Рішення
від 07.08.2019 по справі 520/3946/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 серпня 2019 р. № 520/3946/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Волошина Д.А.,

за участю секретаря судового засідання - Суховарової О.А.,

представників позивача - Аршанського Є.Ю., Бєлкіна Л.М.,

представника відповідача - Бондаренко В.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправною і скасувати Постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.03.2019 р. №154-ДП-Т про застосування санкції у вигляді попередження у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" (код 30429288).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято протиправну постанову від 14.03.2019 р. №154-ДП-Т про застосування санкції у вигляді попередження у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" (код 30429288). На думку позивача, зазначене рішення є незаконним та таким, що не відповідає вимогам діючого законодавства, отже підлягає скасуванню. Просив задовольнити позовні вимоги, посилаючись на доводи, викладені в позовній заяві.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 07.05.2019 року відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Протокольною ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.07.2019 року закрито підготовче провадження та справа призначена до судового розгляду по суті на 07.08.2019 р. о 14:30 год.

Представники позивача в судовому засіданні підтримали позовні вимоги в повному обсязі з підстав зазначених в позовній заяві, просили позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити. Згідно наданого до суду відзиву пояснив, що оскаржувана в даній справі постанова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.03.2019 р. №154-ДП-Т про застосування санкції у вигляді попередження у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" є цілком законною та обґрунтованою, винесеною відповідно до чинного законодавства, а позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими.

Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ КОРНЕР є ліцензованим торговцем цінними паперами, який здійснює діяльність на підставі ліцензій брокерської діяльності серії АЕ № 185252 від 25.10.2012 року та дилерської діяльності серії НОМЕР_1 № 185253 від 25.10.2012 року.

Судовим розглядом справи встановлено, що за результатами моніторингу адміністративних даних, наданих на виконання вимог Положення про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням Комісії 25 вересня 2012 № 1283, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 жовтня 2012 за № 1737/22049, уповноваженою особою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку встановлено, що протягом 2017-2018 років ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" здійснено переважну частку операцій з цінними паперами емітентів, у відношенні яких Комісією в подальшому прийнято рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами та/або щодо заборони внесення змін до системи депозитарного обліку, оскільки обіг цінних паперів таких емітентів створював ризик порушень прав інвесторів. Операції здійснювались з цінними паперами, зокрема наступних емітентів: ПАТ Фондові технології України , ПАТ Конкорд ІНК. , ПАТ Інжбудсервіс та Прат Страхова компанія Здорово .

Постановою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.03.2019 р. №154-ДП-Т про застосування санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" (код 30429288) застосована санкція у вигляді попередження. (а.с.103-104 т.1).

Підставою для винесення оскаржуваної постанови слугували висновки відповідача про те, що ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" при здійсненні операцій з цінними паперами вищезазначених емітентів не діяло в інтересах клієнтів, оскільки не врахувало ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику, та використовувало грошові кошти клієнтів виключно з метою отримання винагороди, порушуючи принципи чесності, справедливості та професійності, що призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів. Враховуючи вищевикладене, ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" порушено вимоги абзацу сьомого пункту 2 розділу II Ліцензійних умов в частині недотримання вимог, зокрема, підпункту а) пункту 1 розділу XV, пункту 3 розділу XV та підпункту ґ) пункту 20 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджених рішенням Комісії від 12 грудня 2006 року № 1449, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 січня 2007 року за № 52/13319" (далі - Правила № 1449).

Не погоджуючись із вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог суд зазначає наступне.

Положеннями ч. 1 ст. 7 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» передбачено, що до основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку віднесено захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень, встановлення порядку розгляду справ про правопорушення на ринку цінних паперів.

Як передбачено у абз. 7 п.2 розділу II Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджених рішенням Комісії від 14 травня 2013 року № 819, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 червня 2013 року за № 857/23389, ліцензіат при провадженні діяльності з торгівлі цінними паперами має відповідати вимогам, зокрема, нормативно-правових актів Комісії, що регулюють правила (порядок) провадження професійної діяльності на фондовому ринку за кожним видом діяльності - діяльності з торгівлі цінними паперами, на який ліцензіат отримав відповідну ліцензію.

Підпунктом а п. 1 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затвердженого рішенням Комісії від 12 грудня 2006 року № 1449, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 січня 2007 року за № 52/13319, визначено, що при виконанні операцій з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами торговці зобов`язані діяти в інтересах клієнта, враховуючи умови, зазначені в укладеному з ним договорі, вимоги законодавства щодо цінних паперів, кон`юнктуру фондового ринку, умови здійснення клірингу та розрахунків, надання депозитарних послуг, ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику.

Пунктом 3 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами передбачено, що торговець при провадженні професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з торгівлі цінними паперами повинен керуватися принципами чесності, справедливості та професійності з метою найкращого забезпечення інтересів клієнта.

Положеннями пп. ґ п. 20 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами передбачено, що торговці не мають права здійснювати операції з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами клієнта, використовувати грошові кошти клієнта виключно з метою отримання винагороди, не діючи в інтересах клієнта та/або не виконуючи договори та/або разові замовлення до договору на брокерське обслуговування на найвигідніших умовах.

Судом, під час судового розгляду справи з наданого представником відповідача до суду відзиву встановлено, що за результатами моніторингу адміністративних даних, наданих на виконання вимог Положення про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням Комісії 25 вересня 2012 року № 1283, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 жовтня 2012 року за № 1737/22049, відповідачем встановлено, що протягом 2017-2018 років ТОВ "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" здійснено переважну частку операцій з цінними паперами емітентів, у відношенні яких Комісією в подальшому прийнято рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами та/або щодо заборони внесення змін до системи депозитарного обліку, оскільки обіг цінних паперів таких емітентів створював ризик порушень прав інвесторів.

Відповідно до приписів ст. 12 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов`язаними з таким правопорушенням документами протягом п`яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів.

Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення.

Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію.

Юридична особа може бути притягнута до відповідальності за вчинення правопорушення на ринку цінних паперів не пізніше трьох років з дня його вчинення незалежно від санкції.

Юридична особа не може бути притягнута до відповідальності за дії, що були предметом перевірки, за результатами якої не було виявлено правопорушень на ринку цінних паперів.

Зі змісту вищевикладених норм законодавства вбачається, що попередження є санкцією та фактично наслідком встановлення уповноваженою особою відповідача під час розгляду справи обставин допущення правопорушення законодавства про цінні папери, яке належним чином фіксується у акті уповноваженої особи Комісії.

Згідно наявних в матеріалах справи договорів купівлі-продажу цінних паперів судом встановлено, що переважна кількість операцій з купівлі-продажу цінних паперів здійснювались в період 2017-2018 року.

Як зазначає відповідач, обсяг операцій (виконаних договорів), проведених позивачем на позабіржовому ринку протягом вказаного періоду на 89,62% складається з операцій з цінними паперами емітентів, щодо яких відповідачем в подальшому прийнято рішення про заборону торгівлі цінними паперами такого емітента або заборону внесення змін до системи депозитарного обліку.

Відтак, відповідач визнає той факт, що рішення про заборону торгівлі цінними паперами емітентів або заборону внесення змін до системи депозитарного обліку стосовно яких здійснювалися операції позивачем були прийняті після виконання договорів позивача, тобто відокремлені в часі від моменту завершення операцій позивача за договорами із спірними емітентами.

При цьому відповідачем на надається до матеріалів справи копій таких рішень, та не оспорюється наявність таких рішень підчас здійснення операцій позивачем за спірними контрагентами у період 2017-2018 року, який розглядався відповідачем при прийнятті спірної постанови.

Відтак, на час здійснення операцій з купівлі-продажу цінних паперів з вказаними емітентами, цінні папери були у вільному обігу.

Згідно п.5 ч.1 ст.8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема, у разі порушення законодавства про цінні папери, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку виносити попередження, зупиняти на термін до одного року обіг цінних паперів, дію ліцензій, виданих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, анулювати дію таких ліцензій.

Пунктом 14 частини 1 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" передбачено, що Комісія має право накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.

Відповідно до а. 7 п. 2 розділу ІІ Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 № 819 ліцензіат при провадженні діяльності з торгівлі цінними паперами має відповідати вимогам, зокрема нормативно-правових актів Комісії, що регулюють правила (порядок) провадження професійної діяльності на фондовому ринку за кожним видом діяльності - діяльності з торгівлі цінними паперами, на який ліцензіат отримав відповідну ліцензію.

Відповідно до пп. "а" та пп. "ґ" п. 1 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджених рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.12.2006 № 1449 при виконанні операцій з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами торговці зобов`язані: а) діяти в інтересах клієнта, враховуючи умови, зазначені в укладеному з ним договорі, вимоги законодавства щодо цінних паперів, кон`юнктуру фондового ринку, умови здійснення клірингу та розрахунків, надання депозитарних послуг, ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику, ґ) надавати клієнту інформацію щодо біржового курсу цінних паперів або інших фінансових інструментів та/або ринкової вартості цінних паперів або інших фінансових інструментів, якщо ця умова передбачена договором.

Спірною постановою визначено, що обіг цінних паперів спірних емітентів створював ризик порушень прав інвесторів.

Проте, підчас здійснення операцій позивачем цінні папери спірних емітентів були у вільному обігу, щодо них не було винесено жодних рішень комісії щодо обмежень. Комісією також не було доведено фактичного, а не ймовірного порушень прав інвесторів внаслідок дій позивача.

Відповідач у відзиві на позов вказує, що з документів, наданих торговцем цінними паперами на запит Комісії, не вбачається факт аналізу цінних паперів зазначених емітентів до укладання угод, предметом яких виступали цінні папери таких, складання карток ризику емітентів, контрагентів, тощо.

З цього приводу суд зазначає, що вказані доводи відповідача є необґрунтованими та спростовуються долученими позивачем до матеріалів справи доказами, які підтверджують здійснення Товариством з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" аналізу цінних паперів, емітентів та контрагентів, зокрема, інформацією про ризики, отриманою з метою запобігання та мінімізації впливу ризиків під час проведеного аналізу впливу ризиків на діяльність компанії з висновком про відсутність ризиків та наказом директора Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" від 30.12.2015 р. про призначення відповідального працівника, до повноважень якого належить реалізація функцій СУР, відповідно до якого призначено з 01.01.2016 р. відповідальним працівником, до повноважень якого належить реалізація функцій СУР ОСОБА_1 , директора ТОВ ФК КОРНЕР .

Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач надавав оцінку ризиковості цінних паперів зазначених емітентів до укладання угод, предметом яких виступали цінні папери таких, емітентів, контрагентів та вивчались вказані питання відповідальною особою підприємства позивача, доказів протилежного представником відповідача до матеріалів справи не надано.

При цьому, суд зауважує, що чинним законодавством не встановлено виключний перелік питань щодо оцінки ризиковості цінних паперів та емітентів цінних паперів.

Суд зазначає, що позивачем до матеріалів справи надані докази відсутності у контрагентів претензій за здійсненими у вказаний період операціям. Відповідачем на підтвердження наявності таких претензій доказів не надано, наявність фактичних порушень прав інвесторів відповідачем в судовому засіданні не доведено.

В судовому засіданні представником відповідача зазначено, що в межах перевірки не встановлено подання будь-яких скарг за вищезазначеними операціями.

Посилання відповідача на той факт, що в подальшому Комісією було прийнято рішення про заборону торгівлі цінними паперами емітентів або заборону внесення змін до системи депозитарного обліку стосовно яких здійснювалися операції позивачем, не може вважатися належним обґрунтуванням наявності порушення позивачем прав інвесторів або підтвердженням порушення п.п. а, ґ п. 1 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, на які посилається відповідач у спірній постанові.

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що відповідачем під час судового розгляду не доведено обґрунтованості та правомірності винесеної постанови, а відтак, суд вважає вказану постанову такою, що порушує права позивача, а отже, підлягає скасуванню.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, розглянувши усі подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" (просп. Науки, буд. 36, к. 36, м. Харків, 61166, код 30429288) до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вул. Московська, буд. 8, корп. 30, м. Київ, 01010, код 37956207) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною і скасувати Постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.03.2019 р. №154-ДП-Т про застосування санкції у вигляді попередження у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" (код 30429288).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ "КОРНЕР" (просп. Науки, буд. 36, к. 36, м. Харків, 61166, код 30429288) за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вул. Московська, буд. 8, корп. 30, м. Київ, 01010, код 37956207) суму сплаченого судового збору у розмірі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 копійок).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складено 16 серпня 2019 року.

Суддя Д.А. Волошин

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.08.2019
Оприлюднено18.08.2019
Номер документу83680969
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3946/19

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 18.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 07.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 13.09.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні