ПОСТАНОВА
Іменем України
27 квітня 2020 року
Київ
справа №817/1390/17
адміністративне провадження №К/9901/51308/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області до Федерації професійних спілок Рівненської області про стягнення витрат, за касаційною скаргою Федерації професійних спілок Рівненської області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду у складі судді Зозулі Д.П. від 04 жовтня 2017 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії судів: Франовської К.С., Іваненко Т.В., Кузьменко Л.В. від 19 квітня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2017 року Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до суду з позовом, в якому просило стягнути з Федерації професійних спілок Рівненської області на його користь заборгованість по виплатах Пенсійного фонду на фінансування різниці між сумою пенсій, призначених згідно із Законом України Про наукову та науково-технічну діяльність , і сумою пенсій, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, в сумі 2378,43 грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року, позов задоволено.
Стягнуто з Федерації професійних спілок Рівненської області на користь Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області заборгованість по виплатах Пенсійного фонду на фінансування різниці між сумою пенсій, призначених згідно із Законом України Про науково-технічну діяльність , і сумою пенсій, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, в сумі 2378,43 грн.
3. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з обов`язку відповідача сплачувати різницю між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів. При цьому, заборгованість Федерації професійних спілок Рівненської області залишається несплаченою, що є підставою для задоволення позовних вимог.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Федерація професійних спілок Рівненської області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернулося із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами встановлено, що ОСОБА_1 , який працював на посаді інструктора та завідуючого відділом фізкультури і спорту Рівненської обласної ради профспілок, правонаступником якої є Федерація професійних спілок Рівненської області, перебуває на обліку в Рівненському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області та отримує пенсію, яка призначена відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність .
6. У зв`язку із виникненням у заборгованості в сумі 2378,43 грн витрат на виплату пенсії, що становить різницю між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, за період з травня по липень 2017 року позивачем на адресу відповідача направлялися повідомлення про сплату вказаної суми.
7. Оскільки Федерація професійних спілок Рівненської області у добровільному порядку вказану суму заборгованості не сплатила, Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до суду з цим позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга Федерації професійних спілок Рівненської області обґрунтована відсутністю правових підстав для задоволення позову, оскільки Федерація не має ніякого відношення до наукової та науково-педагогічної діяльності, а тому відсутні підстави для відшкодування різниці між сумою пенсії, призначеної згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, ОСОБА_1 .
9. У відзиві на касаційну скаргу Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області, посилаючись на законність постанови Рівненського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року та постанови Житомирського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року, просить у задоволенні касаційної скарги відмовити.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Закон України Про наукову і науково-технічну діяльність , у редакції на час виникнення спірних правовідносин, визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку у сфері наукової і науково-технічної діяльності, створює умови для провадження наукової і науково-технічної діяльності, задоволення потреб суспільства і держави у технологічному розвитку шляхом взаємодії освіти, науки, бізнесу та влади.
11. Відповідно до положень статті 1 цього Закону, наукова діяльність - інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання нових знань та (або) пошук шляхів їх застосування, основними видами якої є фундаментальні та прикладні наукові дослідження; наукова (науково-технічна) робота - наукові дослідження та науково-технічні (експериментальні) розробки, проведені з метою одержання наукового, науково-технічного (прикладного) результату. Основними видами наукової (науково-технічної) роботи є науково-дослідні, дослідно-конструкторські, проектно-конструкторські, дослідно-технологічні, технологічні, пошукові та проектно-пошукові роботи, виготовлення дослідних зразків або партій науково-технічної продукції, а також інші роботи, пов`язані з доведенням нових наукових і науково-технічних знань до стадії практичного використання; наукова (науково-дослідна, науково-технологічна, науково-технічна, науково-практична) установа (далі - наукова установа) - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, утворена в установленому законодавством порядку, для якої наукова та (або) науково-технічна діяльність є основною; основна діяльність наукових установ - проведення фундаментальних досліджень, прикладних наукових і науково-технічних (експериментальних) розробок, надання науково-технічних послуг, проведення наукової і науково-технічної експертизи, підготовка наукових кадрів, розвиток і збереження наукової інфраструктури.
12. Суб`єктами наукової і науково-технічної діяльності відповідно до статті 4 Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність є наукові працівники, науково-педагогічні працівники, аспіранти, ад`юнкти і докторанти, інші вчені, наукові установи, університети, академії, інститути, музеї, інші юридичні особи незалежно від форми власності, що мають відповідні наукові підрозділи, та громадські наукові організації.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
12. Нормами статті 37 Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , у редакції на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що держава встановлює для наукових (науково-педагогічних) працівників, які мають необхідний стаж наукової роботи, пенсії на рівні, що забезпечує престижність наукової праці.
13. Різниця між сумою пенсії, призначеної відповідно до цього Закону, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, на яку має право науковий працівник, фінансується:
для наукових (науково-педагогічних) працівників державних, комунальних наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів, а також інших наукових установ, які згідно із статтею 12 цього Закону включені до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, - за рахунок коштів державного бюджету з урахуванням надходжень від сплати єдиного внеску у розмірі, встановленому частиною дев`ятою статті 8 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування для цієї категорії працівників;
для наукових (науково-педагогічних) працівників інших наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів - за рахунок коштів цих установ, організацій, підприємств та закладів.
14. Постановою Кабінету Міністрів України № 372 від 24.03.2004 затверджено Порядок фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи (далі - Порядок №372).
15. Згідно з пунктами 2, 4 цього Порядку за рахунок коштів державного бюджету фінансується 50 відсотків різниці у розмірі пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації у розрахунку на одну особу. Інша частина фінансується за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів.
16. У разі ліквідації або зміни власника підприємства, установи, організації чи вищого навчального закладу III - IV рівнів акредитації різниця у розмірі пенсії фінансується за рахунок коштів їх правонаступників у порядку, що діяв стосовно цих підприємств, установ, організацій та закладів до моменту ліквідації або зміни власника.
17. Відповідно до пункту 5 Порядку, розмір витрат на фінансування різниці у розмірі пенсії за рахунок коштів державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації визначається у розрахунку на рік органами Пенсійного фонду до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з дня призначення пенсії відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , про що відповідному підприємству, установі, організації або закладу відразу надсилається повідомлення за зразком, що додається. Зазначені підприємства, установи, організації та заклади самостійно визначають суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховують органу Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням відповідні кошти для фінансування різниці у розмірі пенсії, призначеної у минулому та поточному роках.
18. Згідно з пунктом 8 Порядку у разі порушення строку сплати коштів, які спрямовуються на фінансування різниці у розмірі пенсії, органи Пенсійного фонду стягують відповідні суми у порядку, визначеному законодавством.
19. Пунктом 9 цього Порядку визначено, що різниця у розмірі пенсій наукових (науково-педагогічних) працівників недержавних наукових установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації фінансується за рахунок коштів цих установ, організацій та закладів згідно з пунктами 3 - 8 цього Порядку.
20. Таким чином, орган Пенсійного фонду України, який здійснює нарахування та виплату наукових пенсій працівникам наукових підприємств, установ, організацій, а також контролює розмір витрат на фінансування різниці у розмірі цих пенсій, має право направляти таким підприємствам, установам, організаціям повідомлення щодо фактичних виплат вказаних пенсій, їх розміру і наявної заборгованості відповідно до вимог Порядку.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
21. При ухвалені рішень суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що Федерація професійних спілок Рівненської області має відношення до наукової та науково-педагогічної діяльності, а тому Федерація відповідно до норм Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність повинна відшкодовувати різницю між сумою пенсії, призначеної згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, ОСОБА_1 .
22. Відповідно до пункту 1 розділу 1 Загальні положення статуту Федерації професійних спілок Рівненської області, остання є добровільним об`єднанням обласних організацій галузевих профспілок, первинних профспілкових організацій, що діють на території Рівненської області, які не мають обласних профспілкових органів.
23. Пунктом 11 розділу 2 Мета створення й основні завдання Федерації професійних спілок області статуту встановлено, що Федерація професійних спілок Рівненської області створена з метою здійснення представництва і захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок організацій Федерації професійних спілок Рівненської області на регіональному та загальнодержавному рівнях, координації та консолідації колективних дій членських організацій щодо захисту прав та інтересів членів профспілок в органах державної влади й місцевого самоврядування, у відносинах із роботодавцями, їх організаціями та об`єднаннями, а також із іншими громадськими організаціями, використовуючи всі форми й методи профспілкової боротьби.
24. Таким чином, діяльність Федерації профспілок Рівненської області не є ані науковою, ані науково-педагогічною діяльністю відповідно до сутності, визначеної Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , а тому у Федерації професійних спілок Рівненської області відсутні правові підстави для відшкодування різниці між сумою пенсії, призначеної згідно із Законом України Про наукову та науково-технічну діяльність , і сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, ОСОБА_1 .
25. Закон України Про наукову і науково-технічну діяльність не ставить у залежність виникнення обов`язку щодо відшкодування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до цього Закону, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, на яку має право науковий працівник, від факту призначення наукової пенсії.
26. Суд касаційної інстанції звертає увагу, що призначення ОСОБА_1 наукової пенсії не є предметом розгляду цієї справи.
27. Фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову та науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, на яку має право науковий працівник, здійснюється у відповідності до частини шостої статті 37 Закону України Про наукову та науково-технічну діяльність .
28. Постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004 року №257 затверджено Перелік посад наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації, перебування на яких дає право на призначення пенсії та виплату грошової допомоги у разі виходу на пенсію відповідно до статті 24 Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , яким визначені підприємства, установи, організації та вищі навчальні заклади, стаж роботи в яких надає право на призначення наукової пенсії.
29. Федерації профспілок до визначеного Переліку не входить, що унеможливлює відшкодування ними різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову та науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, на яку має право науковий працівник.
30. Відповідно до частини першої статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
31. З урахуванням викладеного, зважаючи на помилковість позиції судів попередніх інстанцій щодо наявності підстав для задоволення позову, колегія суддів дійшла висновку, що судові рішення попередніх інстанцій підлягають скасуванню та ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позову.
32. Частиною шостою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
33. Згідно абзацу першого частини п`ятої статті 139 вказаного Кодексу у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
34. Відповідно до платіжного доручення №1749 від 17 травня 2018 року відповідачем судовий збір за подання касаційної скарги сплачено у розмірі 4756,86 грн.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Федерації професійних спілок Рівненської області задовольнити.
Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року - скасувати.
Відмовити у задоволенні позову Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області до Федерації професійних спілок Рівненської області про стягнення витрат.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Федерації професійних спілок Рівненської області судові витрати у розмірі 4756,86 грн., сплачені згідно із платіжним дорученням №1749 від 17 травня 2018 року.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Судді: Я.О. Берназюк
І.В. Желєзний
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2020 |
Оприлюднено | 28.04.2020 |
Номер документу | 88958760 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні