Постанова
від 23.11.2020 по справі 580/1509/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/1509/20 Суддя (судді) першої інстанції: В.В. Гаращенко

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2020 року м. Київ

Колегія Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Кузьменка В. В.,

суддів Василенка Я. М., Ганечко О. М.,

розглянувши у в порядку письмового провадження у м. Києві справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КА-СОЛАР до Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Черкаська обласна державна адміністрація, про визнання протиправними дій та скасування рішення, за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю КА-СОЛАР на ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 14.09.2020 -

В С Т А Н О В И Л А:

Товариство з обмеженою відповідальністю КА-СОЛАР звернулось до суду з позовною заявою до Чигиринської районної державної адміністрації, в якій просило визнати протиправними дії Чигиринської районної державної адміністрації та скасувати розпорядження №155 від 29.10.2019 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок .

Під час розгляду справи в судовому засідання Черкаський окружний адміністративний суд дійшов висновку про те, що даний спір не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства та ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 14.09.2020 закрив провадження у справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального і процесуального права, та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Учасники процесу в судове засідання не з`явилися. Враховуючи, що безпосередня участь сторін у судовому засіданні, в даному випадку, не є обов`язковою, оскільки матеріали справи містять достатньо письмових доказів для з`ясування фактичних обставин, та з огляду на заходи щодо запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19, колегія суддів у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін в порядку письмового провадження.

Відповідно до положень ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Відкладення розгляду справи спричинить невиправдане порушення процесуального строку її розгляду.

Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 320 КАС України підставами для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи та порушення норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.

З матеріалів справи убачається, що позивач оскаржує розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації №155 від 29.10.2019 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок .

Вказаним розпорядженням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок загальною площею 61,5328 га. Технічна документація розроблена на земельні ділянки з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1815 (площею 30,0195 га), 7125485000:01:001:1816 (5,9432 га), 7125485000:01:001:1817 (0,1882 га) 7125485000:01:001:1818 (25,3301 га), 7125485000:01:001:1819 (0,0518 га).

Згідно листа відділу у Чигиринському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №29-23-0.340-139/112-20 від 27.04.2020, підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки №7125485000:01:001:1774 площею 25,3819 га є її поділ на земельні ділянки з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1818 (25,3301 га) та 7125485000:01:001:1819 (0,0518 га).

Як вказує позивач, 20.04.2018 до Державного земельного кадастру за місцем розташування: Черкаська область, Чигиринський район, Рацівська сільська рада зареєстрована та сформована земельна ділянка площею 25,3819 га з кадастровим номером 7125485000:01:001:1774, на яку в подальшому розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 19.03.2019 №153 позивачу наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшим наданням її в оренду на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

За результатами розгляду звернення позивача про надання в оренду земельної ділянки площею 25,3819 га з кадастровим номером 7125485000:01:001:1774, департамент агропромислового розвитку Черкаської ОДА повідомив листом №02-22/419 від 28.05.2020, що за даними публічної кадастрової карти України відомості про вказану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі відсутні, тому задовольнити підняті у клопотанні вимоги немає законних підстав.

З урахуванням наведеного, позивач вважає, що внаслідок прийняття розпорядження №155 від 29.10.2019 не має змоги реалізувати своє право на отримання в користування земельної ділянки площею 25,3819 га з кадастровим номером 7125485000:01:001:1774.

З інформаційної довідки №223775592 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що право власності на земельну ділянку площею 25,3301 га з кадастровим номером 7125485000:01:001:1818 зареєстровано 26.11.2019 за Чигиринською районною державною адміністрацією. Також, з 26.11.2019 зареєстровано право оренди вказаної земельної ділянки згідно договору оренди землі від 05.11.2019 за орендарем товариством з обмеженою відповідальністю ГРІНТЕКО СОЛАР .

Зважаючи на предметну юрисдикцію та характер правовідносин у цій справі, Черкаський окружний адміністративний суд дійшов висновку про необхідність розгляду цієї справи в порядку господарського судочинства.

Апелянт в скарзі посилається на те, що жодної вимоги майнового чи приватного характеру чи наявності таких в предметі позову чи підстав звернення до суду не заявлялось.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Завданням адміністративного судочинства згідно ч.1 статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір;

Публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи;

Згідно з правилами визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ за ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Колегія суддів звертає увагу на те, що публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад, оскільки участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий.

Разом з тим, сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ необхідно виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Тобто, для наявності такого спору є обов`язковим наявність зв`язку між здійсненням органом влади покладених на нього владних управлінських функцій та порушення прав, свобод чи інтересів фізичної або юридичної особи внаслідок такої реалізації своїх функцій владним органом.

Звернення особи з позовом до суду на захист іншого крім публічного права, свободи чи інтересу, не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Аналогічна правова позиція викладена Великою палатою Верховного Суду у постановах від 14.03.2018 у справі №396/2550/17 (72850788), від 21.03.2018 у справі 302/1792/17-а (73054799), від 17.04.2018 у справі №815/6956/15.

Предметом даного спору є порушене, на думку позивача, право оренди, яке він мав набути на земельну ділянку площею 25,3819 га з кадастровим номером 7125485000:01:001:1774, однак, як з`ясовано в ході судового розгляду справи, оскарженим розпорядженням №155 від 29.10.2019 наведена земельна ділянка поділена на дві земельні ділянки з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1818 (25,3301 га) та 7125485000:01:001:1819 (0,0518 га).

На підставі спірного розпорядження відповідач здійснив поділ земельної ділянки за кадастровим номером 7125485000:01:001:1774, на яку раніше, було розроблено проект землеустрою щодо виведення цієї земельної ділянки позивачу, та в результаті якого було сформовано та в подальшому проведено реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровим номером 7125485000:01:001:1818, 7125485000:01:001:1819.

Позивач вважає, що відповідач, в перевищення своїх повноважень, грубо порушив норми чинного законодавства відповідно порушив права та інтереси позивача, зокрема створивши оспорюваним розпорядженням перешкоди для позивача під час оформлення земельної ділянки за кадастровим номером 7125485000:01:001:1774.

Незгода Позивача із вказаним розпорядженням зумовила його звернення до суду з даним позовом.

Суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 19.03.2019 №153 позивачу наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшим наданням її в оренду на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

Відносини, які склалися між учасниками спору, мають публічно-правовий характер, адже оскаржуване розпорядження не є актом індивідуальної дії, оскільки на підставі розпорядження будь-яких прав щодо сформованих земельних ділянок у третіх осіб не виникало. Правовідносини на підставі яких ґрунтується позов не мають ознак приватноправової характеру.

Аналогічний висновок щодо застосування норм процесуального права у подібних відносин: викладений у постановах Великої Палати від 21.03.2018, 30.05.2018, 28.11.2018 у справ: №536/233/16-ц, №127/16433/17 та №820/4219/17 відповідно, та у постанові Великої Палати в 23.01.2019 у справі №308/10112/16-а.

Позивач вимоги обґрунтовує саме незаконністю прийняття оскаржуваного розпорядження №155 від 29.10.2019 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок .

Суть спірних правовідносин полягає в оспорюванні правомірності ухваленого розпорядження, речового права або спору щодо такого права позивача чи інших осіб на цю земельну ділянку немає, а позивач не вимагає визнання за ними прав на земельну ділянку, відтак, виникнення спірних правовідносин зумовлено протиправними діями/рішеннями відповідача під час вирішення питань, які за законодавчими приписами належать до його виключної компетенції, а тому законність таких дій/рішень (бездіяльності) органу місцевого самоврядування підлягає перевірці адміністративним судом.

Таким чином, оскільки предметом позову та підставами звернення до суду є саме законність прийнятого розпорядження, враховуючи зміст позовної заяви, характеру спірних правовідносин, обставин встановлених судом, колегія суддів приходить висновку, що в даному випадку наявний публічно-правовий спір, який підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

З огляду на сукупність встановлених під час судового розгляду справи по суті обставин, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції було неповно встановлено обставини та порушено норми матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 320, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю КА-СОЛАР на ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 14.09.2020 у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КА-СОЛАР до Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Черкаська обласна державна адміністрація про визнання протиправними дій та скасування рішення - задовольнити.

Ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 14.09.2020 - скасувати та направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко

Судді: Я. М. Василенко

О. М. Ганечко

Повний текст постанови виготовлено 23.11.2020

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2020
Оприлюднено26.11.2020
Номер документу93048280
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/1509/20

Постанова від 08.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Рішення від 17.02.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Рішення від 17.02.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Постанова від 23.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні