повідомленням про вручення. На примірнику акта та припису, що залишаються в інспектора праці, зазначаються реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів інспекційного відвідування та невиїзного інспектування.
Об`єкт відвідування зобов`язаний повернути інспектору праці підписаний примірник акта та припису не пізніше ніж через три робочих дні з дати його отримання.
У разі ненадходження в установлений строк підписаного примірника акта та припису складається акт про відмову від підпису у двох примірниках, один з яких надсилається об`єкту відвідування рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
З наявних матеріалів справи вбачається, що Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК4203/290/2НП/АВ від 13 лютого 2019 року та Припис про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року у зв`язку з неможливість особистого вручення було відправлено 14.02.2019 року рекомендованим листом з описом документів у ньому №6100225434600.
Вказані дії відповідача відповідають приписам Порядку №295, доказів протиправності в діях відповідача під час проведення інспекційного відвідування до суду не надано.
На виконання Припису про усунення виявлених порушень №ХК4203/290/2НП/АВ/П від 13.02.2019 року позивачем були надані документи, що не заперечувалось сторонами у справі.
На підставі наданих документів та керуючись пунктом 28 Порядку №295, відповідачем встановлено, що суб`єктом господарювання було усунуто порушення частини четвертої статті 115 КЗпП України, статті 21 Закону України Про відпустки та порушення частини другої статті 30 Закону України Про оплату праці .
Відносно тверджень позивача, що незастосування НВПП СТІНГ тарифної системи оплати праці на підприємстві обумовлено наказом по підприємству №2 від 03.01.2018 року, копія якого була надана до ГУ Держпраці у Харківській області та статтею 96 КЗпП та ст.6 Закону України Про оплату праці , суд зазначає наступне.
Інспекційним відвідування позивача встановлено, що тарифна сітка (схема посадових окладів) не сформована на основі тарифної ставки робітника першого розряду та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).
Наприклад: згідно наданого штатного розпису на 2019 рік, встановлено посадові оклади в розмірі 4200,00 грн., а саме: підсобному робітнику, двірнику, прибиральнику службових приміщень, охоронник, слюсарю сантехніку 3 розряду, електрику дільниці з розряду Електрик дільниці (код класифікатору професій 3113); Охоронник (код класифікатору професій 5169); підсобний робітник , двірник , прибиральник службових приміщень (код класифікатору професій9322, 9162, 9132) ; слюсар сантехнік (код класифікатору професій 7136).
Посадові оклади формуються за єдиною тарифною сіткою. Оклади визначаються згідно розрядів та тарифних ставок з урахуванням коефіцієнту підвищення окладу. В свою чергу для врегулювання питання розрядів за посадами було розроблено Національний класифікатор України "Класифікатор професій" ДК 003:2010.
Основним призначенням Класифікатора професій є його застосування усіма роботодавцями, незалежно від власності, під час запису про роботу в трудові книжки працівників та врегулювання розмірів посадових окладів, виходячи з розрядів.
Також, питання оплати праці регулюється положеннями Інструкції зі статистики заробітної плати, що затверджена наказом Державного комітету статистики України 13.01.2004 року №5, дія Інструкції поширюється на всіх юридичних осіб та їх відокремлених підрозділах незалежно від форм власності й організаційно-правових форм господарювання. Так, Інструкція містить основні методологічні положення щодо визначення показників оплати праці.
Відповідно до статті 96 Кодексу законів про працю України, системами оплати праці є тарифна та інші системи, що формуються на оцінках складності виконуваних робіт і кваліфікації працівників. Тарифна система оплати праці включає: тарифні сітки, тарифні ставки, схеми посадових окладів і професійні стандарти (кваліфікаційні характеристики).
Тарифна система оплати праці використовується при розподілі робіт залежно від їх складності, а працівників - залежно від кваліфікації та за розрядами тарифної сітки. Вона є основою для формування та диференціації розмірів заробітної плати.
Тарифна сітка (схема посадових окладів) формується на основі тарифної ставки робітника першого розряду та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).
Проаналізувавши вище наведені норми права, суд приходить до висновку, що вимоги статті 96 Кодексу законів про працю України застосовуються всіма суб`єктами, які використовують найману працю.
Відповідно до частини 1 статті 96 КЗпП України, системи оплати праці є тарифна та інші системи, що формуються на оцінках складності виконуваних робіт і кваліфікацій працівників.
Однак позивачем згідно наданого штатного розпису на 2019 рік, встановлено посадові оклади в розмірі 4200,00 грн., а саме: підсобному робітнику, двірнику, прибиральнику службових приміщень, охороннику, слюсарю сантехніку 3 розряду, електрику дільниці з розряду Електрик дільниці .
Тобто, навіть у разі встановлення іншої системи оплати праці, роботодавець зобов`язаний формувати її на оцінці складності виконуваних робіт і кваліфікацій працівників, що не було зроблено.
Суд зазначає, що відповідно до змісту наказу НВПП СТІНГ №2 від 03.01.2018 року, з 03.01.2018 року встановлено працівникам НВПП СТІНГ систему оплати праці в залежності від складності та обсягу виконуваної роботи, однак вказаного здійснено не було та не враховано складність виконуваних робіт і кваліфікацію працівників.
Таким чином, суд приходить до висновку, що під час розгляду справи доведено та не спростовано позивачем факт порушення позивачем частини четвертої статті 96 КЗпП України, частини четвертої статті 6 Закону України Про оплату праці .
Відносно тверджень позивача щодо самостійного донарахування індексації заробітної плати до отримання припису, суд зазначає наступне.
В грудні 2018 року під час розрахунку індексації заробітної плати за грудень 2018 року індексація заробітної плати нарахована на розмір прожиткового мінімуму, що діяв до листопада 2018 року включно. Тобто, індексація заробітної плати при повній зайнятості нарахована в розмірі 73,64 грн., замість 76,84 грн.
Донарахування проведено в січні 2019 року (бухгалтерська довідка від 30.01.2019 року, розрахунково-платіжні відомості за грудень 2018, січень 2019 року).
При цьому, статтею 265 КЗпП України встановлена відповідальність за порушення законодавства про працю, зокрема, абз.8 ч.2 ст.265 КЗпП України передбачено, що за порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим - сьомим цієї частини, застосовується штраф у розмірі мінімальної заробітної плати.
Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2013 № 509 (далі - Порядок № 509), визначений механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю, передбачених частиною 2 ст. 265 КЗпП України.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 509 однією з підстав для накладення штрафів є акт про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
Відповідальність за такі порушення передбачена статтею 265 КЗпП України, а усунення виявлених порушень при проведені перевірки не є підставою для скасування штрафних санкцій, які застосовані за сам факт вчинення порушення у сфері законодавства про працю.
Вказаний висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 28.02.2018 року по справі №818/584/17.
Таким чином, керуючись наведеними нормами законодавства та на підставі Акту інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК4203/290/2НП/АВ від 13 лютого 2019 року, відповідачем правомірно було винесено Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК4203/290/2НП/АВ/П/ІП-ФС від 05.03.2019 року.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що відповідачем було винесено оскаржувану Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, відповідно підстави для визнання її протиправною та скасування - відсутні.
Окремо суд зазначає, що посилання представника позивача на несвоєчасне отримання кореспонденції, що направлялась відповідачем під час та за наслідками інспекційного відвідування стосуються виключно поштового обслуговування позивача та жодним чином не впливають на правомірність дій відповідача, за умови своєчасного направлення останнім відповідних документів. Представником відповідача надано до суду та долучено до матеріалів справи докази своєчасного направлення позивачу всієї належної документації.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Науково-виробничого приватного підприємства СТІНГ (код ЄДРПОУ 25472556, 61001, м. Харків, вул. Плеханівська, 18) до Головного управління Держпраці у Харківській області (вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ 39779919) про визнання протиправними дій, скасування наказу, припису та постанови - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне судове рішення складено 30.07.2019 року.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2019 |
Оприлюднено | 01.08.2019 |
Номер документу | 83350463 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні