ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 533/1134/17 Номер провадження 22-ц/814/1688/20Головуючий у 1-й інстанції Оксенюк М. М. Доповідач ап. інст. Бондаревська С. М.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2020 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді: Бондаревської С.М.
суддів: Пилипчук Л.І., Чумак О.В.
секретар: Зеленська О.І.
за участю представника позивача - адвоката Грущанського В.О.,
відповідачів: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,
представників відповідачів: адвокатів Кошулька Є.В., Коломійця Є.Є.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Полтаві цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_3
на рішення Козельщинського районного суду Полтавської області від 08 травня 2020 року
по справі за позовом ОСОБА_3 до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Козельщинської районної державної адміністрації Полтавської області та Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Козельщинської районної державної адміністрації від 12 липня 2011 року №294 та №506 від 05 грудня 2012 року, рішення Бреусівської сільської ради від 17 травня 2016 року та визнання недійсними свідоцтв про право власності на земельні ділянки, -
В С Т А Н О В И В :
У жовтні 2017 року ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про визнання державного акту на право власності на земельну ділянку недійсним.
В обґрунтування позову зазначав, що 08 серпня 2007 року він отримав Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ПЛ № 045299 на території Бреусівської сільської ради, площею 1,50 га, кадастровий номер 5322080401:01:001:0053 для ведення особистого селянського господарства.
В порушення ст. 116 Земельного Кодексу України, Козельщинська районна державна адміністрація розпорядженням за №377 від 10 вересня 2012 року виділила у власність відповідачу ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га, на підставі якого відповідач отримав Державний акт на право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 5322080400:00:001:1611, яка повністю поглинає його земельну ділянку, в тому числі і по лінії розмежування від літери А до літери Б плану меж земельної ділянки, чим порушує його право власності на земельну ділянку.
У січні 2018 року ОСОБА_4 подав до суду заяву про зміну предмету позову в якій просив суд залучити до справи в якості відповідачів ОСОБА_2 , Бреусівську сільську раду Козельщинського району Полтавської області та Козельщинську районну державну адміністрацію та третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділ у Козельщинському районі Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області.
Також у заяві про зміну предмету позову позивач просив:
- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови районної державної адміністрації від 12 липня 2011 року № 294 Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та розпорядження голови районної державної адміністрації від 05 грудня 2012 року № 506 Про затвердження технічної документації із землеустрою та проекту землеустрою в частині погодження та затвердження проектів землеустрою ОСОБА_1 ;
- визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія НОМЕР_1 видане 20 грудня 2013 року реєстраційною службою Козельщинського районного управління юстиції Полтавської області ОСОБА_1 відносно земельної ділянки загальною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер якої 5322080400:00:001:1661 та скасувати право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку та державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 5322080400:00:001:1661;
- визнати незаконним та скасувати рішення Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 17 травня 2016 року Про розгляд заяви ОСОБА_2 щодо надання дозволу на розробку (виготовлення) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та рішення Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 15 серпня 2017 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 , що знаходиться в селі Бреусівка, Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області , та скасувати право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер 5322080401:01:001:0331 та державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер 5322080401:01:001:0331.
На обґрунтування змінених позовнихвимог зазначав, що він є власником земельної ділянки загальною площею 1,50 га для ведення особистого селянського господарства, відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку від 08 серпня 2007 року серія ПЛ № 045299, на території Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області кадастровий номер 5322080401:01:001:0053.
24 листопада 2017 року він звернувся до Державного кадастрового реєстратора відділу у Козельщинському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер якої 5322080401:01:001:0053.
01 грудня 2017 року рішенням №РВ-5300862042017 йому було відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру в зв`язку з тим, що вище зазначена земельна ділянка, яка належить йому на праві власності, кадастровий номер 5322080401:01:001:0053 перетинається із земельною ділянкою площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 5322080400:00:001:1661 (площа співпадає на 78,2869%), що належить ОСОБА_1 , відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серія НОМЕР_1 , виданого 20 грудня 2013 року реєстраційною службою Козельщин-ського районного управління юстиції Полтавської області та земельною ділянкою загальною площею 1 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 5322080401:01:001:0331(площа співпадає 1,2762%), що належить ОСОБА_2 , відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчу-ження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №110533091 від 14 січня 2018 року.
Також в заяві про зміну предмету позову позивачем зазначено, що розпорядчі документи в частині, що стосуються надання дозволу та погодження технічної документації відповідачам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 вищезазначених земельних ділянок і які накладаються із його земельною ділянкою є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки він є законним володільцем земельної ділянки відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку серії ПЛ №045299 на території Бреусівської сільської ради, кадастровий номер 5322080401:01:001:0053.
Надання відповідачам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 в тому числі частини його земельної ділянки можливе тільки у зв`язку з припиненням його права власності. Від земельної ділянки або від її частини він не відмовлявся і право власності не втратив. Видача розпорядчих документів Козельщинською РДА Полтавської області та Бреусівською сільською радою відповідачам здійснено незаконно.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 - помер, його спадкоємцем є ОСОБА_3 .
Ухвалою Козельщинського районного суду Полтавської області від 03 грудня 2018 року до участі у справі залучено правонаступника позивача - спадкоємця ОСОБА_3 .
Рішенням Козельщинського районного суду Полтавської області від 08 травня 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_3 - відмовлено повністю.
Не погодившись з даним судовим рішенням, позивач ОСОБА_3 оскаржив його в апеляційному порядку.
В апеляційній скарзі, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду обставинам справи, порушення норм процесуального права та неналежне застосування норм матеріального права, -просив рішення районного суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги.
Вказував, що судом першої інстанції безпідставно не взято до уваги, що реєстрація державних актів (2006-2007 років) та прийняття обмінних файлів здійснювала Полтавська регіональна філія ДП Центр ДЗК , і саме ці обмінні файли на вказані земельні ділянки не були перенесені до Державного земельного кадастру, оскільки відомості про земельні ділянки, які були зареєстровані до 01 лютого 2013 року у державному реєстрі земель переносились до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, централізовано здійснював це Центр Державного земельного кадастру.
Вважає, що судом першої інстанції всупереч ч. 5 ст. 263, ч. 4 ст. 265 ЦПК України не надано оцінку вище зазначеному листу та не зроблено посилання на такий лист в оскаржуваному рішенні суду.
Також зазначав, що районним судом не враховано, що згідно державного акту серія ПЛ №0452299 йому, ОСОБА_4 , належала на праві приватної власності земельна ділянка з кадастровим номером 5322080401:01:001:0053, даний акт зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі №010754500015, отже земельна ділянка у відповідності до закону належить ОСОБА_4 , право власності за ОСОБА_4 в законному порядку не скасовано, окрім того, була зареєстрована у відповідності до вимог на момент видачі державного акту. Тобто надання земельної ділянки, в тому числі її частини, що належать на праві приватної власності - ОСОБА_4 , - третім особам можливе тільки в зв`язку з припиненням права приватної власності ОСОБА_4 на таку земельну ділянку або її частини, в свою чергу він від належної йому земельної ділянки не відмовлявся і право власності не втрачав.
На апеляційну скаргу ОСОБА_3 , свій відзив подав ОСОБА_1 , в якому, спростовуючи доводи апелянта, просив рішення районного суду - залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Вважає вірним висновок суду першої інстанції щодо не встановленння неправо-мірності виділення земельних ділянок ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . Позивачем не було надано жодного письмового доказу, який би свідчив про те, що в процесі відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , мало місце порушення норм земельного законодавства.
Окрім того зазначає, що відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 пройшов державну експертизу землевпорядної документації, докази наявні в матеріалах справи.
На апеляційну скаргу ОСОБА_3 , подав свій відзив також ОСОБА_2 , у якому, спростовуючи доводи апеляційної скарги зазначав, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, з цих підстав просив у задоволенні апеляційну скаргу відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін та судові витрати покласти на позивача.
Зазначав, що він є власником земельної ділянки з кадастровим номером 5322080401:01:001:0331, яка отримана ним у власність на підставі рішення дев`ятої сесії сьомого скликання Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 17 травня 2016 року Про надання дозволу на розробку (виготовлення) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та рішення двадцятої позачергової сесії сьомого скликання Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 15 серпня 2017 року Про затвердження технічної документації із землеустрою та передачі у власність .
Вважає, що судом першої інстанції враховано той факт, що до 01 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передавалися у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснювалась з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки. Реєстрація державних актів на право власності здійснювалась у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі . З 01 січня 2013 року у зв`язку з набранням чинності Закону України Про Державний земельний кадастр державні акти на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою не видаються, а право власності, користування земельною ділянкою оформляється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень шляхом внесення відомостей до Державного реєстру.
Вважає, що ним жодним чином не було порушено прав позивача на користування земельної ділянки.
Колегія суддів, перевіривши законність і обґрунтованість рішення районного суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Згідно ч. 1 ст. 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено, підтверджується наявними у справі доказами, що рішенням шостої сесії п`ятого скликання Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 29 грудня 2006 року Про передачу безоплатно у приватну власність земельних ділянок громадянам ОСОБА_4 передано у приват-ну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства та на під-ставі цього рішення останньому видано державний акт серія ПЛ №045299 на право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5322080401:01:001:0053 /т. 1 а. с. 5, 128 -143/.
Рішенням №РВ-5300862042017 від 01 грудня 2017 року відмовлено ОСОБА_4 у внесенні відомостей про земельну ділянку кадастровий номер 5322080401:01:001:0053 до Державного земельного кадастру у зв`язку з тим, що його земельна ділянка на 78,2869% співпадає із земельною ділянкою кадастровий номер 5322080400:00:001:1661, яка належить відповідачу ОСОБА_1 та на 1,2762% співпадає із земельною ділянкою кадастровий номер 5322080401:01:001:0331, яка належить відповідачу ОСОБА_2 .
Державним кадастровим реєстратором було рекомендовано Пурасу Михайлу Йосиповичу звернутися до розробника документації із землеустрою для визначення та уточнення відповідності фактичного місця розташування даної земельної ділянки та координат поданих розробником в документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку ОСОБА_4 /т. 3 а.с. 11/.
Згідно довідки Бреусівської сільської ради від 17.04.2018 року ОСОБА_4 , помер ІНФОРМАЦІЯ_1 /т. 2 а.с. 60/.
Єдиним спадкоємцем, який прийняв спадщину після померлого ОСОБА_4 є правонаступник позивач ОСОБА_3 /т.2 а.с. 89, 92-101/.
Бреусівська сільська рада 06 липня 2011 року направила погодження щодо надання дозволу відповідачу ОСОБА_1 на адресу Козельщинської районної державної адміністрації стосовно виготовлення документації із землеустрою на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, яка знаходиться за межами села Бреусівка/т.1 а.с. 63/.
Розпорядженням голови районної державної адміністрації 12 липня 2011 року за №294 відповідачу ОСОБА_1 з урахуванням погодження Бреусівської сільської ради надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на території Бреусівської сільської ради площею 2,0 га /т.1 а.с. 62/.
05 грудня 2012 року розпорядженням голови районної державної адміністрації за №506 затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність земельну ділянку кадастровий номер 5322080400:00:001:1661, площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства на території Бреусівської сільської ради за межами населеного пункту с. Бреусівка ОСОБА_1 /т.1 а. с. 76-111/.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 5322080400:00:001:1661 внесена до земельного кадастру /т. 1 а.с. 53/.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та свідоцтва про право власності на нерухоме майно вбачається, що відповідач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 5322080400:00:001:1661 із цільовим призначення для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га / т.1 а.с. 59-61).
Таким чином, відповідач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 5322080400:00:001:1661, яка отримана ним у власність на підставі розпорядження Козельщинської РДА №506 від 05 грудня 2012 року та згідно із проектом землеустрою, дозвіл на який попередньо наданий розпорядженням Козельщинської РДА №294 від 12 липня 2011 року /т.1 а. с. 64-111/.
Рішенням дев`ятої сесії сьомого скликання Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 17 травня 2016 року Про надання дозволу на розробку (виготовлення) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та рішенням двадцятої позачергової сесії сьомого скликання Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 15 серпня 2017 року Про затвердження технічної документації із землеустрою та передачі у власність передано безоплатно відповідачу ОСОБА_2 у приватну власність земельну ділянку площею 1,0 га, кадастровий номер 5322080401:01:001:0331 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства /т. 3 зворотний бік а.с. 127, а.с 174/.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 5322080401:01:001:0331 внесена до земельного кадастру /т. 4 а.с. 175/.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вбачається, що відповідач ОСОБА_2 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 5322080401:01:001:0331 із цільовим призначення для ведення особистого селянського господарства площею 1,0 га /т.4 а.с. 173/.
З наведеного слідує, що, відповідач ОСОБА_2 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 5322080401:01:001:0331, яка отримана ним у власність на підставі рішення дев`ятої сесії сьомого скликання Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 17 травня 2016 року Про надання дозволу на розробку (виготовлення) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та рішення двадцятої позачергової сесії сьомого скликання Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 15 серпня 2017 року Про затвердження технічної документації із землеустрою та передачі у власність .
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що при розгляді справи не встановлено неправомірності виділення земельних ділянок відповідачам ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
Апеляційний суду погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно положень ст. 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами ч. 2 ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Положеннями ч. 1 ст. 374 ЦК України визначено, що суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є фізичні особи, юридичні особи, держава, територіальні громади.
Відповідно до ст. 378 ЦК України право власності особи на земельну ділянку може бути припинене за рішенням суду у випадках, встановлених законом.
Згідно ч. 1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
За нормами ст. 78 Земельного Кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Згідно до ч. 2 ст. 152 Земельного Кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
У відповідності з ч. 1 ст. 155 Земельного Кодексу України, в разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акту, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження земельною ділянкою, що їй належить, такий акт визнається недійсним.
Частиною 2 ст. 158 Земельного Кодексу України визначено, що виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття рішення Бреусівської сільської ради щодо передачі земельної ділянки ОСОБА_4 ) до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
За змістом ст. 140 Земельного Кодексу України підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права н аземельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ)відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Нормами ст. 126 Земельного Кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02 квітня 2002 № 449 Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою затверджено форму державного акта на право власності на земельну ділянку. Видавалися державні акти вказаного зразка державними органами земельних ресурсів при місцевих державних адміністраціях або органах місцевого самоврядування, підписувались головою місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування, а також начальником державного органу земельних ресурсів.
ПостановамиКабінетуМіністрівУкраїнивід 16жовтня 2008 року №926, від 12листо-пада 2008 року №1019 були змінені форми державного акта на право власності на земельну ділянку.
До 01 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передавалися у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснювалась з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки.
Реєстрація державних актів на право власності здійснювалась у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.
З 01 січня 2013 року у зв`язку з набранням чинності Закону України Про Державний земельний кадастр державні акти на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою не видаються, а право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень шляхом внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно висновку експерта № 1687/1690 від 28 грудня 2019 року вбачається, що відповідно до даних що містяться у наданих на дослідження копіях технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку та копії Державного акту (серія ПЛ № 045299 від 08 серпня 2007 року) на право власності на земельну ділянку, -земельна ділянка із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 5322080401:01:001:0053), що перебуває у приватній власності ОСОБА_4 та розташована на території Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області -має витягнуту геометричну форму та шість поворотних точок, розміри меж земельної ділянки вказано у Додатку №1. Площа земельної ділянки складає 1,5000 га. Вказані у Державному акті та документації із землеустрою розміри меж та площа земельної ділянки з кадастровим номером 5322080401:01:001:0053, що перебуває у приватній власності ОСОБА_4 вказані є ідентичними і не змінилися.
Відповідно до даних, які зазначені в копії проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, - земельна ділянка із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 5322080400:00:001:1661), що перебуває в приватній власності ОСОБА_1 та розташована на території Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області, має витягнуту геометричну форму та шість поворотних точок, розміри меж земельної ділянки вказано у Додатку №2, площа земельної ділянки складає 2,0000 га.
Відповідно до даних що містяться в у наданій на дослідження копії проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки -земельна ділянка із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 5322080401:01:001:0331), що перебуває в приватній власності ОСОБА_2 та розташована на території Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області має трапецієвидну форму та вісім поворотних точок, розміри меж земельної ділянки вказано у Додатку №3, площа земельної ділянки складає 1,0000 га.
Відповідно до каталогів координат кутів зовнішніх меж, що є складовою частиною наданих на дослідження документацій із землеустрою:
межі земельної ділянки, що перебуває у приватній власності ОСОБА_1 (кадастро-вий номер 5322080400:00:001:1661) накладаються (перетинають) межі земельної ділянки, що перебуває у приватній власності ОСОБА_4 (кадастровий номер 5322080401:01:001:0053), площа перетину (накладання) становить 1,1743 га;
межі земельної ділянки, що перебуває у приватній власності ОСОБА_2 (када-стровий номер 5322080401:01:001:0331) накладаються (перетинають) межі земельної ділян-ки, що перебуває у приватній власності ОСОБА_4 (кадастровий номер 5322080401:01:001: 0053), площа перетину (накладання) становить 0,0191 га.
Розміри меж частин земельних ділянок з кадастровими номерами 5322080400:00: 001:1661 та 5322080401:01:001:0331, що накладаються на земельну ділянку з кадастровим номером 5322080401:01:001:0053, яка перебуває у приватній власності ОСОБА_4 від обра-жено у Додатку №4.
Враховуючи, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністра-тивно-територіального утворення (с.Бреусівка Козельщинського району Полтавської області) не розроблявся відповісти на питання чи знаходиться земельна ділянка що перебуває у приватній власності ОСОБА_4 кадастровий номер 5322080401:01:001:0053 (станом на 28 грудня 2006 року) в межах населеного пункту с. Бреусівка, Козельщинського району Полтавської області - не видається за можливе.
Враховуючи, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністратив-но-територіального утворення (с. Бреусівка Козельщинського району Полтавської області) не розроблявся, відповісти на питання чи знаходиться земельна ділянка що перебуває у приватній власності ОСОБА_1 кадастровий номер 5322080400:00:001:1661 (станом на 05 грудня 2012 року) в межах населеного пункту с. Бреусівка, Козельщинського району Полтавської області - не видається за можливе.
Враховуючи, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністратив-но-територіального утворення (с. Бреусівка Козельщинського району Полтавської області) не розроблявся, відповісти на питання чи знаходиться земельна ділянка що перебуває у приватній власності ОСОБА_2 кадастровий номер 5322080401:01:001:0331 (станом на 15 серпня 2017 року) в межах населеного пункту с. Бреусівка, Козельщинського району Полтавської області - не видається за можливе.
Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття рішення Бреусівської сільської ради) до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно ст. 1 ч. 1 п. 11 Закону України Про державний земельний кадастр кадастровий номер земельної ділянки - це індивідуальний цифровий код (номер) земельної ділянки, що не повторюється на всій території України, присвоюється земельній ділянці під час проведення її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування такої ділянки.
Кадастровий номер земельної ділянки має чотирьохрівневу ієрархічну структуру, в якій перші десять знаків -це код одиниці адміністративно-територіального устрою України, наступні два -це номер кадастрової зони, наступні три - номер кадастрового кварталу в межах відповідної кадастрової зони, а останніх чотири знаки - порядковий номер земельної ділянки в межах кадастрового кварталу (позиційна структура кадастрового номера має наступний вид: ХХХХХХХХХХ:ХХ:ХХХ:ХХХХ).
Згідно кадастрового номеру 5322080401:01:001:0053 земельна ділянка ОСОБА_4 та земельна ділянка ОСОБА_2 кадастровий номер 5322080401:01:001:0331 знаходяться в межах населеного пункту с. Бреусівка, а земельна ділянка ОСОБА_1 кадастровий номер 5322080400:00:001:1661 знаходиться за межами населеного пункту.
За нормами ч. 3 та ч. 4 ст.79-1 Земельного Кодексу України, сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Пунктом 2 абз. 4 та 5 Розділом VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр визначено, що внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.
У разі якщо кадастрові номери земельних ділянок були визначені (в тому числі на підставі технічної документації з землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку), але не присвоєні до 1січня 2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою була затверджена до 1 січня 2013 року в порядку, встановленому законом. У разі якщо до 1 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, а відомості про таку земельну ділянку не внесені до Державного реєстру земель, державна реєстрація такої земельної ділянки здійснюється на підставі зазначеної технічної документації із землеустрою в порядку, встановленому законом.
Положеннями п. 2 розділу 10 Земельного Кодексу України визначено, що у разі, якщо до 1 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, крім випадків, визначенихстаттею 79-1цього Кодексу, здійснюється за такою технічною документацією.
З урахуванням вищенаведеного, судом першої інстанції дійшов вірного висновку, що земельні ділянки ОСОБА_4 , відповідачів ОСОБА_2 та ОСОБА_1 сформовані та підлягають державній реєстрації.
В той же час позовні вимоги позивача фактично є вимогою про позбавлення права власності ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . При цьому судом не встановлено неправомірності виділення земельних ділянок відповідачам.
У справі відсутні докази щодо того, який суб`єкт органів державної влади чи місцевого самоврядування визначив межі території Бреусівської сільської ради та межі населеного пункту Бреусівської сільської ради, координати цих меж.
Окрім того, позивачем перед зверненням до суду першої інстанції не було виконано рекомендації, надані Державним кадастровим реєстратором у рішенні №РВ-5300862042017 про відмову у внесенні відомостей (зміни до них) до Державного земельного кадастру від 01 грудня 2017 року, яке було направлено позивачу /т. 3 а. с. 11/.
У рішенні було рекомендовано звернутися до розробника документації із землеустрою для визначення та уточнення відповідності фактичного місця розташування даної земельної ділянки та координат поданих розробником в документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку ОСОБА_4 .
У протоколі, який є додатком до вищевказаного рішення державним кадастровим реєстратором зроблено висновок в якому зазначено, що відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що не відповідає та підлягає поверненню на доопрацювання виконавцю робіт.
Отже, позивач проігнорував рекомендації Державного кадастрового реєстратора щодо приведення у відповідність своєї документації із землеустрою разом з електронним документом та направив позовні вимоги, які фактично є вимогами про позбавлення права власності ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Відповідно до п. 153 Порядку ведення Державного земельного кадастру, - виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
Як убачається зі змісту п. 161 Порядку ведення Державногоземельного кадастру,що у разі виявлення органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, помилки у його відомостях, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересованій особі згідно з додатком 40 та суб`єктові інформаційної взаємодії, від якого така інформація надійшла до Державного земельного кадастру.
У повідомленні про виявлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, зазначаються суть виявленої помилки та можливі шляхи її виправлення.
Виправлення виявленої помилки здійснюється у п`ятиденний строк після отримання виправлених відомостей від відповідного суб`єкта інформаційної взаємодії відповідно допунктів 144-148 цього Порядку.
За нормою ч. 3 та ч. 4 ст. 37 Земельного Кодексу України визначено, що виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.
Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
Враховуючи вищевикладене, позивачем не були виконані рекомендації, які надавалися у відповідних документах та направлялися на його адресу, щодо приведення у відповідність документів розробником документації із землеустрою, стосовно визнання та уточнення відповідності фактичного місця розташування даної земельної ділянки та координат в документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку ОСОБА_4 .
За встановлених обставин, районний суд дійшов правильного висновку про відсутність передбачених законом підстав для задоволення позову ОСОБА_3 , обґрунтовано відмовивши останньому у задоволенні його позовних вимог.
В свою чергу, доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків районного суду, як і не підтверджують належними доказами їх неправомірність.
Рішення суду першої інстанції ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права та не може бути скасовано з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
Керуючись ст. ст. 367, 374, 375, 382, 384 ЦПК України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Рішення Козельщинського районного суду Полтавської області від 08 травня 2020 року - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий: Бондаревська С.М.
Судді: Пилипчук Л.І.
Чумак О.В.
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92109270 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Бондаревська С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні