Рішення
від 02.10.2020 по справі 280/6929/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 жовтня 2020 року о/об 21 год. 57 хв.Справа № 280/6929/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., за участю секретаря судового засідання Малої Т.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Кандидата у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року від Запорізької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП: НОМЕР_1 )

до Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області (71118, Запорізька область, м. Бердянськ, пл. Єдності, буд. 2; код ЄДРПОУ: 43755616)

третя особа Запорізька обласна організація політичної партії За майбутнє (вул. Космічна, 119, офіс 54, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69050, код ЄДРПОУ 37020829)

про визнання протиправними та скасування постанов,

за участі представників сторін:

від позивача - Озюменко Є.ю.

(діє на підставі ордеру серія АН № 1019284)

від відповідача - Власова І.А.

(діє на підставі посвідчення № 02447 від 10.08.2020)

від третьої особи - Лихосенко Є.О.

(діє на підставі договору б/н від 28.09.2020)

від третьої особи - Філімонова С.В.

(діє на підставі посвідчення №4 від 23.09.2020)

від третьої особи - Лебєдєв О.В.

(діє на підставі ордеру серія ЗП № 049229)

від третьої особи - Волков І.М.

(діє на підставі ордеру серія ЗП № 124148)

ВСТАНОВИВ:

30 вересня 2020 року о 19 год. 16 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява кандидата у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року від Запорізької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ ОСОБА_1 (надалі - позивач) до Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області (надалі - відповідач), третя особа Запорізька обласна організація політичної партії За майбутнє , в якій позивач просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову № 18 від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє ;

- визнати протиправною та скасувати постанову від 27 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє .

- зобов`язати Бердянську міську територіальну виборчу комісію Бердянського району Запорізької області скасувати реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє .

Ухвалою судді від 01 жовтня 2020 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження, а судове засідання призначено на 01 жовтня 2020 року на 15 год. 30хв.

01 жовтня 2020 року в судовому засіданні протокольною ухвалою суду, оголошено перерву до 02 жовтня 2020 року до 10 год. 30 хв.

Також, 01 жовтня 2020 року, в судовому засіданні, в зв`язку з необхідністю надання представником відповідача оригіналів спірних постанов та протоколів засідання комісії, для огляду суду оголошено перерву до 16 год. 30 хв.

Позовна заява обґрунтована тим, що 23 вересня 2020 року уповноваженим на підставі довіреності представником Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє Волковим І.М. до відповідача подано пакет документів, серед яких єдиний виборчий список кандидатів у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області, затверджений рішенням Загальних зборів Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє від 17 вересня 2020 року за № 4. Проте вказаний єдиний виборчий список кандидатів у депутати, затверджено з грубим порушенням вимог порядку висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), передбачений частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України. Спірною постановою № 18 від 25 вересня 2020 року третій особі повідомлено про відсутність в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена, та надати уточнені документи для реєстрації кандидатів в депутати. 25 вересня 2020 року представником третьої особи подано до виборчої комісії виправлений Єдиний виборчий список, який прийнято до розгляду. Але, на думку представника позивача, виправлення помилок та неточностей у Єдиному виборчому списку відбулось з порушенням вимог частини 7 статті 227 Виборчого кодексу України. З результатами розгляду наданих документів відповідач прийняв постанову від 27 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє . Вказує, що Бердянська міська територіальна виборча комісія Бердянського району Запорізької області діяла поза межами з перевищенням наданих повноважень та у спосіб, що не передбачений Конституцією та законами України, що свідчить про незаконність постанов № 18 від 25 вересня 2020 року та від 27 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє , оскільки були прийняті з грубим порушенням вимог частини 3 статті 230, частини 9 статті 219, пункту 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України.

В судовому засіданні представник позивача пояснив суду, що на час подання позовної заяви номер постанови від 27 вересня 2020 року позивачу відомий не був. Лише під час ознайомлення з відзивом встановлено, що постанова має № 32, тому просить суд позовні вимоги задовольнити з урахуванням встановленого номеру постанови.

Представник відповідача в судовому засіданні надала пояснення суду про обставини подання третьої особою документів для реєстрації кандидатів 23 та 25 вересня 2020 року. Зазначивши, що робочою групою комісії не було доведено до її відома наявність порушень. Лише на засідання комісії 24 вересня 2020 року встановлено порушення гендерної квоти в Єдиному виборчому списку за номерами з 31 по 38. За результатами розгляду документів прийнято постанову № 18 та повідомлено Запорізьку обласну організацію політичної партії За майбутнє щодо відсутності в поданих до реєстрації документах обов`язкової інформації. 25 вересня 2020 року Запорізька обласна організація політичної партії За майбутнє подала на вимогу про усунення недоліків до Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області єдиний територіальний виборчий список для реєстрації кандидатів в депутати. Такий список відповідав вимогам Виборчого кодексу України, через що 27 вересня 2020 року більшістю голосів комісії прийнято рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради. Наголосила, що відповідачем 27 вересня 2020 року на засіданні комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати Бердянської міської ради від Запорізької обласної організація політичної партії За майбутнє прийнято постанову за № 36. Зазначена зміна номеру та змісту постанови відбулась в наслідок протиправних дій секретаря Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області.

Також голова Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області зазначила, що поданий до суду, засобами електронного зв`язку, відзив вх. №46064 від 01 жовтня 2020 року складений та підписаний неповноважною на це особою, через що просить суд не приймати його до уваги. В судовому засіданні просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Представники третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечили. Пояснили, що оскаржувані постанови є правомірними, оскільки прийняті у межах повноважень відповідача.

Зазначає, що політичній партії правомірно надано час для усунення неточностей які були допущені під час подання єдиного територіального виборчого списку для реєстрації кандидатів в депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області від Запорізької обласної організація політичної партії За майбутнє . Третя особа вказує, що на зборах партії затверджений загальний список осіб, однак при виготовлені єдиного виборчого списку працівником штабу допущена технічна неточність.

Розглянувши доводи позовної заяви, пояснення представників позивача, відповідача, третьої особи, перевіривши матеріали справи, судом встановлено наступне.

23 вересня 2020 року до Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області представник Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє ОСОБА_2 , уповноважений на підставі рішення цієї організації партії, подав заяву та інші документи для реєстрації кандидатів у депутати Бердянської міської ради на місцевих, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє .

За результатами отриманих документів, Бердянська територіальна виборча комісія, встановила відсутність в поданих на реєстрацію документів інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена, а саме порушена черговість кандидатів різної статі при збереженні загального збереження присутності відносин кандидатів різної статті як 2:3 (пункт 9 статті 219 Виборчого кодексу України).

Відповідач розглядаючи подані документи прийшов до висновку, що у порушення пункту 3 статті 230 Виборчого кодексу, Бердянська міська територіальна виборча комісія, не повідомила невідкладно суб`єкт подання про відсутність в поданих на реєстрацію документах необхідної інформації та своєю бездіяльністю не надала можливості внести уточнення до документів.

За наслідками встановлення такого порушення відповідачем прийнято постанову №18 від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації , якою вирішено повідомити суб`єкт подання про відсутність в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена, та надати уточнені документи для реєстрації кандидатів в депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє .

Так, 25 вересня 2020 року Бердянською міською територіальною виборчою комісією на адресу Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє направлено повідомлення в якому визначено, що в цілому у списках кандидатів дотримано гендерну пропорційність, однак під порядковими номерами з 31 по 35 зазначені такі кандидати: ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ;

При цьому під останніми номерами списку з 36 по 38 зазначені такі кандидати: ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 .

Тобто в 7 п`ятірці та 8 трійці списку вбачається невідповідність принципу розподілення кандидатів визначеному в частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

У повідомленні зазначено, що виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Так, на повідомлення Запорізькою обласною організацією політичної партії За майбутнє подано пояснення, відповідно до яких зазначено, що під час подання єдиного територіального виборчого списку для реєстрації кандидатів в депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє до Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області було допущено описку у відображенні прийнятого на загальних зборах рішення, що підтверджується Витягом з протоколу першого етапу Загальних зборів Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє від 17 вересня 2020 року та рішенням Загальних зборів №4.

На виконання частини 3 статті 230 ВК України до Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області надано:

- Єдиний виборчий список кандидатів в депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє на 7 (семи) аркушах.

- Витяг з протоколу першого етапу Загальних зборів Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє від 17 вересня 2020 року на 2 (двох) аркушах.

- Рішення № 4 Загальних зборів Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє від 17 вересня 2020 року з єдиним виборчим списком на 8 (восьми) аркушах. USB флеш носій з єдиним виборчим списком.

27 вересня 2020 року Бердянською міською територіальною виборчою комісією Бердянського району Запорізької області прийнято рішення Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє .

Відповідачем, на вимогу суду, засобами електронного зв`язку надано копію протоколу №8 від 27 вересня 2020 року.

Відповідно до названого протоколу пунктом 1 порядку денного визначено питання про розгляд документів для реєстрації кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє . Визначено, що по першому питанню пропозиції голови Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області ОСОБА_11 про розгляд документів для реєстрації кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє . Пунктом першим постановлено зареєструвати кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє . За це рішення проголосували: за 10 (десять), проти 8 (вісім), утримались 0 (нуль). Постанова № 32 додається.

В судовому засіданні оглянуто оригінал протоколу № 8 від 27 вересня 2020 року наданий представником відповідача. Встановлено, що зміст першого питання не відповідає наведеному у копії. Наявне обгрунтування невідповідності поданих документів вимогам Виборчого кодексу України.

Представником відповідача надано суду пояснення щодо наявних невідповідностей Зазначила, що різні формулювання в оригіналі та копії протоколу, а також номер постанови від 27 вересня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє наявні в результаті протиправних дій секретаря комісії до обов`язків якої входить оформлення протоколів та постанов комісії. Протоколи № 7 від 24 вересня 2020 року та № 8 від 27 вересня 2020 року вона, як голова комісії не підписувала, оскільки вони не відповідають події щодо прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати від третьої особи. Надані для огляду суду оригінали постанов № 18 від 25 вересня 2020 року, № 36 від 27 вересня 2020 року не підписані секретарем у зв`язку з незгодою з прийнятими рішеннями.

ОСОБА_1 є кандидатом у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року від Запорізької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ , що підтверджується постановою № 37 від 28 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ не погоджуючись з постановами стосовно реєстрації кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє`позивач звернувся з позовною заявою до суду.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов до наступних висновків.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулюється та визначається Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Згідно частини 1 статті 2 Виборчого кодексу України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Частиною 1 статті 20 Виборчого кодексу України визначено поняття виборчого процесу - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Статтею 11 Виборчого кодексу України передбачено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Щодо позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови № 18 від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє , суд зазначає про таке.

Судом встановлено, що як на підставу протиправності постанови № 18 від 25 вересня 2020 року позивач посилається на порушення порядку висування кандидатів у депутат, а саме недотримання гендерного розподілу у єдиному виборчому списку для реєстрації кандидатів в депутати Бердянської міської ради від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє .

За правилами частини 4 статті 78 КАС України визначено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Так, 28 вересня 2020 року рішенням Запорізького окружного адміністративного суду по справі №280/6791/20 відмовлено позивачу у визнанні протиправною та скасування постанови №18 від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації .

01 жовтня 2020 року по справі №280/6791/20 постановою Третього апеляційного адміністративного суду у задоволенні апеляційної скарги відмовлено, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року - залишено без змін.

Таким чином, рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року та постанова Третього апеляційного адміністративного суду набрали законної сили 01 жовтня 2020 року.

Частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України передбачено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Рішеннями вищевказаних судів встановлено, що відповідно до положень частини 9 статті 219 ВК України, місця у списку з 1-го по 5-те, з 6-го по 10-те, з 11-го по 15-те, з 16-го по 20-те, з 21-го по 25-те, з 26-го по 30-те, з 31-го по 35-те, повинні бути розподілені у співвідношенні як 2/3 між кандидатами чоловічої та жіночої статі.

25 вересня 2020 року від Запорізької обласної організації політичної партії «За Майбутнє» до Бердянської міської територіальної виборчої комісії (за вх.№65) подано лист та додатки до нього, в якому зазначено, що відповідно до затвердженого Загальними зборами Запорізької обласної організації політичної партії «За Майбутнє» списків кандидатів єдиному територіальному виборчому списку для реєстрації кандидатів в депутати Бердянської міської ради кандидатами під порядковими номерами з 31 по 35 зазначені кандидати:

31. ОСОБА_3 ;

32. ОСОБА_4 ;

33. ОСОБА_5 ;

34. ОСОБА_6 ;

35. ОСОБА_8 .

При цьому, під останніми номерами списку, з 36-го по 38-й, зазначені наступні кандидати:

36. ОСОБА_9 ;

37. ОСОБА_7 ;

38. Бота Наталя Станіславівна.

Вказане підтверджує збереження гендерної рівності при формуванні списків.

Матеріалами справи та учасниками справи не заперечується, що до Бердянської міської територіальної виборчої комісії первинно був поданий виборчий список, що не відповідав вимогам частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України, однак, зазначені недоліки були своєчасно усунуті та принцип гендерної квоти додержано.

У своїх рішеннях суд першої та апеляційної інстанції у справі №280/6791/20 дійшли висновку про те, що спірна постанова №18 від 25 вересня 2020 року фактично вичерпала свою дію фактом її застосування, а саме вчиненням повідомлення суб`єкта, оскільки на засіданні виборчої комісії 27 вересня 2020 року прийнято рішення, яким зареєстровано кандидатів у депутати включених до єдиного та територіальних виборчих списків Запорізької обласної організації політичної партії За Майбутнє .

Отже розглядаючи матеріали адміністративної справи №280/6929/20 суд приходить до висновку про необхідність відмовити у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправною та скасування постанови № 18 від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За майбутнє , оскільки правомірності такої постанови надана оцінка у рішеннях судів першої та апеляційної інстанції у справі №280/6791/20.

Разом з тим, необхідно зазначити й про те, що відповідачем забезпечено Запорізькій обласній організації Політична партія За майбутнє визначену частиною 3 статті 230 ВК України право на виправлення помилки, що свідчить про демократичний та правовий підхід відповідача до покладених на нього повноважень, завдань.

Суд зауважує, що технічна помилка у списку, не може бути підставою недопускну кандидатів від партії до участі у виборах, оскільки це порушує принцип народовлання.

Щодо позовних вимог про визнання протиправною та скасувати постанови від 27 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За Майбутнє , а також зобов`язати Бердянську міську територіальну виборчу комісію Бердянського району Запорізької області скасувати реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За Майбутнє , суд зазначає про таке.

Відповідно до частини 1 статті 218 Виборчого кодексу України визначено, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції (частина 2 статті 218 Виборчого кодексу України).

Згідно частини 8 статті 219 Виборчого кодексу України, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Відповідно до частини 10 статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Частиною 7 статті 227 Виборчого кодексу України, визначено, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами 1 і 2 статті 259 цього Кодексу.

Позивач наголошує, що порушені вимог частини 9 статті 219, частини 7 статті 227 Виборчого кодексу України, що призвело до порушення встановлено Кодексом порядку висування кандидатів у депутати.

Так позивачем до матеріалів справи надано відеоозапис загальних зборів Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє , посиланням того, що на таких зборах було визначено порядок кандидатів, у порядку який визначений у списку.

Однак, суд не приймає такий відеозапис, як доказ визначення порядку кандидатів у списках, оскільки при його перегляді доповідач, який зачитував кандидатів у депутати не називав їх номери (спискові номери), а відтак дійти висновку, що порядок у якому зачитували прізвища кандидатів повинен відповідати номеру у списку, суд не може.

З відеозапису можна встановити, що певна кількість осіб обговорює певні прізвища осіб, однак відеозапис не дає підтвердження про те, що список кандидатів в депутати був затверджений, з зазначенням черговості.

Водночас, матеріали справи містять єдиний виборчий список кандидатів в депутати, який сформований у відповідності до норм Виборчого кодексу України, а саме з збереженням гендерної рівності кандидатів у депутати.

Так, в силу пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Водночас, згідно частиною 3 статті 230 ВК України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Частиною 4 статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Отже, порушення порядку висування кандидатів у депутати є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

Натомість, помилки виявлені в поданих на реєстрацію документах третьою особою не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, та не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.

В свою чергу, питання дотримання чи не дотримання Запорізькою обласною організацією політичної партії «За Майбутнє» порядку висування кандидатів у депутати, відповідно до наведених вище норм права, підлягало дослідженню на засіданні Бердянської міської територіальної виборчої комісії, на якому здійснювався розгляд питання про реєстрацію/не реєстрацію кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації політичної партії «За Майбутнє» .

В судовому засіданні переглянуто відеозапис проведення засідання відповідача, яке відбулось 27 вересня 2020 року та встановлено, що комісією більшістю голосів прийнято рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За Майбутнє . Але, головою не визначалось номер питання або номер постанови.

Судом встановлено, що пакет документів, передбачений частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України, було подано 23 вересня 2020 року Запорізькою обласною організацією Політичної партії За Майбутнє до Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області з певними неточностями які виправлені у подальшому.

Судом при розгляді справи досліджено:

- протокол засідання Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №7 від 24 вересня 2020 року;

- протокол засідання Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №8 від 27 вересня 2020 року;

- постанову № 18 від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За Майбутнє ;

- копію постанови №32 від 27 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За Майбутнє ;

- постанову № 36 від 27 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії За Майбутнє .

Так, позивач обґрунтовуючи свою правову позицію зазначає що по суті у Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області не було правових підстав приймати єдиний виборчий список кандидатів в депутати третьої особи, оскільки він був змінений. Також як підставу скасування оскаржуваної постанови зазначає, й про те, що у самих документах відповідача наявні помилки, такі як постанови не відповідають номерам, або відсутності підписів уповноважених осіб.

Розглядаючи матеріали справи суд зазначає, що затверджений на загальних зборах Запорізької обласної організації Політичної партії За Майбутнє єдиний виборчий список не змінювався, доказів такого до суду не надано.

Щодо постанов Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №№32, 36, як таких що містять неточності та відрізняються преамбулою, а також відсутністю підписів секретаря Бердянської міської територіальної виборчої комісії, то суд зазначає про таке.

Відповідно до частини 1 статті 37 ВК України визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок №173).

Відповідно до пункту 2.1 Порядку №173, основною формою роботи виборчої комісії є засідання.

Згідно пунктів 9.1 та 9.2 Порядку №173, за результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Кодексом.

Пунктами 9.3., 9.4 Порядку № 173 визначено, що рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Так, оглянувши у судовому засіданні протокол №8 засідання Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області від 27 вересня 2020 року, судом встановлено що всі 18 членів комісії брали участь в засіданні.

Відповідно до протоколу №8 перше питання, яке поставлено на обговорення, це реєстрація кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації політичної партії За Майбутнє .

За це рішення проголосували 10 членів комісії за , 8 членів комісії проти , 0 утримались .

Тобто, протокол та відеозапис підтверджують прийняття комісією рішення, яке в подальшому повинно бути оформленим у вигляді постанови.

Пунктом 9.6 Порядку №173 визначено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання порядку денного письмово оформляється у формі постанови (додаток 1) згідно з вимогами пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.

Отже, суд приходить до висновку, про те, що члени комісії здійснили своє волевиявлення безпоседеньо проголосувавши за таке питання.

В свою чергу, суд вважає недоречним ставити у залежність рішення виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від неналежного виконання своїх обов`язків як то головою Бердянської міської територіальної виборчої комісії так і її секретарем.

Стосовно посилань позивача на те, що за прийняття спірної постанови голосувала член виборчої комісії ОСОБА_12 , яка є дружиною кандидата у депутати до Бердянської міської ради від Запорізької обласної організації політичної партії «За Майбутнє» , суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 1.9 Порядку №173, член виборчої комісії зобов`язаний:

1) додержуватися Конституції України, Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів;

2) брати участь у засіданнях виборчої комісії;

3) виконувати рішення виборчої комісії та обов`язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.

Пунктом 1.13 Порядку №173 передбачено, що на членів виборчих комісій не поширюється дія законодавства з питань запобігання корупції.

Аналіз вищенаведених правових норм дає підстави для висновку, що на членів виборчих комісій не поширюється дія законодавства з питань запобігання корупції, крім того, положення Виборчого кодексу України, а також Порядку №173 не містить обов`язку (заборони) члена виборчої комісії утриматись від голосування за проект рішення, у разі якщо таке рішення прямо чи опосередковано пов`язано з близьким родичом члена виборчої комісії, в даному випадку через те, що у списку кандидатів від Запорізької обласної організації політичної партії «За Майбутнє» був чоловік члена виборчої комісії.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що такі недоліки, та неточності у роботі виборчої комісії не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, вичерпний перелік яких наведено у частині 1 статті 230 Виборчого кодексу України.

Слід також зазначити, що порушення процедури, у цьому випадку порушення порядку висування кандидатів, не повинно породжувати таких правових наслідків, як відмова у реалізації особами конституційного права брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури вчинення певної дії необхідно розуміти не як вимоги до самої дії, а як вимоги до суб`єкта виборчого процесу на їх вчинення. При цьому, фундаментальне порушення - це таке порушення норм права, допущення якого мало б наслідком прийняття незаконного рішення.

У розглянутому ж випадку, дійсно мають місце обставини порушення уповноваженою особою комісії та секретарем, однак, на переконання суду, такі порушення є суто формальними.

За таких обставин, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури висування кандидатів організацією партії, суд робить висновок, що вказані обставини, на які посилається позивач, не можуть бути підставою для відмови у реалізації як членів політичної партії, висунутих позивачем, бути кандидатами у депутати.

Таким чином, суд робить висновок, що приймаючи оскаржувану постанову виборчою комісією дотримано принцип пропорційності, закріпленою у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим така постанова не підлягає скасуванню.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд робить висновок про правомірність постанови від 27 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Запорізької обласної організації Політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , у зв`язку із чим оскаржена постанова не підлягає скасуванню.

За приписами частини 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За правилами частини 9 статті 273 КАС України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

За звернення до суду із вказаним позовом, позивач при поданні позовної заяви не сплатив судовий збір, у зв`язку з чим у відповідності до вимог частини 9 статті 273 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути з позивача до спеціального фонду Державного бюджету судовий збір у розмірі 840,80 грн., як за одну вимогу немайнового характеру, яку заявлено фізичною особою.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 143, 241-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Кандидата у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року від Запорізької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області (71118, Запорізька область, м. Бердянськ, пл. Єдності, буд. 2; код ЄДРПОУ: 43755616) третя особа Запорізька обласна організація політичної партії За майбутнє (вул. Космічна, 119, офіс 54, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69050, код ЄДРПОУ 37020829) про визнання протиправними та скасування постанов - відмовити.

Стягнути з Кандидата у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року від Запорізької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП: НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 840,80 грн. за позовну заяву до Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області (71118, Запорізька область, м. Бердянськ, пл. Єдності, буд. 2; код ЄДРПОУ: 43755616) третя особа Запорізька обласна організація політичної партії «ЗА МАЙБУТНЄ» (вул. Космічна, 119, офіс 54, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69050, код ЄДРПОУ 37020829) про визнання протиправними та скасування постанов по справі №280/6929/20 на наступні реквізити: Отримувач коштів УК у Дніпр.р-ні м.Зап./Дніпр./22030101; Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38025423; Банк отримувача Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО) 899998; Рахунок отримувача UA678999980313171206084008006; Код класифікації доходів бюджету 22030101; Призначення платежу*;101;


(код клієнта за ЄДРПОУ для юридичних осіб (доповнюється зліва нулями до восьми цифр, якщо значущих цифр менше 8), реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи (завжди має 10 цифр) або серія та номер паспорта громадянина України, в разі якщо платник через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і має відповідну відмітку у паспорті);Судовий збір, за позовом
(ПІБ чи назва установи, організації позивача), Запорізький окружний адміністративний суд (назва суду, де розглядається справа).

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Судове рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду в дводенний строк з дня його проголошення.

Текст рішення виготовлено в повному обсязі та прогшолошено 02 жовтня 2020 року.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951060
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/6929/20

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Постанова від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні