ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2493/19
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бездрабка О.І.,
при секретарі - Собчук Є.В.,
за участю:
представника позивача - Ковальчук І.М.,
представників відповідача - Дмитрука В.С., Михайлова Л.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області про скасування окремих пунктів рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася з позовною заявою до Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області (далі - відповідач), в якій просить скасувати пункти 3, 4, 5 рішення 35 сесії 7 скликання Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області від 28.08.2019 р. № 366 "Про затвердження проекту землеустрою щодо формування земельної ділянки комунальної власності для подальшої передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів (аукціону)"; зобов`язати відповідача прийняти рішення про передачу ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки кадастровий номер 6520682400:04:001:0303 площею 6,6700 га на умовах, визначених у пункті 2 рішення 35 сесії 7 скликання Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області від 28.08.2019 р. № 366 "Про затвердження проекту землеустрою щодо формування земельної ділянки комунальної власності для подальшої передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів (аукціону)".
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що на підставі розпорядження Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області від 16.08.2018 р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (невитребувані паї) в оренду, було розроблено проект землеустрою, який затверджено пунктом 1 рішенням Лиманецької сільської ради від 28.08.2019 р. № 366. Пунктом 2 цього рішення узгоджено всі істотні умови договору. Наступним етапом мало б бути підписання та реєстрація договору оренди. Однак сільська рада продовжує вважати, що після затвердження проекту відведення земельної ділянки в оренду конкретній особі, вони мають провести земельні торги і лише тоді укласти договір оренди землі з переможцем, про що йдеться у пунктах 3, 4, 5 рішення від 28.08.2019 р. № 366. Приймати рішення про передачу земельної ділянки в оренду Лиманецька сільська рада відмовляється. Вважає пункти 3, 4, 5 рішення від 28.08.2019 р. № 366 протиправними, оскільки згідно положень ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" невитребувані паї передаються в оренду без проведення аукціону, а проведення земельних торгів можливо лише після 01.01.2025 р. у разі передачі земельної ділянки за заявою ради судом у комунальну власність.
Ухвалою від 29.11.2019 р. відкрито спрощене провадження у справі та, з урахуванням ухвали від 29.11.2019 р. про виправлення описки, призначено судове засідання на 23.12.2019 р. на 11:00 год.
20.12.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6520682400:04:001:0303 є комунальною власністю, власником якої є Лиманецька сільська рада. Статтею 134 ЗК України передбачена обов`язковість продажу земельних ділянок комунальної власності або прав на них на конкурсних засадах (земельних торгах).
В судовому засіданні представник позивача просила задовольнити позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.
Представники відповідача заперечували проти задоволення позовних вимог з викладених у відзиві підстав.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову виходячи з наступного.
Судом встановлено, що розпорядженням Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області від 16.08.2018 р. № 397 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком до моменту отримання громадянами власниками сертифікатів на право на земельну частку (пай) правовстановлюючих документів для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, орієнтовною площею 6,67 га в контурі № 46 із земель колишнього КСП "Зернове" (невитребувані паї) на території Лиманецької сільської ради.
На підставі даного розпорядження було розроблено проект землеустрою, який подано позивачем для затвердження до Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області.
28.08.2019 р. Лиманецька сільська рада Бериславського району Херсонської області прийняла рішення № 366 "Про затвердження проекту землеустрою щодо формування земельної ділянки комунальної власності для подальшої передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів (аукціону)", відповідно до якого вирішила:
1. Затвердити "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянці ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 6,6700 га, розташованої в контурі № 46, ділянка № 6, із земель колишнього КСП "Зернове" (невитребувані паї) Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області, кадастровий номер 6520682400:04:001:0303".
2. Встановити термін оренди 7 років, встановити стартовий розмір орендної плати - 5 % від нормативної грошової оцінки станом на 19.08.2019 р. складає 205578,82 грн., а саме сума орендної плати - 10278,94 грн.
3. Доручити сільському голові Дмитруку В.С. укласти договір про проведення земельних торгів з суб`єктом господарювання (виконавцем земельного аукціону), який має ліцензію на здійснення відповідних робіт, на земельну ділянку комунальної власності, для товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 6,67 га з кадастровим номером 6520682400:04:001:0303.
4. Сільському голові Дмитруку В.С. надати виконавцю земельних торгів необхідні документи для проведення аукціону.
5. Надати в оренду вказану земельну ділянку переможцю земельних торгів за лотом та доручити сільському голові ОСОБА_2 в установленому порядку укласти з переможцем торгів договір оренди земельної ділянки.
Вважаючи пункти 3, 4, 5 рішення протиправними, позивач звернулася з позовною заявою до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Згідно ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною 3 статті 2 ЗК України встановлено, що об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 79 ЗК України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до положень ст.79-1 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Указом Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 р. № 720/95 було передбачено порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям. Відповідно до положень вказаного нормативно-правового акту паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах визначаються виходячи вартості земельної частки (паю) та середньої грошової оцінки одного гектар сільськогосподарських угідь для даного підприємства, кооперативу, товариства.
Таким чином, земельна частка (пай) є умовною часткою земель, які належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, розмір якої визначений в умовних кадастрових гектарах, а місцезнаходження та межі такої земельної частки (паю) не визначені.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 р. № 899-IV (далі - Закон № 899-IV).
Згідно ч.1 ст.11 Закону № 899-IV встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Статтею 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Частиною 1 статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ст.13 Закону № 899-IV нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.
У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
За позовом власнику невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємцю у разі пропуску строку для оформлення права власності на земельну ділянку з поважної причини суд може визначити додатковий строк, достатній для такого оформлення. У разі відсутності земель сільськогосподарських угідь колективної власності така земельна частка (пай) може бути виділена в натурі (на місцевості) за рахунок земель запасу комунальної власності відповідної територіальної громади (за наявності таких земель).
Протягом 7 років з дня державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку, сформовану з невитребуваної земельної частки (паю), забороняється передача її у приватну власність (крім передачі її власнику невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємцям).
Згідно пункту 21 розділу Х Перехідних положень ЗК України з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" (набрав чинності з 01.01.2019 р.) землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
З аналізу даних правових норм слідує, що до повноважень сільської ради входить розпорядження землями територіальної громади, у власності якої знаходяться землі колективних сільськогосподарських підприємств, в тому числі невитребувані частки (паї). Передача таких паїв сільською радою в оренду можлива після формування їх у земельні ділянки для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку. Законодавцем встановлено строк (до 1 січня 2025 року), після спливу якого невитребувана частка (пай) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі розпорядження Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області від 16.08.2018 р. № 397 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду", було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянці ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 6,6700 га, розташованої в контурі № 46, ділянка № 6, із земель колишнього сільськогосподарського підприємства "Зернове" (невитребувані паї) Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області.
Даний проект землеустрою затверджено пунктом 1 рішення Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області від 28.08.2019 р. № 366.
Вищевказана земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастру, про що свідчить витяг від 29.07.2019 р. № НВ-6506628522019, їй присвоєно кадастровий номер 6520682400:04:001:0303, форма власності - комунальна.
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 16.09.2019 р. № 181158960 власником земельної ділянки площею 6,67 га, кадастровий номер 6520682400:04:001:0303, є Лиманецька сільська рада, форма власності - комунальна.
Тобто, невитребувані частки (паї) сформовано у земельну ділянку та зареєстровано право власності на неї за Лиманецькою сільської радою Бериславського району Херсонської області.
Суд погоджується з доводами позивача про те, що право комунальної власності на невитребувані частки (паї) набувається за процедурою, визначеною ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" після 1 січня 2025 року.
Однак, як вже зазначалося, спірна земельна ділянка вже зареєстрована в Державному земельному кадастрі з комунальною формою власності за Лиманецькою сільською радою Бериславського району Херсонської області.
На час розгляду цієї справи позивачем не надано доказів оскарження та скасування в судовому порядку рішень державного чи кадастрового реєстраторів стосовно реєстрації спірної земельної ділянки за відповідачем.
Суд не надає оцінку правомірності чи протиправності державної реєстрації вищевказаної земельної ділянки за Лиманецькою сільською радою Бериславського району Херсонської області, так як це не є предметом позовних вимог ОСОБА_1 і не має розглядатися в порядку адміністративного судочинства.
Тому при вирішенні справи суд виходить саме із наявних в Державному земельному кадастрі відомостей щодо комунальної власності на земельну ділянку площею 6,6700 га з кадастровим номером 6520682400:04:001:0303.
Згідно ч.1 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.2 ст.16 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 р. № 161-XIV укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Приписами ч.2 ст.124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою та третьою статті 134 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 134 ЗК України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно ч.2 ст.134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37 1 цього Кодексу; надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.
Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (ч.3 ст.134 ЗК України).
Таким чином, необхідною умовою передачі в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, є проведення земельних торгів. Виключення з цього правила наводяться в ч.ч.2, 3 ст.134 ЗК України, однак спірні правовідносини під вказані виключення не підпадають.
Враховуючи вищевикладене, суд не вбачає підстав для визнання протиправними та скасування пунктів 3, 4, 5 рішення Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області від 28.08.2019 р. № 366.
Приписами ч.1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача т(ч.2 ст.77 КАС України).
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
За встановлених в судовому засіданні обставин та досліджених судом доказів позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив :
Відмовити в задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Лиманецької сільської ради Бериславського району Херсонської області (74320, Херсонська область, Бериславський район, с.Лиманець, вул.Жовтнева, 19, код ЄДРПОУ 04401144) про скасування окремих пунктів рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 27 грудня 2019 р.
Суддя Бездрабко О.І.
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2019 |
Оприлюднено | 29.12.2019 |
Номер документу | 86699271 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні