Рішення
від 19.11.2019 по справі 910/2349/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" листопада 2019 р. м. Житомир Справа № 910/2349/19

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Лозинської І.В.,

секретаря судового засідання Шевчук - Сингаївської І.Г.

за участю представників сторін:

- від позивача: Горкуша М.А. - представник за дов. від 17.09.2019, вих. №74

- від відповідача: Мельничук І.В. - адвокат, Свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю серії ЧЦ №000330 від 28.12.2018; дов. від 21.08.2019 (в режимі відеоконференції)

- від третьої особи: не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Народицької селищної ради (Житомирська область, смт. Народичі)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Лісопромисловий холдінг" (м. Київ)

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та стягнення 11908,79 грн. шкоди

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області звернулося до господарського суду з позовом про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Лісопромисловий холдинг" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку та стягнення заподіяної шкоди в розмірі 11908,79 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в ході проведеної перевірки за участю державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, встановлено факт використання відповідачем земельних ділянок площами 0,7542 га, 0,4883 га, 0,4789 га та 04172 га за адресою: вул. Преображенська, 1 в смт. Народичі без відповідних документів щодо права власності чи користування земельною ділянкою, що є порушенням ст. ст. 125, 126 ЗК України.

Ухвалою від 05.07.2019 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі, постановив здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання суду (а. с. 166,167 у т. 1).

Ухвалою від 30.07.2019 господарський суд залучив до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Народицьку селищну раду (а. с. 205, 206 у т. 1).

Ухвалою від 29.08.2019 господарський суд продовжив термін підготовчого провадження у справі по 03.10.2019 (а. с. 225, 226 у т. 1).

Ухвалою від 03.10.2019 господарським судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.10.2019 о 12:00 (а. с. 53, 54 у т. 2).

Ухвалою від 23.10.2019 господарський суд відклав розгляд справи по суті, призначив наступне засідання суду на 19.11.2019 о 16:00 (а. с. 86 у т. 2).

19.11.2019 до суду від Народицької селищної ради надійшов лист № 01-26/1398 від 19.11.2019, яким повідомлено про неможливість повноважного представника бути присутнім в судовому засіданні (а. с. 95 у т. 2).

Представник позивача в засіданні суду позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві, відповіді на відзив від 23.09.2019 (а. с. 4 - 8 у т. 2).

Представник відповідача в засіданні суду в режимі відеоконференції проти позову заперечила з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву від 06.09.2019 (а. с. 232 -236 у т.1); у запереченнях на відповідь на відзив від 30.09.2019 (а. с. 39, 40 у т. 2).

Розглянувши матеріали справи, заслухавши уповноважених представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

1. Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.

14.03.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області винесено наказ № 188-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель" (а. с. 92, 93 у т. 1). Проведення перевірки доручено державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирської області.

Так, згідно з актом обстеження земельної ділянки №188-ДК/377/АО/10/01/-18 від 19.03.2018 (а. с. 21,22 у т.1) проведено обстеження земельної ділянки площею 0,7542 га сільськогосподарського призначення, комунальної власності за адресою: Житомирська область, смт. Народичі, вул. Преображенська, 1-в та встановлено: що землі не надані у власність або постійне користування в межах населених пунктів; відсутність документів, що підтверджують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки; факт використання земельної ділянки площею 0,7542 га для розміщення та обслуговування господарських будівель і споруд, розміщення лісової продукції, пиломатеріалів; дане приміщення належать ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за № 106643264 від 07.12.2017; під зазначеними нежитловими приміщеннями площею 0,2073 га документи, що посвідчують право власності або користування у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відсутні, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України; рішення органу про передачу у власність або користування (оренду) у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" на земельну ділянку площею 0,5469 га (прилегла територія до господарських будівель та споруд) відсутнє, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки комунальної власності площею 0,5469 га; відповідно до інформації відділу у Народницькому районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області земельна ділянка площею 0,7542 га, кадастровий номер 1823755100:08:002:0003, зареєстрована в Національній кадастровій системі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; на момент перевірки земельна ділянка використовується для промислового виробництва (розміщення цеху по обробці деревини, лісової продукції, пиломатеріалів) на площі 0,7542 га, що не відповідає п. 5 ст. 20 Земельного кодексу України та згідно із названою ст. 1 цього Закону України свідчить про факт використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.

Також в матеріалах справи є акти від 19.03.2018 № 188-ДК/510/АП/09/01-18 (а. с. 29,30 у т. 1), від 19.04.2018 № 269-ДК/613/АП/09/01-18 (а. с. 61,62 у т. 1) перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки.

За результатами перевірки винесено приписи:

- від 19.03.2018 реєстр. № 188-ДК/0371Пр/03/01/-18 - про усунення порушень вимог земельного законодавства, яким до 16.04.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; припис отримано керівником відповідача Ільчуком С ОСОБА_1 . (а. с. 37, 38 у т. 1); відповідачем припис не виконано;

- 19.04.2018 реєстр. № 269-ДК/0449Пр/03/01-18 - про усунення порушень вимог земельного законодавства, яким до 17.05.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; відмітки про вручення припис не містить (а. с. 69,70 у т. 1).

Внаслідок встановлених порушень складено такі протоколи про адміністративне правопорушення щодо директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" Ільчука С. В.:

- 19.03.2018 за № 188-ДК/0175П/07/01/-18 - директор ТОВ "Лісопромисловий холдинг" Ільчук С.В. був присутній під час складання протоколу, надав пояснення, що документи перебувають на стадії оформлення та отримав протокол (а. с. 45, 46 у т. 1);

- 19.04.2018 за № 268-ДК/0219П/07/01/-18 - директор ТОВ "Лісопромисловий холдинг" Ільчук С ОСОБА_2 В. був присутній під час складання протоколу, надав пояснення щодо затримки стосовно оформлення документів та отримав протокол (а. с. 77, 78 у т. 1).

В матеріалах справи є постанова про накладення адміністративного стягнення від 21.03.2018 №188-ДК/0171По/08/01/-18, якою визнано директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" ОСОБА_3 винним у вчиненні адмінправопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 Кодексу України про адміністративне правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді 340,00 грн. штрафу (а. с. 52 - 54 у т. 1).

Згідно з актом обстеження земельної ділянки №188- ДК/378/АО/10/01/-18 від 19.03.2018 (а.с. 23,24 у т.1) проведено обстеження земельної ділянки площею 0,4883 га, сільськогосподарського призначення, комунальної власності за адресою: Житомирська область, смт. Народичі, вул. Преображенська, 1-г та встановлено, що землі не надані у власність або постійне користування в межах населених пунктів; встановлено також відсутність документів, що підтверджують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки.

За результатами обстеження зазначеної земельної ділянки вказано, що відповідно до інформації відділу у Народицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області земельна ділянка площею 0,4883 га, кадастровий номер 1823755100:08:002:0004 зареєстрована в Національній кадастровій системі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; на момент обстеження земельної ділянки було встановлено факт використання земельної ділянки площею 0,4883 га для розміщення та обслуговування господарських будівель і споруд; дане приміщення належить ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за №106653483 від 07.12.2017; під зазначеними нежитловими приміщеннями площею 0,2068 га документи, що посвідчують право власності або користування у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відсутні, що є порушенням ст. ст. 152, 126 Земельного кодексу України; рішення органу про передачу у власність або у користування (оренду) у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" на земельну ділянку площею 0,2815 га (прилегла територія до господарських будівель та споруд, яка призначена для проходів, проїздів) відсутнє, що відповідно до ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки комунальної власності площею 0,2815 га.

Також в матеріалах справи є акти від 19.03.2018 № 188-ДК/511/АП/09/01-18 (а. с.3 1,32 у т. 1), від 18.04.2018 № 269-ДК/611/АП/09/01-18 (а. с. 59, 60 у т. 1) перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки.

За результатами перевірки винесено такі приписи:

- 19.03.2018 реєстрац. № 188-ДК/0372Пр/03/01/-18 - про усунення порушень вимог земельного законодавства, яким до 16.04.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; припис отримано керівником відповідача Ільчуком С ОСОБА_1 . (а. с. 39, 40 у т. 1); відповідачем припис не виконано;

- 18.04.2018 реєстр. № 267-ДК/0447Пр/03/01-18 - про усунення порушень вимог земельного законодавства, яким до 16.05.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; відмітки про вручення припис не містить (а. с. 67,68 у т. 1).

Внаслідок встановлених порушень складено такі протоколи про адміністративне правопорушення відносно директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" ОСОБА_4 С. ОСОБА_5 .:

- 19.03.2018 за №188-ДК/0176П/07/01/-18 - директор ТОВ "Лісопромисловий холдинг" Ільчук С ОСОБА_2 В. був присутній під час складання протоколу, надав пояснення, що документи перебувають на стадії оформлення та отримав протокол (а. с. 47,48 у т. 1);

- 19.04.2018 за № 267-ДК/0216П/07/01/-18 - директор ТОВ "Лісопромисловий холдинг" Ільчук С ОСОБА_2 В. був присутній під час складання протоколу, надав пояснення щодо затримки стосовно оформлення документів та отримав протокол (а. с. 75, 76 у т. 1).

В матеріалах справи є постанова про накладення адміністративного стягнення від 27.04.2018 №267-ДК/0219По/08/01/-18, якою визнано директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" ОСОБА_3 винним у вчиненні адмінправопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 Кодексу України про адміністративне правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді 255,00 грн. штрафу (а. с. 83,84 у т.1).

Згідно з актом обстеження земельної ділянки №188- ДК/379/АО/10/01/-18 від 19.03.2018 (а.с.25,26 у т. 1) проведено обстеження земельної ділянки площею 0,4789 га, сільськогосподарського призначення, комунальної власності за адресою: Житомирська область, смт. Народичі, вул.Преображенська, 1-д та встановлено: що землі не надані у власність або постійне користування в межах населених пунктів; відсутність документів, що підтверджують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки. За результатами обстеження вказано, що за інформацією відділу у Народицькому районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області земельна ділянка площею 0,4789 га, кадастровий номер 1823755100:08:002:0005 зареєстрована в Національній кадастровій системі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; на момент обстеження виявлено факт використання земельної ділянки площею 0,4789 га для розміщення та обслуговування господарських будівель і споруд; дане приміщення належить ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за №106660337 від 07.12.2017; під зазначеним нежитловим приміщенням площею 0,1924 га документи, що посвідчують право власності або користування у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відсутні, що є порушенням ст. ст. 152, 126 Земельного кодексу України; рішення органу про передачу у власність або у користування (оренду) у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" на земельну ділянку площею 0,2865 га (прилегла територія до господарських будівель та споруд, яка призначена для проходів, проїздів) відсутнє, що відповідно до ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки комунальної власності площею 0,2865 га.

Також в матеріалах справи є акти від 19.03.2018 № 188-ДК/512/АП/09/01-18 (а. с. 33, 34 у т. 1), від 17.04.2018 № 270-ДК/605/АП/09/01-18 (а. с. 57, 58 у т. 1) перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки.

За результатами перевірки винесено такі приписи про усунення порушень вимог земельного законодавства:

- 19.03.2018 за реєстр. № 188-ДК/0373Пр/03/01-18, яким до 16.04.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; відмітки про вручення припис не містить (а. с. 41, 42 у т. 1);

- 17.04.2018 за реєстр. № 270-ДК/0442Пр/03/01/-18, яким до 15.05.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; відмітки про вручення припис не містить (а. с. 65, 66 у т. 1).

Внаслідок встановлених порушень складено протокол за №267-ДК/0216П/07/01/-18 від 19.04.2018 про адміністративне правопорушення директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" ОСОБА_3 , який був присутній під час складання протоколу, надав пояснення щодо затримки в оформленні документів та отримав протокол (а. с. 73, 74 у т. 1).

В матеріалах справи є постанова про накладення адміністративного стягнення від 26.04.2018 № 270-ДК/0215Пр/08/01-18, якою визнано директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" ОСОБА_3 винним у вчиненні адмінправопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 Кодексу України про адміністративне правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді 255,00 грн. штрафу (а. с. 81, 82 у т. 1).

Згідно з актом обстеження земельної ділянки №188- ДК/380/АО/10/01/-18 від 19.03.2018 (а.с.27,28 у т.1) проведено обстеження земельної ділянки площею 0,4172 га, сільськогосподарського призначення, комунальної власності за адресою: Житомирська область, смт. Народичі, вул.Преображенська, 1-е та встановлено, що землі не надані у власність або постійне користування в межах населених пунктів; встановлено відсутність документів, що підтверджують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки. За результатами обстеження зазначеної земельної ділянки вказано, що відповідно до інформації відділу у Народицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області земельна ділянка площею 0,4172 га, кадастровий номер 1823755100:08:002:0006 зареєстрована в Національній кадастровій системі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; на момент обстеження земельної ділянки було виявлено факт використання земельної ділянки площею 0,4172 га для розміщення та обслуговування господарських будівель і споруд; дане приміщення належить ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за №106667955 від 07.12.2017; під зазначеним нежитловим приміщенням площею 0,1923 га документи, що посвідчують право власності або користування (оренда) у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" відсутні, що є порушенням ст. ст. 152,126 Земельного кодексу України; рішення органу про передачу у власність або у користування (оренду) у ТОВ "Лісопромисловий холдинг" на земельну ділянку площею 0,2249 га (прилегла територія до господарських будівель та споруд, яка призначена для проходів, проїздів) відсутнє, що відповідно до ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороняю земель" свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки комунальної власності площею 0,2249 га.

Також в матеріалах справи є акти від 19.03.2018 № 188-ДК/513/АП/09/01-18 (а. с. 35, 36 у т. 1), від 16.04.2018 № 268-ДК/600/АП/09/01-18 (а. с. 55, 56 у т. 1) перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки.

За результатами перевірки винесено такі приписи про усунення порушень вимог земельного законодавства:

- 19.03.2018 за реєстр. № 188-ДК/0374Пр/03/01-18, яким до 16.04.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; припис отримано керівником відповідача Ільчуком С ОСОБА_2 В. (а.с.43,44у т.1); відповідачем припис не виконано;

- 16.04.2018 за реєстр. № 268-ДК/0437Пр/03/01/-18, яким до 14.05.2018 встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства; відмітки про вручення припис не містить (а. с. 63,64 у т. 1).

Внаслідок встановлених порушень складено такі протоколи про адміністративне правопорушення відносно директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" ОСОБА_3

- від 19.03.2018 за № 188-ДК/0178П/07/01-18 - директор ТОВ "Лісопромисловий холдинг" Ільчук ОСОБА_6 був присутній під час складання протоколу, надав пояснення, що документи перебувають на стадії оформлення та отримав протокол особисто (а. с. 50, 51 у т. 1);

- 19.04.2018 за № 268-ДК/0219П/07/01/-18 - директор ТОВ "Лісопромисловий холдинг" Ільчук С ОСОБА_2 В. був присутній під час складання протоколу, надав пояснення щодо затримки в оформленні документів та отримав протокол особисто (а. с. 71, 72 у т. 1).

В матеріалах справи є постанова про накладення адміністративного стягнення від 24.04.2018, №268-ДК/0209По/08/01/-18, якою визнано директора ТОВ "Лісопромисловий холдинг" ОСОБА_3 винним у вчиненні адмінправопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.188-5 Кодексу України про адміністративне правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді 255,00 грн. штрафу (а. с. 79, 80 у т. 1).

У позовній заяві зазначено, що ОСОБА_3 було сплачено в повному обсязі штрафи відповідно до вказаних постанов про накладення адміністративних стягнень.

Керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 "Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу" державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Житомирській області здійснено розрахунок шкоди, внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням сільськогосподарського призначення комунальної форми власності на суму 9313,85 грн. та внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної форми власності на суму 1784,94 грн., а всього на суму 11098,79 грн.

Позивачем у позовній заяві вказано, що факт визнання правопорушення підтверджується тим що, відповідачем дії інспектора не оскаржено. Як вбачається з матеріалів адміністративних правопорушень була завдана шкода внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок не за цільовим призначенням. При звірянні інформації щодо нарахованої та сплаченої шкоди із виписків по рахунку по коду ККД 24062200 за 2017-2018 роки було встановлено, що кошти на відповідний рахунок не надійшли, про що ГУ Держгеокадастру у Житомирській області листом від 20.08.2018, вих. №28-6-0.45 6040/2-18 (а. с. 94 у т.1) було повторно повідомлено відповідача про сплату шкоди та зазначено новий рахунок, зазначено, що копію квитанції про сплату слід надати у відділ контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах (вул.Грушевського, 15, оф. 37, м. Коростень, Житомирська область).

На момент подання позовної заяви, розмір шкоди відповідач не сплатив та самовільно зайняту земельну ділянку не звільнив, у зв`язку з чим, Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області звернулося до суду з вимогою до відповідача про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та стягнення шкоди заподіяну внаслідок використання відповідачем земельних ділянок не за цільовим призначенням.

Представником відповідача, заперечуючи проти позовних вимог, у відзиві на позовну заяву (а. с. 232 - 236 у т. 1) наголошено, зокрема, на тому, що 07.12.2017 ТОВ "Лісопромисловий холдинг" куплено нежитлові приміщення на спірних земельних ділянках, про що свідчать надані суду копії договорів купівлі - продажу нежитлових приміщень від 07.12.2017 та відповідні витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності станом на 07.12.2017 (а. с. 241-250 у т. 1); посилаючись на ст. 120 Земельного Кодексу України зазначено, що відповідач користується земельними ділянками, на яких розташоване належне йому на праві власності нерухоме майно; наголошено, що частина земельної ділянки, якою користується відповідач в силу ст. 120 ЗК України, не виділена в натурі із загального розміру земельної ділянки, яка належить на праві комунальної власності третій особі, тому позивач не міг в акті самостійно встановлювати межі такого користування; крім того, до складу комісії не входив геодезист; також звернуто увагу на відсутність складу цивільного правопорушення передбаченого ст. 1166 ЦК України, оскільки фактичний вступ відповідачем у користування спірними земельними ділянками відбувся в результаті дій, які є правомірними, а саме: для обслуговування нежитлової будівлі.

2. Норми права (нормативно - правові акти), які застосував господарський суд.

Перехід права на земельну ділянку, що пов`язано з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 ЗК України).

Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. "е" ч. 1 ст. 141 ЗК України).

Разом з тим, відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно зі ст. 7 Закону України "Про оренду землі", до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що з моменту виникнення права користування на нерухоме майно у відповідача виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідні земельні ділянки, розташовані під нерухомим майном.

Додатково слід зазначити, що право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.

Відповідно до положень ст. 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За приписами ч. 1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (п. "в" ч. 1 ст. 96 ЗК України).

Правовий механізм переходу прав на землю, пов`язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено у статті 120 ЗК України.

З огляду на приписи ч. 2 ст. 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

За ст. ст. 122, 123, 124 ЗК України селищні ради передають земельні ділянки у власність/користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 ЗК Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Судом враховано також приписи таких норм права.

Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 22 ЦК України збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Частина 1 ст. 1166 ЦК України встановлює, що шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

При цьому згідно з п. "д" ч. 1 ст. 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За змістом зазначених приписів Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч.1 ст. 1166 ЦК України).

Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (ч. 2 ст. 1166 ЦК України).

Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов:

- набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого);

- набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

3. Висновок Господарського суду Житомирської області.

3.1. Судом встановлено, що відповідачем вживались заходи щодо оформлення спірних земельних ділянок.

Так, рішеннями Народицької селищної ради Житомирської області від 18.05.2016 № 229, 230, 231, 232 надано дозволи гр. ОСОБА_7 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовними площами, відповідно (а. с. 35 - 38 у т. 2):

- 0,50 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту смт. Народичі, по вул АДРЕСА_1 Е, цільове призначення згідно КВЦПЗ - 10.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- 0,50 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту смт. Народичі, по вул АДРЕСА_1 , цільове призначення згідно КВЦПЗ - 10.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- 0,50 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту смт. Народичі, по вул АДРЕСА_1 , цільове призначення згідно КВЦПЗ - 10.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- 0,84 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту смт. Народичі, по вул АДРЕСА_1 , цільове призначення згідно КВЦПЗ - 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

07.12.2017 між гр. ОСОБА_7 в інтересах якого діяв гр. ОСОБА_3 (продавець) та ТОВ "Лісопромисловийхолдинг" (покупець) укладено договори купівлі - продажу нежитлових приміщень, які розташовані у смт. Народичі, Житомирської області за такими адресами:

- АДРЕСА_1 - на земельній ділянці площею 0,4172 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0006; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 794428918237; опис об`єкта: загальна площа 1802,6 кв.м., нежитлова будівля телятник "Кавказ", про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а. с. 241-243 у т.1);

- вул. Преображенська, буд. 1Г - на земельній ділянці площею 0,4883 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0004; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 794465118237; опис об`єкта: загальна площа 1974,5 кв.м., нежитлова будівля телятник "Кавказ", про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а. с. 244-246 у т. 1);

- вул. Преображенська, буд. 1Д - на земельній ділянці площею 0,4789 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0005; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 794498918237; опис об`єкта: загальна площа 1809,1 кв.м., нежитлова будівля телятник "Кавказ", про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а. с. 247-248 у т. 1);

- вул. Преображенська, буд. 1В - на земельній ділянці площею 0,7542 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0003; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 794518618237; опис об`єкта: загальна площа 1979,00 кв.м., нежитлова будівля телятник "Кавказ", про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а. с. 249,250 у т.1).

Директор ТОВ "Лісопромисловий холдінг" ОСОБА_8 В ОСОБА_2 звертався з заявою від 22.03.2018 до Народицького селищного голови про затвердження проекту землеустрою відведення в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та надати їх в оренду строком на 49 років (а. с. 251 у т.1).

Однак, рішенням Народицької селищної ради Житомирської області від 11.04.2018 №782 відмовлено відповідачу в затвердженні зазначених проектів у зв`язку з тим, що дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок в оренду було надано гр. ОСОБА_7 (а. с. 252 у т. 1).

Також відповідачем надано суду заяви від 12.09.2019, адресовані Народицькій селищній раді з проханням щодо, зокрема, надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, на яких розміщенні належні ТОВ "Лісопромисловий холдинг" нежитлові приміщення (а. с. 27, 28 у т. 2).

Ухвалою від 27.09.2019 господарський суд витребував у Народицької селищної ради письмову інформацію щодо стану розгляду цих заяв відповідача (а. с. 31 у т. 2).

Народицькою селищною радою листом вих. № 01-26/1193 від 03.10.2019 повідомлено, що відповідачу 02.10.2019 надано відповіді на його заяви і в разі усунення ним недоліків, питання буде розглянуто по суті (а. с. 45 у т. 2).

3.2. Як вбачається із матеріалів справи, на підставі договорів купівлі-продажу нежитлових приміщень ТОВ "Лісопромисловий холдинг" набув права власності на нежитлові приміщення, що розташовані за адресою: Житомирська АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 . Народичі, вул. Преображенська, буд. 1Е АДРЕСА_4 В, про що свідчать відповідні витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а. с. 242, 243, 245, 246, 248, 250 у т.1).

Земельні ділянки, на яких розміщені нежитлові будівлі відповідача належать до комунальної власності Народицької селищної ради.

Суд звертає увагу, що при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право попереднього власника або користувача припиняється, в силу закону, без оформлення припинення права будь-якими актами та документами.

Разом з тим, матеріали справи не містять доказів належного оформлення права власності або користування земельними ділянками, які розміщені у Житомирській області, смт. Народичі за такими адресами: вул. Преображенська, буд. 1Е, площею 0,4172 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0006; вул. Преображенська, буд. 1Г, площею 0,4883 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0004; вул. Преображенська, буд. 1 АДРЕСА_5 , площею 0,4789 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0005; вул АДРЕСА_1 В, площею 0,7542 га під кадастровим номером 1823755100:08:002:0003, як попереднім користувачем, так і відповідачем.

Таким чином, відповідач користується спірними земельними ділянками без достатньої правової підстави - без належно оформлених документів щодо користування ними.

Відтак суд вважає, що немає підстав для застосування до спірних правовідносин приписів чинного законодавства України про відшкодування шкоди (збитків) власникам земельних ділянок, оскільки до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

З огляду на викладене, ТОВ "Лісопромисловий холдінг" як фактичний користувач земельних ділянок, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.

За змістом приписів глав 82 "Відшкодування шкоди" і 83 "Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави" Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях.

Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №922/3412/17 (провадження №12-182гс18) та від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15 (провадження № 3-1271гс16), від 07.12.2016 у справі № 922/1009/15 (провадження № 3-1348гс16), від 12.04.2017 у справі № 922/207/15 (провадження № 3-1345гс16), від 12.04.2017 у справі № 922/5468/14 (провадження № 3-1347гс16).

Тому суд наголошує, що предметом позову в цій справі повинна бути вимога про стягнення з власника об`єктів нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розміщені.

Доводи позивача, що в даному випадку до спірних правовідносин мають застосовуватись правовідносини до відшкодування шкоди (збитків), суд відхиляє з огляду на таке.

Збитки за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів та безпідставно набуте майно мають різну правову природу і підпадають під різне нормативно-правове регулювання.

На відміну від збитків, для стягнення яких підлягає доведенню наявність складу правопорушення, а саме таких складових як: шкода, протиправна поведінка її заподіювача, причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача, а також вина, для висновків про наявність підстав для повернення безпідставно набутих коштів є встановлення обставин набуття або збереження майна за рахунок іншої особи (потерпілого) та те, що набуття або збереження цього майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Вище судом було встановлено, що відповідач користується земельними ділянками без належних правових підстав.

Тобто, в даному випадку, відносини між сторонами є кондикційними, у зв`язку із чим до них не підлягають застосуванню положення про відшкодування шкоди (збитків).

З огляду на викладене, пред`явлений позов про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок та відшкодування шкоди не відповідає встановленим способам захисту цивільних прав власника землі - Народицької селищної ради, а розмір коштів, зазначених у позовній заяві, визначений не у відповідності з вимогами чинного законодавства, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

4. Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Розподіл судових витрат врегульовано ст. 129 ГПК України, пунктом 4 якої передбачено, що судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі відмови в позові - на позивача.

Таким чином, витрати по сплаті судового збору покладаються на Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

У позові відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 26.11.19

Суддя Лозинська І.В.

Віддрукувати:

1 - в справу

2,3 - сторонам (реком.)

4 - третій особі (реком. )

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення19.11.2019
Оприлюднено26.11.2019
Номер документу85870442
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/2349/19

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 05.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 15.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 15.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 03.03.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 25.02.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 18.02.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 11.02.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 17.01.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 29.01.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні