Рішення
від 24.02.2010 по справі 34/119
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьког о,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 34/119 24.02.10

За позовом Національного банку Украї ни

до Акціонерного комерційного банку «Східно-Європейський банк»

про ліквідацію банку

Суддя Сташків Р.Б.

Представники: від позивача - Ященко М.В. (довіреність № 18-2 08/474-1694 від 03.02.2010);

від відповідача - Ткачук Н.Ф. (довіреність № 3212 в ід 29.12.2009).

СУТЬ СПОРУ:

У січні 2010 року Націон альний банк України звернувс я до суду з позовом про підтве рдження відповідності засто сування процедури ліквідаці ї Акціонерного комерційного банку «Східно-Європейський банк»(далі - Банк) з боку Наці онального банку України вимо гам Закону України «Про банк и і банківську діяльність»та підтвердження кандидатури л іквідатора Банку Чередніч енка Миколи Володимировича .

У судовому засіданні позив ач підтримав свої вимоги.

Представник відповідача п роти позову не заперечував.

Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактич ні обставини, на яких ґрунтує ться позов, об'єктивно оцінив ши докази, які мають юридичне значення для розгляду справ и і вирішення спору по суті, су д

ВСТАНОВИВ:

27.08.1993 Національним бан ком України зареєстровано Ко мерційний банк споживчої коо перації Київської області «К иївкоопбанк», про що зроблен о запис №195 у Державному реєст рі банків.

28.06.1995 банк реорганізовано у в ідкрите акціонерне товарист во.

22.07.1998 цей банк змінив назву на Акціонерний комерційний бан к «Східно-Європейський банк» .

Місцезнаходження головног о офісу: м. Київ, бульвар Дружб и народів, буд. 17/5.

Банківська ліцензія № 51 від 03.12.2001 та дозвіл № 51-3 від 05.10.2009 з дода тком до нього, видані Націона льним банком України, надава ли право Банку здійснювати б анківські та інші операції.

Ураховуючи істотну загроз у платоспроможності Банку, з метою захисту інтересів кре диторів і вкладників, забезп ечення схоронності капіталу й активів Банку, здійснення д окладної оцінки його фінансо вого стану і вжиття відповід них заходів щодо приведення його діяльності у відповідні сть до вимог банківського за конодавства, відновлення йог о платоспроможності й ліквід ності, стабілізації діяльнос ті, усунення порушень, причин та умов, що призвели до погірш ення його фінансового стану, на підставі вимог Закону Укр аїни «Про банки і банківську діяльність»Правління Націо нального банку України прийн яло рішення про призначення у Банку тимчасової адміністр ації з 05.10.2009 до 04.10.2010 (постанова Пра вління Національного банку У країни від 01.10.2009 № 589).

З урахуванням висновку тим часового адміністратора Бан ку про те, що Банк є неплатоспр оможним і рекомендацій щодо відкликання банківської ліц ензії та ініціювання процеду ри ліквідації, та, розглянувш и показники діяльності Банку , Правління Національного ба нку України дійшло висновку про неможливість приведення діяльності Банку у правову т а фінансову відповідність до вимог Закону України «Про ба нки і банківську діяльність» та нормативно-правових актів Національного банку України .

Банк допустив порушення ви мог статті 32 Закону України «П ро банки і банківську діяльн ість», пункту 2.2 глави 2 розділу ІІ Інструкції про порядок ре гулювання діяльності банків в Україні (затверджена поста новою Правління Національно го банку України від 28.08.2001 № 368, за реєстрована в Міністерстві ю стиції України 26.09.2001 за № 841/6032; дал і - Інструкція № 368), у частині з меншення розміру регулятивн ого капіталу нижче ніж мінім ально встановлений рівень (с таном на 01.10.2009 регулятивний кап італ повністю втрачений, йог о нормативне значення мало с тановити не менше ніж 74 194 тис. г рн.).

Також Банк і власники істот ної участі в Банку порушили в имоги статті 35 Закону України «Про банки і банківську діял ьність»та пункту 1.6 глави 1 роз ділу IV Інструкції №368 у частині дотримання встановленого но рмативу адекватності регуля тивного капіталу/платоспром ожності (Н2) (становить 0 відсот ків за нормативного значення не менше ніж 10 відсотків).

Одночасно Банк станом на 01.12. 2009 порушував вимоги Інструкці ї № 368 у частині дотримання інш их економічних нормативів, з окрема:

- нормативу миттєвої ліквід ності (Н4), який за нормативног о значення не менше 20 відсотка х фактично становив 0,84 відсот ка;

- нормативу короткостроков ої ліквідності (Н6), який за нор мативного значення не менше 40 відсотках фактично станови в 1,35 відсотка.

Крім того, у зв'язку з відсут ністю регулятивного капітал у Банк не дотримувався:

- нормативу (коефіцієнта) сп іввідношення регулятивного капіталу до сукупних активі в (НЗ);

- нормативу максимального р озміру кредитного ризику на одного контрагента (Н7);

- нормативу великих кредитн их ризиків (Н8);

- нормативу інвестування в ц інні папери окремо за кожною установою (Н11);

- нормативу загальної суми і нвестування (Н12).

До того ж, Банк не виконував нормативу обов'язкового рез ервування коштів на кореспон дентському рахунку в Націона льному банку України, порушу ючи вимоги Положення про пор ядок формування обов'язкових резервів для банків України (затверджене постановою Пра вління Національного банку в ід 16.03.2006 № 91).

Зазначені порушення вимог банківського законодавства та нормативно-правових акті в Національного банку Україн и спричинили значну втрату а ктивів і доходів Банку та нас тання його неплатоспроможно сті.

Про значну втрату Банку акт ивів і доходів свідчило те, що обсяг негативно класифікова них активів станом на 01.12.2009 стан овив 64,5 млн. грн. за повної втра ти регулятивного капіталу.

Станом на 01.12.2009 Банк фактично мав збитки в розмірі 49,9 млн. гр н., що є ознакою втрати доходів і відсутності реальних джер ел поповнення регулятивного капіталу.

Значна втрата активів і дох одів Банку призвела до наста ння неплатоспроможності цьо го банку. Ознаками неплатосп роможності Банку є:

- неспроможність своєчасно та в повному обсязі виконати законні вимоги кредиторів ч ерез відсутність коштів (ста ном на 01.12.2009 розрахункові докум енти, що не були сплачені в стр ок з вини банку, які обліковув алися за позабалансовим раху нком 9804 «Документи клієнтів б анку (крім фізичних осіб), не в иконані з вини банку»та 9806 «До кументи фізичних осіб, що не в иконані в строк з вини банку» , становили 17,9 млн. грн.);

- повна втрата банком регуля тивного капіталу, що призвел а до зменшення показника аде кватності регулятивного кап італу до розміру, що становив менше однієї третини його но рмативного значення.

Відповідно до частини 2 ста тті 73 Закону України «Про банк и і банківську діяльність» у разі порушення цього Закону чи нормативно-правових акті в Національного банку Україн и, що спричинило значну втрат у активів або доходів, і наста нні ознак неплатоспроможнос ті банку Національний банк У країни має право відкликати ліцензію та ініціювати проце дуру ліквідації банку згідно з положеннями цього Закону.

Пунктом 4 частини 1 статті 20 З акону України «Про банки і ба нківську діяльність»встано влено, що Національний банк У країни може відкликати банкі вську ліцензію, зокрема, на пі дставі висновку тимчасового адміністратора про неможлив ість приведення банку у прав ову відповідність з вимогами цього Закону та нормативно-п равових актів Національного банку України.

Згідно з частиною 4 статті 84 З акону України «Про банки і ба нківську діяльність»Націон альний банк України має прав о відкликати банківську ліце нзію, ініціювати ліквідацію банку в будь-який час, коли дій де висновку, що фінансове озд оровлення банку є неможливим .

Ураховуючи порушення Банк ом вимог банківського законо давства та нормативно-правов их актів Національного банку України, що спричинило значн у втрату активів та доходів і настання його неплатоспромо жності, а також неможливість приведення діяльності цього банку в правову і фінансову в ідповідність до вимог Закону України «Про банки і банківс ьку діяльність»та нормативн о-правових актів Національно го банку України, керуючись с таттями 2, 20, 73, 84, 86-88 Закону України «Про банки і банківську діял ьність», Положенням про заст осування Національним банко м України заходів впливу за п орушення банківського закон одавства (затверджене постан овою Правління Національног о банку України від 28.08.2001 № 369, зар еєстроване в Міністерстві юс тиції України 27.09.2001 за №845/6036; далі - Положення № 369), Правління На ціонального банку України по становою від 18.12.2009 № 756 прийняло р ішення відкликати з 21.12.2009 банкі вську ліцензію та ініціювати процедуру ліквідації Банку і призначити ліквідатором ба нку фізичну особу - незалежн ого експерта (за договором з Н аціональним банком України) Чередніченка Миколу Володим ировича (ідентифікаційний но мер НОМЕР_1).

Частиною 4 статті 110 Цивільн ого кодексу України передбач ено, що особливості ліквідац ії банків встановлюються зак оном про банки і банківську д іяльність.

Відповідно до пункту 2 части ни 1, частини 3 статті 87 Закону У країни «Про банки і банківсь ку діяльність»банк може бути ліквідований, зокрема, з ініц іативи Національного банку У країни. Ліквідація банку з ін іціативи Національного банк у України здійснюється відпо відно до цього Закону та норм ативно-правових актів Націон ального банку України.

У пункті 3.1 глави 3 розділу VI По ложення № 369 передбачено, що рі шення про відкликання банків ської ліцензії та призначенн я ліквідатора приймається Пр авлінням Національного банк у та оформляється відповідно ю постановою. Одночасно за ці єю постановою також признача ється ліквідатор, припиняють ся повноваження правління (р ади директорів), ради банку і з агальних зборів банку, а тако ж тимчасового адміністратор а, якщо він до призначення лік відатора здійснював управлі ння банком, надається доруче ння Юридичному департаменту ініціювати процедуру ліквід ації банку в суді.

Відповідно до пункту 2 част ини 1 статті 88 Закону України « Про банки і банківську діяль ність»Національному банку У країни надано право на зверн ення до суду із заявою про виз нання банку неплатоспроможн им та його ліквідацію.

Частиною 9 статті 88 Закону Ук раїни «Про банки і банківськ у діяльність»передбачено, що орган, який ініціював рішенн я про ліквідацію, призначає л іквідатора. Ліквідатор прист упає до виконання обов'язків негайно після відкликання л іцензії.

Згідно з положеннями части н 10, 11 статті 88 Закону України «П ро банки і банківську діяльн ість»єдиним питанням, що при ймається до розгляду судом у справі про ліквідацію банку , є висновок Національного ба нку України щодо доцільності ліквідації банку та відпові дність застосування процеду ри ліквідації з боку Націона льного банку України вимогам цього Закону. У своєму рішенн і суд повинен підтвердити ка ндидатуру ліквідатора або пр изначити такого, що відповід ає вимогам цього Закону. Єдин ою підставою відхилення канд идатури ліквідатора, признач еного Національним банком Ук раїни, може бути наявність ко нфлікту інтересів, який став відомий суду.

Як убачається з матеріалів справи, кандидатура ліквіда тора Банку Чередніченка М.В. в ідповідає вимогам статей 90 та 76 Закону України «Про банки і банківську діяльність» в ча стині умов призначення.

Так, Чередніченко М.В. ма є юридичну освіту, що підтвер джується дипломом НОМЕР_2 про закінчення Харківськог о юридичного інституту ім. Ф.Е . Дзержинського за спеціальн істю «правознавство», відпов ідно до якого Чередніченку М.В. присвоєно кваліфікаці ю юриста.

Чередніченко М.В. має Серт ифікат на право здійснення ф ункцій ліквідатора банків Се рія НОМЕР_3, виданий на під ставі рішення Кваліфікаційн ої комісії Національного бан ку від 12.03.2009 року № 295. Він має відп овідний стаж роботи (більше 23 років), необхідний для викона ння функцій ліквідатора банк у, а також високі професійні т а моральні якості і бездоган ну ділову репутацію.

Перешкоди для призначення Чередніченка М.В. ліквідатор ом Банку, визначені частиною 10 статті 76 Закону України «Про банки і банківську діяльніс ть», відсутні.

Перед призначенням Черед ніченка М.В. ліквідатором Б анку Національний банк Украї ни перевірив надану ним інфо рмацію на предмет відсутност і конфлікту інтересів та пер еконався у відсутності обста вин, які б свідчили про наявні сть конфлікту інтересів з Ба нком і Національним банком У країни, та у здатності його ді яти в якості ліквідатора цьо го банку неупереджено.

Враховуючи, що у процесі роз гляду справи судом не встано влено конфлікту інтересів мі ж ліквідатором Банку та Банк ом, суд вважає, що кандидатура ліквідатора Банку Чередні ченка М.В. підлягає підтвер дженню.

Національним банком Украї ни укладено з Чередніченком М.В. як ліквідатором банку дог овір від 17.12.2009 № ГД-Л-343 про ліквід ацію Банку.

Відповідно до статті 88 Зако ну України «Про банки і банкі вську діяльність»Чередніче нко М.В. приступив до виконанн я обов'язків ліквідатора Бан ку з дня відкликання банківс ької ліцензії, тобто з 21.12.2009.

Інформація Національного банку України щодо прийнятог о ним рішення про відкликанн я у Банку банківської ліценз ії та ініціювання процедури ліквідації банку опублікова на в газеті «Урядовий кур'єр» № 11 від 21.01.2010.

Інформація ліквідатора що до прийняття вимог кредиторі в до Банку опублікована в газ еті «Голос України»№ 246 (4746) від 2 5.12.2009 року.

Проаналізувавши матеріал и справи, суд дійшов висновку про відповідність застосува ння процедури ліквідації Бан ку з боку Національного банк у України та кандидатури при значеного Національним банк ом України ліквідатора вимог ам Закону України «Про банки і банківську діяльність».

За таких обставин справи, ви моги позивача ґрунтуються на чинному законодавстві відпо відають вимогам Закону Украї ни «Про банки і банківську ді яльність»та підлягають задо воленню.

Суми, які підлягають сплат і за витрати, пов' язані з роз глядом справи, при задоволен ні позову покладаються на ві дповідача (частина 5 статті 49 Г ПК України).

Виходячи з викладеного та к еруючись статтями 32, 33, 43, 44, 49, 82-85 ГП К України, а також вищезазнач еними нормами законодавства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити .

2. Підтвердити відповідніст ь застосування процедури лік відації Акціонерного комерц ійного банку «Східно-Європей ський банк»з боку Національн ого банку України вимогам За кону України «Про банки і бан ківську діяльність».

3. Підтвердити кандидатуру л іквідатора Акціонерного ком ерційного банку «Східно-Євро пейський банк»Череднічен ка Миколи Володимировича (і дентифікаційний номер НОМ ЕР_1).

4. Стягнути з Акціонерного к омерційного банку «Східно-Єв ропейський банк»(01042, м. Київ, бу льв. Дружби народів, буд. 17/5, іде нтифікаційний код 19364130, накопи чувальний рахунок № 32075415901 в Гол овному Управлінні Національ ного банку України по м. Києву та Київській області, код бан ку 322658) в доход Державного бюдж ету України 85 (вісімдесят п' я ть) грн. витрат по сплаті держа вного мита та 236 (двісті тридця ть шість) грн. витрат на інформ аційно-технічне забезпеченн я судового процесу.

5. Видати наказ.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення 10-денного строк у з дня його прийняття.

Суддя Сташків Р.Б.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення24.02.2010
Оприлюднено27.07.2010
Номер документу8509278
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —34/119

Ухвала від 02.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Ухвала від 22.10.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Рішення від 18.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Рішення від 11.10.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 10.09.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 10.09.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 04.08.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Рішення від 24.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Постанова від 26.01.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 12.10.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Акулова Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні