П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/5324/19
Категорія:102000000 Головуючий в 1 інстанції: Марин П.П.
Місце ухвалення: м. Одеса
Дата складання повного тексту: 20.01.2020 р.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Лук`янчук О.В.
- Ступакової І.Г.
при секретарі - Рощіній К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 січня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Лиманської районної ради Одеської області, треті особи: ОСОБА_2 , Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області, Лиманська районна державна адміністрація Одеської області, Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської ради Одеської області, про визнання дій протиправними,
В С Т А Н О В И Л А :
У вересні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Лиманської районної ради Одеської області, треті особи: ОСОБА_2 , Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області (далі Трояндівська СР), Лиманська районна державна адміністрація Одеської області (Лиманська РДА), Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської ради Одеської області (далі Трояндівська ЗОШ), про визнання дій протиправними, а саме, в наданні депутатам Трояндівської СР приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13 лютого 2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської СР VII - скликання з приводу вирішення питання щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Трояндівської СР - ОСОБА_2 в зв`язку з порушенням Конституції України, Законів України, Присяги посадових осіб місцевого самоврядування, прав і свобод громадян та незабезпечення здійснення наданих повноважень.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що, виходячи з подій та листа від 08 лютого 2019 року підписаного шістьома депутатами Трояндівської СР, голова Лиманської РДА - Приймак В. М. надав дозвіл депутатам Трояндівської СР для проведення 13 лютого 2019 року о 14 годині 00 хвилин, позачергової сесії в приміщенні Трояндівській ЗОШ.
Голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Г.О., як голова органу засновника Трояндівської ЗОШ, приймаючи участь в обговоренні питання про дострокове припинення повноважень сільського голови Трояндівської СР - Приймака В.М. , знехтував у здійснені контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської ЗОШ - ОСОБА_3 щодо надання депутатам Трояндівської СР приміщення (спортзалу) Трояндівській ЗОШ для проведення 13 лютого 2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської СР УІІ-скликання з приводу вирішення питання щодо достроково припинення повноважень сільського голови Трояндівської СР - Приймака В.М.
Відповідач позов не визнав, представником відповідача 24 жовтня 2019 року надано до суду відзив на адміністративний позов, згідно з яким останній зазначив, що заперечує проти позову. Відповідач зазначає, що позивач у текстовій частині адміністративного позову, не навів жодного вагомого та суттєвого аргументу та доказу щодо дій Лиманської районної ради Одеської області, які можна кваліфікувати як протиправні.
Відповідно до п.п.14.1, 14.3 типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Лиманської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради від 12 серпня 2016 року №115-УІІ "Про внесення змін та доповнень до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради від 19 липня 2013 року №460-УІ" - державний контроль за діяльністю закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики у сфері загальної середньої освіти. Основною формою державного контролю за діяльністю закладу будь-якого типу і форми власності є державна атестація закладу, яка проводиться не рідше ніж один раз на десять років у порядку, встановленому МОН. Згідно п.10.1. Статуту управління навчальним закладом здійснює начальник відділу освіти Лиманської РДА на праві господарського відання та оперативного управління. Цим документом і підтверджується, що Лиманська районна рада Одеської області не уповноважена здійснювати "контроль та встановлення законності щодо дій директора Трояндівської ЗОШ Лиманської районної ради Одеської області...", в зв`язку з тим, що виконання цих функцій, згідно законодавства України, покладено на інші уповноважені органи. На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 162 КАС України, Лиманська районна рада Одеської області просить позовні вимоги залишити без задоволення.
Представники третіх осіб, без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лиманської РДА, Трояндівської СР, Трояндівської ЗОШ, та третя особа, без самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_2 , правом подання пояснень на позовну заяву не скористались.
Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 січня 2020 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Лиманської районної ради Одеської області, треті особи: ОСОБА_2 , Трояндівська СР, Лиманська РДА Одеської області, Трояндівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманської ради Одеської області, про визнання дій протиправними відмовлено.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Доводи апеляційної скарги: суд першої інстанції зробив висновок, що контроль за діяльністю загальноосвітнього закладу покладається на державну районну адміністрацію. Однак, таке вузьке судження не може бути виправданням щодо визнання протиправної бездіяльності Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської ЗОШ - ОСОБА_3 в наданні депутатам Трояндівської СР приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13 лютого 2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської СР УП-скликання з приводу вирішення питання щодо достроково припинення повноважень сільського голови Трояндівської СР, оскільки орган місцевого самоврядування, як засновник Трояндівської ЗОШ, несе повну субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями створеного ним установи (Постанова від 04 вересня 2018 року Великої Палати Верховного по справі №5023/4388/12).
У відзивах представника Трояндівської СР Фоміна В.І. та Лиманської районної ради Одеської області на апеляційну скаргу вказується, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим просять залишити його без змін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ОСОБА_1 , перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:
На ім`я голови Лиманської районної ради Одеської області - Тафтула Г.О. надійшло запрошення групи депутатів Трояндівської СР від 08 лютого 2019 року, яким голову Лиманської районної ради - Тафтула Г.О. запрошено на позачергову сесію Трояндівської СР, яка відбудеться 13 лютого 2019 року о 14.00 годині в приміщенні Трояндівського будинку культури. (а.с. 80).
08 лютого 2019 року депутати Трояндівської СР звернулись з листом до голови Лиманської РДА, в якому зазначили, що з метою недопущення зриву позачергової сесії Трояндівської СР, яка відбудеться 13 лютого 2019 року о 14.00 годині в приміщенні Трояндівського будинку культури, через можливість ненадання даного приміщення депутатами сільської ради для проведення сесії, просять надати приміщення в Трояндівській ЗОШ для проведення позачергової сесії (а.с. 13).
Як вбачається з протоколу пленарного засідання позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської СР VII скликання №29 від 13 лютого 2019 року, позачергову сесію відкрила ОСОБА_8 , яка зауважила, що сесія проводиться в приміщенні Трояндівської ЗОШ, оскільки на звернення депутатів щодо забезпечення приміщення Трояндівського будинку культури для проведення позачергової сесії, керівництво Трояндівської СР не відреагувало. Трояндівський будинок культури зачинений, депутатам двері не відкрили. Також відмітила, що сесія проводиться на території Трояндівської СР.
Позивач вважає протиправною бездіяльність Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської ЗОШ ОСОБА_3 в наданні депутатам Трояндівської СР приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13 лютого 2019 року позачергової сесії, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що в даних спірних правовідносинах протиправної бездіяльності у Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської ЗОШ - ОСОБА_3 в наданні депутатам Трояндівської СР приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13 лютого 2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської СР немає, оскільки виконання цих функцій покладено на інший уповноважений орган.
Також, враховуючи, що позовні вимоги звернуті до Лиманської районної ради Одеської області, суд першої інстанції не прийняв до уваги посилання позивача на положення Закону України "Про місцеві державні адміністрації" покладені в обґрунтування правової позиції позивача, оскільки положення цього Закону регулюють інші правовідносини та не визначають засад організації та діяльності, правового статусу і відповідальності районних рад.
Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, ст. ст. 43, 44, 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", які регулюють спірні правовідносини.
Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Обсяг повноважень районних рад визначений ст. ст. 43, 44 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до приписів п.20 ч.1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання, як зокрема, вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.
Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць (ч.ч.1, 5 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Таким чином, наведеними нормами Закону України встановлено, що районна рада приймає рішення на сесіях ради та виключно в межах своїх повноважень визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Голови місцевих державних адміністрацій:
- очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень;
- представляють відповідні місцеві державні адміністрації у відносинах з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, політичними партіями, громадськими і релігійними організаціями, підприємствами, установами та організаціями, громадянами та іншими особами як в Україні, так і за її межами;(пп. 1, 2 ст. 39 Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Рішенням Комінтернівської районної ради від 12 серпня 2016 року №11-УІІ "Про внесення змін та доповнень до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області", затвердженого рішенням районної ради від 19 липня 2013 року №460-УІ, внесені зміни та доповнення до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради 19 липня 2013 року №460-УІ.
Так, відповідно до типового Статуту Трояндівської ЗОШ, засновником є Лиманська районна рада Одеської області.
Орган упраління Трояндівської ЗОШ - відділ освіти Лиманської РДА.
У разі делегування місцевим державним адміністраціям районними чи обласними радами відповідних повноважень в їх управлінні перебувають також об`єкти спільної власності територіальних громад (ч.2 ст. 15 Закону України "Про місцеві державні адміністрації").
Відповідно до п.10.1 Статуту управління навчальним закладом здійснює начальник відділу освіти Лиманської РДА на праві господарського відання та оперативного управління згідно рішення районної ради від 28 грудня 2011 року №183-VI "Про затвердження регуляторного акту "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Комінтернівського району - закладів соціальної сфери, управління яким здійснює Комінтернівська районна рада".
Керівництво закладом здійснює його директор.
Директор призначається і звільняється начальником відділу освіти за погодженням з головою Лиманської РДА та головою Лиманської районної ради відповідно до вимог чинного законодавства. (п.10.2 Статуту).
Згідно з п.10.3 Статуту керівник закладу, зокрема, розпоряджається в установленому порядку майном закладу та його коштами.
Відповідно до п.п.14.1, 14.2, 14.3, 14.4 Статуту державний контроль за діяльністю закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики у сфері загальної середньої освіти. Державний контроль за діяльністю закладу здійснюється відповідно до чинного законодавства.
Основною формою державного контролю за діяльністю закладу будь-якого типу і форми власності є державна атестація закладу, яка проводиться не рідше ніж один раз на десять років у порядку, встановленому МОН. Позачергова атестація проводиться, як виняток, лише за рішенням МОН за поданням органу громадського самоврядування закладу або відділу освіти.
Таким чином, контроль за діяльністю загальноосвітнього закладу покладається на інший уповноважений орган, а саме державну районну адміністрацію.
В свою чергу, група депутатів зверталась з проханням надати приміщення Трояндівської ЗОШ для проведення позапланової сесії Трояндівської сільської ради 13 лютого 2019 року саме до Лиманської РДА.
Відповідно до рішення районної ради від 28 грудня 2011 року №183-VI "Про затвердження регуляторного акту "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Комінтернівського району - закладів соціальної сфери, управління яким здійснює Комінтернівська районна рада" - Лиманська РДА здійснює управління навчальним закладом на праві господарського відання та оперативного управління.
Трояндівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області є юридичною особою публічного права, яка наділена цивільною правоздатністю та цивільною дієздатністю і може самостійно виступати у взаємовідносинах з іншими особами.
Приміщення школи перебувають у комунальній власності, тому для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування та для забезпечення інтересів територіальної громади можуть надаватися органам місцевого самоврядування на безоплатній основі.
Таким чином, надання приміщення Трояндівської ЗОШ для проведення сесії органу місцевого самоврядування не протирічать чинному законодавству, а відповідно не може порушувати прав будь-кого з жителів територіальної громади.
Щодо посилання апелянта на постанову від 04 вересня 2018 року Великої Палати Верховного по справі №5023/4388/12, як на підставу того, що, у даному випадку, орган місцевого самоврядування, як засновник Трояндівської ЗОШ, несе повну субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями створеного ним установи, судова колегія не приймає до уваги, як необґрунтований, оскільки зазначена постанова не містить будь-яких підстав, доводів, висновків, які б могли бути застосовані до спірних правовідносин у даній адміністративній справі.
Так, справа №5023/4388/12 розглядалася відповідно до вимог підсудності господарськими судами, стосувалася питання банкрутства комунального підприємства і висновки, зроблені судами в процесі розгляду господарської справи, не можуть бути застосованими до спірних правовідносин, оскільки вони стосуються іншого предмету, підстав та суб`єктного складу учасників спору.
За таких підстав, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність, в даних спірних правовідносинах, протиправної бездіяльності Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської ЗОШ в наданні депутатам Трояндівської СР приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13 лютого 2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської СР немає, оскільки виконання цих функцій покладено на інший уповноважений орган.
Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 січня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 20 березня 2020 року.
Головуючий: Бітов А.І. Суддя: Суддя: Ступакова І.Г. Лук`янчук О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2020 |
Оприлюднено | 23.03.2020 |
Номер документу | 88334543 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні