Ухвала
від 29.07.2019 по справі 925/1683/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

29 липня 2019 року справа № 925/1683/17

м. Черкаси

Господарський суд Черкаської області у складі судді Дорошенка М.В. за участі представника Черкаської міської ради Лещенко Н.А. із секретарем судового засідання Рябенькою Я.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні скаргу Черкаської міської ради на постанови заступника начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Фесенко Яни Миколаївни від 14.06.2019 у виконавчому провадженні №59359575 у справі №925/1683/17 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" до Черкаської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача,- управління Державної казначейської служби у місті Черкасах Черкаської області про стягнення 108428 грн. 33 коп.,

ВСТАНОВИВ:

Черкаська міська рада як боржник через свого представника Лещенко Н. А. звернулася до Господарського суду Черкаської області зі скаргою на постанови заступника начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Фесенко Яни Миколаївни (далі - державний виконавець Фесенко Я. М.) у виконавчому провадженні №59359575 від 14.06.2019 про відкриття виконавчого провадження і про стягнення виконавчого збору.

У вказаній скарзі боржник просить господарський суд визнати неправомірними та скасувати оскаржені ним постанови державного виконавця Фесенко Я. М.

В обґрунтування скарги боржник вказав на невідповідність оскаржених ним постанов державного виконавця Фесенко Я. М. вимогам ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження", п. 9 розділу VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України та п. 3 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів, згідно з якими рішення Господарського суду Черкаської області від 20.03.2018 у справі №925/1683/17, на виконання якого державним виконавцем Фесенко Я. М. були винесені спірні постанови, має виконуватися виключно органами Казначейства, а не державною виконавчою службою.

Ухвалою від 08.07.2019 Господарський суд Черкаської області прийняв скаргу боржника до розгляду і призначив судове засідання з її розгляду на 09 год. 30 хв. 19.07.2019 у приміщенні Господарського суду Черкаської області.

19 липня 2019 року до Господарського суду надійшов відзив державного виконавця Фесенко Я.М на скаргу із запереченнями проти неї.

В обґрунтування заперечень проти скарги державний виконавець Фесенко Я.М. вказала на відсутність у боржника - Черкаської міської ради відкритих рахунків в органах Казначейства, що відповідно до затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників унеможливлює виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 20.03.2018 у справі №925/1683/17 органами Казначейства. Разом з тим відповідно до п. 4 розділу І Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 №512/5, відділу примусового виконання рішень управлінь державної виконавчої служби головних територіального управління юстиції Міністерства юстиції України в областях підвідомчі рішення, за якими боржниками є, зокрема, міські ради, а сума зобов`язання становить від двадцяти п`яти до п`ятдесяти мільйонів гривень.

У судовому засіданні, яке відбулося 19.07.2019 за участю представників стягувача, боржника і державного виконавця Фесенко Я.М., Господарський суд оголосив перерву до 10 год. 30хв 29.07.2019 про що повідомив представників стягувача, боржника і державного виконавця Фесенко Я.М. під розписку.

24 липня 2019 року до Господарського суду Черкаської області надійшло клопотання стягувача про залучення до участі у справі таких третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору як: Державної казначейської служби України, головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області, управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах.

У судовому засіданні, яке відбулося 29.07.2019 за участю представника боржника, господарський суд розглянув клопотання стягувача про залучення до участі у справі третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору і залишив його без задоволення з огляду на те, що згідно з ч. 2 ст. 50 Господарського процесуального кодексу України питання залучення до участі у справі третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору вирішується судом при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду і відповідно не може вирішуватися на стадії розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність державного виконавця під час виконання ним судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника боржника, Господарський суд Черкаської області дійшов до висновку, що скарга боржника підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Рішенням від 20.03.2018 у справі №925/1683/17 Господарський суд Черкаської області задовольнив повністю позов товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" до Черкаської міської ради про стягнення 108428 грн. 33 коп. і стягнув з Черкаської міської ради на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" 108428 грн. 33 коп. процентів за користування чужими коштами та 1626 грн. 42 коп. витрат на сплату судового збору.

04 травня 2018 року Господарський суд Черкаської області на виконання рішення від 20.03.2018 у справі №925/1683/17 видав наказ про стягнення з Черкаської міської ради на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" 108428 грн. 33 коп. процентів за користування чужими коштами та 1626 грн. 42 коп. витрат на сплату судового збору.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 31.07.2018 рішення Господарського суду Черкаської області від 20.03.2018 у справі №925/1683/17 залишено без змін.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 31.08.2018 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 20.03.2018 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 31.07.2018 у справі №925/1683/17.

Пред`явлений управлінню Державної казначейської служби у місті Черкасах Черкаської області для примусового виконання наказ Господарського суду Черкаської області від 04.05.2018 у справі №925/1683/17 був повернутий без виконання з відміткою на ньому начальника названого управління від 18.09.2018 про повернення відповідно до пп. 3 п. 9 постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, тобто у зв`язку з відсутністю у боржника - Черкаської міської ради відкритих рахунків в органах Казначейства.

Відсутність у боржника - Черкаської міської ради відкритих рахунків в органах Казначейства підтверджується і відповіддю Державної фіскальної служби України від 25.06.2019 №1053973244 і не заперечується самим боржником.

14 червня 2019 року державний виконавець Фесенко Я.М. на підставі наказу Господарського суду Черкаської області від 04.05.2018 у справі №925/1683/17 винесла дві спірні постанови у виконавчому провадженні №59359575: одну про відкриття виконавчого провадження і іншу про стягнення судового збору, які боржник одержав 21.06.2019.

Частина 1 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначає, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Згідно з ч. 6 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України органи місцевого самоврядування є бюджетними установами.

Частиною 1 ст. 2 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" встановлено, що держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є: державний орган; державні підприємство, установа, організація (далі - державне підприємство); юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства (далі - юридична особа).

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Підпункт 1 п. 9 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України передбачає, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету: рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.

Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників містить, зокрема, такі пункти:

1. Цей Порядок визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.

2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів розпорядники (бюджетні установи) та одержувачі бюджетних коштів, а також підприємства, установи та організації, рахунки яких відкриті в органах Казначейства.

3. Рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

7. У разі наявності підстав для повернення виконавчого документа стягувачу керівник органу державної виконавчої служби подає відповідно до Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" Казначейству протягом 10 днів з дня складення державним виконавцем відповідного акта оригінал виконавчого документа разом із супровідним листом та завірені належним чином державним виконавцем копії інших матеріалів виконавчого провадження.

9. Орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли:

3) боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень".

З огляду на викладені вище обставини та норми чинного законодавства господарський суд дійшов до таких висновків.

Черкаська міська рада, як орган місцевого самоврядування, є бюджетною установою у розумінні Бюджетного кодексу України, тому органом виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 20.03.2018 у справі №925/1683/17 про стягнення з Черкаської міської ради на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" 108428 грн. 33 коп. процентів за користування чужими коштами та 1626 грн. 42 коп. витрат на сплату судового збору відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження", пп. 1 п. 9 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України та п. 3 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845, є виключно Казначейство, а не державна виконавча служба.

Повернення управлінням державної казначейської служби у місті Черкасах Черкаської області стягувачу виконавчого документа - наказу Господарського суду Черкаської області від 04.05.2018 у справі №925/1683/17 без виконання за чинним законодавством України не є підставою для зміни визначеного законом органу виконання вказаного судового рішення з Казначейства на державну виконавчу службу. При цьому керівник органу державної виконавчої служби має діяти у відповідності з вимогами п. 7 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників.

Таким чином, Державна виконавча служба України не є належним органом виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 20.03.2018 у справі №925/1683/17, тому спірні постанови державного виконавця Фесенко Я.М., винесені за наказом Господарського суду Черкаської області від 04.05.2018 у справі №925/1683/17, є неправомірними і підлягають скасуванню.

Відповідно до ч. 2 ст. 343 Господарського процесуального кодексу України у разі встановлення обґрунтованості скарги суд визнає оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність неправомірними і зобов`язує державного виконавця або іншу посадову особу органу державної виконавчої служби, приватного виконавця усунути порушення (поновити порушене право заявника).

За таких обставин скарга Черкаської міської ради на постанови державного виконавця Фесенко Я.М. від 14.06.2019 у виконавчому провадженні №59359575 про відкриття виконавчого провадження і про стягнення судового збору підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 232-237, 342-343 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області

УХВАЛИВ:

Скаргу Черкаської міської ради на постанови заступника начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Фесенко Яни Миколаївни від 14.06.2019 у виконавчому провадженні №59359575 про відкриття виконавчого провадження і про стягнення виконавчого збору задовольнити.

Визнати неправомірною та скасувати постанову заступника начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Фесенко Яни Миколаївни від 14.06.2019 у виконавчому провадженні №59359575 про відкриття виконавчого провадження.

Визнати неправомірною та скасувати постанову заступника начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Фесенко Яни Миколаївни від 14.06.2019 у виконавчому провадженні №59359575 про стягнення виконавчого збору задовольнити.

Ця ухвала набирає законної сили після її оголошення і протягом десяти днів може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду.

СУДДЯ М. В. Дорошенко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення29.07.2019
Оприлюднено05.08.2019
Номер документу83430964
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1683/17

Ухвала від 15.01.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 04.01.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 25.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коротун О.М.

Постанова від 30.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коротун О.М.

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коротун О.М.

Ухвала від 29.07.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 25.03.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 13.03.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні