Рішення
від 07.10.2019 по справі 160/4492/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2019 року Справа № 160/4492/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЮхно І. В. за участі секретаря судового засіданняГончаровій В.Г. за участі: представників позивача представника відповідача третьої особи Липчук Н.І., Коптєва С.Є. Джеджері О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Первинної профспілкової організації комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 до Нікопольської міської ради, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Відділ освіти і науки Нікопольської міської ради, Рибакова Олександра Михайловича - депутата Нікопольської міської ради VII скликання, ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

17.05.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Первинної профспілкової організації комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 до Нікопольської міської ради, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Відділ освіти і науки Нікопольської міської ради, Рибакова Олександра Михайловича - депутата Нікопольської міської ради VII скликання, ОСОБА_2 , в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним рішення Нікопольської міської ради 7 скликання № 57-43/7 Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради про виключення з п.9 Положення, п/п: - представники профспілкового комітету (первинної профспілкової організації) 2 особи, вибраних на загальних зборах первинних профспілкових організацій, на яких були присутні не менш 2/3 її членів ;

- скасувати рішення Нікопольської міської ради 7 скликання № 57-43/7 Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради у прийнятій редакції.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не погоджується з оскаржуваним рішенням, оскільки вважає його таким, що складене з порушенням вимог діючого законодавства з наступних підстав:

- оскаржуваним рішенням Нікопольської міської ради 7 скликання № 57-43/7 Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради було виключено з пункту 9 проекту Положення двох представників профспілкового комітету;

- така позиція секретаря та депутатів Нікопольської міської ради суперечить положенням Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки, Закону України Про колективні договори і угоди ;

- в результаті прийняття оскаржуваного рішення, участь двох представників трудового колективу закладу загальної середньої освіти Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 , в якому обирався керівник, вплинуло на результат конкурсного відбору, тому що ці члени трудового колективу знаходились в прямому підпорядкуванні претендента, який переміг, і не заявили про наявність реального конфлікту інтересів. Така ситуація склалась і в інших складах конкурсних комісій.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 року адміністративний позов Первинної профспілкової організації комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 було залишено без руху та запропоновано позивачу протягом п`яти днів з дня отримання копії ухвали усунути недоліки позовної заяви.

18.06.2019 року на виконання вищевказаної ухвали позивачем надано до суду уточнений адміністративний позов до Нікопольської міської ради з ідентичними позовними вимогами, а також клопотання про залучення у якості третіх осіб у справі: Відділу освіти і науки Нікопольської міської ради, Рибакова Олександра Михайловича - депутата Нікопольської міської ради VII скликання, ОСОБА_2 .

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.06.2019 року позовну заяву прийнято до провадження, відкрито загальне позовне провадження. Залучено Відділ освіти і науки Нікопольської міської ради, Рибакова Олександра Михайловича - депутата Нікопольської міської ради VII скликання, ОСОБА_2 . Призначено справу до розгляду у підготовчому судовому засіданні 15 липня 2019 року о 15:20 год.

Відповідач позов не визнав, 15 липня 2019 року надав до суду відзив на позов, у якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог, з огляду на таке:

- заклади середньої освіти міста Нікополя є комунальною власністю територіальної громади міста Нікополя, засновником яких є Нікопольська міська рада;

- відповідно до ч.2 ст. 26 Закону України Про загальну середню освіту керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу;

- положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки;

- пунктом 5.3.6 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки, на яку посилається позивач, рекомендовано органом управління освітою, керівникам закладів та установ освіти і науки, забезпечити призначення керівників комунальних закладів загальної середньої освіти за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять, зокрема, представники профспілкового комітету;

- Нікопольською міською радою було прийнято рішення від 14.12.2018 р. №57-43/7 Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради ;

- позиція депутатів міської ради не суперечить Галузевій угоді між Міністерством освіти й науки України і ЦК Профспілки працівників освіти і науки на 2016-2020 року, оскільки п 5.3.6 відповідної угоди має рекомендаційний характер;

- оцінювання позивачем дій депутатів при проведенні конкурсу, твердження про тиск на конкурсантів та на комісію є суб`єктивним та помилковим.

15.07.2019 року від третьої особи - Відділу освіти і науки Нікопольської міської ради до суду надані пояснення, в яких зазначено, що рішення Нікопольської міської ради, яке було прийнято 14.12.2018 року №57-43/7 Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради є таким, що підтримано більшістю депутатів.

15.07.2019 року від третьої особи - ОСОБА_2 до суду надані пояснення, в яких зазначено, що:

- п. 5.3.6 Галузевої угоди між Міністерством освіти й науки України й Профспілок працівників освіти й науки на 2016-2020 рр. (зі змінами в редакції 19.04.2018р.), а саме ст.5 Закону України Про колективні договори й угоди , згідно з якою умови колективних договорів і угод, укладених згідно з діючим законодавством, є обов`язковими для підприємств, на які вони поширюються, і сторін, які їх уклали. Згідно зі ст. 9 Закону України Про колективні договори й угоди положення колективного договору поширюються на всіх працівників підприємств незалежно від того, чи є вони членами Профспілки, і є обов`язковими як для роботодавця, так і для працівників підприємств;

- відповідно до п.11 Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти НМР конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості. Оскільки один із кандидатів на посаду керівника є працівником КЗ НСЗШ І-ІІІ ступенів №13 та в.о.керівника, а 2 члени конкурсної комісії ( ОСОБА_3 - вчитель математики, ОСОБА_4 - вчитель початкових класів) є її підлеглими, що виключає неупередженість та об`єктивність під час голосування. Тому вони повинні були заявити про наявний конфлікт інтересів та не брати участі у прийнятті рішення;

- на думку третьої особи, це позначилось і на результаті конкурсного відбору, склад комісії якої не відповідає вимогам п.5.3.6 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілок працівників освіти й науки України на 2016-2020 рр. (зі змінами в редакції від 19.04.2018 р.).

15.07.2019 року в судовому засіданні оголошено перерву для забезпечення належного повідомлення учасників справи та подання і отримання пояснень, відзиву та заперечень до 29.07.2019 о 15:00.

16.07.2019 року від третьої особи - Рибакова Олександра Михайловича до суду надійшли пояснення, в яких зазначено, що під час розгляду та прийняття Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради профспілкові комітети закладів зверталися з письмовим зверненнями до міського голови Фісака А.П., постійних комісій Нікопольської міської ради VII скликання про дотримання вимог чинного законодавства й нормативно-правових актів України з питання складу конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посад керівника закладу загальної середньої освіти. Рибаков О.М. вважає, що це позначилося на результаті конкурсного відбору, оскільки частина членів комісії перебувала у підпорядкуванні у конкурсантів, що призвело до наявного конфлікту інтересів при проведенні конкурсного відбору.

29.07.2019 року від позивача до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив Нікопольської міської ради з викладенням правової позиції, аналогічної зазначеній в позовній заяві.

29.07.2019 року від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначено, що положення генеральної, галузевої (міжгалузевої), територіальної угод діють безпосередньо і є обов`язковими для всіх суб`єктів, що перебувають у сфері дії сторін, які підписали угоду. Між позивачем та відповідачем відповідних правовідносин не існує.

Судове засідання, призначене на 29.07.2019 року, відкладено для надання часу позивачу для визначення з позовними вимогами до 13.08.2019 року до 13:15.

02.08.2019 року позивачем подано до канцелярії адміністративного суду адміністративний позов з уточненими позовними вимогами, в яких останній просить:

- визнати протиправним та скасувати п. 1 рішення Нікопольської міської ради 7 скликання № 57- 43/VII від 14.12.2018 року Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради , в частині затвердженого Положення (додаток до рішення міської ради від 14.12.2018 № 57-43/VII), в зв`язку з невідповідністю п. 9 цього Положення проекту цього Положення пп.5.3.6. п.5.3, п.1.1 п.1 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (зі змінами у редакції від 19.04.2018 року); загальному положенню (розділ І), пп.2.1.7. п.2.1 Колективної угоди між відділом освіти і науки Нікопольської міської ради та Нікопольським міським комітетом Профспілки працівників освіти і науки України на 2017-2020 роки (зі змінами у редакції від 19.03.2019).

На електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду 13.08.2019 року від третьої особи Відділу освіти і науки Нікопольської міської ради надійшла заява про розгляд справи за відсутності повноважного представника.

13.08.2019 року в судовому засіданні, з метою забезпечення права на отримання уточненого адміністративного позову іншими учасниками справи, судом ухвалено продовжити термін підготовчого провадження, відповідно до ч. 4 ст. 173 Кодексу адміністративного судочинства України, до 11.09.2019 року до 14:00.

19.08.2019 року представником третьої особи Відділу освіти і науки Нікопольської міської ради подано заяву про розгляд справи за відсутності останнього.

22.08.2019 року до адміністративного суду надійшла заява представника позивача про розгляд підготовчого судового засідання, призначеного на 11.09.2019 року о 14:00, за відсутності останнього. В даній заяві представник позивача не заперечував щодо закриття підготовчого судового засідання та призначення розгляду справи по суті.

До канцелярії Дніпропетровського окружного адміністративного суду 22.08.2019 року надійшла заява від третьої особи ОСОБА_2 про розгляд справи за відсутності останньої. При цьому, в тексті даної заяви третя особа не заперечувала щодо закриття підготовчого судового засідання та призначення розгляду справи по суті.

На електронну адресу адміністративного суду 11.09.2019 року надійшла заява від Рибакова Олександра Михайловича - депутата Нікопольської міської ради VII скликання про розгляд справи за відсутності останнього та можливості закриття підготовчого провадження та переходу до розгляду справи по суті.

При цьому, 11.09.2019 року, до канцелярії адміністративного суду, відповідачем подана заява, в якій останній підтримав позицію, наведену у відзиві та запереченнях та просив суд розгляд справи здійснювати за його відсутності.

11.09.2019 року від третьої особи Відділу освіти і науки Нікопольської міської ради також надійшла заява про розгляд справи за відсутність повноважного представника та можливості переходу до розгляду справи по суті.

В підготовче судове засідання, призначене на 11.09.2019 року, учасники судового процесу не з`явились, про час, дату та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2019 року було закрито підготовче провадження у справі №160/4492/19, призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні 07.10.2019 року о 13:15.

04.10.2019 року від третьої особи Відділу освіти і науки Нікопольської міської ради надійшла заява про розгляд справи за відсутності повноважного представника.

04.10.2019 року від третьої особи Рибакова Олександра Михайловича надійшла заява про розгляд справи за його відсутності, у зв`язку з неможливістю прибути особисто.

07.10.2019 року у судовому засіданні представники сторін підтримали раніше обрані правові позиції.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

Судом встановлено, що Первинна профспілкова організація комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 (ідентифікаційний код 35004260) зареєстрована в якості юридичної особи 20.07.2004 року виконавчим комітетом Нікопольської міської ради Дніпропетровської області.

Первинна профспілкова організація комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 є організаційною ланкою Всеукраїнської профспілки працівників освіти і науки України, зареєстрованої Міністерством юстиції України 02.03.2000 року, свідоцтво №1344, що підтверджується листом Нікопольського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Дніпропетровській області від 05.10.2006 року №883 та Положенням Про первинну профспілкову організацію комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 - організаційну ланку Нікопольської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України, затвердженого постановою президії Нікопольського міськкому Профспілки 23.12.2016 року №19.

Рішенням відділення Національної служби посередництва і примирення в Дніпропетровській області від 05.03.2019 року №001-19/04-П визнано Нікопольську міську організацію Профспілки працівників освіти і науки України такою, що відповідає критеріям репрезентативності на територіальному рівні для участі у колективних переговорах з укладення територіальних угод та для делегування представників до відповідних органів соціального діалогу за видом економічної діяльності (КВЕД 2012): Освіта (85) на території м. Нікополя Дніпропетровської області, видано свідоцтво про відповідність критеріям репрезентативності.

У жовтні 2018 року голови первинних профспілкових організацій комунальних закладів загальної середньої освіти м. Нікополя звернулись до виконавчого комітету Нікопольської міської ради з вимогою про включення до складу конкурсної комісії при проведенні конкурсного відбору на посаду керівників закладів освіти м. Нікополя, голови Нікопольського міського комітету Профспілки працівників освіти і науки України.

Листом від 22.10.2018 року №3021 виконавчим комітетом Нікопольської міської ради повідомлено, що відділом освіти і науки Нікопольської міської ради винесено на розгляд сесії міської ради проект рішення Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради , в якому до складу конкурсної комісії від представників трудового колективу включено голову Нікопольського міськкому Профспілки працівників освіти і науки України.

Звернення позивача до суду обумовлене тим, що на засіданні ради 14.12.2018 року після обговорення проекту рішення депутати міської ради внесли пропозицію про виключення з пункту 9 проекту Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради, який містить перелік осіб, які входять до персонального складу конкурсної комісії, представників профспілкового комітету. Пропозицію було прийнято більшістю голосів.

За пропозицією ОСОБА_5 - голови комісії з питань законності, правопорядку, мобілізаційної роботи, регуляторної політики, регламенту міської ради та етики депутатської діяльності, яка була прийнята депутатами Нікопольської міської ради за результатами голосування, до абзацу 3 пункту 9 Положення було внесено доповнення:

- для проведення конкурсного відбору відділ освіти і науки Нікопольської міської ради затверджує персональний склад конкурсної комісії, до складу якої входять представники трудового колективу закладу загальної середньої освіти, в якому обирається керівник: 2 особи, обрані на загальних зборах трудового колективу, на яких присутні не менш двох третин працівників, одна з яких може бути представником профспілкового комітету, обрана на зборах профспілкової організації.

Депутатами Нікопольської міської ради було підтримано пропозицію ОСОБА_5 - голови комісії з питань законності, правопорядку, мобілізаційної роботи, регуляторної політики, регламенту міської ради та етики депутатської діяльності щодо внесення змін у вищевикладеній редакції до абзацу 3 пункту 9 Положення та прийнято рішення від 14.12.2018 року №57-43/7 Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради з викладенням абзацу 3 пункту 9 Положення наступного змісту:

- для проведення конкурсного відбору відділ освіти і науки Нікопольської міської ради затверджує персональний склад конкурсної комісії, до складу якої входять представники трудового колективу закладу загальної середньої освіти, в якому обирається керівник: 2 особи, обрані на загальних зборах трудового колективу, на яких присутні не менш двох третин працівників, одна з яких може бути представником профспілкового комітету, обрана на зборах профспілкової організації.

Позивач не погоджується з прийнятим рішенням в частині виключення з Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради обов`язкову участь представників профспілкового комітету у конкурсній комісії з обрання керівників закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради.

Вважаючи таке рішення неправомірним, первинна профспілкова організація комунального закладу загальної середньої освіти м. Нікополя - Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 , в особі голови Липчук Н.І. та голови первинних профспілкових організацій комунальних закладів загальної середньої освіти м. Нікополя, 21.02.2019 року зверталась до начальника відділу освіти и науки Нікопольської міської ради, Голові ЦК Профспілки працівників освіти і науки України Труханова Г.Ф., Міністра освіти і науки України Гриневич Л.М., Державної службі якості освіти України, Всеукраїнській асоціації органів місцевого самоврядування із проханням до надання органам місцевого самоврядування, Департаментам освіти і науки, відділам (управлінням) освіти і науки органів місцевого самоврядування, детальних роз`яснень щодо порядку формування і складу конкурсних комісій для проведення конкурсного відбору на посаду керівника закладу загальної середньої освіти в частині представництва профспілкового комітету у складі комісії та процедурних питань щодо обрання представників профспілкового комітету.

Комітет з питань правової політики та правосуддя Верховної Ради України надіслав вищезазначене звернення листом № 04-29/17-544 від 14.03.2019 року Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти.

Міністерство освіти і науки України листом від 27.03.2019 року № 1/11-3211 проінформувало про результати розгляду звернення ЦК Профспілки працівників освіти і науки України від 27.02.2019 № 02-5/110 щодо формування конкурсних комісій при проведенні конкурсів на посади керівників закладів загальної середньої освіти Нікопольської міської ради. В листі вказується, що з метою неухильного виконання Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки, в частині обов`язкового включення до складу конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти представників профспілкового комітету, Міністерство звернулося до Дніпропетровської обласної державної адміністрації з пропозицією сприяти дотриманню органами управління освітою, керівниками закладів та установ положень пункту 5.3.6 Галузевої угоди.

Голова Профспілки працівників освіти і науки України листом № 02-8/107 від 25.02.2019 року на адресу голови Нікопольської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України розглянув ці звернення та зазначив:

- відповідно до ст.ст. 1, 2 Закону України Про колективні договори і угоди колективний договір, угода (у тому числі галузева угода) укладаються на основі чинного законодавства, прийнятих сторонами зобов`язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин і узгодження інтересів працівників та роботодавців. Умови колективних договорів і угод, укладених відповідно до чинного законодавства, є обов`язковими для підприємств, на які вони поширюються та сторін, які їх уклали;

- в пункті 1.2 Галузевої угоди вказується, що на підставі Угоди, яка є нормативним актом соціального партнерства, здійснюється регулювання трудових відносин у галузі та соціально-економічних питань, що стосується працівників. Положення Угоди діють безпосередньо та поширюються на працівників закладів освіти і осіб, які навчаються, та які перебувають у сфері дії сторін Угоди, і є обов`язковими для включення до колективних договорів, угод нижчого рівня.

Голова Профспілки працівників освіти і науки України листом № 02-8/194 від 09.04.2019 року на адресу голови Нікопольської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України проінформував, що Міністерство освіти і науки України звернулось до Дніпропетровської обласної державної адміністрації з пропозицією сприяти дотриманню органами управління освітою, керівниками закладів та установ положень п. 5.3.6 Галузевої угоди.

12.09.2019 року Департаментом освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації надано відповідь на звернення профспілкового комітету №С-3, яким повідомлено наступне:

- керівник комунального закладу загальної середньої освіти має обиратися на основі конкурсного відбору, що має бути проведений відповідно до Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти, розробленого та затвердженого засновником цього закладу - Нікопольською міською радою;

- засновник також затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної зі сторін, визначених Законом України Про загальну середню освіту ;

- відповідно до Положення про департамент освіти і науки облдержадміністрації, затвердженого розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 28.12.2012 року № Р-982/0/3-12, у департаменту освіти і науки облдержадміністрації відсутні повноваження перевіряти Положення про проведення конкурсу та склад конкурсної комісії, затверджені рішенням Нікопольської міської ради, а також, здійснювати контролю за проведенням конкурсу.

Не погодившись з рішенням Нікопольської міської ради від 14.12.2018 року №57-43/7 Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради в частині виключення з Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради обов`язкову участь представників профспілкового комітету у конкурсній комісії з обрання керівників закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради, Первинна профспілкова організація комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 звернулась до суду з адміністративним позовом.

Встановлюючи правомірність процедури прийняття Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради в частині абзацу 3 пункту 9 Положення та викладення абзацу 3 пункту 9 Положення у спірній редакції, суд виходить з такого.

Відповідно до ст.2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно ст. 10 Закону України № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 3 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.

Частиною 1 ст. 19 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що депутат місцевої ради користується правом ухвального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях ради та її органів, до складу яких він входить. Депутат місцевої ради набуває права ухвального голосу з моменту визнання його повноважень.

На підставі п.п. 4,7 ч.2 ст. 19 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради має право:

- вносити пропозиції і зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті;

- висловлюватися щодо персонального складу утворюваних радою органів і кандидатур посадових осіб, які обираються, призначаються або затверджуються радою.

Статтею 20 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що на сесіях місцевої ради депутати місцевої ради на основі колективного і вільного обговорення розглядають і вирішують питання, віднесені до відання відповідної ради.

Пункт 2 статті 4 Європейської Хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Законом України 452/97-В від 15.07.1997 року, передбачає, що органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

До матеріалів справи відповідачем долучено Регламент Нікопольської міської ради VII скликання, затверджений рішенням міської ради від 27.11.2015 року №1-1/VІІ, відповідно до якого:

- стаття 8: рішення міської ради приймаються відкритим, у тому числі поіменним, або таємним голосуванням більшістю депутатів від загального складу міської ради, крім випадків, передбачених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні ;

- стаття 32: всі проекти рішень міської ради в обов`язковому порядку попередньо розглядаються всіма постійними комісіями міськради, а також можуть попередньо розглядатися депутатськими групами і фракціями колегіально згідно з Положенням Про постійні комісії Нікопольської міської ради . Розробник проекту рішення (крім депутатів) забезпечує надання до апарату міської ради необхідної кількості проектів рішень (відповідно до переліку постійних комісій) разом з супроводжувальними записками;

- стаття 47: рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні . При встановленні результатів голосування до загального складу міської ради включається міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення міської ради може прийматися без обговорення на пленарному засіданні, якщо жоден з депутатів не наполягає на цьому.

З матеріалів справи встановлено, що проект рішення міської ради Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради разом з супроводжувальною запискою був підготовлений відділом освіти і науки Нікопольської міської ради.

Відповідний проект попередньо розглядався постійними комісіями міської ради та, на вимогу статті 35 Регламенту, був розглянутий на спільному засіданні депутатських комісій.

На сорок третьому засіданні Нікопольської міської ради, депутатами, шляхом волевиявлення більшості, було внесено наступні зміни до пункту 9:

- виключено підпункт представники профспілкового комітету (первинної профспілкової організації). 2 особи, обрані на загальних зборах первинної профспілкової організації, на яких присутні не менш двох третин її членів ;

- доповнено абзац №3 представники трудового колективу закладу загальної середньої освіти, в якому обирається керівник. 2 особи, обрані на загальних зборах трудового колективу, на яких присутні не менш двох третин працівників словами одна з яких може бути представником профспілкового комітету, обрана на зборах первинної профспілкової організації .

За вказану редакцію рішення проголосувало 25 депутатів, 8 не голосували, проти проголосували 0 депутатів,тримались 4 депутати.

Серед депутатів, які проголосували за викладення абзацу 3 пункту 9 Положення у викладеній вище редакції, був депутат Нікопольської міської ради VІІ скликання Рибаков Олександр Михайлович , який є третьою особою у цій справі на стороні позивача.

Таким чином, рішення Нікопольської міської ради № 57-43/VІІ від 14.12.2018 року Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради , є таким, що підтримано більшістю депутатів.

Судом не встановлено порушення процедури внесення змін до абзацу 3 пункту 9 Положення.

Крім того, як слідує зі змісту Рекомендації № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980р. під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.

Тобто, дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може .

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відтак, приймаючи рішення № 57-43/VІІ від 14.12.2018 року Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради в частині внесення змін до абзацу 3 пункту 9 Положення, судом встановлено, що депутати Нікопольської міської ради діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Передбачене в ст. 144 Конституції України право органів місцевого самоврядування приймати в межах повноважень, визначених законом, обов`язкові до виконання рішення є важливою гарантією прав місцевого самоврядування.

Досліджуючи питання правомірності внесених змін до абзацу 3 пункту 9 Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради та їх відповідності законодавству, суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України Про загальну середню освіту керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу.

Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Типове положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти було затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 року №291.

Згідно п. 5 Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти для проведення конкурсу засновник затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної із сторін, визначених Законом України Про загальну середню освіту .

Механізм формування конкурсної комісії визначається у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

Загальна чисельність членів конкурсної комісії становить від 4 до 16 осіб.

Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на її засіданні не менше двох третин від її затвердженого складу. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії.

З аналізу наведених норм, судом встановлено, що законодавцем визначено перелік осіб, які повинні входити до складу комісії для призначення на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти, а саме відповідно до ст. 26 Закону України Про загальну середню освіту такими особами є:

- представники засновника (засновників);

- представники трудового колективу;

- представники громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти;

- представники громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Ані норми Закону України Про загальну середню освіту , ані норми Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 року №291, не містять обов`язкової вказівки на включення до переліку осіб, які повинні входити до складу комісії для призначення на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти, представників профспілкової організації.

Суд звертає увагу, що саме нормами Закону України Про загальну середню освіту та Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 року №291, встановлені вимоги до проведення конкурсу на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, та прийняття відповідного Положення, оскільки вони є спеціальними нормативно-правовими акти, що регулюють відносини у цій сфері.

Крім того, вимоги норм Закону України Про загальну середню освіту та Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 року №291 є обов`язковими до виконання всіма учасниками відповідних правовідносин.

Не погоджуючись з оскаржуваним рішенням в частині виключення з Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради обов`язкову участь представників профспілкового комітету у конкурсній комісії з обрання керівників закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради, позивач посилається на Галузеву угоду між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (у редакції від 19.04.2018 року).

Відповідно до пункту п.5.3. Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (у редакції від 19.04.2018 року) Міністерство освіти і науки України рекомендує органам управління освітою, керівникам закладів та установ освіти і науки забезпечити призначення керівників комунальних закладів загальної середньої освіти за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника, профспілкового комітету, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці відповідно до Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого засновником на підставі Типового положення, затвердженого Міністерством освіти і науки України. Не допускати припинення безстрокового трудового договору з керівниками комунальних закладів освіти, зокрема у зв`язку зі зміною засновника.

З аналізу п.5.3. Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (у редакції від 19.04.2018 року) судом встановлено, що вказаний пункт має рекомендаційний характер, оскільки цією угодою Міністерство освіти і науки України лише рекомендує, а не зобов`язує органи управління освітою включати до конкурсної комісії представників профспілкового комітету.

Крім того, суд зазначає, що рекомендація, передбачена п.5.3. Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (у редакції від 19.04.2018 року), була врахована депутатами Нікопольської міської ради під час прийняття рішення № 57-43/VІІ від 14.12.2018 року Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради та викладення абзацу 3 пункту 9 Положення в спірній редакції, оскільки передбачено право представника профспілкового комітету брати участь у проведенні конкурсного відбору у випадку обрання його на зборах трудового колективу.

Відтак, судом не встановлено порушення п.5.3. Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (у редакції від 19.04.2018 року) під час викладення абзацу 3 пункту 9 Положення в спірній редакції.

Стосовно посилання позивача на Закон України Про колективні договори і угоди суд зазначає таке.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про колективні договори і угоди колективний договір, угода укладаються на основі чинного законодавства, прийнятих сторонами зобов`язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин і узгодження інтересів працівників та роботодавців.

Згідно зі ст. 5 Закону України Про колективні договори і угоди умови колективних договорів і угод, укладених відповідно до чинного законодавства, є обов`язковими для підприємств, на які вони поширюються, та сторін, які їх уклали.

Судом встановлено, що між відділом освіти і науки Нікопольської міської ради та Нікопольським міським комітетом Профспілки працівників освіти і науки України укладено колективну угоду на 2017-2020 роки.

Відповідно до п.п.2.1.7 п. 2.1 Колективної угоди відділ освіти і науки в особі начальника зобов`язується забезпечити призначення керівників комунальних закладів загальної середньої освіти міста за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на 2 роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники відповідно до Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого засновником (Нікопольською міською радою) на підставі Типового положення, затвердженого Міністерством освіти і науки України.

Таким чином, колективна угода, на яку посилається позивач, містить відсилочну норму на Типове положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 року №291, норми якого, як встановлено судом вище, є обов`язковими до виконання, та з аналізу тексту якого не встановлено обов`язковість проведення конкурсу на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти за участю представника профспілкового комітету.

Відтак, посилання позивача на порушення Закону України Про колективні договори і угоди є безпідставним, оскільки судом не встановлено порушення колективної угоди, укладеної між відділом освіти і науки Нікопольської міської ради та Нікопольським міським комітетом Профспілки працівників освіти і науки України на 2017-2020 роки, оскаржуваним рішенням № 57-43/VІІ від 14.12.2018 року Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради в частині внесення змін до абзацу 3 пункту 9 Положення.

Стосовно твердження представника позивача та третьої особи ОСОБА_2 , що оскаржуване рішення призвело до наявності у членів комісії реального конфлікту інтересів та порушення Закону України Про запобігання корупції при проведенні, то суд зазначає, що вказані доводи є припущенням позивача та третьої особи, оскільки не доведені належними доказами, а саме суду не надано відповідних приписів Національного агентства з питань запобігання корупції щодо усунення порушень, доказів проведення службового розслідування, притягнення винної особи до встановленої законом відповідальності, у відповідності до ч.2 ст. 12 Закону України Про запобігання корупції .

Таким чином, рішення від 14.12.2018 року №57-43/VІІ Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради в частині викладення абзацу 3 пункту 9 Положення у редакції, що розглядається у цій справі, є правомірним та прийнятим відповідно до норм чинного законодавства, у зв`язку з чим відсутні підстави для його скасування в цій частині.

За положеннями частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно з частинами першої та четвертої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до приписів статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

З системного аналізу чинного законодавства України та фактичних обставин справи, суд дійшов висновку, що відповідач під час прийняття рішення від 14.12.2018 року №57-43/VІІ Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Нікопольської міської ради в частині викладення абзацу 3 пункту 9 Положення у редакції, що розглядається у цій справі, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством України. Отже, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, під час судового розгляду повністю доведено правомірність оскаржуваного рішення.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що викладені в адміністративному позові доводи позивача є такими, що не підлягають задоволенню.

У судовому засіданні 07.10.2019 року, зважаючи на складність у викладенні рішення у повному обсязі, було оголошена вступна та резолютивна частини рішення, отже, повний текст рішення повинен був бути складений до 17.10.2019 року.

При цьому, суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Юхно І.В. в період з 15.10.2019 по 31.10.2019 року перебувала у щорічній відпустці.

Частиною 6 ст. 120 КАС України встановлено, що якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Отже, повний текст рішення було складений 01.11.2019 року.

Керуючись статтями 9, 73-77, 86, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Первинної профспілкової організації комунального закладу Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24 (місцезнаходження: 53207, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Першотравнева, 13; код ЄДРПОУ 35004260) до Нікопольської міської ради (місцезнаходження: 53200, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Електрометалургів, 3; код ЄДРПОУ 04052198), треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Відділ освіти і науки Нікопольської міської ради (місцезнаходження: 53213, Дніпропетровська область, м. Нікополь, пр. Трубників, 3; код ЄДРПОУ 02142336), Рибакова Олександра Михайловича - депутата Нікопольської міської ради VII скликання (місце перебування: АДРЕСА_1 ; РНОКПП - невідомий), ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

На підставі положень статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення згідно з вимогами частини 3 статті 243 КАС України складений 01 листопада 2019 року.

Суддя І.В. Юхно

Дата ухвалення рішення07.10.2019
Оприлюднено14.01.2020
Номер документу86878116
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —160/4492/19

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 19.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 13.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 07.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні