Рішення
від 16.09.2019 по справі 240/325/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2019 року м. Житомир справа №240/325/19

категорія 108010200

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попової О. Г., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Коростенський спецкар`єр №1" про анулювання спеціального дозволу №5575 від 29.04.2013 на користування надрами,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Коростенський спецкар`єр №1", в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Коростенський спецкар`єр №1".

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Вказує, що одною з умов користування надрами, що передбачено спеціальним дозволом, є подання ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності та своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством. Оскільки відповідач цього обов`язку не виконав, наявні правові підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого засідання та викликом (повідомленням) учасників справи.

18 липня 2019 року на офіційну електронну поштову адресу суду надійшло клопотання Державної служби геології та надр України про розгляд справи у порядку письмового провадження без участі представника Державної служби геології та надр України (а.с. 137). Вказане клопотання повторно надійшло до відділу документального забезпечення суду 22 липня 2019 року (а.с. 138).

Підготовче засідання, призначене на 25 липня 2019 року, було відкладено на 29 серпня 2019 року о 10:00 у зв`язку із неявкою представника відповідача (а.с. 144).

05 серпня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшло клопотання Державної служби геології та надр України про розгляд справи у порядку письмового провадження без участі представника Державної служби геології та надр України (а.с. 147).

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2019 року закрито підготовче провадження у адміністративній справі №240/325/19 та призначено справу до судового розгляду по суті у порядку письмового провадження без виклику (повідомлення) учасників справи (а.с. 150-151).

Положеннями частини третьої статті 44 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що учасники справи мають право, зокрема: подавати докази; брати участь у судових засіданнях, якщо інше не визначено законом; брати участь у дослідженні доказів; подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб; користуватися іншими визначеними законом процесуальними правами.

Частиною четвертою статті 159 КАС України встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідач у строк, визначений частиною п`ятою статті 162 КАС України та встановлений ухвалою суду про відкриття провадження відзив на адміністративний позов не надіслав. Про дату, час та місце проведення судового розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 149).

Положеннями статті 121 КАС України визначено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подана заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк. Пропуск строку, встановленого законом або судом учаснику справи для подання доказів, інших матеріалів чи вчинення певних дій, не звільняє такого учасника від обов`язку вчинити відповідну процесуальну дію.

Представником відповідача при клопотання про поновлення процесуального строку на подання відзиву подано не було.

Частиною шостою статті 162 КАС України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною четвертою статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Відповідно до частини другої статті 193 КАС України суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.

Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1", код ЄДРПОУ 36105529 (далі - ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1", Відповідач) як юридична особа зареєстроване 22 липня 2010 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи - 1 289 102 0000 000566. Види діяльності: код КВЕД 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю (основний); код КВЕД 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну; код КВЕД 23.70 Різання, оброблення та оздоблення декоративного та будівельного каменю; код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

На підставі наказу від 15 березня 2013 року №126, Держаною службою геології та надр України було надано ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" спеціальний дозвіл на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року. Мета користування надрами: незмінених та порушених вивітрюванням гранітів, придатних для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового. Назва родовища: Борщівське родовище. Місцезнаходження: Житомирська область, Коростенський район, 1,6 км на північний схід від села Чигири. Площа: 46,0 га. Строк дії спеціального дозволу: двадцять років (а.с. 24-25).

У відповідності до змісту спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року, серед основних умов отримання дозволу та подальшого надрокористування, зокрема, зазначено: своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету України згідно з чинним законодавством; щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" згідно з формою 5-гр (а.с. 25).

Наведені положення також узгоджуються зі змістом підпункту 7.2 пункту 7 угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 29 квітня 2013 року №5775 (а.с. 26-30).

У відповідності до листа Державної фіскальної служби України вих. №377/5/99-99-12-03-04-16 від 10 січня 2018 року, ДФС України в порядку підпункту 258.2.2 пункту 258.2 статті 258 Податкового кодексу України направила на адресу Державної служби з геології та надр України Перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) та Перелік суб`єктів господарювання, що не виконували податкові зобов`язання (неподання податкової звітності), у зв`язку з чим просила розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих вказаним надрокористувачам (а.с. 32).

Згідно з Додатком 1 до листа Державної фіскальної служби України вих. №377/5/99-99-12-03-04-16 від 10 січня 2018 року "Перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців)", до вказаного переліку включено ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" - спеціальний дозвіл на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року (а.с. 33-34).

Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" листом вих. №03/303-0985 від 29 березня 2018 року надано інформацію щодо суб`єктів надрокористування - власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 27 березня 2017 року не направляли до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр, за 2017 рік (а.с. 35).

У відповідності до вищевказаного переліку за №65 включено ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" - спеціальний дозвіл на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року (а.с. 36-37).

Пунктом 2 наказу Державної служби геології та надр України від 24 квітня 2018 року зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу (а.с. 38).

Як встановлено із витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено, до вказаного переліку включено спеціальний дозвіл на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року за порушення статей 24, 28, пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра від 27 липня 1994 року №132/94-ВР. Підстава зупинення: підпункт 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (а.с. 39).

Листом Державної служби геології та надр України вих. №8004/03/14-18 від 08 травня 2018 року ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" повідомлено про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року у зв`язку із ненаданням щорічної звітності по формі 5-гр за 2017 рік та невнесенням податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами. Надрокористувачу надано 10 календарних днів для усунення порушень та наголошено, що у разі не надання інформації про стан усунення порушень у визначений термін Держгеонадрами буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами (а.с. 40)

Вказаний лист було отримано представником ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" 17 травня 2018 року, що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 41).

Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" листом вих. №03/303-1763 від 30 травня 2018 року надано інформацію щодо суб`єктів надрокористування - власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 29 травня 2017 року не направляли до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр, за 2017 рік (а.с. 42).

У відповідності до вищевказаного переліку включено ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" - спеціальний дозвіл на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року (а.с. 43-44).

У відповідності до листа Державної фіскальної служби України вих. №12475/5/99-99-17-02-16 від 16 липня 2018 року, ДФС України направила на адресу Державної служби з геології та надр України інформацію про податковий борг з рентної плати за користування надрами згідно з наданим переліком та інформацію про податковий борг станом на 01 червня 2018 року та 01 липня 2018 року згідно з додатком (а.с. 45).

Згідно з додатком до листа Державної фіскальної служби України вих. №12475/5/99-99-17-02-16 від 16 липня 2018 року, за ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1"станом на 01 червня 2018 року обліковується податковий борг з рентної плати за користування надрами у розмірі 12,65 тис. грн (а.с. 46).

Листом Державної служби геології та надр України вих. №18368/03/14-18 від 14 вересня 2018 року ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" повідомлено у зв`язку із не усуненням причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року, запропоновано ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" надати у 15-денний строк власну позицію (згоду / незгоду) на припинення права користування надрами згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року (а.с. 47).

Вказаний лист було отримано представником ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" 04 жовтня 2018 року, що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 48).

У зв`язку із не надходженням від ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" у встановлений строк власної позиці надрокористувача (згоди / незгоди) на припинення права користування надрами згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року, позивач для вирішення питання анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року у судовому порядку звернувся із вказаним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 13 Конституції України проголошено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Частиною другою статті 19 Основного Закону визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Особливості контролю за справлянням рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин визначені підпунктом 258.2.2 пункту 258.2 статті 258 Податкового кодексу України.

Так, контролюючі органи для забезпечення контролю за правильністю обчислення платником суми рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин в частині визначення обсягу (кількості) видобутих корисних копалин у межах наданої йому ділянки надр, а також коригуючих коефіцієнтів згідно з пунктом 252.2 статті 252 цього Кодексу у встановленому законодавством порядку можуть залучати центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері державного гірничого нагляду, а також у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

За фактами, які відбуваються протягом шести місяців, щодо невнесення, несвоєчасного внесення платником рентної плати сум податкових зобов`язань або невиконання платником податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, порушує перед відповідним центральним органом виконавчої влади питання зупинення дії відповідного спеціального дозволу.

До доходів, що виникли у платника в результаті реалізації таким платником прав користування ділянкою надр у період невнесення, несвоєчасного внесення платником сум податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (за виключенням випадків донарахувань та штрафних санкцій за результатами перевірок контролюючих органів) протягом шести місяців, а також на період зупинення дії відповідного спеціального дозволу, застосовується адміністративно-господарська санкція у вигляді вилучення отриманого (нарахованого) платником або відповідним контролюючим органом прибутку (доходу) від господарської діяльності з видобування корисних копалин.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорону надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорону прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян врегульовано Кодексом України про надра від 27 липня 1994 року №132/94-ВР (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Кодекс України про надра).

Положеннями статті 11 Кодексу України про надра визначено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.

Відповідно до статті 14 Кодексу України про надра, надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Згідно із приписами статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції. Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра закріплено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

У відповідності до частини другої та третьої статті 26 Кодексу України про надра Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Частинами першою, другою та п`ятою статті 28 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами є платним, крім випадків, передбачених статтею 29 цього Кодексу. Плата справляється за користування надрами в межах території України, її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Плата за користування надрами справляється у вигляді: рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин; рентної плати за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин та рентна плата за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, встановлюються Податковим кодексом України.

Пунктом 3 частини першої статті 53 Кодексу України про надра визначено, що при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначено Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №615).

Положеннями пункту 22 Порядку №615 встановлено, що дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр. Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Пунктом 23 Порядку №615 передбачено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Положення про Державну службу геології та надр України затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Положення №1174).

Згідно з пунктом 1 Положення №1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

У відповідності до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Положеннями підпункту 12 пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням, зокрема за: обґрунтованістю застосування методик і технологій, якістю, комплексністю, ефективністю робіт з геологічного вивчення надр; виконанням рішень з питань методичного забезпечення проведення робіт з геологічного вивчення та використання надр; дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та угод про умови користування надрами (у тому числі угод про умови користування нафтогазоносними надрами); повнотою вивчення геологічної будови надр, гірничо-технічних, інженерно-геологічних, геолого-екологічних та інших умов вивчення родовищ корисних копалин; використанням технічних засобів і методів проведення робіт з геологічного вивчення надр, які виключають невиправдані втрати корисних копалин і погіршення їх якості; своєчасністю та відповідністю встановленим вимогам введення в експлуатацію розвіданих родовищ корисних копалин; дотриманням під час дослідно-промислової експлуатації родовищ корисних копалин технологій, які забезпечують необхідне їх вивчення, не знижуючи при цьому промислову цінність; збереженням розвідувальних гірничих виробок і свердловин для розробки родовищ корисних копалин, збереженням геологічної документації, зразків порід, дублікатів проб, які можуть бути використані під час подальшого вивчення надр; обґрунтованістю напрямів пошукових, розвідувальних та інших робіт з геологічного вивчення надр; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення і використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов; повнотою і вірогідністю вихідних даних про кількість та якість запасів основних і спільно залягаючих корисних копалин і компонентів, що містяться в них, а також поданням підприємствами та організаціями звітних балансів запасів корисних копалин; веденням обліку видобування нафти, газу та супутніх компонентів; виконанням рішень Державної комісії по запасах корисних копалин надрокористувачами; проведенням пошуково-розвідувальних та інших робіт з геологічного вивчення підземних вод; відповідністю геологорозвідувальних робіт і наукових досліджень державним контрактам і замовленням, а також проектам проведення таких робіт; виконанням державних програм геологорозвідувальних робіт, геологічних завдань і замовлень.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості заявлених позовних вимог суд зазначає, що ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" не було дотримано особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року, угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 29 квітня 2013 року №5775, статті 28, пункту 3 частини першої статті 53 Кодексу України про надра в частині ненадання щорічної звітності по формі 5-гр за 2017 рік та невнесення податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами.

Факти допущення вказаних порушень підтверджені наявною у матеріалах справи сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів.

При цьому надрокористувачу надавалося як 10 календарних днів для усунення порушень (а.с. 40), так і 15-денний термін для висловлення власної позиції (згоди / незгоди) на припинення права користування надрами згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року (а.с. 47)

Вказані лист було отримано представником ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" 17 травня 2018 року та 04 жовтня 2018 року відповідно, що підтверджується наявними у матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення (а.с. 41, 48).

Відповідач відзиву на позовну заяву не надіслав. Доказів усунення порушень в частині ненадання щорічної звітності по формі 5-гр за 2017 рік та невнесення податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами, або доказів в частині надання згоди на припинення права користування надрами згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року, представником ТОВ "КОРОСТЕНСЬКИЙ СПЕЦКАР`ЄР №1" до матеріалів справи також надано не було.

Здійснивши системний аналіз норм чинного законодавства та наявних у матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для звернення позивача із вказаним позовом до суду та вирішення питання анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року у судовому порядку.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачем в порушення частини другої статті 77 КАС України не спростовано, а позивачем та наявною у матеріалах справи сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів підтверджено наявність правових підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року у судовому порядку, а тому позовні вимоги Державної служби геології та надр України є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Частиною першою статті 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

У відповідності до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи положення частини другої статті 139 КАС України, понесені позивачем судові витрати по сплаті судового збору поверненню або примусовому стягненню з відповідачів не підлягають.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, Мсп 680, Південна Частина Києва, м. Київ, 03057. РНОКПП/ЄДРПОУ: 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Коростенський спецкар`єр №1" (вул. Першотравнева, 16, с. Вигів, Коростенський район, Житомирська область, 11554. РНОКПП/ЄДРПОУ: 36105529) про анулювання спеціального дозволу №5575 від 29.04.2013 на користування надрами - задовольнити.

Припинити Товариству з обмеженою відповідальністю "Коростенський спецкар`єр №1" право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5775 від 29 квітня 2013 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Коростенський спецкар`єр №1".

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 16 вересня 2019 року.

Суддя О.Г. Попова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2019
Оприлюднено18.09.2019
Номер документу84260529
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/325/19

Рішення від 16.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 29.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 25.06.2019

Цивільне

Олександрівський районний суд Донецької області

Щербак Ю. В.

Постанова від 08.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 24.01.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні