РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2020 року м. Рівне №460/8218/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М. Недашківської, за участю: секретаря судового засідання Т.А. Самкової; представника позивача - адвоката Я.З. Калька; представників відповідача - голови комісії - І.І. Шимшеля та заступника голови комісії - А.І. Мирончук; розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
09 листопада 2020 року до Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 (далі іменується - позивач) до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд:
(1) визнати протиправною та скасувати Постанову Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 05.11.2020 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради ;
(2) зобов`язати Вараську районну територіальну виборчу комісію Рівненської області розглянути заяву кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області Ордината ОСОБА_2 від 05.11.2020 про визнання усіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими та призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області у встановленому порядку та за результатами такого розгляду прийняти рішення у формі постанови.
Заяви по суті справи.
Позовна заява обґрунтована тим, що 25.09.2020 Вараською районною територіальною виборною комісією Вараського району Рівненської області ухвалено рішення у формі постанови №1 Про реєстрацію кандидатів у депутати до районної ради, включених до єдиного та територіального виборчого списку кандидатів у депутати Всеукраїнського об`єднання Свобода . Згідно Єдиного виборчого списку , як додатку до вказаної вище постанови першим номером у списку зазначений позивач - Ординат ОСОБА_3 . Дана обставина відповідає рішенню зборів - місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати Вараської районної ради Рівненської області, що було подане відповідачу 23.09.2020. Вараською районною територіальною виборчою комісією Вараського району Рівненської області ухвалено рішення від 06.10.2020 у формі постанови № 1 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради . До вказаної постанови додано чотири додатки: форми виборчих бюлетенів у чотирьох територіальних виборчих округах. В кожній з форм виборчих бюлетенів по кожному з територіальних виборчих округів у графі №8 після слів Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода замість першого номера ОСОБА_1 вказано ОСОБА_4 . Крім того, позивач зазначає, що у виборчому бюлетені взагалі відсутні дані про ОСОБА_1 . Позивач стверджує, що постанова №1 від 06.10.2020 не оприлюднювалася, тому допущену помилку було виявлено під час виборів 25.10.2020. Позивач 05.11.2020 подав до комісії заяву про визнання всіх виборчих бюлетенів зіпсованими та призначення повторних виборів. Однак, заяву на засіданні виборчої комісії не розглядали. Крім того, позивач вказує на відсутність у протоколі засідання від 05.11.2020 №11 інформації щодо голосування з питання затвердження результатів голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради. Однак, вже 06.11.2020 позивачу видано рішення у формі постанови №1 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради від 05.11.2020. Таким чином, позивач наголошує на тому, що рішення Вараської районної територіальної виборчої комісії Вараського району Рівненської області у формі постанови № 1 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради від 05.11.2020 є передчасним, оскільки, у випадку визнання всіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими, виникне і підстава і потреба призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав. У судовому засіданні представник Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області - голова комісії зазначив, що 06.10.2020 комісією ухвалено рішення щодо затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради. При затвердженні бюлетеня був представник від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , який був ознайомлений зі змістом бюлетеня. Заміна кандидата у списку під номером один відбулася Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода для зазначення кандидата більш відомим та популярним серед виборців. Таким чином, відповідач просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 09.11.2020 позовну заяву залишено без розгляду.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2020 апеляційну скаргу Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області Ордината Володимира Анатолійовича задоволено частково: ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року про залишення позовної заяви без розгляду у справі №460/8218/20 скасовано та направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
13 листопада 2020 року справа надійшла до Рівненського окружного адміністративного суду.
Ухвалою суду від 13.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 14.11.2020.
У судове засідання 14.11.2020 прибув представник позивача, підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити позов повністю.
До суду прибули представники відповідача, заперечили проти позовних вимог, та просили суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
Заслухавши пояснення учасників справи, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Верховною Радою України прийнято постанову Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020, відповідно до якої призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
Місцеві вибори відбулися 25 жовтня 2020 року, що є загальновідомим фактом, що не потребує доказування (частина третя статті 78 КАС України).
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесена Постанова від 05.11.2020 №1 Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради (далі іменується - Постанова від 05.11.2020), відповідно до якої на підставі протоколів СТВК та МТВК склала свій зведений протокол про підсумки голосування в межах багатомандатних 4 (чотирьох) виборчих округів; постановлено визнати обраними депутатами до Вараської районної ради:
ОСОБА_5 - РРТО ПП Сила і честь , ОСОБА_6 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_7 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_8 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_9 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_10 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_11 - РОТО ПП Пропозиція , ОСОБА_12 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_13 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_14 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_15 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_16 - РОО Радикальної партії Олега Ляшка, ОСОБА_17 - РОО Радикальної партії ОСОБА_18 , ОСОБА_19 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_20 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_21 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_22 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_23 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_24 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_25 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_26 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_27 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_28 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_29 - РОТО ПП Сила і честь , ОСОБА_30 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_31 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_32 - РОО ВО Батьківщина , ОСОБА_33 - РОО Радикальної партії Олега Ляшка, ОСОБА_34 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_35 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_36 - ОРР ПП За майбутнє , ОСОБА_37 - РОО ПП За майбутнє , ОСОБА_38 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_39 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_40 - РТО ПП Європейська Солідарність , ОСОБА_41 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_42 - РОО ПП Слуга Народу , ОСОБА_43 - РОО ПП Слуга Народу (а.с. 23).
Зі змісту Постанови №1 від 05.11.2020 вбачається, що жодного кандидата від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода до складу Вараської районної ради Рівненської області не обрано.
Відповідно до пунктів 4 та 5 частини п`ятої статті 160 КАС України, в позовній заяві зазначаються: зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.
Предмет позову - це матеріально-правові вимоги позивача до відповідача.
Саме оскаржувана Постанова від 05.11.2020 є предметом позову в межах даної адміністративної справи.
Суд зазначає, що підстава позову - це обставини (фактична підстава) і норми права (юридична підстава), які в сукупності дають право особі звернутися до суду з вимогами до відповідача.
Окреслюючи підстави позову, позивач вказує, що ОСОБА_1 отримав Посвідчення №235 кандидата в депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1 з виборів депутатів до Вараської районної ради; у затверджених формах виборчих бюлетенів по кожному з територіальних виборчих округів у графі 8 після слів Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода замість першого номера - ОСОБА_1 вказано - ОСОБА_4 .
Позивач вказує, що Постанова Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради не оприлюднювалася та не доводилася до відома учасників виборчого процесу, відтак допущену помилку було виявлено вже в день голосування - 25 жовтня 2020 року.
Зі змісту позовної заяви та доданих до неї доказів вбачається, що позивач просить визнати протиправною та скасувати Постанову Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 05.11.2020 (18 год. 00 хв.) Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради з підстав допущення помилок щодо зазначення у виборчих бюлетенях прізвища кандидата від партійної організації під номером 1: замість першого номера - ОСОБА_1 вказано - ОСОБА_4 .
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суду слід зазначити наступне.
Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.
За нормою статті 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. При цьому, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, визначено комісіями, що забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Частиною 1 статті 256 Виборчого кодексу України передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою Уточнений ) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.
Тобто, підставою для встановлення Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області результатів голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради, як вбачається зі змісту оскаржуваної Постанови від 05.11.2020, були протоколи СТВК та МТВК про встановлення результатів виборів.
Суд зазначає, що протоколи СТВК та МТВК, які слугували підставою для встановлення відповідачем підсумків голосування, не оскаржувалися позивачем, не скасовані у встановленому законом порядку та є чинними.
Позивачем не надано суду доказів оскарження підсумків голосування на СТВК та МТВК з підстав відсутності у виборчих бюлетенях зазначення кандидата партії під номером 1 саме ОСОБА_1 .
Тому, у відповідача були відсутні будь-які правові підстави для не встановлення підсумків голосування на підставі протоколів СТВК та МТВК, а навпаки, відповідно до статті 256 Виборчого кодексу України, це було обов`язком відповідача.
Судом встановлено, що Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода подано до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради на місцевих виборах 25.10.2020, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , сформованих та затверджених на конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , що відбулася 16.09.2020 (оригінал досліджено судом) (а.с. 7).
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 25.09.2020 (18 год. 00 хв.) Про реєстрацію кандидатів у депутати до районної ради, включених до єдиного та територіального виборчого списку кандидатів у депутати Всеукраїнського об`єднання Свобода , відповідно до якої постановлено: зареєструвати кандидатів у депутати Вараської районної ради Рівненської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода ; надіслати копію цього рішення не пізніше 28 вересня 2020 року представнику Всеукраїнського об`єднання Свобода Міцюку Віктору Васильовичу; видати не пізніше 28 вересня 2020 року представнику Всеукраїнського об`єднання Свобода Міцюку Віктору Васильовичу посвідчення кандидатів у депутати Вараської районної ради; рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , розмістити на офіційному сайті комісії не пізніше 28 вересня 2020 року; передати відомості про реєстрацію кандидатів у депутати Вараської районної ради, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , до Центральної виборчої комісії у порядку, встановленому частиною 8 статті 277 Виборчого кодексу України (а.с. 9).
Зі змісту Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Вараської районної ради, висунутих Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода вбачається, що під номером 1 у списку вказано: ОСОБА_1 (оригінал досліджено судом) (а.с. 106).
Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області винесено Постанову №1 від 06.10.2020 (18 год. 00 хв.), відповідно до якої комісія за результатами проведення жеребкування, затвердила текст виборчого бюлетеня та черговість політичних партій; постановила дану постанову оприлюднити на офіційному сайті Вараської районної територіальної виборчої комісії. Додатком до Постанови №1 затверджено текст виборчого бюлетеня з Виборів депутатів Вараської районної ради 25 жовтня 2020 року по Територіальному виборчому округу №1, де під номером 8 вказано Рівненську обласну організацію Всеукраїнського об`єднання Свобода - Міцюк Віктор Васильович.
Згідно статті 168 Виборчого кодексу України, голосування виборців на виборах депутатів здійснюється за допомогою виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України (далі - виборчий бюлетень).
За правилами частини першої статті 241 Виборчого кодексу України, у виборчому бюлетені для голосування в територіальному виборчому окрузі в межах єдиного багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) назви організацій партій розміщуються у порядку їхніх номерів, визначених жеребкуванням, яке проводить відповідна територіальна виборча комісія у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, за участю представників організацій партій у відповідній виборчій комісії, кандидатів у депутати, уповноважених осіб організацій партій в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після закінчення реєстрації кандидатів у депутати до затвердження тексту виборчого бюлетеня. Порядковий номер організації партії, визначений за результатами жеребкування, не може бути змінений під час відповідного виборчого процесу.
У виборчому бюлетені в одному ряду, почергово з ліва на право зазначаються: 1) визначений жеребкуванням номер кожної організації партії; 2) повна назва відповідної організації партії, прізвище, ім`я та по батькові кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку під першим номером без зазначення номера; 3) два квадрати: порожній квадрат - для волевиявлення щодо організації партії та квадрат із нанесеним трафаретом - для волевиявлення щодо кандидатів, включених до відповідного територіального виборчого списку організації партії; 4) виборчий список з прізвищами, ініціалами усіх кандидатів та їх порядковими номерами трафаретним форматом зверху донизу, за якими їх включено до відповідного територіального виборчого списку організації партії, у дві колонки.
Суд зазначає, що стаття 242 Виборчого кодексу України регулює питання Порядку виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям .
Відповідно до частини сьомої статті 242 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, селищна, сільська виборча комісія передає відповідним виборчим комісіям усі виборчі бюлетені, виготовлені для відповідного виборчого округу.
Частиною восьмою статті 242 Виборчого кодексу України встановлено, що кожен член виборчої комісії, кандидати або їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні під час передачі бюлетенів, мають право отримати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів територіальним, дільничним виборчим комісіям, засвідчені підписами голови та секретаря виборчої комісії, яка передає виборчі бюлетені, а також печаткою цієї комісії, але не більш як по одній копії кожного протоколу.
Відповідно до частини дванадцятої статті 242 Виборчого кодексу України, Територіальна, дільнична виборча комісія забезпечує збереження та охорону отриманих виборчих бюлетенів. Виборчі бюлетені зберігаються у приміщенні виборчої комісії в закритому сейфі (металевій шафі чи окремій кімнаті), який (яка) опечатується стрічкою з проставленням на ній підписів усіх присутніх на засіданні комісії та печатки комісії. Сейф (металева шафа чи окрема кімната) постійно (до передачі бюлетенів дільничним виборчим комісіям або до дня голосування) перебуває під охороною поліцейських, а в разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітників Служби безпеки України.
За правилами частини 14 статті 242 Виборчого кодексу України, у разі якщо до виборчих бюлетенів внесено зміни без рішення територіальної виборчої комісії чи зміни, що не відповідають рішенню територіальної виборчої комісії, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає про це акт у двох примірниках за формою і в порядку, передбаченими частиною шостою статті 37 цього Кодексу. В акті зазначаються кількість отриманих виборчих бюлетенів, кількість зіпсованих виборчих бюлетенів для голосування у відповідному окрузі та прізвища осіб, з вини яких це сталося. Один примірник цього акта невідкладно передається до територіальної виборчої комісії, другий примірник зберігається у дільничній виборчій комісії. Відомості зазначеного акта враховуються дільничною виборчою комісією при складанні протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Зіпсовані виборчі бюлетені для голосування на різних місцевих виборах погашаються та упаковуються окремо в різні пакети в порядку, передбаченому частиною шостою статті 250 цього Кодексу. На пакетах робиться напис: Зіпсовані виборчі бюлетені , зазначається вид та кількість зіпсованих виборчих бюлетенів для голосування. Запаковані зіпсовані виборчі бюлетені зберігаються у дільничній виборчій комісії до дня голосування і передаються до територіальної виборчої комісії разом з іншою виборчою документацією в порядку, передбаченому статтею 253 цього Кодексу. При підрахунку голосів виборців зіпсовані бюлетені враховуються як невикористані.
У разі якщо кількість зіпсованих виборчих бюлетенів ставить під сумнів можливість проведення голосування на виборчій дільниці, відповідна територіальна виборча комісія вирішує питання про можливість передрукування відповідних виборчих бюлетенів та доставки їх до виборчої дільниці для забезпечення голосування. У такому разі положення цього Кодексу щодо строків передачі виборчих бюлетенів не застосовуються.
Суд зазначає, що вказана норма не може бути застосована у спірних відносинах, оскільки стосується питання складення саме Дільничною виборчою комісією акта у разі якщо до виборчих бюлетенів внесено зміни без рішення територіальної виборчої комісії чи зміни, що не відповідають рішенню територіальної виборчої комісії, що у даному випадку не мало місця.
Представник відповідача у судовому засіданні вказав, що про існування Постанови №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради позивачу було достеменно відомо, а представники партійної організації були ознайомлені зі змістом затверджених виборчих бюлетенів (а.с. 12-19).
В свою чергу, представник позивача вказав, що представники партійної організації не були ознайомлені зі змістом затверджених виборчих бюлетенів, а про допущену у них помилку дізналися в день виборів - 25.10.2020.
З даного приводу суд зазначає, що з урахуванням приписів частини шостої статті 273 КАС України, у виборчих спорах відсутня необхідність з`ясування обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Таке правове становище дозволяє чітко визначити початок перебігу строку звернення до суду для вирішення виборчих спорів, який не залежить від суб`єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу.
Тобто, позивач не скористався своїм правом на оскарження Постанови від 06.10.2020 №1 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради та жодних заяв чи скарг щодо помилок у виборчих бюлетенях не подавав.
Суд констатує, що можливе порушення норм виборчого законодавства щодо затвердження тексту виборчих бюлетенів могло мати місце виключно 06 жовтня 2020 року, оскільки саме з даного предмета Вараською районною територіальною виборчою комісію Рівненської області виносилася Постанова №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради .
Тобто, позивач мав право на оскарження такої Постанови від 06.10.2020, проте таким правом не скористався у встановлений законодавством строк.
Посилання позивача на те, що про допущену у виборчих бюлетенях помилку йому стало відомо лише під час виборів 25.10.2020 суд відхиляє, оскільки позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, а не з моменту, коли особа про це дізналася.
Окреслюючи підставу позову , позивач фактично вказує на протиправність Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 від 06.10.2020 Про затвердження виборчого бюлетеня депутатів до районної ради , що у зв`язку з специфікою (особливостями) розгляду справ, пов`язаних з виборчим процесом, є самостійним автономним предметом позову .
Посилання суду на те, що позивач фактично не погоджується з порядком виготовлення бюлетенів підтверджується тим, що позивач у день прийняття оскаржуваної Постанови Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області №1 (18 год. 00 хв.) Про результати голосування з підсумків виборів депутатів до Вараської районної ради - 05.11.2020, подав до комісії Заяву від 05.11.2020, де просив визнати усі бюлетені, які використані для голосування до Вараської районної ради, зіпсованими, посилаючись на норми частини 14 статті 242 Виборчого кодексу України.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією визначений статтею 254 Виборчого кодексу України.
Згідно частини першої статті 254 вказаної Виборчого кодексу України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Частинами 3-5 статті 254 Виборчого кодексу України України визначено, що на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ;
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Як вже встановлено судом, позивач не подавав жодних заяв чи скарг про порушення вимог виборчого законодавства під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчих дільницях, а тому територіальні виборчі комісії здійснювали встановлення результатів виборів на підставі достовірної виборчої документації.
Враховуючи наведені обставини, суд зазначає, що відомості, зазначені Вараською районною територіальною виборчою комісією Рівненської області в оскаржуваній Постанові від 05.11.2020, є достовірними, точними та відповідають волевиявленню виборців, оскільки така постанова винесена на підставі чинних та не оскаржуваних протоколів про підсумки голосування, які надійшли від СТВК та МТВК.
Суд констатує, що у відповідача були відсутні визначені у Виборчому кодексі України правові підстави для не встановлення результатів виборів депутатів до Вараської районної ради, що є її обов`язком згідно частини першої статті 256 Виборчого кодексу України.
У заяві від 05.11.2020 позивач також просив комісію призначити повторні вибори.
За приписами частини другої статті 280 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо:
1) у виборчому бюлетені в день голосування не залишилося жодного виборчого списку організації партії в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
2) за результатами виборів неможливо сформувати 2/3 складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради;
3) виборчий процес місцевих виборів був зупинений в зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.
Суд зазначає, що жодної з перелічених вище підстав для призначення повторних виборів не існувало, дана норма не може бути застосована до спірних відносин.
Відтак, оскаржувана Постанова Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області від 05.11.2020, є правомірною та такою, що винесена у спосіб та у порядку, встановлені нормами Виборчого кодексу України; таке рішення відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності, а відтак жодних підстав для її скасування не існує.
Щодо позовної вимоги зобов`язального характеру - зобов`язання Вараської районної територіальної виборчої комісіої Рівненської області розглянути заяву кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області Ордината Володимира Анатолійовича від 05.11.2020 про визнання усіх виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області зіпсованими та призначення повторних виборів депутатів Вараської районної ради Рівненської області у встановленому порядку та за результатами такого розгляду прийняти рішення у формі постанови, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Тобто, оскарженню у судовому порядку підлягають: рішення, дії та бездіяльність виборчих комісій.
Рішення виборчої комісії - це відповідний письмовий документ (протокол/постанова).
Дії виборчої комісії - це активна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи та інтереси фізичних та юридичних осіб.
Бездіяльність виборчої комісії - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи - невиконання органом зобов`язань, які необхідно виконати.
Відповідно до пунктів 1-4 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (частина третя статті 245 КАС України).
Тобто, позовна вимога зобов`язального характеру не може бути самостійною та автономною, а лише спрямована на відновлення порушених прав, встановлених шляхом визнання протиправними рішення, дії чи бездіяльності.
Зважаючи на попередній висновок суду про правомірність оскаржуваної Постанови від 05.11.2020, позовні вимоги зобов`язального характеру не підлягають до задоволення.
Окрім того, суду надано Постанову Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області Про розгляд заяви від першого кандидата Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода до Вараської районної територіальної виборчої комісії від 05.11.2020 №2, зі змісту якої вбачається, що заява позивача залишена без задоволення; визнано, що підстави застосування норм статей 242 та 256 Виборчого кодексу України, які вказані у заяві позивача, не стосуються суті спірної ситуації, а тому підстав для проведення повторних виборів немає (оригінал досліджено судом) (а.с. 119).
Тобто, відповідач розглянув заяву позивача по суті та прийняв рішення про відмову у її задоволенні саме у формі постанови.
Представник позивача у судовому засіданні вказав, що про існування такої постанови від 05.11.2020 не знає, та участі у засіданні комісії 05.11.2020 під час розгляду заяви позивача представник політичної партії не приймав, що є порушенням норм виборчого законодавства.
З даного приводу суд зазначає, що рішення, дії чи бездіяльність відповідача щодо порядку розгляду заяви не є самостійним предметом спору в межах даної справи, а тому такі доводи позивача підлягають відхиленню.
Згідно пункту 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень - обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент (рішення у справі Проніна проти України , №63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Встановлених під час розгляду справи по суті обставин достатньо для висновку про безпідставність та необґрунтованість заявлених позовних вимог, які до задоволення не підлягають, оскільки: позивач не оскаржував дії та рішення комісії щодо затвердження текстів виборчих бюлетенів у встановлені законодавством строки; не подавав до дільничних комісій заяв та скарг на порушення виборчого законодавства під час проведення виборів, які мали б розглядатися у подальшому територіальними виборчими комісіями; у відповідача були відсутні будь-які правові підстави не брати до уваги при прийнятті оскаржуваної Постанови від 05.11.2020 виборчу документацію, яка надійшла від СТВК та МТВК та є чинною.
Зважаючи на те, що на момент прийняття рішення по суті позивачем не сплачена сума судового збору у розмірі, встановленому Законом України Про судовий збір , тому така сума підлягає стягненню з позивача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Вараської районної територіальної виборчої комісії Рівненської області (мікрорайон Перемоги, 21, місто Вараш, Рівненська область, 34403; код ЄДРПОУ 43756473) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Стягнути з Кандидата в депутати Вараської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державного бюджету суму судового збору у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 (вісімдесят) коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 14 листопада 2020 року.
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92831411 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні