РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2020 р.Справа № 851/22/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Спаскіна О.А.,
суддів: П`янової Я.В. , Любчич Л.В. ,
за участю секретаря судового засідання Медяник А.О.,
представника позивача Лисенка С.Ю.,
представника відповідача Ярічевського В.В.,
експерта Кучеренко Р.Й.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу № 851/22/19 за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "РІЕЛТ.ІН" про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності,
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада звернулась до Другого апеляційного адміністративного суду із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "РІЕЛТ.ІН", в якій, з урахуванням уточнень, просить:
- примусово відчужити у комунальну власність територіальної громади міста Харкова з мотивів суспільної необхідності нежитлову будівлю: літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН (ідентифікаційний код юридичної особи 38158059) на праві приватної власності з відшкодуванням вартості зазначеної частини об`єкта нерухомості у розмірі 6 890 100 грн. 00 коп. (шість мільйонів вісімсот дев`яносто тисяч сто гривень 00 копійок) шляхом перерахування зазначених грошових коштів за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, призначених на викуп земельних ділянок та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб під будівництво третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції Метробудівників до станції Одеська на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН (ідентифікаційний код юридичної особи 38158059) банківський рахунок (або на депозитний рахунок з наступними реквізитами: отримувач: ГТУЮ у Харківській області; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 34859512; банк отримувача: Державна казначейська служба України; код банку отримувача (МФО): 820172; рахунок отримувача: 37313018211604).
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН звільнити об`єкт нерухомості: нежитлову будівлю літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., протягом 30 днів з моменту державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомості за Харківською міською радою.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що рішенням Харківської міської ради № 1034/18 від 21.02.2018 "Про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб для суспільних потреб" для будівництва третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська" визначено перелік земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, та які необхідно викупити для суспільних потреб, зокрема п. 84 додатку до вказаного рішення об`єкт нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, право приватної власності на яке зареєстровано, за відповідачем - Товариствам з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН на підставі договору купівлі-продажу № 1215, 14.06.2012, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Юдіною О.С.
Оскільки, будівництво третьої лінії метрополітену, яка є об`єктом транспортної інфраструктури та підпадає під перелік об`єктів для будівництва, яких передбачена можливість примусового відчуження об`єктів нерухомості на підставі рішення суду, Харківська міська рада звернулася до суду із даним позовом.
Відповідачем надано до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на позов Харківської міської ради в якому зазначено, що відповідач не погоджується з висновком про визначення оціночної вартості об`єкта нерухомого майна, належного відповідачеві, складений ПП АС-ТЕРРА .
Відповідно до вказаного висновку, станом на 19.07.2018р. оціночна вартість (викупна вартість) об`єкта оцінки - об`єкт нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, складала 6 890 100,00 грн.
Відповідач не погоджується із викупною ціною, обчисленою на підставі висновку про вартість об`єкта нерухомого майна.
Відповідач вважає, що реальна ринкова вартість об`єкта нерухомого майна становить 14 066 000,00 грн. Вказане підтверджується звітом про незалежну оцінку вартості нерухомого майна станом на 05.06.2019р., складеним суб`єктом оціночної діяльності Харківська Товарна Біржа.
Відповідно до Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - Закон» ), викупна ціна - вартість ... інших будівель, споруд ... з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу .... у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода.
Таким чином, викупна ціна окрім ринкової вартості об`єкта нерухомого майна включає в себе й оцінку збитків, упущеної вигоди.
Отже, лише ринкова вартість самого об`єкта нерухомого майна за оцінкою, наявною у відповідача, більш ніж в два рази перевищує викупну ціну, запропоновану позивачем.
Представник позивача в судовому засіданні позовну заяву підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову та зазначив, що підстав для його задоволення не вбачає.
Колегія суддів, вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшла висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судовим розглядом, відповідно до рішення 18 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 21.02.2018 року № 1034/18 "Про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб" у зв`язку із будівництвом третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська", передбаченої генеральним планом м. Харкова, з метою реалізації Програми будівництва та розвитку метрополітену на 2010-2020 роки, затвердженої рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 року за № 37/10, керуючись ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішено викупити земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб згідно з додатком за ціною, визначеною суб`єктом оціночної діяльності у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Вказаним рішенням доручено Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради повідомити власників земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, зазначених у додатку цього рішення, про викуп вказаних у такому рішенні об`єктів для суспільних потреб у порядку, визначеному статтею 10 ЗУ "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" та доручено забезпечити здійснення заходів з визначення викупної ціни у порядку, визначеному Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".
Згідно з додатком (п. 84) відчуженню шляхом викупу підлягає об`єкт нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, право приватної власності на яке зареєстровано, за відповідачем - Товариствам з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН на підставі договору купівлі-продажу, р. № 1215, 14.06.2012, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Юдіною О.С.
Зазначене Рішення опубліковано в газеті "Слобідський край", випуск 24 лютого 2018 року № 16 (22552). Відповідне оголошення опубліковане на офіційному сайті Харківської міської ради. Також, вказане Рішення додано до Єдиного міського реєстру актів Харківської міської ради, що є автоматизованою системою збирання, накопичення та опрацювання актів Харківської міської ради, міського голови та виконавчих органів ради, запроваджену розпорядженням міського голови від 21.04.2000 № 738.
Харківською міською радою, а саме Департаментом будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, листом від 23.02.2018 № 35 було повідомлено відповідача про намір викупити належний відповідачу об`єкт нерухомості для суспільних потреб у зв`язку із будівництвом вищезазначеного об`єкту транспортної інфраструктури та необхідність повідомити міську раду у місячний строк про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вказане відправлення було повернуто у зв`язку з закінченням встановленого строку зберігання.
Крім того, вказане повідомлення опубліковане у газеті "Слобідський край" випуск № 16 (22552) від 24.02.2018 року.
За результатами переговорів на момент звернення з позовом до суду, Харківською міською радою не отримано згоду власника щодо викупу об`єкта нерухомого майна.
Таким чином, позивачем було вжито заходи досудового врегулювання спору.
Відповідно до ч. 2 ст. 267 КАС України, адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.
Статтею 41 Конституції України визначено, що примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" від 17.11.2009 року № 1559-VI.
Відповідно до ст. 1 зазначеного Закону, примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку, суспільна потреба - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади потреба у земельних ділянках, у тому числі тих, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна, викуп яких здійснюється в порядку, встановленому законом.
Статтею 4 зазначеного Закону передбачено, що фізичні або юридичні особи не можуть бути протиправно позбавлені права приватної власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені. Викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом. Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об`єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.
Згідно зі ст. 8 зазначеного Закону, органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб: зокрема, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Відповідно до ст. 10 Закону, ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об`єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.
Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками об`єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
Підстави для примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності визначені ст. 15 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".
Так, відповідно до ч. 1 ст. 15 зазначеного Закону, у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Частина 2, 3 ст. 15 вказаного Закону визначає, що примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об`єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників. Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Також, ч. 1 ст. 7 зазначеного Закону передбачає, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, зокрема для таких суспільних потреб: будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Статтею 16 зазначеного Закону визначений порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності.
Так, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.
Колегія суддів зазначає, що вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об`єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
Лише дотримання визначеного Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" порядку примусового відчуження земельних ділянок та інших об`єктів нерухомого майна має бути основою відносин між власником та суспільством і державою, яка його представляє, для забезпечення свободи конституційно гарантованого права приватної власності.
Предметом даної справи є питання щодо примусового відчуження у комунальну власність з мотивів суспільної необхідності об`єкту нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, право приватної власності на яке зареєстровано, за відповідачем - Товариствам з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН .
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.07.2017 року № 538-р затверджено проект "Будівництво третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська".
В подальшому, рішенням 18 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 21.02.2018 року № 1034/18 "Про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб" у зв`язку із будівництвом третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська", передбаченої генеральним планом м. Харкова, з метою реалізації Програми будівництва та розвитку метрополітену на 2010-2020 роки, затвердженої рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 року за № 37/10, вирішено викупити земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб згідно з додатком за ціною, визначеною суб`єктом оціночної діяльності у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Додатком до вказаного рішення визначено, що відчуженню шляхом викупу підлягає, у тому числі, об`єкт нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, право приватної власності на яке зареєстровано, за відповідачем - Товариствам з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН .
Частиною 5 ст. 16 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" передбачено, що попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об`єктів банківський рахунок.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", викупна ціна - вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода.
Згідно зі ст. 5 зазначеного Закону, викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.
Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.
Суб`єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об`єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.
У разі, якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб`єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб`єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону України "Про оцінку землі", експертна грошова оцінка вільних від будівель та споруд земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, що проводиться у зв`язку з викупом цих земельних ділянок для суспільних потреб чи їх примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності, проводиться на основі методичного підходу капіталізації чистого операційного або рентного доходу від використання земельних ділянок з урахуванням їх використання за цільовим призначенням (використанням), встановленим на день прийняття рішення про викуп таких земельних ділянок для суспільних потреб.
З матеріалів справи вбачається, що вартість нежитлової будівлі, яка підлягає викупу для суспільних потреб визначена на підставі незалежної оцінки, проведеної 19.07.2018р. ПП «АС-ТЕРРА» (сертифікат суб`єкта оціночної діяльності 629/15 від 07.08.2015) та згідно Звіту про оцінку об`єкта нерухомого майна - нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: АДРЕСА_1 , від 06.12.2018р. складає 6 890 100,00 грн (шість мільйонів вісімсот дев`яносто тисяч сто гривень 00 копійок).
Вартість об`єкта оцінки (об`єкта незавершеного будівництва) була розрахована оцінювачем на дату - 19.07.2018 з урахуванням вимог діючого законодавства, що регулює професійну оціночну діяльність в Україні.
Відповідно до приписів ст. 13 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» проведено рецензування зазначеного звіту.
Згідно рецензії на Звіт про оцінку об`єкту нерухомого майна, наданого «Всеукраїнською асоціацією фахівців оцінки» від 14.12.2018, Звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але є незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз Міністерства юстиції України проведено експертизу «Звіту про оцінку для визначення оціночної вартості (викупної ціни) з метою викупу об`єкту нерухомого майна для суспільних потре щодо об`єкту нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, право приватної власності на яке зареєстровано, за відповідачем - Товариствам з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН , складений ПП «АС-ТЕРРА» .
За результатами проведення експертних оціночно-будівельних досліджень вказаного звіту Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз Міністерства Юстиції України надано висновок № 2787/19-43 від 13.02.2019, згідно якого вищевказаний Звіт за ознаками встановленим пунктом 67 Національного стандарту № 1 класифікується як звіт, який в цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
Вищевказаний розмір викупної ціни затверджено рішенням Харківської міської ради від 19.12.2018 № 1426/18 «Про затвердження викупної ціни» . А саме: п. 9 Додатку до рішення Харківської міської ради від 19.12.2018 № 1426/18 затверджено розмір викупної ціни об`єкта нерухомого майна - нежитлової нерухомості (нежитлова будівля) літ. Н-2 за адресою: АДРЕСА_1 - у розмірі 6 890 100,00 грн (шість мільйонів вісімсот дев`яносто тисяч сто гривень 00 копійок).
Проте, представником відповідача до суду надано Звіт від 10.06.2018р. про незалежну оцінку вартості нерухомого майна - нежитлова будівля: літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182, виконане суб`єктом оціночної діяльності - Харківська Товарна Біржа, відповідно до якого викупна ціна зазначеного об`єкту складає 14 066 000 грн. 00 коп. (чотирнадцять мільйонів шістдесят шість тисяч).
При цьому, відповідач, неодноразово вказував на неправильне визначення позивачем викупної ціни, зокрема, на момент звернення з позовом до суду, відповідач своїм листом від 31.01.2019 р. (вх. № 1892/0/3-19), повідомляв, що не заперечує щодо викупу для суспільних потреб, але вважає, що визначена вартість (викупна ціна), яка вказана в звіті з оцінки нерухомого майна від 02.11.2018 є заниженою в рази від ринкової вартості комерційної нерухомості в даному районі міста. У відзиві на позовну заяву відповідачем було зазначено, що вищезазначений висновок складений з порушенням вимог закону, є необ`єктивним та таким, що ґрунтується на припущеннях, а тому не може прийматися судом до уваги при визначенні викупної ціни нерухомого майна.
Отже викупна ціна, зазначена у наданому відповідачем звіті про оцінку вартості нерухомого майна істотно відрізняється від тієї, яка зазначена у звіті, наданому Харківською міською радою.
Таким чином, враховуючи наявні розбіжності в розмірі викупної ціни, для з`ясування обставин, що мають значення для розгляду справи, та для розв`язання питань, які потребують спеціальних знань, ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019 призначено проведення оціночно-будівельної експертизи, проведення якої доручено Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса.
06.07.2020 від Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса надійшов висновок експерта за результатами проведення експертного оціночно-будівельного дослідження № 23096/28105 від 19.06.2020, відповідно до якого зазначено, що викупна вартість (ціна) об`єкту нерухомого майна - нежитлова будівля: літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182 складає 15 082 013,0 (п`ятнадцять мільйонів вісімдесят дві тисячі тринадцять) грн.
З огляду на викладене, колегія суддів зазначає, що у даному випадку Харківською міською радою дотримано процедуру вирішення спору в досудовому порядку, у ході судового розгляду позивачем доведена суспільна необхідність примусового відчуження об`єктів нерухомого майна, що належить відповідачу.
Таким чином, колегія суддів доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради та вважає, що останні підлягають задоволенню із урахуванням визначеної експертним оціночно-будівельним дослідженням викупної ціни об`єкта, відмінної від заявленої у позові.
У той же час, згідно з ч. 5 ст. 267 КАС України, у рішенні адміністративного суду про задоволення позову зазначається інформація про: об`єкт примусового відчуження, його місцезнаходження, площу, кадастровий номер, цільове призначення, категорію земель; умови попереднього повного відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, збитків, заподіяних власнику внаслідок примусового відчуження, та їх розмір, визначений відповідно до закону; строк, протягом якого власник має звільнити земельну ділянку, інші об`єкти нерухомого майна, що на ній розміщені; джерело фінансування витрат, пов`язаних із примусовим відчуженням.
Крім того, відповідач не заперечував проти задоволення позовних вимог Харківської міської ради з урахуванням висновків Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса № 23096/28105 від 19.06.2020.
За таких обставин колегія суддів вважає за необхідне позовні вимоги задовольнити, примусивши відчужити у комунальну власність територіальної громади міста Харкова з мотивів суспільної необхідності нежитлову будівлю: літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182 що належить Товариству з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН (ідентифікаційний код юридичної особи 38158059) на праві приватної власності з відшкодуванням вартості зазначеної частини об`єкта нерухомості 15 082 013 (п`ятнадцять мільйонів вісімдесят дві тисячі тринадцять) грн. 00 коп. шляхом перерахування зазначених грошових коштів за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, призначених на викуп земельних ділянок та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб під будівництво третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції Метробудівників до станції Одеська на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю "РІЕЛТ.ІН" (ідентифікаційний код юридичної особи 38158059) банківський рахунок (або на депозитний рахунок з наступними реквізитами: отримувач: ГТУЮ у Харківській області; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 34859512; банк отримувача: Державна казначейська служба України; код банку отримувача (МФО): 820172; рахунок отримувача: 37313018211604).
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН звільнити об`єкт нерухомості: нежитлову будівлю літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., протягом 30 днів з моменту державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомості за Харківською міською радою.
Керуючись ст. ст. 189, 205, 241, 242, 243, 245, 246, 250, 255, 267, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "РІЕЛТ.ІН" про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності - задовольнити.
Примусово відчужити у комунальну власність територіальної громади міста Харкова з мотивів суспільної необхідності нежитлову будівлю: літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 182 що належить Товариству з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН (ідентифікаційний код юридичної особи 38158059) на праві приватної власності з відшкодуванням вартості зазначеної частини об`єкта нерухомості 15 082 013 (п`ятнадцять мільйонів вісімдесят дві тисячі тринадцять) грн. 00 коп. шляхом перерахування зазначених грошових коштів за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, призначених на викуп земельних ділянок та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб під будівництво третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції Метробудівників до станції Одеська на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю "РІЕЛТ.ІН" (ідентифікаційний код юридичної особи 38158059) банківський рахунок (або на депозитний рахунок з наступними реквізитами: отримувач: ГТУЮ у Харківській області; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 34859512; банк отримувача: Державна казначейська служба України; код банку отримувача (МФО): 820172; рахунок отримувача: 37313018211604).
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю РІЕЛТ.ІН звільнити об`єкт нерухомості: нежитлову будівлю літ. Н-2 загальною площею 179,8 кв.м., протягом 30 днів з моменту державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомості за Харківською міською радою.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Верховного Суду шляхом подачі апеляційної скарги через Другий апеляційний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Головуючий суддя О.А. Спаскін Судді Я.В. П`янова Л.В. Любчич
Повний текст рішення складено 05.11.2020р.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92656246 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Спаскін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні