РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви без розгляду
09 листопада 2020 року м. Рівне №460/8218/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М. Недашківської, розглядаючи матеріали позовної заяви Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
09 листопада 2020 року до Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 (далі іменується - позивач) до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд:
(1) визнати протиправною та скасувати Постанову Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради ;
(2) зобов`язати Вараську районну територіальну виборчу комісію Рівненської області розглянути заяву кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 від 05.11.2020 про визнання усіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими та призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області у встановленому порядку та за результатами такого розгляду прийняти рішення у формі постанови.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені у статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі іменується - КАС України).
Відповідно до частини шостої статті 273 КАС України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Суд зауважує, що важливим елементом цих строків є момент їх початку перебігу, який визначається днем прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Це головна відмінність строку звернення до суду щодо вирішення виборчих спорів від строку звернення до суду в інших спорах адміністративної юрисдикції, в яких, як правило, цей строк обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.
Тобто, з урахуванням приписів частини шостої статті 273 КАС України, у виборчих спорах відсутня необхідність з`ясування обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Таке правове становище дозволяє чітко визначити початок перебігу строку звернення до суду для вирішення виборчих спорів, який не залежить від суб`єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу.
Висновки аналогічного характеру викладені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 26.03.2019 у справі №855/91/19.
За правилами частини першої статті 270 КАС України, на обчислення строків, встановлених статтями 273-277, 280-283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу.
Частинами 2, 3, 5 статті 270 КАС України передбачено, що строки, встановлені у справах, визначених цією статтею, обчислюються календарними днями і годинами.
Останнім днем строку, який має закінчитися з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.
Днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах, визначених цією статтею, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.
Так, з матеріалів позовної заяви вбачається, що Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода подана до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області заява про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради на місцевих виборах 25.10.2020, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , сформованих та затверджених на конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , що відбулася 16.09.2020.
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 25.09.2020 (18 год. 00 хв.) Про реєстрацію кандидатів у депутати до районної ради, включених до єдиного та територіального виборчого списку кандидатів у депутати Всеукраїнського об`єднання Свобода , відповідно до якої постановлено:
(1) Зареєструвати кандидатів у депутати Вараської районної ради Рівненської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода ;
(2) Надіслати копію цього рішення не пізніше 28 вересня 2020 року представнику Всеукраїнського об`єднання Свобода ОСОБА_41;
(3) Видати не пізніше 28 вересня 2020 року представнику Всеукраїнського об`єднання Свобода ОСОБА_41 посвідчення кандидатів у депутати Вараської районної ради;
(4) Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , розмістити на офіційному сайті комісії не пізніше 28 вересня 2020 року;
(5) Передати відомості про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , до Центральної виборчої комісії у порядку, встановленому частиною 8 статті 277 Виборчого кодексу України.
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 06.10.2020 (18 год. 00 хв.), відповідно до якої комісія за результатами проведення жеребкування, затвердила текст виборчого бюлетеня та черговість політичних партій; постановила дану постанову оприлюднити на офіційному сайті Вараської районної територіальної виборчої комісії.
Додатком до Постанови №1 затверджено текст виборчого бюлетеня з Виборів депутатів Вараської районної ради 25 жовтня 2020 року по Територіальному виборчому округу №1, де під номером 8 вказано Рівненську обласну організацію Всеукраїнського об`єднання Свобода - ОСОБА_41 (№1).
Місцеві вибори відбулися 25 жовтня 2020 року, що є загальновідомим фактом, що не потребує доказуванню (частина третя статті 78 КАС України).
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 05.11.2020 (18 год. 00 хв.) Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради , відповідно до якої визнано обраними депутатами до Вараської районної ради: ОСОБА_2 - РРТО ПП Сила і честь , ОСОБА_3 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_4 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_5 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_6 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_7 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_8 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_9 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_10 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_11 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_12 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_13 - РОО Радикальної партії Олега Ляшка, ОСОБА_14 - РОО Радикальної партії Олега Ляшка , ОСОБА_16 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_17 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_18 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_19 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_20 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_21 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_22 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_23 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_24 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_25 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_26 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_27 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_28 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_29 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_30 - РОО Радикальної партії Олега Ляшка, ОСОБА_31 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_32 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_33 - ОРР ПП За майбутнє , ОСОБА_34 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_35 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_36 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_37 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_38 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_39 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_40 - РОО ПП Слуга Народу .
Зі змісту Протоколу №1 від 05.11.2020 вбачається, що жодного кандидата від Рівненської обласної організацієї Всеукраїнського об`єднання Свобода до складу Вараської районної ради Рівненської області не обрано.
ОСОБА_1 отримав Посвідчення №235 кандидата в депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1 з виборів депутатів до Вараської районної ради.
Після дослідження змісту Посвідчення №235 судом виявлено, що останнє не містить напису щодо дати його видачі.
Предметом позову у даному випадку є, зокрема, визнання протиправною та скасування Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради .
Зі змісту позовної заяви вбачається, що позовні вимоги обґрунтовуються тим, що у затверджених формах виборчих бюлетенів по кожному з територіальних виборчих округів у графі 8 після слів Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода замість першого номера - ОСОБА_1 вказано - ОСОБА_41 .
Позивач вказує, що Постанова Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради не оприлюднювалася та не доводилася до відома учасників виборчого процесу, відтак допущену помилку було виявлено вже в день голосування - 25 жовтня 2020 року.
Зі змісту позовної заяви та доданих до неї доказів вбачається, що позивач просить визнати протиправною та скасувати Постанову Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 05.11.2020 (18 год. 00 хв.) Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради з підстав допущення помилок щодо зазначення у виборчих бюлетенях прізвища кандидата під номером 1: замість першого номера - ОСОБА_1 вказано - ОСОБА_41 .
З даного приводу суд зазначає, що можливе порушення норм виборчого законодавства щодо затвердження тексту виборчих бюлетенів могло мати місце саме 06 жовтня 2020 року, оскільки саме з даного предмета Вараською районною територіальною виборчою комісію Рівненської області виносилася Постанова №1 від 06.10.2020.
Посилання позивача на те, що про допущену у виборчих бюлетенях помилку йому стало відомо лише під час виборів 25.10.2020 суд відхиляє, оскільки позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, а не з моменту, коли особа про це дізналася.
Позивач вказує, що оскільки прийняття оскаржуваної Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 (18 год. 00 хв.) Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради мало місце 05.11.2020, тому останнім днем оскарження визначено дату 10 листопада 2020 року , відтак позивачем не пропущений строк звернення до суду.
Суд констатує, що позивач у даному випадку здійснив підміну поняття предмет позову та підстава позову .
Окреслюючи підставу позову , позивач фактично вказує на протиправність Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради , що у зв`язку з специфікою (особливостями) розгляду справ, пов`язаних з виборчим процесом, є самостійним автономним предметом позову .
Для оскарження Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради встановлений п`ятиденний строк звернення до суду з позовом, тобто до 11.10.2020.
Посилання суду на те, що позивач фактично не погоджується з порядком виготовлення бюлетенів підтверджується тим, що позивач у день прийняття оскаржуваної Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 (18 год. 00 хв.) Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради - 05.11.2020, подав до комісії Заяву від 05.11.2020, де просив визнати усі бюлетені, які використані для голосування до Вараської районної ради, зіпсованими, посилаючись на норми частини 14 статті 242 Виборчого кодексу України.
Суд зазначає, що стаття 242 Виборчого кодексу України регулює питання Порядку виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям .
За правилами частини 14 статті 242 Виборчого кодексу України, у разі якщо до виборчих бюлетенів внесено зміни без рішення територіальної виборчої комісії чи зміни, що не відповідають рішенню територіальної виборчої комісії, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає про це акт у двох примірниках за формою і в порядку, передбаченими частиною шостою статті 37 цього Кодексу. В акті зазначаються кількість отриманих виборчих бюлетенів, кількість зіпсованих виборчих бюлетенів для голосування у відповідному окрузі та прізвища осіб, з вини яких це сталося. Один примірник цього акта невідкладно передається до територіальної виборчої комісії, другий примірник зберігається у дільничній виборчій комісії. Відомості зазначеного акта враховуються дільничною виборчою комісією при складанні протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Зіпсовані виборчі бюлетені для голосування на різних місцевих виборах погашаються та упаковуються окремо в різні пакети в порядку, передбаченому частиною шостою статті 250 цього Кодексу. На пакетах робиться напис: Зіпсовані виборчі бюлетені , зазначається вид та кількість зіпсованих виборчих бюлетенів для голосування. Запаковані зіпсовані виборчі бюлетені зберігаються у дільничній виборчій комісії до дня голосування і передаються до територіальної виборчої комісії разом з іншою виборчою документацією в порядку, передбаченому статтею 253 цього Кодексу. При підрахунку голосів виборців зіпсовані бюлетені враховуються як невикористані.
У разі якщо кількість зіпсованих виборчих бюлетенів ставить під сумнів можливість проведення голосування на виборчій дільниці, відповідна територіальна виборча комісія вирішує питання про можливість передрукування відповідних виборчих бюлетенів та доставки їх до виборчої дільниці для забезпечення голосування. У такому разі положення цього Кодексу щодо строків передачі виборчих бюлетенів не застосовуються.
Суд зазначає, що вказана норма не може бути застосована у спірних відносинах, оскільки стосується питання складення саме Дільничною виборчою комісією акта у разі якщо до виборчих бюлетенів внесено зміни без рішення територіальної виборчої комісії чи зміни, що не відповідають рішенню територіальної виборчої комісії, що у даному випадку не мало місця.
У даній заяві від 05.11.2020 позивач також просив комісію призначити повторні вибори.
За приписами частини другої статті 280 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо:
1) у виборчому бюлетені в день голосування не залишилося жодного виборчого списку організації партії в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
2) за результатами виборів неможливо сформувати 2/3 складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради;
3) виборчий процес місцевих виборів був зупинений в зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.
Суд зазначає, що жодної з перелічених вище підстав для призначення повторних виборів не існувало.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області розглянути заяву кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 від 05.11.2020 про визнання усіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими та призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області у встановленому порядку та за результатами такого розгляду прийняти рішення у формі постанови, суд зазначає, що така позовна вимога є похідною від первинної - визнання протиправною та скасування Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради .
Про такий висновок свідчить наступне.
Відповідно до частини першої статті 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Тобто, оскарженню у судовому порядку підлягають: рішення, дії та бездіяльність виборчих комісій.
Рішення виборчої комісії - це письмовий документ (протокол/постанова).
Дії виборчої комісії - це активна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи та інтереси фізичних та юридичних осіб.
Бездіяльність виборчої комісії - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи - невиконання органом зобов`язань, які необхідно виконати.
Відповідно до пунктів 1-4 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (частина третя статті 245 КАС України).
Тобто, позовна вимога зобов`язального характеру не може бути самостійною та автономною, а лише спрямована на відновлення порушених прав, встановлених шляхом визнання протиправними рішення, дії чи бездіяльності.
Зважаючи на вище викладене, позовна заява підлягає залишенню без розгляду повністю.
Суд вважає також за необхідне підкреслити, що законодавче обмеження строку звернення до суду з позовом та запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними.
У рішенні Конституційного Суду України № 17-рп/2011 від 13 грудня 2011 року визначено, що держава може встановленням відповідних процесуальних строків, обмежувати строк звернення до суду, що не впливає на зміст та обсяг конституційного права на судових захист і доступ до правосуддя.
Отже, встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Практика Європейського суду з прав людини також свідчить про те, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав (справа Стаббігс на інші проти Великобританії , справа Девеер проти Бельгії ).
Крім того, Європейський суд з прав людини у рішенні від 28.03.2006 (справа Мельник проти України ) погодився з тим, що правила регулювання строків для подання скарги, безумовно, мають на меті забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності. А також указав, що зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці правила будуть застосовані.
Таким чином, суд встановив, що позивач, будучи обізнаним про можливе порушення своїх прав чи інтересів ще 06.10.2020 (прийняття Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області Постанови №1 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради ) у встановлений строк не звернувся до суду з позовом, що є безумовною підставою для залишення позовної заяви без розгляду.
Враховуючи наведене та керуючись статтями 241, 243, 248, 270, 294 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В :
Позовну заяву Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без розгляду.
Ухвала набирає законної сили негайно після її підписання.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом двох днів з дня її проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст ухвали складений 09 листопада 2020 року.
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92707521 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні