Постанова
від 04.12.2020 по справі 320/12345/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/12345/20 Суддя (судді) першої інстанції: Дудін С.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого-судді Парінова А.Б.,

суддів: Беспалова О.О.,

Ключковича В.Ю.,

при секретарі судового засідання Гужві К.М.,

за участю учасників судового процесу:

від апелянта: Мазурик С.В.,

від позивача: не з`явились,

від відповідача: не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2020 р. у справі за адміністративним позовом Васильківської міської організації "Політичної партії "Пропозиція" до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправними та скасування протоколів, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Васильківська міська організація "Політичної партії "Пропозиція" з позовом до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, у якому просила суд:

- визнати протиправним та скасувати протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3, складений 23.11.2020 о 21 год. 31 хв.;

- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці" та внести в даний протокол правдиві відомості щодо 12 виборців, підписи яких відсутні у списках виборців, але які отримали бюлетені.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначив, що при складанні спірного протоколу про повторний перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 350281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Васильківського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3 Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області не було дотримано вимог чинного законодавства.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2020 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному у окрузі №3, складений Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області 23.11.2020 о 21 год. 31 хв. Зобов`язано Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 №386 "Про порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці". В іншій частині в позові відмовлено.

Не погодившись з прийнятим судовим рішенням, особою, яка не брала участі у розгляді справи, проте вважає, що судом було вирішено питання про її права, свободи, інтереси та (або) обов`язки - Політичною партією "Європейська Солідарність" подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, невідповідність висновків суду встановленим обставинам справи, а також порушення норм матеріального права просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2020 року та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує, зокрема, тим, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснювався членами ТВК в порядку, визначеному ЦВК з урахуванням положень ст. 250 Виборчого кодексу України на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11642/20. Разом з цим, зауважує, що оскільки рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення. Крім того, апелянт вважає помилковим врахування правової позиції Голови Васильківської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_1 , оскільки дані відносно вказаної особи як керівника ТВК не внесені до ЄДРПОУ та разом з цим, остання не висловлює правову позицію всієї комісії. Стверджує, що рішення суду першої інстанції ґрунтується виключно на тому, що Головою Васильківської МТВК було визнано адміністративний позов.

На підставі викладеного, апелянт вважає оскаржуване рішення незаконним, необґрунтованим та таким, що суперечить ст. 242 КАС України, а тому підлягає скасуванню.

Представником позивача було подано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до змісту якого останній зазначає, що вимоги апеляційних скарг є безпідставними та необґрунтованими, а викладені у апеляційній скарзі доводи - такими, що суперечать нормам чинного законодавства. Разом з цим, представник позивача стверджує, що судом першої інстанції при вирішенні даного спору було правильно встановлено обставини справи та надано їм належну правову оцінку з дотриманням вимог норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні.

Крім того, у відзиві на апеляційну скаргу представник позивача звертає увагу, що апелянтом на підтвердження того, що оскаржуваним судовим рішенням було вирішено питання про його права, свободи, інтереси та (або) обов`язки як суб`єкта виборчого процесу не було надано суду відповідних доказів, так само як і не було надано доказів про те, що особа якою підписано апеляційну скаргу є уповноваженим представником Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".

За наведених обставин, представник позивача просить суд закрити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Київської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність .

Також, до початку судового розгляду справи головою Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Скробовою М.С. було подано до суду письмові пояснення відповідно до змісту яких остання зазначає, що судом правильно встановлено обставини справи, надано їм належну правову оцінку у відповідності до норм матеріального та з дотриманням норм процесуального права. Зауважила, що встановлені судом першої інстанції порушення Комісією вимог законодавства визнаються нею повністю.

У судове засідання сторони, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, явку уповноважених представників до суду не забезпечили.

Разом з тим, від представників позивача та відповідача до суду надійшли заяви про здійснення апеляційного розгляду справи без їх участі.

З огляду на зазначене та керуючись приписами ч. 2 ст. 313 КАС України колегія суддів ухвалила задовольнити клопотання представників сторін та здійснити апеляційний розгляд даної справи без їх участі.

Представник апелянта у судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги та просив суд задовольнити її вимоги.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Як було встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, На виконання рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11642/20 Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області у новому складі проведено повторний підрахунок голосів, зокрема, на виборчій дільниці №320281 зі складанням 23 листопада 2020 року о 21 год. 31 хв. відповідного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на дільниці.

Звертаючись до суду з позовом у цій справі, позивач стверджує, що під час здійснення Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320281 та складання відповідного протоколу були допущені грубі порушення вимог чинного законодавства, а саме:

- під час розпакування відповідачем документації, яка надійшла від дільничної виборчої комісії №320381, було виявлено, що до витягу зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, внесено повністю без будь-якої постанови дільничної виборчої комісії 47 осіб, з яких 42 особи, згідно даного витягу, брали участь у голосуванні за місцем перебування. При цьому, вказаний витяг зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, не містить жодного обов`язкового реквізиту вказаного документу, який передбачений Виборчим кодексом України, що унеможливлює перевірку наявності у таких виборців права голосу на даних місцевих виборах. Також, позивач зазначає, що Васильківська міська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області не надала можливості будь-якому з суб`єктів виборчого процесу, який був присутній на повторному перерахунку, переконатися у законності складання витягу зі списку виборців та внесення відповідних осіб до даного витягу для голосування за місцем перебування;

- перерахунок голосів виборців був проведений відповідачем без розпакування кожного з пакетів з бюлетенями виборців по виборчій дільниці №320281, їх складання та сортування;

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців вів і складав не секретар Васильківської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, як це мало бути за приписами Виборчого кодексу України, а чотири члени територіальної виборчої комісії, які взагалі не були визначені для заповнення такого документу. При цьому, протокол заповнювався не під час повторного підрахунку, а вівся на чернетці невстановленою особою, з одночасним внесенням виправлень. Крім того, відповідачем у спірному протоколі не зафіксовано те, що у витязі зі списку виборців, які голосують за місцем перебування, відсутні від 12 до 18 підписів виборців, але згідно даних дільничної виборчої комісії №320281 та кількості корінців від виборчих бюлетенів, вказані виборці проголосували, але не підписалися у виборчому списку про отримання бюлетеня. Також, кожна сторінка цього протоколу не скріплена підписами голови та секретаря комісії та не засвідчена печаткою комісії;

- під час повторного підрахунку голосів виборчі бюлетені не перевірялися комісією на предмет їх дійсності, що унеможливило встановлення обставин наявності підстав для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним відповідно до частини першої статті 252 Виборчого кодексу України.

Ухвалою від 28.11.2020 Київський окружний адміністративний суд витребував від Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області документи, що необхідні для повного та всебічного з`ясування обставин справи. Проте, відповідач вимоги ухвали суду не виконав, витребувані докази суду не надав та заявив про здійснення розгляду справи за його відсутністю.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів, які б спростували факт наявності порушень Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців по виборчій дільниці №320281 та складання спірного протоколу, що в свою чергу, свідчить про протиправність його прийняття. Також, судом першої інстанції було враховано, що допущення порушень, описаних у позовній заяві, підтверджено відповідачем у наданих суду письмових поясненнях.

З огляду на зазначене та керуючись положеннями ст. 80 КАС України, Київський окружний адміністративний суд визнав доведеними обставини порушення Васильківською міською територіальною виборчою комісією вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320281 та складання відповідного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців.

Оскільки під час розгляду даної справи судом було встановлено неправомірність складання відповідачем спірного протоколу, суд визнав за необхідне задовольнити похідну вимогу та зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 №386 "Про порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці".

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої-п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Частинами дванадцятою-шістнадцятою цієї ж статті визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Частиною першою статті 252 Виборчого кодексу України визначено, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини другої статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Згідно з частинами третьою та п`ятою статті 252 Виборчого кодексу України на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає ведення протоколу засідання виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Частинами сьомою-шістнадцятою статті 252 Виборчого кодексу України встановлено, що кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу із списком виборців, підраховує та вносить на кожен отриманий ним аркуш списку виборців такі відомості по кожному аркушу окремо:

1) кількість виборців, включених у список виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);

2) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців).

Список виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування у разі внесення до нього доповнень закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою комісії.

Дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів.

Дільнична виборча комісія підраховує невикористані виборчі бюлетені. Кількість таких бюлетенів оголошується головою і заноситься секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Невикористані виборчі бюлетені погашаються шляхом відокремлення правого нижнього кута бюлетеня. Погашені невикористані виборчі бюлетені разом з бюлетенями, зіпсованими виборцями під час їх заповнення і повернутими членам дільничної виборчої комісії, які їх видавали, запаковуються. На пакеті робиться напис "Невикористані виборчі бюлетені", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, за підписами виборців у списку виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців. Ця кількість оголошується.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів виборчої комісії, які їх видавали, окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Кількість таких талонів оголошується.

У разі відповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості виборців, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, ця кількість оголошується і заноситься секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці як кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені.

У разі невідповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, складається акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних виборів. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія з кожних місцевих виборів перевіряє, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі.

Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 № 386 (далі - Порядок №386).

Згідно пунктом 1.2 Порядку №386 на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає протокольним рішенням (зміст якого заноситься до протоколу засідання дільничної виборчої комісії та не оформлюється окремим документом) ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Протокол окремо з кожних місцевих виборів у кожному виборчому окрузі, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці, може складатися шляхом внесення від руки відомостей до бланків протоколів, виготовлених за затвердженими формами та відповідно до Порядку виготовлення, передачі та вимог до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року №342, або за наявності технічної можливості за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та його роздрукування після остаточного заповнення і перевірки правильності такого заповнення.

Забороняється заповнювати протоколи олівцем (у разі внесення відомостей до бланків протоколів від руки), а також вносити до них без відповідного рішення комісії будь-які виправлення, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.

Відповідно до пункту 1.5 Порядку №386 кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії.

У разі незгоди з результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі, член дільничної виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів дільничної виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколу мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.

Згідно з пунктом 1.6 Порядку №386 у разі складання протоколу шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та виготовлення протоколу шляхом роздрукування (на офсетному папері білого кольору щільністю не менше 80 г/м-2 (з елементами захисту - за наявності технічної можливості) формату А4, фарбою чорного кольору) примірники протоколу нумеруються та підписуються в порядку, визначеному частиною четвертою статті 251 Кодексу (пункт 1.5 цього Порядку), після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії.

У нижньому правому кутку кожної сторінки кожного примірника протоколу, на вільному від записів полі додатково ставляться підписи голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії.

Відповідно до п.2.2. Порядку № 386 до пункту "1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією" протоколу вносяться відомості про кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією від відповідної територіальної виборчої комісії, що дорівнює кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу із протоколу територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів для голосування з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі дільничній виборчій комісії, складеному за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330 "Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям".

Згідно з абзацами 3-5 пункту 2.3 Порядку №386 дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує по кожному аркушу списку виборців та сумарно по всіх аркушах, які він опрацьовував, відомості про кількість виборців, включених до списку виборців, на момент закінчення голосування та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування. Після чого член комісії повідомляє підсумкові відомості щодо кількості виборців.

На підставі додавання відповідних підсумкових відомостей про кількість виборців, оголошених усіма членами дільничної виборчої комісії, відповідальними за роботу зі списком виборців, комісія встановлює кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу зі списку виборців.

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування)" та "4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів одразу після встановлення такої кількості.

Пунктами 2.5-2.6 Порядку №386 визначено, що після підрахунку невикористаних виборчих бюлетенів дільнична виборча комісія згідно з частиною одинадцятою статті 250 Кодексу підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів у приміщенні для голосування, за підписами виборців у списку виборців та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування, за відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців.

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування" та "6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів.

Згідно п. 2.7. Порядку № 386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до пункту 2.7 Порядку №386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Порядок проведення повторного підрахунку голосів визначений розділом 6 Порядку №386.

Так, пунктом 6.1 Порядку №386 визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах (пункт 6.5 Порядку №386).

Згідно з пунктами 6.6-6.8 Порядку №386 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року N 296.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) відповідно до пунктів 1.2, 1.6 цього Порядку.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються.

У разі незгоди з відомостями, зазначеними у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Разом з цим, судовою колегією встановлено, що протокол засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії від 23.11.2020, на якому був складений протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3 на виконання вимог ухвали суду від 28.11.2020 відповідачем суду не наданий, а голова комісії у письмових поясненнях зазначила, що їй невідомо, чи існує протокол засідання, позаяк такий документ станом на 26.11.2020 на підпис їй не передавали, цей протокол вона не бачила та не підписувала.

Також, на підставі наданих відповідачем письмових пояснень судовою колегією встановлено, що під час розпакування виборчої документації виборчої дільниці №320281 було виявлено невідповідність кількість підписів у списках виборців, яка була меншою, ніж кількість контрольних талонів від виборчих бюлетенів на 12.

Разом з тим, колегія суддів враховує, що у ході судового розгляду справи відповідач підтвердив, що пакети з виборчими бюлетенями по виборчій дільниці №320281 разом не були розпаковані, як це передбачено нормами Виборчого кодексу України та при цьому пояснив, що перерахунок виборчих бюлетенів був здійснений шляхом розпакування кожного окремого пакету, перерахунку виборчих бюлетенів та запакування документів у пакет.

Крім того, судом першої інстанції на підставі наданих до суду пояснень відповідача було встановлено, що секретар Васильківської міської виборчої комісії Обухівського району Київської області не здійснював заповнення протоколу про повторний підрахунок голосів виборців. Була складена чернетка, зміст якої в подальшому був переписаний чотирма членами комісії.

Також, судовою колегією на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що голова Васильківської МТВК Обухівського району Київської області визнає факт наявності зазначених позивачем порушень вимог чинного законодавства під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320281 та складання спірного протоколу.

При цьому, колегія суддів критично оцінює посилання апелянта, що голова Васильківської міської територіальної виборчої комісії Скробова М.С. відповідно до відомостей, що містяться у ЄДРПОУ не є керівником зазначеної ТВК, оскільки такі доводи апелянта не відповідають дійсності та спростовуються наявними у ЄДРПОУ даними відносно Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (вул. Володимирська, 2, Васильків, Київська область, 08601, ЄДРПОУ 43755862) станом на час розгляду даної справи у суді апеляційної інстанції.

Отже, з огляду на встановлені обставини справи та норми чинного законодавства у їх сукупності та взаємозв`язку, а також враховуючи, що відповідачем не було дотримано вимог ч. 2 ст. 77 КАС України в частині доведення суду правомірності оскаржуваного рішення, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 23.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3 є протиправним та підлягає скасуванню.

Апелянтом під час апеляційного розгляду справи жодних обґрунтованих доводів, а також належних та допустимих доказів на спростування відповідного висновку суду першої інстанції не надано.

Разом з цим, колегія суддів зазначає, що відповідно до приписів частини першої статті 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Частиною третьою статті 245 КАС України передбачено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Отже, з огляду на встановлення протиправності протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 23.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320281 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним способом порушеного права позивача є саме зобов`язання Васильківської міської територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчій дільниці №320281 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії №386 від 15.10.2020 "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці"

Таким чином, з огляду на встановлені обставини справи та норми чинного законодавства, колегією суддів встановлено, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог (в оскаржуваній апелянтом частині). Доводи апеляційної скарги зазначених висновків суду не спростовують.

Положеннями ст. 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на зазначене, та враховуючи, що колегією суддів не встановлено порушень судом першої інстанції під час вирішення даної справи, які відповідно до ст. 317 КАС України є підставою для його скасування, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваного рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягненим судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Отже, оскільки при зверненні з апеляційною скаргою апелянтом не було сплачено судовий збір, колегія суддів дійшла висновку про необхідність стягнення судового збору за звернення до суду з апеляційною скаргою до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду.

Керуючись ст.ст. 241-243, 272-273, 278, 310, 313, 316 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2020 року залишити без змін.

Стягнути з Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" (вул. Лаврська, 16, Київ 15, 01015, ЄДРПОУ 39495516) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів отримувач - УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н; код отримувача (ЄДРПОУ) - 38004897; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку (МФО) - 899998; номер рахунка - UA638999980313171206081026007; код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн. 00 коп.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та відповідно до приписів ст. 272 КАС України оскарженню до суду касаційної інстанції не підлягає.

Головуючий суддя А.Б. Парінов

Судді О.О. Беспалов

В.Ю. Ключкович

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2020
Оприлюднено06.12.2020
Номер документу93301283
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/12345/20

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Постанова від 04.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 29.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Рішення від 29.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні