Справа № 128/776/17
РІШЕННЯ
Іменем України
08.01.2020 м. Вінниця
Вінницький районний суд Вінницької області у складі:
головуючої - судді Саєнко О.Б., при секретарі - Іоновій К.В.,
без участі учасників судового процесу
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Вінниця Вінницької області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Вінницької районної державної адміністрації про усунення перешкод у реалізації прав на оренду землі та права користування земельними ділянками за цільовим призначенням, згідно договору оренди землі від 02.12.2011 року, шляхом зобов`язання вчинити певні дії , за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Якушинецька сільська рада Вінницького району Вінницької області,-
УСТАНОВИВ:
24.03.2017 позивач звернувся до Вінницького районного суду Вінницької області з первісним позовом який , після його неодноразового уточнення та змін позовних вимог (а.с.236), обґрунтований тим, що 02.12.2011 між ним та РДА Вінницького району укладено дванадцять договорів оренди землі загальною площею 130,9264 га, із них 60,3232 га - пасовища, 70,6032 га - рілля, а саме земельні ділянки з кадастровими номерами, площею, природними властивостями та датою державної реєстрації, а саме:
-0520683300:01:003:0023 - 5,0110 га - пасовища,
- 0520683300:01:003:0024 - 0,7835 га - пасовища,
-0520683300:01:003:0025 - 0,6836 га- пасовища,
-0520683300:01:003:0026 - 0,3091 га- пасовища,
- 0520683300:01:003:0027 - 0,7033 га-пасовища,
-0520683300:01:003:0028 - 0,1825 га - пасовища,
-0520683300:01:003:0029 - 0,6612 га-пасовища,
- 0520683300:01:003:0030 - 0,5454 га - пасовища,
- 0520683300:01:003:0031 - 51,4436 га-пасовища,
-0520683300:05:001:0059 -29,0234 га -рілля ,
-0520683300:05:001:0060-22,4872 га-рілля,
- 0520683300:05:002:0031 -19,1933 га-рілля.
Вказує, що усі ці дванадцять договорів оренди землі ідентичні за своїм юридично правовим змістом та відрізняються лише площами земельних ділянок, природними властивостями землі та розміром орендної плати за їх використання. Як зазначено у договорах (п. 44), кожен із цих договорів складений у трьох примірниках і знаходяться, які заходиться у сторін, а в третій в органі, що провів державну реєстрацію.
Зазначає, що ним, як орендарем виконані, покладені на нього умовами договорів (п. 43), зобов`язання щодо їх державної реєстрації.
Вважає, що з моменту державної реєстрації зазначених договорів оренди у нього, як орендаря відповідно до норм ст. 125 Земельного кодексу України, норм ст. 25 закону України Про оренду землі виникло право оренди та право використання землі за зазначеними договорами оренди (п. 27).
В свою чергу, вказує, що реалізувати своє право щодо використання земельних ділянок та виконати свої обов`язки визначені п. 30 договорів оренди землі щодо початку використання землі за цільовим призначенням у нього досі не має фізичної можливості, по причині не виконання орендодавцем, відповідачем по справі, РДА Вінницького району своїх зобов`язань визначених п. 17 та п. 28 договорів оренди землі щодо передачі орендареві у трьох денний термін після їх державної реєстрації земельних ділянок у визначених межах та надання відповідних актів визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Вважає, що не виконання орендодавцем - РДА Вінницького району впродовж тривалого часу (з квітня 2012 року і до тепер) своїх зобов`язань встановлених п. 17, п. 28 та прикінцевими положеннями договорів оренди землі від 02.12.2011 року; що зареєстровані у встановленому законом порядку, порушують законні права його як орендаря на право взнати впродовж трьох днів з моменту державної договорів оренди землі місця розташування переданих йому за дими договорами земельних ділянок на місцевості у встановлених межах, а також порушують його право отримати від орендодавця належним чином, відповідно до діючого законодавства, складені, оформлені та підписані усіма зацікавленими сторонами акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) по кожній із дванадцяти земельній ділянці.
У внаслідок, не виконання відповідачем своїх зобов`язань по договорам оренди землі від 02.12.2011унеможливлює використання ним земельних ділянок за цільовим призначенням, а це позбавило позивача можливості отримувати відповідний дохід від господарської діяльності на цих землях.
Вказує, що така протиправна бездіяльність відповідача потягла за собою неможливість виконання орендарем своїх зобов`язань по договорам оренди землі, зокрема обов`язку сплати позивачем (орендарем) орендної плати передбаченої договорами оренді.
Зазначає, що таке право у орендаря за договорами оренди землі від 02.12.2011 року, у позивача по справі виникло на підставі норм ст. 615 ЦК України, якими встановлено, що у порушення зобов`язання однією стороною друга сторона має право частково або в повному обсязі відмовитися від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом.
Просить суд усунути перешкоди ОСОБА_1 , що мають місце у реалізації його прав на оренду землі та права використовувати за цільовим призначенням дванадцяти земельних ділянок, які є предметом договорів оренди землі від 02.12.2011 року, зобов`язати орендодавця, державну районну адміністрацію Вінницького району, у продовж п`яти робочих днів з дати набуття законної сили рішення суду у цивільній справі № 128/776/17 виконати умови пунктів 17, 28.1 та 28.3 дванадцяти договорів оренди землі б/н від 02.12.2011 року по кожній з 12-ти земельних ділянок: площею 0,6836 га, кадастровий номер 0524583300:01:003:0025; площею 0,3091 га, кадастровий номер 0524586900:01:003:0026; площею 0,6612 га кадастровий номер 0524586900:01:003:0029; площею 0,7033 га кадастровий номер 0520683300:01:003:0027; площею 29,0234 га кадастровий номер 0520683300:05:001:0059; площею 51,4436 га кадастровий номер 0520683300:01:003:0031; площею 0,5454 га кадастровий номер 0520683300:01:003:0030; площею 0,1825 га кадастровий номер 0520683300:01:003:0028; площею 19,0926 га кадастровий номер 0520683300:05:001:0031; площею 0,7835 га кадастровий номер 0520683300:01:003:0024; площею 5,011 га кадастровий номер 0520683300:01:003:0023; площею 22,4873 га кадастровий номер 0520683300:05:001:0060; знаходяться на території Якушинецької сільської ради, Вінницького району за межами населених пунктів шляхом передачі вказаних земельних ділянок орендарю та підписання актів прийому-передачі земельних ділянок складених з урахуванням фактичних фізичних параметрів земельних ділянок визначених технічною документацією із землеустрою встановленню меж дванадцяти земельних ділянок, що надані в оренду громадянину ОСОБА_1 на умовах договорів оренди землі від 02.12.2011 року розробленої на підставі договору від 18.12.2017 року №9187 між року між РДА Вінницького району, державним підприємством "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою та ОСОБА_1 і, які зафіксовані у відповідних дванадцяти акті встановлення меж цих ділянок в натурі (на місцевості).
19.03.2019, через канцелярію суду від Вінницької РДА надійшов відзив на позовну заяву (а.с.167-169), з якого судом убачається, що відповідач позов не визнає у повному обсязі, суду зазначив, пунктом 1 розпорядження голови Вінницької РДА від 25.10.2011 року № 1129 Про передачу в оренду земельних ділянок громадянину ОСОБА_1 для створення та ведення фермерського господарства на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_1 в оренду загальною площею 135,9805 га, з них 75,6525 га - рілля, 60,3232 га - пасовища, 0,0048 га - землі Вінницької РЕМ, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Пунктом 2 вказаного розпорядження передано громадянину ОСОБА_1 в оренду земельні ділянки загальною площею 135,9757 га для створення та ведення фермерського господарства, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність та користування (землі запасу та резервного фонду) на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту.
Вказує, що даним проектом ліцензованим виконавцем робіт було встановлено межові знаки, чим визначено фактичне місце розташування земельнихділянок, відповідно до вимог Закону України Про землеустрій в редакції на момент виготовлення проекту відведення.
Зазначає, що на виконання даного розпорядження ОСОБА_1 вчинено ряд дії, серед яких, зокрема реєстрація 12 договорів оренди землі (в Управлінні Держкомзему Вінницькому районі у квітні 2012 року), присвоєння кадастрових номер і земельним ділянкам та внесення в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно відомостей про реєстрацію права оренди земельної ділянки (у жовтні 2013 року).
З посилкою на ст.ст.1, 20, 25,26,27,46,50 Закону Про землеустрій , стст. 14,15,17,18, вважає, що Вінницька РДА діяла відповідно до повноважень, визначених діючим земельним законодавством, та у спосіб визначений законом і будучи належним розпорядником земель категорії передала їх в оренду громадянину ОСОБА_1 для використання за призначенням відповідно до договорів оренди.
Просить відмовити в задоволенні позову.
06.09.2019 до судового засідання учасники справи не з`явилися.
Позивач ОСОБА_1 надав суду заяву про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги, з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 19.09.2019 підтримує, просить їх задовольнити (а.с.236).
Представник відповідача Вінницької РДА - Форостян О.М. також надала суду заяву про розгляд справи за її відсутності, заперечує з приводу задоволення позовних вимог, відповідно до поданого відзиву на позовну заяву.
Представник, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору- Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області Сергієнко Т.О. - також надав суду заяву про розгляд справи за його відсутності, при вирішенні справи покладається на розсуд суду.
Відповідно до положень, викладених в п.п.2, 4 ч.2 ст. 43 ЦПК України, учасники справи зобов`язані сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи, а також зобов`язані подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази.
В свою чергу, сторонами ,які подали заяви про проведення розгляду справи по суті у їх відсутності , станом на 06.09.2019 не було надано суду усіх наявних у них письмових доказів, які мають безпосереднє принципове значення для вирішення даної справи по суті.
З урахування чого, ухвалою Вінницького районного суду від 10.10.2019 суд відклав на 31.10.2019 розгляд даної справи для виклику позивача та представника відповідача для дачі особистих пояснень по даній справі, а оскільки суд , у порядку ч.7 ст.81 ЦПК не може збирати докази, що стосуються предмету спору з власної ініціативи, у даній ухвалі суд навів мотиви необхідність виклику вказаних осіб до зали судового засідання.
Відповідно до положень, викладених в п.3 ч.2 ст. 43 ЦПК України, учасники справи зобов`язані з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою.
В судове засідання, призначене 31.10.2019 з`явилася представник відповідача Форостян О.М. ; позивач ОСОБА_1 не з`явився по невідомим для суду причинам, а оскільки явка цих осіб судом визнана обов`язковою, суд відклав дане засідання на 21.11.2019 , яке не відбулося, з причин перебування судді в нарадчій кімнаті по іншій справі ; судове засідання було відкладене на 26.12.2019 .
06.11.2019 через канцелярію суду представником відповідача поданий пакет документів, які стосуються предмету даного позову, які судом у подальшому приєднані до матеріалів даної справи.
В судове засідання, призначене 26.12.2019 о 16.40 год. не з`явилися ані позивач ані представник відповідача по невідомим для суду причинам.
Тому суд , у відповідності до положень ч.ч.4,5 ст.268 ЦПК України, вирішив провести розгляд справи у відсутності учасників судового процесу.
26.12.2019 після вищевказаного судового засідання позивач ОСОБА_1 через канцелярію суду подано чергову письмову заяву про зміну позовних вимог від 31.10.2019 та пакет доданих до неї копій документів.
Оскільки позивач не з`явився до судового засідання 26.12.2019 о 16.40 год. і суд вирішив провести розгляд даної справи у відсутності учасників судового процесу, які не з`явилися до суду по невідомим причинам, суд не приймає до розгляду та повертає позивачу подану ним після судового засідання письмову заяву про зміну позовних вимог від 31.10.2019 та пакет доданих до неї копій документів; заперечення щодо чого позивач має право включити до апеляційної скарги на дане рішення суду.
Дослідивши письмові заяви учасників судового процесу , вивчивши позов, дослідивши письмові докази та оцінивши їх в сукупності докази, суд дійшов висновку, що позов є не обґрунтованим та таким, що підлягає відмові у задоволені виходячи з такого.
Судом установлено, що розпорядженням Вінницької РДА №1129 від 25.10.2011 вирішено затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_1 в оренду загальною площею 135,9805 га, з них, 75,6525 га - рілля, 60,3232 га - пасовища, 0,0048 га - землі Вінницької РЕМ, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту.Передати громадянину ОСОБА_1 в оренду земельні ділянки загальною площею 135,9757 га, для створення та ведення фермерське господарства, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність та користувачам (землі запасу та резервного фонду) на території Майданської сільської ради, межами населеного пункту.Укласти договір оренди між Вінницькою РДА та ОСОБА_1 предметом якого являються земельні ділянки загальною площею 135, 9757 га для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту (а.с.69 зі звороту -70).
02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.9-13), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:05:001:0059, площею 29,0234 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 5472,39 (п`ять тисяч чотириста сімдесят дві) гривні 39 копійок на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Відповідно до п.п.16,17 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розробленням її проекту відведення.Передача земельної ділянки орендарю здійснюється на протязі 3 днів після державної реєстрації цього договору за актом її прийому-передачі.
Згідно п.п.28.1,28.3 даного договору обов`язками орендодавця є передати Орендарю у належному стані та у визначених межах земельну ділянку згідно з цим договором; попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які можуть унеможливити, або утруднити її використання та можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 29,0234 га, з них: 29,0234 га - рілля, у тому числі в охоронній зоні дії ЛЕП - 1,2081 га та землі Вінницького РЕМ - 0,0020 га, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.14,70 зі звороту).
Крім цього, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.74 зі звороту -76 ), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:05:001:0031, площею 20,5933 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 4 0882,04 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Відповідно до п.п.16,17 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розробленням її проекту відведення.Передача земельної ділянки орендарю здійснюється на протязі 3 днів після державної реєстрації цього договору за актом її прийому-передачі.
Згідно п.п.28.1,28.3 даного договору обов`язками орендодавця є передати Орендарю у належному стані та у визначених межах земельну ділянку згідно з цим договором; попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які можуть унеможливити, або утруднити її використання та можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 20, 5933 га, з них: 20, 5933 га - рілля, у тому числі в охоронній зоні дії ЛЕП - 0, 9744га та землі Вінницького РЕМ - 0,0028 га, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.77).
Розпорядженням Вінницької РДА №375 від 10.09.2013 вирішено внести зміни до договору оренди землі від 02 грудня 2011 року, укладеного між Вінницькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 Пункт 2 Договору оренди землі від 02 грудня 2011 року викласти у новій редакції, а саме: 2.В оренду передається земельна ділянка загальною площею 19,0926 га, з них: 19,0926 га - рілля у тому числі в охоронній зоні дії ЛЕП - 1,3666 га та Вінницького РЕМ - 0,0036 га, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту (а.с.78)
Також між даними сторонами було укладено угоду про внесення змін до договору оренди землі від 02.12.2011 року укладеного між Вінницькою РДА та ОСОБА_1 (а.с.79).
Також 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.82 зі звороту -84 ), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0031, площею 51, 4436 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 4 135,53 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 51, 4436 га, з них: 51, 4436 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.85 зі звороту-86).
Крім цього, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.90-91), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0023, площею 5, 0110 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 414,81 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 5, 0110 га, з них: 5, 0110 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.93).
Також, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.96-97), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0024, площею 0,7835 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 40,53 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,7835 га, з них: 0,7835 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.99).
Крім цього, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.101 зі звороту -103), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0025, площею 0,6836 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 35,37 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,6836 га, з них: 0,6836 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.105).
Також, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.107 зі звороту -108), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0026, площею 0,3091 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 15,99 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3091 га, з них: 0,3091 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.110).
Крім цього, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.112 зі звороту -114), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0027, площею 0,7033 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 36,39 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,7033 га, з них: 0,7033 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.116).
Крім цього, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.117 зі звороту -119), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0028, площею 0,1825 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 9,45 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,1825 га, з них: 0,1825 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.120).
Також, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.122 зі звороту -1247), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0029, площею 0,6612 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 34,20 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,6612 га, з них: 0,6612 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.125 зі звороту-126).
Крім цього, 02.12.2011 між Вінницькою РДА (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.122 зі звороту -1247), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0030, площею 0,5454 га для створення та ведення фермерського господарства, які розташовані на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Згідно п.7 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на р/р 33218815700089 одержувач: Місцевий бюджет Майданської сільської ради код: 1305050 банк одержувача: ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 код 34701209, у розмірі: 28,23 гривень на рік, що становить 3% грошової оцінки земельної ділянки згідно висновку від 09.09.2011 року постійно-діючої комісії при голові Вінницької районної державної адміністрації по визначенню орендної плати за користування землями ділянками сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення для фізичних та юридичних осіб.
Пункти 16,17,28.1,28.3 є аналогічні вищезазначеним договорам.
Додатком до даного договору є акт прийому - передачі земельної ділянки, без зазначення дати його складання, який підписаний головою Вінницької РДА та ОСОБА_1 , відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,5454 га, з них: 0,5454 га - пасовища, для створення та ведення фермерського господарства, на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Сторони одна до одної претензій, щодо стану земельної ділянки, яка передається в оренду не мають (а.с.131).
З листа Вінницької РДА від 07.04.2017 №01-19/908, який адресовано ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , Головному управлінню Держгеокадастру у Вінницькій області та ОСОБА_1 убачається, що до Вінницької РДА надійшла заява Майданського сільського голови про створення комісії по визначенню збитків, заподіяних безоплатним використанням земельних ділянок громадянами на території Майданської сільської ради за межами населеного пункту, зокрема ОСОБА_1 На засіданні комісії 10 березня 2017 року ОСОБА_1 пояснив, що не здійснює виплату орендної плати через відсутність межових знаків на земельних ділянках та в акті прийому-передачі земельної ділянки ОСОБА_1 не зазначені дати, що свідчить, на його думку, про те що фактично: передачі не відбулось. В обґрунтування своїх слів ОСОБА_1 зіслався на п. 28 зареєстрованих договорів у якому до обов`язків орендодавця віднесено- передати у оренду земельну ділянку з визначеними межами. На засіданні також з`ясовано, що виготовленням проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 займався ДГІ Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою . Відповідно до вимог пункту 17 договорів оренди земельних ділянок - передача земельної ділянки орендарю здійснюється- на протязі 3 днів після їх державної реєстрації за актом її прийому-передачі. Всі договори оренди землі зареєстровані відповідним чином - частина - в Управлінні Держкомзему у Вінницькому районі (кадастрові номери: 0520683300:01:003:0031; 0520683300:01:003:0027;0520683300:01:003:0050520683300:01:003:0023;0520683300:01:003:0029;0520683300:01:003:002;0520683300:01:003:0026;0520683300:01:003:0025;0520683300:01:003:001 0520683300:05:001:0059, а 0520683300:05:001:0031 - в реєстраційній службі Вінницького районного управління юстиції. Вказує, що Вінницька районна державна адміністрація є сторонок вказаних договорах оренди землі, оскільки була розпорядником кате: земельних ділянок орендованих ОСОБА_1 . Однак, починаючи з 2013 року, повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності належать органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам (Держгеокадастр України, та, відповідно Управління Держгеокадастру у Вінницькій області). Тому Вінницька РДА,, як сторона по договору просить , встановити межі земельних ділянок громадянина ОСОБА_1 на території Майданської сільської ради за межами населеного пункту відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства.
На вищезазначений лист Управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області - Вінницькій РДА було надано відповідь, з якого судом установлено, що управління повідомляє, що встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) виконується землевпорядною організацією, яка розробляла технічну документацію із землеустрою, або будь-яка інша, що відповідає зазначеним в Інструкції Про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів N 376 від 18.05.2010 - вимогам.(а.с.135).
Відповідно до листа Вінницької РДА від 20.04.2017 №01-19/1037, адресованого ОСОБА_1 убачається, що на земельних ділянках, переданих позивачу у строкове платне користування, відсутні межові знаки та не зазначена дата в акті прийому-передачі. Виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду займався ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою . 01 січня 2013 року районні державні адміністрації позбавлені повноважень розпорядження земельними ділянка сільськогосподарського призначення державної власності, тому 07.04.2017 ними було направлено лист до ДП Вінницький науково-дослідний проектний інститут землеустрою з проханням встановити межі земельних ділянок громадянина ОСОБА_1 на території Майданської сільської ради за межами населеного пункту (а.с.134).
На вищезазначений лист ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою надано відповідь від 28.08.2017 № 9174 з якої убачається, що у ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою не має підстав ініціювати перед Головним Управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області питання щодо участі в договорі на виконання робіт по встановленню меж зазначених земельних ділянок (а.с.137).
В додаток до листа Вінницької районної державної адміністрації від 07.04.2017 року № 01-19/908 (з врахуванням відповідей Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 28.04.2017 року № 0-2-0.441-5890/2-17 та ДП Вінницького науково-дослідного та проектного інституту землеустрою від 11.05.2017 №5330) районна державнаадміністрація підтверджує свої наміри про готовність виступати стороною у договорі про встановлення меж земельних ділянок, загальною площею 109,9399 га, що знаходяться у оренді гр. ОСОБА_1 на території Майданської сільської ради за межами населеного пункту. Також в даному листі Вінницька РДА просить суд ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою надати їм проект відповідного Договору, враховуючи повноваження розпорядника земельних ділянок (а.с.137).
На розгляд Державної інспекції сільського господарства Українинадійшло звернення ОСОБА_1 від 06.05.2012 (без номеру) про ситуацію, яка склалася навколо земельних ділянок, наданих йому в оренду, на території Майданської сільської ради Вінницького району Вінницької області.Доручено здійснити перевірку фактів, викладених у вказаному зверненні. У разі виявлення порушень, вжити відповідних заходів реагування, про що повідомити заявника та Держсільгоспінспекцію України (а.с.140).
Згідно листа Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області від 23.07.2012 №1270 щодо проведення перевірки убачається, що управлінням контролю за використай та охороною земель Держсільгоспінспекції у Вінницькій області, підготовлено та внесено клопотання до Майданської сільської ради про приведення у відповідність до законодавства рішень з питання регулювання земель відносин, які прийняти з порушенням вимог чинного законодавства. Повідомлено, що на момент проведення перевірки земельні ділянки, які передані ОСОБА_1 в оренду частково використовуються громадян під городництво, однак встановити осіб, які фактично використовують землі на момент проведення перевірки не представилося можливим, а також на даних землях громада села проводить випас поголів`я великої рогатої худоби (а.с.141-142).
16 травня 2008 року рішенням 14 сесії 5 скликання Майданської сільської ради вирішено заключити договір оренди пасовищ (землі) на території Майданської сільської ради (загальною площею - 150 га) між громадською організацією Зелена поляна та Майданською сільською радою та встановлено розмір орендної плати, який складає -28 грн. за 1 га.
17 травня 2012 року рішенням 14 сесії 6 скликання Майданської сільської ради вирішено встановити межі населених пунктів с. Майдану і с. Слобода-Дашковецька в межах земельних площ, які були закріплені за Майданською сільською громадою до 1991 р., включаючи поля - площі випасів (лісові масиви - 167 га, Хутір Ошовського -4,6 га.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 12.07.2013 вищезазначені рішення визнано протиправними та скасовано (а.с.145-147).
18.12.2017 ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", в подальшому "ВИКОНАВЕЦЬ", в особі директора Ярославського Ярослава Івановича, діючого на основі статуту з однієї сторони, Вінницька районна державна адміністрація в особі голови Демченка Михайла Івановича, що діє на підставі Закону України Про державні адміністрації як орендодавець на виконання договорів оренди землі від 02.12.2011 року в подальшому "ЗАМОВНИК" з другої сторони, громадянин ОСОБА_1 з третьої сторони в подальшому ПЛАТНИК , разом Стотрони , домовились про наступне: "Замовник" доручає, а "Виконавець" приймає на себе виконання землевпорядних робіт по складанню технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж дванадцяти земельних ділянок, що надані в оренду громадянину ОСОБА_1 на умовах договору оренди землі від 2.12.2011 року на території Якушинецької об`єднаної територіальної громади Вінницького району Вінницької області, за межами населених пунктів , а Платник приймає на себе зобов`язання оплатити виконання вказаних робіт встановлені цим договором строки у обсягах відповідно пункту 2 договору , про що свідчить відповідний договір та кошторис на проектні ( вишукувальні ) роботи (а.с.149-151,154-156).
04.01.2018 між ДП Вінницький науково-дослідний проектний інститут землеустрою та ОСОБА_1 було підписано дванадцять актів визначенням меж спірних земельних ділянок, за участі представника Якушинецької ОТГ (а.с.222-227).
На замовлення Вінницької РДА ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення ( відновлення) меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Майданської сільської ради в межах Якушинецької об`єднаної територіальної громади Вінницького району Вінницької області.
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 01.06.2018 № 441-ДК/282/АП/09/01/-18 Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області установлено, що при перевірці виявлено, що встановлення (відновлення) меж вищевказаних земельних ділянок в натурі (на місцевості) виконано не в повному обсязі, а саме: акт приймання-передачі межових знаків на зберігання не погоджено із суміжними власниками та землекористувачами, що не дає можливості орендарю приступити, до використання земель, внаслідок чого виникає потреба у проведенні додаткових геодезичних робіт (а.с.183-186).
01.06.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області винесено припис №441-ДК/014611р/03/01-18, який заступнику голови Вінницької РДА Бегусу О.М., яким приписано в 30-ти денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства, а саме провести додаткові геодезичні роботи з відновлення межових знаків, якими закріплено місцеположення поворотних точок меж земельних ділянок з кадастровими номерами: 0520683300:01:003:0023 , площею 5,0110 га ; 0520683300:01:003:0024, площею 0,7835 га, 0520683300:01:003:0025, площею 0,6836 га, 0520683300:01:003:0026, площею 0,3091 га, 0520683300:01:003:0027, площею 0,7033 га, 0520683300:01:003:0028, площею 0,1825 га, 0520683300:01:003:0029, площею 0,6612 га, 0520683300:01:003:0030, площею 0,5454 га, 0520683300:01:003:0031, площею 51,4436 га, 0520683300:05:001:0059, площею 29,0234 га, 0520683300:05:001:0060, площею 22,4872 га, 0520683300:05:002:0031, площею -19,1933 га на території Якушинецької сільської ради Вінницького район у, а також площі самовільно зайнятих земель та передати вищевказані земельні ділянки орендарю для використання за цільовим призначенням (а.с.187-190).
Застосовуючи норми матеріального та процесуального права суд виходить з такого.
Згідно зі статтею 15 ЦК України та статтею 3 ЦПК України у порядку цивільного судочинства підлягає захисту саме порушене право. З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Тобто, суд повинен встановити чи дійсно порушуються права орендатора у зв`язку з відсутністю в договорах оренди умов, передбачених статтею 15 Закону України Про оренду землі , визначити істотність цих умов, а також з`ясувати у чому саме полягає порушення їхніх законних прав.
Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов`язані з орендою землі, є Закон України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" (у редакції Закону України від 19.12.2006 року № 489-16-V з наступними змінами).
Відповідно до статтей 14,30 Закону України Про оренду землі договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Відповідно до частини 4 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Відповідно до статті 1 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" (в редакції Закону України на час виниклих правовідносин ) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом статей 18, 20 цього Закону (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Згідно з ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обовязків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 ЦК України).
Відповідно до ст. 202, 203 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Воля сторін полягає в їхній згоді взяти на себе певні обов`язки, вона повинна бути взаємною, двосторонньою і спрямованою на досягнення певної мети.
Частиною першою статті 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Частиною четвертою статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 210 ЦК України визначено, що правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації. Перелік органів, які здійснюють державну реєстрацію, порядок реєстрації, а також порядок ведення відповідних реєстрів встановлюється законом.
Відповідно до ст. 31 Закону України Про оренду землі договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.
Відповідно до вимог статті 654 ЦК України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Статтею 1 Закону України Про землеустрій визначено, що документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо; технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування; проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.
Згідно зі змісту ст.25 Закону України Про землеустрій визначений перелік видів документацій із землеустрою, а саме: ... ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); ...та зазначено, що види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом .
Згідно ст. 5, ч. 13 ст. 21, ст. 23 Закону України Про Державний земельний кадастр , ст.ст. 1, 25 Закону України Про землеустрій , п.п.15, 24, 50, 75 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, результати робіт із землеустрою та оцінки земель, в тому числі, документація із землеустрою, оформляються у паперовій та електронній формі і перевіряються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на відповідність встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа.
Відповідно до ст.ст. 22, 50, 55 Закону України Про землеустрій , землеустрій здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою. В склад документації із землеустрою включають рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою або розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом).
Згідно з вимогами п. а ч. 3 ст.122 Земельного кодексу України ( редакції Закону на час винесення розпоряджень ВРДА та укладання договорів оренди), районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
З розпорядження відповідача від 14.08.2007 № 1337 ( в яке у подальшому розпорядженням ВРДА Вінницької області від 03.07.2008 за № 1235 внесені зміни в частині зміни загального розміру земельних ділянок з 173,3 га на 135,9805 га ) винесеного на підставі розгляду заяви позивача про надання йому дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки для створення фермерського господарства судом установлено, що відповідач надав позивачу такий дозвіл та зобов`язав позивача замовити відповідній проектний землевпорядній організації виготовлення вищезазначеної документації та після її виготовлення подати на розгляд відповідача для прийняття рішення в межах компетенції.
З розпорядження ВРДА Вінницької області від 25.10.2011 за № 1129 судом установлено, що позивачу було затверджений проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду загальною площею 135,9805 га для створення та ведення фермерського господарства на території Майданської сільської ради, за межами населеного пункту; передано позивачу в оренду ці земельні ділянки в оренду загальною площею 135,9805 га та вирішено укласти між позивачем та відповідачем договір оренди на ці земельні ділянки.
Отже на підставі вищенаведеного судом установлено, що процедура надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачу з боку відповідача відповідало вимогам земельного законодавства.
Статтею 79-1 Земельного кодексу України визначено, що:
1. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
2. Формування земельних ділянок здійснюється:
- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;
- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
- шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом;
- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
3. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
4. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
5. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
6. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
7. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
8. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
9. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
10. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі....,
Згідно п. 2 Розділ VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Державний земельний кадастр (станом на липень 2015 року), земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Відповідно до вимог ст. 50 Закону України Про землеустрій , проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
З пункту 16 вищезазначених 12-ти договорів оренди , укладених на 49 років, судом установлено, що в них сторонами погоджено , що передача земельних ділянок за цими договорами в оренду здійснюється без розроблення проекту їх відведення.
Також судом установлено, що на час звернення позивачем до суду із даним позовом він не використовує ці земельні ділянки за призначенням, не сплачує орендну плату , оскільки відповідач не передав йому ці ділянки фактично, хоча їх передача юридично була закріплена у актах передачі без дати земельних ділянок підписаних сторонами ще у 2012 році без зазначення дати та місяця.
З наданої позивачем технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) позивачу ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства (договір № 9178 від 07.12.2017 замовник- Вінницька РДА), судом установлено , що вона виконана ДП Вінницький науково- дослідницькій проектний інститут землеустрою лише 04.01.2018 на земельну ділянку загальною площею 130,9282 га . З пояснювальної записки до цієї документи судом установлено, що в склад робот по договору № 9178 від 07.12.2017 входить розробка технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі на місцевості, а також встановлення меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості) та закріплення їх межовими знаками.
Отже судом достеменно установлено, що на час звернення позивача із даним позовом у вересні 2017 межі земельних ділянок переданих позивачу за цими 12 договорами оренди не були встановлені в натурі ( на місцевості) та не закріпленні межовими знаками; договори оренди були підписані сторонами без розроблення проекту їх відведення.Тобто до складання технічної документації із землеустрою -04.01.2018 земельні ділянки які є предметом договорів оренди не були сформовані в розумінні ст.79-1 ЗК України, а їх формування повинно було здійснюватися у порядку відведення земельної ділянки із земель державної та комунальної власності за Проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки згідно ст.55 закону Україна Про землеустрій .
Відповідно до положень, викладених в ст.5 ЦПК, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Згідно до положень, викладених в ч.ч.1,2 ст.14 ЦК України, цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
Позивач заявив позовні вимоги до суду в яких просить суд- усунути йому перешкоди у реалізації його прав на оренду землі та права використовувати за цільовим призначенням дванадцяти земельних ділянок, які є предметом договорів оренди землі від 02.12.2011 року, шляхом зобов`язати орендодавця- відповідача Державну районну адміністрацію Вінницького району, у продовж п`яти робочих днів з дати набуття законної сили рішення суду у даній цивільній справі виконати умови пунктів 17, 28.1 та 28.3 дванадцяти договорів оренди землі б/н від 02.12.2011 року по кожній з 12-ти земельних ділянок, які знаходяться на території Якушинецької сільської ради, Вінницького району за межами населених пунктів шляхом передачі вказаних земельних ділянок йому та підписання актів прийому-передачі земельних ділянок складених з урахуванням фактичних фізичних параметрів земельних ділянок визначених технічною документацією із землеустрою встановленню меж дванадцяти земельних ділянок, що надані в оренду громадянину ОСОБА_1 на умовах договорів оренди землі від 02.12.2011 року розробленої на підставі договору від 18.12.2017 року №9187 між року між РДА Вінницького району, державним підприємством "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою та ОСОБА_1 і, які зафіксовані у відповідних дванадцяти акті встановлення меж цих ділянок в натурі (на місцевості).
Суд вважає, що звертаючись до суду у вересні 2017 року з даним позовом позивач не довів перед судом належними, достатніми , допустимими та достовірними доказами , що відповідач перешкоджає йому реалізувати своє право на оренду цих земельних ділянок , а саме -використати їх за цільовим призначенням, як позивачем зазначено у позові, оскільки підписуючи у 2011 році ці договори оренди, в якій було закріплено у п.16 що сторонами погоджено , що передача земельних ділянок за цими договорами в оренду здійснюється без розроблення проекту їх відведення ( тобто відсутні встановлені межи в натурі таких ділянок), а також підписавши акти прийому -передачі земельних ділянок як додатка до цих договорів, позивач повинний був розуміти наслідки вчинення ним таких юридичних дій , зокрема, фактична не можливість використовувати такі земельні ділянки у подальшому протягом такого значного проміжку у часі за цільовим призначенням і як слідство не сплата орендної плати ; тощо, що визначено умовами цих договорів.
Отже, з урахуванням принципу добросовісності цивільних правовідносин та заборони суперечливої поведінки (п.6 ст. 3 ЦК України) зазначені доводи у позовні заяві в обґрунтування позову позивача слід вважати непереконливим та таким, що не є підставою для задоволення його позову.
Тому у задоволені позову слід відмовити.
За змістом норм ч. 1,2 ст. 141 ЦПК України , з урахуванням відмови у задоволенні заявленого позову, усі понесені у даній справі судові витрати покладаються на позивача. Керуючись ст. 141, 247, 258-259, 263-265, 273 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Вінницької районної державної адміністрації про усунення перешкод у реалізації прав на оренду землі та права користування земельними ділянками за цільовим призначенням, згідно договору оренди землі від 02.12.2011 року, шляхом зобов`язання вчинити певні дії , за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Якушинецька сільська рада Вінницького району Вінницької області,- відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено до Вінницького апеляційного суду через Вінницький районний суд Вінницької області протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи через Вінницький районний суд Вінницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складене 08.01.2020 .
Суддя: О.Б. Саєнко
Суд | Вінницький районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2020 |
Оприлюднено | 29.01.2020 |
Номер документу | 87182736 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вінницький районний суд Вінницької області
Саєнко О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні