Постанова
від 29.10.2020 по справі 185/10086/18
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/1463/20 Справа № 185/10086/18 Суддя у 1-й інстанції - Головін В. О. Суддя у 2-й інстанції - Свистунова О. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2020 року м. Дніпро

Колегія суддів судової палати у цивільних справах Дніпровського апеляційного суду у складі:

головуючого судді - Свистунової О.В.,

суддів - Красвітної Т.П., Єлізаренко І.А.,

за участю секретаря - Гулієва М.І.о.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпро

апеляційну скаргу Комунального закладу "Мистецька школа Тернівської міської ради"

на рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 12 вересня 2019 року

по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу "Мистецька школа Тернівської міської ради", третя особа - Відділ культури Тернівської міської ради, про стягнення заробітної плати, скасування наказу про встановлення неповного робочого тижня, -

В С Т А Н О В И Л А:

У листопаді 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального закладу "Мистецька школа Тернівської міської ради", третя особа - Відділ культури Тернівської міської ради, про стягнення заробітної плати, скасування наказу про встановлення неповного робочого тижня.

Позовна заява мотивована тим, що вона 18.11.2002 року була прийнята на посаду викладача по класу фортепіано до Тернівської школи естетичного виховання. 05.08.2003 року вона була призначена з 05.08.2003 року заступником директора з навчально-виховної роботи.

18 лютого 2008 року Тернівська школа естетичного виховання - структурний підрозділ відділу культури та туризму виконавчого комітету Тернівської міської ради реорганізоване (перетворене) в Тернівську школу естетичного виховання.

Вона сумлінно виконувала свої посадові обов`язки, адже саме заступник директора з навчально-виховної роботи, як один з керівників школи, несе відповідальність за організацію та якість навчально-виховного процесу, методичної та позакласної роботи. Атестацію керівних кадрів на відповідність займаній посаді вона успішно пройшла у квітні 2015 року, яка підтверджує високий професійний рівень педагогічного працівника. Як викладач, вона має саму високу результативність показників педагогічної діяльності, кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої категорії", педагогічне звання "старший викладач", має численні подяки та грамоти. Вона виконувала свої функціональні обов`язки відповідно до посадової інструкції заступника директора з навчально-виховної роботи, яка була доведена до її відома 18.11.2011 року. В подальшому була затверджена нова посадова інструкція, з якою вона ознайомлена 30.09.2015 року та 10.01.2017 року. Вона була ознайомлена з посадовими інструкціями, які діяли після реорганізації відповідача.

У вересні 2018 року їй була надана для підписання нова посадова інструкція заступника директора з навчально-виховної роботи, яку вона не підписала у зв`язку з обмеженням функціональних обов`язків та невідповідності посадової інструкції типовій інструкції. З посадової інструкції відповідачем була вилучила одна з основних функцій заступника директора - методичне керівництво педагогічним колективом. Згідно цієї інструкції вона не може виконувати основну функцію - організацію навчально-виховного процесу у КЗ "ПСМНЗ "ТШЕВ", управління ним та контроль за розвитком цього процесу.

Згідно із п.2.3 Положення про шкільне методичне об`єднання викладачів ТШЕВ затвердженого в 2016 році педагогічною радою, загальний контроль за роботою здійснює заступник директора з навчально-виховної роботи, при цьому з нової посадової інструкції виключені основні посадові обов`язки заступника директора - виконання планів роботи відділів (завідуючі відділами безпосередньо підпорядковуються заступнику директора з навчально-виховної роботи, заміну відсутніх викладачів, здійснення контролю за трудовою і виробничою дисципліною, правильним комплектуванням навчальних груп з сольфеджіо, хорів, музичної літератури тощо. Розподіл повноважень між директором навчального закладу та його заступником з навчально-виховної роботи повинно було здійснюватися згідно із чинним законодавством, а саме: посадові інструкції повинні відповідати кваліфікаційним характеристикам професій, викладених в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 року № 336.

Вона є педагогічним працівником, викладачем фортепіано, виконує свої трудові обов`язки на підставі посадової інструкції, з якою ознайомлена 10.01.2017 року. Її оплата праці здійснюється на підставі штатного розкладу, режим роботи визначається графіком, який затверджується директором школи естетичного виховання. Оплата праці їй була встановлена у наступних розмірах: заступнику директора з навчально-виховної роботи в розмірі 5 620,00 грн. заробітна плата складається з основного посадового окладу, надбавки за вислугу років, надбавка 10 %; заробітна плата викладача фортепіано в розмірі 6 790,04 грн. за 12 годин на тиждень та 240 годин на рік (фактично) складається з тарифної ставки, 10 % підвищення за педагогічне звання "старший викладач", надбавка за вислугу років, надбавка 10 %.

31 серпня 2018 року відповідач без істотних змін в діяльності школи видав наказ № 81-к/тр про встановлення їй з 03.09.2018 року режиму неповного робочого тижня (20 годин) з оплатою праці згідно відпрацьованого часу, посилаючись на зміни у штатному розписі, затвердженому начальником відділу культури Тернівської міської ради ОСОБА_5, у якому зазначено, що штатна одиниця заступника директора з навчально-виховної роботи скорочена на 0,5 ставки. При цьому згідно із штатним розписом на 0,5 ставки вводиться посада бухгалтера. Вона відмовилась від підпису у наказі № 81-к/тр з причини невідповідності наказу нормам діючого законодавства з питань праці і продовжує з вересня 2018 року працювати в режимі 40 годинного робочого тижня за графіком режиму роботи 2017-2018 р.р. навчального року. Вона мала тижневе педагогічне навантаження 12 годин, та 240 годин на рік.

З 03.09.2018 року відповідач змінив тижневе педагогічне навантаження їй та встановив 6 годин, що суперечить абзацу 5 п.91 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти (при 0,5 ставки дозволяється мати 18 годин на тиждень), та 240 годин на рік (фактично). Саме 6 годин робочого часу заступника директора з навчально-виховної роботи та 7 (фактично) годин педагогічного навантаження на тиждень відповідач затвердив наказом № 87-к/тр від 17.09.2018 року.

Позивачка зазначала, що встановлення неповного робочого тижня їй являється зміною істотних умов її праці, що передбачає законодавчо встановлений порядок здійснення таких змін. Вона вважає дії відповідача незаконними з наступних підстав. Відповідач не довів до її відома у встановлений законом строк свого рішення про зміну в організації виробництва та праці, та саме що послугувало підставою для зміни істотних умов її праці. При цьому, існує та діє колективний договір, укладений між відповідачем та об`єднаним представницьким органом в особі представників трудового колективу - ОСОБА_2 викладача, голови Ради школи, ОСОБА_3 , викладача, ОСОБА_4 - секретаря, відповідно до якого відповідач повинен інформувати цей представницький орган про зміну в організації праці та отримати згоду, проте цього не зробив. При зміні істотних умов праці власник повинен дотримуватися встановленого порядку. Правовим документом про таку зміну є наказ про зміну істотних умов праці у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці. Такого наказу відповідач не видавав, до її відома не доводився. В наказі № 81-к/тр від 31.08.2018 року відсутня правова підстава для встановлення їй неповного робочого тижня, що і послугувало причиною відмови її від підписання цього наказу. При цьому, важливою та визначальною обставиною, попередня наявність якої обов`язкова для зміни істотних умов праці, є зміна в організації виробництва і праці на підприємстві. Тобто, без змін в організації виробництва і праці запровадження змін істотних умов праці працівника не допускається. Відповідачем не було отримано від неї підтвердження надання згоди або відмови продовжувати трудові відносини після зміни істотних умов праці. В односторонньому порядку без її згоди відповідач змінив істотні умови праці, встановивши неповний робочий тиждень. З вересня 2018 року її заробітна плата зменшилася вдвічі, при цьому вона продовжує працювати в тому режимі роботи, який існував до 03.09.2018 року.

Ураховуючи викладене, позивачка просила суд: скасувати наказ КЗ "Початковий спеціалізовані мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради від 31.08.2018 року № 81-к/тр про встановлення з 03.09.2018 року неповного робочого тижня ОСОБА_1 ; зобов`язати КЗ "Початковий спеціалізований мистецькі навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради поновити з 03.09.2018 року ОСОБА_1 попередні умови праці з повним робочим тижнем та сплатити невиплачену заробітну плату, нараховану з урахуванням 40 годинного робочого тижня за графіком режиму роботи 2017-2018 навчального року.

Рішенням Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 12.09.2019 року позовні вимоги задоволено.

Скасовано наказ КЗ "Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради від 31.08.2018 року № 81-к/тр про встановлення з 03.09.2018 року неповного робочого тижня ОСОБА_1 .

Зобов`язано КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради" поновити з 03.09.2018 року ОСОБА_1 попередні умови праці з повним робочим тижнем та сплатити невиплачену заробітну плату нараховану з урахуванням 40 годинного робочого тижня за графіком режиму роботи 2017-2018 навчального року.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

В апеляційній скарзі КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради", посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи та висновки суду не відповідають встановленим обставинам.

У відзиві на апеляційну скаргу, позивачка просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а скаргу відповідача - без задоволення.

Згідно з частиною 3 статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з положенням частини 2 статті 374 ЦПК України підставами апеляційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до вимог частини 1 статті 367 ЦПК України під час розгляду справи в апеляційному порядку суд переглядає справу за наявними і ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції установлено, що з 18.11.2002 року позивачка перебуває у трудових відносинах з КЗ "Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради, а у цьому проміжку часу з 05.08.2003 року позивачка була призначена заступником директора з навчально-виховної роботи, а 18.02.2008 року Тернівська школа естетичного виховання - структурний підрозділ відділу культури та туризму виконавчого комітету Тернівської міської ради реорганізоване (перетворене) в Тернівську школу естетичного виховання, що підтверджується копією трудової книжки (а.с.6-7) та копією наказу Тернівської школи естетичного виховання відділу культури міськвиконкому № 95 від 05.08.2003 року про призначення ОСОБА_1 завучем школи (а.с.9).

Відповідно до штатного розпису КЗ "ПСМНЗ "ТШЕВ" на 2018 рік з місячним фондом заробітної плати за посадовими окладами, затвердженої начальником відділу культури Тернівської міської ради ОСОБА_5 , підписаної директором та бухгалтером КЗ КЗ "ПСМНЗ "ТШЕВ", заступнику директора з навчально-виховної роботи посадовий оклад визначений в сумі 3 800,00 грн. (а.с.53).

Згідно з наказом начальника відділу культури Тернівської міської ради ОСОБА_5 № 8 від 14.05.2018 року, у зв`язку із збільшенням об`єму звітності, трудомісткості робіт по веденню бухгалтерського обліку внести зміни до штатного розпису комунального закладу Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Тернівська школа естетичного виховання з 01.09.2018 року в штатний розпис від 03.01.2018 року збільшивши його на 0,5 штатної одиниці бухгалтера, але зменшивши на 0,5 штатної одиниці заступника директора з навчально-виховної роботи та змінити одну штатну одиницю бухгалтера на штатну одиницю головного бухгалтера. (а.с.67).

01 червня 2018 року ОСОБА_1 була попереджена КЗ "Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради про наступну зміну істотних умов праці, та у зв`язку із змінами в організації праці та введенням в дію з 01.09.2018 року нового штатного розпису КЗ "ПСМНЗ "ТШЕВ" зміняться істотні умови праці з 01.09.2018 року, а саме: штатна одиниця заступника директора з навчально-виховної роботи буде скорочена на 0,5 ставки, що підтверджується копією попередження про наступну зміну істотних умов праці, де ОСОБА_1 01.06.2018 року під власний підпис ознайомлена з цим попередженням (а.с. 52).

01 вересня 2018 року начальником відділу культури Тернівської міської ради ОСОБА_5 було затверджено штатний розпис КЗ "ПСМНЗ "ТШЕВ" на 2018 рік з місячним фондом заробітної плати за посадовими окладами підписаної директором та бухгалтером КЗ "ПСМНЗ "ТШЕВ", де у колонці Кількість штатних посад Заступнику директора з навчально-виховної роботи зазначено 0,5 , посадовий оклад визначений в сумі 3 800,00 грн., а фонд заробітної плати на місяць за посадовим окладами визначений в сумі 1 900,00 грн., натомість в графах 3 та 4 зазначені такі посади: Головний бухгалтер та бухгалтер, де у останнього у колонці Кількість штатних посад зазначено 0,5 , а фонд заробітної плати на місяць за посадовим окладами визначений в сумі 1 524,00 грн. (а.с.54).

ОСОБА_1 , заступнику директора з навчально-виховної роботи, з 03.09.2018 року встановлено неповний робочий тиждень з режимом роботи: понеділок з 13-30 до 19-30, вівторок, середа з 14-30 до 19-30, четвер з 12-30 до 16-30 з оплатою праці пропорційно відпрацьованому часу з окладом згідно штатного розпису (1 900,00 грн.). Підстава: Штатний розпис КЗ "ПСМНЗ "ТШЕВ" з 01.09.2018 року, затверджений відділом культури Тернівської міської ради, ч.3 ст. 32 КЗпП України, що підтверджується копією наказу КЗ "Початковий спеціалізовані мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради від 31.08.2018 року № 81-к/тр про встановлення з 03.09.2018 року неповного робочого тижня ОСОБА_1 , та в якому зазначено письмово Відмовляюсь від підпису в наказі з причини невідповідності наказу нормам діючого законодавства з питань праці. (а.с.8).

Також судом встановлено, що відповідно до наказу КЗ "Початковий спеціалізовані мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради від 17.09.2018 року № 87-к/тр затверджено тижневе педагогічне навантаження педагогічних працівників комунального закладу "Початковий спеціалізовані мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради на 2018/2019 навчальний рік станом на 03.09.2018 року у такому обсязі: 12. ОСОБА_1 . 6 год. 7 погод. обсяг навантаження 0,722 (а.с.64), на підставі протоколу засідання тарифікаційної комісії від 17.09.2018 року № 1 (а.с.66).

Крім того судом встановлено, що 15.06.2017 року був укладений колективний договір КЗ "Початковий спеціалізовані мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради прийнятий на загальних зборах трудового колективу (а.с.71).

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з підстав їх обґрунтованості та доведеності, прийшовши до висновку, що зміна істотних умов трудового договору ОСОБА_1 є неправомірною, оскільки проведена не у зв`язку зі зміною в організації виробництва і праці на КЗ "Початковий спеціалізовані мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради.

Проте, колегія суддів у повній мірі з такими висновками суду першої інстанції погодитися не може, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст. 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Відповідно до ч.6 ст. 43 Конституції України громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Згідно з абзацами 4-5 ст. 32 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших - працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці. Якщо колишні істотні умови праці не може бути збережено, а працівник не згоден на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договір припиняється за пунктом 6 статті 36 цього Кодексу.

Відповідно до правових висновків, які зробив Верховний Суд України і в постанові від 04.07.2016 року у справі № 6-59цс12, в постанові від 23.03.2016 року у справі № 6- 2748цс15, в постанові від 06.02.2018 року у справі № 465/8060/15-ц, провадження № 61-1266св18 вбачається, що без змін в організації виробництва і праці запровадження змін істотних умов праці працівника не допускається.

Пунктом 10 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику розгляду судами трудових спорів" від 06.11.1992 року № 9 установлено, що зміною в організації виробництва і праці визнається раціоналізація робочих місць, введення нових форм організації праці, у т.ч. перехід на бригадну або на індивідуальну форму, впровадження передових методів, технологій тощо. Правове закріплення рішення про зміну істотних умов праці прийняття відповідного наказу про зміну істотних умов праці у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці, при цьому головним залишається зміст такого наказу, у якому вказуються підстави для внесення змін в організацію виробництва і праці (фактичні дані), документи, які це підтверджують, та які саме зміни вносяться в організацію виробництва і праці, та запроваджуються у істотних умовах праці.

Згідно з п.31 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.1992 року № 9 "Про практику розгляду судами трудових спорів" передбачено, якщо при розгляді трудового спору буде встановлено, що зміна істотних умов трудового договору проведена не у зв`язку зі зміною в організації виробництва і праці на підприємстві, в установі, організації, то така зміна з урахуванням конкретних обставин може бути визнана судом неправомірною з покладенням на власника або уповноважений ним орган обов`язку поновити працівникові попередні умови праці.

Доводи КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради" в апеляційній скарзі про те, що зміна істотних умов трудового договору ОСОБА_1 проведена у зв`язку зі зміною в організації виробництва і праці, яке пов`язане з раціоналізацією робочих місць, колегія суддів не приймає до уваги як безпідставні.

Видання наказу № 8 від 14.05.2018 року відділом культури Тернівської міської ради свідчить про виконання третьою особою приписів правових норм зокрема ст. 17, 32, 54 Закону України "Про місцеве самоврядування", п.33 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 року № 228 , яким передбачено затвердження штатних розписів. Сам навчальний заклад відповідно до чинного законодавства з урахуванням специфіки своєї діяльності складає штатний розпис і надає його на затвердження органу місцевого самоврядування. Третя особа і відповідач є дві незалежних юридичних особи, що пов`язані засадами підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування комунальних закладів, яким є відповідач.

Згідно із Статутом КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради", затвердженого рішенням Тернівської міської ради № 219-15/УІІ, школа є юридичною особою, діє на підставі статуту, має самостійний кошторис, самостійний баланс. Засновником навчального закладу є Тернівська міська рада, підпорядкована школа відділу культури Тернівської міської ради.

При зміні істотних умов праці власник повинен дотримуватися встановленого порядку. Правовим документом про таку зміну є наказ відповідача про зміну істотних умов праці у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці. Але такого наказу по школі відповідач не видавав, до відома позивача не доводив.

В наказі № 81-к/тр від 31.08.2018 року відсутня правова підстава для встановлення позивачу неповного робочого тижня. При цьому, важливою та визначальною обставиною, попередня наявність якої обов`язкова для зміни істотних умов праці, є зміна в організації виробництва і праці на підприємстві.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідач всупереч вимог закону в односторонньому порядку зменшив розмір заробітної плати ОСОБА_1 та запровадив для неї скорочений робочий час за відсутності змін в організації виробництва і праці в міській організації. Крім того, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції про відсутність доказів щодо зміни в організації виробництва і праці відповідача; всі надані відповідачем докази вказують на зміну істотних умов праці саме позивача та не містять відомостей щодо зміни істотних умов праці інших працівників.

Разом з тим, колегія суддів не може погодитися з рішенням суду в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання сплатити невиплачену заробітну плату нараховану з урахуванням 40 годинного робочого тижня за графіком режиму роботи 2017-2018 навчального року, зважаючи на наступне.

Право на працю, закріплене у статті 43 Конституції України, включає можливість заробляти собі на життя працею, яку особа вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

У статті 93 КЗпП України надано визначення заробітної платні - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Згідно зі статтею 97 КЗпП України власник або уповноважений ним орган чи фізична особа не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами, колективними договорами.

Відповідно до статті 21 Закону України від 24.03.1995 року № 108/95-ВР "Про оплату праці" (далі - Закон № 108/95-ВР) працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.

Згідно зі статтею 22 цього Закону суб`єкти організації оплати праці не мають права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами і колективними договорами.

За пунктом 3 статті 32 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших - працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.

Відповідно до статті 29 Закону № 108/95-ВР при укладанні працівником трудового договору (контракту) роботодавець доводить до його відома умови оплати праці, розміри, порядок і строки виплати заробітної плати, підстави, згідно з якими можуть провадитися відрахування у випадках, передбачених законодавством. Про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення роботодавець повинен повідомити працівника не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни.

Однією з підстав припинення трудового договору згідно з пунктом 6 статті 36 КЗпП України є відмова працівника від переведення на роботу в іншу мiсцевiсть разом з підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку із зміною істотних умов праці.

Звертаючись у 2018 році з позовом про поновлення порушених трудових прав, ОСОБА_1 висловила незгоду зі зміною істотних умов праці. Адміністрація школи мала вирішити питання про звільнення працівника на підставі пункту 6 статті 36 КЗпП України, однак цього не зробила, чим порушила вимоги трудового законодавства.

Відповідно до вимог статті 32 КЗпП України про зміну істотних умов праці, якими є зміна систем та розмірів оплати праці, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій - працівника необхідно повідомити не пізніше, ніж за два місяці.

Статтею 25 Закону № 651-XIV визначено, що розподіл педагогічного навантаження у загальноосвітньому закладі здійснюється його керівництвом і затверджується відповідним органом управління освітою. Пунктом 2 цієї статті встановлено, що педагогічне навантаження вчителя загальноосвітнього навчального закладу, незалежно від підпорядкування, типу і форми власності, обсягом менше тарифної ставки встановлюється лише за його згодою.

Зменшення педагогічного навантаження тягне за собою зміну режиму роботи вчителя, і як внаслідок - відповідне зменшення заробітної плати, що в силу вимог пункту 3 статті 32 КЗпП України є зміною істотних умов праці.

Крім того, судом апеляційної інстанції установлено, що наказом КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради" від 04.09.2020 року № 116-к/тр ОСОБА_1 звільнено з займаної посади з 07.09.2020 року за власним бажанням на підставі ст. 38 КзпП України (а.с.92 т.2).

У зв`язку із звільненням позивачки та виданими відповідачем табуляграмами виплачена заробітна плата за період з 01.07.2020 року по 07.09.2020 року складає 7 501,95 грн. (з вирахуванням податків та зборів), що становить тільки 50 % заробітної плати позивачки (а.с.91 т.2).

Недовиплачена відповідачем заробітна плата за період з 01.07.2020 року по 07.09.2020 року складає 7 501,95 грн. (з вирахуванням податків та зборів), що становить 50 % недовиплаченої заробітної плати позивачки.

Як установлено судом першої інстанції так і судом апеляційної інстанції, з вересня 2018 року позивачка продовжувала працювати на повній ставці (1,0) заступником директора з навчально-виховної роботи в режимі 40 годинного робочого тижня за графіком режиму роботи на 2017-2018 навчального року.

Враховуючи, що після 01.09.2018 року позивачка продовжувала працювати в режимі 40 годинного робочого тижня по графіку режиму роботи 2017-2018 навчального року (1,0 ставка заступника директора з навчально-виховної роботи), позивачці повинна була виплачена вся заробітна плата (100 % заробітної плати).

Згідно до наданого позивачкою розрахунку, заробітна плата позивачки при повній ставці і відпрацьованому повному робочому часі за період з 03.09.2018 року по 07.09.2020 року (по день звільнення) повинна становити 167 552,07 грн., сума утриманих за цей період податків становить 32 672,65 грн., до виплати заробітна плата за вказаний період повинна становити 134 879,42 грн. (а.с.90 т.2).

З урахуванням виплаченої відповідачем заробітної плати (50 %) за період з 03.09.2018 року по 07.09.2020 року в розмірі 67 439,71 грн., невиплачена заробітна плата за вказаний період становить 67 439,71 грн., яку відповідач повинен сплатити на користь позивачки.

Враховуючи, що судом встановлено неправомірність дій відповідача щодо виданого наказу № 81-к\тр від 31.08.2018 року, обов`язок поновити працівникові попередні умови праці покладається на власника або уповноважений ним орган, що передбачає саме відновлення колишніх умов праці позивачки у зв`язку з цим нарахування та виплату заробітної плати за період з 03.09.2018 року по 07.09.2020 року, виходячи з повної 1,0 ставки заступника директора з навчально-виховної роботи.

З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що з КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради" на користь ОСОБА_1 підлягає стягненню невиплачена заробітна плата за період з 03.09.2018 року по 07.09.2020 року в розмірі 67 439,71 грн.

Відповідно до частини 1 статті 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

На підставі викладеного, рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 12.09.2019 року в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання сплатити невиплачену заробітну плату нараховану з урахуванням 40 годинного робочого тижня за графіком режиму роботи 2017-2018 навчального року підлягає скасуванню з ухваленням в цій частині нового судового рішення про стягнення з КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради" на користь ОСОБА_1 67 439,71 грн. невиплаченої заробітної плати за період з 03.09.2018 року по 07.09.2020 року. Рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 12.09.2019 року в частині щодо скасування наказу КЗ "Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради від 31.08.2018 року № 81-к/тр про встановлення з 03.09.2018 року неповного робочого тижня ОСОБА_1 та зобов`язання КЗ "Мистецька школа Тернівської міської ради" поновити з 03.09.2018 року ОСОБА_1 попередні умови праці з повним робочим тижнем підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 259,268,374,376,381-384 ЦПК України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Комунального закладу "Мистецька школа Тернівської міської ради" - задовольнити частково.

Рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 12 вересня 2019 року в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання сплатити невиплачену заробітну плату нараховану з урахуванням 40 годинного робочого тижня за графіком режиму роботи 2017-2018 навчального року - скасувати та ухвалити в цій частині нове судове рішення.

Стягнути з Комунального закладу "Мистецька школа Тернівської міської ради" (ідентифікаційний код 34766486) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) 67 439,71 грн. невиплачену заробітну плату за період з 03 вересня 2018 року по 07 вересня 2020 року.

Рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 12 вересня 2019 року в частині щодо скасування наказу Комунального закладу "Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад "Тернівська школа естетичного виховання" Тернівської міської ради від 31 серпня 2018 року № 81-к/тр про встановлення з 03 вересня 2018 року неповного робочого тижня ОСОБА_1 та зобов`язання Комунального закладу "Мистецька школа Тернівської міської ради" поновити з 03 вересня 2018 року ОСОБА_1 попередні умови праці з повним робочим тижнем - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та протягом тридцяти днів може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення.

Головуючий О.В. Свистунова

Судді: Т.П. Красвітна

І.А. Єлізаренко

Дата ухвалення рішення29.10.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92579224
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —185/10086/18

Постанова від 29.10.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Свистунова О. В.

Ухвала від 27.11.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Свистунова О. В.

Ухвала від 27.11.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Свистунова О. В.

Ухвала від 13.11.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Свистунова О. В.

Ухвала від 05.11.2019

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Головін В. О.

Ухвала від 29.10.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Свистунова О. В.

Ухвала від 03.10.2019

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Головін В. О.

Рішення від 12.09.2019

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Головін В. О.

Рішення від 12.09.2019

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Головін В. О.

Ухвала від 19.02.2019

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Головін В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні