Справа № 815/5119/16
УХВАЛА
04 листопада 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Глуханчука О.В., розглянувши у порядку письмового провадження заяву Одеського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про заміну сторони виконавчого провадження,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року задоволено адміністративний позов Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Одеса до ліквідаційної комісії відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради про стягнення капіталізованих платежів. Стягнуто з Ліквідаційної комісії відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради (65078, м.Одеса, вул. Генерала Петрова, 22, код ЄДРПОУ 20994020) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Одесі капіталізовані платежі у сумі 105576,31 (сто п`ять тисяч п`ятсот сімдесят шість) грн. та 31 коп.
Вказане судове рішення набрало законної сили 13 березня 2017 року.
29 березня 2017 року Одеським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист №815/5119/16 про стягнення з Ліквідаційної комісії відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради (65078, м.Одеса, вул. Генерала Петрова, 22, код ЄДРПОУ 20994020) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Одесі капіталізовані платежі у сумі 105576,31 (сто п`ять тисяч п`ятсот сімдесят шість) грн. та 31 коп.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року внесені виправлення до постанови Одеського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року по справі №815/5119/16 та до виконавчого листа Одеського окружного адміністративного суду від 29 березня 2017 року по справі №815/5119/16 щодо описки в найменуванні відповідача та боржника. Замінено у тексті постанови Одеського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року по справі №815/5119/16 та у виконавчому листі Одеського окружного адміністративного суду від 29 березня 2017 року по справі №815/5119/16 найменування боржника та відповідача: - з Ліквідаційної комісії відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради на Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради (65078, м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 22 код ЄДРПОУ 20994020).
Ухвала про виправлення описки набрала законної сили 06 лютого 2018 року.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року замінено стягувача за виконавчим провадженням щодо примусового виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року по справі №815/5119/16 - з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворюваннях України у м. Одесі на його правонаступника - Одеське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Одеської області (код ЄДРПОУ 41844610).
Ухвала про заміну стягувача набрала законної сили 06 лютого 2018 року.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року задоволено заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про заміну способу і порядку виконання рішення суду по справі №815/5119/16. Суд змінив спосіб виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду по справі №815/5119/16 від 01 грудня 2016 року, а саме: замість «стягнення з Ліквідаційної комісії відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради (65078, м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 22, код ЄДРПОУ 20994020) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Одесі капіталізовані платежі у сумі 105 576,31 грн.» - замінив на «зобов`язання Одеську міську раду (код ЄДРПОУ 26597691, адреса: 65004, Україна, м. Одеса, пл. Думська, 1) виплатити на користь Одеського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Одеської області (код ЄДРПОУ 41844610, адреса: 65049, м. Одеса, вул. Івана Франка, 55) кошти у розмірі 105576,31 грн.»
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2019 року, ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року - скасовано, у задоволенні заяви управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про зміну способу і порядку виконання рішення суду відмовлено.
Отже, з урахуванням вищевказаних процесуальних дій та рішень, стягувачем у виконавчому провадженні з виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року по справі №815/5119/16 є Одеське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Одеської області, боржником - Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради.
23 жовтня 2019 року до суду надійшла заява Одеського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про заміну сторони виконавчого провадження, а саме заміну сторони боржника на Департамент освіти та науки Одеської міської ради.
Заява обґрунтована тим, що відповідач та боржник по справі постанову Одеського окружного адміністративного суду по справі №815/5119/16 від 01 грудня 2016 року, яка набрала законної сили, не виконує. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради з 10.08.2016 року перебуває в стані припинення. Позивачем на адресу ліквідаційної комісії направлені листи, зокрема від 12 серпня 2019 року про надання інформації стосовно проміжного ліквідаційного балансу, заходи які проводились чи заплановані, для вирішення питання виплати грошових сум кредиторам, у т.ч. відділенню Фонду, щодо складення ліквідаційного балансу. Відповіді на лист не надано. Також стягувач звертався з відповідними листами до КП Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м.Одеси , який надав відповідь про те, що у нього відсутня інформація щодо джерела та орган, за рахунок якого фінансується робота ліквідаційної комісії Відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради. Департамент освіти та науки Одеської міської ради на звернення відділення відповіді не надав.
На підставі викладеного та посилаючись на те, що Департамент освіти та науки Одеської міської ради є головним розпорядником коштів, передбачених у бюджеті м. Одеси на утримання закладів та установ освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси, Одеське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування вважає, що саме Департамент є тим органом, на який необхідно замінити боржника по справі №815/5119/16, відповідно до ст. 379 КАС України.
У судове засідання, призначене на 31 жовтня 2019 року повідомлені у встановленому законом порядку про дату, час і місце розгляду заяви заявник, боржник - Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, а також заінтересована особа - Департамент освіти та науки Одеської міської ради не з`явились.
31 жовтня 2019 року через канцелярію суду від Департаменту освіти та науки Одеської міської ради надійшли заперечення на заяву про заміну сторони виконавчого провадження, обґрунтовані тим, що Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради є структурним підрозділом Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, є самостійною юридичною особою, має гербову печатку, штампи, бланки, розрахунковий рахунок в органах ДКС України. На момент подання заяви юридичну особу боржника не ліквідовано, діє Ліквідаційна комісія, яка продовжує вчиняти дії щодо ліквідації відділу. Отже, відповідно до ст. 104 ЦК України відсутні правові підстави замінювати боржника.
Відповідно до ч. 2 ст. 379 КАС України, суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З урахуванням вищенаведеного, враховуючи те, що неприбуття осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду заяви, суд дійшов до висновку про можливість розгляду заяви про заміну сторони виконавчого провадження за відсутності цих осіб у порядку письмового провадження 04 листопада 2019 року.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Розглянувши заяву Одеського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про заміну сторони, суд дійшов наступного.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України, судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Стаття 370 КАС України передбачає обов`язковість судових рішень, які набрали законної сили, для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Згідно з ч. 2 ст. 372, ч. 1 ст. 373 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.
Виконання судового рішення здійснюється на підставі виконавчого листа, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
29 березня 2017 року Одеським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист №815/5119/16 про стягнення з Ліквідаційної комісії відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради (65078, м.Одеса, вул. Генерала Петрова, 22, код ЄДРПОУ 20994020) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м.Одесі капіталізовані платежі у сумі 105576,31 (сто п`ять тисяч п`ятсот сімдесят шість) грн. та 31 коп.
Як встановлено судом, з урахуванням численних процесуальних дій та рішень щодо визначення сторін на стадії виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року по справі №815/5119/16, яка набрала законної сили, стягувачем є Одеське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Одеської області, боржником - Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради.
Постановою державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Одеській області від 25 березня 2019 року закінчене виконавче провадження №57569171 з примусового виконання виконавчого листа №815/5119/16, на підставі п. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України Про виконавче провадження , у зв`язку зі скасуванням ухвали Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року про зміну способу і порядку виконання рішення суду.
Отже, як встановлено судом, рішення суду по справі №815/5119/16 не виконано та його виконання ускладнено наступним.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, код ЄДРПОУМ 20994020, з 15.08.2016 року перебуває в стані припинення за рішенням засновників.
Станом на 04 листопада 2019 року відомості про державну реєстрацію припинення юридичної особи відсутні.
Розпорядженням Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради від 10 серпня 2016 року №376а/01-06, з метою упорядкування системи органів управління освітою, забезпечення стабільного функціонування закладів та установ освіти м. Одеси прийнято реорганізувати структуру Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради шляхом ліквідації відділу освіти; створити з 10.08.2016 року комісію з ліквідації відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради; комісії провести заходи з ліквідації відділу відповідно до чинного законодавства України; доручено ліквідаційній комісії виконання всіх взятих зобов`язань за договорами, які були укладені відділом освіти до 10.08.2016 року до повного їх виконання; визначити строк заявлення вимог кредиторів до відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Листами від 29 травня 2018 року, 07 червня 2018 року директор Департаменту освіти та науки Одеської міської ради повідомив Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про те, що відділи освіти районних адміністрацій ОМР ліквідовані без правонаступників.
Як вбачається з матеріалів справи, Одеське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування неодноразово зверталось до Департаменту освіти та науки Одеської міської ради, Одеської міської ради, КУ Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси щодо роботи ліквідаційної комісії Відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, у зв`язку з необхідністю виконання рішення суду по справі №815/5119/16.
Однак, фактично відповіді щодо виконання рішення суду не отримано.
01 жовтня 2019 року КУ Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси надала лист, яким повідомлено, що інформація стосовно того за рахунок яких джерел, якого органу, структурного підрозділу Одеської міської ради фінансується робота (діяльність) ліквідаційної комісії Відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради протягом тривалого часу в КУ відсутня.
З наведеного слідує, що рішення суду по справі №815/5119/16, яке набрало законної сили 13 березня 2017 року, не виконується більше двох років.
В свою чергу стягувачем - Одеське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування, вживались заходи щодо виконання судового рішення.
Крім того, згідно розпорядження Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради від 10 серпня 2016 року №376а/01-06, ліквідаційній комісії Відділу було доручено виконання всіх взятих зобов`язань за договорами, які були укладені відділом освіти до 10 серпня 2016 року та до повного їх виконання, водночас, судове рішення по справі №815/5119/16 прийняте 01 грудня 2016 року та набрало законної сили 13 березня 2017 року.
Тобто, фактично виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року по справі №815/5119/16 знаходиться за часовими межами повноважень Ліквідаційної комісії Відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради по виконанню боргових зобов`язань.
Відповідно до ст. 52 КАС України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Правонаступництво допускається на будь-якій стадії судового процесу, в тому числі на стадії виконання судових рішень.
У відповідності з ч. 1 ст. 379 КАС України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Аналогічні положення містить ч. 5 ст. 15 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 року №1404-VIII, згідно якої, у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Відповідно до Положення про Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради від 24.05.2013 року, основними завданнями відділу, зокрема є реалізація державної політики в галузі освіти. Відділ організовує збір, узагальнення та аналіз фінансової, бухгалтерської звітності та звітує перед Департаментом освіти та науки Одеської міської ради (п. 2.2.20). Централізована бухгалтерія відділу освіти веде бухгалтерській облік підвідомчих навчально-виховних закладів, звітує Департаменту освіти та науки Одеської міської ради та управлінню ДКС України у м. Одесі про використання бюджетних та залучених коштів (п. 2.2.22).
Тобто, в питаннях фінансової та бухгалтерської спрямованості Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради підконтрольний Департаменту освіти та науки Одеської міської ради.
Відповідно до Положення про Департамент освіти та науки Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19.09.2018р. № 3598-VII, Департамент є уповноваженим органом управління закладами освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси.
Отже, функції і повноваження Відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, що ліквідується, перейшли до Департамент освіти та науки Одеської міської ради.
Відповідно до покладених завдань, Департамент: Аналізує рівень освіти у місті Одесі, прогнозує її розвиток. Затверджує (погоджує) кошторис та фінансовий звіт закладів та установ комунальної власності територіальної громади міста Одеси у випадках та порядку, визначених чинним законодавством України (п. 2.2.19).
Суд враховує, що Департамент освіти та науки Одеської міської ради наразі не є правонаступником Відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, що перебуває у стані припинення, однак на практиці до нього перейшли функції і повноваження Відділу освіти. При цьому, в питаннях фінансової, бухгалтерської спрямованості Департамент контролював/координував Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради.
Відповідно до п. 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №2 від 06.03.2008 року «Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ» , при визначенні процесуального правонаступництва судам слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку суду необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, у випадку відсутності правонаступників, суду необхідно залучати до участі у справі (або здійснювати заміну сторони виконавчого провадження) орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача.
При цьому, суд також вважає необхідним зазначити, що, відповідно до практики Європейського суду з прав людини, виконання судових рішень є невід`ємної частиною судового розгляду. Невиконання остаточного, обов`язкового судового рішення призводить до ситуації, несумісної з принципом верховенства права.
У Резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи 1787 (2011) від 26 січня 2011 р. «Виконання рішень Європейського суду з прав людини» відзначається існування основних системних недоліків, які викликають велику кількість повторюваних висновків щодо порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, і які серйозно підривають верховенство права. Щодо України ці проблеми пов`язані, зокрема, із хронічним невиконанням рішень національних судів.
На підставі викладеного, оскільки судове рішення у даній справі набрало законної сили та є обов`язковим до виконання, проте його виконання ускладнено ліквідацією юридичної особи публічного права, суд вважає необхідним допустити заміну сторони виконавчого провадження, замінивши Відділ освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, що ліквідується, на Департамент освіти та науки Одеської міської ради, який вважається функціональним правонаступником первинного відповідача.
З наведених підстав, заява про заміну сторони виконавчого провадження підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 52, 205, 229, 248, 256, 293, 370, 373, 379 КАС України,
УХВАЛИВ:
Заяву Одеського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про заміну сторони виконавчого провадження - задовольнити.
Замінити сторону виконавчого провадження по адміністративній справі №815/5119/16, а саме: замінити боржника з Відділу освіти Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 20994020; 65078, м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 22) на Департамент освіти та науки Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 02145398; 65039, м. Одеса, вул. Канатна, 134).
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя О.В. Глуханчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2019 |
Оприлюднено | 06.11.2019 |
Номер документу | 85395760 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Глуханчук О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні