РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2021 року справа № 580/1509/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., за участю:
секретаря судового засідання - Бондаренко А.В.,
представника позивача - В.М.Смаглія (згідно з ордером),
представники відповідача та третьої особи не прибули,
розглянувши правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КА-СОЛАР" до Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області, третя особа без самостійних позовних вимог на стороні відповідача Черкаська обласна державна адміністрація про визнання протиправними дій і скасування рішення,
УСТАНОВИВ :
На адресу Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "КА-СОЛАР" (18031, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Олексія Панченка, будинок 13/2, квартира 806; код ЄДРПОУ 42083752) (далі - позивач) до Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області (20901, Черкаська обл., Чигиринський р-н, місто Чигирин, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 26; код ЄДРПОУ 04061323) (далі - відповідач) про визнання протиправними дій і скасування розпорядження від 29.10.2019 №155 «Про затвердження технічної документації з землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок» .
В обґрунтування позову зазначено, що відповідач безпідставно затвердив технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, розпорядження якими не входить до меж його повноважень, та не урахував розробленого для позивача проекту землеустрою.
Ухвалою від 16.06.2020 суд відкрив загальне позовне провадження (головуючий суддя Геращенко В.В.) та залучив до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача - Черкаську обласну державну адміністрацію (код ЄДРПОУ 000226668) (далі - третя особа).
На адресу суду 08.07.2020 надійшов відзив відповідача з проханням у задоволенні позову відмовити повністю. Стверджує, що дотримався вимог закону, оскільки набув права власності на земельні ділянки на підставі Закону України від 16.06.2013 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності .
16.07.2020 позивач надав суду відповідь на відзив, в якій акцентував увагу, що відповідач вийшов за межі владних повноважень, оскільки земельна ділянка, щодо якої прийняте розпорядження, знаходиться за межами населеного пункту та віднесена до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку енергетики, оборони та іншого призначення.
У підготовчому провадженні суд задовольнив клопотання відповідача про розгляд справи за його відсутності.
Ухвалою від 05.08.2020 суд постановив розглянути спір у письмовому провадженні. 14.09.2020 постановив ухвали: про відмову в залученні третьою особою на стороні відповідача ТОВ ГРІНТЕКО СОЛАР та про закриття провадження у справі в зв`язку з непідвідомчістю спору адміністративному суду.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2020 вказану ухвалу суду (головуючий суддя Гаращенко В.В.) про закриття провадження скасовано, а справу направлено суду першої інстанції для продовження розгляду.
Справу за результатом повторного автоматичного розподілу передано судді Бабич А.М. Тому ухвалою від 14.12.2020 її прийнято до розгляду, продовжено термін підготовчого провадження та призначено підготовче засідання.
У підготовчому провадженні суд задовольнив клопотання третьої особи про розгляд справи за його відсутності, долучив всі надані учасниками докази.
Заслухавши представника позивача, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на таке.
10.12.2018 відповідач, розглянувши заяву позивача, видав розпорядження №358 про розроблення детального плану території, орієнтовною площею 25,4га в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області для розміщення сонячного енергетичного парку (сонячної електростанції) (далі - Детальний план).
26.02.2019 позивач звернувся до третьої особи з проханням надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 25,3819га в оренду строком на 49 років в межах Рацівської сільської ради(за межами населеного пункту) Чигиринського району під розміщення сонячного енергетичного парку (сонячної електростанції).
Розпорядженням від 19.03.2019 №153 такий дозвіл надано.
08.04.2019 відповідач видав розпорядження №50 про затвердження Детального плану.
Проект землеустрою розроблено для позивача Державним підприємством Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), та погоджено державною експертизою, управлінням агропромислового та економічного розвитку, містобудування та архітектури, що підтверджується відповідними висновками від 25.04.2019 та 03.04.2019 відповідно.
З даних Єдиного реєстру судових рішень суд установив, що на розгляді судів протягом 2018-2019 років перебували справи за позовом ТОВ "ДАР. Інфраструктурні рішення" до відповідача у цій справі:
№2340/2921/18 про визнання неправомірною бездіяльності щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га в оренду на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об?єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за рахунок земель державної власності, розташованих за межами населеного пункту в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району та надання у користування земельних ділянок з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), як таку, що порушує норми діючого законодавства, та зобов`язання у встановлений чинним законодавством термін прийняти розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок та надання їх у користування на умовах , визначених проектом їх відведення;
№2340/4521/18 про визнання протиправним і скасування розпорядження від 31 серпня 2018 року №658 Про скасування розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації від 23 січня 2018 року №25 .
Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 712548000:01:001:1774 станом на 22.03.2019 підтверджується, що Відділ у Чигиринському районі Головного управління Держгеодакастру у Черкаській області провів 20.04.2018 її державну реєстрацію на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 02.02.2018 ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою . Форма її власності - державна. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
У справі №2340/2921/18 позов задоволений повністю рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 03.09.2018, що набрало законної сили на підставі рішення суду апеляційної інстанції від 29.11.2018.
У справі №2340/4521/18 позов задоволений повністю рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 25.01.2019, що набрало законної сили на підставі рішення суду апеляційної інстанції від 23.04.2019. Верховний Суд, залишаючи ці рішення без змін акцентував увагу на наступному:
Колегія суддів погоджується із судами попередніх інстанцій, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є тотожним передачі земельної ділянки у власність або користування, оскільки отримання дозволу на розробку відповідного проекту землеустрою свідчить про можливі наміри заявника щодо розробки проекту землеустрою, із відповідним визначенням цільового призначення земельної ділянки в процесі розробки землевпорядної документації і за наслідком такої розробки затвердження такого проекту відповідним органом і в подальшому, можливо, отримання відповідної земельної ділянки у власність чи користування.
Підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок може бути виключно невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, беручи до уваги, що позивачем було визначено майбутнє використання земельної ділянки для обслуговування потреб територіальної громади Чигиринського району, у відповідності до положень частини третьої статті 122 ЗК України , наданні відповідного дозволу перебувало у межах повноважень Чигиринської районної державної адміністрації.
До розробки проекту землеустрою із чітким визначенням цільового використання земельної ділянки неможливо стверджувати, що при видачі розпорядження від 23 січня 2018 року №25 про надання ТОВ ДАР. Інфраструктурні рішення дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 70 га в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області за межами населеного пункту в оренду на 25 років для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району, місцевою адміністрацією перевищено повноваження, визначені законодавством.
Відповідно до частин першої, третьої статті 43 Закону України Про місцеві державні адміністрації акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України , законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду. Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України , законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Зазначений цим Законом порядок скасування розпоряджень голови державної адміністрації відповідає положенням статті 118 Конституції України .
Суд враховує, що розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації про надання дозволу є актом індивідуальної дії, стосується лише прав та інтересів позивача. Скасування такого зачіпає правомірні інтереси та законні очікування позивача, оскільки на час видачі дозволу на розробку проекту землеустрою він діяв правомірно…
Суд дійшов висновку про протиправність рішення відповідача від 31 серпня 2018 року №658 Про скасування розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації від 23 січня 2018 року №25 , так як воно відповідає ознакам свавільного рішення: згідно з принципом належного урядування ризик будь-якої помилки державного органу має покладатися на саму державу і такі помилки, за загальним правилом, не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються…
Враховуючи, що на підставі розпорядження №25 від 23 січня 2018 року за заявою ТОВ ДАР. Інфраструктурні рішення проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га терміном на 25 років розроблений 2 лютого 2018 року ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , то розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області від 23 січня 2018 року №25 слід вважати виконаним…
Крім того, надання дозволу на розробку позивачем проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 70 га в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області за межами населеного пункту в оренду на 25 років для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району не є гарантією надання такої земельної ділянки у користування в майбутньому і не зобов`язує районну державну адміністрацію прийняти відповідне рішення…
Суд звертає увагу, що наслідком надання суб`єктом владних повноважень - Чигиринською районною державною адміністрацією Черкаської області дозволу на розробку позивачем проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 70 га в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області за межами населеного пункту, в оренду на 25 років для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району шляхом видачі розпорядження №25 від 23 січня 2018 року, які, на думку відповідача, видані із перевищенням визначених законодавством повноважень, не може бути порушення прав та інтересів позивача, який повинен мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, зокрема, в частині здійснення повноважень щодо надання відповідних дозволів у відповідності до норм законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Суд відхиляє посилання скаржника на те, що оскаржуване рішення було ним прийнято на підставі звернення Головного державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель із клопотанням від 13 червня 2018 року №226-ДК/0015/КВ/06/01/18 (а.с. 91) щодо перевищення Чигиринською РДА своїх повноважень, визначених статтею 122 ЗК України , оскільки, як вірно встановлено судом апеляційної інстанції, в оскаржуваному розпорядженні Черкаської обласної державної адміністрації від 31 серпня 2018 року №658 відсутні будь-які посилання на вказане клопотання, а відповідно до частини другої статті 77 КАС України суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення…
29.10.2019 відповідач прийняв спірне розпорядження №155 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок . Ним затвердив технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок загальною площею 61,5328 га. Технічна документація розроблена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7125485000:01:001:1815 (площею 30,0195 га), 7125485000:01:001:1816 (5,9432 га), 7125485000:01:001:1817 (0,1882 га) 7125485000:01:001:1818 (25,3301 га), 7125485000:01:001:1819 (0,0518 га).
06.05.2020 позивач звернувся до третьої особи листом, до якого додав проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 25,3819 га, з кадастровим номером 712548000:01:001:1774, в якому просив надати цю земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ, організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради в оренду на 25 років.
У відповідь Департамент агропромислового розвитку листом вих.№02-22№419 від 21.05.2020 повідомив, що згідно з даним публічної кадастрової карти України відомості про земельну ділянку зі вказаним кадастровим номером відсутні.
Листом Відділу у Чигиринському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 27.04.2020 підтверджується, що підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки №7125485000:01:001:1774 площею 25,3819 га є її поділ на земельні ділянки з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1818 (25,3301 га) та 7125485000:01:001:1819 (0,0518 га) (що ввійшли в проект, затверджений спірним розпорядженням відповідача).
Тому позивач звернувся зі вказаним вище позовом.
Суд врахував, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 16.07.2020 №2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин визначені у ст.17 ЗК України.
Зокрема, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить:
а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;
б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель;
в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель;
г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок;
ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом;
д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст;
е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов`язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок;
є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів;
є -1 ) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст у порядку, визначеному законом;
ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Районні державні адміністрації на їхній території відповідно до ч.3 ст.122 ЗК України передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Відповідно до ст.19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) землі лісогосподарського призначення;
є) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Суд звернув увагу на підтвердження згаданим вище Витягом з Державного земельного кадастру станом на 22.03.2019 призначення земельної ділянки з кадастровим номером 712548000:01:001:1774, державну реєстрацію якої проведено на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 02.02.2018 , цільового її призначення: 14.01 Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій .
Частиною першою ст.65 ЗК України визначено, що землями промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності згідно з ч.2 ст.20 ЗК України провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Доводи позивача про порушення відповідачем меж повноважень з приводу розпорядження вказаними земельними ділянками спростовуються вказаними вище висновками Верховного Суду в справі №2340/4521/18.
Крім того, наслідки порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель визначені в ст.21 ЗК України:
а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам ;
б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок;
в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною;
г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Тобто заявлений позивачем спосіб судового захисту з огляду на його доводи не відповідає передбаченим законом.
Питання формування земельної ділянки врегульоване нормами ст.79-1 ЗК України і полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється:
у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;
шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;
за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Згідно з ч.ч.9-10 ст.79-1 ЗК Україниземельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до абз.1 ч.1 ст.1 Закону України від 16.07.2020 №3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон України №3613-VI) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно з ч.1 ст.5 Закону України №3613-VI ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом:
створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону;
внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру;
внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру;
оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.
Державний земельний кадастр включає геопросторові дані, метадані та сервіси, оприлюднення, інша діяльність з якими та доступ до яких здійснюються у мережі Інтернет згідно із Законом України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних".
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.16 Закону України №3613-VI земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер . Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України (ч.3 ст.16 Закону України №3613-VI).
Статтею 58 ЗУ №858-IV визначено, що врахування державних інтересів при здійсненні землеустрою на місцевому рівні полягає у виконанні заходів, передбачених загальнодержавними програмами щодо використання та охорони земель, схемами землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель, проведення державної експертизи і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
Згідно з абз.1 ч.1 ст.1 Закону України №3613-VI державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера
Відповідно до абз.8 ч.1 ст.1 Закону України №3613-VI кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Згідно з ч.5 ст.16 Закону України №3613-VI кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України №3613-VI кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Зважаючи на предмет спірного рішення суд урахував, що технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування (ст.1 Закону України 22 травня 2003 року №858-IV Про землеустрій , далі - ЗУ №858-IV).
Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок згідно з п. й ч.2 ст.25 ЗУ №858-IV є одним із видів документації із землеустрою.
Замовниками документації із землеустрою відповідно до абзацу першого ст.26 ЗУ №858-IV можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Вони згідно з п. ґ ст.27 ЗУ №858-IVмають право виступати власником документації із землеустрою.
Відповідно до ст.30 ЗУ №858-IV погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України , цим Законом.
Абзацом 2 ч.1 ст.123 ЗК України передбачено, що рішення про надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно з ч.ч.2-3 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою , третьою статті 134 цього Кодексу.Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Абзацом восьмим ч.3 ст.20 ЗУ №858-IV визначено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186 -1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень про затвердження проектів землеустрою чи технічної документації є актом індивідуальної дії, що регулює правовідносини виключно між таким органом влади та власником відповідного проекту.
У заявлених спірних правовідносинах позивач не є безпосереднім учасником правовідносин, що врегульовані спірним розпорядженням №155. Посилання про порушення ним права користування земельною ділянкою, щодо якої він виготовив власний проект землеустрою (7125485000:01:001:1774), не враховано з огляду на таке.
Відповідно до ч.13 ст.79-1 ЗК України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:
поділу або об`єднання земельних ділянок;
скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;
якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника .
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Відповідно до п.114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (далі - Порядок), державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;
2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру;
3) ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.
Згідно з листом Відділу у Чигиринському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 27.04.2020 №29-23-0.340-139/112-20 підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки №7125485000:01:001:1774 площею 25,3819 га є її поділ на земельні ділянки з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1818 (25,3301 га) та 7125485000:01:001:1819 (0,0518 га). Таке скасування державної реєстрації не оспорене.
Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна (на запит головуючого судді Гаращенка В.В.) станом на 14.09.2020 щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1816, 7125485000:01:001:1818, 7125485000:01:001:1815 зареєстроване 28.11.2019 право власності Чигиринської районної державної адміністрації та право оренди ТОВ ГрінтекоСолар згідно з договором від 05.11.2019 на термін до 05.11.2068 .
Оскільки на час судового вирішення спору державна реєстрація права власності за відповідачем не скасована, чинні договори оренди з ТОВ ГрінтекоСолар , скасування розпорядження №155 не відновить право позивача на набуття права користування відповідною земельною ділянкою, у т.ч. зважаючи, що його проект землеустрою не затверджений.
Отже, не обґрунтованими є доводи позивача про порушення спірним рішенням його права на землю.
Тому заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
З огляду на результат вирішеного спору відсутні підстави для розподілу понесених позивачем судових витрат відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ :
1. Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "КА-СОЛАР" (18031, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Олексія Панченка, будинок 13/2, квартира 806; код ЄДРПОУ 42083752) до Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області (20901, Черкаська обл., Чигиринський р-н, місто Чигирин, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 26; код ЄДРПОУ 04061323) про визнання протиправними дій і скасування розпорядження від 29.10.2019 №155 «Про затвердження технічної документації з землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок» .
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя А.М. Бабич
Повний текст рішення виготовлений і підписаний 22.02.2021.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2021 |
Оприлюднено | 24.02.2021 |
Номер документу | 95039611 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні