КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2020 року 320/12345/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Васильківської міської організації "Політичної партії "Пропозиція" до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправним та скасування протоколу та зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулась Васильківська міська організація "Політичної партії "Пропозиція" з позовом до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3, складений 23.11.2020 о 21 год. 31 хв.;
- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці" та внести в даний протокол правдиві відомості щодо 12 виборців, підписи яких відсутні у списках виборців, але які отримали бюлетені.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що при складанні спірного протоколу про повторний перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №350281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Васильківського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3 Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області не було дотримано вимог чинного законодавства.
Так, позивач зауважив, що під час розпакування відповідачем документації, яка надійшла від дільничної виборчої комісії №320381, було виявлено, що до витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, внесено повністю без будь-якої постанови дільничної виборчої комісії 47 осіб, з яких 42 особи, згідно даного витягу, брали участь у голосуванні за місцем перебування.
При цьому, вказаний витяг зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, не містить жодного обов`язкового реквізиту вказаного документу, який передбачений Виборчим кодексом України, що унеможливлює перевірку наявності у таких виборців права голосу на даних місцевих виборах.
Позивач звернув увагу на те, що Васильківська міська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області не надала можливості будь-якому з суб`єктів виборчого процесу, який був присутній на повторному перерахунку, переконатися у законності складання витягу зі списку виборців та внесення відповідних осіб до даного витягу для голосування за місцем перебування.
Крім того, позивач наголосив на тому, що перерахунок голосів виборців був проведений відповідачем без розпакування кожного з пакетів з бюлетенями виборців по виборчій дільниці №320281, їх складання та сортування.
Позивач повідомив, що протокол про повторний підрахунок голосів виборців вів і складав не секретар Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, як це мало бути за приписами Виборчого кодексу України, а чотири члени територіальної виборчої комісії, які взагалі не були визначені для заповнення такого документу. При цьому, протокол заповнювався не під час повторного підрахунку, а вівся на чернетці невстановленою особою, з одночасним внесенням виправлень.
Позивач зауважив, що відповідачем у спірному протоколі не зафіксовано те, що у витязі зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, відсутні від 12 до 18 підписів виборців, але згідно даних дільничної виборчої комісії №320281 та кількості корінців від виборчих бюлетенів, вказані виборці проголосували, але не підписалися у виборчому списку про отримання бюлетеня.
Також позивач зазначив, що кожна сторінка спірного протоколу не скріплена підписами голови та секретаря комісії та не засвідчена печаткою комісії.
Крім того, позивач стверджує, що під час повторного підрахунку голосів виборчі бюлетені не перевірялися комісією на предмет їх дійсності, що унеможливило встановлення обставин наявності підстав для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним відповідно до частини першої статті 252 Виборчого кодексу України.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.11.2020 (суддя Брагіна О.Є. ) відкрито провадження у справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.
27.11.2020 на підставі розпорядження Київського окружного адміністративного суду від 27.11.2020 №435 у зв`язку з відстороненням судді Брагіної О.Є. від здійснення правосуддя відповідно до рішення Першої Дисциплінарної палати Вищої ради правосуддя від 27.11.2020, було проведено повторний автоматизований розподіл справи №320/12345/20, за результатами якого справа була передана для розгляду судді Дудіну С.О.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.11.2020 прийнято до розгляду адміністративну справу №320/1345/20, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 28.11.2020 о 15 год. 00 хв.
Відповідач надав письмові пояснення, в яких визнав факт наявності викладених у позовній заяві порушень вимог чинного законодавства з боку Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320281 та складання спірного протоколу.
Вказані пояснення за своєю суттю суд розцінює як відзив на позов.
Присутній у судовому засіданні 28.11.2020 представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд позов задовольнити.
Відповідач у судове засідання, призначене на 28.11.2020, однак головою Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Скробовою М. С. 28.11.2020 о 14 год. 50 хв. було подано до суду клопотання про здійснення розгляду справи без участі відповідача.
У судовому засіданні представником позивача після наданих пояснень по справі заявлено клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Відповідно до часини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Враховуючи клопотання представників сторін, суд усною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, вирішив здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.
Після постановлення судом цієї ухвали на електронну адресу суду 28.11.2020 о 15 год. 40 хв. надійшов лист від імені секретаря Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Торосян К. Р. з проханням оголосити перерву у судовому засіданні.
Однак, суд не вбачає підстав для задоволення вказаного клопотання, враховуючи, що провадження у цій справі було відкрито ухвалою суду від 26.11.2020, яка була надіслана та доставлена на електронну адресу відповідача 26.11.2020 о 13 год. 44 хв., що підтверджується відповідною довідкою.
Про відкриття провадження у цій справі представник відповідача також був проінформований телефонограмою 26.11.2020 о 13 год. 02 хв.
Отже, відповідач мав достатньо часу для підготовки своїх пояснень та доказів у справі, враховуючи швидкоплинність виборчого процесу.
Суд зауважує, що відповідно до положень статей 268, 273 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи у спорах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду.
Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
При цьому, суд враховує, що головою Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Скробовою М. С. вже надані письмові пояснення по справі та заявлено клопотання про здійснення розгляду справи без участі комісії.
Суд зауважує, що ці заяви з процесуальних питань підписані належною особою - головою комісії (згідно постанови Центральної виборчої комісії від 21.11.2020 №513 Про новий склад Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ), що відповідає положенням пункту 14.2 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173, яким передбачено, що кожний вихідний документ підписує голова комісії , а в разі його відсутності - заступник голови комісії із зазначенням його прізвища та ініціала імені.
У свою чергу, неузгодженість дій між головою комісії та іншими її членами, зокрема, секретарем, не є підставою для відкладення розгляду справи чи оголошення перерви у судовому засіданні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
У Додатку №9 до вказаної постанови визначений перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Київської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, до якого входить, зокрема, Васильківська міська рада Обухівського району Київської області.
25 жовтня 2020 року відбулися вибори депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11642/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року:
- визнано протиправним та скасовано рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформлене протоколом від 12 листопада 2020 року;
- визнано протиправним та скасовано постанову Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 року до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, яка була прийнята 12 листопада 2020 року;
- зобов`язано Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №320278, №320280, №320281, №320300, №320307, №320315, №320319, №320325, №320334, №320337, №320338, №321271, №321272, №321273, №321274, №321275, №321276, №321277, №321278, №321279, №321280, №321281, №321282, №321283, №321284, №321285, №321286, №321287, №321417, №321288 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою "Уточнений";
- достроково припинено повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12 листопада 2020 року, у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
На виконання цього судового рішення Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області у новому складі проведено повторний підрахунок голосів, зокрема, на виборчій дільниці №320281 зі складанням 23 листопада 2020 року о 21 год. 31 хв. відповідного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на дільниці.
Звертаючись до суду з позовом у цій справі, позивач стверджує, що під час здійснення Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320281 та складання відповідного протоколу були допущені грубі порушення вимог чинного законодавства, з приводу чого суд зазначає таке.
Відповідно до частини першої-п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Частинами дванадцятою-шістнадцятою цієї ж статті визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу .
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.
Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.
Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.
У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк.
Частиною першою статті 252 Виборчого кодексу України визначено, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:
1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;
2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;
3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.
Відповідно до частини другої статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.
Згідно з частинами третьою та п`ятою статті 252 Виборчого кодексу України на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає ведення протоколу засідання виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці .
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Частинами сьомою-шістнадцятою статті 252 Виборчого кодексу України встановлено, що кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу із списком виборців, підраховує та вносить на кожен отриманий ним аркуш списку виборців такі відомості по кожному аркушу окремо:
1) кількість виборців, включених у список виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);
2) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців).
Список виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування у разі внесення до нього доповнень закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою комісії.
Дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів.
Дільнична виборча комісія підраховує невикористані виборчі бюлетені. Кількість таких бюлетенів оголошується головою і заноситься секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Невикористані виборчі бюлетені погашаються шляхом відокремлення правого нижнього кута бюлетеня. Погашені невикористані виборчі бюлетені разом з бюлетенями, зіпсованими виборцями під час їх заповнення і повернутими членам дільничної виборчої комісії, які їх видавали, запаковуються. На пакеті робиться напис "Невикористані виборчі бюлетені", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Дільнична виборча комісія підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, за підписами виборців у списку виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців. Ця кількість оголошується.
Дільнична виборча комісія підраховує кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів виборчої комісії, які їх видавали, окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Кількість таких талонів оголошується.
У разі відповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості виборців, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, ця кількість оголошується і заноситься секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці як кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені.
У разі невідповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, складається акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних виборів. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Дільнична виборча комісія з кожних місцевих виборів перевіряє, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі.
Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 № 386 (далі - Порядок №386).
Згідно пунктом 1.2 Порядку №386 на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає протокольним рішенням (зміст якого заноситься до протоколу засідання дільничної виборчої комісії та не оформлюється окремим документом) ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці .
Протокол окремо з кожних місцевих виборів у кожному виборчому окрузі, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці, може складатися шляхом внесення від руки відомостей до бланків протоколів, виготовлених за затвердженими формами та відповідно до Порядку виготовлення, передачі та вимог до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року №342, або за наявності технічної можливості за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та його роздрукування після остаточного заповнення і перевірки правильності такого заповнення.
Забороняється заповнювати протоколи олівцем (у разі внесення відомостей до бланків протоколів від руки), а також вносити до них без відповідного рішення комісії будь-які виправлення, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.
Відповідно до пункту 1.5 Порядку №386 кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії.
У разі незгоди з результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі, член дільничної виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу.
Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів дільничної виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Перший і другий примірники протоколу мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.
Згідно з пунктом 1.6 Порядку №386 у разі складання протоколу шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та виготовлення протоколу шляхом роздрукування (на офсетному папері білого кольору щільністю не менше 80 г/м-2 (з елементами захисту - за наявності технічної можливості) формату А4, фарбою чорного кольору) примірники протоколу нумеруються та підписуються в порядку, визначеному частиною четвертою статті 251 Кодексу (пункт 1.5 цього Порядку), після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії.
У нижньому правому кутку кожної сторінки кожного примірника протоколу, на вільному від записів полі додатково ставляться підписи голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії.
Відповідно до п.2.2. Порядку № 386 до пункту "1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією" протоколу вносяться відомості про кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією від відповідної територіальної виборчої комісії, що дорівнює кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу із протоколу територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів для голосування з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі дільничній виборчій комісії, складеному за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330 "Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям".
Згідно з абзацами 3-5 пункту 2.3 Порядку №386 дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує по кожному аркушу списку виборців та сумарно по всіх аркушах, які він опрацьовував, відомості про кількість виборців, включених до списку виборців, на момент закінчення голосування та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування. Після чого член комісії повідомляє підсумкові відомості щодо кількості виборців.
На підставі додавання відповідних підсумкових відомостей про кількість виборців, оголошених усіма членами дільничної виборчої комісії, відповідальними за роботу зі списком виборців, комісія встановлює кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу зі списку виборців.
Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування)" та "4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів одразу після встановлення такої кількості.
Пунктами 2.5-2.6 Порядку №386 визначено, що після підрахунку невикористаних виборчих бюлетенів дільнична виборча комісія згідно з частиною одинадцятою статті 250 Кодексу підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів у приміщенні для голосування, за підписами виборців у списку виборців та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування, за відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців.
Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування" та "6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів.
Згідно п. 2.7. Порядку № 386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Відповідно до пункту 2.7 Порядку №386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Порядок проведення повторного підрахунку голосів визначений розділом 6 Порядку №386.
Так, пунктом 6.1 Порядку №386 визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах (пункт 6.5 Порядку №386).
Згідно з пунктами 6.6-6.8 Порядку №386 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку.
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року N 296.
Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) відповідно до пунктів 1.2, 1.6 цього Порядку.
Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються.
У разі незгоди з відомостями, зазначеними у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.
Позивач, обґрунтовуючи свої вимоги, зазначив про численні порушення з боку відповідача під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320281 та під час підрахунку виборців та складання відповідного протоколу.
Зокрема, позивач зазначив, що протокол засідання комісією не вівся, на чому наполягав у судовому засіданні представник позивача.
Ухвалою суд у цій справі від відповідача було витребувано протокол засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії від 23.11.2020, на якому був прийнятий спірний протокол, однак цей доказ суду надав не був.
Частиною дев`ятою статті 80 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ , або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
На підставі викладеного, враховуючи ненадання відповідачем витребуваного доказу без поважних причини, суд вважає за можливе визнати факт відсутності протоколу засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії від 23.11.2020, на якому був складений протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3.
Крім того, голова комісії у письмових поясненнях зазначила, що їй невідомо, чи існує протокол засідання, позаяк такий документ станом на 26.11.2020 на підпис їй не передавали, цей протокол вона не бачила та не підписувала.
Також суд звертає увагу на те, що оскаржуваний протокол не містить у нижньому правому кутку кожної сторінки на вільному від записів полі підпису голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також мали бути засвідчені печаткою цієї виборчої комісії.
Суд враховує надані відповідачем письмові пояснення про те, що під час розпакування виборчої документації виборчої дільниці №320281 було встановлено, що кількість підписів у списках виборців була меншою, ніж кількість контрольних талонів від виборчих бюлетенів на 12.
Відповідач підтвердив, що пакети з виборчими бюлетенями по виборчій дільниці №320281 разом не були розпаковані, як це передбачено нормами Виборчого кодексу України.
Відповідач повідомив, що перерахунок виборчих бюлетенів був здійснений шляхом розпакування кожного окремого пакету, перерахунку виборчих бюлетенів та запакування документів у пакет.
Крім того, у вказаних поясненнях зазначено, що секретар Васильківської міської виборчої комісії Обухівського району Київської області не здійснював заповнення протоколу про повторний підрахунок голосів виборців. Була складена чернетка, зміст якої в подальшому був переписаний чотирма членами комісії.
Отже, у вказаних письмових поясненнях відповідач визнає факт наявності порушень вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320281 та складання спірного протоколу, про якій вказано позивачем у позовній заяві.
Крім того, з матеріалах справи вбачається, що голова Васильківської міської територіальної комісії Обухівського району Київської області Скробова Марина Сергіївна звернулась до начальника Васильківського ВП НП України у Київській області із заявою про злочин, передбачений ч.3 ст. 157 КК України, яка зареєстрована 26.11.2020 за № С-1668.
У вказаній заяві головою комісії повідомлено, що більшістю членів Васильківської міської ТВК на голову комісії чиниться тиск, який повністю унеможливлює виконання нею повноважень голови комісії.
Крім того, більшість членів виборчої комісії систематично порушують права інших членів комісії, в тому числі і голови комісії, що повністю унеможливлює виконання нею організаційно-розпорядчих функцій голови комісії.
Також комісією систематично вчиняються порушення виборчого законодавства, спрямовані на порушення виборчих прав суб`єктів виборчого процесу.
Крім того зазначено, що голова комісії не може самостійно потрапити в приміщення, де знаходяться діловоди, не може самостійно та вільно пересуватися в робочих приміщеннях комісії.
Голову комісії було повідомлено, що членами комісії прийнято рішення, що без дозволу 10-ти членів комісії жодне приміщення виборчої комісії відкривати не можна, і про це їм надав вказівку штаб їх політичної партії, тому вони мають право таким чином порушувати норму пункту 4 частини 2 статті 38 ВК України.
Натомість, голова комісії зазначила, що таких або будь-яких подібних рішень комісією не приймалося.
Крім цього вказано, що комісія систематично збирається на власний розсуд, коли вважають за потрібне 10 членів комісії, повідомлень про місце та час проведення засідання комісії голові комісії не надсилаються. Засідання проводиться у таємний спосіб, переважно вночі.
У заяві зазначено, що голова комісії не впевнена за цілісність виборчої документації, доступ до якої було отримано на таємному засіданні з 25 на 26 листопада 2020 року.
Голова комісії вказала, що її права, передбачені статтями 36 та 38 ВК України, нехтуються, їй погрожують та забороняють виконувати ухвали суду та запити слідчих органів про надання документів.
З метою повного та всебічного з`ясування обставин справи, ухвалою суду від 28.11.2020 було витребувано від Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області такі документи: документальне підтвердження чинного складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району на момент складання спірного протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3, складеного 23.11.2020 о 21 год. 31 хв.; копію протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3, складеного 23.11.2020 о 21 год. 31 хв.; протокол засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії від 23.11.2020, на якому був прийнятий спірний протокол; копію витягу з протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3 дільничній виборчій комісії на виборчій дільниці №320281; копію списку виборців на виборчій дільниці №320281 та документи, які були підставою для включення виборців до витягу зі списку виборців які голосують за місцем перебування на ДВК №320281; копію витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, який враховувався дільничною виборчою комісією при підрахунку голосів на виборчій дільниці №320281; копію акта про невідповідність кількості підписів у списку виборців та кількості виборчих бюлетенів; копію акта прийому - передачі виборчих бюлетенів від ДВК №32028 ; копію звернення від органів Національної поліції України з приводу надання до органу досудового розслідування списку виборців на ДВК №320281, витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на ДВК №320281 та документи, які були підставою для включення виборців до витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування на ДВК №320281; копію журналу реєстрації документів, заяв і скарг у Васильківській міській територіальній виборчій комісії з приводу заяв про видачу копії протоколу засідання 23.11.2020 року; копію акта про відсутність підписів 12 виборців, які отримали виборчі бюлетені; документально підтверджені письмові пояснення щодо того, чи були отримані Васильківською міською територіальною виборчою комісією від дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №320281 окремий пакет з написом "Список виборців" з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3 (із запакованим у ньому списком виборців, доданим до нього витягом із списку виборців, заявами, на підставі яких складався витяг із списку, рішеннями суду про внесення змін до списку виборців, повідомленнями органу ведення Державного реєстру виборців тощо) та надати відповідні акти, у разі відсутності такого пакету (неотримання від дільничної виборчої комісії).
Проте, відповідач вимоги ухвали суду не виконав, витребувані докази суду не надав та заявив про здійснення розгляду справи за його відсутністю.
На підставі викладеного, керуючись положеннями вищевказаної статті 80 Кодексу адміністративного судочинства України, суд визнає доведеними обставини порушення Васильківською міською територіальною виборчою комісією вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320281 та складання відповідного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців.
Відповідно до частин першої-другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів, які б спростували факт наявності порушень Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців по виборчій дільниці №320281 та складання спірного протоколу, що в свою чергу, свідчить про протиправність його прийняття. Більш того, допущення порушень, описаних у позовній заяві, підтверджено відповідачем у наданих суду письмових поясненнях.
Відповідно до частини четвертої статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.
Частинами першою та четвертою статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Враховуючи вказане, суд вважає за необхідне задовольнити вимогу позивача в частині визнання протиправним та скасування протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 23.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Васильківської міської територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці" та внести в даний протокол правдиві відомості щодо 12 виборців, підписи яких відсутні у списках виборців, але які отримали бюлетені, суд зазначає таке.
У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (ч. 3 ст. 245 КАС України).
Відповідно до частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Оскільки під час розгляду даної справи судом було встановлено неправомірність складання відповідачем спірного протоколу, суд вважає за необхідне задовольнити похідну вимогу та зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 №386 "Про порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці".
При цьому, суд не вважає за доцільне зобов`язувати відповідача при складанні протоколу про повторний підрахунок голосів виборців вносити в даний протокол правдиві відомості щодо 12 виборців, підписи яких відсутні у списках виборців, але які отримали бюлетені , як про це просить позивач, оскільки внесення до такого протоколу виключно правдивих відомостей презюмується та є ознакою дотримання відповідачем законодавчо визначеної процедури проведення повторного підрахунку голосів, а тому не потребує додаткового зазначення про це у судовому рішенні.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Частиною першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з частиною дев`ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При зверненні до суду з цим позовом позивачем не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України "Про судовий збір".
Статтею 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Частиною третьою статті 6 Закону України "Про судовий збір" визначено, що у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений законом на 1 січня 2020 року, становить 2102,00 грн.
Суд звертає увагу, що вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумови для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати нечинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.
Така правова позиція викладена, зокрема в Довідці про аналіз практики застосування адміністративними судами окремих положень Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI "Про судовий збір" у редакції Закону України від 22.05.2015 № 484-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору", затвердженій Постановою Пленуму Вищого адміністративного суду України від 05.02.2016 №2.
Таким чином, позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру, а сума судового збору, яка підлягає сплаті, становить 2102,00 грн.
Враховуючи задоволення позовних вимог та несплату позивачем під час звернення до суду з позовної заявою судового збору, суд вважає за необхідне стягнути з Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись статтями 243-246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3, складений Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області 23.11.2020 о21 год. 31 хв.
3. Зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 №386 "Про порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці".
4. В іншій частині в позові відмовити.
5. Стягнути з Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (місцезнаходження: 08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Володимирська, буд.2, ідентифікаційний код 43755862) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня проголошення рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2020 |
Оприлюднено | 30.11.2020 |
Номер документу | 93150177 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні