Рішення
від 03.12.2020 по справі 921/730/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04 грудня 2020 року м. ТернопільСправа № 921/730/19

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Шумського І.П.

при секретарі судового засідання Саловській О.А.

розглянув справу

за позовом - Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь (вул. Текстильна, 28, м. Тернопіль, 46016)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державного концерну Укроборонпром (вул. Дегтярівська, 36, м. Київ, 04119)

за участю Військової прокуратури Тернопільського гарнізону (а/с 7, просп Злуки 47 в, м. Тернопіль, 46024) на стороні третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державного концерну Укроборонпром

до відповідача 1 - Тернопільської обласної держаної адміністрації (вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021)

відповідача 2 Обслуговуючого кооперативу Аляска Авто (вул. Текстильна, 28, м. Тернопіль, 46018)

про визнання недійсним розпорядження та договору оренди землі

За участю від:

позивача Костова Н.З.

відповідача 1 не з`явився

відповідача 2 Тіхановський В.І, Юзьвак І.Я.

третьої особи Прудь О.В.

прокуратури - Троян Р.Б.

Суть справи.

Тернопільське державне науково-технічне підприємство Промінь звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до відповідачів Тернопільської обласної держаної адміністрації та Обслуговуючого кооперативу Аляска Авто про:

- визнання недійсним Розпорядження Голови Тернопільської обласної адміністрації від 12.06.2019 №355-од Про право користування земельною ділянкою, яким земельну ділянку площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 передано в оренду Обслуговуючому кооперативу Аляска Авто на 10 років для колективного гаражного будівництва за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28 та надано Обслуговуючому кооперативу Аляска Авто згоду на поділ земельної ділянки державної власності площею 5,7575га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 для колективного гаражного будівництва за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна 28, в установленому порядку;

- визнання недійсним договору оренди землі №142 від 18.06.2019, укладеного між Тернопільською обласною державною адміністрацією та Обслуговуючим кооперативом Аляска Авто відповідно до якого Тернопільська обласна державна адміністрація надає, а Обслуговуючий кооператив Аляска Авто приймає в строкове платне користування земельну ділянку державної власності загальною площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 для колективного гаражного будівництва за адресою вул. Текстильна, м. Тернопіль.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до спірного розпорядження та договору оренди землі земельна ділянка площею 5,7575 га вибула з користування ТДНТП «Промінь» без згоди позивача (як постійного користувача), чим порушується його законне право та інтерес на володіння і користування нею (передбачене ст. 92 ЗК України).

Ухвалою суду від 15.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №921/730/19 за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державний концерн Укроборонпром; підготовче судове засідання призначено на 05.12.2019; встановлено відповідачам та третій особі строк для подачі відзивів та пояснень.

В рамках справи №921/730/19, в передбаченому п.1 ч.1 ст.138 ГПК України порядку, на підставі ст.ст. 136, 137, 140 ГПК України, ухвалою суду від 15.11.2019 (залишеною без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 19.02.2020) були вжиті заходи забезпечення позову, шляхом заборони державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно, в т. ч. нотаріусам, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до вимог Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, вчинення будь-яких реєстраційних дій, в тому числі реєстрації прав та їх обтяжень з відкриттям розділу, щодо об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 на підставі довідок чи інших документів, виданих Обслуговуючим кооперативом Аляска Авто (46016, м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28).

22.11.2019 Військовою прокуратурою Тернопільського гарнізону подано повідомлення №35-3156 вих-19 від 21.11.2019 (вх. №21325) про вступ у справу №921/730/19 на стороні третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державного концерну Укроборонпром.

Ухвалою суду від 05.12.2019: задоволено звернення Військового прокурора Тернопільського гарнізону №35-3156 вих - 19 від 21.11.2019 про вступ у справу №921/730/19; встановлено строк прокурору для подачі доказів надіслання повідомлення про вступ у справу на адресу сторін у справі; продовжено Обслуговуючому кооперативу Аляска Авто строк для подання у встановленому законом порядку відзиву на позов; зупинено провадження у справі 921/730/19 до набрання законної сили судовим рішенням у господарській справі №921/388/19.

Тернопільська обласна державна адміністрація у відзиві б/н від 02.12.2019 (вх. №22271 від 05.12.2019) просила відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування цьому, нею зазначено:

- на земельній ділянці площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040, за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, зареєстровано право оренди гаражів на підставі договорів оренди від 12.06.2019 №563, №562, строк дії яких складає до 12.06.2029. Об`єкти речового права приміщення гаражів на праві власності належать та зареєстровані за Ракочою О.М. Їх орендарем являється ОК «Аляска Авто», на підставі договорів оренди, укладених з орендодавцем - Ракочою О.М.;

- відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч. 3 ст. 124 ЗК України). Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;

- відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки;

- обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених законодавством, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб (ч.5 ст. 122 ЗК України);

- розпорядження Тернопільської ОДА № 355-од від 12.06.2019 та укладений на його підставі договір оренди №142 від 18.06.2019, прийнято відповідно до ст. ст. 6, 21, 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст.ст. 17, 65, 79-1, 93, 120, 122 - 125 Земельного кодексу України, Законів України „Про оренду землі, „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

ДК «Укроборонпром» у письмових поясненнях №UOP 13.1.1-9832 від 04.12.2019 (вх. №22420 від 09.12.2019) просив задоволити позов. Наведені ним доводи та міркування тотожні тим, які наведені позивачем у позові. Разом з цим, третьою особою звернено увагу на те, що у Державному акті на право постійного користування землею зазначено, що цільове призначення спірної земельної ділянки «для будівництва підприємства». Вказане у п. 1 договору оренди цільове використання земельної ділянки суперечить цільовому призначенню, вказаному у Державному акті. Ракоча О.М. (орендодавець гаражів, розміщених на спірній земельній ділянці) не володіла як частиною, так і всією спірною земельною ділянкою, що унеможливлює набуття права користування нею ОК «Аляска Авто». Відповідно до норм чинного законодавства передбачений перехід права користування земельною ділянкою під об`єктами оренди, що є нерухомістю, тобто зв`язані фундаментом з земельною ділянкою. Водночас, інформація Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не містить вказівки про наявність фундаменту гаражів, які стали підставою для прийняття Тернопільською ОДА рішення про укладення з ОК «Аляска Авто» спірного договору оренди. Статтею 120 ЗК України (на яку містить посилання оскаржуване розпорядження №355-од від 12.06.2019) регулюються питання щодо переходу права власності на земельну ділянку у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду. Водночас, з позовних матеріалів вбачається набуття відповідачем 2 лише права орендного користування гаражами.

Військовою прокуратурою Тернопільського гарнізону, супровідним листом №35-3285 вих-19 від 10.12.2019 (вх. №22803 від 12.12.2019) долучено до матеріалів справи докази надіслання на адресу інших учасників у справі повідомлення №35-3156вих-19 від 21.11.2019 про вступ у справу.

Ухвалою суду від 06.04.2020 продовжено строк зупинення провадження у справі №921/730/19 на термін дії карантину.

Ухвалою суду від 17.09.2020 відмовлено у задоволенні заяви №184 від 27.08.2020 (вх. №6349 від 16.09.2020) Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь про забезпечення позову.

В подальшому, ухвалою суду від 21.09.2020: поновлено провадження у даній справі; підготовче судове засідання призначено на 01.10.2020; прийнято до розгляду: відзив на позов Тернопільської обласної держаної адміністрації б/н від 02.12.2019 (вх. №22271 від 05.12.2019) з додатками та письмові пояснення третьої особи №UOP13.1.1-9832 від 04.12.2019 (вх. № 22420 від 09.12.2019) з додатками; встановлено позивачу строк для подачі відповіді на відзив відповідача 1.

Ухвалою суду від 23.09.2020 підготовче судове засідання у справі №921/730/19 перенесено на 16.10.2020.

У письмових поясненнях №UOP 2.2-10872 від 12.10.2020 (вх. №7205 від 13.10.2020) ДК «Укроборонпром» зазначено, що у зв`язку з визнанням недійсним в судовому порядку розпорядження Тернопільської ОДА №333-од від 03.06.2019 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою» рішенням Господарського суду Тернопільської області від 12.12.2019, підлягають до задоволення позовні вимоги у справі №921/730/19, які мають похідний характер.

Ухвалою суду від 16.10.2020: прийнято до розгляду письмові пояснення №UOP 2.2-10872 від 12.10.2020 (вх. №7205 від 13.10.2020), подані Державним концерном Укроборонпром; відкладено підготовче судове засідання на 22.10.2020.

ОК «Аляска Авто» подано до матеріалів справи клопотання б/н від 21.10.2020 (вх. №7512 від 22.10.2020) про закриття провадження у справі, в частині заявленої позовної вимоги про визнання недійсним розпорядження Тернопільської ОДА №355-од від 12.06.2019, у зв`язку з тим, що даний спір є публічно-правовим та віднесений до юрисдикції адміністративного суду.

Ухвалою суду від 22.10.2020: відмовлено ОК «Аляска Авто» у задоволенні клопотання б/н від 21.10.2020 (вх. №7512 від 22.10.2020) про закриття провадження у справі №921/730/19; закрито підготовче провадження по справі №921/730/19 та призначено її до розгляду по суті в судовому засіданні 19.11.2020, в якому оголошувалась перерва до 04.12.2020.

Ухвалою суду від 04.12.2020 задоволено заяву Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь від 02.12.2020 (вх. № 8859 від 02.12.2020) про забезпечення позову, якою заборонено Тернопільській обласній державній адміністрації (вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021, ідентифікаційний код 00022622) вчиняти будь-які дії щодо розпорядження земельною ділянкою площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна 28, в т. ч. погоджувати землевпорядну документацію щодо поділу цієї земельної ділянки та заборонено Головному управлінню Держгеокадастру у Тернопільській області (м. Тернопіль, вул. М. Лисенка, 20 А, ідентифікаційний код 39766192), його відділам та структурним підрозділам, вносити зміни до Державного земельного кадастру щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, у зв`язку із її поділом та проведення державної реєстрації новостворених земельних ділянок внаслідок такого поділу.

Присутніми в судовому засіданні 04.12.2020 представниками позивача та прокурором, а також представником третьої особи ДК Укроборонпром, який приймав участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, підтримано позовні вимоги.

Тернопільська обласна державна адміністрація явку повноважного представника в судове засідання 04.12.2020 не забезпечила.

03.12.2020 від Тернопільської ОДА надійшло клопотання б/н від 03.12.2020 (вх. №8896) про відкладення розгляду справи, у зв`язку з неможливість забезпечення явки його представника в судове засідання.

Розглянувши вказане клопотання, враховуючи: пояснення учасників судового засідання з цього приводу; повторну неявку представника Тернопільської ОДА в судове засідання по розгляду справи по суті (при чому попередньо представник Тернопільської ОДА не прибув в судове засідання 19.11.2020) без зазначення причин цього; обізнаність Тернопільської ОДА щодо дати, часу, місця проведення засідання; приписи ч. 2 ст. 202 ГПК України та положення п. 3.9 постанови пленуму №18 від 26.12.2011, згідно з якими при розгляді клопотань учасників судового процесу, які є державним органом суд має виходити з того, що така юридична особа не позбавлена можливості і права забезпечити в судовому засіданні участь іншого свого представника; тривалий період розгляду даної справи (провадження у ній було відкрито 15.11.2019) та вимоги ст. 2 ГПК України, ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо здійснення судового розгляду упродовж розумності строку, судом відхилено клопотання б/н від 03.12.2020 Тернопільської ОДА, з приводу чого постановлено протокольну ухвалу від 04.12.2020.

Присутніми в судовому засіданні 04.12.2020 представниками Обслуговуючого кооперативу «Аляска Авто» заперечено проти позову.

Разом з цим, представник ОК «Аляска Авто» у клопотанні б/н від 04.12.2020 (вх. №8948 від 04.12.2020) просив суд залучити до участі у справі №921/730/19 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог фізичних осіб ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , оскільки за інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на земельній ділянці з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 знаходяться належні їм об`єкти нерухомого майна гаражі, а рішення у даній справі може вплинути на права та обов`язки вказаних осіб.

Враховуючи зміст ч. 2 ст. 182 ГПК України та ст. 50 ГПК України, які передбачають можливість залучення судом до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору до закінчення підготовчого провадження у справі, предмет оскарження у даній справі, який торкається усіх членів кооперативу, судом відмовлено у задоволенні клопотання від 04.12.2020, поданого представником ОК «Аляска Авто» про залучення третіх осіб, з приводу чого постановлено протокольну ухвалу від 04.12.2020.

У встановлений в ухвалі від 15.11.2019 (про відкриття провадження у справі) строк відповідач 2 відзиву на позов не надав.

Частиною 9 статті 165 ГПК України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. Норма такого ж змісту відображена і у частині 2 статті 178 ГПК України.

Судом враховано, що у силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66,69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

Відповідно до листа Верховного Суду України головам апеляційних судів України №1-5/45 від 25.01.2006, у цивільних, адміністративних і господарських справах перебіг провадження для цілей статті 6 Конвенції розпочинається з моменту подання позову і закінчується винесенням остаточного рішення у справі.

Критерії оцінювання "розумності" строку розгляду справи є спільними для всіх категорій справ (цивільних, господарських, адміністративних чи кримінальних). Це - складність справи, поведінка заявника та поведінка органів державної влади (насамперед, суду). Відповідальність держави за затягування провадження у справі, як правило, настає у випадку нерегулярного призначення судових засідань, призначення судових засідань з великими інтервалами, затягування при передачі або пересиланні справи з одного суду в інший, невжиття судом заходів до дисциплінування сторін у справі, свідків, експертів, повторне направлення справи на додаткове розслідування чи новий судовий розгляд.

Всі ці обставини судам слід враховувати при розгляді кожної справи, оскільки перевищення розумних строків розгляду справ становить порушення прав, гарантованих пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини, а збільшення кількості звернень до Європейського суду з прав людини не лише погіршує імідж нашої держави на міжнародному рівні, але й призводить до значних втрат державного бюджету.

На виконання ухвал суду від 09.10.2020, від 20.10.2020, від 05.11.2020, від 06.11.2020, від 23.11.2020 підготовчі судові засідання 16.10.2020, 22.10.2020 та судові засідання 19.11.2020, 04.12.2020 проводились в режимі відеоконференції.

Запис розгляду судової справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програми фіксування судового процесу (судового засідання) Акорд. Експертний висновок № 765 від 20.10.2017 до 20.10.2020.

Для робочого оригіналу звукозапису надано диск CD-R, серійний номер B3125XB23070685LH.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників судового процесу, суд встановив наступне.

Тернопільське державне науково - технічне підприємство Промінь створено в 1990 році на базі державного підприємства Сатурн. Для обслуговування та подальшого будівництва підприємства йому надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 24,13096 га по вул. Текстильній у м. Тернополі, що підтверджується Державним актом на право постійного користування землею №566 від 05.12.00 серія ІІ - ТР №001553 (по формі власності згідно державної статистичної звітності 2-ЗЕМ - землі державної власності). У цю площу входить земельна ділянка площею 5,7575 га.

У подальшому, заявою від 30.10.2012 Тернопільське ДНТП Промінь відмовилося від права користування (надало згоду на вилучення) земельною ділянкою орієнтовною площею 5, 7796 га, що знаходиться за адресою м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28.

Рішенням двадцять шостої сесії Тернопільської міської ради шостого скликання від 23.11.2012 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 5,8 га під будівництво та обслуговування гаражів за адресою: вул. Текстильна КП фірмі "Тернопільбудінвестзамовник" Тернопільської міської ради" надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 5,8 га під будівництво та обслуговування гаражів за адресою вул Текстильна.

21 січня 2013 року КПФ "Тернопільбудінвестзамовник" Тернопільської міської ради звернулась до Тернопільської міської ради із проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки до 5,8 га для будівництва та обслуговування індивідуальних гаражів за адресою вул. Текстильна в м. Тернополі.

14 березня 2013 року постійна комісія з питань містобудування Тернопільської міської ради погодила проект рішення міської ради "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,7575 га для будівництва та обслуговування гаражів за адресою вул. Текстильна КП фірмі "Тернопільбудінвестзамовник" Тернопільської міської ради", при умові підписання гарантій з власниками гаражів.

На тридцятій сесії Тернопільської міської ради шостого скликання було прийнято рішення №6/30/1 від 22.03.2013 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,7575 га для будівництва та обслуговування гаражів по вул. Текстильна КП фірмі "Тернопільбудінвестзамовник" Тернопільської міської ради", згідно якого:

- КП фірмі "Тернопільбудінвестзамовник" Тернопільської міської ради затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,7575 га для будівництва та обслуговування гаражів по вул Текстильна в м. Тернополі;

- припинено право користування Тернопільському державному науково-технічному підприємству "Промінь" частини земельної ділянки, площею 5,7796 га за адресою вул. Текстильна, з урахуванням письмової згоди землекористувача;

- надано у постійне користування КП фірмі "Тернопільбудінвестзамовник" Тернопільської міської ради земельну ділянку площею 5,7575 га (кадастровий номер 6110100000040030040) для будівництва та обслуговування гаражів за адресою вул. Текстильна; віднесено вищевказану земельну ділянку до земель громадської та житлової забудови;

- зобов`язано КП фірму "Тернопільбудінвестзамовник" Тернопільської міської ради в двомісячний термін зареєструвати право постійного користування у встановленому законом порядку;

- зобов`язано Тернопільське державне науково-технічне підприємство "Промінь" внести зміни в державний акт на право постійного користування землею, зареєстрований 05.12.2000 за №556;

- доручено міському голові створити комісію із залученням представників фракцій міської ради та депутатів від виборчих округів Ландяка П.Д. та Фостика В.Б. для вивчення питання дотримання прав та інтересів громадян - користувачів існуючих гаражів на земельній ділянці, площею 5,7575 га за адресою вул Текстильна;

- зобов`язано КП фірму "Тернопільбудінвестзамовник" укласти договір на обслуговування гаражів та прилеглої території з користувачами зазначених об`єктів.

Рішення Тернопільської міської ради № 6/30/1 від 22.03.2013 та наступна реєстрація права постійного користування за КП Тернопільбудінвестзамовник оскаржені прокурором в судовому порядку з посиланням, серед іншого, на порушення органом місцевого самоврядування приписів Прикінцевих і перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, а саме розпорядження земельною ділянкою, що належить до державної власності.

Вищевказані обставини встановлено постановою Львівського апеляційного господарського суду від 05.11.2014 у справі №921/556/14-г/17 за результатом розгляду апеляційної скарги від 05.09.2014 (№05/3-391 вих 14) Першого заступника прокурора Тернопільської області на рішення Господарського суду Тернопільської області від 18.08.2014 у справі № 921/556/14-г/17 за позовом Першого заступника прокурора Тернопільської області в інтересах держави в особі Тернопільської обласної державної адміністрації до відповідача Тернопільської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Комунального підприємства фірми Тернопільбудінвестзамовник Тернопільської міської ради, про визнання незаконним та скасування рішення тринадцятої сесії Тернопільської міської ради №6/30/1 від 22.03.2013 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,7575 га для будівництва та обслуговування гаражів за адресою вул. Текстильна КП фірмі Тернопільбудінвестзамовник Тернопільської міської ради; скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою КП фірмі Тернопільбудінвестзамовник Тернопільської міської ради; повернення земельної ділянки, площею 5,7575 га в державну власність.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 05.11.2014 (залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 05.03.2015) задоволено апеляційну скаргу Першого заступника прокурора Тернопільської області; рішення Господарського суду Тернопільської області від 18.08.2014 у справі №921/556/14-г/17 скасовано; прийнято нове рішення - позов задоволено; визнано незаконним та скасовано рішення 13 сесії Тернопільської міської ради 6 скликання №6/30/1 від 22.03.13 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,7575 га для будівництва та обслуговування гаражів за адресою вул. Текстильна КП фірмі Тернопільбудінвестзамовник Тернопільської міської ради; скасовано державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 5,7575 га для будівництва та обслуговування гаражів за адресою вул. Текстильна КП фірмі Тернопільбудінвестзамовник Тернопільської міської ради, проведену Державною реєстраційною службою Тернопільського міністерства юстиції 30.04.2013 (номер запису про інше речове право: 856682); земельну ділянку площею 5,7575 га для будівництва та обслуговування гаражів за адресою вул. Текстильна у м. Тернопіль вартістю 9300204,90 грн повернено у державну власність.

Даними судовими рішеннями, які набрали законної сили підтверджено право постійного користування Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь вказаною земельною ділянкою.

03.06.2019 Головою Тернопільської обласної державної адміністрації видано розпорядження №333-од Про припинення права постійного користування земельною ділянкою, яким Тернопільському державному науково-технічному підприємству ПРОМІНЬ припинено право користування земельною ділянкою площею 5,7575 га, кадастровий номер 6110100000:04:003:0040 із цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва, яка перебуває в його користуванні, розташованої за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28. Разом з цим, земельну ділянку площею 5,7575 га, кадастровий номер 6110100000:04:003:0040 переведено до земель запасу державної власності на території Тернопільської міської ради.

Із змісту розпорядження №333-од від 03.06.2019 вбачається, що воно прийнято на підставі клопотання державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель - провідного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Серетного Т.І. від 30.05.2019 стосовно припинення права користування земельною ділянкою площею 5,7575 га кадастровий номер 6110100000:04:003:0040, розташованої за адресою: м. Тернопіль вул. Текстильна 28, керуючись статтями 17, 122, 141, 144 Земельного кодексу України, законами України „Про землеустрій, „Про Державний земельний кадастр, статтями 6, 21, 41 Закону України „Про місцеві державні адміністрації, враховуючи рекомендації комісії з попереднього розгляду документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання дозволу на її виготовлення, матеріалів погодження місця розташування об`єктів, встановлення ставок орендної плати та питань купівлі-продажу земельних ділянок державної власності від 30.05.2019.

Разом з цим, 30.05.2019 мало місце звернення голови Обслуговуючого кооперативу «Аляска Авто» до Тернопільської обласної державної адміністрації із заявою б/н від 30.05.2019 (вх. № 7338/15-02 від 30.05.2019 по загальному відділу Тернопільської ОДА) з проханням надати в оренду земельну ділянку 6110100000:04:003:0040 державної форми власності з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва ОК «Аляска Авто», членами якого є 1211 власників гаражів, які розташовані на вищевказаній земельній ділянці з наявним нерухомим майном. У вказаній заяві ОК «Аляска Авто» також просило надати згоду на поділ вищевказаної земельної ділянки.

Подальшим розпорядженням Тернопільської ОДА №355-од від 12.06.2019 «Про право користування земельною ділянкою» саме цю земельну ділянку площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 за адресою вул. Текстильна, 28, м. Тернопіль передано Обслуговуючому кооперативу «Аляска Авто» в оренду на 10 років для колективного гаражного будівництва та надано йому згоду на поділ цієї земельної ділянки.

У тексті розпорядження №355-од від 12.06.2019 міститься посилання на те, що воно прийнято відповідно до ст. ст. 6,21, 41 Закону України „Про місцеві державні адміністрації, ст. ст. 17,65, 79-1, 93, 120, 122-125 Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», враховуючи клопотання Обслуговуючого кооперативу «Аляска Авто» від 30.05.2019 та від 12.06.2019.

Матеріали справи також містять іншу (другу) заяву від 12.06.2019 подану до Тернопільської ОДА , в якій заявник - ОК «Аляска Авто» просив долучити до раніше поданої заяви від 30.05.2019 копії витягів з Державного реєстру речових прав не нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №170277626 та №170276221.

Долучені до заяви від 12.06.2019 витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №170277626 від 12.06.2019 та №170276221 від 12.06.2019 вказують на розміщення на земельній ділянці з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 двох гаражів площами 63,6 кв. м та 61,1 кв. м., які належать одному власнику Ракочі О.М., якою ці об`єкти передано в оренду ОК «Аляска Авто» на підставі договорів від 12.06.2019.

Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №170277626 від 12.06.2019 сформовано о 17 год 03 хв, а витяг №170276221 від 12.06.2019 о 16 год 57 хв, тобто в кінці робочого дня 12 червня 2019 року.

Із змісту копії заяви від 12.06.2019 ОК «Аляска Авто» вбачається, що її подано до Тернопільської ОДА 13.06.2019 (вх. №7923/15-01 по загальному відділу Тернопільської ОДА), тобто на наступний день після прийняття відповідачем 1 розпорядження №355-од від 12.06.2019.

На підставі розпорядження №355-од від 12.06.2019, між Тернопільською обласною державною адміністрацією (орендодавцем) та Обслуговуючим кооперативом «Аляска Авто» (орендарем) укладено договір оренди землі №142 від 18.06.2019, згідно п. 1, п. 2, п. 3 якого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку державної форми власності загальною площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 для колективного гаражного будівництва за адресою вул. Текстильна, м. Тернопіль.

Згідно п. 4 правочину на земельній ділянці наявні об`єкти нерухомого майна, які перебувають у користуванні орендаря.

Земельна ділянка передається в оренду без будівель і споруд (п. 5 договору).

Згідно п. 8 правочину земельна ділянка вважається переданою в оренду орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди.

У п. 9 договору сторонами обумовлено, що його укладено до 12.06.2029 (на час дії договорів оренди нерухомого майна). Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк із врахуванням вимог чинного законодавства. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 35 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування гаражів. Цільове призначення земельної ділянки 02.06 для колективного гаражного будівництва (п.16, п. 17 правочину).

Договір набирає чинності після підписання сторонами та скріплення печатками сторін. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (п. 39, п. 40 договору).

Інформаційна довідка №174364577 від 18.07.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна - земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 містить інформацію про проведену 19.06.2019 державну реєстрацію права оренди вказаної земельної ділянки (номер запису про інше речове право 32089488).

24.06.2019 ТД НТП "Промінь" звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Тернопільської ОДА про визнання недійсним розпорядження голови Тернопільської ОДА "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою" №333-од від 03.06.2019.

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 12.12.2019 (залишеним без змін постановами Західного апеляційного господарського суду від 17.03.2020 та Верховного Суду від 24.09.2020) у справі № 921/388/19 позовні вимоги задоволено. Визнано недійсним розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації №333-од від 03.06.2019 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою".

Висновки судів щодо задоволення позову у справі №921/388/19 ґрунтувались на тому, що розпорядження Тернопільської ОДА №333-од від 03.06.2019 не відповідає вимогам ст. ст. 141, 143, 144 Земельного кодексу України та прийняте головою Тернопільської ОДА з урахуванням, у тому числі, припису від 20.03.2019, який було скасовано апеляційним адміністративним судом у справі № 857/7974/19. Визнання цього розпорядження недійсним є належним способом захисту порушеного права ТДНТП «Промінь», як постійного землекористувача.

При цьому, судом у справі №921/388/19 встановлено:

- на підставі постанови Львівського апеляційного господарського суду від 05.11.2014 у справі №921/556/14-г/17 за Тернопільською обласною державною адміністрацією 26.03.2015 зареєстровано право державної власності на земельну ділянку площею 5,7575 га, кадастровий номер 6110100000:04:003:0040, що знаходиться у м. Тернопіль по вул. Текстильна, 28 (номер запису про право власності 9267242);

- 20.09.2016 щодо цієї ж земельної ділянки зареєстровано право постійного користування за Тернопільським державним науково-технічним підприємством Промінь (номер запису про інше речове право 16524623), на підставі Державного акту на право постійного користування землею №ІІ-ТР №001553 від 05.12.2000, виданого Тернопільською міською радою народних депутатів;

- Тернопільське державне науково-технічне підприємство Промінь є постійним землекористувачем земельної ділянки площею 5,7575 га, кадастровий номер 6110100000:04:003:0040, що знаходиться у м. Тернопіль по вул. Текстильна, 28;

- постановами судів апеляційної та касаційної інстанцій у справі №921/556/14-г/17 встановлено знаходження на цій ділянці нерухомого майна (асфальтовані дороги, щебеневе покриття, повітряні лінії автостоянок, огорожа, шлагбаум, туалет, електроопори), які є нерухомим майном і перебувають на балансі ТДНТП Промінь.

За даними, які містяться в Єдиному державному реєстрі судових рішень постанова Західного апеляційного господарського суду від 17.03.2020 №921/388/19 набрала законної сили 17.03.2020.

Тому, наведені та встановлені у господарській справі № 921/388/19, обставини в силу ст. 75 ГПК України, не потребують доказуванню при розгляді справи №921/730/19.

Під час підготовчого провадження до матеріалів справи №921/730/19 долучались Інформації №№187158259, 187155588, 187763113, 187756333, 187745285, 187739263, 187735249, 187738200 (сформовані станом на 06.11.2019) та №235018378 (сформованої станом на 02.12.2020) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів металевих (стальних) гаражів площами відповідно 19,7 кв м, 20,4 кв м, 18,5 кв м, 27,3 кв м, 25,6 кв м, 19,7 кв м, 32,6 кв м, 24,7 кв м, 23,8 кв м, зареєстрованих на праві приватної власності за фізичними особами, відповідно ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , вже після прийняття оскаржуваного розпорядження.

Посилаючись на незаконність прийнятого 12.06.2019 Тернопільською ОДА розпорядження №355-од, порушення цим прав позивача як постійного землекористувача, Тернопільське державне науково-технічне підприємство Промінь звернулось до суду про визнання його недійсним, та укладеного на його підставі договору оренди землі №142 від 18.06.2019.

З`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, заслухавши пояснення учасників судового процесу, суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на таке.

Позовні вимоги Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь стосується визнання недійсним розпорядження Тернопільської обласної адміністрації від 12.06.2019 №355-од, щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 в оренду Обслуговуючому кооперативу Аляска Авто, а також визнання недійсним укладеного на його підставі договору оренди землі, укладеного між відповідачами.

Вказана земельна ділянка знаходиться за адресою: м. Тернопіль по вул. Текстильна, 28.

Згідно ч.3 ст. 30 ГПК України спори, що виникають з приводу нерухомого майна, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням майна або основної його частини. Якщо пов`язані між собою позовні вимоги пред`явлені одночасно щодо декількох об`єктів нерухомого майна, спір розглядається за місцезнаходженням об`єкта, вартість якого є найвищою.

Одним із відповідачів у даній справі являється орган виконавчої влади - Тернопільська ОДА, рішення якого (розпорядження) є предметом оскарження в судовому порядку.

Спори, у яких відповідачем є Кабінет Міністрів України, міністерство чи інший центральний орган виконавчої влади, Національний банк України, Рахункова палата, Верховна Рада Автономної Республіки Крим або Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради або обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, а також справи, матеріали яких містять державну таємницю, розглядаються місцевим господарським судом, юрисдикція якого поширюється на місто Київ (ч.5 ст. 30 ГПК України в редакції на момент звернення позивачем з позовом до суду).

Приписи ст. 30 ГПК України встановлюють правила виключної підсудності господарських спорів.

Виключна підсудність означає, що певні категорії справ не можуть розглядатись за загальними правилами підсудності, а також за правилами альтернативної підсудності.

Враховуючи зміст позовних вимог та суб`єктний склад сторін у справі №921/730/19, станом на момент звернення позивача з даним позовом до суду, ст. 30 ГПК України містила дві конкурентні норми, щодо застосування правил виключної підсудності.

Після відкриття провадження у справі №921/730/19, Верховним Судом у постанові від 04.02.2020 у справі №914/240/18 позовом Заступника військового прокурора Західного регіону України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до відповідачів Дочірнього підприємства Державної компанії з експорту та імпорту продукції і послуг військового та спеціального призначення "Укрспецекспорт" - Державне госпрозрахункове зовнішньоторговельне підприємство "Спецтехноекспорт", Товариства з обмеженою відповідальністю виробничого підприємства "Будінвест", Адміністрації державної прикордонної служби України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Громадської організація "Правозахисний центр ім. ген. УНР Володимира Сікевича ", третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Товариства з обмеженою відповідальністю "АрхіБуд", Військової частини №2144, Львівської міської ради, Регіонального ландшафтного парку "Знесіння", про визнання недійсним договору купівлі-продажу нерухомого майна, зроблено висновки, що у випадку виникнення конкуренції норм ч. 3 ст. 30 ГПК України та ч. 5 ст. 30 ГПК України під час визначення підсудності спору з приводу нерухомого майна, відповідачем у якому є орган, зазначений у ч. 5 ст. 30 ГПК України, судам слід керуватись ч. 5 ст. 30 ГПК України.

Відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України, ч. 6 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

В подальшому, Законом України № 460-IX від 15.01.2020 внесено зміни до ст. 30 ГПК України, з врахуванням яких, відповідно до ч. 5 ст. 30 ГПК України спори, у яких відповідачем є Кабінет Міністрів України, міністерство чи інший центральний орган виконавчої влади, Національний банк України, Рахункова палата, Верховна Рада Автономної Республіки Крим або Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради або обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, а також справи, матеріали яких містять державну таємницю, розглядаються місцевим господарським судом, юрисдикція якого поширюється на місто Київ, незалежно від наявності інших визначених цією статтею підстав для виключної підсудності такого спору іншому господарському суду.

Закон України № 460-IX від 15.01.2020 набрав чинності 08.02.2020, тобто після відкриття провадження у справі №921/730/19.

Таким чином, під час перебування даної справи в провадженні Господарського суду Тернопільської області, у зв`язку з внесенням змін до Господарського процесуального кодексу України, змінились норми щодо виключної підсудності, а саме обов`язкового застосування ч.5 ст. 30 ГПК України, в порівнянні з положеннями ч.3 ст. 30 ГПК України.

Справа, прийнята судом до свого провадження з додержанням правил підсудності, повинна бути ним розглянута і в тому випадку, коли в процесі розгляду справи вона стала підсудною іншому суду, за винятком випадків, коли внаслідок змін у складі відповідачів справа відноситься до виключної підсудності іншого суду (ч.2 ст. 31 ГПК України).

Оскільки відкриття провадження у даній справі було здійснено з дотриманням правил підсудності, а тому внаслідок подальших змін до законодавства щодо підсудності такої категорії справ, з врахуванням ч.2 ст. 31 ГПК України, саме Господарський суд Тернопільської області повинен розглядати дану справу.

Відповідно до змісту п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України, ст. 13, ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести належними і допустимими доказами ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Принципи змагальності сторін та диспозитивності відображені і в ст. 14, ч. 4 ст. 74 цього Кодексу, за змістом яких суд не може самостійно збирати докази, крім окремих визначених випадків.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76 ГПК України).

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).

Згідно ч. 1 ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Згідно зі ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Поданими позивачем доказами доведено обґрунтованість заявлених ним вимог з визначених ним же підстав.

У ч. ч. 1, 4 ст. 11 ЦК України передбачено, що цивільні права і обов`язки виникають як із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, так і з інших дій, які за аналогією, породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення.

За приписами ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені ч. 2 ст. 16 ЦК України, відповідно до якої одним з таких є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

За приписами ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частиною 1 статті 92 ЗК України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до статті 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади.

Аналізуючи наведені норми у їх сукупності, можна дійти висновку, що прийняття органом виконавчої (державної) влади ненормативного акта породжує виникнення правовідносин, пов`язаних із реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто рішення органу виконавчої влади є підставою для виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.

Судом встановлено, що на підставі постанови Львівського апеляційного господарського суду від 05.11.2014 №921/556/14-г/17, за Тернопільською обласною державною адміністрацією зареєстровано право державної власності на земельну ділянку площею 5,7575 га, кадастровий номер 6110100000:04:003:0040, за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28 (номер запису про право власності 9267242 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно).

На вказану земельну ділянку, на підставі Державного акту на право постійного користування землею №ІІ-ТР №001553 від 05.12.2000, зареєстровано право постійного користування за Тернопільським державним науково-технічним підприємством Промінь (номер запису про інше речове право 16524623 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно).

Частиною 1 статті 95 ЗК України передбачено, що землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право: а) самостійно господарювати на землі; б) власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; в) використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об`єкти, а також інші корисні властивості землі; г) на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом; ґ) споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.

Згідно приписів ч. 5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Перелік підстав для припинення права користування земельною ділянкою є вичерпним.

Розпорядження №333-од від 03.06.2019, яким позивачу припинено право користування земельною ділянкою площею 5,7575 га, кадастровий номер 6110100000:04:003:0040 на підставі ст. 144 ЗК України в судовому порядку визнано недійсним рішенням Господарського суду Тернопільської області від 12.12.2019 у справі №921/388/19, яке станом на 04.12.2020 набрало законної сили.

Судовими рішеннями у справі №921/388/19 встановлено, що розпорядження Тернопільської ОДА №333-од від 03.06.2019 було прийнято з недотриманням Закону та порушенням прав постійного землекористувача (ТДНТП Промінь), всупереч ст. 19 Конституції України, ст. 141, 144 ЗК України.

Відтак, не могло слугувати підставою припинення права землекористування позивача.

Матеріали справи №921/730/19 не містять доказів припинення у Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040, з інших підстав, передбачених ст. 141 ЗК України, у т.ч. і в судовому порядку відповідно до ст. 143 ЗК України.

Таким чином, як на час прийняття наступного розпорядження Тернопільської ОДА №355-од від 12.06.2019, так і станом на 04.12.2020, позивач - ТДНТП Промінь є постійним землекористувачем земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040.

Враховуючи наведене, прийняття Тернопільською ОДА розпорядження №355-од від 12.06.2019 про надання відповідачу 2 в оренду земельної ділянки, без припинення права позивача на користування нею суперечить ч.5 ст. 116 ЗК України.

Окрім того, ч.1 ст. 123 ЗК України передбачає, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч.1 ст. 124 ЗК України).

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч.1 ст. 93 ЗК України).

Частиною 2 статті 16 Закону України «Про оренду землі» зазначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч. 2 ст. 124 ЗК України).

Згідно ч. 3 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб (ч. 2 ст. 134 ЗК України).

Вказана норма зумовлена принципом неподільності земельної ділянки з нерухомим майном, що на ній розташовано, закріпленим в чинному законодавстві України.

Як вже зазначалось, право державної власності на земельну ділянку площею 5,7575 га, кадастровий номер 6110100000:04:003:0040, що знаходиться у м. Тернопіль по вул. Текстильна, 28 зареєстровано за відповідачем 1 - Тернопільською обласною державною адміністрацією.

Отже, підставою для укладення договору оренди земельної ділянки державної форми власності є рішення органу виконавчої влади або результати аукціону.

Тернопільською ОДА, як на підставу прийняття розпорядження №355-од від 12.06.2019 зроблено посилання, зокрема на ст. 120 ЗК України.

Вказана норма регулює правовідносини щодо переходу права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду.

Відповідно до ч.1 ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч.2 ст. 120 ЗК України).

У разі набуття права власності на нерухоме майно, особа набуває право на земельну ділянку, на якій розташоване вказане майно, і у користування такій особі може бути надана саме та ділянка, на якій знаходиться об`єкт нерухомого майна і яка необхідна для його обслуговування. В такому випадку передача в користування земельної ділянки власнику нерухомого майна відбувається без проведення земельних торгів.

З наведених норм вбачається, що передача земельної ділянки фізичним чи юридичним особам в користування без проведення земельних торгів нерозривно пов`язана з правом власності таких осіб на нерухоме майно, що розташоване на цій ділянці, оскільки така ділянка не може бути передана іншим особам. В свою чергу, законодавство не містить норм, які б передбачали можливість передачі земельної ділянки без проведення земельних торгів орендарю нерухомого майна, яким в даному випадку являється відповідач 2 у даній справі.

Згідно ст. 1 Закону України Про місцеві державні адміністрації виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 даного Закону місцеві державні адміністрації очолюють голови відповідних місцевих державних адміністрацій.

У частині 1 статті 6 вказаного Закону зазначено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Згідно ст. 17 Земельного кодексу України, п. 2 ч. 1 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до повноважень місцевої адміністрації належить розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Статтею 19 Конституції України гарантовано, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Також ч. 3 ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Статтею 396 ЦК України передбачено, що особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується (ч. 1 ст. 393 ЦК України).

Порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 95 ЗК України).

Частинами 2, 3 статті 152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема шляхом: визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно ч.1 ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Спірним розпорядженням №355-од від 12.06.2019, земельну ділянку площею 5,7575 га без законного припинення права позивача на користування нею та без проведення земельних торгів передано в оренду ОК «Аляска Авто», який не є власником нерухомого майна на вказаній земельній.

Вказане не відповідає приписам ст. 16 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 116, 122, 123, 124, 134 ЗК України.

Окрім цього, спірне розпорядження не ґрунтується на згаданих в ньому матеріалах. Так, зміст розпорядження Тернопільської ОДА №355-од від 12.06.2019 вказує також на те, що воно прийнято з врахуванням поданих відповідачем 2 заяв від 30.05.2019 та від 12.06.2019.

З долучених Тернопільською ОДА до відзиву документів, які стали підставою для прийняття розпорядження №355-од від 12.06.2019 вбачається, що додатки до заяви ОК «Аляска Авто» від 12.06.2019 - витяги з реєстру речових прав на нерухоме майно (2 гаражі) сформовані 12.06.2019 о 16 год 57 хв та 17 год 03 хв, в кінці робочого дня.

А з поданих позивачем до позову документів вбачається, що ОК «Аляска Авто» саму заяву від 12.06.2019 подано до Тернопільської ОДА на наступний день, після прийняття оскаржуваного розпорядження, про що свідчить вхідний реєстраційний №7923/15-01 від 13.06.2019 загального відділу Тернопільської ОДА. А відтак, ця заява, з доданими до неї документами, не могли бути враховані при прийнятті оскаржуваного розпорядження.

Таке розпорядження прийнято відповідачем щодо ділянки, землекористувачем якої є позивач, без врахування його права на участь у його прийнятті, шляхом попереднього прийняття Тернопільською ОДА незаконного та скасованого в судовому порядку розпорядження №333-од від 03.06.2019 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою».

Враховуючи викладені обставини справи, норми чинного законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про визнанням недійсним розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації №355-од від 12.06.2019 Про право користування земельною ділянкою підлягають до задоволення, як обґрунтовані.

На підставі розпорядження №355-од від 12.06.2019 між відповідачами 18.06.2019 був укладений договір оренди №142.

Згідно ч.1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч. 1 ст. 215 ЦК України).

З огляду на встановлену судом незаконність розпорядження Тернопільської ОДА №355-од від 12.06.2019 Про право користування земельною ділянкою, визнанню недійсним підлягає укладений на його підставі між Тернопільською обласною державною адміністрацією та Обслуговуючим кооперативом Аляска Авто договір оренди землі №142 від 18.06.2019, відповідно до якого Тернопільська обласна державна адміністрація надала, а Обслуговуючий кооператив Аляска Авто прийняв в строкове платне користування земельну ділянку державної власності загальною площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 для колективного гаражного будівництва за адресою вул. Текстильна, м. Тернопіль.

Правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення (ч. 1 ст. 236 ЦК України).

А тому, позовні вимоги ТДНТП «Промінь» підлягають до задоволення в повному обсязі.

Слід зазначити, що обов`язок судів обґрунтувати своє рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п. 58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін проти України" від 10.02.2010, остаточне від 10.05.2011).

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" та ч. 4 ст. 11 ГПК України суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

В порядку ст. ст. 123, 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідачів пропорційно до задоволених позовних вимог.

Як вже зазначалось, в межах справи №921/730/19 ухвалами суду від 15.11.2019 та від 04.12.2020 судом були вжиті заходи по забезпеченню позову.

Відповідно ч. 7 ст. 145 ГПК України у разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 3, 4, 13, 20, 50, 53, 73-86, 91, 123, 129, 233, 236-240 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задоволити.

1. Визнати недійсним розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації №355-од від 12.06.2019 Про право користування земельною ділянкою.

2. Визнати недійсним з моменту укладення договір оренди землі №142 від 18.06.2019, укладений між Тернопільською обласною державною адміністрацією та Обслуговуючим кооперативом Аляска Авто, відповідно до якого Тернопільська обласна державна адміністрація надала, а Обслуговуючий кооператив Аляска Авто прийняв в строкове платне користування земельну ділянку державної власності загальною площею 5,7575 га з кадастровим номером 6110100000:04:003:0040 для колективного гаражного будівництва за адресою вул. Текстильна, м. Тернопіль.

3. Стягнути з Тернопільської обласної держаної адміністрації (вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 00022622) на користь Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь (вул. Текстильна, 28, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 14040960) 2881 (дві тисячі вісімсот вісімдесят одну) грн 50 коп. сплаченого судового збору.

Видати наказ.

4. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу Аляска Авто (вул. Текстильна, 28, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 38535023) на користь Тернопільського державного науково-технічного підприємства Промінь (вул. Текстильна, 28, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 14040960) 960 (дев`ятсот шістдесят) грн 50 коп. сплаченого судового збору.

Видати наказ.

Апеляційна скарга на рішення суду подається в порядку та строки встановлені ст. ст. 256-257 ГПК України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 14 грудня 2020 року.

Суддя І.П. Шумський

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення03.12.2020
Оприлюднено08.09.2022
Номер документу93533878
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності

Судовий реєстр по справі —921/730/19

Постанова від 02.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 31.10.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 01.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 17.10.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Постанова від 07.10.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 08.09.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 08.09.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 27.07.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 21.07.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 29.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні