ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2020 року
м. Київ
справа № 911/2686/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кравчук О.І.
та представників
позивача-1: не з`явились,
позивача-2: не з`явились,
відповідача: Гурського М.Р. (ордер серії КВ № 476804 від 15.01.2020),
Офіса Генерального прокурора: Скрипки М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Прокурора Київської області
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.10.2019
та рішення Господарського суду Київської області від 23.05.2019
у справі № 911/2686/18
за позовом Заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі:
1) Гірської сільської ради;
2) Бориспільської районної державної адміністрації Київської області
до Приватного підприємства "Беріг"
про стягнення 611 594, 28 грн. та розірвання договору оренди землі,
В С Т А Н О В И В:
Заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі Гірської сільської ради та Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (далі - Бориспільська РДА) звернувся до Господарського суду Київської області з позовом до Приватного підприємства "Беріг" (далі - ПП "Беріг") про стягнення 611 594, 28 грн. заборгованості з орендної плати та про розірвання договору оренди земельної ділянки від 21.10.2004, укладеного між Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області та ПП "Беріг".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач неналежним чином виконує свої зобов`язання за договором оренди в частині сплати орендної плати - без врахування зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням Господарського суду Київської області від 23.05.2019 (суддя Бацуца В.М.) у задоволенні позову відмовлено повністю. Стягнуто з Прокуратури Київської області на користь ПП "Беріг" 28 000 грн. судових витрат на професійну правничу допомогу.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 24.10.2019 (колегія суддів у складі: Агрикова О.В. - головуючий, Кравчук Г.А., Тарасенко К.В.) рішення місцевого господарського суду в частині стягнення з Прокуратури Київської області на користь ПП "Беріг" судових витрат на професійну правничу допомогу адвоката в розмірі 28 000, 00 грн. скасовано та прийнято в цій частині нове рішення про відмову у стягненні судових витрат. В іншій частині рішення місцевого господарського суду залишено без змін.
Судами обох інстанцій встановлено, що між Бориспільською РДА (орендодавцем) та ПП "Беріг" (орендарем) 21.10.2004 укладено договір, згідно з умовами пунктів 1.1.-1.4. якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове, платне володіння і користування земельну ділянку, яка знаходиться на території Гірської сільської ради Бориспільського району Київської області, відповідно до плану, що додається.
Відповідно до п. 1.2. договору земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.
Згідно з п. 1.3. договору в оренду передається земельна ділянка для будівництва та обслуговування жилих будинків, господарських будівель і споруд загальною площею 9, 98 га лісів, за рахунок земель державної власності на території Гірської сільської ради Бориспільського району Київської області, за межами населеного пункту.
Пунктом 1.4. договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 92 412, 05 грн.
Згідно з п. 2.1.1. договору земельна ділянка вважається переданою в оренду за цим договором з моменту підписання сторонами акта прийому-передачі земельної ділянки. Орендар може приступити до використання земельної ділянки лише після набрання чинності цим договором.
Відповідно до п. 2.2. договору цільове призначення, земельної ділянки - будівництво та обслуговування жилих будинків, господарських будівель і споруд.
Пунктом 2.3.1. договору визначено строк його дії, згідно з яким договір укладається на термін 49 років, починаючи з дати його державної реєстрації.
Згідно з п. 2.7.1. договору орендна плата встановлюється та справляється в грошовій формі за рік в розмірі 10% (десять відсотків) від грошової оцінки земельної ділянки, визначеної у п. 1.4. цього договору: 9 241 грн. 21 коп. (дев`ять тисяч двісті сорок одна гривня 21 копійка). Орендна плата вноситься на поточний рахунок Гірської сільської Ради, Бориспільського району, Київської області № 371181004072, в УДК у Київській області, МФО 821018, код одержувача 04363647, код платежу 13050200, або на інший рахунок, визначений за згодою сторін, або Орендарем відповідно до чинного законодавства.
Крім того, відповідно до п. 2.7.6. договору розмір орендної плати може бути переглянутий (зменшений) за вимогою орендаря у випадках невиконання орендодавцем обов`язку повідомити орендарю про права третіх осіб на земельну ділянку, а крім того один раз на рік у разі погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально. Сума, на яку зменшується орендна плата, встановлюється за згодою сторін. За згодою сторін орендна плата може бути проіндексована у погодженому сторонами порядку. У разі збільшення земельного податку розмір орендної платні за згодою сторін може бути збільшено на відповідну суму за вимогою орендодавця, але не частіше ніж раз на рік.
Також, як вбачається з п. 5.1. договору, сторони домовляються: зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін; договір втрачає чинність у разі його припинення або розірвання.
При цьому, згідно з п. 5.5. договору сторони погоджуються з тим, що: будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, недіючими, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь- якого або усіх інших положень цього договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри сторін щодо суті зазначеного положення. В разі відсутності взаємної згоди сторін щодо зміни умов цього договору, ці питання вирішуються у судовому порядку.
Згідно з п. 8. договору цей договір набуває чинності після його підписання з моменту державної реєстрації.
Вказаний договір оренди земельної ділянки було нотаріально посвідчено приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Козій А.В. та зареєстровано в реєстрі за № 5782, та 12.11.2004 зареєстровано у Бориспільському районному відділі Київської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" при Держкомземі України, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 12.11.2004 № 5.
Рішенням № 476-36-6 від 13.10.2015 "Про затвердження проекту землеустрою щодо встановленння (зміни) меж села Гора Бориспільського району Київської області" Бориспільської районної ради затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Гора Бориспільського району Київської області загальною площею 932, 92 га.
Рішенням № 630-32-7 від 21.03.2017 "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель села Гора Бориспільського району Київської області" Гірської сільської ради затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Гора Бориспільського району Київської області, виконану ТОВ "Адванс Інвест"; затверджено базову вартість одного квадратного метра земель села Гора Бориспільського району Київської області в розмірі 152, 18 гривень, граничні значення зонального коефіцієнту Км2 становлять 0, 80 та 1, 05; затверджено економіко-планувальне зонування території села Гора Бориспільського району Київської області; введено в дію нормативну грошову оцінку земель села Гора Бориспільського району Київської області з 01.01.2018.
Згідно з листом № 10-10-0.222-19025/2-17 від 15.12.2017 Головного управління Держгеокадастру у Київській області земельній ділянці, що перебуває у користуванні ПП "Беріг" за договором від 21.10.2004, присвоєно кадастровий номер 32220883200:03:001:0627 і зазначено, що вказана земельна ділянка знаходиться в межах с. Гора Бориспільського району Київської області.
Листом №637-02-19-18 від 13.02.2018 Гірська сільська рада повідомила прокуратуру Київської області про те, що затверджена базова вартість 1 м.кв. земель с. Гора становить 152, 18 грн. Земельні ділянки ПП "Принт", ПП "Гросс" та ПП "Беріг" відповідно до схеми економіко-планувального зонування відносяться до І зони з коефіцієнтом Км2 - 0, 86.
Крім цього, в матеріалах справи наявний лист №2527/9/10-36-12-03 від 14.03.2018 в якому ГУ ДФС у Київській області надало відповідь Прокуратурі Київської області, що зокрема ПП "Беріг" перебуває на податковому обліку в Бориспільському відділенні ГУ ДФС у Київської області та є платником орендної плати з юридичних осіб. Також вказано, що ПП "Беріг" звітує з орендної плати та сплачує податкові зобов`язання у визначені терміни та в повному обсязі, згідно з договором оренди.
Головне управління Держгеокадастру у Київській області листом №10-10-0.332-9404/2-18 від 13.06.2018 повідомило, що нормативно грошова оцінка з урахуванням коефіцієнта індексації станом на 01.01.2018 земельної ділянки, яка перебуває в користуванні ПП "Беріг" (кадастровий номер - 3220883200:03:001:0627) становить 12 459 460, 95 грн.
Крім того в матеріалах справи наявна податкова декларація, зі змісту якої вбачається, що відповідач сплатив 11 378, 76 грн. орендної плати за січень-червень 2018 року.
Посилаючись на те, що у відповідача наявна заборгованісь з орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з договором від 21.10.2004 у період з січня по червень 2018 року, розмір якої розрахований з використанням 10% відсоткової ставки від нової нормативно грошової оцінки земельної ділянки, затвердженої відповідно до рішення Гірської сільської ради № 630-32-7 від 21.03.2017 "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель села Гора Бориспільського району Київської області", а тому внаслідок неналежного виконання ПП "Беріг" умов договору в частині обов`язку з своєчасного і повного внесення орендної плати за користування земельною ділянкою з врахуванням нормативної грошової оцінки землі, що зумовлює ненадходження коштів до бюджету Гірської сільської ради, і, відповідно порушує права та інтереси держави, у зв`язку з чим договір оренди земельної ділянки від 21.10.2004 підлягає розірванню, Заступник прокурора Київської області звернувся до суду з даними позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що за період дії договору на його виконання та у встановлений договором строк відповідачем було належним чином виконано свій обов`язок з оплати нарахованої згідно з договором орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою у заявлений період, а також те, що до моменту внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру орендної плати відповідно до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки у орендаря не виникає і відсутній обов`язок зі сплаті орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою відповідно до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Крім того, у позивачів не виникло право на розірвання договору оренди земельної ділянки з підстав, зазначених у самому договорі та у ст. 32 Закону України "Про оренду землі" оскільки не доведено істотного порушення відповідачем умов договору оренди земельної ділянки та положень законодавства України.
Також місцевий господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з Прокуратури Київської області на користь ПП "Беріг" 28 000 грн. судових витрат на професійну правничу допомогу. Проте суд апеляційної інстанції в цій частині рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нове про відмову у стягненні судових витрат в розмірі 28 000 грн., посилаючись на те, що наданий меморіальний ордер № 814382SB від 29.03.2019 не може бути належним та достатнім доказом, в розумінні ст.ст. 76, 79 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Не погоджуючись з постановою апеляційного та рішенням місцевого господарських судів в частині відмови у задоволенні позовних вимог, Прокурор Київської області звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати в цій частині та прийняти нове рішення, яким позов в цій частині задовольнити в повному обсязі.
В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на те, що оскільки рішенням сільської ради змінено нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача, останній повинен був самостійно обчислити розмір орендної плати та сплатити її з урахуванням нової нормативно грошової оцінки, а оскільки відповідач не здійснив таку оплату, за ним обчислюється заборгованість в розмірі 611 596, 28 грн. Скаржник наголошує, що зміна нормативно-грошової оцінки через її індексацію органом виконавчої влади не може вважатися безумовною та необхідною підставою для обов`язкового внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, за умови відсутності чіткої домовленості щодо такого обов`язку, викладеної в конкретному договору оренди землі, або імперативно передбаченого положеннями законодавства. Вищевказане, на думку прокурора, узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України в постанові від 03.12.2013 у справі № 5009/3430/12 з аналогічних правовідносин, який погодився з висновками Вищого господарського суду України, а саме: "Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися як зміна розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов`язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування".
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12.12.2019 відкрито провадження за касаційною скаргою, призначено останню до розгляду у відкритому судовому засіданні на 16.01.2020 та надано строк на подання відзиву на касаційну скаргу до 30.12.2019.
До Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду не надходило відзиву касаційну скаргу у встановлений в ухвалі від 12.12.2019 строк.
Заслухавши доповідь головуючого судді та пояснення представника відповідача та прокурора, переглянувши в касаційному порядку постанову апеляційного та рішення місцевого господарських судів, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з п. 288.1., п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
За положенням ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка. Крім цього, за приписами ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
З наведеного вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме договором оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
Відповідно до приписів ст. 11, 626 ЦК України договір є підставою виникнення цивільних прав і обов`язків, які мають виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до договору (ст. 526 ЦК України), а одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається (стаття 525 ЦК України).
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Аналіз наведених вище норм права дає підстави для висновку про те, що рішення міської (сільської) ради може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому статтями 3, 6, 627 ЦК України.
Відповідний висновок викладено у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.07.2019 у справі № 925/688/18.
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 ПК України. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.06.2018 у справі №925/1016/16.
Судами обох інстанцій встановлено, що договором передбачено, що зміна орендної плати здійснюється виключно за погодженням сторін договору. Проте, ані прокурором, ані позивачами не було надано належних та допустимих доказів у розумінні ст.ст. 76-79 ГПК України на підтвердження того, що Гірською сільською радою або ж Бориспільською РДА було вчинено дій на підставі п. 2.7.6 договору щодо зміни (збільшення) орендної плати та внесення відповідних змін до договору у порядку п. 5.5 договору.
Відносини між Бориспільською РДА та ПП "Беріг" є договірними, а не контролюючими. При цьому ані прокурор, ані позивачі не навели доводів та доказів на підтвердження існування у відповідача обов`язку самостійно щорічно змінювати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством як підстави для зміни розміру орендної плати незалежно від внесення змін до договору оренди землі і за умови відсутності в договорі такого чітко встановленого обов`язку.
Вказаним вище спростовуються доводи скаржника про те, що відповідач повинен самостійно обраховувати розмір орендної плати, враховуючи нормативну грошову оцінку земель, затверджену рішенням Гірської сільради №630-32-VII від 21.03.2017.
Оскільки судами обох інстанцій встановлено, що внесення змін до договору в частині зміни орендної плати здійснюється виключно за згодою сторін, а умовами договору не передбачено обов`язку орендаря самостійно індексувати розмір орендної плати у зв`язку зі зміною нормативно-грошової оцінки земель, Верховний Суд погоджується з висновками судів обох інстанцій про те, що до моменту внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру орендної плати (відповідно до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки) у орендаря не виникає і відсутній обов`язок зі сплати орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою згідно з положеннями Податкового кодексу України у відповідності до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому суди правильно відмовили у задоволенні позовних вимог в частині стягнення заборгованості в розмірі 611 594, 28 грн. з орендної плати за земельну ділянку.
Посилання скаржника на позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 03.12.2013 у справі № 5009/3430/12 колегією суддів відхиляються, оскільки Верховний Суд України у вказаній постанові зазначив, що: "Оскільки в договорах оренди землі сторони визначили, що орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, Вищий господарський суд України при вирішенні справи № 5009/3430/12 правильно застосував норми матеріального права". Проте у справі № 911/2686/18, як встановлено судами попередніх інстанцій, умовами договору не передбачено обов`язку орендаря самостійно індексувати розмір орендної плати у зв`язку із зміною нормативно-грошової оцінки земель.
Крім цього, ч. 2 ст. 651 ЦК України визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки недоведеними є факти систематичного невиконання відповідачем обов`язків, передбачених ст. 24 і 25 Закону України "Про оренду землі" та умов договору оренди земельної ділянки, що в свою чергу виключає порушення відповідачем умов договору оренди земельної ділянки та положень законодавства України, що врегульовує питання оренди землі, а судами обох інстанцій встановлено, що ПП "Беріг" сплачує орендну плату у розмірі та у строк, встановлений договором, що підтверджується відповідним листом ГУ ДФС у Київській області, який у свою чергу є контролюючим органом, тобто матеріали справи не містять доказів систематичної несплати відповідачем орендної плати за договором від 21.10.2004, місцевий та апеляційний господарські суди дійшли обґрунтованого висновку щодо відмови у задоволенні позовних вимог в частині розірвання договору оренди.
Доводи скаржника судових рішень в цій частині не спростовують, а тому рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів в частині відмови у задоволенні позову підлягають залишенню без змін.
Оскільки суд відмовляє у задоволенні касаційної скарги в частині оскаржуваних судових рішень по суті спору, судовий збір за подання касаційної скарги, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладається на її заявника.
Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Прокурора Київської області залишити без задоволення.
Постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.10.2019 та рішення Господарського суду Київської області від 23.05.2019 у справі № 911/2686/18 в частині відмови у задоволенні позовних вимог залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Могил С.К.
Судді: Волковицька Н.О.
Случ О.В.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2020 |
Оприлюднено | 23.01.2020 |
Номер документу | 87056218 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Могил С.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні