КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
26 травня 2020 року м. Кропивницький Справа № 387/210/17
провадження № 2-іс/340/8/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.
розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні адміністративну справу
позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7-А, код ЄДРПОУ 20632802)
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 24.03.2017 року через представника ОСОБА_2 звернулася до Добровеличківського районного суду Кіровоградської області з адміністративним позовом до Добровеличківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.
Позов мотивовано тим, що ОСОБА_1 з 30.05.2007 року призначена пенсія за віком. Відповідач при обчисленні пенсії порушив норми Законів України "Про пенсійне забезпечення" та "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", обчислив пенсію не за весь період трудового стажу у 34 роки, а лише за 10 років, застосував коефіцієнт страхового стажу значно нижчий, ніж той, що передбачений чинним на той час законодавством, а при перерахунку пенсії у 2009 році врахував її заробітну плату не за календарний рік, який передує року перерахунку пенсії, а за 2007 рік, що також свідчить про порушення відповідачем норм закону. З цих підстав представник позивачки просив суд:
- визнати протиправними дії відповідача щодо призначення, нарахування та виплати пенсії ОСОБА_1 ;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії за період з 30.05.2007 року і по час здійснення такого перерахунку, з суворим дотриманням вимог чинного законодавства про пенсійне забезпечення.
Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 03.04.2017 року відкрито провадження в адміністративній справі за цим позовом.
Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 21.04.2017 року замінено первинного відповідача належним - Новоукраїнським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Кіровоградської області.
Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 02.06.2017 року поновлено строк звернення до суду з позовом, у якому позивачка, з урахуванням поданих уточнень, просила:
- визнати протиправними дії відповідача щодо призначення, нарахування та виплати пенсії;
- зобов`язати відповідача включити в розрахунок пенсії період роботи з 1976 року по 1982 рік, виходячи з довідки про доходи в зазначений період;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії за період з 30.05.2007 року і по час здійснення такого перерахунку, з суворим дотриманням вимог чинного законодавства про пенсійне забезпечення.
Постановою Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 02.06.2017 року позов ОСОБА_1 задоволено частково. Зобов`язано Новоукраїнське об`єднане управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області здійснити перерахунок та виплату їй пенсії за віком, включивши у розрахунок визначення пенсії період її роботи з 1976 рік по 1982 рік, та виходячи із доходів пенсіонера з установленим періодом визначити її на умовах, що є найбільш вигідними для неї. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 року за апеляційною скаргою представника позивачки скасовано постанову суду першої інстанції, позов ОСОБА_1 задоволено частково. Зобов`язано Новоукраїнське об`єднане управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за віком, включивши у розрахунок визначення пенсії період її роботи з 1976 по 1982 рік, та виходячи із доходів пенсіонера з установленим періодом визначити її на умовах, що є найбільш вигідними для неї, з 24.09.2016 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Позовні вимоги про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії за період з 30.05.2007 року по 23.09.2016 року (за межами шестимісячного строку звернення до суду) залишено без розгляду.
Не погоджуючись з цими рішеннями, представник позивачки у листопаді 2017 року подав на них касаційну скаргу.
Постановою Верховного Суду від 11.09.2019 року постанову Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 02.06.2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 року у даній справі скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції на новий розгляд.
За розпорядженням в.о. голови Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 08.01.2020 року адміністративну справу №387/210/17 на підставі пункту 4 частини 1 статті 29 КАС України передано на розгляд до Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області.
Ухвалою судді Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області від 17.01.2020 року вказану справу на підставі пункту 2 частини 1 статті 29 КАС України передано на розгляд до Кіровоградського окружного адміністративного суду.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.01.2020 року справу прийнято до провадження та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою замінено первісного відповідача у справі його процесуальним правонаступником - Головним управлінням Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (надалі - ГУ ПФУ в Кіровоградській області).
Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що пенсія за віком призначена позивачці у 2007 році відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", із правильним визначенням коефіцієнту заробітної плати, коефіцієнту страхового стажу, за найбільш вигідним для пенсіонера варіантом нарахування пенсії. Так, при первинному призначенні пенсії за заявою позивачки з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, автоматизованим способом виключено невигідні місяці страхового стажу з найбільш низьким коефіцієнтом заробітку, як це передбачено абзацом 3 частини 1 статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а саме за період з вересня 2003 року по травень 2007 року. У подальшому у вересні 2009 року, у серпні 2011 року, у січні 2016 року проводився перерахунок розміру пенсії позивачки з урахуванням страхового стажу, набутого після призначення пенсії. На виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 року у цій справі у листопаді 2018 року проведено перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1 з 24.09.2016 року з включенням до розрахунку заробітної плати періоду з червня 1977 року по травень 1982 року, як найбільш оптимального, та у грудні 2018 року виплачено заборгованість, яка виникла у зв`язку з таким перерахунком. Також відповідач стверджує, що позивачка пропустила строк звернення до суду з позовними вимогами про перерахунок і виплату пенсії з 30.05.2007 року, тож вимоги за період до 24.09.2016 року слід залишити без розгляду. У решті просив у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , досягнувши 55 років, через ІВО "Сільське життя", у якому вона працювала, у червні 2007 року звернулася до Управління Пенсійного фонду України в Добровеличківському районі із заявою про призначення їй пенсії за віком. У заяві позивачка просила при призначенні пенсії виключити з підрахунку заробітної плати періоди автоматизованим способом. (а.с. 222зв., т.1)
На момент призначення пенсії обраховано страховий стаж позивачки, який склав 37 років 8 місяців 22 дні (452 місяці). (а.с. 218, т.1) До нього включено періоди навчання з 01.09.1969 року по 22.07.1971 року, роботи з 02.08.1971 року по 16.08.2000 року в Добровеличківській типографії (у 1982 році реорганізована у виробничу дільницю Новоукраїнської міжрайонної типографії), з 17.08.2000 року по 31.05.2007 року в Добровеличківській редакції газети "Сільське життя" (перетворено в ІВО "Сільське життя"), підтверджені записами у трудовій книжці (а.с. 97 - 98, 221, т.1)
До заяви про призначення пенсії за віком додано довідки про заробітну плату (дохід) ОСОБА_1 , а саме довідки РВО "Новоукраїнські новини" про заробіток для обчислення пенсії за період з січня 1982 по грудень 1986 роки, з січня 1987 року по грудень 1991 року. Для підтвердження заробітної плати за період з 1 липня 2000 року відділом персоніфікованого обліку надані індивідуальні відомості про застраховану особу за 2000-2007 роки. (а.с. 228 - 236, т.1)
Відповідно до протоколу №3151 від 11.06.2007 року ОСОБА_1 з 30.05.2007 року призначено пенсію за віком на підставі статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". (а.с. 217зв., т.1)
Як свідчить розрахунок заробітку, для обчислення пенсії врахована заробітна плата позивачки за 143 місяці за періоди з квітня 1983 року по березень 1988 року (60 місяців) та з липня 2000 року по травень 2007 року (83 місяці) (а.с. 218 - 220, т.1) При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, з метою її оптимізації, автоматизованим способом виключено період у 45 місяців (10% від страхового стажу) з найбільш низьким коефіцієнтом заробітку, а саме з вересня 2003 року по травень 2007 року. Внаслідок цього індивідуальний коефіцієнт заробітної плати, розрахований за 98 місяців страхового стажу за період з квітня 1983 року по березень 1988 року та з липня 2000 року по серпень 2003 року, склав 0,89007.
З огляду на показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2006 рік - 928, 81 грн., заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії (Зп), обрахована в 826,71 грн. (928, 81 грн. х 0,89007).
Сума місяців страхового стажу (См) становила 452 місяці, а коефіцієнт страхового стажу (Кс), розрахований відповідно до статті 25 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (з урахуванням величини оцінки одного року страхового стажу 1%), склав 0,37667 (452 х 1%/12 х 100%).
Тож пенсія позивачки обрахована в 311, 40 грн. (826,71 грн. х 0,37667), а з урахуванням доплати до мінімального розміру (прожиткового мінімуму - 410, 06 грн.) у сумі 98, 66 грн. та доплати за 17 років понаднормативного стажу у розмірі 52, 94 грн. (311, 40 грн. х 1% х 17) загальний розмір пенсії з 30.05.2007 року склав 463 грн.
Позивачка, яка після призначення пенсії продовжувала працювати, у подальшому неодноразово зверталася за перерахунком пенсії з урахуванням страхового стажу та заробітної плати після призначення пенсії. Такий перерахунок пенсії проводився пенсійним органом з 01.08.2009 року за розпорядженнями №121242 від 05.08.2009 року, з 01.08.2011 року за розпорядженням №131242 від 03.08.2011 року, з 01.11.2013 року за розпорядженням №131242 від 18.10.2013 року, з 01.02.2016 року за розпорядженням №131242 від 25.01.2016 року. (а.с. 238 - 242, 245зв. - 249, т.1, а.с. 4зв. - 7, 8зв. - 14, т.2)
Зокрема, 22.01.2016 року ОСОБА_1 звернулася до УПФУ в Добровеличківському районі із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням додатково набутого страхового стажу та заробітної плати, яку вона отримала після попереднього перерахунку пенсії, якщо це вигідно. (а.с. 9зв., т.2) Страховий стаж склав 46 років 2 місяці 10 днів (554 місяці).
Як свідчить розпорядження №131242 від 25.01.2016 року, перерахунок проведено тільки з урахування додатково набутого страхового стажу, із заробітної плати (доходу), з якої була попередньо перерахована пенсія. Ця заробітна плата (996, 48 грн.) розрахована виходячи з передбаченого пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №327 від 23.04.2012 року "Про підвищення рівня соціального захисту населення" показника розміру середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузі економіки України, за 2007 рік (1197, 91 грн.) та з індивідуального коефіцієнту заробітної плати, визначеного при попередньому перерахунку пенсії (0,83185) та розрахованого із суми коефіцієнтів заробітної плати за період з квітня 1983 року по березень 1988 року та з липня 2000 року по липень 2011 року, з якого автоматично виключено період з квітня 2003 року по травень 2007 року з найбільш низьким коефіцієнтом заробітку. Експериментальний розрахунок показав, що врахування заробітної плати за періоди додатково набутого страхового стажу призвело б до зниження індивідуального коефіцієнту заробітної плати (0,69527) та є недоцільним.
Сума місяців страхового стажу становила 554 місяці, а коефіцієнт страхового стажу (Кс), розрахований відповідно до статті 25 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (з урахуванням величини оцінки одного року страхового стажу 1,35 %), склав 0,62325 (554 х 1,35%/12 х 100%).
Тож пенсія позивачки обрахована в 621,06 грн. (996,48 грн. х 0,62325), а з урахуванням доплати до мінімального розміру (прожиткового мінімуму - 1074 грн.) у сумі 452,94 грн., доплати за 26 років понаднормативного стажу у розмірі 161,48 грн. (621,06 грн. х 1% х 26), підвищення, передбаченого пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту населення" №327 від 23.04.2012 року, у розмірі 100 грн., загальний розмір пенсії з 01.02.2016 року склав 1335, 48 грн.
У січні 2016 року представник позивачки звернувся до органу пенсійного фонду зі заявою, у якій просив надати виписку з пенсійної справи ОСОБА_1 про призначення пенсії з інформацією про стаж і заробітну плату, які враховані при розрахунку пенсії. (а.с. 15зв., т.2)
Листами №2/В-11 від 08.02.2016 року, №2/В-11 від 16.02.2016 року, №61/В-11 від 04.03.2016 року заявнику надано роз`яснення щодо проведених розрахунків, застосованих коефіцієнтів та розміру пенсії, призначеної ОСОБА_1 з травня 2007 року та перерахованої у січні 2016 року. (а.с. 10 - 15, т.1, а.с. 14 зв.- 15, т.2)
Крім того, листом №384/В-21 від 13.01.2017 року представнику позивачки на його чергове звернення надано відповідь про розрахунки, які застосовувалися пенсійним органом при призначенні пенсії ОСОБА_1 та наступних перерахунках, пов`язаних зі збільшенням страхового стажу за заробітної плати. (а.с. 16, т.1)
Не погоджуючись з цими листами, позивачка 24.03.2017 року звернулася до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані інвалідами в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.
Частиною 1 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.
Згідно з частиною 2 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону. При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом. Розмір пенсії за віком, обчислений за раніше діючим законодавством, підвищується з дня набрання чинності цим Законом до дня її призначення в порядку, передбаченому частинами першою та другою статті 42 цього Закону.
За правилами статті 25 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачці) коефіцієнт страхового стажу, що застосовується для обчислення розміру пенсії, визначається із заокругленням до п`яти знаків після коми за формулою: Кс = См х Вс/100 % х 12, де: Кс - коефіцієнт страхового стажу; См - сума місяців страхового стажу; Вс - визначена відповідно до цього Закону величина оцінки одного року страхового стажу (у відсотках). За період участі тільки в солідарній системі величина оцінки одного року страхового стажу дорівнює 1 %, а за період участі в солідарній і накопичувальній системах пенсійного страхування - 0,8 %.
Відповідно до частини 1 статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачці) мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
За кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більше ніж на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому цієї частини.
Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії передбачений статтею 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до частини 1 цієї статті (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачці) для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.
За вибором особи, яка звернулася за пенсією, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу.
Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Відповідно до частини 2 статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачці) заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії; Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 + ... + Кз n); К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати (доходу) застрахованої особи.
Коефіцієнт заробітної плати (доходу) застрахованої особи за кожний місяць страхового стажу, який враховується при обчисленні пенсії, визначається за формулою: Кз = Зв : Зс, де: Кз - коефіцієнт заробітної плати (доходу) застрахованої особи; Зв - сума заробітної плати (доходу) застрахованої особи, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу); Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу).
Згідно з частиною 4 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачці) у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Статтею 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачці) було передбачено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії або про її відстрочення та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.
Відповідно до частини 4 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08.07.2011 року №3668-VI, який набрав чинності з 01.10.2011 року, та чинній на момент звернення позивачки за перерахунком пенсії у січні 2016 року) у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї статті, здійснюється не раніше дня, що настає за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
Чинна на той час редакція частини 1 статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачала, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами у період до 1 січня 2016 року або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року незалежно від перерв.
У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.
За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. Додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за інвалідом I групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до пунктів 8, 13 і 14 статті 11 цього Закону. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим, ніж 60 календарних місяців.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року №22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 року за №1566/11846, затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (надалі - Порядок №22-1).
Згідно з пунктом 1 Порядку №22-1 (у редакції, чинній на момент звернення позивачки на призначенням пенсії у 2007 році) заява про призначення пенсії працюючим громадянам і членам їх сімей (у зв`язку з втратою годувальника) та про відстрочку часу її призначення відповідно до Закону подається працівником (членом його сім`ї у зв`язку з втратою годувальника) до управління Пенсійного фонду України у районах, містах і районах у містах (далі - орган, що призначає пенсію) через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації (далі - посадова особа).
Пунктами 7, 14 Порядку №22-1 було передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: в) довідка про заробітну плату особи (додаток 1) за період страхового стажу, а починаючи з 01.07.2000 індивідуальні відомості про застраховану особу надаються відділом персоніфікованого обліку за формою згідно із додатком 2.
До заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу та заробітної плати після призначення пенсії, у зв`язку із зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами "б", "в", "ґ" пункту 7, пунктом 13.
Відповідно до пункту 17 Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або державними архівними установами.
У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.
Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не можуть служити документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Відповідно до пунктів 34, 35, 36 Порядку №22-1 посадова особа зобов`язана не пізніше місяця до дня досягнення працівником пенсійного віку письмово повідомити його про виникнення права на пенсію за віком, у тому числі на пільгових умовах.
Посадова особа у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 3), ознайомлює з ним особу, яка оформляється на пенсію (про що особа ставить свій підпис в поданні), і направляє до органу, що призначає пенсію, за місцезнаходженням підприємства, установи, організації або за місцем проживання (реєстрації) особи. Для забезпечення повноти відомостей про застраховану особу, якій призначається пенсія, подається комплект первинної звітності страхувальника до системи персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України за період після останнього звіту до дати подання заяви про призначення пенсії включно. У необхідних випадках надається допомога щодо одержання відсутніх у особи документів для призначення пенсії. У разі, якщо підготовлені не всі необхідні для призначення пенсії документи, до органу, що призначає пенсію, подаються наявні документи, а документи, яких не вистачає, подаються додатково у строки, передбачені пунктом 5 цього Порядку.
Орган, що призначає пенсію, надає: роз`яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій; у разі необхідності - бланки документів; допомогу особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії.
Судом установлено, що при первинному призначенні позивачці пенсії за віком у червні 2007 році та обчисленні її розміру врахована заробітна плата (дохід) за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, а саме за період з квітня 1983 року по березень 1988 року, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року, а саме за період з липня 2000 року по травень 2007 року, які підтверджені відповідними довідками та індивідуальними відомостями про застраховану особу.
Періоди роботи позивачки з 1976 року по 1982 року враховані до її страхового стажу, але заробітна плата за ці періоди не включена до заробітної плати (доходу), що врахований при розрахунку пенсії, оскільки на момент звернення за призначенням пенсії ні позивачка, ні підприємство, у якому вона на той час працювала, не подали до пенсійного органу документи про заробітну плату за ці періоди страхового стажу, набуті нею під час роботи у Добровеличківській типографії та Новоукраїнській міжрайонній типографії.
До Новоукраїнського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області довідка про заробітну плату ОСОБА_1 за період роботи з січня по грудень 1976 року, з квітня 1977 року по грудень 1979 року, за лютий, квітень 1980 року, з січня по грудень 1981 року надійшла лише у березні 2017 року від КП "ІВО "Сільське життя". (а.с. 80, 108 - 109, т.1)
Крім того, від трудового архіву виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради у квітні 2017 року надійшла архівна довідка про заробітну плату ОСОБА_1 у Новоукраїнській міжрайонній друкарні за період з січня 1982 року по грудень 1991 року. (а.с. 39 - 40, т.2)
Відповідно до пункту 1.7 Порядку №22-1 (в редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 року №13-1, чинній на момент звернення позивачки до суду з цим позовом) днем звернення за перерахунком пенсії, переведенням з одного виду пенсії на інший, поновленням виплати пенсії, виплатою недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами.
Згідно з пунктом 2.1 Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: 3) для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 3, 4 до Положення).
За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
Пунктом 2.7 Порядку №22-1 передбачено, що до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2 - 4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу.
Відповідно до пункту 2.10 Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.
Пунктом 3.3 Порядку №22-1 передбачено, що орган, що призначає пенсію, надає допомогу особам, зазначеним у пунктах 1.1 і 1.2 розділу I цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії.
Згідно з пунктом 4.1 Порядку №22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).
Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії й поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.
Відповідно до пункту 4.2 Порядку №22-1 при прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Відповідно до пункту 4.3 Порядку №22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу начальника управління щодо розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління.
Згідно з пунктом 4.7 Порядку №22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Частиною 3 статті 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (в редакції Закону України від 04.07.2013 року №406-VII) передбачено, що органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.
Відповідачем у квітні 2017 року проведено перевірку обґрунтованості та достовірності видачі довідки про заробітну плату №38 від 17.03.2017 року за період з 01.01.1976 року по 31.12.1981 року, виданої КП "ІВО "Сільське життя", про що складено акт №66 від 28.04.2017 року. Відповідно до цього акту відомості, зазначені у цій довідці про заробітну плату, перевірені та частково відповідають перевіреним документам. Рекомендовано КП "ІВО "Сільське життя" підготувати пояснення щодо розбіжностей в довідці про заробітну плату №38 від 17.03.2017 року та нову довідку. (а.с. 32 - 33, т.2)
У зв`язку з цим КП "ІВО "Сільське життя" була складена нова довідка №47 від 27.04.2017 року про заробітну плату для обчислення пенсії ОСОБА_1 , за формою, передбаченою додатком 1 до Порядку №22-1, за 1976 - 1981 роки. Відповідно до цієї довідки заробітна плата ОСОБА_1 , яка враховуються для обчислення пенсії, склала 0,09342 грн. (а.с. 31 зв., т.2)
Згодом КП "ІВО "Сільське життя" була складена нова довідка №206 від 07.11.2018 року про заробітну плату для обчислення пенсії ОСОБА_1 за 1976 - 1981 роки. Відповідно до цієї довідки заробітна плата ОСОБА_1 , яка для враховуються для обчислення пенсії, склала 0,09951 грн. (а.с. 53, т.2)
Також відповідачем у травні 2017 року проведено перевірку обґрунтованості видачі довідки про заробітну плату №01-10/15 від 21.04.2017 року за період з січня 1982 року по грудень 1991 року, виданої трудовим архівом виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради, про що складено акт №105 від 16.05.2017 року. Розбіжностей між довідкою та наданими на перевірку первинними документами не виявлено. (а.с. 41, т.2)
Відповідач, виконуючи постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 року, якою зобов`язано Новоукраїнське об`єднане УПФУ Кіровоградської області з 24.09.2016 року здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за віком, включивши у розрахунок визначення пенсії період її роботи з 1976 по 1982 рік, у листопаді 2018 року здійснив перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 24.09.2016 року. (а.с. 46 -47, т.2)
Згідно з абзацом 1 частини 1 статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (в редакції Закону України "Про внесення зміни до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" щодо порядку визначення заробітної плати для обчислення пенсії" від 29.03.2016 року №1043-VIII, який набрав чинності з 16.04.2019 року) для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв".
Абзацом 3 частини 1 цієї статті передбачено, що за вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. Додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за інвалідом I групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до пунктів 8, 13 і 14 статті 11 цього Закону. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим, ніж 60 календарних місяців.
Як свідчить розрахунок заробітку, для обчислення пенсії врахована заробітна плата позивачки за періоди з червня 1977 року по травень 1982 року (60 місяців) та з липня 2000 року по липень 2011 року (133 місяці). (а.с. 47зв. - 49, т.2) При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, автоматизованим способом, з метою її оптимізації виключено період у 55 місяців підряд (10 % страхового стажу) з найбільш низьким коефіцієнтом заробітку, а саме з грудня 2003 року по червень 2008 року. Внаслідок цього індивідуальний коефіцієнт заробітної плати, розрахований із суми коефіцієнтів заробітної плати за 138 місяців страхового стажу, врахованого при обчисленні пенсії, склав 0,84974.
При перерахунку застосовано показник розміру середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузі економіки України, за 2007 рік, як це передбачено пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 року №327 "Про підвищення рівня соціального захисту населення", який становив 1197, 91 грн. Тож заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії (Зп) обрахована в 1017, 91 грн. (1197, 91 грн. х 0,84974).
Сума місяців страхового стажу становила 554 місяці, а коефіцієнт страхового стажу (Кс), розрахований відповідно до статті 25 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (з урахуванням величини оцінки одного року страхового стажу 1,35 %), склав 0,62325 (554 х 1,35%/12 х 100%).
Тож на виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 року у листопаді 2018 року пенсія позивачки з 24.09.2016 року обрахована в 634,41 грн. (1017,91 грн. х 0,62325), а з урахуванням доплати до мінімального розміру (прожиткового мінімуму - 1074 грн.) у сумі 439, 59 грн., доплати за 26 років понаднормативного стажу у розмірі 164,95 грн. (634, 41 грн. х 1% х 26), підвищення, передбаченого пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту населення" №327 від 23.04.2012 року, у розмірі 100 грн., загальний розмір пенсії з 24.09.2016 року склав 1338, 95 грн.
Відповідно до пункту 4-3 розділі XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій від 03.10.2017 року №2148-VIII, яка застосовуються з 01.10.2017 року) пенсії, призначені відповідно до цього Закону до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій", з 1 жовтня 2017 року перераховуються із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1 %.
При здійсненні перерахунку пенсій відповідно до абзацу першого цього пункту використовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлений на 1 грудня 2017 року Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік", збільшений на 79 гривень.
З огляду на ці зміни у пенсійному законодавстві, з 01.10.2017 року пенсія позивачки обрахована із застосуванням єдиного показника середньої заробітної плати за 2014, 2015 та 2016 роки (3764,40 грн.), та величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%. Тож заробітна плата (дохід), з якої обчислюється пенсія (Зп) склала 3198, 76 грн. (3764, 40 грн. х 0,84974), коефіцієнт страхового стажу (Кс) склав 0,46167 (554 х 1%/12 х 100%), а пенсія - 1476, 77 грн. (3198, 76 грн. х 0,46167). З урахуванням доплати за 26 років понаднормативного стажу у розмірі 279,24 грн. (1074 грн. х 1% х 26), загальний розмір пенсії з 01.10.2016 року склав 1756, 01 грн. (а.с. 49зв. - 50, т.2)
Внаслідок проведеного перерахунку пенсії позивачці за період з 24.09.2016 року по 30.11.2018 року донараховано доплату у сумі 590, 60 грн., яка виплачена їй у грудні 2018 року. (а.с. 56, т.2)
Наведене свідчить, що після первісного розгляду справи змінилися фактичні обставини, оскільки відповідач на виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 року здійснив перерахунок пенсії ОСОБА_1 , врахувавши додатково подані довідки про заробітну плату (доходи) позивачки за періоди її роботи з 1976 року по 1982 роки.
Суд вирішує цей спір після того, як судом касаційної інстанції було скасовано вказану постанову апеляційного суду про часткове задоволення позову, яка набрала законної сили та фактично виконана.
Матеріали справи свідчать, що цей спір виник у зв`язку з неправильним, на думку позивачки, визначенням розміру її пенсії при її первинному призначенні у 2007 році та подальших перерахунках, останній з яких проведений у січні 2016 року, зокрема у зв`язку з тим, що при призначенні пенсії в підрахунок заробітної плати не враховано період роботи за 1976 року по 1982 рік, неправильно оптимізовано заробіток та не виключено із періоду, за який враховується заробіток, певні періоди страхового стажу, що, на думку позивачки, призвело до неправильного визначення індивідуального коефіцієнту заробітної плати, коефіцієнту страхового стажу та заниження розміру її пенсії. У зв`язку з цим позивачка у березні 2017 року звернулася до суду з цим позовом, у якому просила суд зобов`язати відповідача включити в розрахунок пенсії період роботи з 1976 року по 1982 рік, виходячи з довідки про доходи за цей період, та здійснити перерахунок та виплату пенсії з моменту її призначення у 2007 році.
Під час нового судового розгляду цієї справи, який розпочатий у січні 2020 року, позивачка не змінювала позовні вимоги у зв`язку зі зміною фактичних обставин, як це передбачено частиною 3 статті 47 КАС України.
Статтею 2 КАС України установлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частинами 1, 2 статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
На момент виникнення у позивачки права на позов діяли норми статті 99 КАС України (у чинній на той час редакції), які визначали тривалість і правила обчислення строку звернення особи до суду так само як і правила частин 1, 2 статті 122 КАС України, чинного на даний час.
Як вбачається з матеріалів справи, детальний розрахунок пенсії, призначеної у 2007 році та пізніше перерахованої з урахуванням страхового стажу та заробітної плати після призначення пенсії, надавався позивачці листами №2/В-11 від 08.02.2016 року, №2/В-11 від 16.02.2016 року, №61/В-11 від 13.04.2016 року. Тож на момент отримання цих листів позивачці було достеменно відомо про розрахунки, застосовані пенсійним органом при обчисленні розміру її пенсії. Не погоджуючись з такими розрахунками, стверджуючи, що пенсійним органом неправильно обчислено та розраховано показники формул визначення заробітної плати, коефіцієнту страхового стажу, наведених у статтях 25 та 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", позивачка до суду з цим позовом звернулася лише у березні 2017 року, пропустивши шестимісячний строк звернення до суду, установлений Кодексом адміністративного судочинства України.
Суд зазначає, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків для звернення до суду, якими чинне законодавство обмежує звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів. Це, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними.
Згідно з частиною 3 статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду передбачені статтею 123 КАС України.
Так, згідно з частинами 3, 4 статті 123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
Якщо після відкриття провадження у справі суд дійде висновку, що викладений в ухвалі про відкриття провадження у справі висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
Під час розгляду справи в Добровеличківському районному суді Кіровоградської області представник позивачки просив поновити строк звернення до суду щодо оскарження листа УПФУ в Добровеличківському районі №2/В-11 від 08.02.2016 року. (а.с. 50, т.1)
Між тим, лист УПФУ в Добровеличківському районі №2/В-11 від 08.02.2016 року не є рішенням пенсійного органу про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії, передбаченим частиною 5 статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Цей лист носить інформаційний характер та наданий у відповідь на звернення представника позивачки від 25.01.2016 року. (а.с. 14зв. - 15зв., т.2) Тож цей лист не є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні КАС України, який може бути предметом спору у суді.
На відсутності у справі заяви позивачки про поновлення строку звернення до суду щодо дій відповідача по призначенню пенсії з 30.05.2007 року наголошено у постанові Верховного Суду від 11.09.2019 року.
У зв`язку з цим, в ухвалі від 30.01.2020 року суд запропонував позивачці протягом 15 днів з дня отримання цієї ухвали подати до суду заяву про поновлення строку звернення до суду щодо дій відповідача при призначенні пенсії з 30.05.2007 року із зазначенням поважних причин такого пропуску.
Така заява позивачкою до суду не подана. У позові не наведені будь-які об`єктивні чи суб`єктивні обставини, які б позбавляли позивачку можливості звернутися до суду у межах шестимісячного строку, після того як вона дізналася про порушення своїх прав.
Як вказав Верховний Суд України у постановах від 01.03.2016 року (справа №21-3397а15), від 25.05.2016 року (справа №21-1249а16), спори у справах, пов`язаних з пенсійними виплатами, мають розглядатися у межах звернення до адміністративного суду, тобто в межах шестимісячного строку.
За таких обставин суд вважає, що у цьому позові, поданому до суду 24.03.2017 року, в межах строку звернення, встановленого ч.2 ст.122 КАС України, пред`явлено позовні вимоги, які стосуються дій та бездіяльності відповідача, що мала місце станом на 24.09.2016 року, а тому спірними є правовідносини, які виникли з цього часу. Отже, судовому розгляду підлягають позовні вимоги в межах шестимісячного строку звернення до суду, а судовому захисту підлягають порушені права позивачки з цього часу.
Пунктом 8 частини 1 статті 240 КАС України передбачено, що суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу.
Відтак, позовні вимоги, які стосуються рішень, дій та бездіяльності органів ПФУ, що мали місце у період з 30.05.2007 року по 23.09.2016 року (зокрема при призначенні позивачці пенсії з 30.05.2007 року та її перерахунках, проведених з 01.08.2009 року, з 01.08.2011 року, з 01.11.2013 року, з 01.02.2016 року у зв`язку зі збільшенням страхового стажу), слід залишити без розгляду на підставі ч.4 ст.123, п.8 ч.1 ст.240 КАС України у зв`язку з пропущенням строку звернення до суду, передбаченого ч.2 ст.122 КАС України, та за відсутності підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними. З цих же підстав слід залишити без розгляду похідні позовні вимоги про спонукання відповідача до вчинення дій за період з 30.05.2007 року по 23.09.2016 року.
У межах строку звернення до суду заявлені позовні вимоги про зобов`язання відповідача включити в розрахунок пенсії період роботи з 1976 року по 1982 рік, виходячи з довідки про доходи в зазначений період, та провести перерахунок та виплату пенсії за період з 24.09.2016 року.
Як установлено судом під час нового судового розгляду, на момент звернення позивачки до суду з позовом у березні 2017 року спір щодо відмови у врахуванні відповідачем при призначенні пенсії позивачки довідок про її заробіток за період з 1976 року по 1982 рік між сторонами ще не виник. Доказів того, що позивачка перед зверненням до суду з цим позовом подавала до пенсійного органу довідки про заробіток, отриманий нею за періоди роботи з 1976 по 1982 роки, а відповідач відмовився їх врахувати, матеріали справи не містять. Судом установлено, що такі довідки надійшли до пенсійного органу у березні - квітні 2017 року та у листопаді 2018 року.
Згодом ГУ ПФУ в Кіровоградській області, виконуючи постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 року у цій справі, яка набрала законної сили, у листопаді 2018 року провело перерахунок пенсії позивачки, починаючи з 24.09.2016 року, врахувавши додатково надані довідки про заробітну плату (доходи) позивачки за періоди її роботи з 1976 року по 1982 рік, та визначивши її на умовах, що є найбільш вигідними для неї.
При цьому відповідно до статті 40, 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" були враховано періоди роботи з найбільш високим коефіцієнтом заробітку за період з червня 1977 року по травень 1982 року та з липня 2000 року по липень 2011 року (з якого автоматизованим способом виключено період з грудня 2003 року по червень 2008 року), що призвело до збільшення індивідуального коефіцієнту заробітної плати з 0,83185 до 0,84974 та зростання розміру основної пенсії. Позивачці виплачено заборгованість, яка виникла у зв`язку з таким перерахунком, а пенсія після цього обчислювалася із урахуванням індивідуального коефіцієнту заробітної плати 0,84974.
Згідно з пунктом 8 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.
Отже, оскільки відповідачем пенсія позивачці перерахована з 24.09.2016 року відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", із правильним визначенням коефіцієнту заробітної плати та коефіцієнту страхового стажу, за найбільш вигідним для пенсіонера варіантом нарахування пенсії, тому провадження у справі в частині цих позовних вимог слід закрити на підставі п.8 ч.1 ст.238 КАС України.
Керуючись статтями 122, 123, 238, 240, 248, 256, 295 КАС України, суд -
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області в частині вимог про визнання протиправними дій та зобов`язання здійснити перерахунок та виплату пенсії з 30.05.2007 року по 23.09.2016 року включно, залишити без розгляду.
Провадження у справі в частині вимог ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про зобов`язання включити в розрахунок пенсії період роботи з 1976 року по 1982 рік, виходячи з довідки про доходи в зазначений період, та провести перерахунок та виплату пенсії за період з 24.09.2016 року закрити .
Копію ухвали направити учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала суду в частині закриття провадження у справі може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду, через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 15 - денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2020 |
Оприлюднено | 27.05.2020 |
Номер документу | 89457728 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Адміністративне
Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Гарбуз О. А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні