Рішення
від 25.11.2020 по справі 440/3819/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3819/20 Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Ясиновського І.Г., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м.Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Кременчуцька міська рада Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

20 липня 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" (надалі також - позивач) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, відповідно до якої просить:

- визнати протиправними дії Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці щодо застосування локальних коефіцієнтів: "Зона магістралей підвищеного містоформувального значення" із зазначенням 1,15, "Зона прирейкова" із зазначенням 1,1, "Зона намивних на (насипних) територіях" із зазначенням 1,05, "Водоохоронна зона м. Кременчук" із зазначенням 1,05, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого водопостачання" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання" із зазначенням 0,95, "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв)" із зазначенням 0,95;

- зобов`язати Міськрайонне управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці щодо застосування локальних коефіцієнтів: "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без центрального водопостачання" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м" - 0,925, "Зона затоплення паводком понад 1%" - 0,9, "Санітарно-захисна зона" - 0,88, "Водоохоронна зона м. Кременчук" - 1,02, "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв)" із зазначенням 0,9.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ознайомившись з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці, позивач вважає, що при формуванні витягів відповідачем помилково застосовано локальні коефіцієнти впливу, які не підлягають застосуванню та не враховано понижуючі локальні коефіцієнти впливу, а також відсутні на окремих ділянках фактори впливу, чим порушено права та законні інтереси позивача як землекористувача.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 липня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Кременчуцьку міську раду Полтавської області. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 14:00 18 серпня 2020 року в приміщенні Полтавського окружного адміністративного суду. Запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі надати до суду письмовий відзив на позов разом з доказами в його обґрунтування та доказами надіслання (надання) відзиву і доданих до нього документів іншим учасникам справи.

17 серпня 2020 року до суду надійшло клопотання представника Кременчуцької міської ради Полтавської області про розгляд справи без його участі, відповідно до якого, крім іншого, наголошено що Кременчуцька міська рада Полтавської області не приймає участі у визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки це виключна прерогатива Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області /а.с. 48/.

Ухвалою суду від 18 серпня 2020 року повторно витребувано у відповідача у десятиденний строк з дня отримання копії ухвали письмовий відзив на позов разом з доказами в його обґрунтування та доказами надіслання (надання) відзиву і доданих до нього документів іншим учасникам справи. Повторно роз`яснено відповідачу, що в разі ненадання ним відзиву на позовну заяву справа буде вирішена на підставі наявних в ній доказів. Витребувано у відповідача інформацію із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці за період з 01 січня 2017 року по липень 2020 року. Документи визначено надати до суду у строк до 28 серпня 2020 року. Підготовче засідання відкладено на 10:00 02 вересня 2020 року.

25 серпня 2020 року до суду надійшов супровідний лист Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області разом з засвідченими копіями частини документів, які витребовував суд по справі /а.с.61/.

26 серпня 2020 року до суду надійшли письмові пояснення представника позивача по суті спору /а.с. 69-71/.

Ухвалою суду від 02 вересня 2020 року залучено до участі у справі №440/3819/20 у якості співвідповідача - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області. Розгляд адміністративної справи почато спочатку.

Ухвалою суду від 30 вересня 2020 року витребувано від Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради: відомості чи затверджений проект землеустрою щодо організації і встановлення меж земель водного фонду та водоохоронної зони р. Дніпро в межах м. Кременчука Полтавської області в межах земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070, що по вул. Флотській, 5, м. Кременчук. Якщо так, то надати до суду належним чином засвідчені копії документів на підтвердження такого затвердження; відомості наявність чи відсутність часткового розміщення земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070, що по вул. Флотській, 5, м. Кременчук в водоохоронній зоні р. Дніпро в межах м. Кременчука Полтавської області. Витребувано від Комунального підприємства "Кременчукводоканал" відомості та належним чином засвідчені копії документів на підтвердження наявності по вулиці Флотській, 5 м. Кременчук (в межах земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) діючої водопровідної мережі, а також відомості чи забезпечена вказана земельна ділянка централізованим водопостачанням та водовідведенням. Витребувано від Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременечуцька ТЕЦ" відомості та належним чином засвідчені копії документів на підтвердження наявності за адресою вулиця Флотська, 5, м. Кременчук (в межах земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) тепломережі ТОВ "Кременечуцька ТЕЦ". Витребувано від Комунального підприємства "Теплоенерго" відомості та належним чином засвідчені копії документів на підтвердження наявності за адресою вулиця Флотська, 5, м. Кременчук (в межах земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) тепломережі КП «Теплоенерго» . Витребувано від Приватного акціонерного товариства "Кременчукгаз": відомості щодо наявності централізованого газопостачання на земельній ділянці кадастровий номер 5310436500:10:002:0070 для будівництва промислової бази в комплексі з елеватором, розташованій по вулиці Флотській, 5 в місті Кременчуці; відомості та належним чином засвідчені копії документів на підтвердження чи приєднаний об`єкт «промислова база в комплексі з елеватором» , розташований по вулиці Флотській, 5 в місті Кременчуці (в межах земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070), до діючих мереж газопостачання Оператора ГРМ. Витребувати від Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради належним чином засвідчені копії: 1) схеми зон впливу локальних факторів (функціонально-планувальна група) щодо земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070, а також інформацію чи знаходяться в зоні пішохідної доступності до магістралей підвищеного містоформувального значення; 2) викопіювання з генерального плану м. Кременчука у масштабі 1:5000 та 1:2000 зокрема в межах вулиці Флотської м. Кременчука. Витребувати від Регіональної філії "Південна залізниця" АТ "Укрзалізниця" відомості та належним чином засвідчені копії документів на підтвердження наявності та функціонування за адресою вул. Флотська, 5 м. Кременчук прирейкової зони, під`їзних залізничних шляхів. Роз`яснено вказаним особам, що витребувані судом документи необхідно надати безпосередньо до Полтавського окружного адміністративного суду у строк до 27 жовтня 2020 року.

Відповідно до частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідачі своїм правом на надання відзиву на позовну заяву не скористались, що в силу наведеної норми судом кваліфіковано як визнання позову.

17 листопада 2020 року від представника позивача надійшло клопотання про проведення судового засідання без участі представника позивача /а.с. 196/.

17 листопада 2020 року від представника ГУ Держгеокадастру в Полтавській області надійшло клопотання про відкладення судового засідання, вмотивоване продовженням дії карантинних заходів /а.с. 198/.

Відповідачі у судове засідання не з`явилися, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, про причини неявки не повідомили.

Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Згідно з частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта за результатами підготовчого засідання, призначеного на 17 листопада 2020 року, протокольною ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду справи по суті у порядку письмового провадження.

З огляду на положення частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

З огляду на положення пункту 10 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення адміністративної справи здійснено судом у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов встановив наступні обставини та дійшов наступних висновків.

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 22 грудня 2016 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" позивачу передано на праві оренди земельну ділянку площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) для будівництва промислової бази в комплексі з елеватором по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці /зв.а.с. 12-13/.

Між Кременчуцькою міською радою Полтавської області та ТОВ "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" укладено договір оренди землі від 23 березня 2017 року, строк дії якого становить 3 роки /а.с. 9-12/.

Вказаний договір рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 23 квітня 2020 року поновлено шляхом укладення нового договору оренди землі строком на 3 роки /а.с. 19-21, 26/.

Ознайомившись з витягом про нормативну оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці, отриманим від Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, ТОВ "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" погоджуючись з показниками застосованих локальних коефіцієнтів впливу, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

У пункті 288.5 статті 288 Податкового кодексу України зазначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378).

Відповідно до статті 5 Закону № 1378 залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно зі статтею 13 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до статті 18 Закону № 1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина друга статті 20 Закону №1378).

Статтею 23 цього Закону передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Отже, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки відповідно до частин першої та третьої статі 23 Закону №1378 оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 №489, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777 (далі - Порядок).

Згідно з пунктами 2-4 розділу І "Загальні положення" цього Порядку нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (із змінами).

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Цей Порядок передбачає, що під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ураховується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, та коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Згідно з пунктом 10 розділу ІІ "Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель (пункту 1 розділу ІІ "Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку).

Згідно з пунктами 2, 3 цього Розділу Порядку населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах.

Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1, складовою якої, серед іншого, є коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, - Кф та коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки, - Км.

Пунктом 6 розділу ІІ "Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку визначено, що коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.

Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

Отже, згідно з приписами чинного законодавства нормативна грошова оцінка кожної окремої ділянки визначається в залежності від низки коефіцієнтів, що характеризують певну земельну ділянку. У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку міститься інформація про застосування того чи іншого коефіцієнту до відповідної земельної ділянки, які формують нормативно грошову оцінку такої земельної ділянки.

Пунктом 5 розділу ІІ "Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку передбачено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306 (додаток 1).

Так, відповідно до статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 №3613-VI (далі - Закон №3613) Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

При цьому, згідно зі статтею 194 Земельного кодексу України призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Стаття 7 Закону № 3613 передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать: ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; погодження надання висновків за результатами проведення державної експертизи програм і проектів з питань ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, матеріалів і документації Державного земельного кадастру; здійснення підготовки земельно-кадастрової документації; внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні; ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки; організація здійснення на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру; розроблення технічних регламентів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядків створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідників та баз даних; розроблення форм витягів, інформаційних довідок із Державного земельного кадастру, повідомлень про відмову у наданні відомостей, порядку обліку заяв і запитів про отримання відомостей із Державного земельного кадастру; створення документів Державного земельного кадастру; участь у погодженні матеріалів і документації Державного земельного кадастру та в установленому порядку надання відповідних висновків; затвердження статуту Адміністратора Державного земельного кадастру, здійснення контролю за його діяльністю, призначення його керівника; організація взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, міжнародними організаціями з питань ведення Державного земельного кадастру; організація робіт з підготовки та підвищення кваліфікації державних кадастрових реєстраторів; здійснення інших повноважень згідно з цим Законом.

Відповідно до статті 9 Закону №3613 внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор є державним службовцем, який здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.

Судом встановлено, що відповідачем сформовано витяг від 18 червня 2020 року № 1832 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці, з якого вбачається, що нормативна грошова оцінка такої земельної ділянки складає 32335899,42 грн /а.с. 32/.

Цільове призначення зазначеної земельної ділянки визначено наступне: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Позивачем зазначено та не заперечувалось відповідачами, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Кременчуці виконуються Міськрайонним управлінням у Кременчуцькому районі та мм. Кременчуці, Горішніх Плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з використанням Програмно-методичного комплексу для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ТЕРЕН-ГІС, розробленого Державним підприємством Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві Мінрегіонбуду України (м. Київ) на основі затверджених матеріалів з оцінки земель м. Кременчука, де врахування впливу локальних факторів та розрахунки виконуються після вводу координат місцерозташування ділянки, її площі та визначення функціонального використання.

Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Кременчуці виконуються відповідно до пункту 10 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.

Як зазначено вище, значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

У додатку 7 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів наведено групи локальних факторів: функціонально-планувальні фактори, зокрема, у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення (коефіцієнти локальних факторів 1,05-1,2); інженерно - інфраструктурні фактори, серед яких, наявні, зокрема: земельна ділянка, не забезпечена централізованим газопостачанням (коефіцієнти локальних факторів 0,90-0,95), не забезпечена централізованим водопостачанням (коефіцієнти локальних факторів 0,90-0,95), не забезпечена централізованим теплопостачанням (коефіцієнти локальних факторів 0,90-0,95); інженерно-геологічні фактори, зокрема: на штучно створених територіях (коефіцієнти локальних факторів 1,02-1,07), у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (коефіцієнти локальних факторів 0,90-0,95); природно-ландшафтні фактори, зокрема: місцезнаходження земельної ділянки в межах території природоохоронного призначення (національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи) (коефіцієнти локальних факторів 1,07-1,11), у межах території рекреаційного призначення (коефіцієнти локальних факторів 1,05-1,09); санітарно-гігієнічні фактори, зокрема: місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні (коефіцієнти локальних факторів 0,80-0,96), місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря (коефіцієнти локальних факторів 0,80-0,95), місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля (коефіцієнти локальних факторів 0,90-0,95), місцезнаходження земельної ділянки у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електропідстанцій та аеродромів (коефіцієнти локальних факторів 0,90-0,97).

Згідно витягу від 18.06.2020 № 1832 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці застосовано наступні локальні коефіцієнти:

Зона магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,15:

Зона прирейкова - 1,1;

Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого водопостачання - 0,95;

Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації - 0,95; Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі - 0,95;

Земельна ділянка. що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання 0,95;

Земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м - 0,925;

Зона затоплення паводком понад 1 % забезпеченості - 0,9;

Зона на намивних (насипних) територіях - 1,05;

Санітарно-захисна зона - 0,88;

Водоохоронна зона м. Кременчук - 1,05;

Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10 кв) - 0,95;

Сукупний коефіцієнт Км3: 0,79059 /а.с. 32/.

На спростування таких локальних коефіцієнтів позивач зазначає про належність застосування наступних: "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без центрального водопостачання" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м" - 0,925, "Зона затоплення паводком понад 1%" - 0,9, "Санітарно-захисна зона" - 0,88, "Водоохоронна зона м. Кременчук" - 1,02, "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв) із зазначенням 0,9, виходячи з наступного.

За змістом абзацу четвертого підпункту 8 пункту 22 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про землі у межах державного кордону, як відомості про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) та за їх межами (у частині, що характеризують такі землі з урахуванням їх місцезнаходження): відомості про економічну та нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці: інформація про локальні фактори і зони їх дії (назви локальних факторів; межі зон дії локальних факторів (за видами) з координатами їх поворотних точок; значення коефіцієнта локального фактора в межах зони його дії).

Пунктом 4.7 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області передбачено, що локальний фактор "прирейкова зона" зазначається у тому випадку, якщо земельна ділянка знаходиться або примикає до відводу залізниці чи має під`їзну залізничну колію. Однак, такі фактори за адресою розташування земельної ділянки кадастровий номер 5310436500:10:002:0070 - відсутні.

Суд зазначає, що відповідно до наданого на виконання ухвали суду від 30 вересня 2020 року листа Регіональної філії "Південна залізниця" АТ "Українська залізниця" повідомлено, крім іншого, у АТ "Українська залізниця" в особі філії "Південна залізниця" відсутні договірні відносини з ТОВ "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК", та водночас, у філії відсутні і інші відомості про наявність за вказаним місцем розташування під`їзних колій, що належать іншим підприємствам, підприємцям, організаціям та установам /а.с. 180-181/.

Також підпунктом 1 пункту 4.7 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області передбачено, що до магістралей підвищеного містоформувального значення м. Кременчука відносяться вулиці: пр. Полтавський, вул. 60 років Жовтня, вул. Халаменюка, вул. Першотравнева, вул. Київська, вул. Московська, вул. Ярмакова, вул. Пролетарська, вул. Сербіченка, вул. Красіна, вул. Набережна лейтенанта Дніпрова, вул. Котлова, пр. 50 років Жовтня. Зона відносно цих магістралей складає 100 м.

Земельна ділянка, що обрана позивачем, розташована по вулиці Флотська, 5 (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) яка не відноситься до магістралей підвищеного містоформувального значення м. Кременчука згідно з пунктом 4.7 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області.

Інших доказів наявності на земельній ділянці або поряд з нею фактору впливу у вигляді "зони магістралей підвищеного містоформувального значення" відповідачами не надано, хоча обов`язок по доведенню правомірності складання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням локального коефіцієнту "Зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,15" покладається саме на відповідача.

Стосовно застосування такого локального коефіцієнту, як Зона на намивних (насипних) територіях із значенням 1,05, судом не встановлено, що спірна земельна ділянка, яка перебуває в оренді позивача, знаходиться на намивних (насипних) територіях, а відповідачами в підтвердження знаходження вказаної земельної ділянки на намивних (насипних) територіях належних доказів надано не було.

Таким чином застосування таких локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки, як "Зона магістралей підвищеного містоформувального значення" із зазначенням 1,15, "Зона прирейкова" із зазначенням 1,1, "Зона на намивних (насипних) територіях" із зазначенням 1,05 є необґрунтованим, оскільки такі фактори впливу відсутні на вказаній земельній ділянці кадастровий номер 5310436500:10:002:0070, а відтак застосування вказаних локальних факторів під час виготовлення витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) суперечить вимогам Порядку.

В свою чергу, стосовно застосованого локального коефіцієнту "Місцезнаходження земельної ділянки у водоохоронній зоні" суд погоджується з посилання позивача про часткове перебування земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці у такій зоні, що підтверджується наданими на виконання вимог суду схем поділу земельної ділянки, копії яких надані позивачем /а.с. 120-123/. Відтак, і застосування відповідного коефіцієнту у його максимальному значенні, а саме 1,05 не може вважатись належним та суперечить вимогам Порядку, оскільки у вказаній зоні знаходиться не вся вказана земельна ділянка, а лише її менша частина, відтак суд погоджується з доводами позивача про необхідність застосування вказаного локального фактору із коефіцієнтом в розмірі 1,02.

В частині визначення наступних локальних факторів впливу "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого водопостачання" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання" із зазначенням 0,95, "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв) - 0,9, суд наголошує на наступних відомостях, наданих на виконання вимоги ухвали суду від 30 вересня 2020 року.

Листом ПрАТ "Кременчукгаз" від 07 жовтня 2020 року №19/1986 повідомлено, що на земельній ділянці кадастровий номер 5310436500:10:002:0070 по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці мережі газопостачання відсутні, централізоване газопостачання відсутнє, об`єкт "Промислова база в комплексі з елеватором", розташована за вказаною адресою до діючих мереж газопостачання Оператора ГРМ не приєднаний /а.с. 176/.

Листом ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" від 13 жовтня 2020 року № 06/4114 повідомлено, що на земельній ділянці по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці тепломережі, які перебувають на балансі ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" відсутні /а.с. 178/.

Листом КП "Теплоенерго" від 21 жовтня 2020 року № 12-08/1611 повідомлено, що на КП "Теплоенерго" не обліковується в межах земельної ділянки (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) тепломережі за адресою вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці /а.с.185-188/.

Натомість від Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради надійшов лист про неможливість виконання вимог ухвали суду від 30 вересня 2020 року /а.с. 172-173/.

Вказані локальні фактори, зокрема такі як відсутність централізованого водопостачання, каналізації, тепломережі, централізованого газопостачання, прирейкової зони значно погіршує використання зазначеної земельної ділянки за цільовим призначенням в порівняні із земельними ділянками в яких присутні частина із зазначених локальних факторів, а відтак, застосування відповідачем під час формування витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки максимальних розмірів коефіцієнтів із числа можливих для таких локальних факторів жодним чином не обґрунтовано відповідачами, однак в свою чергу безпосередньо призводить до збільшення вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що в свою чергу є підставою для покладення на позивача надмірного обов`язку в частині розміру орендної плати за таку земельну ділянку.

Відповідачі не надали суду належних та допустимих доказів, що свідчили б про обґрунтованість зазначення у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянку зазначених максимальних розмірів коефіцієнтів для вказаних локальних факторів при виготовленні витягу з технічної документації, що свідчить про необґрунтованість таких дій та вчинення їх непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані були такі дії.

Суд зауважує, що відповідачем не надано жодних доказів на підтвердження правомірності застосування найвищих значень коефіцієнтів до вищевказаних локальних факторів.

А отже, з огляду на відсутність на земельній ділянці кадастровий номер 5310436500:10:002:0070 централізованого водопостачання, централізованого газопостачання, каналізації, тепломережі, та наявної на частині земельної ділянки зони електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв) суд погоджується з доводами позивача про необхідність застосування понижуючих коефіцієнтів до локальних факторів "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого водопостачання", "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання", "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації", "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" та "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв)" із значенням 0,90 відповідно до кожного локального фактору.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищезазначені висновки суду відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не довели правомірності своїх дій, що є підставою для задоволення позову.

Зважаючи на встановлені судом обставини справи, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці щодо застосування локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки: "Зона магістралей підвищеного містоформувального значення" із зазначенням 1,15, "Зона прирейкова" із зазначенням 1,1, "Зона намивних на (насипних) територіях" із зазначенням 1,05, "Водоохоронна зона м. Кременчук" із зазначенням 1,05, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого водопостачання" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання" із зазначенням 0,95, "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв)" із зазначенням 0,95.

Щодо інших локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки, які зазначені у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер: 5310436500:10:002:0070, то спору між сторонами в межах даної справи щодо їх розміру та обґрунтованості - не має, а відтак не досліджується судом в межах даної справи в частині позовних вимог про визнання протиправними дій при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки, а відтак такі коефіцієнти підлягають застосуванню під час видачі нового витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном.

Необхідність дотримання державою принципу правомірних та законних очікувань та захисту прав особи через призму принципу мирного володіння власністю вказана у практиці Європейського суду з прав людини. Так, у справах ОСОБА_9 Девелопмент ЛТД та Федоренко проти України Європейський суд з прав людини констатував, що право власності може бути існуючим майном , або коштами, включаючи позови для задоволення яких позивач може обґрунтовувати їх принаймні виправданими очікуваннями щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

Європейський суд з прав людини у справі Рисовський проти України від 20.10.2011 року наголосив на важливості принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або недотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків.

Право на звернення до суду у спірних правовідносинах відповідає принципу верховенства права, який застосовується судом з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини (ч. 2 ст. 6 КАС України), змістом ч. 1 ст. 5 КАС України, приписами ч. 1 ст. 55 Конституції України, п. 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України №9-зп від 25 грудня 1997 року, п. 55 рішення від 06.09.1978 року у справі Класс та інші проти Німеччини , п. 65 рішення від 21.09.1994 року у справі Фаєд проти Сполученого Королівства , пункт 61 рішення від 24.03.1988 року у справі Олссон проти Швеції .

Поряд з цим, важливим для держави є дотримання одного з елементів критерію необхідності у демократичному суспільстві , а саме, принципу пропорційності. Вказаний принцип вимагає встановлення балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржуване рішення суб`єкта владних повноважень, що призвело до негативних наслідків для позивача навіть за відсутності будь-якої вини останнього (постанова Верховного Суду від 18.04.2018 року у справі №820/2262/17).

Як визначено ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідачам як суб`єктам владних повноважень безумовно повинні бути відомі вказані вимоги закону. Ці вимоги є однаково важливими, ієрархічно не підпорядкованими й відповідають міжнародним, передовсім, європейським стандартам щодо діяльності органу публічної адміністрації. Вони повинні бути застосовані всіма суб`єктами владних повноважень безпосередньо для попереднього аналізу своїх дій і рішень.

Натомість, відповідачі не скористались таким механізмом, оскільки дії щодо формування оскаржуваного витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, які здійсненні суб`єктом владних повноважень не відповідають цілій низці критеріїв, що визначені ч. 2 ст. 2 КАС України, а саме: обґрунтованості, розсудливості, пропорційності, зокрема, не дотримано необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача і цілями, на досягнення яких спрямовані ці дії.

Вимога знаходження справедливої рівноваги між використовуваними засобами органів державної влади і метою, яка ними досягається. Вказана позиція висловлена в практиці Європейського суду з прав людини, зокрема в справі Пердігау проти Португалії .

Суд приходить до висновку, що застосування Міськрайонним управлінням у Кременчуцькому районі та мм. Кременчуці, Горішніх плавнях ГУ Держгеокадастру у Полтавській області локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки без врахування фактичних обставин відносно вказаної земельної ділянки суперечить законодавству та автоматично призвело до видачі недостовірного витягу, який порушує права ТОВ ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК . Тому встановлені судом обставини відсутності та особливості розмірів локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки підлягають врахуванню при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Надаючи правову оцінку позовним вимогам зобов`язального характеру, суд зазначає наступне.

Частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

При цьому, суд враховує, що повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. У разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку. Указана правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 23.05.2018 у справі №825/602/17).

Позивач просив зобов`язати Міськрайонне управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної вище земельної ділянки зі застосуванням понижуючих коефіцієнтів та без застосування коефіцієнтів локальних факторів, наявність яких не підтверджена відповідачами на вказаній земельній ділянці.

Суд виходить з того, що формування нових витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку належить до компетенції відповідача. Указавши на явні помилки, допущені при необґрунтованому застосуванні окремих коефіцієнтів, суд вбачає за можливе захистити порушене право позивача шляхом зобов`язання вказаного відповідача сформувати та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні.

Верховний Суд у постанові від 12.11.2018 у справі №814/789/17 зазначив, що належним способом захисту є, зокрема, оскарження дій відповідачів щодо застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідних локальних коефіцієнтів, з якими позивач не погоджується.

Беручи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн і суд дійшов висновку про задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (з юридичної особи) на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" (вул. Флотська, 5, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 40873037) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 39767930), Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м.Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Соборна, 14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 39600), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Кременчуцька міська рада Полтавської області (пл. Перемоги,2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 24388300) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці щодо застосування локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки: "Зона магістралей підвищеного містоформувального значення" із зазначенням 1,15, "Зона прирейкова" із зазначенням 1,1, "Зона намивних на (насипних) територіях" із зазначенням 1,05, "Водоохоронна зона м. Кременчук" із зазначенням 1,05, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого водопостачання" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" із зазначенням 0,95, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання" із зазначенням 0,95, "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв)" із зазначенням 0,95.

Зобов`язати Міськрайонне управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 52217 кв.м (кадастровий номер 5310436500:10:002:0070) по вул. Флотській, 5 в м. Кременчуці щодо застосування локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки: "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без центрального водопостачання" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без каналізації" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка, що прилягає до вулиці без тепломережі" із зазначенням 0,9, "Земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м" - 0,925, "Зона затоплення паводком понад 1%" - 0,9, "Санітарно-захисна зона" - 0,88, "Водоохоронна зона м. Кременчук" - 1,02, "Зона електромагнітного забруднення від ЛЕП (6-10кв)" із зазначенням 0,9.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 39767930) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕВАТОР-КРЕМЛОГІСТИК" (вул. Флотська, 5, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 40873037) витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.Г.Ясиновський

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2020
Оприлюднено27.11.2020
Номер документу93074081
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/3819/20

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 05.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 25.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 18.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 18.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні