Постанова
від 02.03.2010 по справі 2-а-463-10
ПРОЛЕТАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДОНЕЦЬКА

Справа № 2-А-463/10

ПОСТАНОВА

іменем України

02 березня 2010 року. Пролетарський районний суд м. Донецька у складі:

головуючого судді Семіряд І.В.

при секретарі Ігнатової О.Ю.

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Донецьку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька про визнання неправомірною бездіяльності та зобов'язання зробити нарахування доплати до пенсії ,-

встановив:

Позивач звернувся до суду 21.01.2010 року з адміністративним позовом до Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька про зобов'язання зробити нарахування доплати до пенсії в якій вказав, що віднесений до категорії “Дитина війни”, а тому відповідно до ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни (№ 2195-15), який набрав чинності с 01.01.2006р. та Рішення Конституційного суду України від 09 липня 2007 року за справою № 6-рп (№ 1-29\2007р.) має право отримувати доплату до пенсії щомісячно в розмірі 30% від розміру мінімальної пенсії за віком. Ніяких доплат до пенсії відповідач - Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька не нараховував і не виплачував. Позивач просив поновити пропущений строк та зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька зробити нарахування до пенсії, як Дитині війни за період з 01.01.2006 року по 31.12.2009 року і забезпечити її виплату.

В судове засідання позивач не з'явився, надав заяву про розгляд справи у його відсутність в якій також підтримав заявлені позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, надав письмові заперечення проти позову в яких позовні вимоги позивача не визнав та просив в задоволенні позову відмовити, крім цього просив справу розглянути у їх відсутність (а.с.15).

Суд, перевіривши матеріали справи, вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до Закону України "Про соціальний захист дітей війни" до дітей війни віднесені особи, які є громадянами України та яким на час закінчення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 років.

Позивач ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, віднесений до категорії “Дитина війни”, що підтверджується копією посвідчення, з відповідною відміткою (а.с.8), у зв'язку з чим користується правами та пільгами, передбаченими Законом України Про соціальний захист дітей війни і перебуває на обліку в УПФУ в Пролетарському районі м. Донецька де і отримує пенсію за віком в тому числі і як дитина війни, про що свідчить довідка № 28 від 20.01.2010 року (а.с.9).

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" ( 2195-15), який набрав чинності з 01.01.2006 року, дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 % мінімальної пенсії за віком.

Дію даної статті на 2006 рік було зупинено Законом України від 20 грудня 2005 року, № 3235-4, внаслідок чого правильним вбачається за 2006 рік недоплачені суми не стягувати.

Відповідно до Закону України „Про державний бюджет України на 2007 рік” встановлено, що у 2007 році підвищення пенсії у відповідності до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни” виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких розповсюджується дії Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантіях їх соціального захисту”), в розмірі 50 % від розміру надбавки, встановленої для учасників війни. Встановлення ж мінімального розміру пенсії за віком надано лише у ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, так частиною першою цієї статті встановлено, що при наявності у чоловіків 25, а жінок 20 років страхового стажу мінімального розміру пенсії встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, втративши працездатність, а ч. 3 цієї статті встановлено, що мінімальний розмір пенсії за віком використовується виключно для встановлення розмірів пенсії, призначених відповідно до цього Закону.

Водночас ст. 7 цього Закону передбачено, що фінансове забезпечення соціальних гарантій, передбачених зазначеним законом, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України.

Відповідно до статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим законом ( 489-16 ), на 2007 рік зупинено, зокрема, дію статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".

Поряд з цим, 09.07.2007 року Конституційним Судом України у справі № 1-29/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) ухвалено Рішення № 6-рп/2007, відповідно до якого, визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення, зокрема, п. 12 ст. 71 Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік № 489-V від 19.12.2006 року.

Конституційний Суд України відзначив, що положеннями Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік не можуть скасовуватися чи змінюватися обсяги прав і обов'язків, пільг, компенсацій і гарантій громадян, передбачених іншими законами України, не можуть вноситися зміни, зупинятися дія чинних законів України, а також встановлюватися інше (додаткове) правове регулювання відносин, що є предметом інших законів України.

Постановляючи судове рішення у даній справі, суд виходить з того, що конституційні принципи, на яких базується здійснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, включаючи і право на пенсійне забезпечення, передбачені статтями 1, 3, частиною 2 статті 6, статтею 8, частиною 2 статті 19, статтями 22, 23, частиною 1 статті 24 Конституції України, набуте у сфері пенсійного забезпечення, не може бути скасоване, звужене. Правовою гарантією забезпечення державою даного права є виконання прийнятих на себе зобов'язань, виходячи з положень принципу верховенства права, закріпленого як статтею 8 Конституції України, так і статтею 8 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до положень ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Визначення прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України Про прожитковий мінімум від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Законом України „Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії” від 5 жовтня 2000 року № 2017-ІІІ, згідно статті 1 якого прожитковий мінімум використовується для визначення, у тому числі мінімального розміру пенсії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування ” встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Частиною 3 статті 4 даного Закону (в редакції Закону №2505–4 від 25 березня 2005 року, що діє з 31 березня 2005 року) передбачено, що прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіційних виданнях загальнодержавної сфери розповсюдження.

Статтею 62 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік” від 19 грудня 2006 року № 489-5, що набрав чинності з 1 січня 2007 року („Урядовий кур'єр” від 23 грудня 2006 року), був затверджений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила працездатність з 1 січня – 380 гривень, з 1 квітня – 387 гривень, з 1 жовтня – 395 гривень.

Зазначена стаття була змінена Законом України від 15 березня 2007 року №749-5 та існує в новій редакції з 28 березня 2007 року („Урядовий кур'єр” та „Голос України” від 28 березня 2007 року), якою прожитковий мінімум для особи, яка втратила працездатність, визначений з 1 січня – 380 гривень, з 1 квітня – 406 гривень, з 1 жовтня – 411 гривень. При цьому, зазначена стаття доповнена абзацом, яким передбачено встановити, що для визначення мінімального розміру пенсії за віком відповідно до абзацу першого частини 1 статті 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 1 квітня та з 1 жовтня 2007 року застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, визначений абзацом п'ятим частини першої цієї статті, збільшений на 1 %, що складає відповідно 410 грн. 06 коп. та 415 грн. 11 коп.

Таким чином, суд вважає, що з 9 липня 2007 року, тобто з моменту прийняття зазначеного рішення Конституційного Суду України, відповідно до статті 152 Конституції України, закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, відповідач має підвищити позивачу розмір пенсії, як дитині війни, тому вимоги позивача щодо нарахування зазначеної доплати за 2007 рік підлягають задоволенню саме з цієї дати.

Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік /п. 41 розділу 2 внесення змін до деяких законодавчих актів/ текст статті 6 викладено в такій редакції: Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ) (3551-12) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (3551-12) дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із законів.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними), положення статті 67 розділу I, пунктів 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7 пункту 19, пунктів 20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 пункту 35, пунктів 36-100 розділу II Внесення змін до деяких законодавчих актів України та пункту 3 розділу ІІІ Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України (107-17), в пункті 5 резолютивної частини якого визначено, що Положення Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України , визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення .

Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у часі, у зв'язку з прийняттям нової редакції статті 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни (підпункт 2 пункту 41 розділу ІІ Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України ), редакція зазначеної статті що існувала до 01 січня 2008 року втратила свою чинність. На підставі рішення Конституційного Суду України № 10-рп від 22.05.2008 року втратила чинність нова редакція статті 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , внаслідок чого відновлена попередня редакція закону.

28.05.2008 року Кабінетом Міністрів України була прийнята Постанова № 530 Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян , відповідно до пункту 8 якої встановлено, що дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня – 48,10 грн., з 01 липня – 48,20 грн., з 01 жовтня – 49,80 грн.

Статтею 58 Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів”, був затверджений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила працездатність з 1 січня – 470 гривень, з 1 квітня – 481 гривень, з 1 липня – 482 гривні, з 1 жовтня – 498 гривен.

Статтею 71 Закону України Про Державний бюджет України на 2009 рік встановлено те, що Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами .

Названа норма передбачає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітної плати.

Таким чином дія вказаної норми Закону не поширюється на спірні правовідносини, оскільки розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом України Про соціальний захист дітей війни залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Отже, нарахування та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного грошового довічного утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, повинні здійснюватися відповідно до норм Закону Україну Про соціальний захист дітей війни .

Крім того, постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.06.2009 року визнані незаконними пункти 8 та 15 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян в частині набрання вказаної постанови законної сили та встановлення того, що дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у твердих розмірах твердих сум.

Стосовно пропущення позивачем строку для звернення до суду з вказаним адміністративним позовом, встановленого ст. 99 КАСУ суд вважає можливим поновити позивачу пропущений вказаний строк, так як з матеріалів справи вбачається, що позивач перебуває в похилому віці, у зв'язку з віком, станом здоров я та правовою необізнаністю, позивач не мав можливості своєчасно дізнатися про порушене своє право, про що йому стало відомо з засобів масової інформації безпосередньо лише перед зверненням до суду з вказаним позовом.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за можливе визнати бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька щодо не нарахування підвищення до пенсії позивачу, як дитині війни, неправомірними та зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька зробити нарахування підвищення до пенсії в розмірі 30% від розміру мінімальної пенсії за віком, як дитині війни, з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року та з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року, з урахуванням фактично здійснених виплат (а.с.9).

В частині позовних вимог ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька “про зобов'язання зробити нарахування доплати до пенсії за період з 01.01.2006 року по 31.12.2006 року, з 01.01.2007 року по 09.07.2007 року, з 01.01.2008 року по 22.05.2008 року слід відмовити, так як вони не ґрунтуються на законі.

Також, відповідно до ст. 94 КАС України, з Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька, за рахунок Державного бюджету України, необхідно стягнути на користь позивача суму судового збору у розмірі 1 гривні 13 копійок, відповідно до обсягу задоволених позовних вимог.

Враховуючи вищенаведене, та керуючись ст.ст. 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254, Кодексу адміністративного судочинства України, суд –

постановив:

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька “про зобов'язання зробити нарахування доплати до пенсії” – задовольнити частково.

Поновити ОСОБА_1 пропущений процесуальний строк для звернення до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька “про зобов'язання зробити нарахування доплати до пенсії”.

Визнати неправомірною бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька по не нарахуванню щомісячної доплати до пенсії позивачу ОСОБА_1 як дитині війни за період з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 по 31.12.2008 року та з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року виходячи в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, встановленої ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з урахуванням встановленого законодавством прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька здійснити позивачу ОСОБА_1 нарахування підвищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, як дитині війни, з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року та з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленої ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з урахуванням встановленого законодавством прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність та фактично здійснених виплат.

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька “про зобов'язання зробити нарахування доплати до пенсії за період з 01.01.2006 року по 31.12.2006 року, з 01.01.2007 року по 09.07.2007 року, з 01.01.2008 року по 22.05.2008 року – відмовити.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька за рахунок Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 грн. 13 коп.

Заяву про апеляційне оскарження постанови суду може бути подано протягом десяти днів з дня проголошення постанови до Донецького апеляційного адміністративного суду через Пролетарський районний суд м. Донецька.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Пролетарський районний суд м. Донецька протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанову надруковано в нарадчій кімнаті в одному примірнику.

Суддя І.В.Семіряд

СудПролетарський районний суд м.Донецька
Дата ухвалення рішення02.03.2010
Оприлюднено16.05.2011
Номер документу8967890
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-463-10

Ухвала від 18.10.2010

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Яковенко В. С.

Постанова від 12.11.2010

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Яковенко В. С.

Постанова від 31.08.2010

Адміністративне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Кулеша Л. М.

Постанова від 20.09.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Ухвала від 28.12.2010

Адміністративне

Покровський районний суд Дніпропетровської області

Єланський Олег Геннадійович

Постанова від 13.05.2010

Адміністративне

Богодухівський районний суд Харківської області

Кузіна Надія Петрівна

Постанова від 02.03.2010

Адміністративне

Пролетарський районний суд м.Донецька

Семіряд Ігор Васильович

Постанова від 10.02.2010

Адміністративне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Литовка М. І.

Постанова від 04.02.2010

Адміністративне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Купавська Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні