Рішення
від 20.01.2020 по справі 420/5324/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5324/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лиманської районної ради Одеської області за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, ОСОБА_2 , Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області про визнання дій протиправними

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Лиманської районної ради Одеської області за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, ОСОБА_2 , Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області про визнання протиправними бездіяльності Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області - ОСОБА_3 в наданні депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради VII - скликання з приводу вирішення питання щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області - ОСОБА_2 в зв`язку з порушенням Конституції України, законів України, Присяги посадових осіб місцевого самоврядування, прав і свобод громадян та незабезпечення здійснення наданих повноважень.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що виходячи з подій та листа від 08.02.2019 р. підписаного шістьома депутатами Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, голова Лиманської районної державної адміністрації Одеської області - Приймак В.М. надав дозвіл депутатам Трояндівської сільської ради для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин, позачергової сесії в приміщенні Трояндівській ЗОШ. Голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Г.О., як голова органу засновника Трояндівської ЗОШ, приймаючи участь в обговоренні питання про дострокове припинення повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області - ОСОБА_2 , знехтував у здійснені контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області - ОСОБА_3 щодо надання депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівській ЗОШ для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради УІІ-скликання з приводу вирішення питання щодо достроково припинення повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області - ОСОБА_2 .

Представником відповідача 24.10.2019 року надано до суду відзив на адміністративний позов (а.с.70-79) згідно з яким останній зазначив, що заперечує проти позову. Відповідач зазначає, що позивач, у текстовій частині адміністративного позову, не навів жодного вагомого та суттєвого аргументу та доказу щодо дій Лиманської районної ради Одеської області, які можна кваліфікувати як протиправні. відповідно до п.п. 14.1, 14.3 типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Лиманської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради від 12.08.2016 року № 115-УІІ Про внесення змін та доповнень до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради від 19.07.2013 року № 460-УІ - державний контроль за діяльністю закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики у сфері загальної середньої освіти. Основною формою державного контролю за діяльністю закладу будь-якого типу і форми власності є державна атестація закладу, яка проводиться не рідше ніж один раз на десять років у порядку, встановленому МОН. Згідно п. 10.1. управління навчальним закладом здійснює начальник відділу освіти Лиманської районної державної адміністрації на праві господарського відання та оперативного управління. Цим документом і підтверджується, що Лиманська районна рада Одеської області не уповноважена здійснювати контроль та встановлення законності щодо дій директора Трояндівської ЗОШ Лиманської районної ради Одеської області... , в зв`язку з тим, що виконання цих функцій, згідно законодавства України, покладено на інші уповноважені органи. На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 162 КАС України, Лиманська районна рада Одеської області просить позовні вимоги залишити без задоволення.

Представники третіх осіб, без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області та третя особа, без самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_2 , правом подання пояснень на позовну заяву не скористались.

Ухвалою суду від 30.09.2019 року відкрито провадження у справі та визначено розглядати справу в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 28.11.2019 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

Представник позивача до судового засідання не з`явився, до канцелярії суду надав заву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник відповідача до судового засідання не з`явився, до канцелярії суду надав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник третьої особи - Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області до судового засідання не з`явився, надав до канцелярії суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник третьої особи - Лиманської районної державної адміністрації Одеської області до судового засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений відповідно до вимог КАС України, 21.12.2019 року надав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності представника. Також представник третьої особи в клопотанні зазначив, що Лиманської районної державної адміністрації Одеської області не визнає позовні вимоги в повному обсязі та просить в їх задоволенні відмовити.

Представник третьої особи - Трояндівської ЗОШ Лиманської районної ради Одеської області до судового засідання не з`явився, надав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Третя особа - ОСОБА_2 до судового засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений відповідно до вимог КАС України, про причини неявку суду не повідомив.

У зв`язку з відсутністю потреби заслухання свідка чи експерта, судом, керуючись положеннями ч.9 ст.205 КАС України, прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що на ім`я голови Лиманської районної ради - Тафтула Г.О. надійшло запрошення групи депутатів Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області від 08.02.2019 року, яким голову Лиманської районної ради - Тафтула Г.О. запрошено на позачергову сесію Трояндівської сільської ради, яка відбудеться 13 лютого 2019 року о 14.00 годині в приміщенні Трояндівського будинку культури. (а.с. 80).

Також, 08.02.2019 року депутати Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області звернулись з листом до голови Лиманської районної державної адміністрації, в якому зазначили, що з метою недопущення зриву позачергової сесії Трояндівської сільської ради, яка відбудеться 13 лютого 2019 року о 14.00 годині в приміщенні Трояндівського будинку культури, через можливість ненадання даного приміщення депутатами сільської ради для проведення сесії, просять надати приміщення в Трояндівській ЗОШ для проведення позачергової сесії. (а.с. 13).

Як вбачається з протоколу пленарного засідання позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради VII скликання №29 від 13.02.2019 року, позачергову сесію відкрила ОСОБА_5 , яка зауважила, що сесія проводиться в приміщенні Трояндівської школи, оскільки на звернення депутатів щодо забезпечення приміщення Трояндівського будинку культури для проведення позачергової сесії , керівництво Трояндівської сільської ради не відреагувало. Трояндівський будинок культури зачинений, депутатам двері не відкрили. Також відмітила, що сесія проводиться на території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області.

Позивач вважає протиправною бездіяльність Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманського району Одеської області - ОСОБА_3 в наданні депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13.02.2019 року позачергової сесії, а тому звернувся до суду з даним позовом.

Враховуючи встановлені судом обставини та дослідженні докази, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Матеріали справи свідчать, що відповідні положення податкового законодавства відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень дотримані не були, оскільки рішення відповідачем прийнято передчасно, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні № 280/97-ВР від 21 травня 1997 року.

Відповідно до абз. 7 ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.

Обсяг повноважень районних рад визначений статтями 43 - 44 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Відповідно до приписів п.20) ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання, як зокрема, вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.

Відповідно до ч. 1, 5 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Отже, наведеними нормами Закону встановлено, що районна рада приймає рішення на сесіях ради та виключно в межах своїх повноважень визначених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

Разом з тим, рішенням Комінтернівської районної ради від 12.08.2016 року №11-УІІ Про внесення змін та доповнень до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради від 19.07.2013 року №460-УІ, внесені зміни та доповнення до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради 19.07.2013 року №460-УІ.

Так, відповідно до типового Статуту Трояндівської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області, засновником є Лиманська районна рада Одеської області.

Відповідно до п.10.1 Статуту управління навчальним закладом здійснює начальник відділу освіти Лиманської районної державної адміністрації на праві господарського відання та оперативного управління згідно рішення районної ради від 28.12.2011. №183-VI "Про затвердження регуляторного акту "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Комінтернівського району - закладів соціальної сфери, управління яким здійснює Комінтернівська районна рада".

Керівництво закладом здійснює його директор. Директор призначається і звільняється начальником відділу освіти за погодженням з головою Лиманської районної державної адміністрації та головою Лиманської районної ради відповідно до вимог чинного законодавства. (п. 10.2 Статуту).

Згідно з п.10.3 Статуту керівник закладу, зокрема, розпоряджається в установленому порядку майном закладу та його коштами.

Відповідно до п.14.1, 14.2, 14.3, 14.4 державний контроль за діяльністю закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики у сфері загальної середньої освіти. Державний контроль за діяльністю закладу здійснюється відповідно до чинного законодавства. Основною формою державного контролю за діяльністю закладу будь-якого типу і форми власності є державна атестація закладу, яка проводиться не рідше ніж один раз на десять років у порядку, встановленому МОН. Позачергова атестація проводиться, як виняток, лише за рішенням МОН за поданням органу громадського самоврядування закладу або відділу освіти.

Таким чином, контроль за діяльністю загальноосвітнього закладу покладається на державну районну адміністрацію.

В свою чергу, група депутатів зверталась з проханням надати приміщення Трояндівської загальноосвітньої школи для проведення позапланової сесії Трояндівської сільської ради 13.02.2019 року саме до Лиманської районної державної адміністрації.

Суд зазначає, що відповідно до рішення районної ради від 28.12.2011. №183-VI "Про затвердження регуляторного акту "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Комінтернівського району - закладів соціальної сфери, управління яким здійснює Комінтернівська районна рада" - Лиманська районна державна адміністрація здійснює управління навчальним закладом на праві господарського відання та оперативного управління.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку в даних спірних правовідносинах протиправної бездіяльності у Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області - ОСОБА_3 в наданні депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради немає, оскільки виконання цих функцій покладено на інший уповноважений орган.

Також, враховуючи, що позовні вимоги звернуті до Лиманської районної ради Одеської області, суд не приймає до уваги посилання позивача на положення Закону України Про місцеві державні адміністрації покладені в обґрунтування правової позиції позивача, оскільки положення цього Закону регулюють інші правовідносини та не визначають засад організації та діяльності, правового статусу і відповідальності районних рад.

Згідно положень ст.75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожні докази, які є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Згідно зі ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Судові витрати розподілити відповідно до ст.139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 4, 9, 11, 69-72, 86, 158-163, 167, 254 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову позовом ОСОБА_1 до Лиманської районної ради Одеської області за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, ОСОБА_2 , Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області про визнання дій протиправними - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 );

Відповідач: Лиманська районна рада Одеської області (код ЄДРПОУ 24527249, 67500, Одеська область, Лиманський район, смт.Доброслав, проспект 40-річчя визволення, буд.1 );

Третя особа: Лиманська районна державна адміністрація Одеської області (код ЄДРПОУ 04057155, 67500, Одеська область, Лиманський район, смт. Доброслав, проспект 40-річчя визволення, буд.1 ).

Третя особа: Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379686, 67520, Одеська область, Лиманський район, с.Трояндове, вул. Сонячна, 4

Третя особа: ОСОБА_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2, АДРЕСА_2

Третя особа: Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 26506197, 67520, Одеська область, Лиманський район, с.Трояндове, вул. Шкільна, 5а)

Суддя П.П. Марин

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2020
Оприлюднено21.01.2020
Номер документу86994674
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5324/19

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 11.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 14.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 14.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 20.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні