Рішення
від 20.10.2020 по справі 365/476/19
ЗГУРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 365/476/19

Номер провадження: 2/365/22/20

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

20.10.2020 року смт. Згурівка

Згурівський районний суд Київської області в складі :

головуючого - судді ХИЖНОГО Р.В.

за участю

секретаря судового засідання НОСОВОЇ О.О.

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2

представника відповідача Відділу освіти Згурівської РДА БОЙКА В.А.

прокурора ХУДЯКОВОЇ М.Ю.

третьої особи ОСОБА_3

представника третьої особи ОСОБА_7

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі № 1 в режимі відеоконференцзв`язку цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Згурівської селищної ради Київської області, Згурівської районної ради Київської області, Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації Київської області, Згурівської районної державної адміністрації Київської області, третя особа ОСОБА_3 , про припинення права постійного користування земельною ділянкою та визнання державного акту про право постійного користування землею недійсним,-

В С Т А Н О В И В:

21.08.2020 року (згідно поштової відмітки) позивач ОСОБА_1 звернувся до суду із зазначеним вище позовом, посилаючись на те, що він є власником земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, кадастровий номер 3221955100:12:001:0014. Право власності позивача зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Зазначена земельна ділянка знаходиться в межах колишньої земельної ділянки площею 29,0 га, що перебувала у постійному користуванні Згурівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, до моменту її ліквідації, на підставі Державного акту про право постійного користування землею серії КВ ІЖ000008, виданого відповідно до рішення 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради від 30.04.1994 року.

У 1993 році був розроблений Проект відведення земельної ділянки для організації підсобного господарства Згурівській допоміжній школі-інтернату за рахунок земель запасу (землі державної власності) за межами населених пунктів на території Згурівської селищної ради та розроблений технічний звіт по переданню в натурі проекту відведення земельної ділянки, яким було встановлено межі земельної ділянки та винесені в натурі із встановленням межових знаків.

Земельний кодекс 1992 року, в редакції чинній на момент прийняття рішення про передачу земельної ділянки в постійне користування, передбачав, що до повноважень сільських, селищних рад народних депутатів відносилось надання земельних ділянок для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для сільськогосподарського використання.

Відповідно до державної статистичної форми звітності (2-зем) земельна ділянка площею 29,0 га рахувалась як землі державної власності.

Кадастровий номер земельній ділянці площею 29,0 га не присвоювався.

У 2013 році Згурівську спеціалізовану загальноосвітну школу-інтернат І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування було ліквідовано.

Після ліквідації Школи-інтернату земельна ділянка, яка знаходилась в її користуванні для ведення підсобного господарства, була зарахована до земель запасу не наданих у власність та користування в адміністративно-територіальних межах Згурівської селищної ради.

До комунальної власності вказана земельна ділянка не передавалась, зміна цільового призначення земельної ділянки не проводилась.

Таким чином, у Головного управління Держгеокадастру у Київській області, як власника земельної ділянки, виник обов`язок прийняти рішення про припинення права постійного користування, а у Згурівської селищної ради звернутись із заявою про припинення права та визнання недійсним Державного акту про право постійного користування землею серії КВ ІЖ000008.

В 2015 році на виконання Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , розпорядження Кабінету міністрів України від 19.08.2015 № 898-р Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками , дану земельну ділянку було відібрано та зарезервовано для забезпечення потреб учасників бойових дій земельними ділянками для ведення особистого селянського господарства.

У 2016 році розроблено схему поділу земель.

З урахуванням відведення природоохоронних захисних смуг вздовж осушувальних каналів та під`їздних шляхів, було сформовано земельну ділянку площею 24,0 га, яку було поділено на 12 ділянок по 2,00 га кожна.

Схема поділу земель була погоджена із Виконавчим комітетом Згурівської селищної ради та затверджена наказом Головного управління Держгеокадастру у Київській області № 80 від 14.07.2016 року.

В установленому законом порядку позивач звернувся до розпорядника земель державної власності та Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області йому було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, сформованої із частини бувшої земельної ділянки площею 29,00 га, що належала на праві постійного користування ліквідованій школі-інтернату.

На підставі виготовленого проекту землеустрою сформована земельна ділянка площею 2,00 га була передана ОСОБА_1 у власність відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області № 10-7845/15-17сг від 12.05.2017 року.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 07.12.2017 року, залишеною в силі Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.02.2018 року у справі № 810/317/17, Згурівську районну раду та Відділ освіти Згурівської районної державної адміністрації зобов`язано вчинити дії по оформленню правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку. Київській апеляційний суд у своїй Постанові від 04.06.2019 року у справі № 365/364/18 зазначив, що передача земельної ділянки позивачу відбулась без припинення права користування нею у порядку, визначеному законом.

Зазначені рішення судів базуються на рішенні Господарського суду Київської області від 11.11.2016 року у справі № 911/3042/16, яка набрала законної сили та якою зобов`язано ФГ Кузьмич звільнити займану земельну ділянку площею 29,0 га. В даному рішенні зазначено, що фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні в постійне користування є Відділ освіти Згурівської РДА. Також судом було встановлено, що у Відділу освіти відсутні належні правовстановлюючі документи на цю земельну ділянку.

Відділ освіти не був правонаступником прав та обов`язків ліквідованої юридичної особи - школи-інтернату.

Позивач вважає, що земельна ділянка площею 2,00 га була передана йому у власність законно.

Враховуючи те, що Головне управління Держгеокадастру у Київській області не вирило питання про припинення права постійного користування земельною ділянкою, позивач просить суд припинити право постійного землекористування земельною ділянкою 29,0 га Згурівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування в адміністративних межах Згурівської селищної ради, у зв`язку з її ліквідацією та визнати недійсним Державного акту про право постійного користування землею серії КВ ІЖ000008, виданий відповідно до рішення 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради від 30.04.1994 року.

Ухвалою суду 23.08.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

Ухвалою суду від 28.10.2019 року залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - ОСОБА_3 , а також вирішено про допуск до участі у справі, як представника інтересів держави в особі Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації Київської області, Згурівської районної ради Київської області, прокурора Згурівського відділу Бориспільської місцевої прокуратури Худякову М.Ю.

17.12.2019 року на позовну заяву прокурором було подано відзив, в якому незгоду із доводами позивача прокурор обґрунтовує наступним. Згурівським районним судом Київської області у справах № 365/364/18, 365/299/19, 365/317/19, 365/378/19, 365/377/19, Київським апеляційним адміністративним судом у справі № 810/317/17, а також Господарським судом Київської області у справі № 911/3042/16 встановлено, що на підставі п. 6 рішення Київської обласної ради від 17.09.2013 № 681-34-VI Про деякі питання передачі майна Згурівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування , безоплатно було передано майно, що знаходилось на балансі зазначеної школи-інтернату із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл та селища Згурівського району. Вказана установа користувалась земельною ділянкою площею 29,0 га. Розташованою на території Згурівської селищної ради, на підставі Державного акту про право постійного користування землею серії КВ ІЖ000008, виданого відповідно до рішення 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради від 30.04.1994 року. Відповідно до п. 9 вказаного рішення право спільної власності на майно, визначене у п. 6, виникає у територіальних громад Згурівського району в особі Згурівської районної ради з моменту підписання акту приймання-передачі. Рішенням Згурівської районної ради від 04.07.2013 № 202-30-VI Про прийняття у спільну власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району майнового комплексу Згурівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області прийнято у спільну власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району Київської області майновий комплекс школи-інтернату, зі спільної власності власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району. В подальшому рішенням Згурівської районної ради від 29.10.2013 № 240-33-VI Про створення комісії з приймання-передачі майна, що знаходиться на балансі Згурівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування , вирішено безоплатно передати майно, що знаходиться на балансі школи-інтернату на баланс відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації. Також рішенням Згурівської районної ради від 28.11.2013 № 261-34-VI Про затвердження акта приймання-передачі майна Згурівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування , затверджено акт приймання-передачі майна школи-інтернату на баланс Відділу освіти. Згідно з п. 2 додатку 5 цього акта передано на баланс Відділу освіти земельну ділянку загальною площею 29,00 га для ведення підсобного господарства. Таким чином, власником земельної ділянки площею 29,00 га (в межі якої входить земельна ділянка з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014), розташованої на території Згурівської селищної ради Згурівського району Київської області, є територіальні громади сіл, селища Згурівського району в особі Згурівської районної ради, а балансоутримувачем - Відділ освіти. З 2009 року земельну ділянку площею 29,0 га без відповідних документів використовувало та обробляло ФГ Кузьмич . Рішенням Господарського суду Київської області від 11.11.2016 року у справі № 911/3042/16 визнано недійсним договір про спільне використання землі № 1 від 11.02.2010 року, укладений між ФГ Кузьмич в особі голови фермерського господарства та Згурівською спеціальною загальноосвітньою школою-інтернатом І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування в особі директора школи, та зобов`язано ФГ Кузьмич звільнити займану земельну ділянку площею 29,0 га. На виконання даного рішення між головою ФГ Кузьмич та начальником Відділу освіти підписано акт приймання-передачі, згідно якого ФГ Кузьмич повертає, а Відділ освіти приймає земельну ділянку площею 29,0 га. Крім того, зазначає, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.02.2018 року залишено без змін постанову Київського окружного адміністративного суду від 07.12.2017 за позовом Бориспільської місцевої прокуратури до Згурівської районної ради, Відділу освіти про зобов`язання останніх вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 29,0 га, що передана на баланс Відділу освіти для подальшого використання за призначенням. Відтак судовим рішенням встановлено факт того, що держава в особі Згурівської районної ради є власником земельної ділянки, площею 29,0 га (комунальна власність), тому цей факт має преюдиційне значення. Накази Головного управління від 06.09.2016 року № 10-18528/15-16-сг Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та від 04.04.2017 року № 10-5314/15-17-сг Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність видані з порушенням вимог ст.ст. 20, 116, 118, 122, 141-145 ЗК України, оскільки земельну ділянку відведено у приватну власність для ведення особистого селянського господарства без припинення права користування нею в порядку, визначеному законом, та розпорядження землями комунальної власності не відноситься до компетенції Управління. Крім того, рішенням Згурівського районного суду від 28.02.2019 року у справі № 365/364/18 визнано недійсними накази Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 06.09.2016 № 10-18528/15-16-сг та від 12.05.2017 року № 10-7845/15-17-сг, скасовано рішення Яготинської міської ради Київської області від 22.06.2017 року за індексним номером 35807724 про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014, скасовано запис про проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014 за ОСОБА_1 , індексний номер 21046303 від 19.06.2017 року, витребувано на користь держави в особі Згурівської районної ради Київської області з незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 2,0000 га, з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014, розташовану на території Згурівської селищної ради Київської області. Постановою Київського апеляційного суду від 04.06.2019 року рішення Згурівського районного суду від 28.02.2019 року залишено без змін. Рішення суду набрало законної сили 05.06.2019 року. Також прокурор вважає, що позивачем невірно вказано відповідачем у справі Головне управління, оскільки відповідно до ст. 122 ЗК України Головне управління не уповноважене розпоряджатися землями комунальної форми власності.

04.11.2019 року третьою особою ОСОБА_3 до суду подано письмові пояснення по справі, в яких позовні вимоги ОСОБА_1 підтримав, посилаючись на те, що він є власником земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, кадастровий номер 3221955100:12:001:0013, яка розташована на території Згурівської селищної ради. Право власності зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно індексний номер 186157753 від 25.10.2018 року. Зазначена земельна ділянка передана у власність на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 04.04.2017 року № 10-5304/15-17-сг. Земельна ділянка ОСОБА_3 , так само як і земельна ділянка ОСОБА_1 , сформованої із частини бувшої земельної ділянки площею 29,00 га, що належала на праві постійного користування ліквідованій школі-інтернату. В своїх поясненнях на підтримку позову, посилався на обставини, викладені в позовній заяві в обґрунтування позовних вимог. ОСОБА_3 вважає себе належним набувачем земельної ділянки, та йому не було відомо про те, що право постійного користування земельною ділянкою 29,0 га не припинено, а Державний акт серії КВ ІЖ000008 є дійсним, а також те, що зазначене порушує його право власності на земельну ділянку.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 позовні вимоги підтримали, посилаючись на огрунтування, викладене у позовній заяві.

Прокурор Худякова М.Ю., як представник інтересів держави в особі Згурівської районної ради Київської області, Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації Київської області, обґрунтувала необхідність вступу у справу захистом порушених інтересів держави в особі Згурівської районної ради та Відділу освіти при розпорядженні спірною земельною ділянкою, яку, за доводами прокурора, незаконно було передано у власність позивачу ОСОБА_1 . Прокурор проти задоволення позову заперечувала, посилаючись на те, що позивач незаконно отримав земельну ділянку у власність. На момент набуття права власності на земельну ділянку площею 2,0 га, яка виділена із земельної ділянки площею 29,0 га, право постійно користування земельною ділянкою площею 29,0 га не припинено, Державний акт не визнаний недійсним, а тому земельна ділянка площею 2,0 га не могла бути передана у власність позивача. Крім того, Головне управління Держгеокадастру не уповноважене розпоряджатися землями комунальної форми власності, до яких належить земельна ділянка площею 29,0 га. Також прокурор акцентувала увагу на те, що передача у власність позивача земельної ділянки, мала місце зокрема і через відсутність належного реагування на судове рішення від 07.12.2017 з боку Згурівської районної ради та Відділу освіти, які уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Також прокурор наголосила на тому, що на момент розгляду справи судом позивач ОСОБА_1 вже не є власником для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, кадастровий номер 3221955100:12:001:0013, яка розташована на території Згурівської селищної ради.Право власності позивача припинено згідно рішення Згурівського районного суду від 28.02.2019 року у справі № 365/364/18, якенабрало законної сили 05.06.2019 року.

Третя особа ОСОБА_3 та його представник ОСОБА_7 позовні вимоги підтримали, надавши суду пояснення аналогічні поясненням сторони позивача.

Представник Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації Київської області Бойко В.А. підтримав позицію прокурора щодо відсутності підстав для задоволення позову. Вирішити питання належного оформлення земельної ділянки площею 29,0 га Відділ освіти не мав можливості через відсутність необхідного фінансування.

Представники відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Згурівської селищної ради, Згурівської районної ради та Згурівської районної державної адміністрації в судове засідання повторно не з`явилися, про дату, час і місце судового засідання були належним чином повідомлені, копію позовної заяви з додатками отримали.

Згурівська селищна рада направила до суду заяву, в якій просила проводити розгляд справи у відсутність її представника, позовні вимоги визнала.

Згурівська районна державна адміністрація направила до суду заяву, в якій просила проводити розгляд справи у відсутність її представника, при вирішенні спору поклалась на розсуд суду.

Згурівська районнана рада направила до суду заяву в якій просила проводити розгляд справи у відсутність її представника, проти задоволення позовних вимог не заперечувала.

Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області, в яких уповноважений представник Головного управління Чурпіта М.Ю. до суду було направлено письмові пояснення, в яких відповідач посилається на те, що відповідно до визначених законом повноважень Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Київської області. Свої повноваження реалізує шляхом видачі наказів про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність. За інформацією Відділу Держгеокадастру у Згурівському районі, земельна ділянка щодо якої було прийнято наказ від 06.09.2016 року № 10-18528/15-16-сг Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою відносилась до земель сільськогосподарського призначення державної власності. Земельна ділянка площею 29,0 га перебувала у постійному користуванні школи-інтернату, яку у 2013 році було ліквідовано, після чого спірна земельна ділянка була зарахована до земель запасу не наданих у власність та користування в адміністративно-територіальних межах Згурівської селищної ради Київської області. Відповідно до державної статистичної форми звітності (2-зем) земельна ділянка площею 29,0 га рахувалась як землі державної власності. ОСОБА_1 були подані всі передбачені чинним законодавством документи та додатки до них, а отже підстав для відмови у наданні дозволу щодо розроблення документації із землеустрою, передбачених ч. 7 ст. 118 ЗК України, не було. Ліквідація юридичної особи є підставою для припинення права постійного користування земельною ділянкою.

Оцінюючи добуті в ході судового розгляду докази, суд вважає за необхідне в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю, виходячи з наступного.

Учасники справи не оспорюють, що спірна земельна ділянка, площею 2,0 га, знаходиться у межах земельної ділянки, площею 29,0 га, яка була у користуванні школи-інтернату.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 07.12.2017 року у справі № 810/317/17 за адміністративним позовом заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області до Згурівської районної ради, Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації, третя особа: Згурівська районна державна адміністрація про зобов`язання вчинити певні дії, яка залишена без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду та набрала законної сили 21.02.2018 (постанова суду від 07.12.2017 року була переглянута за апеляційною скаргою ОСОБА_1 ), зобов`язано Згурівську районну раду та Відділ освіти вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, загальною площею 29,0 га, що передана на баланс Відділу освіти, для подальшого використання даного об`єкта за призначенням.

Зазначеним судовим рішенням встановлено, що рішенням 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради від 30 квітня 1994 року Згурівській допоміжній школі-інтернату надано у постійне користування для організації підсобного господарства земельну ділянку, площею 29,0 га, в межах згідно з планом землекористування, про що видано Державний акт на право постійного користування землею серії КВ 1Ж000008.

Пунктом 6 рішення від 17.09.2013 року № 681-34-УІ Київська обласна рада безоплатно передала майно, що знаходилося на балансі школи-інтернату, із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл та селища Згурівського району.

Згідно з п. 9 цього рішення встановлено, що право спільної власності на майно, визначене п. 6 цього рішення, виникає у територіальних громад Згурівського району в особі Згурівської районної ради з моменту підписання акта приймання-передачі.

Рішенням від 04.07.2013 року № 202-30-VI Згурівська районна рада прийняла у спільну власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району майновий комплекс Згурівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області.

Рішенням від 29.10.2013 року № 240-33-VI Згурівська районна рада безоплатно передала майно, що знаходиться на балансі школи-інтернату, із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл та селища Згурівського району згідно з додатком 5 до рішення Київської обласної ради від 17.09.2013 № 681-34-VI на баланс Відділу освіти.

Рішенням № 261-34-VI від 28.11.2013 Згурівська районна рада затвердила акт приймання-передачі майна школи-інтернату із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл, селища Згурівського району на баланс Відділу освіти. Згідно з п. 2 додатку 5 Акту приймання-передачі майна школи-інтернату на баланс Відділу освіти передано земельну ділянку загальною площею 29,0 га для ведення організації підсобного господарства.

Відповідно до інформації, наданої Відділом Держгеокадастру у Згурівському районі, у 1993 році Київським відділенням Інституту землеустрою розроблено Проект відведення земельної ділянки для організації підсобного господарства Згурівській допоміжній школі-інтернату за рахунок земель запасу Згурівської селищної ради та розроблений Технічний звіт по перенесенню в натуру проекту відведення цієї земельної ділянки, яким було встановлено межі земельної ділянки та винесені в натуру із встановленням межових знаків. Кадастровий номер земельній ділянці не присвоювався.

Крім того, ця земельна ділянка, площею 29,0 га, для організації підсобного господарства відноситься до майна, яке згідно з рішенням від 04.07.2013 року № 202-30-VI Згурівська районна рада прийняла у спільну власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області та яке в подальшому, згідно з п. 2 додатку 5 Акту приймання-передачі майна школи-інтернату передано на баланс Відділу освіти.

Під час виконання завдання прокуратури Київської області № 08-801 вих-16 від 07.07.2016 року щодо стану додержання органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування вимог Закону України Про охорону дитинства щодо збереження мережі закладів освіти, лікувальних та оздоровчих закладів, відчуження їх майна, земельних ділянок, використання приміщень для цілей не пов`язаних з освітніми, лікувальними, оздоровчими процесами та дозвіллям дітей, законності використання коштів на їх утримання , яке надійшло до Згурівського відділу Бориспільської місцевої прокуратури 14.07.2016 року, Бориспільською місцевою прокуратурою 13.09.2016 року, з метою витребування з незаконного користування спірної земельної ділянки, площею 29,0 га, було направлено до Господарського суду Київської області позовну заяву до фермерського господарства Кузьмич , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог Відділ освіти, Згурівська районна державна адміністрація про визнання недійсним договору про спільне використання землі від 11.02.2010 року та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішенням від 17.09.2013 року № 681-34-6 Київська обласна рада, після ліквідації школи-інтернату, передала на баланс Відділу освіти земельну ділянку, цільове призначення якої не змінювалося. Разом з тим з 2009 року цю земельну ділянку без відповідних документів використовувало та обробляло ФГ Кузьмич .

На підставі рішення Господарського суду від 11.11.2016 року у справі № 911/3042/16, яке набрало законної сили, 02.11.2017 року, було складено акт приймання-передачі земельної ділянки, загальною площею 29,0 га, яким ФГ Кузьмич повернуло земельну ділянку площею 29,0 га Відділу освіти.

Згідно з ч. 4 ст. 82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відтак вбачається, що обставини, встановлені постановою Київського окружного адміністративного суду від 07.12.2017 року у справі № 810/317/17, не підлягають доказуванню у цій справі.

Частинами 1, 2 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

У п. 5 ст. 116 ЗК України визначено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Підставами припинення права власності на земельну ділянку є:

а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку;

б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця;

в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника;

г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора;

ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;

д) конфіскація за рішенням суду;

е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом (ст. 140 ЗК України).

Згідно зі ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є:

а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;

б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;

в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;

г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;

ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

д) систематична несплата земельного податку або орендної плати;

е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;

є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Згідно з п. 7 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 року № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ судам слід мати на увазі, що спори, пов`язані із земельними відносинами, розглядаються в позовному провадженні. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється згідно з частиною третьою статті 152 ЗК шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів захисту (стаття 16 ЦК).

Наказом від 06.09.2016 № 10-18528/15-16-сг Головне управління надало ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Згурівської селищної ради Згурівського району Київської області, орієнтовним розміром 2,0 га, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (копія наказу - т. 1 а.с.17). Спірна земельна ділянка знаходиться в межах земельної ділянки площею 29,0 га.

Наказом Головного управління від 12.05.2017 № 10-7845/15-17-сг затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0 га (кадастровий номер 3221955100:12:001:0014) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Згурівської селищної ради Згурівського району Київської області (копія наказу - т. 1 а.с.16).

Позивачем проведено державну реєстрацію права власності цієї земельної ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності 21046303 від 19.06.2017 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35807724 від 22.06.2017 року (копія інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно - т. 1 а.с.14-15).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 № 280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Положеннями ч.ч. 2, 4 ст. 122 ЗК України передбачено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно із ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

Крім того, відповідно до ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

На момент звернення ОСОБА_1 щодо набуття земельної ділянки площею 2,0 га у власність та реєстрації за ним права власності на вказану земельну ділянку, земельна ділянка площею 29,0 га, в межах якої знаходиться зокрема і земельна ділянка передана у власність позивача, право постійного користування земельною ділянкою площею 29,0 га не припинено, Державний акт на право постійного користування землею є дійсним, а тому право передавати земельну ділянку позивачу не виникло.

Рішенням Згурівського районного суду від 28.02.2019 року у справі № 365/364/18 визнано недійсними накази Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 06.09.2016 № 10-18528/15-16-сг та від 12.05.2017 року № 10-7845/15-17-сг, скасовано рішення Яготинської міської ради Київської області від 22.06.2017 року за індексним номером 35807724 про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014, скасовано запис про проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014 за ОСОБА_1 , індексний номер 21046303 від 19.06.2017 року, витребувано на користь держави в особі Згурівської районної ради Київської області з незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 2,0 га, з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014, розташовану на території Згурівської селищної ради Київської області. Постановою Київського апеляційного суду від 04.06.2019 року рішення Згурівського районного суду від 28.02.2019 року залишено без змін. Рішення суду набрало законної сили 05.06.2019 року.

Відтак, на момент звернення до суду з даним позовом ОСОБА_1 не є власником земельної ділянки з кадастровим номером 3221955100:12:001:0014, а отже, право постійного користування іншого суб`єкта земельної ділянки 29,0 га, складовою є і колишня земельна ділянка позивача площею 2,0 га, та дійсність Державного акта про право постійного користування землею серії КВ ІЖ000008, жодним чином не може порушувати права ОСОБА_1 . В такому випадку, право на звернення до суду за захистом свого порушеного права у позивача відсутнє.

Позовна вимога недійсності Державного акту передбачає визнання недійсним такого акту в момент його вчинення, тобто видачі. Позивач не довів своє право на земельну ділянку площею 2,0 га, як складову земельної ділянки площею 29,0 га, в момент видачі Державного акту про право постійного користування землею серії КВ ІЖ000008.

Відповідно до ч. 3 ст. 12 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Обов`язок доказування та подання доказів, встановлений ст. 81 ЦПК України, в якій зазначено, що кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

З огляду на те, що в ході судового розгляду позивачем не було доведено порушення його прав, зокрема права власності, підстави для задоволення позову відсутні, а тому суд вважає за необхідне в задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Згурівської селищної ради Київської області, Згурівської районної ради Київської області, Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації Київської області, Згурівської районної державної адміністрації Київської області, третя особа ОСОБА_3 , про припинення права постійного користування земельною ділянкою та визнання державного акту про право постійного користування землею недійсним, відмовити.

Суд критично оцінює пояснення відповідача Головного управління Держгеокадастру у Київській області, оскільки факт передання Головним управлінням, всупереч своїм повноваженням, ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2,0 га із земель комунальної власності у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, а також те, що така передача мала місце без припинення права користування нею у порядку, визначеному законом, вже встановлений рішенням суду, що набрало законної сили (рішенням Згурівського районного суду від 28.02.2019 року у справі № 365/364/18).

Суд критично оцінює пояснення третьої особи ОСОБА_3 та його представника, оскільки підтримання позовних вимого ґрунтується на обставинах, ідентичних обгрунтуванню позовних вимог позивачем.

Суд також не сприймає визнання позову відповідачами Згурівською районною радою та Згурівською селищною радою, оскільки таке визнання суперечить закону.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, враховуючи відмову в задоволенні позову, судові витрати покласти на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 116, 118, 122, 125 ЗК України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру , ст.ст. 4, 12, 81, 82, 89, 141, 259, 263 - 265, 273 ЦПК України,-

У Х В А Л И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Згурівської селищної ради Київської області, Згурівської районної ради Київської області, Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації Київської області, Згурівської районної державної адміністрації Київської області, третя особа ОСОБА_3 , про припинення права постійного користування земельною ділянкою та визнання державного акту про право постійного користування землею недійсним - відмовити повністю.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Київського апеляційного суду через Згурівський районний суд Київської області протягом тридцяти днів з дня його складення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Київського апеляційного суду через Згурівський районний суд Київської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного судового рішення.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.

Позивач: ОСОБА_1 , житель АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідачі: Головне управління Держгеокадастру у Київській області, місцезнаходження: вулиця Серпова, будинок 3/14, місто Київ, ЄДРПОУ 39817550,

Згурівська селищна рада Київської області, місцезнаходження: вулиця Українська, будинок 10, смт. Згурівка Київської області, ЄДРПОУ 04360296

Згурівська районна рада Київської області, місцезнаходження: вулиця Українська, будинок 19, смт. Згурівка Київської області, ЄДРПОУ 24213775

Відділ освіти Згурівської районної державної адміністрації Київської області, місцезнаходження: вулиця Українська, будинок 19, смт. Згурівка Київської області, ЄДРПОУ 20624518

Згурівська районна державна адміністрація Київської області, місцезнаходження: вулиця Українська, будинок 19, смт. Згурівка Київської області, ЄДРПОУ 24211109

Третя особа ОСОБА_3 , житель АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 .

Повний текст рішення суду складено 09.11.2020 року.

ГОЛОВУЮЧИЙ Р.В. ХИЖНИЙ

СудЗгурівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено10.11.2020
Номер документу92712805
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —365/476/19

Ухвала від 04.02.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Поліщук Наталія Валеріївна

Ухвала від 19.01.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Поліщук Наталія Валеріївна

Ухвала від 22.12.2020

Цивільне

Київський апеляційний суд

Поліщук Наталія Валеріївна

Рішення від 20.10.2020

Цивільне

Згурівський районний суд Київської області

Хижний Р. В.

Рішення від 20.10.2020

Цивільне

Згурівський районний суд Київської області

Хижний Р. В.

Ухвала від 24.04.2020

Цивільне

Згурівський районний суд Київської області

Хижний Р. В.

Ухвала від 25.03.2020

Цивільне

Згурівський районний суд Київської області

Хижний Р. В.

Ухвала від 18.11.2019

Цивільне

Згурівський районний суд Київської області

Хижний Р. В.

Ухвала від 08.11.2019

Цивільне

Згурівський районний суд Київської області

Хижний Р. В.

Ухвала від 28.10.2019

Цивільне

Згурівський районний суд Київської області

Хижний Р. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні