РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 грудня 2020 р. Справа № 120/3481/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дмитришеної Р.М.,
за участю:
секретаря судового засідання: Воронюк. В.В.
представника відповідача: Кобзара О.Д.
без участі представника позивача та третіх осіб
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Гайсинська міська рада Вінницької області
до: Вінницької обласної державної адміністрації, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Краснопільська сільська рада
про: визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області (далі - позивач) до Вінницької обласної державної адміністрації (далі - відповідач) про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача вказує на те, що за поданням відповідача, 06.05.2020 Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження за №512-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Вінницької області", з дотриманням приписів якого має здійснюватись добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області.
Втім, позивач вважає дане розпорядження Кабінету Міністрів України та затверджений ним Перспективний план формування територій громад Вінницької області протиправними в частині віднесення до складу спроможної Краснопільської територіальної громади Грузької територіальної громади Гайсинського району.
Позивач вказав, що Кабінет Міністрів України фактично примусово приєднав Грузьку сільську раду до Краснопільської об`єднаної територіальної громади, оскільки не враховано думку територіальної громади. Крім того, не враховано історичних, природних, етнічних, культурних та інших чинників, що впливають на соціально - економічний розвиток об`єднаної громади.
У зв`язку з переліченими вище обставинами, Грузька сільська рада Гайсинського району Вінницької області, як орган місцевого самоврядування Грузької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Кабінету Міністрів України про скасування Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06 травня 2020 р. № 512-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Вінницької області та Перспективний план формування територій громад Вінницької області, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 травня 2020.
Разом з тим, відповідно до вимог ст. 11 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , перспективний план формування територій громад області розробляється відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад. Перспективний план формування територій громад області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням відповідної обласної державної адміністрації.
Відтак, з метою захисту Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області її представник звернувся з позовною заявою до суду, у якій просить зобов`язати відповідача розробити та подати на затвердження до Кабінету Міністрів України подання про внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Вінницької області, з дотриманням вимог якого має відбуватися добровільне об`єднання громад Вінницької області, з дотриманням волі жителів Грузької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області в Гайсинську міську об`єднану територіальну громаду.
Ухвалою від 27.07.2020 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 25.08.2020. Установлено учасникам строк для подання заяв по суті.
14.08.2020 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Щодо протиправності дії про не включення Грузької територіальної громади Гайсинського району до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області у складі Гайсинської об`єднаної територіальної громади та віднесення її до Краснопільської об`єднаної територіальної громади відповідач зазначив, що проект перспективного плану формування об`єднаних територіальних громад повинен враховувати всі об`єднанні територіальні громади в межах області, а не тільки окремо визначену Гайсинську територіальну громаду і всі ці громади повинні відповідати критеріям спроможності, що не дозволяє розглядати питання по окремій громаді без урахування суміжних.
Відповідно до п. 12-14 Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 №214 (далі - Методика №214) з метою забезпечення відкритості та прозорості роботи з розроблення проекту перспективного плану утворюється робоча група, до складу якої входять представники Ради міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрації, відповідних органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості.
З метою врахування інтересів територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану уповноважені Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією посадові особи проводять консультації з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями.
Консультації проводяться насамперед з представниками територіальних громад, території яких охоплюються зонами доступності кількох потенційних адміністративних центрів. За результатами консультацій та на підставі рішень органів місцевого самоврядування визначається потенційний адміністративний центр спроможної територіальної громади.
Якщо в процесі розроблення проекту перспективного плану після проведення консультацій виникла необхідність внесення до нього змін, проводяться додаткові консультації.
Відповідач вказав, що в продовж 2019 року були розглянуті звернення позивача від 25.11.2019 № 187 та від 27.11.2019 № 190 щодо формування Гайсинської об`єднаної територіальної громади у складі Грузької територіальної громади та листом Департаменту міжнародного співробітництва та регіонального розвитку облдержадміністрації від 03.12.2019 № 2943/4-2 надано обґрунтовану відповідь про розгляд питання після формування Гайсинської об`єднаної територіальної громади.
Також відповідач зазначив, що при формуванні проекту перспективного плану формування території громад області Вінницькою обласною державною адміністрацію враховано соціально-економічні показники, які впливають на розвиток відповідної об`єднаної територіальної громади.
Щодо твердження позивача про відсутність наближеного надання медичних послуг відповідач вказав, що віднесення населеного пункту до іншої ОТГ не призведе до припинення їх надання. Також не призведе до припинення надання освітніх послуг з підстав включення населеного пункту до іншої територіальної громади.
Крім того, відповідач вказав, що Вінницькою обласною державною адміністрацією 06.02.2020 проведено засідання міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів, за наслідками якого складено протокол № 4, на якому, зокрема розглядалися питання формування спроможних територіальних громад по Гайсинському району. Проблемних питань щодо формування Гайсинської та Краснопільської ОТГ озвучено не було.
25.08.2020 на адресу суду від представника позивача надійшло клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Гайсинську міську раду Вінницької області.
Ухвалою суду від 25.08.2020 клопотання представника позивача задоволено, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Гайсинську міську раду Вінницької області. Запропоновано третій особі подати до суду письмові пояснення щодо заявлених позовних вимог. Відкладено судове засідання на 30.09.2020 о 15:00 год.
28.09.2020 на адресу суду від представника Краснопільської сільської ради надійшло клопотання про залучення третьої особи - Краснопільської сільської ради.
Ухвалою від 30.09.2020, задоволено заяву представника Краснопільської сільської ради, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Краснопільську сільську раду. Запропоновано третій особі подати до суду у строк до 18.10.2020 письмові пояснення щодо заявлених позовних вимог. Відкладено судове засідання на 20.10.2020 о 10:00 год.
07.10.2020 на адресу суду від позивача надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів.
Ухвалою від 20.10.2020 задоволено клопотання представника позивача про приєднання до матеріалів справи доказів, що долучені 07.10.2020. Закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.11.2020.
05.11.2020 судовий розгляд справи відкладено на 17.12.2020 з підстав того, що представник позивача через хворобу не може прибути на розгляд справи.
16.12.2020 на адресу суду від Краснопільського сільського голови Романенко К.М. надійшла заява про заміну позивача правонаступником. Одночасно із заявою про заміну позивача правонаступником подано заяву про відмову від позову.
Ухвалою суду від 17.12.2020 відмовлено у задоволенні заяви про заміну позивача правонаступником. Також відмовлено в прийняті до розгляду заяву про відмову від позову та повернуто її заявнику.
В судовому засіданні 17.12.2020 представник відповідача щодо заявлених позовних вимог заперечив, просив в задоволені позову відмовити, посилаючись на мотиви наведені у відзиві.
Представники позивача та третіх осіб в призначене судове засідання не з`явились, про дату, час і місце підготовчого засідання повідомленні належним чином.
Натомість від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності позивача та його представника. Окремо зазначено, позовні вимоги підтримуються в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив наступне.
Розпорядженням Гайсинської міської ради за №38-р від 22.07.2016 "Про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад" ініційоване добровільне об`єднання територіальних громад, зокрема Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області в Гайсинську міську територіальну громаду з населеними пунктами: м. Гайсин, с-ще Млинки (т. 1 а.с. 24).
Рішенням 6 сесії 7 скликання Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області від 09.08.2016, розглянуто пропозицію Краснопільського сільського голови щодо добровільного об`єднання та вирішено не давати згоду на таке об`єднання (т. 1 а.с. 35).
Листами від 09.09.2019, 25.11.2019, 27.11.2019, 26.02.2020, 28.02.2020 Грузька сільська рада Гайсинського району Вінницької області звернулась до голови Гайсинської РДА, Прем`єр-міністра України, Міністра розвитку громад та територій України, голови Вінницької ОДА, голови Вінницької обласної ради, голови Гайсинської районної ради, народного депутата України - Кучера М.І. з проханням приєднатися до Гайсинської ОТГ, з огляду на загострену соціальну напругу та категоричну думку жителів с. Грузького проти об`єднання з Краснопілською ОТГ та інших обставин. (т. 1 а.с. 36-44).
Рішенням 54 сесії 7 скликання Гайсинської міської ради від 20.12.2019 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи" надано згоду на добровільне об`єднання територіальної громади з населеними пунктами, зокрема Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області (т. 1 а.с. 25).
20.12.2019 до Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області надійшло звернення Гайсинської міської ради Вінницької області № 03.09/03.17-1957 з пропозицією щодо добровільного об`єднання територіальних громад Гайсинської міської ради Вінницької області з населеними пунктами сільських рад району, в тому числі і Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області (т. 1 а.с. 23).
10.01.2020 Грузька сільська рада Гайсинського району Вінницької області, відповідно до ст. 7, 140 Конституції України, ч. 1 ст. 6 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", вирішила дати згоду на добровільне об`єднання територіальної громади Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області в Гайсинську міську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у м. Гайсин та делеговано своїх представників до складу робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання громад (т. 1 а.с. 26).
Рішенням 26 сесії 7 скликання Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області від 07.02.2020 вирішено об`єднатися територіальній громаді села Грузьке Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області з територіальною громадою міста Гайсин та іншими населеними пунктами у Гайсинську міську об`єднану територіальну громаду та затвердити План організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад (т. 1 а.с. 27).
10.02.2020 Гайсинською міською радою подано схвалений проект рішення про добровільне об`єднання територіальних громад до Вінницької ОДА для надання висновку щодо відповідності Конституції та законам України (т. 1 а.с. 33).
Листом від 14.02.2020 Вінницька ОДА звернулась до КМУ щодо приведення затверджених перспективних планів формування територій громад у відповідність із постановою КМУ від 24.01.2020 №34 "Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад". До вказаного листа додано графічні частини, паспорти і відомості про територіальні громади, що увійдуть до складу спроможних територіальних громад та перелік спроможних територіальних громад Вінницької області, в якому зазначено, що Грузька територіальна громада входить до складу - Краснопільської територіального громади, як суміжної (т. 1 а.с. 175 - 250, т. 2 а.с. 1-59).
Листом від 11.03.2020 №01.01-67/1841 Вінницькою ОДА повернуто на доопрацювання проект рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", з огляду на відсутність у Перспективному плані формування територій громад Вінницької області Гайсинської міської об`єднаної територіальної громади (т. 1 а.с. 137).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 № 512-р затверджено перспективний план формування територій громад Вінницької області". Відповідно до якого Грузька територіальна громада входить до складу - Краснопільської територіального громади, як суміжної.
Таке рішення Кабінету Міністрів України, на думку позивача, прийняте за поданням відповідача, порушує конституційні права жителів с. Грузьке Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Зокрема право на місцеве самоврядування, яке згідно приписів ст. 140 Конституції України, офіційне тлумачення якої зроблено Конституційним Судом України в Рішеннях № 12- рп/2002 від 18.06.2002 та № 21-рп/2003 від 25.12.2003 є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Дане рішення порушує також і вимоги Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", оскільки фактично примусово змушує село Грузьке приєднатися до Краснопільської ОТГ. При цьому, крім конституційності, законності і добровільності, абсолютно не беруться до уваги також і інші принципи добровільного об`єднання територіальних громад, визначені ст. 2 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", зокрема: прозорості та відкритості. Так, проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області, в установленому порядку оприлюднений не був, при формуванні його остаточного варіанту воля жителів с. Грузьке врахована не була, обґрунтованих заперечень з приводу неможливості об`єднання с. Грузьке в Гайсинську ОТГ надано не було, як і не було обґрунтовано економічну ефективність для жителів с. Грузьке від об`єднання с. Грузьке з Краснопільською ОТГ.
15.06.2020 Вінницькою ОДА видано розпорядження №388 "Про затвердження висновків щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень окремих територіальних громад Гайсинського району щодо добровільного об`єднання", яким затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проект рішення Гайсинської міської ради 7 скликання від 04.06.2020 №1.
Листом Міністерства розвитку громад та територій України за №7/34/12241-20 повідомлено, що питання внесення змін до перспективного плану формування територій громад області та визначення конфігурацій проектних спроможних територіальних громад належить до виключної компетенції ОДА (т. 2 а.с. 60).
07.07.2020 Грузька сільська рада звернулась до голови Вінницької ОДА з клопотанням про подання до КМУ необхідних документів для внесення змін до внесення змін Перспективного плану формування територій громад Вінницькій області (т. 1 а.с. 47-48).
Не погоджуючись із протиправними діями відповідача щодо розробки Перспективного плану формування територій громад Вінницькій області, в редакції затвердженій розпорядженням КМУ від 06.05.2020 за №512-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Вінницької області" в частині віднесення до Краснопільської спроможної територіальної громади відповідача щодо не включення Гранівської ОТГ, як проектної спроможної територіальної громади, до нового проекту перспективного плану та віднесення до Краснопільської об`єднаної територіальної громади Грузької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад врегульовані Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року №157-VIII (далі - Закон №157-VIII).
Згідно статті 2 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.
Частиною 1 статті 4 Закону №157-VIII встановлено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:
1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;
2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися;
3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області;
4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади;
5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.
Законом України від 05.12.2019 року №348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей", частину першу статті 4 доповнено пунктом 6, за змістом якого об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.
Адміністративним центром об`єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об`єднаної територіальної громади (частина 2 статті 4 Закону №157-VIII).
Відповідно до вимог статті 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Як вбачається з матеріалів справи, 22.07.2016 розпорядженням Гайсинської міської ради за №38-р ініційоване добровільне об`єднання територіальних громад, зокрема Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області в Гайсинську міську територіальну громаду з населеними пунктами: с. Грузьке (т. 1 а.с. 24).
Листами від 09.09.2019, 25.11.2019, 27.11.2019, 26.02.2020, 28.02.2020 Грузька сільська рада Гайсинського району Вінницької області звернулась до голови Гайсинської РДА, Прем`єр-міністра України, Міністра розвитку громад та територій України, голови Вінницької ОДА, голови Вінницької обласної ради, голови Гайсинської районної ради, народного депутата України - Кучера М.І. з проханням приєднатися до Гайсинської ОТГ, з огляду на загострену соціальну напругу та категоричну думку жителів с. Грузького проти об`єднання з Краснопілською ОТГ та інших обставин. (т. 1 а.с. 36-44).
20.12.2019 до Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області надійшло звернення Гайсинської міської ради Вінницької області № 03.09/03.17-1957 з пропозицією щодо добровільного об`єднання територіальних громад Гайсинської міської ради Вінницької області з населеними пунктами сільських рад району, в тому числі і Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області (т. 1 а.с. 23).
В подальшому, рішенням 26 сесії 7 скликання Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області від 07.02.2020 вирішено об`єднатися територіальній громаді села Грузьке Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області з територіальною громадою міста Гайсин та іншими населеними пунктами у Гайсинську міську об`єднану територіальну громаду та затвердити План організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад (т. 1 а.с. 27).
Так, втілюючи волю мешканців Грузької територіальної громади, остання у 2020 році вирішила об`єднатись з територіальною громадою міста Гайсин та іншими населеними пунктами у Гайсинську міську об`єднану територіальну громаду.
10.02.2020 Гайсинською міською радою подано схвалений проект рішення про добровільне об`єднання територіальних громад до Вінницької ОДА для надання висновку щодо відповідності Конституції та законам України (т. 1 а.с. 33).
Втім, 14.02.2020 Вінницька ОДА звернулась до КМУ із листом щодо приведення затверджених перспективних планів формування територій громад у відповідність із постановою КМУ від 24.01.2020 №34 "Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад". До вказаного листа додано графічні частини, паспорти і відомості про територіальні громади, що увійдуть до складу спроможних територіальних громад та перелік спроможних територіальних громад Вінницької області, в якому зазначено, що Грузька територіальна громада входить до складу - Краснопільської територіального громади, як суміжної (т. 1 а.с. 175 - 250, т. 2 а.с. 1-59).
Разом з тим, 11.03.2020 Вінницькою ОДА листом повернуто на доопрацювання проект рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", з огляду на відсутність у Перспективному плані формування територій громад Вінницької області Гайсинської міської об`єднаної територіальної громади (т. 1 а.с. 137).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 № 512-р затверджено перспективний план формування територій громад Вінницької області". Відповідно до якого Грузька територіальна громада входить до складу - Краснопільської територіального громади, як суміжної.
Водночас на переконання представника позивача, сформований відповідачем проект перспективного плану, прийнятий без врахування волевиявлення громадян Грузької сільської ради щодо бажання перебувати у складі Гайсинської ОТГ, що свідчить про недотримання принципу добровільності об`єднання територіальних громад.
Надаючи оцінку відповідним твердженням сторони позивача суд враховує, що правовою основою взаємодії Вінницької ОДА з органами місцевого самоврядування, територіальними громадами є Конституція України, Закони України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Методика формування спроможних територіальних громад тощо.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В статті 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Частиною другою статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.
20.12.2019 набрав чинності Закон України від 05.12.2019 за № 348-1X "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей", який цей перелік доповнив пунктом такого змісту: "6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області".
Згідно положень ст. 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.
Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації.
Як наслідок, враховуючи, що на даний час закон про адміністративно-територіальний устрій України не прийнятий, Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад та територій територіальних громад шляхом затвердження перспективних планів територій громад.
Таким чином, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України за поданням відповідача Перспективний план формування територій громад Вінницької області безпосередньо впливає на права та обов`язки позивача, оскільки встановлює обов`язкову процедуру утворення об`єднаних територіальних громад і змінює правовий статус позивача, передбачає проведення виборів до місцевих рад згідно існуючого Перспективного плану.
З огляду на викладене, суд критично оцінює твердження сторони відповідача щодо відсутності впливу (позитивного або негативного) сформованого Вінницькою ОДА проекту Перспективного плану на права та інтереси Грузької сільської ради.
При цьому, суд погоджується із твердженнями представника позивача, що всупереч приписів ст. 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" при формуванні перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині віднесення с. Грузьке до складу Краснопільської ОТГ не були дотримані умови щодо врахування історичних, природних, етнічних, культурних та інших чинників, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади.
Зокрема, між селами Грузьке та Краснопілка (центр ОТГ згідно діючого на час спірних правовідноси перспективного плану) відсутня дорога з твердим покриттям, існує лише польова ґрунтова дорога, доступна для проїзду в сухий період року; найближча дорога з твердим покриттям - через Теплицький район Вінницької області - 39 км, інша дорога з твердим покриттям - пролягає через місто Гайсин - 50 км, в той час як дорога до м. Гайсин (саме до якого і хочуть приєднатися жителі територіальної громади с. Грузьке) - 25 км; між селами Грузьке та Краснопілка (центр ОТГ згідно діючого на час спірних правовідноси перспективного плану) абсолютно відсутнє транспортне сполучення; між селами Грузьке та Краснопілка (центр ОТГ згідно діючого на час спірних правовідноси перспективного плану) відсутня наближеність до медичних послуг - сімейний лікар, з яким підписали декларації про надання медичних послуг переважна більшість жителів с. Грузьке працює в с. Кіблич Гайсинського району, яке увійде до складу тієї ж таки Гайсинської ОТГ; в селі Грузьке працює школа І-ІІ ступенів, учні с. Грузьке 10 та 11 класів ходять у школу III ступеню в с. Кіблич Гайсинського району (в майбутньому входитиме до складу Гайсинської міської ОТГ), відстань до цієї школи становить 5 км, в той як до аналогічної школи Краснопільської ОТГ - найближчою дорогою 39 км; між селами Грузьке та Краснопілка (центр ОТГ згідно діючого на час спірних правовідноси перспективного плану) відсутні будь-які історичні зв`язки, в той час, як саме з Гайсином налагоджені тривалі історичні, культурні та соціально-економічні зв`язки; для жителів села Грузьке відсутні будь-які перспективи подальшого економічного та соціального розвитку в разі примусового приєднання їх до Краснопільської ОТГ.
Згідно ч. 1 ст. 11 Закону "Про добровільне об`єднання територіальних громад" перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.
Відповідно до п. 4 Методики, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад.
В ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Згідно ч. 4 вказаної статті Закону Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.
У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.
У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об`єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об`єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об`єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Про таке звернення Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад.
Відповідно до матеріалів справи, Вінницька ОДА листом від 11.03.2020 повернула на доопрацювання проект рішення "Про добровільне об"єднання територіальних громад" (а.с. 34 т. 1). При цьому, не вказала, що цей проект не відповідає Конституції та законам України. Отже, оскільки в матеріалах справи відсутні такі висновки, рішення про добровільне об`єднання Грузької територіальної громади у Гайсинську ОТГ відповідають Конституції та законам України.
Відтак, встановлені обставини свідчать про те, що внаслідок вчинення оскаржуваних дій створено Краснопільську ОТГ з територіальної громади позивача, всупереч волевиявленню мешканців відповідної громади, тобто у недобровільний спосіб.
Такий висновок доводиться і рішенням Грузької сільської ради 6 сесії 7 скликання від 09.08.2016 "Про обговорення пропозиції Краснопільського сільського голови про добровільне об"єднання", яким не надано згоду на добровільне об"єднання територіальної громади с. Грузьке в Краснопільську територіальну громаду. Так і рядом листів від 09.09.2019, 25.11.2019, 27.11.2019, 26.02.2020, 28.02.2020, якими Грузька сільська рада Гайсинського району Вінницької області зверталась до голови Гайсинської РДА, Прем`єр-міністра України, Міністра розвитку громад та територій України, голови Вінницької ОДА, голови Вінницької обласної ради, голови Гайсинської районної ради, з проханням приєднатися до Гайсинської ОТГ, з огляду на загострену соціальну напругу та категоричну думку жителів с. Грузького проти об`єднання з Краснопілською ОТГ та інших обставин. (т. 1 а.с. 36-44).
Відповідно до статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли судом здійснюється розгляд справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, у яких обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На виконання цих вимог відповідачем, як суб`єктам владних повноважень, не надано суду належних і достатніх доказів, які б спростовували твердження позивача.
З огляду на встановлені фактичні обставини справи суд дійшов до переконання щодо протиправності дій відповідача щодо розробки Перспективного плану формування територій громад Вінницької області, в редакції затвердженій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 №512-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Вінницької області" в частині віднесення до Краснопільської спроможної територіальної громади Грузької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області.
З метою відновлення порушених прав та інтересів позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд до Кабінету Міністрів України проект акта про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Вінницької області, яким передбачити об`єднання Грузької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області до Гайсинської об`єднаної територіальної громади.
За наведеного вище, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації щодо розробки Перспективного плану формування територій громад Вінницької області, в редакції затвердженій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 №512-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Вінницької області" в частині віднесення до Краснопільської спроможної територіальної громади Грузької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області.
Зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд до Кабінету Міністрів України проект акта про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Вінницької області, яким передбачити об"єднання Грузької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області до Гайсинської об"єднаної територіальної громади.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Реквізити: Грузька сільська рада Гайсинського району Вінницької області (код ЄДРПОУ - 02775875, місце реєстрації: вул. Сонячна, буд. 9, с. Грузьке, Гайсинський район, Вінницька область, 23756); Гайсинська міська рада Вінницької області (код ЄДРПОУ - 03084523, вул. 1 Травня, 7, м. Гайсин, Вінницька область); Краснопільська сільська рада (код ЄДРПОУ - 04330131, вул. Центральна, 10Е, с. Краснопілка, Гайсинський район, Вінницька область, 23733); Вінницька обласна державна адміністрація (код ЄДРПОУ - 20089290, місце реєстрації: вул. Соборна, 70, м. Вінниця, 21050)
Повний текст рішення складено: 29.12.2020
Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2020 |
Оприлюднено | 31.12.2020 |
Номер документу | 93872979 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні