ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31.10.2019м. ДніпроСправа № 904/2209/18
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Загинайко Т.В. за участю секретаря судового засідання Хавіної О.С., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Дніпропетровське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (49004, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, буд. 2; ідентифікаційний код 20306037)
про визнання недійсним пункту 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. №26-12/VII "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету"
Представники:
від позивача: Ромащенко К.В.- представник (адвокат), ордер Серія ДП №1773/002 від 21.01.2019р.
від відповідача: В`юнченко О.А. - представник, довіреність від 06.06.2019р. №2767, посвідчення №275.
від третьої особи: Дубич І.І.- представник, довіреність від 07.06.2019р. №54-03/19, посвідчення від 10.12.2013р. №167.
СУТЬ СПОРУ:
У травні 2018р. позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою (вх.№2114/18 від 23.05.2018р.) до відповідача - Нікопольської міської Ради Дніпропетровської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, в якій просить суд:
- прийняти до розгляду позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" про визнання недійсним пункту рішення міської ради, визнання недійсним пунктів договору оренди землі, спонукання до укладення Додаткової угоди до договору оренди землі;
- визнати недійсним пункт 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. №26-12/VІІ "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету";
- визнати недійсними пункт 9 договору оренди земельної ділянки по вул . Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області від 22.10.2012р. (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064), зареєстрованого 17.10.2013р. за №2947251, в частині визначення розміру орендної ставки, та пункту 3 Додаткової угоди від 12.10.2016р. про поновлення договору оренди землі до договору від 22.10.2012р. оренди земельної ділянки по вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064), зареєстрованого 17.10.2013р. за № 2947251;
- спонукати Нікопольську міську раду укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" Додаткову угоди до договору оренди земельної ділянки по вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області від 22.10.2012р. (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064), зареєстрованого 17.10.2013р. за №2947251, про встановлення розміру орендної плати на земельну ділянку у наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251
Орендодавець - Нікопольська міська рада (юридична адреса: 53200, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Електрометалургів, буд. 3, в особі
Орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" (юридична адреса: 49040, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Ломана, буд. 19), в особі директора Копеніної Тетяна Леонідівни, з іншої сторони, іменовані надалі разом - Сторони, уклали цю Додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, про наступне:
1. Сторони дійшли згоди внести до Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, зміни та викласти пп. 1 п. 9 Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, в наступній редакції:
"9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 3 (трьох) % на рік від діючої нормативної грошової оцінки земель міста Нікополь з урахуванням щорічного коефіцієнту індексації".
2. Всі інші умови Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, що не зачеплені цією Додатковою угодою, залишаються незмінними.
3 . Ця Додаткова угода набирає чинності з дня її підписання повноважними представниками Сторін та її державної реєстрації і невід`ємною частиною Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за № 2947251.
4. Ця Додаткова угода укладені у трьох автентичних примірниках, що мають рівну юридичну силу.
Орендар: Орендодавець:
ТОВ "ДІГАММА" Нікопольська міська рада
49040, Дніпропетровська обл., ЄДРПОУ 37338501
місто Дніпро, вул. Ломана, буд. 19 Юридична адреса: 53200
ЄДРПОУ 35394606 Дніпропетровська область,
Св-во ПДВ № 100065547, м. Нікополь, вул. Електрометалургів , З
ІПН 353946004635
п/р НОМЕР_1
в Акціонерний банк "ПІВДЕННИЙ"
м. Одеса,
МФО 328209
Директор
- стягнути з відповідача на користь позивача всі документально підтверджені судові витрати.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 в позові Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" до Нікопольської міської ради Дніпропетровської області відмовлено, понесені Товариством з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" судові витрати у вигляді судового збору покладено на позивача.
Постановою Центрального апеляційного господарського суд від 21.01.2019р. у справі №904/2209/18 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 задоволено частково, рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 було змінено, викладено його мотивувальну частину в редакції цієї постанови, в іншій частині рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 залишено без змін, судові витрати, пов`язані з розглядом цієї апеляційної скарги, покладено на апелянта - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА".
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.06.2019р. касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" задоволено частково, постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.01.2019р. та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання недійсним пункту 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. №26-12/VІI, справу у цій частині передано на новий розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області, у решті рішення та постанову у цій справі залишено без змін.
Відповідно до витягу від 10.07.2019р. з протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями справу №904/2209/18 передано на розгляд судді Загинайко Т.В.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.07.2019р. справу №904/2209/18 прийнято до провадження, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, справу призначено до розгляду у підготовче засідання на 01.08.2019 о 11:00 год.
Відповідач у поясненнях (вх.№34422/19 від 01.08.2019р.) просить в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що: - до позовної заяви позивачем додано ряд рішень відповідача про надання земельних ділянок у користування з цільовим призначенням 03.07 згідно КВЦПЗ, але зі ставками оренди меншими 12% від нормативної грошової оцінки землі; - в наданих позивачем до позовної заяви рішеннях відслідковується те, що вказані в них об`єкти не є конкурентами позивачу; - всім супермаркетам на території міста Нікополь встановлювалась орендна плата в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі; - в позовних вимогах позивач не просить визнати пункт 2 оскаржуваного рішення міської ради дискримінаційним, тому задоволення позову з мотивів дискримінаційності не має бути; - територіальне відділення Антимонопольного комітету України безпідставно вирішило, що конкурентами є суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність на земельних ділянках з однаковим цільовим призначенням та не дослідило чи взагалі вони між собою конкуренти; - розподіл землі на різне її цільове призначення має на меті досягнення саме зазначених результатів, і аж ніяк не впливає на процес економічної конкуренції у розумінні статті 1 Закону.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.08.2019р. продовжено підготовче провадження до 13.10.2019р., відкладено підготовче засідання (загальне позовне провадження) на 18.09.2019 об 15:00 год.
Позивачем у судовому засіданні 18.09.2019р. оголошено усне клопотання про перенесення розгляду справи для надання йому часу для ознайомлення з матеріалами справи.
Відповідач відповідно до клопотання (вх.№37303/19 від 19.08.2019р.) на підтвердження порушення або дотримання Нікопольською міською радою вимог конкурентного законодавства під час визначення ставки орендної плати ТОВ ДІГАММА надає рішення та акти обстеження земельних ділянок, на яких здійснюють господарську діяльність супермаркети, які є конкурентами між собою та яким встановлюється ставка оренди землі в розмірі 12% від діючої нормативної грошової оцінки землі.
Також відповідач відповідно до заяви (вх.№40936/19 від 10.09.2019р.) надав для приєднання до матеріалів справи копію постанови Центрального апеляційного господарського суду від 29.08.2019р. №904/499/19 та просив врахувати її при вирішенні спору, посилаючись на те, що: - 29.08.2019р. Центральним апеляційним господарським судом по вказаній справі було винесено рішення, яке набрало законної сили; - даним рішенням було встановлено певні обставини та юридично значимі факти, що прямо стосуються (є тотожними) спору Нікопольської міської ради з ТОВ Дігамма .
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 18.09.2019р. відкладено підготовче засідання (загальне позовне провадження) на 03.10.2019р. о 11:00 год.
Позивач у поясненнях (вх.№43202/19 від 24.09.2019р.) просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на те, що: - факт вчинення відповідачем антиконкурентних дій, в тому числі встановлений Дніпропетровським територіальним відділенням Антимонопольного комітету України в рішенні Адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 30.01.2018р. №3/01-14/04-18, яким визнано дії Нікопольської міської ради щодо прийняття рішень Міської ради (зазначені в графі шостій таблиці 1, в тому числі і щодо позивача) про надання в оренду земельних ділянок, на підставі яких укладаються договори з орендарями та прийнятті Рішень Міської ради 2016-2017 років із застосуванням різних ставок орендної плати за користування земельними ділянками однокового цільового (функціонального) призначення, такими, що можуть ущемлювати права землекористувачів та можуть бути спрямовані на зниження конкурентоспроможності підприємств-конкурентів, настання негативних наслідків для їхніх ринкових позицій, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом третім статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", визначеним абзацом восьмим частини другої статті 15 цього Закону, у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, внаслідок яких окремим суб`єктам господарювання створюються дискримінаційні умови порівняно з конкурентами.
У судовому засіданні 03.10.2019р. за письмовою згодою про початок розгляду справи по суті було розпочато розгляд справи по суті та оголошено перерву до 31.10.19р. о 11:30 год.
У судове засідання 31.10.2019р. з`явилися представники позивача, відповідача та третьої особи.
У судовому засіданні 31.10.2019р. було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Судовий процес, на виконання статті 222 Господарського процесуального кодексу України, фіксувався за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представника позивача, відповідача та третьої особи,
ВСТАНОВИВ:
У травні 2018р. позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою (вх.№2114/18 від 23.05.2018р.) до відповідача - Нікопольської міської Ради Дніпропетровської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, в якій просить суд:
- прийняти до розгляду позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" про визнання недійсним пункту рішення міської ради, визнання недійсним пунктів договору оренди землі, спонукання до укладення Додаткової угоди до договору оренди землі;
- визнати недійсним пункт 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. №26-12/VІІ "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету";
- визнати недійсними пункт 9 договору оренди земельної ділянки по вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області від 22.10.2012р. (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064), зареєстрованого 17.10.2013р. за №2947251, в частині визначення розміру орендної ставки, та пункту 3 Додаткової угоди від 12.10.2016р. про поновлення договору оренди землі до договору від 22.10.2012р. оренди земельної ділянки по вул.Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064), зареєстрованого 17.10.2013р. за № 2947251;
- спонукати Нікопольську міську раду укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" Додаткову угоди до договору оренди земельної ділянки по вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області від 22.10.2012р. (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064), зареєстрованого 17.10.2013р. за №2947251, про встановлення розміру орендної плати на земельну ділянку у наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251
Орендодавець - Нікопольська міська рада (юридична адреса: 53200, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Електрометалургіє, буд. 3, в особі
Орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" (юридична адреса: 49040, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Ломана, буд. 19), в особі директора Копеніної Тетяна Леонідівни, з іншої сторони, іменовані надалі разом - Сторони, уклали цю Додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, про наступне:
1. Сторони дійшли згоди внести до Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, зміни та викласти пп. 1 п. 9 Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, в наступній редакції:
"9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 3 (трьох) % на рік від діючої нормативної грошової оцінки земель міста Нікополь з урахуванням щорічного коефіцієнту індексації".
2. Всі інші умови Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за №2947251, що не зачеплені цією Додатковою угодою, залишаються незмінними.
3 . Ця Додаткова угода набирає чинності з дня її підписання повноважними представниками Сторін та її державної реєстрації і невід`ємною частиною Договору оренди земельної ділянки від 12.10.2012, зареєстрованого 17.10.2013 за № 2947251.
4. Ця Додаткова угода укладені у трьох автентичних примірниках, що мають рівну юридичну силу.
Орендар: Орендодавець:
ТОВ "ДІГАММА" Нікопольська міська рада
49040, Дніпропетровська обл., ЄДРПОУ 37338501
місто Дніпро, вул. Ломана, буд. 19 Юридична адреса: 53200
ЄДРПОУ 35394606 Дніпропетровська область,
Св-во ПДВ № 100065547, м. Нікополь, вул. Електрометалургіє , З
ІПН 353946004635
п/р НОМЕР_1
в Акціонерний банк "ПІВДЕННИЙ"
м. Одеса,
МФО 328209
Директор
- стягнути з відповідача на користь позивача всі документально підтверджені судові витрати.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 в позові Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" до Нікопольської міської ради Дніпропетровської області відмовлено, понесені Товариством з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" судові витрати у вигляді судового збору покладено на позивача.
Постановою Центрального апеляційного господарського суд від 21.01.2019р. у справі №904/2209/18 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 задоволено частково, рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 було змінено, викладено його мотивувальну частину в редакції цієї постанови, в іншій частині рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 залишено без змін, судові витрати, пов`язані з розглядом цієї апеляційної скарги, покладено на апелянта - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА".
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.06.2019р. касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" задоволено частково, постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.01.2019р. та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання недійсним пункту 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. №26-12/VІI, справу у цій частині передано на новий розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області, у решті рішення та постанову у цій справі залишено без змін.
Скасовуючи постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.01.2019р. та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2018р. у справі №904/2209/18 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання недійсним пункту 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. №26-12/VІI, Касаційний господарський суд у складі Верховного суду України зазначає, що: - надаючи правову кваліфікацію доказам, поданим сторонами, з урахуванням фактичних і правових підстав і вимог позову та заперечень на них, суди попередніх інстанцій дійшли передчасного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог у частині визнання недійсним пункту 2 рішення Ради від 07.10.2016 № 26-12/VІI, як наслідок, оскаржувані рішення і постанову ухвалено у цій частині із порушенням норм процесуального права; - під час нового розгляду справи господарському суду слід урахувати наведене, дослідити та об`єктивно оцінити аргументи учасників справи і всі зібрані у справі докази в їх сукупності, всебічно і повно з`ясувати фактичні обставини справи та, залежно від встановленого, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.
Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Рада є органом місцевого самоврядування, який представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та законодавством України.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди), шляхом укладання договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (стаття 124 Земельного кодексу України).
За змістом статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вбачається відповідно до матеріалів справи та постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.06.2019р. у справі 904/2209/18, 27.05.2011 року Нікопольською міською радою VI скликання, було прийнято рішення №11-8/VІ "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" по вул. Шевченка, 223" (т.1, а.с. 28-29), згідно з яким Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" поновлено договір оренди земельної ділянки по вул. Шевченка, 223 площею 0,6101 га строком на 3 роки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; встановлено орендну плату у розмірі 10% від діючої нормативної грошової оцінки земель.
На підставі зазначеного рішення 22.10.2012 року між відповідачем - Нікопольською міською радою, як орендодавцем, та позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА", як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки (т.1, а.с.31-38, далі - Договір), за умовами якого орендодавець на підставі рішення сесії Нікопольської міської ради від "27" травня 2011 року №11-8/VI надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться: м. Нікополь, вул. Шевченка, 223 (кадастровий номер земельної ділянки 1211600000:03:002:0064).
Згідно з пунктом 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у вигляді відсотків від діючої нормативно-грошової оцінки земель міста Нікополь із врахуванням щорічного коефіцієнту індексації; розмір орендної плати складає 10%, що становить 493 760 грн. 03 коп. за рік.
В подальшому на підставі звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" до Нікопольської міської ради від 23.08.2016 року про поновлення договору оренди земельної ділянки за адресою: м. Нікополь, вул. Шевченка, 223, площею 0,6101 га на термін 3 роки (т.1, а.с. 41), Нікопольською міською радою VII скликання 07.10.2016 року прийнято рішення №26-12/VІІ "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету" (т.1, а.с. 42), згідно з яким поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064) площею 0,6101 га строком на 3 роки із тим самим цільовим призначенням.
За змістом пункту 2 зазначеного рішення Нікопольською радою VII скликання Товариству з обмежено відповідальністю "ДІГАММА" встановлено орендну плату за користування земельною ділянкою у розмірі 12% від діючої нормативної грошової оцінки земель.
12.10.2016 між відповідачем - Нікопольською міською радою, як орендодавцем та позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА", як орендарем було укладено додаткову угоду про поновлення договору оренди землі (державна реєстрація від "17" жовтня 2013р. №2947251) (т.1, а.с. 43), відповідно до пункту 1 якої Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" було поновлено договір оренди землі (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064) на вул. Шевченка, 223 площею 0,6101 га строком на 3 (три) роки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код цільового призначення земельної ділянки згідно КВЦПЗ -03.07).
Згідно з пунктом 3 цієї додаткової угоди встановлено на земельну ділянку на вул. Шевченка, 223 орендну плату в розмірі 12% від діючої нормативної грошової оцінки земель, що становить 1 058 769 грн. 98 коп. за 1 (один) рік.
Листом від 26.02.2018 №б/н Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" звернулося до Нікопольської міської ради з проханням внести зміни до пункту 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016 року №26-12/VII та встановити орендну плату за землю у розмірі 3 % від діючої нормативної грошової оцінки земель. Лист обґрунтовано тим, що Нікопольська міська рада вчинила дії дискримінаційного характеру стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА", оскільки для інших суб`єктів господарювання встановлювала ставку орендної плати за землю у розмірі 3%.
Виконавчий комітет Нікопольської міської ради листом від 12.04.2018 року №2841/18 повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА", що ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому не можуть бути скасовані або змінені органами місцевого самоврядування. Водночас Виконавчий комітет Нікопольської міської ради наголосив, що зміна розміру орендної плати здійснюється за взаємною згодою сторін, тому Товариство з обмеженою відповідальність "ДІГАММА" не позбавлено права на звернення до Нікопольської міської ради з відповідним листом про внесення змін до діючого договору оренди земельної ділянки.
Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами (частина 1 статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Як вбачається із матеріалів справи, позивач просив, зокрема, скасувати пункт 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. Як на підставу цієї позовної вимоги Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" посилалося на положення Закону України "Про захист економічної конкуренції", оскільки згідно зі спірним пунктом рішення Нікопольська міська рада встановила товариству ставку орендної плати у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі, тоді як для інших суб`єктів господарювання було встановлено меншу ставку орендної плати за користування земельними ділянками з таким самим цільовим призначенням, що створює для Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" дискримінаційні умови господарської діяльності порівняно з іншими суб`єктами господарювання. На підтвердження своїх доводів позивачем долучено до матеріалів справи копії рішень Нікопольської міської ради, згідно з якими для інших суб`єктів господарювання встановлено орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земель.
За змістом статті 1 Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" непряма дискримінація (яка, є однією з форм дискримінації) - ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за їх певними ознаками виникають менш сприятливі умови або становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб, крім випадків, коли їх реалізація чи застосування має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.
30.01.2018 Адміністративна колегія Антимонопольного комітету України прийняла рішення №3/01-14/04-18, яким визнала дії Нікопольської міської ради щодо прийняття рішень міської ради (зазначених у графі 6 таблиці 1, у тому числі оскаржуване рішення від 07.10.2016 року №26-12/VII "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" по вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету") про надання в оренду земельних ділянок, на підставі яких укладаються договори з орендарями, та прийняті рішення міської ради 2016 - 2017 років із застосуванням різних ставок орендної плати за користування земельними ділянками однакового цільового (функціонального) призначення, такими, що можуть ущемлювати права землекористувачів і бути спрямованими на зниження конкурентоспроможності підприємств-конкурентів, настання негативних наслідків для їхніх ринкових позицій, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 3 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", визначеним абзацом 8 частини 2 статті 15 цього Закону, у виді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, внаслідок яких окремим суб`єктам господарювання створюються дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами.
Статтею 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Антиконкурентні дії органів влади є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 3 частини 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції").
Відповідно до положень частини 2 статті 25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб`єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб`єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб`єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.
Дослідивши подані сторонами докази по справі, заслухавши присутніх у судовому засіданні представників позивача, відповідача та третьої особи, господарський суд вважає, що Нікопольською міською радою було порушено вимоги конкурентного законодавства під час визначення ставки орендної плати для позивача.
Відповідно до статті 13Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом; кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Частинами 1 та 2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів; жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили; суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За приписами частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина 1 статті 79 Господарського процесуального кодексу України).
За вимогами пункту 3 частини 1 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є, зокрема, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
З огляду на викладене, виходячи з положень чинного законодавства України, матеріалів та обставин справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині, що передана на новий розгляд підлягають задоволенні.
Відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати слід покласти на відповідача.
Керуючись пунктом 19.1 Розділу ХІ Перехідних положень, статтями 129, 232, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" (49040, м. Дніпро, вул. Ломана, буд. 19; ідентифікаційний код 35394606) до Нікопольської міської Ради Дніпропетровської області (53213, м. Нікополь Дніпропетровської області, вул. Електрометалургів, буд. 3; ідентифікаційний код 37338501), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Дніпропетровське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (49004, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, буд. 2; ідентифікаційний код 20306037) про визнання недійсним пункту 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2016р. №26-12/VII "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету" - задовольнити.
Визнати недійсним пункт 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2019р. №26-12/VІI "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету".
Стягнути з Нікопольської міської ради (53213, м. Нікополь Дніпропетровської області, вул. Електрометалургів, буд. 3; ідентифікаційний код 37338501) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІГАММА" (49040, м. Дніпро, вул. Ломана, буд. 19; ідентифікаційний код 35394606) 1 762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. - витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Загинайко
Дата підписання рішення,
оформленого відповідно до статті 238 ГПК України,
11.11.2019р
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2019 |
Оприлюднено | 11.11.2019 |
Номер документу | 85495330 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Мороз Валентин Федорович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні