ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" грудня 2019 р. Справа №926/1358/19
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого - судді О.В. Зварич
суддів О.П. Дубник
М.І. Хабіб,
секретар судового засідання М.С. Кіра,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Сільськогосподарського кооперативу Колос б/н від 01.10.2019 (вх. № 01-05/3605/19 від 04.10.2019)
на рішення господарського суду Чернівецької області від 05.09.2019 (суддя І.В. Марущак; повний текст рішення складено 13.09.2019)
у справі № 926/1358/19
за позовом: Сільськогосподарського кооперативу Колос (надалі СГК Колос )
до відповідача: Сторожинецької районної державної адміністрації Чернівецької області (надалі Сторожинецька РДА)
за участю третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Чернівецької обласної державної адміністрації
за участю третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області
за участю третьої особи-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Красноїльської селищної ради Сторожинецького району (надалі Красноїльська селищна рада)
про визнання укладеним договору оренди землі,
за участю:
від позивача: Мелещук В.В. - адвокат (довіреність б/н від 09.06.2017);
від відповідача (в режимі відеоконференції): Баланюк Г.В. - представник (довіреність №2513/01-27 від 29.11.2019);
від третьої особи-1 (в режимі відеоконференції): Гатиж Я.Г. - представник (довіреність №01.46/18-2256 від 19.11.2019); Іліка М.Д. - представник (довіреність № 01.46/18-2256 від 19.11.2019);
від третьої особи-2 (в режимі відеоконференції): Смутняк О.В. - представник (довіреність №24-0.73-40/62-19 від 13.12.19);
від третьої особи-3: не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції
11.06.2019 року СГК Колос звернувся до господарського суду Чернівецької області з позовом до Сторожинецької РДА про визнання укладеним договору оренди землі в редакції, запропонованій позивачем (з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог) (а.с.102-107).
Позовні вимоги мотивовані тим, що 09.02.2007 відповідач прийняв розпорядження про затвердження технічної документації по інвентаризації спірної земельної ділянки та передачі її в оренду позивачу для розміщення санаторію. У травні 2019 року Кооператив звернувся до відповідача з проектом відповідного договору оренди землі, проте останній відмовився від його укладення.
Рішенням господарського суду Чернівецької області від 05.09.2019 у справі №926/1358/19 (суддя І.В. Марущак) відмовлено в задоволенні позову СГК Колос .
В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що Сторожинецька РДА не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою як на час прийняття розпорядження, так і на момент звернення позивача з пропозицією укласти договір оренди землі. Належним розпорядником спірної земельної ділянки в силу приписів ст. 122 ЗК України, її категорії та місця розташування є Чернівецька ОДА.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
СГК Колос подав апеляційну скаргу на рішення господарського Чернівецької області від 05.09.2019 у справі №926/1358/19, в якій просить зазначене судове рішення скасувати, прийняти нове рішення, яким задоволити позов. Звертає увагу на те, що розпорядженням Сторожинецької РДА № 88 від 09.02.2007 вирішено передати в оренду СГК Колос на 49 років спірну земельну ділянку та зобов`язано Кооператив укласти договір оренди земельної ділянки зі Сторожинецькою РДА. Покликається на те, що дане розпорядження Сторожинецької РДА ніким не оскаржене та підлягає обов`язковому виконанню. Однак, Сторожинецька РДА відмовилась укласти спірний договір оренди землі, покликаючись на відсутність повноважень.
Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
Сторожинецька РДА у відзиві на апеляційну скаргу вважає оскаржуване рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим. Стверджує, що місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про те, що Сторожинецька РДА не мала повноважень розпоряджатись спірною земельною ділянкою як станом на момент прийняття розпорядження, так і на момент звернення позивача з пропозицією укласти договір оренди землі. Ураховуючи, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами смт. Красноїльськ Сторожинецького району, в адміністративних межах Красноїльської селищної ради, не відноситься до категорії земель, передбачених частинами 3, 7 ст. 122 ЗК України, тому її розпорядником є Чернівецька ОДА. Просить залишити без змін рішення господарського Чернівецької області від 05.09.2019 у справі №926/1358/19, апеляційну скаргу СГК Колос - без задоволення.
Чернівецька ОДА у письмових поясненнях (вх. № 01-04/6637/19 від 01.11.2019) вважає апеляційну скаргу безпідставною. Звертає увагу на те, що в розпорядженні Сторожинецької РДА за № 88 від 09.02.2007 не зазначено, на підставі якого з пунктів частини 3 статті 122 ЗК України райдержадміністрація розпорядилась спірною земельною ділянкою. Погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що Сторожинецька РДА не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою ні станом на момент прийняття вказаного розпорядження, ні на час звернення позивача з пропозицією укласти договір оренди землі. Вказує, що позивач, отримавши відповідь Сторожинецької РДА про неможливість укладення спірного договору оренди землі, не звертався до ОДА із відповідною пропозицією укласти договір та не отримував відмови в укладенні такого договору. Зазначає, що Чернівецька ОДА не приймала рішень про передачу спірної ділянки в оренду СГК Колос та/або уповноваження Сторожинецької РДА на укладення відповідного договору оренди від імені облдержадміністрації, що свідчить про необгрунтованість позовних вимог. Просить залишити без змін оскаржуване рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу - без задоволення.
Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області в письмовому поясненні на апеляційну скаргу (вх. № 01-04/6614/19 від 31.10.2019) зазначає, що оскільки спірна земельна ділянка знаходиться за межами смт. Красноїльськ Сторожинецького району Чернівецької області, в адміністративних межах Красноїльської селищної ради, та не відноситься до категорії земель, передбачених частинами 3, 7 ст. 122 ЗК України, тому її розпорядником є Чернівецька ОДА. Звертає увагу на відсутність рішення Чернівецької ОДА про передачу СГК Колос в оренду земельної ділянки для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчого закладу, що виключає можливість укладення спірного договору оренди землі. Просить залишити без змін рішення господарського Чернівецької області від 05.09.2019 у справі №926/1358/19, апеляційну скаргу СГК Колос - без задоволення.
Третя особа Красноїльська селищна рада не надавала письмового відзиву на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги позовної заяви та апеляційної скарги з наведених у них підстав.
Представники відповідача та третіх осіб-1, 2 просили залишити без змін оскаржуване рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу - без задоволення.
Третя особа-3 не делегувала уповноваженого представника в судове засідання. Про причини неявки не повідомила.
З`ясовуючи обставини про обізнаність третьої особи-3 з датою, часом і місцем розгляду справи, суд встановив, що відповідно до Інформації з офіційного сайту ПАТ Укрпошта 18.10.2019 Красноїльська селищна рада отримала ухвалу Західного апеляційного господарського суду від 09 жовтня 2019 року про відкриття провадження та призначення справи до розгляду, надіслану судом 15.10.2019 на її юридичну адресу (59022, Чернівецька обл., Сторожинецький р-н, смт.Красноїльськ, вул. Штефана Чел Марі, 157) рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення №7901010618684.
Станом на 16.12.2019 вказане рекомендоване поштове відправлення до суду не повернулось.
15.11.2019 третя особа-3 отримала ухвалу Західного апеляційного господарського суду від 11.11.2019, надіслану на її юридичну адресу рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення №7901010671143, про що свідчить Інформаційна довідка з офіційного сайту ПАТ Укрпошта .
Зазначене поштове відправлення станом на 16.12.2019 на адресу суду не повернулось.
04.12.2019 ухвалу Західного апеляційного господарського суду від 02.12.2019 надіслано Красноїльській селищній раді на її юридичну адресу рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення за № 7901010712915.
Станом на 16.12.2019 до суду не повернулось вказане рекомендоване поштове відправлення.
Разом з тим, ухвали Західного апеляційного господарського суду від 09.10.2019, від 11.11.2019 та від 02.12.2019 оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень, тобто вони доступні для ознайомлення з дати їх оприлюднення та третя особа-3 не обмежена у своєму праві ознайомитись зі змістом даних ухвал.
Суд не визнавав обов`язковою явку в судове засідання учасників судового процесу. Отже, з метою недопущення порушення строків розгляду апеляційної скарги, встановлених частиною 1 статті 273 Господарського процесуального кодексу України та в силу положень частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України суд визнав можливим розглядати справу при відсутності уповноваженого представника третьої особи-3.
Обставини справи
Як видно зі змісту наявної у судовій справі копії, рішенням Чернівецької обласної ради № 104-7/06 від 16 жовтня 2006 року підтримано клопотання Сторожинецького СГК Колос про надання земельної ділянки в оренду в урочищі Какача на території Красноїльської селищної ради Сторожинецького району за рахунок земель Сторожинецького держспецлісгоспу АПК загальною площею 14,7390 га, терміном на 49 років, з дотриманням вимог чинного законодавства. Рекомендовано Сторожинецькій районній державній адміністрації розглянути питання про відведення земельної ділянки в установленому порядку (а.с.28).
Відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації Чернівецького обласного головного управління земельних ресурсів № 2900 від 28.12.2006 технічну документацію із землеустрою по інвентаризації земельної ділянки СГК "Колос" з метою передачі земельної ділянки в оренду для сільськогосподарського використання та розташування санаторію на території Красноїльської селищної ради Сторожинецького району оцінено позитивно (а.с.29).
При проведенні державної експертизи встановлено, що СГК "Колос" передається в оренду земельна ділянка площею 14,7390 га, в тому числі для сільськогосподарського використання 11,8996 га та для розташування санаторію 2,8394 га на території Красноїльської селищної ради Сторожинецького району.
У розділі Зауваження та пропозиції до об`єкта експертизи зазначеного висновку державної експертизи міститься інформація про те, що висновком № 2394 від 30.11.2005 поданий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки СГК "Колос" під санаторій було оцінено негативно, оскільки не було враховано, що більше 15 років вже існує згаданий об`єкт, а також передбачалось надання земельної ділянки з вилученням із Сторожинецького держспецлісгоспу АПК, якому ці земельні ділянки не передавались і по існуючому законоположенню не могли бути передані. Відповідні зауваження були враховані шляхом внесення змін в раніше розроблену документацію.
Згідно з розпорядженням № 88 від 09.02.2007 Сторожинецька районна державна адміністрація Чернівецької області, розглянувши клопотання СГК "Колос", керуючись статтями 6 (п.7), 13 (п.1), 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", п.4 ст.416 Цивільного кодексу України, п. а ст.17, п. в ст.186, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, Законами України "Про оренду землі", "Про плату за землю", вирішила: затвердити технічну документацію по інвентаризації земельних ділянок з метою передачі в оренду для розташування санаторію та для сільськогосподарського виробництва СГК "Колос" в урочищі "Какача", що в адмінмежах Краноїльської селищної ради. Передати в оренду СГК "Колос" на 49 років земельні ділянки загальною площею 14,7390 га, з яких: для сільськогосподарського використання 11,8996 га (11,3664 га - сіножаті; 0,1828 га - під господарськими шляхами, 0,3504 га - чагарник); для розташування санаторію 2,8035 га (забудовані землі); для розміщення джерела водопостачання з зоною строго режиму 0,0359 га (0,0252 га - сіножаті, 0,0107 га - забудовані землі), встановивши орендну плату в розмірі 27000,00 грн. щорічно, які СГК "Колос" зобов`язаний сплачувати щомісячно рівними частками не пізніше 30 числі наступного місяця на рахунок Красноїльської селищної ради. Зобов`язати СГК "Колос" укласти та зареєструвати договір оренди земельної ділянки до 30.01.2007 із Сторожинецькою РДА у відповідності до вимог чинного законодавства та суворо дотримуватись встановлених законодавством правил землекористування. Зобов`язано Районний відділ земельних ресурсів про виконання даного розпорядження письмово інформувати РДА до 25.01.2007. Контроль за виконанням даного розпорядження доручено заступнику голови РДА, а за використанням даної земельної ділянки - виконавчому комітету Красноїльської селищної ради (а.с.30-31).
03 травня 2019 року СГК "Колос" звернувся до Сторожинецької РДА з письмовою пропозицією про укладення договору оренди землі (оферта) від 26.04.2019 щодо передачі у платне строкове користування земельної ділянки кадастровий номер 7324555400:01:001:0013 площею 2,8035 га, цільове призначення (06.01) Для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів , додавши проект договору оренди землі (а.с.32-39).
Листом за № 1118/01-28 від 14.05.2019 Сторожинецька РДА повідомила СГК "Колос" про відсутність у неї повноважень щодо надання у власність або у користування земельних ділянок оздоровчого призначення та рекомендувала звернутися із відповідним клопотанням до Чернівецької ОДА, як до розпорядника даних земель (а.с.40-41).
24.07.2019 СГК "Колос" звернувся до Сторожинецької РДА з проханням повторно розглянути пропозицію про укладення договору оренди землі у зв`язку з тим, що з технічних причин у пункті 4 проекту договору було допущено описку, а саме: замість правильного написання нормативно-грошової оцінки земельної ділянки у сумі 490017,87 грн. помилково зазначено суму 254809,29 грн. (а.с.108-113).
У відповідь Сторожинецька РДА в листі № 1632/01-27 від 30.07.2019 знову повідомила СГК "Колос" про неможливість укласти зазначений договір оренди землі з тих підстав, що до повноважень РДА не належить надання у власність або у користування земельних ділянок оздоровчого призначення та рекомендувала звернутись з відповідним клопотанням до Чернівецької ОДА (а.с.114).
В матеріалах справи наявна копія витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 27.06.2019 № НВ-7304532982019, в якій вказано, що 18.11.2005 року Сторожинецький районний відділ земельних ресурсів провів державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 7324555400:01:001:0013, площею 2,8035 га, яка розташована в межах Красноїльської селищної ради Сторожинецького району, форма власності - державна, цільове призначення - 06.01. для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів, категорія - землі оздоровчого призначення, вид використання - для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів. Інформація про власників (користувачів земельної ділянки - Сторожинецька района державна адміністрація. Документ, який є підставою для виникнення права - рішення від 05.12.2006 № 1348. Орендар - Сільськогосподарський кооператив "Колос". Дата реєстрації речового права відсутня (а.с.80-82).
Вказаний витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку не містить інформації про підстави виникнення права оренди земельної ділянки та строку дії вказаного речового права.
Як вбачається з копії витягу із технічної документації, затвердженої рішенням № 81-22/2019 від 13.08.2019 про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, земельна ділянка кадастровий номер 7324555400:01:001:0013 площею 2,8035 га, розташована в адміністративних межах Красноїльської селищної ради (за межами населеного пункту), категорія - землі оздоровчого призначення, цільове призначення - 06.01. для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів, нормативна грошова оцінка - 490017,87 грн. (а.с.135).
Таким чином, спірна земельна ділянка належить до державної власності, розташована за межами населеного пункту, в адміністративних межах Красноїльської селищної ради Сторожинецького району, категорія - землі оздоровчого призначення.
Разом з тим, в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази про розташування на спірній земельній ділянці санаторію з будівлями і спорудами, а також інших об`єктів інфраструктури, про які йдеться в пункті 3 договору оренди землі, що є предметом даного спору.
Підставою звернення СГК "Колос" до місцевого господарського суду з даним позовом слугувала відмова Сторожинецької РДА від укладення договору договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 7324555400:01:001:0013 площею 2,8035 га, яка розташована на території Красноїльської селищної ради в адміністративних межах смт. Красноїльськ Сторожинецького району Чернівецької області (за межами населеного пункту), цільове призначення (06.01) Для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів .
05.09.2019 Сторожинецька РДА подала до суду першої інстанції клопотання (вх. №2063), в якому просить відмовити в задоволенні позову з підстав пропущення строку позовної давності (а.с.161-163).
Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги
Законом України "Про оренду землі" визначено умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.
У відповідності до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною 1 статті 84 Земельного кодексу України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
До земель оздоровчого призначення належать землі, що мають природні лікувальні властивості, які використовуються або можуть використовуватися для профілактики захворювань і лікування людей (ст. 47 Земельного кодексу України).
Згідно з статтею 49 Земельного кодексу України землі оздоровчого призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель оздоровчого призначення визначається законом.
Як зазначалось вище, за розпорядженням Сторожинецької районної державної адміністрації № 88 від 09.02.2007 спірну земельну ділянку вирішено передати в оренду СГК "Колос" на 49 років для розташування санаторію.
Відповідно до частини 2 статті 84 Земельного кодексу України (у редакції станом на 09.02.2007) право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відповідно до закону.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (у редакції станом на 09.02.2007) встановлено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об`єкти незавершеного будівництва та законсервовані об`єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно з частиною 3 статті 122 Земельного кодексу України (у редакції станом на 09.02.2007) районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Суд першої інстанції вірно зауважив, що в розпорядженні Сторожинецької районної державної адміністрації від 09.02.2007 № 88 не зазначено, на підставі якого з пунктів частини 3 статті 122 ЗК України райдержадміністрація розпорядилась спірною земельною ділянкою.
Частиною третьою статті 122 ЗК України (у редакції, чинній на момент заявлення позову) визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
В матеріалах справи відсутні правовстановлючі документи чи інші документи щодо належних позивачу будівель на спірній земельній ділянці.
Також, матеріали справи не містять належних та допустимих доказів про включення до програм соціально-економічного та культурного розвитку району будівництва на спірній земельній ділянці об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади Сторожинецького району.
З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що Сторожинецька РДА не мала повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою площею 2,8035 га, кадастровий номер 7324555400:01:001:0013, яка розташована на території Красноїльської селищної ради в адміністративних межах смт. Красноїльськ Сторожинецького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) на час прийняття розпорядження № 88 від 09.02.2007 року, так і на момент звернення позивача з пропозицією про укладення спірного договору оренди землі.
В силу положень частини 5 статті 122 Земельного кодексу України (станом на момент виникнення спірних правовідносин) обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Враховуючи категорію та місце розташування спірної земельної ділянки, суд апеляційної інстанції констатує, що її розпорядником є Чернівецька обласна державна адміністрація.
Відповідно до пункту 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначено статтею 124 ЗК України, за змістом частини першої якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
У відповідності до частини 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Таким чином, передача земельної ділянки державної або комунальної власності в оренду здійснюється на підставі рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення відповідного договору оренди. Тобто прийняття уповноваженим органом рішення про передачу в користування (оренду) земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є необхідною умовою для передачі такої земельної ділянки в оренду.
Чернівецька ОДА не приймала рішення про передачу СГК "Колос" спірної земельної ділянки в оренду та/або уповноваження Сторожинецької РДА на укладення відповідного договору оренди землі від імені облдержадміністрації, що виключає можливість передачі земельної ділянки загальною площею 2,8035 га, кадастровий номер 7324555400:01:001:0013 в оренду позивачу шляхом укладення між ним та відповідачем у даній справі відповідного договору оренди, у зв`язку з чим позовні вимоги є необгрунтованими.
Щодо заявленого відповідачем клопотання про застосування строку позовної давності у відповідності до статті 257 Цивільного кодексу України, колегія суддів зазначає таке.
За змістом частини першої статті 261 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи. Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.
Оскільки в даному спорі суд дійшов до правомірного висновку про відмову в задоволенні позову, тому позовна давність застосуванню не підлягає.
Доводи позивача стосовно того, що розпорядження Сторожинецької РДА № 88 від 09.02.2007 про передачу в оренду спірної земельної ділянки ніким не оскаржене та підлягає обов`язковому виконанню суд відхиляє, оскільки зазначене розпорядження і наявність у Державному земельному кадастрі інформації про те, що Сторожинецька РДА є її власником, не спростовує того факту, що належним розпорядником земельної ділянки загальною площею 2,8035 га, кадастровий номер 7324555400:01:001:0013 в силу положень частини 5 статті 122 Земельного кодексу України є Чернівецька обласна державна адміністрація.
Усі інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновків, наведених в рішенні господарського суду Чернівецької області від 05.09.2019 у справі № 926/1358/19.
Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи.
Підсумовуючи вищевказане, апеляційний господарський суд прийшов до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Судові витрати
З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись, ст. ст. 86, 197, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського кооперативу Колос б/н від 01.10.2019 (вх. № 01-05/3605/19 від 04.10.2019) залишити без задоволення, рішення господарського суду Чернівецької області від 05.09.2019 у справі № 926/1358/19 - без змін.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.
Справу повернути в господарський суд Чернівецької області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Головуючий суддя О.В. Зварич
Суддя О.П. Дубник
Суддя М.І. Хабіб
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2019 |
Оприлюднено | 26.12.2019 |
Номер документу | 86616680 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні