Справа № 686/26904/19
Провадження № 1-кс/686/8320/20
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2020 року м. Хмельницький
Слідчий суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_1 , з участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Хмельницький клопотання слідчого другого слідчого відділу слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому ОСОБА_3 , погодженого з прокурором, про тимчасовий доступ до речей та документів, у кримінальному провадженні № 62018240000000032,
ВСТАНОВИВ:
26.06.2020 року слідчий другого слідчого відділу слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому ОСОБА_3 звернувся до суду з клопотанням, погодженим з прокурором відділу організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням, яке здійснюється слідчими ТУ Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому, що поширює свою діяльність на Чернівецьку область прокуратури Чернівецької області ОСОБА_4 про тимчасовий доступ до документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 ), з можливістю отримання належним чином завірених копій.
В обґрунтування даного клопотання слідчим зазначено, що 28.03.2019 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесені відомості, що можуть свідчити про те, що службові особи ІНФОРМАЦІЯ_1 протягом 2018 року, зловживаючи своїм службовим становищем, діючи в інтересах ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 » та всупереч інтересам служби, неналежним чином здійснювали перевірочні заходи пов`язані з підтвердженням правомірності формування ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 » у 2018 році сум бюджетного відшкодування ПДВ на суму понад 10 млн. грн., що призвело до неправомірного відшкодування ПДВ підприємству на вказану суму, чим спричинили тяжкі наслідки та розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні №6201824000000032.
Під час досудового розслідування кримінального провадження встановлено, що протягом 2018 року ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » до сум бюджетного відшкодування ПДВ були включені суми ПДВ сформовані по взаєморозрахунках з ФОП ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ). Із загальної суми ПДВ у розмірі 22220,5 тис.грн., що була відшкодована ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з бюджету на розрахунковий рахунок, понад 9 млн. грн. сформовано за рахунок придбання яблук у ФОП ОСОБА_5 .
Крім цього, в ході слідства встановлено, що у 2018 році податковий кредит з податку на додану вартість ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » сформовано за рахунок придбання товару «яблука свіжі органічні» від фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 ( АДРЕСА_3 ). Зокрема, ФОП ОСОБА_5 протягом 2018 року нібито реалізував товар « ІНФОРМАЦІЯ_3 » ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » у кількості 27428 т. на загальну суму 59,3 млн. грн., в т.ч. ПДВ 9,9 млн. грн. У свою чергу, ФОП ОСОБА_5 нібито здійснював збір яблук на територіях Чудейської ОТГ Сторожинецького району Чернівецької області, ІНФОРМАЦІЯ_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ІНФОРМАЦІЯ_7 у відповідності до укладених договорів про тимчасове використання багаторічних насаджень, що повністю спростовується зібраними в ході досудового розслідування доказами.
У ході проведення допитів голів вказаних ОТГ встановлено, що багаторічні насадження на балансі вказаних ОТГ не знаходяться, їхня кількість ніде не зафіксована, місце знаходження вказаних багаторічних насаджень яблук ніхто показати не може. Крім, зазначеного голови ОТГ спростували можливість збору на їх територіях яблук у кількості, про які зазначає ФОП ОСОБА_5 (до прикладу, згідно даних ОСОБА_5 на території ІНФОРМАЦІЯ_8 ним здійснено збір 6000 тонн яблук, на території Рожнівської ОТГ 15200 тонн яблук, на території Красноїльської ОТГ 1700 тонн яблук).
Таким чином, в діяльності ФОП ОСОБА_5 вбачаються фіктивність господарських операцій з придбання яблук, фіктивність господарських операцій щодо постачання яблук ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 », а також невідповідність податкової звітності ФОП ОСОБА_5 , поданої органам ДФС в 2018-2019 роках.
Крім цього, в ході досудового розслідування встановлено, що працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 , протягом 2018-2019 років здійснювалось відпрацювання заявлених до відшкодування ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » сум податку на додану вартість по операціях із контрагентами (в т.ч. із ФОП ОСОБА_5 ). В ході відпрацювання відбувалось листування з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 (в тому числі з оперативним управлінням), після чого проводились камеральні та документальні позапланові перевірки вказаного платника з питань достовірності декларування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника в банку.
Зокрема, протягом 2018-2019 років в рамках вказаного відпрацювання достовірності декларування сум бюджетного відшкодування ПДВ ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 скеровувались до структурних підрозділів ІНФОРМАЦІЯ_1 службові записки-запити для одержання інформації та документів, які можуть свідчити про можливі порушення платниками податків (в т.ч. ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 ») податкового законодавства, зокрема службові записки: від 21.06.2018 №56/вн/24-13-12-04, від 24.06.2018 №72/вн/24-13-12-04, від 21.08.2018 №84/вн/24-13-12-04, від 21.09.2018 №108/вн/24-13-12-04, від 23.10.2018 №137/вн/24-13-12-04, від 21.11.2018 № 152/вн/24-13-12-04, від 22.12.2018 року №165/вн/24-13-12-04, від 22.12.2018 року №166/вн/24-13-12-04, від 21.02.2019 року №28/вн/24-13-12-04, від 21.02.2019 року №29/вн/24-13-12-04).
В свою чергу, працівниками ІНФОРМАЦІЯ_10 в період з 01.01.2018 року по 30.08.2019 року, в тому числі на виконання вищевказаних службових записок управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 , здійснювалось відпрацювання фінансово-господарських операцій ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » із ФОП ОСОБА_5 , за результатами чого матеріали відпрацювання скеровувались службовими записками до управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 , в тому числі службовими записками: від 05.04.2018 №335/вн/26-13-21-05 з додатком на 8 аркушах, від 19.12.2018 №1146/вн/24-13/21-05.
Однак, працівники управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 під час проведення камеральних та документальних позапланових перевірок ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з питань достовірності декларування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника в банку, достовірно знаючи про ризиковість фінансово-господарських операцій між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та ФОП ОСОБА_5 , всупереч інтересам служби, зловживаючи своїм службовим становищем, не вжили заходів з належного відпрацювання вказаних взаєморозрахунків відносно ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та безпідставно здійснили підтвердження сум бюджетного відшкодування ПДВ по взаєморозрахунках із ФОП ОСОБА_5 у сумі понад 9 млн.грн.
Зокрема, відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з питань достовірності декларування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника в банку здійснювали наступні працівники управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 : головний державний ревізор-інспектор ОСОБА_6 , головний державний ревізор-інспектор ОСОБА_7 , а також іншими, на даний час не встановленими працівниками відділу контролю за відшкодуванням ПДВ управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 . А контроль за виконанням проведених контрольно-перевірочних заходів стосовно ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » здійснювали їх безпосередні керівники, а саме: начальник відділу контролю за відшкодуванням ПДВ - ОСОБА_8 ; начальник управління податків і зборів з юридичних осіб - ОСОБА_9 .
Відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №537 «Про утворення територіальних органів ІНФОРМАЦІЯ_11 », від 20.10.2011 №1074 «Про затвердження Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади», ІНФОРМАЦІЯ_12 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) є правонаступником ІНФОРМАЦІЯ_13 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ).
Під час досудового розслідування з метою встановлення обставин по відпрацюванню працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 операцій між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та ФОП ОСОБА_5 за період 2018-2019 років, виникла необхідність у проведенні тимчасового доступу до речей та документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_1 , а саме:
1.Матеріалів камеральних та документальних позапланових перевірок ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з питань законності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника в банку за 2018-2019 роки: 1) наказів та направлень на перевірки; 2)актів, довідок складених за результатами проведених перевірок зі всіма супутніми матеріалами до них та податкових повідомлень-рішень; 3)повідомлень платнику про відмову у прийнятті податкової декларації або уточнюючого розрахунку.А також електронних примірників вищевказаних матеріалів перевірок стосовно ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з питань законності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника в банку за 2018-2019 роки, які знаходяться в ІТС «Податковий блок».
2. Матеріалів проведених зустрічних звірок з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (запитів до платника, а також листів-відповідей платника з наданими письмовими поясненнями та підтверджуючими документами).
3.Матеріалів службового листування управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 із структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 стосовно відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за 2018-2019 роки (в тому числі службових записок: від 21.06.2018 №56/вн/24-13-12-04, від 24.06.2018 №72/вн/24-13-12-04, від 21.08.2018 №84/вн/24-13-12-04, від 21.09.2018 №108/вн/24-13-12-04, від 23.10.2018 №137/вн/24-13-12-04, від 21.11.2018 № 152/вн/24-13-12-04, від 22.12.2018 №165/вн/24-13-12-04, від 22.12.2018 №166/вн/24-13-12-04, від 21.02.2019 №28/вн/24-13-12-04, від 21.02.2019 №29/вн/24-13-12-04), та службових записок від оперативного управління: від 05.04.2018 №335/вн/26-13-21-05, від 19.12.2018 №1146/вн/24-13/21-05), а також інших документів службового листування управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 із структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за 2018-2019 роки. А також електронних примірників документів службового листування працівників управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 із структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 стосовно відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за 2018-2019 роки, які знаходяться в АС «Управління документами».
4.Інших матеріалів перевірки (відпрацювання) ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », яке здійснювалось працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 по операціях з контрагентами (в т.ч. із ФОП ОСОБА_5 ) за період з 01.01.2018 по 30.08.2019, а також документи (листування з будь-якими органами влади, підприємствами, установами, організаціями, суб`єктами господарювання з питань пов`язаних із фінансово-господарською діяльність ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за вищевказаний період).
5.тимчасовий доступ з можливістю огляду та виготовлення копій документів в паперовому та електронному вигляді до ресурсів АС «Управління документами» управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо перевірки дотримання вимог законодавства ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » по операціях контрагентами (в т.ч. із ФОП ОСОБА_5 ) за 2018-2019 роки, листування управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 з іншими юридичними особами та структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 ( в тому числі з ІНФОРМАЦІЯ_14 ) за період 2018-2019 років щодо здійснення зазначених перевірок (відпрацювання), а також до комп`ютерів, електронних та магнітних носіїв інформації, електронних інформаційних ресурсів (електронних поштових скриньок, меседжерів) управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яких зафіксована діяльність щодо ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », ФОП ОСОБА_5 , та наявні зазначені вище документи в електронному вигляді в тому числі в АС «Управління документами», які можуть мати значення для кримінального провадження щодо вчинення протиправних дій.
Тимчасовий доступ до речей та документів по відпрацюванню працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » по операціях із ФОП ОСОБА_5 за 2018-2019 роки здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду в порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України.
Речі та документи до яких планується отримати тимчасовий доступ знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 (так як у правонаступника ІНФОРМАЦІЯ_1 ) та мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, а саме в ході досудового розслідування необхідно отримати та дослідити усі документи по відпрацюванню протягом 2018-2019 років службовими особами ІНФОРМАЦІЯ_1 ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » по взаємовідносинах з контрагентами (в тому числі і по взаємовідносинах із ФОП ОСОБА_5 ), що в подальшому надасть можливість проаналізувати та дослідити правомірність дій працівників ІНФОРМАЦІЯ_10 та працівників управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 під час проведення відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 ».
Підставою вважати, що документи до яких планується отримати тимчасовий доступ знаходяться в ІНФОРМАЦІЯ_15 за адресою: АДРЕСА_1 , є те, що відповідно до наявних матеріалів кримінального провадження, відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » по взаємовідносинах з контрагентами (в тому числі і по взаємовідносинах із ФОП ОСОБА_5 ) протягом 2018-2019 років проводилося безпосередньо службовими особами ІНФОРМАЦІЯ_1 , в тому числі і працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Необхідність застосування саме такого заходу забезпечення кримінального провадження обумовлюється тим, що іншим шляхом не представляється можливим отримати доступ до речей та документів по відпрацюванню працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » по взаємовідносинах з контрагентами (в тому числі і по взаємовідносинах із ФОП ОСОБА_5 ) протягом 2018-2019 років.
Слідчий в судове засідання не з`явився, проте подав заяву з проханням про проведення розгляду даного клопотання без його участі, в якому він підтримує подане клопотання та просить його задовольнити. Також слідчий просить проводити розгляд клопотання без участі представників ІНФОРМАЦІЯ_12 .
Дослідивши матеріали клопотання, суд приходить до висновку, що воно підлягає задоволенню з наступних підстав.
Слідчим наведено підстави, передбачені ч.2, 5 ст.163 КПК України, зокрема, що документи, доступ до яких просить надати слідчий, в сукупності з іншими речами та документами кримінального провадження, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, існує загроза знищення вказаних документів, тому слідчий суддя розглядає клопотання слідчого без виклику особи, у володінні якої знаходяться вказані документи.
Враховуючи викладене, з метою забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування, є всі підстави для надання дозволу на тимчасовий доступ до речей та документів, в зв`язку з чим клопотання слідчого підлягає задоволенню, оскільки іншими способами встановити та довести обставини, які передбачається з`ясувати за допомогою цих документів, неможливо.
Керуючись ст.ст.163, 164 КПК України,-
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання слідчого другого слідчого відділу слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому ОСОБА_3 задовольнити.
Надати дозвіл слідчим слідчої групи ОСОБА_3 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , прокурорам групи прокурорів ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 та ОСОБА_4 тимчасовий доступ до речей та документів з можливістю отримання належним чином завірених копій по відпрацюванню протягом 2018-2019 років працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 ТОВ СО`ОК» по операціях із контрагентами (в тому числі з ФОП ОСОБА_5 ), а саме:
1. матеріалів камеральних та документальних позапланових перевірок ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з питань законності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника в банку за 2018-2019 роки: 1) наказів та направлень на перевірки; 2 актів, довідок складених за результатами проведених перевірок зі всіма супутніми матеріалами до них та податкових повідомлень-рішень; 3) повідомлень платнику про відмову у прийнятті податкової декларації або уточнюючого розрахунку. А також електронних примірників вищевказаних матеріалів перевірок стосовно ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з питань законності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника в банку за 2018-2019 роки, які знаходяться в ІТС «Податковий блок».
2. Матеріалів проведених зустрічних звірок з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (запитів до платника, а також листів-відповідей платника з наданими письмовими поясненнями та підтверджуючими документами).
3. Матеріалів службового листування управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 із структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 стосовно відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за 2018-2019 роки (в тому числі службових записок: від 21.06.2018 №56/вн/24-13-12-04, від 24.06.2018 №72/вн/24-13-12-04, від 21.08.2018 №84/вн/24-13-12-04, від 21.09.2018 №108/вн/24-13-12-04, від 23.10.2018 №137/вн/24-13-12-04, від 21.11.2018 № 152/вн/24-13-12-04, від 22.12.2018 року №165/вн/24-13-12-04, від 22.12.2018 року №166/вн/24-13-12-04, від 21.02.2019 року №28/вн/24-13-12-04, від 21.02.2019 року №29/вн/24-13-12-04), та службових записок від оперативного управління: від 05.04.2018 №335/вн/26-13-21-05, від 19.12.2018 №1146/вн/24-13/21-05), а також інших документів службового листування управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 із структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за 2018-2019 роки. А також електронних примірників документів службового листування працівників управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 із структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 стосовно відпрацювання ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за 2018-2019 роки, які знаходяться в АС «Управління документами».
4. Інших матеріалів перевірки(відпрацювання) ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », яке здійснювалось працівниками управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 по операціях з контрагентами (в т.ч. із ФОП ОСОБА_5 ) за період з 01.01.2018 по 30.08.2019, а також документи (листування з будь-якими органами влади, підприємствами, установами, організаціями, суб`єктами господарювання з питань пов`язаних із фінансово-господарською діяльність ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за вищевказаний період).
5. Тимчасовий доступ з можливістю огляду та виготовлення копій документів в паперовому та електронному вигляді до ресурсів АС «Управління документами» управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо перевірки дотримання вимог законодавства ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » по операціях з контрагентами (в т.ч. із ФОП ОСОБА_5 ) за 2018-2019 роки, листування управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 з іншими юридичними особами та структурними підрозділами ІНФОРМАЦІЯ_1 ( в тому числі з ІНФОРМАЦІЯ_14 ) за період 2018-2019 років щодо здійснення зазначених перевірок (відпрацювання), а також до комп`ютерів, електронних та магнітних носіїв інформації, електронних інформаційних ресурсів (електронних поштових скриньок, меседжерів) управління податків і зборів з юридичних осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яких зафіксована діяльність щодо ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », ФОП ОСОБА_5 , та наявні зазначені вище документи в електронному вигляді в тому числі в АС «Управління документами», які можуть мати значення для кримінального провадження щодо вчинення протиправних дій.
Службовим особам ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 ) забезпечити тимчасовий доступ та надати можливість отримати вищезазначені документи.
Ухвала діє по 30 липня 2020 року.
Відповідно до ст.166 КПК України у разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями цього Кодексу з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя Хмельницького
міськрайонного суду ОСОБА_1
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2020 |
Оприлюднено | 05.06.2024 |
Номер документу | 90184598 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Колієв С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні