Рішення
від 14.08.2020 по справі 925/854/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2020 року Справа № 925/854/20

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді - Васяновича А.В., розглянувши у письмовому провадженні справу

за позовом Родниківської сільської ради, с. Родниківка, Уманського району,

Черкаської області

до фізичної особи - підприємця Гриценка Петра Васильовича,

с. Родниківка, Уманського району, Черкаської області

про стягнення 196 792 грн. 68 коп.

без повідомлення (виклику) учасників справи

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Черкаської області з позовом звернулася Родниківська сільська рада до фізичної особи - підприємця Гриценка Петра Васильовича про стягнення 196 792 грн. 68 коп. безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу).

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 08 липня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

У визначені законом строки клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.

Відповідач відзиву на позов суду не надав, ухвалу суду про відкриття провадження у справі отримав 16 липня 2020 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

У п. 2 прикінцевих та перехідних положень

Закону від 18 червня 2020 року №731-ІХ встановлено, що процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 4 розділу Х "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України, пункту 3 розділу ХІІ "Прикінцеві положення" Цивільного процесуального кодексу України, пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом .

Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.

Проте, відповідних заяв від відповідача до суду не надходило.

Відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи та дослідивши докази, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити повністю виходячи з наступного:

Звертаючись до суду з позовом про стягнення безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу) у розмірі 196 792 грн. 68 коп. внаслідок безоплатного користування відповідачем земельною ділянкою, позивач в обґрунтування своїх вимог посилався на приписи ст. 1212 ЦК України та зазначав, що земельна ділянка площею 0,4840 га по вул. Київській,87/90, с. Родниківка, Уманського району, Черкаської області використовується відповідачем з порушенням вимог земельного законодавства. Документи, що посвідчують право власності або право користування земельної ділянки за період з 17 жовтня 2013 року по даний час у відповідача відсутні.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено господарським судом під час її розгляду, 17 жовтня 2011 року між Родниківською сільською радою (орендодавець) та фізичною особою - підприємцем Гриценком Петром Васильовичем було укладено договір оренди земельної ділянки.

Згідно п.1. договору орендодавець, на підставі рішення сесії сільської ради №12-5/VІ від 16 вересня 2011 року зобов`язався надати, а орендар прийняти в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,4840 га, в тому числі: 0,0300 га під будівлями, 0,4540 га під двором із земель комерційного призначення Родниківської сільської ради для обслуговування існуючого кафе, яка знаходиться за адресою: вул. Київська,87/90, с. Родниківка, Уманського району, Черкаської області .

В оренду передається одна земельна ділянка, кадастровий номер: 7124386700:01:001:0001 загальною площею 0,4840 га, в тому числі 0,0300 га під будівлями, 0,4540 га під двором із земель комерційного призначення Родниківської сільської ради, що розташована за адресою: с. Родниківка, вул. Київська, буд. 87/90 Уманського району Черкаської області (п. 2.1. договору).

Згідно п. 2.2 договору на земельній ділянці знаходяться об`єкт нерухомого майна - нежитлова будівля, кафе, що належить на праві власності Гриценку Петру Володимировичу згідно договору купівлі-продажу, посвідченого 18 квітня 2006 року приватним нотаріусом Уманського районного нотаріального округу Черкаської області Поліщук Н.М. за реєстровим № 1297 та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, що зареєстрований Уманським виробничим підрозділом Черкаського обласного об`єднаного бюро технічної інвентаризації 04 травня 2006 року, номер витягу: 10554047, реєстраційний номер: 2193200, номер запису: 45 в книзі №1, а також самовільно збудовані прибудова до кафе площею 99,6 кв. м, мансандра 156,3 кв.м, будинок охорони 67,03 кв.м.

Договір було укладено на 1 рік з 17 жовтня 2011 року по 17 жовтня 2012 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 3.1. договору).

Договором про внесення змін та доповнень до вищевказаного договору від 04 жовтня 2012 року договір оренди було продовжено до 17 жовтня 2013 року.

Після внесених змін розмір орендної плати становив 10% від

нормативної грошової оцінки земельної діялнки, яка на момент укладання додаткової угоди складала 258 243 грн. 81коп.

Термін дії вищезазначеного договору оренди закінчився 17 жовтня 2013 року.

Позивач зазначав, що на даний час земельна ділянка використовується відповідачем без оформлення права користування.

23 грудня 2013 року Родниківською сільською радою було прийнято рішення №37-25/VІ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки в оренду площею 0,3800 га ФОП Гриценку Петру Васильовичу в селі Родниківка по вул. Київська, 87/90 " яким було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 0,3800 га за адресою: село Родниківка,вул. Київська, 87/90 із земель комерційного призначення, для обслуговування нежитлових будівель на які визначено право власності, з врахуванням зменшення орендної площі за рахунок площ занятих під об`єктами, на які відсутні правовстановлюючі документи та дозволи на будівництво .

Рішенням Родниківської сільської ради № 35-27/VІІ від 25 червня 2018 року "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки в оренду громадянину Гриценку Петру Васильовичу в селі Родниківка по вулиці Київська, 87/ 90 " надано дозвіл громадянину Гриценку Петру Васильовичу на розробку проекту землеустрою, щодо передачі частини земельної ділянки з кадастровим номером 7124386700:01:001:1659 орієнтовною площею 0,3840 га, яка знаходиться за адресою: село Родниківка, Уманський район, Черкаська область по вул. Київській, 87/90, що використовується в комерційних цілях із земель Родниківської сільської ради, для обслуговування нежитлових будівель на які зареєстровано право власності за мінусом площ занятих самовільно збудованими об`єктами .

Також було надано дозвіл на укладання договору оренди з громадянином Грипиком Петром Васильовичем на частину земельної ділянки з кадастровим номером 7124386700:01:001:1659 орієнтовною площею 0.3840 га, яка знаходиться за адресою: село Родниківка, Уманський район, Черкаська область по вулиці Київській. 87/90, що використовуються в комерційних цілях із земель Родниківської сільської ради, для обслуговування нежитлових будівель на які зареєстровано право власності за мінусом площ занятих самовільно збудованими об`єктами. Терміном договору оренди 5 років, з орендною платою за земельну ділянку площею 0.3840 га в розмірі 12 % від нормативно грошової оцінки землі. Вирішено провести нарахування орендної плати з моменту закінчення дії попереднього договору оренди за період з 17 жовтня 2013 року, а громадянину Гриценку Петру Васильовичу укласти договір оренди землі з Родниківською сільською радою та провести державну реєстрацію земельної ділянки в установленому законом порядку.

Позивач стверджував, що листом № 636/02-11 від 31 липня 2018 року Родниківською сільською радою було повідомлено Гриценка П.В. відносно вжиття заходів та прийняття мір по оформленню права користування земельною ділянкою.

Розрахунок збитків проводився відповідно до Положення про порядок визначення та відшкодування Родниківській сільській раді, збитків заподіяних внаслідок використання земельної ділянки без оформлених документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону, самовільного зайняття земельної ділянки та використання земельної ділянки з порушенням законодавства, затвердженого рішенням сесії Родниківської сільської ради від 18 вересня 2018 року №37-16/VІІ .

20 вересня 2018 року відповідачу було вручено лист-повідомлення № 749/02-11 від 19 вересня 2018 року про необхідність прийняти участь в засіданні комісії по визначенню та відшкодуванню збитків у сфері земельних відносин, яке відбулося 28 вересня 2018 року, за наслідком якого було складено акт обстеження земельної ділянки №1 від 28 вересня 2018 року та акт щодо визначення та відшкодування збитків у сфері земельних відносин № 1 від 28 вересня 2018 року з розрахунком збитків .

Рішенням сесії Родниківської сільської ради від 19 жовтня 2018 року № 38-2/VІІ було затверджено акт щодо визначення та відшкодування збитків у сфері земельних відносин №1 від 28 вересня 2018 року. Загальний розмір збитків завданих Родниківській сільській раді становить 287 567 грн. 68 коп., за використання земельної ділянки Гриценком П.В. без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: село Родниківка, Уманський район, Черкаська область, вул. Київська. 87/90, кадастровий номер 7124386700:01:001:1659, площа 0.4840 га.

Листом №890/02-11 від 23 жовтня 2018 року відповідачу було запропоновано добровільно відшкодувати Родниківській сільській раді Уманського району Черкаської області визначені збитки за використання земельної ділянки з порушенням норм земельного законодавства в межах позовної давності.

За відсутності повідомлення про вручення листа дане звернення з додатками було вручено особисто Гриценку П.В. 30 жовтня 2018 року сільським головою Яремчук Р.А. та землевпорядником сільської ради Кулинич І.А.

Позивач просив суд стягнути з відповідача лише 196 792 грн. 68 коп. як безпідставно збережених коштів із розрахунку 10% від нормативно грошової оцінки землі з урахуванням її індексації за попередні періоди.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно зі ст. 80 ЗК України суб`єктом права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.

Частиною 2 ст. 83 ЗК України передбачено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності, а також земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування .

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" однією з форм місцевого самоврядування є представництво спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно з п.п.1 п. "б" ч. 1 ст. 33 зазначеного Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель.

Пунктом 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до виключної компетенції міських рад відносяться регулювання земельних відносин.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 ЗК України).

Відповідно до ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.

Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Судом враховано, що регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

За змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Предметом позову в цій справі є стягнення безпідставно збережених коштів (неодержаного доходу) за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій розміщені об`єкти нерухомості відповідача.

Відтак суд вважає, що до моменту належного оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташовані ці об`єкти, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди (закінчення строку дії договору і не укладання додаткової угоди на новий строк) та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

При цьому судом враховано відповідний висновок Великої Палати Верховного Суду від 20 листопада 2018 року зі справи №922/3412/17.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідачем всупереч ч. 1 ст. 74, ст. ст. 76, 77 ГПК України під час розгляду справи не було доведено факту належного оформлення права користування земельною ділянкою на якій розташовані його об`єкти нерухомості.

Відповідач не спростував доводи позивача стосовно того, що попередній договір оренди землі припинив свою дію 17 жовтня 2013 року і на новий строк продовжений не був.

Доказів, що підтверджують сплату коштів за користування землею з 17 жовтня 2013 року матеріали справи не містять.

Розрахунок наданий позивачем суду відповідач належними доказами також не спростував та про застосування судом позовної давності не заявляв.

Таким чином з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 196 792 грн. 68 коп. безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу) в межах заявлених позивачем вимог.

Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.

На підставі викладеного, та керуючись ст. ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з фізичної особи - підприємця Гриценка Петра Васильовича, АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 на користь Родниківської сільської ради, вул. Київська, 50, с. Родниківка, Уманського району, Черкаської області, ідентифікаційний код 26261488 - 196 792 грн. 68 коп. безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу) та 2 951 грн. 89 коп. судового збору.

Видати відповідний наказ після набрання рішення законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.

Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.

Повне рішення складено 14 серпня 2020 року.

Суддя А.В.Васянович

Дата ухвалення рішення14.08.2020
Оприлюднено14.08.2020
Номер документу90962030
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 196 792 грн. 68 коп. без повідомлення (виклику) учасників справи

Судовий реєстр по справі —925/854/20

Ухвала від 06.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 26.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 23.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Постанова від 12.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 11.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 31.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Судовий наказ від 17.03.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Постанова від 10.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Постанова від 10.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 12.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні