Рішення
від 11.10.2019 по справі 824/862/19-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2019 р. м. Чернівці справа № 824/862/19-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального обласного позашкільного оздоровчого закладу "Буковинка" до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

Комунальний обласний позашкільний оздоровчий заклад "Буковинка" (далі - позивач, КОПОЗ "Буковинка") звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області №3 від 27.06.2019 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що не погоджується із виявленими під час перевірки порушеннями, оскільки із акту не зрозуміло, які саме порушення допущено при експлуатації харчоблоку та для чого необхідно здійснювати реконструкцію стелі, облаштовувати її водонепроникною та гладкою поверхнею, яка є такою на цей час. Також, позивач вказував, що вікна в харчоблоці повністю виконують покладені на них функції, а на вікнах, які відчиняться, встановлені захисні сітки, як того вимагає чинне законодавство. Таким чином, контролюючим органом не вказано конкретного порушення позивачем гігієнічних вимог щодо поводження з харчовими продуктами.

В позовній заяві позивач також зазначав, що зразки продуктів харчування для лабораторного дослідження відбирались в першій половині дня, згодом їх залишили на кухні без контейнера з охолоджуючою речовиною, після чого поклали в багажник автомобіля, коли на вулиці була спека, що дає підстави вважати, що якість та безпечність продукції могла змінитись та вплинути на результати аналізів, які в подальшому слугували підставою для прийняття оскаржуваною постанови. Враховуючи викладене, позивач просив скасувати вказану постанову.

07.08.2019 р. Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області (далі - відповідач) не погоджуючись із поданим позовом подав до суду відзив, в якому вказував, що Державною установою "Чернівецький обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України" екстреним засобом комунікації в телефонному режимі 09.06.2019 р. повідомлено про захворювання дітей на гостру кишкову інфекцію у КОПОЗ "Буковинка", у зв`язку з чим проведено позапланову перевірку позивача.

Під час перевірки були виявлені порушення певних гігієнічних вимог до приміщень, де обробляються або переробляються харчові продукти та не дотримано температурний режим зберігання харчових продуктів.

Також відповідач зазначає, що за результатами лабораторних досліджень продуктів харчування, вони не відповідають нормі документа за всіма результатами досліджень відібраних зразків, що враховуючи факти порушення вимог санітарного законодавства в організації харчування, короткий інкубаційний період та короткотривалий перебіг клінічних симптомів у хворих та враховуючи виділений стафілокок золотистий та бактерії групи кишкових паличок в 5 пробах харчових продуктів та готових страв, зроблено висновок, що етіологічним фактором спалаху ймовірно стали умовно патогенні мікроорганізми, в реалізації спалаху були задіяні як харчовий так і контактно побутовий шляхи передачі.

Таким чином, у зв`язку з порушенням встановлених законодавством гігієнічних вимог виробництва та обігу харчових продуктів, що створило загрозу життю і здоров`ю людини, оскаржувана постанова є правомірною, а позов безпідставним.

25.07.2019 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду у справі № 824/862/19-а відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено розгляд справи на 09:00 год. 19.08.2019 р.

19.08.2019 р. в судовому засіданні судом оголошено перерву до 11:30 год. 29.08.2019 р.

29.08.2019 р. представником позивача подано до суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, за його відсутності. Вказував, що позовні вимоги підтримує повністю.

Представник відповідача також подав до суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, за його відсутності. Вказував, що проти позовних вимог заперечує повністю.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи приписи ст. 194 КАС України та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження без їх участі, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Суд заслухавши вступне слово учасників, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

Комунальний обласний позашкільний оздоровчий заклад "Буковинка" (59414, Чернівецька обл., Заставнівський район, село Репужинці, вул. Центральна, будинок 80, ідентифікаційний код 36752517).

Вид діяльності згідно коду КВЕД 85.51 освіта у сфері спорту та відпочинку (основний); код КВЕД 55.20 діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання (а.с. 136 - 140).

Відповідно до наказу від 09.06.2019 р. №1117 - од, керуючись Законами України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про державний контроль та дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" та згідно усного повідомлення в.о. директора Гопко Н.В. державної установи "Чернівецький обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України" щодо захворювання дітей на гостру кишкову інфекцію доручено в.о. начальнику Заставнівського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області державному інспектору, державному ветеринарному інспектору ОСОБА_1 та начальнику відділу санітарно-епідеміологічного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужи в Чернівецькій області державному інспектору Чернявському В.М. провести позаплановий захід державного контролю комунального обласного позашкільного оздоровчого закладу "Буковинка" за адресою вул. Центральна, 80, с. Репужинці, Заставнівський район, Чернівецька область щодо дотримання вимог Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" та епідеміологічного розслідування захворювання дітей на гостру кишкову інфекція (а.с. 74 - 76).

На підставі вказаного наказу посадовими особами відповідача 09.06.2019 р. проведено позаплановий захід державного контролю стосовно додержання операторами ринку гігієнічних вимог щодо поводження з харчовими продуктами, за результатами якого складено акт №38 (а.с. 9 - 18).

За результатами проведеної перевірки виявлено наступні порушення:

- конструкція та планування приміщень не забезпечує можливість дотримання належного рівня гігієнічних вимог до харчових продуктів, включаючи захист від забруднення, під час операцій із харчовими продуктами та між такими операціями. Приміщення, в яких харчові продукти обробляються та/або переробляються, не відповідають вимогам, а саме: стеля та верхні кріплення побудовані таким чином, що сприяють накопиченню бруду, утворенню небажаної плісняви у наслідок чого відбувається відпадання часток конструкції, збільшується конденсат. Поверхня стелі, висота якої є належною для здійснення операцій не є гладкою, чим порушено п.п. 2 п.1 ст. 42 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів ;

- вікна та інші отвори побудовані таким чином, що сприяють накопиченню бруду, чим порушено п.п. 3 п. 1 ст. 42 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів";

- не дотримується температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів (п.п. 5 п. 1 ст. 49 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів").

На підставі висновків викладених в акті перевірки, 10.06.2019 р. посадовими особами відповідача відносно КОПОЗ "Буковинка", в особі директора ОСОБА_2 С ОСОБА_3 складено протокол №15 про порушення Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" (а.с. 98).

З копією протоколу позивач ознайомлений 10.06.2019 р., що підтверджується підписом уповноваженої особи.

Окрім того, 10.06.2019 р. відповідачем було складено припис № 36, згідно якого приписано усунути виявлені порушення до 24.06.2019 р. (а.с. 99 - 100).

20.06.2019 р. позивач подав до Заставнівського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області лист про виконання припису №36 від 10.06.2019 р. (а.с. 102).

За порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог виробництва та/або обігу харчових продуктів, якщо це створює загрозу для життя / або здоров`я людини накладено на позивача в особі директора ОСОБА_4 штраф у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, що складає 41730,00 грн (а.с. 19 - 22).

Не погоджуючись із даною постановою, позивач звернувся до суду із вказаним позовом

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України визначено Законом України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" від 18.05.2017 р. № 2042-VIII (далі - Закон №2042-VIII).

Згідно із ст. 2 Закону №2042-VIII законодавство про державний контроль складається з Конституції України, цього Закону, Митного кодексу України, законів України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", "Про ветеринарну медицину", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та інших виданих відповідно до них нормативно-правових актів.

За приписами ч. 6 ст. 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V) Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, його територіальні органи зобов`язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", виключно вимог частин першої, четвертої, шостої - сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частин першої (крім вимоги щодо отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного контролю, або відповідного державного колегіального органу на проведення позапланового заходу) та третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої, восьмої - десятої статті 7, частин першої та другої статті 12, статей 13 - 18, 20, 21 цього Закону.

Відповідно до ст. 3 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами: здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначеному законом; відкритості, прозорості, плановості й системності державного нагляду (контролю).

Згідно положень ст. 42 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" від 23.12.1997 р. №771/97-ВР (далі - Закон №№771/97-ВР) конструкція та планування приміщень повинні забезпечувати можливість дотримання належного рівня гігієнічних вимог до харчових продуктів, включаючи захист від забруднення, під час операцій із харчовими продуктами та між такими операціями.

З цією метою приміщення, в яких харчові продукти обробляються та/або переробляються, повинні відповідати в тому числі таким вимогам: стеля (або у разі її відсутності внутрішня поверхня даху) та верхні кріплення побудовані таким чином, щоб запобігати накопиченню бруду, утворенню небажаної плісняви і відпаданню часток конструкції, зменшувати конденсат. Поверхня стелі, висота якої є належною для здійснення операцій, має бути гладкою (п. 2); вікна та інші отвори побудовані таким чином, щоб це запобігало накопиченню бруду. Вікна, що відкриваються назовні, у разі потреби повинні бути обладнані сіткою від комах, що легко знімається для чищення. Вікна, відкриття яких може призвести до забруднення, під час виробництва повинні бути зачинені (п. 3).

За приписами п. 5 ч. 1 ст. 49 Закону №771/97-ВР оператори ринку дотримуються в тому числі дотримуватися температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не повинен перериватися. Виключення щодо дотримання температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів, можливе протягом обмеженого періоду часу в процесі підготовки харчового продукту до перевезення, зберігання, продажу, сервірування харчових продуктів за умови, якщо це не спричиняє ризик здоров`ю споживачів.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 65 Закону №2042-VIII оператори ринку несуть відповідальність, зокрема, за порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів або кормів, якщо це створює загрозу для життя та/або здоров`я людини або тварини, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі шести мінімальних заробітних плат.

Згідно із ст. 66 Закону України №2042-VIII провадження у справах про порушення юридичними особами та фізичними особами - підприємцями цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми здійснюється відповідно до положень цієї статті. Штраф за порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми може бути накладено протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. Справа про порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми (далі - справа) розглядається компетентним органом або його територіальними органами. Від імені зазначених органів розглядати справи мають право головні державні інспектори та головні державні ветеринарні інспектори. Справа розглядається не пізніше п`ятнадцяти робочих днів з дня отримання відповідною посадовою особою протоколу та інших матеріалів справи. За письмовим клопотанням особи, щодо якої складено протокол, розгляд справи відкладається, але не більше ніж на десять робочих днів, для подання нею додаткових матеріалів або з інших поважних причин.

За результатами розгляду справи головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) виносить одну з таких постанов: 1) про накладення штрафу; 2) про закриття справи.

Постанова у справі має містити: 1) прізвище, ім`я, по батькові посадової особи, яка винесла постанову; 2) дату і місце розгляду справи; 3) відомості про особу, щодо якої винесено постанову, а також потерпілого (за наявності); 4) опис обставин, встановлених під час розгляду справи, та доказів, що їх підтверджують; 5) посилання на положення законодавства, які були порушені, та/або зазначення підстав для закриття справи; 6) посилання на положення закону, які передбачають відповідальність за правопорушення; 7) прийняте у справі рішення.

Постанова про накладення штрафу має відповідати вимогам до виконавчого документа, передбаченим Законом України "Про виконавче провадження".

Постанова у справі вручається особі, щодо якої її винесено, або її представникові під розписку або надсилається рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення протягом трьох робочих днів з дня її винесення.

Як вбачається із матеріалів справи, під час перевірки виявлено наступні порушення:

- конструкція та планування приміщень не забезпечує можливість дотримання належного рівня гігієнічних вимог до харчових продуктів, включаючи захист від забруднення, під час операцій із харчовими продуктами та між такими операціями. Приміщення, в яких харчові продукти обробляються та/або переробляються, не відповідають вимогам, а саме: стеля та верхні кріплення побудовані таким чином, що сприяють накопиченню бруду, утворенню небажаної плісняви у наслідок чого відбувається відпадання часток конструкції, збільшується конденсат. Поверхня стелі, висота якої є належною для здійснення операцій не є гладкою, чим порушено п.п. 2 п.1 ст. 42 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів";

- вікна та інші отвори побудовані таким чином, що сприяють накопиченню бруду, чим порушено п.п. 3 п. 1 ст. 42 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів";

- не дотримується температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів , формування токсинів (п.п. 5 п. 1 ст. 49 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів").

Разом з тим судом встановлено, що 28.05.2019 р., за участі комісії, в тому числі начальника відділу санітарно-епідеміологічного нагляду та організації розслідування спалахів Головного управління Держпродспоживслужби Чернівецької області Чернявського В.М. проведено прийомку комунального обласного позашкільного оздоровчого закладу "Буковинка", про що складено акт прийомки (а.с. 112 - 113).

У п. 16 вказаного акту члени комісії підтвердили, що харчоблок готовий до експлуатації. Також зазначено, що в таборі наявне холодильне обладнання і інші джерела холоду (холодильні камери побутові холодильники, льодники) їх справність і температурний режим справні, до експлуатації готові.

Крім того, в судовому засіданні судом досліджено фото №1 та №2 приміщення харчоблоку (кухні) та фото №3 та №4 вікон харчоблоку (кухні) (а.с. 43 - 44).

При дослідженні фото №1 та №2 судом вбачається, що стеля в харчоблоці є гладкою, пліснява та бруд відсутні.

З фото №3 та №4 встановлено, що вікна, які відкриваються на ззовні обладнані сіткою від комах, що легко знімається для чищення.

Із матеріалів справи видно, що позивач 20.06.2019 р. звернувся до директора Департаменту освіти і науки Чернівецької ОДА із листом, в якому просив розглянути питання, щодо виділення додаткових коштів на реконструкцію стелі та заміну вікон і дверей у харчоблоці в сумі 500000,00 грн (а.с. 101).

Також, 20.06.2019 р. позивач повідомив відповідача листом про виконання припису №36 від 10.06.2019 р., в якому вказував, що п. 1 та 2 будуть виконані за наявності додатково виділених котів, а п. 3 виконаний, оскільки забезпечено зберігання харчових продуктів з дотриманням температурного режиму (а.с. 102).

Частиною 2 ст. 20 Закону №771-97/ВР передбачено, що оператори ринку зобов`язані, зокрема, забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу; розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, а також забезпечувати належну підготовку з питань застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, осіб, які є відповідальними за ці процедури, під час виробництва та обігу харчових продуктів.

Відповідно до Регламенту взаємодії територіальних органів Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та державних установ "Чернівецький обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я", 09.06.2019 р. 09:00 год надійшло повідомлення про захворювання 29 дітей та 2 осіб персоналу в КОПОЗ "Буковинка".

Встановлено, що у більшості постраждалих симптоми захворювання розвивались у ніч з 08 на 09.06.2019 р. і мали короткотривалий перебіг.

За результатами медичного огляду, проведеного педіатром КУ "Заставнівська центральна районна лікарня" хворим встановлено діагноз "Гострий гастроентероколіт. Ротавірусна інфекція". Всім надано первинну медичну допомогу.

Із загальної кількості захворілих стаціонарного нагляду потребувало 6 осіб, із них 5 дітей, хворих госпіталізовано до інфекційного відділення КНП "Кіцманська центральна районна лікарня". Стан здоров`я інших хворих покращився в першій половині дня 09.06.2019 р.

Загальна кількість дітей в оздоровчому закладі 162, персоналу 16.

Як вбачається із матеріалів справи, у чотирьох госпіталізованих дітей, а саме ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 санбаклабораторією при бактеріологічному дослідженні патогенних мікробів кишкової групи не виявлено.

Під час епідеміологічного розслідування для проведення бактеріологічних, вірусологічних, фізико-хімічних лабораторних досліджень відібрано добові проби страв, проби харчових продуктів, проби питної води, змиви з обладнання, посуду, інвентарю на харчоблоці оздоровчого закладу, обстежено персонал кухні, вихователів та всіх хворих.

13.06.2019 р. за №661 на адресу відповідача від Заставнівського районного лабораторного відділення Кіцманського міжрайонного відділу лабораторних досліджень Державної установи "Чернівецький обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України" з метою приєднання до матеріалів перевірки факту отруєння надійшли результати санітарно-мікробіологічного дослідження за №3865-3868, 3921-3924, 3917-3920, 3877-3880, 3905-3908 продуктів харчування із результатами дослідження: не відповідає нормі документа за всіма результатами досліджень відібраних зразків.

20.06.2019 р. до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області надійшло заключне повідомлення про спалах інфекційних хвороб в комунальному обласному позашкільному оздоровчому закладі "Буковинка".

У вказаному висновку зафіксовано, що за результатами епідеміологічного розслідування, результатами лабораторних досліджень, враховуючи факти порушення вимог санітарного законодавства в організації харчування, короткий інкубаційний період та короткотривалий перебіг клінічних симптомів у хворих та враховуючи виділений стафілокок золотистий та бактерії групи кишкових паличок в 5 пробах харчових продуктів та готових страв, зроблено висновок, що етіологічним фактором спалаху ймовірно стали умовно патогенні мікроорганізми, в реалізації спалаху були задіяні як харчовий так і контактно побутовий шляхи передачі.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України № 2042-VIII визначено, що для цілей державного контролю використовуються методи (методики) відбору зразків та їх простих та/або лабораторних досліджень (випробувань), встановлені нормативно-правовими актами, а в разі їх відсутності - національними стандартами України. За їх відсутності застосовуються методи (методики) відбору зразків та їх простих та/або лабораторних досліджень (випробувань), встановлені відповідними міжнародними організаціями, членом яких є Україна, або Європейським Союзом.

Частиною 9 вказаної статті визначено, що компетентний орган зобов`язаний забезпечити відбір зразків, їх маркування, опломбування та поводження з ними у спосіб, що гарантує їх юридичну та аналітичну ідентичність, а також можливість проведення арбітражного лабораторного дослідження (випробування).

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону № 877-V відбір зразків продукції здійснюється посадовою особою органу державного нагляду (контролю) у присутності керівника суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженої ним особи (фізичної особи - підприємця або уповноваженої ним особи) і засвідчується актом відбору зразків продукції.

Частинами 4-6 вказаної статті визначено, що контрольні зразки повинні зберігатися в умовах, що забезпечують збереження їх якості та цілісності. Відібрані зразки продукції повинні бути укомплектовані, упаковані та опломбовані (опечатані). Умови зберігання і транспортування відібраних зразків продукції не повинні змінювати параметри, за якими буде проводитися експертиза (випробування) цих зразків.

Посадова особа, яка відбирає зразки продукції для експертизи (випробування), забезпечує їх збереження і своєчасність доставки до місця здійснення експертизи (випробування).

Судом встановлено та не заперечувалося сторонами в судовому засіданні, що 09.06.2019 р. Заставнівським районним лабораторним відділенням близько 11 год. відібрано добові проби страв та харчових продуктів, а саме: вечеря від 08.06.2019 р. (риба відварна та салат з капусти), обід від 08.06.2019 р. (котлета), сніданок від 09.06.2019 р. (салат з огірків та помідорів, сосиски філейні у вакуумній упаковці).

Матеріали справи свідчать, що відбір харчових продуктів та добових проб проводився без використання окремих контейнерів з охолоджуючими елементами. Також повідомлено суд, що всі харчові продукти та добові проби страв були складені в один поліетиленовий пакет та залишені на кухні до 15:00 год. де відбувалося приготування страв, після чого перенесені до багажника автомобіля та вивезені з території оздоровчого табору між 17.00 та 18.00 год.

Вказані обставини підтверджені допитаними в судовому засіданні свідками, а саме медичною сестрою КОПОЗ "Буковинка" ОСОБА_9 , старшим виховатилем КОПОЗ "Буковинка" Бідною С.Д. та головним бухгалтером КОПОЗ "Буковинка" Бачук Ю.В.

Окрім того, ОСОБА_10 пояснила, що 08.06.2019 року був батьківський день і до дітей приходили батьки, які приносили з собою їжу.

Також ОСОБА_9 та ОСОБА_11 надали пояснення, відповідно до змісту яких вказували, що стеля була покрашена, а вікна були засічені. Вказували, що сгущене молоко зберігалось в прохолодній коморі.

Представниками відповідача доказів на спростування вказаних обставин до суду не надано.

Крім того, судом досліджені документи, які підтверджують якість продукції, яка використовувалася для приготування їжі в КОПОЗ "Буковинка", а саме експертні висновки від 17.05.2019 р. №028791 та №028792 видані Регіональною державною лабораторією ветеринарної медицини, декларацію виробника, посвідчення про якість б/н на готову м`ясну продукцію від 03.06.2019 р. та посвідчення про якість №0000472 (а.с. 40, 41, 42).

Вказані документи підтверджують, що продукція яка використовувалася для харчування дітей та персоналу в оздоровчому таборі виготовлена згідно з технологічним та санітарним режимом та відповідає всім нормам визначеним чинним законодавством.

Серед критеріїв оцінювання судом рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, є принцип законності, що закріплений у ч. 2 ст.19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом. Здійснюючи публічно-правові функції у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

Відповідач діяв як суб`єкт владних повноважень і повинен був діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі відповідно до Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", яким регламентовано відбір зразків та лабораторні дослідження (випробування).

Встановлені судом обставини та системний аналіз зазначених вище правових норм дає суду підстави для висновку, що під час здійснення державного контролю відповідачем відбір зразків та лабораторні дослідження відібраних проб було проведено за відсутності акта відбору зразків, в якому зазначається перелік показників, за якими має бути проведено відповідне лабораторне дослідження, а також з порушенням правильності відбору проб, що свідчить про порушення вимог Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин".

Відтак, результати лабораторних досліджень, покладених в основу спірного рішення, вважаються такими, що одержані з порушенням закону, та не є носієм доказової інформації, що свідчить про неправомірне застосування до позивача штрафу.

Таким чином, суд приходить до висновку, що оскаржене рішення відповідача прийняте не на підставі і не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження не з метою, з якою це повноваження надано, не обґрунтовано, без з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії, а відповідно підлягає до скасування.

Згідно з ч. 2 ст. 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейський суд з прав людини неодноразово звертав увагу держав на дотримання принципу "належного урядування". Зокрема, у рішенні в справі Рисовський проти України від 20.10.2011 р. Європейський суд з прав людини зазначив, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків.

Згідно ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

В силу приписів ч.1 ст.74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.

Частиною 1 ст.77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до переконання, що відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів, правомірність оскаржуваного рішення, а відтак позовні вимоги підлягають до задоволення.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1921,00 грн, що підтверджується квитанцією від 25.07.2019 р. №0.0.1420065639.1 (а.с. 3).

Оскільки, позов задоволено повністю, суд стягує з Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 1921,00 грн.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області №3 від 27.06.2019 року.

3. Стягнути на користь комунального обласного позашкільного оздоровчого закладу "Буковинка" судовий збір у сумі 1921,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, що підтверджується квитанцією від 25.07.2019 р. №0.0.1420065639.1

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Комунальний обласний позашкільний оздоровчий заклад "Буковинка" (вул. Центральна, 80, с. Репужинці, Заставнівський район, Чернівецька область, 59414, Код ЄДРПОУ 36752517)

Відповідач - Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області (вул Сторожинецька, 115, м.Чернівці, 58004, Код ЄДРПОУ 40416813)

Суддя І.В. Маренич

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2019
Оприлюднено15.10.2019
Номер документу84896347
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/862/19-а

Постанова від 31.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Постанова від 23.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні