Рішення
від 23.09.2019 по справі 560/1227/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1227/19

РІШЕННЯ

іменем України

23 вересня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.

за участю:секретаря судового засідання Постовіт С.В. позивача - ОСОБА_1 представника позивача - ОСОБА_2 представника відповідача - Окарської І.В. представника третьої особи ПМП "Лідер" - Черняк Р.І. третіх осіб - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_5 , ОСОБА_9 до Управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ПМП "Лідер", обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Акрополь" про визнання протиправними та скасування умов та обмежень забудови земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Виконавчого комітету Хмельницької міської ради, в якій просить суд визнати протиправними та скасувати видані 15.06.2015 Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів виконавчого комітету Хмельницької міської ради містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів виконавчого комітету Хмельницької міської ради було внесено у містобудівні умови та обмеження недостовірні дані, що вплинуло на інтереси позивача. Також було порушено Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 року, який вимагає наявності у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки відомостей щодо відстаней від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови.

Крім того, видані містобудівні умови та обмеження не відповідають містобудівній документації. Відповідно до плану зонування території м. Хмельницького (рішення 5-ї сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 року № 25 Про затвердження плану зонування території м. Хмельницького) це - Промислово-комунальні зони: К-1. Зона комунальних підприємств, складів і баз. Згідно з генеральним планом міста Хмельницького, затвердженим рішенням 19-ої сесії Хмельницької міської ради від 06.08.2008 №4, земельна ділянка по АДРЕСА_2 в умовних позначеннях вказана як інші території і не належить до території багатоквартирної житлової забудови . Таким чином, дана земельна ділянка не відноситься до території, на якій дозволено будівництво багатоквартирних будинків.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.04.2019 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження.

11.05.2019 до суду надійшов відзив на позов, згідно якого відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує, зокрема, що постановою Верховного Суду від 24 липня 2018 року по справі №686/22674/15-а залишено в силі рішення Хмельницького міськрайонного суду, яким було визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 12.11.2015 року № 797.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.05.2019 залучено до участі у справі в якості третіх осіб ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_5 , ОСОБА_9 , Приватне мале підприємство "Лідер".

29.05.2019 приватне мале підприємство "Лідер" подало до суду письмові пояснення, згідно яких просило залишити позовну заяву без розгляду в зв`язку з пропуском строку звернення до суду, а у випадку продовження розгляду справи по суті - відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, зокрема, що відповідно до договору оренди землі № 527-02-2014/5954995 від 10.06.2014, цільове призначення земельної ділянки - "землі житлової та громадської забудови". Також звертає увагу на те, що позивач у позовній заяві зазначає, що початок будівництва на земельній ділянці по АДРЕСА_2 несе загрозу руйнування багатоквартирного будинку АДРЕСА_3 , однак будівництво нового житлового будинку не призведе до зміни технічного стану існуючого поряд будинку, відповідно до звіту про науково-технічну роботу оцінки впливу будівництва, який підготовлений Державним підприємством "Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій" (ДП НДІБК) 01.12.2015.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 10.06.2019 відмовлено у задоволенні клопотання представника ПМП "Лідер" про залишення позовної заяви ОСОБА_1 без розгляду. Визнано поважними підстави пропущення строку на звернення з адміністративним позовом. Поновлено ОСОБА_1 строк звернення до адміністративного суду.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 10.06.2019 суд витребував у Виконавчого комітету Хмельницької міської ради документи.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 08.07.2019 залучено до участі в справі в якості третьої особи обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Акрополь".

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.09.2019 замінено відповідача по справі - Виконавчий комітет Хмельницької міської ради на Управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів.

23.09.2019 управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів подано до суду відзив на позов, згідно якого просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує, зокрема, що постановою Верховного Суду від 24 липня 2018 року по справі №686/22674/15-а залишено в силі рішення Хмельницького міськрайонного суду, згідно якого було визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 12.11.2015 року № 797.

В судовому засіданні позивач та його представник просили позов задовольнити.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечив, з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Представник третьої особи - ПМП "Лідер", також просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Треті особи - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_9 , просили позов задовольнити. Інші треті особи або їх представники в судове засідання не з`явились.

Суд встановив наступні обставини справи.

Згідно з витягу із рішення тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради від 05.03.2014 року № 70, було вирішено передати в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 3400 кв. м. ПМП "Лідер" для обслуговування приміщення прохідної по АДРЕСА_2 . Категорія земель - землі житлової та громадської забудови, а код класифікації видів цільового призначення 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Договір оренди землі зареєстрований в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.06.2014.

На підставі зазначеного рішення між Хмельницькою міською радою та ПМП "Лідер" було укладено договір оренди землі № 527-02-2014/5954995 від 10.06.2014 щодо передачі ПМП "Лідер" в строкове платне користування земельну ділянку із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в АДРЕСА_2 , площею 3400 кв.м. (кадастровий номер 6810100000:09:004:0020), строком на 10 років, до 05.03.2024 року.

15.06.2015 року Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів виконавчого комітету Хмельницької міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1.

12.11.2015 року рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 797, відповідно до ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 186/ГП-25.1-04 від 15.06.2015 року на будівництво багатоквартирного 10-ти поверхового житлового будинку з автостоянкою в двох рівнях по АДРЕСА_2 " та доручено Управлінню архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів виконавчого комітету Хмельницької міської ради підготувати звернення до Управління Державної архітектурно будівельної інспекції у Хмельницькій області щодо скасування реєстрації декларацій ПМП "Лідер" про початок виконання будівельних робіт.

В подальшому постановою Верховного Суду від 24 липня 2018 року по справі №686/22674/15-а залишено в силі рішення Хмельницького міськрайонного суду від 11 грудня 2015 року, згідно якого визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 12.11.2015 року Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 186/ГП-25.1-04 від 15.06.2015 року на будівництво багатоквартирного 10-ти поверхового житлового будинку з автостоянкою в двох рівнях по АДРЕСА_2 . Судове рішення Верховного Суду мотивоване тим, що виконавчий комітет ради не мав права скасовувати цей ненормативний акт.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до ч.3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно ч.10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ст.5 Закону України "Про основи містобудування" № 2780-XII при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені, зокрема, розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.

Згідно зі ст.14 Закону України "Про основи містобудування" № 2780-XII до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать, зокрема:

- встановлення в межах своїх повноважень на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність;

- надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок;

- забезпечення в установленому законодавством порядку розробки і подання на затвердження відповідних рад місцевих містобудівних програм, генеральних планів, детальних планів, планів червоних ліній.

Відповідно до ст.17 Закону України "Про основи містобудування" № 2780-XII містобудівна документація є основою для, зокрема, вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій.

Згідно п.1.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 року (чинного на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №109), містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно з п.3.1, 3.2, 3.4 вказаного Порядку містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частин. Текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки", який, в свою чергу, містить відстані від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки.

Проте у виданих ПМП "Лідер" містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки по АДРЕСА_2 у пункті 4 "Відстані від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови" розділу "Містобудівні умови та обмеження" такі відстані взагалі не вказані (зазначено лише "вул.Тернопільська"), та не вказано у пункті 2 максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки. Таким чином, при видачі містобудівних умов та обмежень від 15.06.2015 №186/ГП-25.1-04 було порушено вимоги Порядку № 109.

Також суд враховує, що згідно з ч.4-5 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VI (в редакції на час прийняття оскаржуваного рішення) спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно до ст.1 Закону №3038-VI містобудівна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Згідно з ч.1 ст.16 Закону №3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту.

Згідно з ч.1-2 ст.18 Закону №3038-VI план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Відповідно до ч.1 ст. 25 Закону №3038-VI режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

При цьому, згідно листа Держгеокадастру у Хмельницькій області № КО-138/0-165/6-19 від 17.04.2019, у проекті містобудівної документації "Коригування (внесення змін) генерального плану м.Хмельницький", розробленого Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім.Ю.М. Білоконя земельна ділянка по АДРЕСА_2 зазначена територією багатоквартирної забудови. Однак встановлено, що зміна цільового призначення вказаної у заяві земельної ділянки відбувалась без врахування плану зонування території міста Хмельницького, затвердженого рішенням 5-ї сесії Хмельницької міської ради від 30.02.2011 №25, згідно якого земельна ділянка по АДРЕСА_2 , площею 3400 м.кв., кадастровий номер 6810100000:09:004:0020, розміщена у зоні К-1 - зона комунальних підприємств, складів і баз.

Отже, згідно викопіювання з карти Плану зонування території міста Хмельницького, затвердженого рішенням 5-ої сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 25, земельна ділянка по АДРЕСА_2 відноситься до промислово-комунальної зони: К-1. Зона комунальних підприємств, складів і баз.

Також, відповідно до викопіювання з карти Генерального плану міста Хмельницького, затвердженого рішенням дев`ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради від 06.08.2008 № 4, земельна ділянка по вул. АДРЕСА_2 в умовних позначеннях вказана як "інші території". Зазначене підтверджується листом департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 16.05.2018 №915/03-14.

Відповідно до п.5.4 розділу ІІ Плану зонування території міста Хмельницького зона складування і оптової торгівлі К-1 виділена для забезпечення правових умов формування територій для розміщення об`єктів складування і розподілу товарів. В дану зону включені склади, криті і відкриті бази, гаражі, стоянки, а також магазини дрібнооптової, роздрібної торгівлі та супутні об`єкти обслуговування, підприємства, що надають деякі види виробничих послуг.

Згідно з п.6 розділу І Плану зонування території міста Хмельницького види використання земельних ділянок або нерухомості, які відсутні у списках переважних, дозволених або допустимих видів забудови земельних ділянок в межах зон, є недозволеними для відповідної функціонально-правової зони та не можуть бути дозволені.

Таким чином, відповідно до генерального плану м.Хмельницький та плану зонування території м. Хмельницький дана земельна ділянка не відноситься до території, на якій дозволено будівництво багатоквартирних будинків.

Згідно п.64,72,76 постанови Верховного Суду від 04.09.2019 по справі №826/13852/17, неухильне дотримання містобудівної документації є основою забезпечення правопорядку у сфері містобудування. Саме тому за ч.2 ст.5 Закону №3038 вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування. У разі необхідності надання містобудівних умов, які не відповідають містобудівній документації на місцевому рівні, необхідно вносити зміни до відповідної містобудівної документації у порядку, передбаченому Законом №3038. Містобудівні умови та обмеження, які не відповідають Генеральному плану населеного пункту та іншій містобудівній документації на місцевому рівні, порушують основи містобудування, визначені ст.5 Закону України "Про основи містобудування" та ст.2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Отже, земельна ділянка знаходиться в промислово-комунальній зоні та не відноситься до земель житлової та громадської забудови, що свідчить про невідповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Вказане, згідно ч.5 ст. 29 Закону №3038-VI (у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення), було правовою підставою для прийняття рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень.

Відтак, оскільки будівництво багатоквартирного 10-ти поверхового житлового будинку по АДРЕСА_2 у м. Хмельницькому не передбачено генеральним планом та планом зонування, тому містобудівні умови та обмеження не відповідають містобудівній документації, що є підставою для їх скасування. Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 11 липня 2019 року по справі №809/342/18.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 КАС України, а тому, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ОСОБА_1 необхідно задовольнити.

Крім того, суд зазначає про наявність публічного інтересу такого спору.

Так, згідно постанови Великої Палати Верховного Суду від 13 лютого 2019 року по справі № 810/2763/17, за загальним визначенням публічним інтересом є важливі для значної кількості фізичних і юридичних осіб потреби, які відповідно до законодавчо встановленої компетенції забезпечуються суб`єктами публічної адміністрації.

Прийняття містобудівних умов та обмежень, котрі суперечать вимогам містобудівної документації, нівелюють мету планування та забезпечення сталого розвитку міста, а отже, порушують суспільні інтереси, які виражаються у забезпеченні дотримання правил благоустрою населеного пункту, спрямованих на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Таким чином, судове рішення у даній справі стосується відновлення законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання щодо планування забудови та розвитку території на місцевому рівні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати видані 15 червня 2015 року Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів виконавчого комітету Хмельницької міської ради містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 186/ГП-25.1-04.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 27 вересня 2019 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів (вул. Подільська, 10/1,Хмельницький,Хмельницька область,29013 , код ЄДРПОУ - 26381710) Треті особи:ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_6 ); ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_7 ); ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4 , АДРЕСА_8 ); ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_5 , АДРЕСА_9 ); ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_6 , АДРЕСА_10 ); ОСОБА_9 (РНОКПП НОМЕР_7 , АДРЕСА_11 ); Приватне мале підприємство "Лідер" (код ЄДРПОУ 14148019, 29010, Україна, м. Хмельницький, вул. Прибузька, 2); обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Акрополь" (код ЄДРПОУ 42844495, 29000, Україна, м.Хмельницький, вул. Тернопільська, 34-А)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2019
Оприлюднено29.09.2019
Номер документу84563294
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/1227/19

Постанова від 05.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 14.01.2020

Цивільне

Дубровицький районний суд Рівненської області

Отупор К.М.

Ухвала від 22.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні