ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2020 рокуЛьвівСправа № 460/8218/20 пров. № А/857/13605/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
судді-доповідача Шинкар Т.І.,
суддів Кухтея Р.В.,
Онишкевича Т.В.,
секретаря судового засідання Гербут Н.М.,
розглянувши у судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Недашківська К.М.) про залишення позовної заяви без розгляду, постановлену в м.Рівне 09 листопада 2020 року, повне судове рішення складено 09 листопада 2020 року, у справі №460/8218/20 за позовом Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
09 листопада 2020 року Кандидат в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області просив: визнати протиправним та скасувати рішення Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області у формі постанови №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради ; зобов`язати Вараську районну територіальну виборчу комісію Рівненської області розглянути заяву кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області Ордината Володимира Анатолійовича від 05.11.2020 про визнання усіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими та призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області у встановленому порядку та за результатами такого розгляду прийняти рішення у формі постанови.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року позовну заяву Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії залишено без розгляду.
Залишаючи без розгляду позовну заяву, суд першої інстанції виходив з того, що можливе порушення норм виборчого законодавства щодо затвердження тексту виборчих бюлетенів могло мати місце саме 06 жовтня 2020 року, оскільки саме з даного предмета Вараською районною територіальною виборчою комісію Рівненської області виносилася Постанова №1 від 06.10.2020. Суд першої інстанції вказав, що окреслюючи підставу позову , позивач фактично вказує на протиправність Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради , що у зв`язку з специфікою (особливостями) розгляду справ, пов`язаних з виборчим процесом, є самостійним автономним предметом позову . Суд першої інстанції зазначив, що жодної з перелічених частиною 2 статті 280 Виборчого кодексу України підстав для призначення повторних виборів не існувало. Також суд першої інстанції вказав, що оскільки позовна вимога зобов`язального характеру не може бути самостійною та автономною, а лише спрямована на відновлення порушених прав, встановлених шляхом визнання протиправними рішення, дії чи бездіяльності, тому позовна заява підлягає залишенню без розгляду повністю.
Не погоджуючись з ухвалою суду першої інстанції, Кандидат в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, просить скасувати ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року та постановити рішення, яким позовні вимоги задовольнити. Апеляційну скаргу мотивовано тим, що наслідком оскарження Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради як протиправної була б вимога внести зміни до текстів виборчих бюлетенів з метою приведення їх у відповідність із виборчою документацією, зокрема, у відповідність до єдиних виборчих списків та територіальних виборчих списків, які були подані суб`єктами виборчого процесу до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області, тоді як позивач лиш стверджує, що виборчі бюлетені з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області, текст яких затверджено постановою Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020, містить неправдиву інформацію. Скаржник вказує, що всі виборчі бюлетені з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області у яких прізвище, ім`я та по батькові кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Свобода під першим номером без зазначення номера вказано ОСОБА_2 містять недостовірну інформацію та є зіпсованими у розумінні положень частини 14 статті 242 Виборчого кодексу України. Скаржник стверджує, що визнання бюлетенів зіпсованими належить до дискреційних повноважень виборчих комісій, тому ним і подавалась відповідно заява до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області, однак остання прийняла протокольне рішення вивчити це питання детальніше . Вважає, що суд першої інстанції застосував норми матеріального права, які не повинні були бути застосовані.
Учасники справи в судове засідання не з`явились, явку повноважних представників не забезпечили, в порядку встановленому статтею 268 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи, що відповідно до частини 2 статті 313 КАС України не перешкоджає розгляду справи.
Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість ухвали суду першої інстанції, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що оскаржувана ухвала суду першої інстанції вимогам статті 242 КАС України не відповідає.
Як встановлено судом першої інстанції з матеріалів справи, Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода подано до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради на місцевих виборах 25.10.2020, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , сформованих та затверджених на конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , що відбулася 16.09.2020.
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 25.09.2020 (18 год. 00 хв.) Про реєстрацію кандидатів у депутати до районної ради, включених до єдиного та територіального виборчого списку кандидатів у депутати Всеукраїнського об`єднання Свобода , відповідно до якої постановлено: зареєструвати кандидатів у депутати Вараської районної ради Рівненської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода ; надіслати копію цього рішення не пізніше 28 вересня 2020 року представнику Всеукраїнського об`єднання Свобода Міцюку Віктору Васильовичу; видати не пізніше 28 вересня 2020 року представнику Всеукраїнського об`єднання Свобода Міцюку Віктору Васильовичу посвідчення кандидатів у депутати Вараської районної ради; рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , розмістити на офіційному сайті комісії не пізніше 28 вересня 2020 року; передати відомості про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , до Центральної виборчої комісії у порядку, встановленому частиною 8 статті 277 Виборчого кодексу України.
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 06.10.2020 (18 год. 00 хв.), відповідно до якої комісія за результатами проведення жеребкування, затвердила текст виборчого бюлетеня та черговість політичних партій; постановила дану постанову оприлюднити на офіційному сайті Вараської районної територіальної виборчої комісії. Додатком до Постанови №1 затверджено текст виборчого бюлетеня з Виборів депутатів Вараської районної ради 25 жовтня 2020 року по Територіальному виборчому округу №1, де під номером 8 вказано Рівненську обласну організацію Всеукраїнського об`єднання Свобода - ОСОБА_2 .
05.11.2020 Кандидат в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 подав заяву до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області про визнання всіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими та призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області, оскільки в кожній з форм бюлетенів по кожному з територіальних виборчих округів у графі №8 після слів Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода замість першого номера ОСОБА_1 вказано ОСОБА_2 , дані про ОСОБА_1 у виборчих бюлетенях по кожному з територіальних виборчих округів у графі №8 відсутні взагалі.
Згідно з протоколом №11 засідання Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області від 05.11.2020 заява ОСОБА_1 включена до порядку денного (Різне), заслухано голову РТВК Шимшеля І.І., ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , вирішено вивчити детальніше це питання.
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 05.11.2020 (18 год. 00 хв.) Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради , відповідно до якої визнано обраними депутатами до Вараської районної ради згідно з переліком.
Вважаючи дії Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області щодо нерозгляду заяви від 05.11.2020 та вказане рішення від 05.11.2020 протиправними, Кандидат в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 звернувся із позовом до суду.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваної ухвали суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Так, згідно з частиною 1 статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Відповідно до частини 1 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (частина 4 статті 33 Виборчого кодексу України).
Згідно статті 168 КАС України, голосування виборців на виборах депутатів здійснюється за допомогою виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України (далі - виборчий бюлетень).
Як вбачається зі змісту позовної заяви та апеляційної скарги, підставою звернення із позовом до суду стало зазначення у кожній з форм виборчих бюлетенях з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області по кожному з територіальних виборчих округів у графі №8 після слів Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода замість першого номера ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , а також відсутність даних про ОСОБА_1 у виборчих бюлетенях по кожному з територіальних виборчих округів у графі №8.
Проте, предметом позову є рішення Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області у формі постанови №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради та дії Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області щодо не розгляду заяви кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області Ордината ОСОБА_3 від 05.11.2020,
Так, частиною 6 статті 273 КАС України встановлено, що позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Важливим елементом строків у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій є момент їх початку, який визначається днем прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. У цьому полягає відмінність строку звернення до суду щодо вирішення виборчих спорів від строку звернення до суду в інших спорах адміністративної юрисдикції, в яких, як правило, цей строк обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.
Тому, у виборчих спорах немає необхідності з`ясування обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Таке правове становище дозволяє чітко визначити початок строку звернення до суду для вирішення виборчих спорів, який не залежить від суб`єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу діями, бездіяльністю чи рішеннями відповідача.
Особливості обчислення процесуальних строків в окремих категоріях адміністративних справ, до яких законодавцем віднесено справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій (стаття 273 КАС України), встановлено статтею 270 КАС України відповідно до положень якої на обчислення строків, встановлених статтями 273-277, 280-283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу. Днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах, визначених цією статтею, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.
Отже, наслідком пропуску строку звернення до суду позовною заявою у спорах, пов`язаних з виборчим процесом, є залишення такої скарги без розгляду. Пропущений строк подання позовної заяви у справах, пов`язаних із виборчим процесом, не може бути поновлено судом. Вказана вимога процесуального Закону має імперативний характер та вказує на обов`язок суду при вирішенні даного питання залишити позов без розгляду.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції зауважує, що під строком звернення до адміністративного суду слід розуміти строк в межах якого особа, яка має право на позов, повинна звернутися до адміністративного суду для захисту своїх прав у публічно - правових відносинах або для реалізації владних повноважень, а тому при вирішенні питання щодо дотримання позивачем строку звернення до суду з позовною заявою у спорах, пов`язаних з виборчим процесом, важливим є з`ясування предмету позову - матеріально-правових вимог позивача до відповідача.
Суд першої інстанції, вирішуючи питання дотримання позивачем строку звернення до суду, в оскаржуваній ухвалі надав правову оцінку не предмету пред`явленого позову, яким є рішення Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області у формі постанови №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради та дії Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області щодо розгляду заяви кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області Ордината ОСОБА_3 від 05.11.2020, а підставам поданого позову: інформаційний складові виборчих бюлетенях з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області, які затверджені Постановою №1 від 06 жовтня 2020 року.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що позивач, подавши до суду першої інстанції 09.11.2020 позов про визнання протиправним та скасувати рішення Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області у формі постанови №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради та зобов`язання Вараську районну територіальну виборчу комісію Рівненської області розглянути заяву кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 від 05.11.2020 про визнання усіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими та призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області у встановленому порядку та за результатами такого розгляду прийняти рішення у формі постанови, строк звернення, встановлений частиною 6 статті 273 КАС України, не пропустив.
В свою чергу обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, підлягають дослідженню з наданням правової оцінки під час розгляду справи по суті, з врахуванням вимог статті 192 КАС України щодо розгляду та вирішення спору на підставі зібраних у підготовчому провадженні матеріалів, а також розподіл судових витрат, з врахуванням особливостей, закріплених параграфом 2 главою 11 розділу 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Підсумовуючи вказане, враховуючи положення статті 320 КАС України, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що при вирішенні питання щодо дотримання позивачем строку звернення із позовом до суду, судом першої інстанції порушено норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання, а тому ухвали суду слід скасувати і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
При цьому, вирішення питання підставності заявлених позовних вимог не належить до компетенції суду апеляційної інстанції при перегляді справи за апеляційною скаргою на ухвалу суду першої інстанції про залишення позовної заяви без розгляду.
Оскільки, скаржником при поданні апеляційної скарги не сплачено судовий збір, під час розгляду апеляційної скарги сплата такого не встановлена, в силу приписів частини 9 статті 273 КАС України та положень Закону України Про судовий збір , слід стягнути з скаржника 2102 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Керуючись статтями 230, 241, 243, 273, 278, 308, 310, 320, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області Ордината Володимира Анатолійовича задовольнити частково.
Ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року про залишення позовної заяви без розгляду у справі №460/8218/20 скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Стягнути з Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів - УК у Галицькому районі м.Львова; код отримувача 38007573; банк отримувача Казначейство України (ел.адм.подат.); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача №UA218999980313161206081013004, код класифікації доходів бюджету 22030101) 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) несплаченого судового збору за подання апеляційної скарги.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення і в касаційному порядку не оскаржується.
Суддя-доповідач Т. І. Шинкар судді Р. В. Кухтей Т. В. Онишкевич
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2020 |
Оприлюднено | 12.11.2020 |
Номер документу | 92787087 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні