Рішення
від 10.02.2009 по справі 2-714/09
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДОНЕЦЬКА

2-714/09

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ЗАОЧНЕ

10 лютого 2009 року м. Донецьк

Київський районний суд м. До нецька у складі

Головуючо го судді .- Л.М. ПАВЛЕНКО

При секретарі -О.М. ОСОЯН

Розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі Ки ївського районного суду м. До нецька позовну заяву Колек тивного інноваційного нау ково-виробничого підприємст ва „Союз" /КІНДП „Союз"/ до ОС ОБА_3, третя особа - Київська районна у м. Донецьку рада пр о відшкодування шкоди

ВСТАНОВИВ

КІНДП „Союз" звернувся до К иївського районного суду м. Д онецька з позовом ОСОБА_3, третя особа - Київська район на у м. Донецьку рада про відш кодування шкоди.

В позові вказав, що 20.08.2002р. у справі №1/453 господарським суд ом Донецької області з ТзОВ «Зірка

України» на користь позива ча було стягнено 187442, 40грн.

Постановою Донецького апе ляційного господарського су ду від t)6.11.2002р. рішення суду бути залишено

без змін і набуло законної с или, на підставі чого судом б ув виданий наказ від 06.11.2002р. №1/453 н а

стягнення зазначеної грош ової суми з боржника ТзОВ «ЗУ». З метою безумовного вик онання на бувшого

законної сили рішення суду від 20.08.2002р., суд виніс ухвалу ві д 18.11.2002. №1/453, за якою заборонив

ТзОВ «ЗУ» здійснювати ді ї, пов'язані з ліквідацією то вариства до виконання рішенн я суду, і наклав арешт

на майно даного боржника по зивача на суму боргу.

20.11.2002р. ВДВС Київського райуп равління юстиції м. Донецька були прийняті постанови про заборону

здійснювати дії, пов'язані з ліквідацією ТзОВ «ЗУ» і про відкриття виконавчого п ровадження по

примусовому наказу господ арського суду Донецької обла сті від 06.11.2002р. №1/453 про стягнення з

боржника на користь позива ча 187442, 40грн.

Всі зазначені обставини вс тановлені судовим рішенням п о справі №40/73 8а , на бувшим зако нної сили, що

імає для них, згідно вимог п .3 ст. 61 ЦПК України та п.1 ст. 72 КАС України, преюдиціальне знач ення, і вони

не потребують доказу при ро згляді даної справи.

Однак, в порушення зазначе них, набувших законної сили, судових рішень і постанов д ержавного виконавця,

в порушення вимог ч.5 ст. 124, п .9 ч.3 ст. 129 Конституції України, якими встановлена обов'язко вість

виконання судових рішень н а всій території України, шо також закріплено ст. 115 ГПК Ук раїни, ч.2 ст. Н

Закону України «Про судоус трій України», в порушення ч .1 ст. б Закону України «Про вик онавче

провадження», якою встано влена обов'язковість вимог д ержавного виконавця для всіх органів, організацій і

осіб на території України, посадові особи ТзОВ «ЗУ» , до яких відноситься відпов ідач, не виконали даних

приписів закону і протипра вно здійснили незаконну лікв ідацію ТзОВ «ЗУ», тобто л іквідували боржника

позивача під час проведенн я державним виконавцем дій п о виконанню рішення суду, на бувшого законної

сили, при наявності заборо ни суду і державної виконавч ої служби на проведення яких -небудь дій,

пов'язаних з ліквідацією ць ого боржника.

Як вбачається з документів , зазначених у рішенні суду в ід 13:12.2004р., здійснення ліквідац ійних заходів

щодо припинення діяльност і ТзОВ «ЗУ» засновники (вл асники) даного госптовариств а поклали на

ліквідаційну комісію в складі

ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСО БА_6 Відповідно до акту лі квідаційної комісії від 19.11.2002 р.

ОСОБА_3 був головою ліквід аційної комісії ТзОВ «ЗУ ».

Відповідно до преамбули За кону України «Про підприємст ва в Україні» (далі - Закон про підприємства) і

преамбулі Закону України « Про господарські товариства » (далі - Закон про госптоварис тва), саме даними

законами було врегульован е питання створення і ліквід ації підприємств і господарч их товариств під час

ліквідації ТзОВ «ЗУ».

Згідно ч. і ст. 35 Закону про підприємства : «Ліквідація п ідприємства здійснюється л іквідаційною

комісією». Згідно Ч.2 ст. 20 Зак ону про госптовариства : «Від дня призначення ліквідаційн ої комісії до неї

переходять повноваження п о керуванню справами товарис тва», а «керування товариств ом», згідно ч.1 ст. 23

цього ж Закону, «здійснюют ь його органи».

Таким чином, згідно чинно го законодавства України в п еріод ліквідації ТзОВ «З У» на підставі рішення власн иків підприємства, єдиним ор ганом керування ТзОВ «ЗУ » з 18.09.2002р. булла ліквідаційна к омісія, членом і головою яко ї був ОСОБА_3

Як вбачається з протоколу № 7 від і 8.09.2002р., засновники /власн ики/ ОСОБА_3 (99% статутного ф онду) і ОСОБА_7 (1% статутног о фонду/, ухвалюючи рішення щ одо ліквідації підприємства , в порушення вимог ч.1 ст. 35 Зак ону про підприємства не вста новили : «порядок і строки про ведення ліквідації' а також с трок для заявления претензій кредиторів», а, призначаючи комісію, не визначили її пов новаження. Відповідно до п.10 ТзОВ «ЗУ» «Ліквідація і ре організація товариства»: лік відація даного госптоварист ва здійснюється «відповідно до розділу 7 (куди входять заз начені ст. ст. 35, 36 Закону Украї ни «Про підприємства в Украї ні»)». У зв'язку з чим, говоряч и про повноваження і обов'язк и ліквідаційної комісії Тз ОВ «ЗУ», необхідно виходит и з вимог діючого законодавс тва України.

Згідно діючого в той період законодавства ( ст. 164 КК Украї ни) : посадовими особами є особ и, які займають постійно або тимчасово на підприємствах, в установах або. організаці ях, незалежно від форм власн ості, посади, пов'язані з вик онанням організаційно-розпо рядницьких або адміністрати вно-господарських обов'язків або виконують такі обов'язки по спеціальному повноваженн ю. Обов'язки ліквідаційної ко місії, як єдиного органа кер ування справами госптоварис тва в ліквідаційний період, встановлені ст. . ст. 20, 21 Закон у про госптовариства, ст. ст . 35, 36 Закону про підприємства, ст. 8 Закону України «Про бух галтерський облік і фінансов у звітність в Україні», яким и встановлені її обов'язки по стягненню дебіторської забо ргованості, проведенню інве нтаризації та оцінки майна л іквідованого госптовариств а, розрахунку з кредиторами, по оплаті боргів товариства , складанню ліквідаційного б алансу, по веденню бухгалтер ського і податкового обліку до моменту ліквідації госпто вариства, по розподілу кошті в товариства, свідчать про т е, що члени ліквідаційної ко місії госптовариства викону ють організаційно-розпорядн ицькі обов'язки по спеціальн ому повноваженню власників ( засновників) цього госптовар иства, що призначили цих чле нів ліквідкомісії.

Таким чином, всі члени лікв ідкомісії ТзОВ «ЗУ» були посадовими особами. При цьом у, ОСОБА_3, будучи головою ліквідкомісії, одночасно бу в директором ТзОВ «ЗУ» , що підтверджується довід кою

Донецького облстату від 28.10 .2002р. №7/25, тобто в період здійсне ння ліквідаційною комісією ТзОВ «ЗУ» своїх обов'язкі в, ОСОБА_3 був посадовою о собою цього органа керування госптовариством і повинен

був здійснювати службові о бов'язки, пов'язані з припине нням ТзОВ «ЗУ». У відповід ності зі ст. . 20 Закону про госп товариства, ст. 35 Закону про п ідприємства визначена послі довність дій ліквідаційної к омісії, що вказана в Роз'ясне ннях з питань чинного законо давства щодо послідовності з дійснення скасування держав ної реєстрації суб'єктів під приємницької діяльності, їх ліквідації та виключення з Є диного державного реєстру пі дприємств і організацій Укра їни від 16.07.96р. №17-3-5/93, затверджени х Мінекономіки, Мін'юстом, М інфіном, Мінстатйстики Укра їни, робота ліквідаційної ко місії повинна починатися з п ублікації оголошення про лік відацію підприємства, яке по винно містити «порядок і стр ок заявления кредиторами пре тензій» до ліквідуємого підп риємства.

Однак, як свідчать докумен ти ліквідаційної комісії Т зОВ «ЗУ», а також обставини , встановлені рішенням суду від 13.12.2004р., які пов'язані з публ ікацією зазначеного оголоше ння, що було обов'язком лікві даційної комісії з виявлення претензій кредиторів, відпо відно до вимог ч.2 ст. 35 Закону п ро підприємства і ч.2 ст. 20 Зако ну про госптовариства, лікві дкомісія порушила вимоги зак ону, а розміщене нею оголоше ння суперечить цим вимогам, тому що:

а) Згідно ч.1 ст. 35 Закону про підприємства, порядок і стр ок для заявления претензій к редиторів «встановлює

вл асник, що прийняв рішення що до ліквідації підприємства» , а ліквідкомісія, згідно ч.2 ст. 35 Закону, тільки

розміщ ає публікацію про ліквідацію із

заявления претензій креди торів», встановлених власни ком, протокол №7 від 18.09.2002р., вла сник не встановив ні порядку , ні строку заявления претен зій кредиторів ТзОВ «ЗУ» , тому у ліквідкомісії, як ор гана керування, і у її членів , як посадових осіб цього орг ана, були відсутні повноваже ння по встановленню строку з аяви претензій кредиторів ТзОВ «ЗУ» і публікації ого лошення із зазначенням таког о строку.

б) Згідно ст. 20 Закону Укра їни «Про господарські товари ства» господарських товарис тв, до яких

відноситься б оржник, встановлено порядок публікації інформації про л іквідацію товариства, за яки м

ліквідаційна комісія в триденний строк з моменту її призначення публікує інформ ацію товариства в одному

з офіційних республікансько му і одному з офіційних місце вому органах печаті із зазна ченням строку подачі

заяв кредиторами своїх претензій . Це встановлено в судових ріш еннях у справі № 40/738а, при

ц ьому, вони посилаються на ли ст № 4-42-183/3287 від 14.06.2002р. Державного к омітету України з питань

регуляторної політики /далі - Держкомпідприємництво), у я кому вказується про обов*язо к СПД,

зареєстрованого як господарське товариство, пу блікувати інформацію про йог о ліквідацію в офіційних

органах печаті. Що також було підтверджене листом Держком підприємництва від 12.08.2002р. №2-421-241

/4412 „Про деякі питання держ авної реєстрації суб' єктів підприємницької діяльності ". ст. .35 ЗУ «Про

підприємств а в Україні» закріплено, що в „офіційній пресі" міститься «публікація про ліквідацію

підприємства та про поряд ок і строк заявления кредито рами претензій», що «не може бути менше двох

місяців з моменту оголошення про лікв ідацію». .

Таким чином, відповідно д о вимог чинного законодавств а, обчислення 2-міеячного стр оку для заявления претензій кредиторів, повинно було поч атися з публікації оголошенн я боржником про його ліквіда цію в одному офіційному респ убліканському і в одному офі ційному місцевому друковано му виданні.

Однак, як встановлено судо вим рішенням, що вступили в з аконну силу, ліквідкомісія т аких публікацій не здійснюва ла і ніяких підтверджень, зг ідно вимог ст. 34 Положення про державну реєстрацію СПД,

затвердженого Постановою КМУ від 25.05.98р. №740, органу держре єстрації не представляла.

При цьому зроблена ТзОВ «ЗУ» публікація оголошення в газеті „Донецький кряж" є юр идично нікчемною

та рівноцінною публікації в настінній газеті боржника , внаслідок її невідповіднос ті вимогам закону і

основному юридичному прин ципу законності (п. 1 ч.3 ст. 129 Ко нституції України).

Зовсім очевидно, що газета «Донецький кряж» не є офіцій ною пресою (ні місцевою, ні ре спубліканською),

що прямо виходить з цієї газ ети, де її статус позначений як «всеукраїнська суспільно -політична газета»,

засновником якої є приватн а структура ТзОВ «Донецк ий кряжь». У той час, як відпов ідно до законодавства

України : Указом Президента України від 10.06.1997р. №503/97 (зі зміна ми), ст. 1 Закону України «Про

відновлення платоспроможн ості боржника або визнанні й ого банкрутом», ст. 56 Закону У країни «Про

захист конкуренції» та інш их законодавчих актів, офіці йними республіканськими дру кованими органами

були : газета «Голос Укра їни», Урядовий кур'єр», га зета «Офіційний вісник Ук раїни», газета

«Президентський вісник», а офіційними місцевими друко ваними органами Були друкова ні видання

відповідної обласної ради (зокрема: офіційним місцевим друкованим органом у Донець кій області була

газета „Жизнь" Донецької об ласної ради).

в) Крім зазначеного, як вст ановлено рішенням суду від 1 3.12.2004р., саме оголошення, зроб лене

ліквідкомісією, своїм змі стом порушує вимоги ч.2 ст. 35 За кону про підприємства і ч.2 ст . 20 Закону про госптовариства, якими передбачено, що огол ошення повинно містити «поря док і строк заявления

кредиторами претензій.

Однак, як видно з оголошенн я , і це встановлено судовим р ішенням, «порядку заявления кредиторами

претензій» воно взагалі не містить, адреса ТзОВ «ЗУ », зазначена в оголошенні не відповідає адресі, за якою

воно зареєстровано в ЄДРПО У не відповідає статутним до кументам , не відповідає вим огам абз.1, 16 ст. 8

Закону України «Про підпри ємництво», п.26 Положення про д ержреєстрацію СПД, не відпо відає

документам ліквідаційної комісії, де скрізь зазначена реєстраційна адреса ТзОВ «ЗУ»: вул. Батишева, 10, не

відповідає заяві самого ОСОБА_3 , який вказав адресу місцезнаходження ТзОВ « ЗУ» : вул. Батишева,

10, та подав заяву в орган дер жреєстрації Київського райо ну м. Донецька, а не Ворошило вського району м.

Донецька, виходячи з адрес и, зазначеної в оголошенні: п р. Ватутіна, 6.21, кв. 19.

І головне : в оголошенні лік відкомісії протиправно зазн ачено «про прийняття претенз ій протягом двох

місяців», у той чає як закон ом (ч.1 ст. 35 Закону про підприєм ства) встановлений не менш ні ж 2-місячний

строк «для заявления прете нзій кредиторів», тобто лікв ідкомісія самоправно зменши ла строк,

визначений законом для заявления претензій креди торами.

Таким чином, ліквідкомісі я і її члени, як посадові особ и цього органа керування, пр и публікації оголошення

про ліквідацію боржника п озивача діяли в порушення закону, поза межами по вноважень

встановлених законом, і сп особом, не передбаченим зако ном.

Однак, при відсутності нал ежної публікації про ліквіда цію боржника, тобто при відс утності події, з якої почина ється обчислення двомісячно го строку заявления претензі й кредиторів до боржника, не може, згідно ст. 87 ЦПК України починатися сплинення цього строку.

А без виявлення претензій к редиторів і розрахунків з ни ми, що було обов*язком ліквід комісії встановленим

законом, яка проігнорувал а виконання цього обов'язку, і сама підтвердила це своїм а ктом від 19.11, 2002р.,

де в заходах щодо ліквідаці ї ТзОВ «ЗУ» відсутнє наві ть згадування про виявлення кредиторів і про

розрахунки з ними, згідно ч .2 ст. 35, ст. 36 Закону про підприє мства, ч.2 ст. 20, ч.1 ст. 21 Закону п ро госптовариства, неможлив о належне проведення всіх на ступних, пов'язаних з цим зах одів : складання

ліквідаційного балансу, й ого затвердження, аудитор ського висновку на нього та с кладання акту

ліквідаційної комісії, то бто всі зазначені документи ліквідкомісії ТзОВ «ЗУ» не відповідають вимогам

законодавства України і є н еналежними, і ця обставина в становлена судовими рішення ми судів першої,

апеляційної і касаційної і нстанцій у справі №40/73 8а.

Таким чином, як само оголош ення про ліквідацію ТзОВ «ЗУ», так і його публікація, а також складання акту

ліквідаційної комісії без здійснення ліквідаційних за ходів, передбачених законод авством України, є

незаконними, а наслідком ц их протиправних дій ліквідко місії стало позбавлення пози вача його права,

захищеного законом, на заявления кредиторської претензії в ліквідкомісі ю ТзОВ «ЗУ». При

цьому, як виходить з абз.19 с т. 8 Закону «Про підприємництв о» і п.34 Положення про держреє страцію СПД,

у ліквідкомісії і у ОСОБА _3, як голови цієї комісії, н е виникало права на подання в орган держреєстрації

зазначених документів для скасування держреєстрації ТзОВ «ЗУ», тому що законо давством України було

передбачено подання лікві даційного балансу і інших до кументів, «складених і затве рджених згідно

законодавства», та їх пода ння в орган держреєстрації « після проведення ліквідацій ною комісією заходів по

ліквідації суб'єкта підпри ємницької діяльності».

У той час, як подання докуме нтів на скасування держреєст рації СПД, не відповідних ви могам законодавства

і без проведення ліквідк омісію ліквідаційних заход ів, встановлених законом, законодавством не передба чено, а ним передбачена ві дповідальність голови і чл енів ліквідкомісії за невід повідність

реєстраційних документів чинному законодавству та ігнорування обов'язків по проведенню всіх ліквідацій них заходів при ліквідації о соби, що встановлена ст. 166-6 . Кодексу України про адмі нстративні правопорушення.

Крім того, відповідно до б алансу боржника від 07.10.02р., над аного в суд органом дерєжреє страції по статті «Статутний капітал» приводиться зафікс ована в установчих документа х ТзОВ «Зірка України» за гальна вартість активів, що є внеском засновників у капі тал підприємства: 105600 грн. Як вб ачається з балансу від 07.10.02р., а кту перевірки Державної пода ткової інспекції в Київськом у м. Донецька від 07.10.02р. № 156/23-1, ауд иторського висновку «Статут ний фонд» у розмірі 105600 грн. на м омент перевірки (07.10.02р.) «поверн уто засновникам».

Згідно п, 6 ст. 36 Закону Украї ни «Про підприємства в Украї ні», ч.1 ст. 21 Закону України «П ро господарські товариства» , майно госптовариства при й ого ліквідації може бути роз поділене між засновниками да ного товариства тільки після розрахунків з кредиторами». Як виходить з рішення суду ві д 13.12.04р. у справі №40/73 8а ніяких кре диторів не виявлялось, а роз рахунки з ними не проводилис ь. Більше того, відповідно до акту перевірки ДПІ від 07.10.02р. і аудиторському висновку, пов ернення статутного фонду зас новникам відбулося до 07.10.02р., т обто ліквідкомісія протипра вно розподілила кошти товари ства в розмірі 105600грн. фактично сама собі, тому що 99% цієї суми дісталося голові комісії О СОБА_3, і зроблено це за раху нок розрахунку із кредиторам и, що ліквідкомісія зобов'яз ана була зробити до розподіл у цих коштів учасникам ТзОВ «ЗУ». При цьому, у самому ба лансі ТзОВ «ЗУ» є і кредит орська і дебіторська заборго ваності. Таким чином, як вихо дить з викладеного і підтвер джено судовими рішеннями в с праві №40/738а, члени ліквідкомі сії на чолі з ОСОБА_3 проти правно не здійснили ліквідац ійні заходи щодо припинення ТзОВ «ЗУ», передбачені з аконом, у т.ч. не виявляли прет ензії кредиторів і не повідо мляли їх про ліквідацію ТОВ « ЗУ», вони не склали ліквідац ійний баланс і інші документ и відповідно до вимог законо давства а, відповідно, у них не виникло права на подання, не відповідних законодавств у, документів в орган держре єстрації для держреєстрації ТзОВ «ЗУ», а у органа дер жреєстрації не виникало прав а приймати не відповідаючих чинному законодавству докум ентів для ліквідації ТзОВ «ЗУ», вони також не мали прав а здійснювати ліквідаційні з аходи в силу заборони, встан овленої судом і державним ви конавцем, тому дії ліквідком ісії та органа держреєстраці ї є незаконними і суперечащи ми Конституції і законам Укр аїни. Внаслідок солідарних н еправомірних дій членів лікв ідкомісії і органа що прийня в 25.11.2002р. незаконне рішення про скасування держреєстрації ТзОВ «ЗУ» на підставі доку ментів ліквідкомісії, об'єдн аних одним наміром: ліквідув ати ТзОВ «ЗУ», були поруш ені майнові права позивача я к кредитора ТзОВ «ЗУ». Рез ультатом солідарних протипр авних дій зазначених осіб, щ о ліквідували боржника позив ача під час виконавчого пров адження по стягненню 187442, 40грн. на користь позивача, при ная вності судової і держвиконав чої заборони на ліквідацію д аного боржника, стало завдан ня позивачу шкоди, що склада ється у витраті ним майна у ро змірі присудженої йому суми коштів : 187442, 40 грн., у зв'язку з лі квідацією боржника та припин енням, на цій підставі, вико навчого провадження по стягн енню з ТзОВ «ЗУ» даної заб оргованості.

Відповідно до ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про з ахист прав людини і основопо ложних свобод (далі - Конвенці я), який було ратифіковано За коном України від 17.07.1997р. №475/97 та з гідно якого Україна повністю визнає обов'язковою для себе юрисдикцію Європейського су ду в усіх питаннях, що стосую ться тлумачення і застосуван ня Конвенції, яка є складово ю частиною національного зак онодавства згідно ст. 9 Конст итуції України, кожна фізичн а або юридична особа має прав о мирно володіти своїм майно м та ніхто не може бути позбав лений свого майна, інакше, я к на умовах передбачених зак оном або загальними принципа ми міжнародного права.

Згідно зі статтею 17 Закону У країни «Про виконання рішень та застосування практика Єв ропейського Суду з прав люди ни» : «Суди застосовують при р озгляді справ Конвенцію та п рактику Суду як джерело прав а». Тобто, рішення Європейсь кого Суду у конкретних справ ах є джерелом права в Україні і має застосовуватись в судо вій практиці.

Відповідно до рішення Євро пейського Суду від 27.04.1979р. у спр аві «Маркс проти Бельгії », Суд дійшов до висновку, що статтею 1 Першого протоколу д о Конвенції гарантується пра во власності кожного на своє майно.

У численних рішеннях Європ ейського Суду, у тому числі, щодо (зокрема, рішення від 18.10. 2005р. у справі «Терем ЛТД, Чечет кін та Оліус проти України», рішення від 29.06.2004р. у справі «Пі вень проти України», 20.07.2004р. у с праві «Шмалько проти України »), Європейський Суд прийшов до висновку, що «присуджені судом кошти є майном в розумі нні ст. 1 Першого протоколу Ко нвенції», а «право на справе дливий судовий розгляд є ілю зорним, якщо правова система держави допускає, щоб остат очне судове рішення, яке має обов'язкову силу, не виконув алося на шкоду одній зі сторі н», як це мається у даній спра ві стосовно судових рішень г осподарського суду Донецько ї області від 20.08.2002р. у справі № 1/ 453 та від 13.12.2004р. у справі №40/738а . При цьому, Європейський Суд заз начив, що відсутність у заяв ника можливості домогтися ви конання судового рішення, ви несеного на його користь, є в тручанням у гарантоване йому ст. 1 Першого протоколу до Кон венції право на мирне володі ння своїм майном (Вісник Верх овного Суду України, №3, 2008р., с тор.46). Члени ліквідкомісії Т зОВ «ЗУ» і орган держреєстр ації спільними взаємозалежн ими діями ліквідували боржни ка позивача ТзОВ «ЗУ» : чл ени ліквідкомісії' протиправ но, в порушення встано вленого законодавством поря дку, надали незаконні докуме нти по ліквідації ТзОВ « ЗУ», а орган держреєстрації протиправно, в порушення в становленого законодавство м порядку, на підставі не від повідних закону документів л іквідкомісії, скасував держ реєстрацію даного СПД і тим с амим, внаслідок такої ліквід ації ТзОВ «ЗУ», зазначе ні особи завдали нерозділ ену шкоду позивачу, тому що, без взаємозалежних пр отиправних дій як членів лік відкомісії, так і органа " Держреєстрації, скасуван ня Держреєстрації ТзОВ « ЗУ» було б неможливо. Згідно п .3 Постанови Пленуму Верховно го Суду України «Про практик у розгляду судами цивільних справ за позовами про відшко дування шкоди» від 27.03.92р. №6 (зі з мінами), особи, які спільно з аподіяли шкоду, несуть солід арну відповідальність. У від повідності зі ст. ст. 4, 451 ЦК Ук раїни в редакції, що діяла пі д час ліквідації ТзОВ «ЗУ », у осіб, які

спільно завдали шкоду поз ивачеві, виникли зобов'язанн я перед ним по відшкодуванню заподіяної шкоди, що мають д еліктний характер.

Причинно-наслідковий зв'яз ок між протиправною поведінк ою членів ліквідкомісії Тз ОВ «ЗУ» і шкодою

полягає в тому, що зазначен а шкода є наслідком неправом ірних дій членів ліквідкоміс ії, які незаконно, в

порушення встановленого п орядку та заборони суду і дер жвиконавця, припинили борж ника під час

виконавчого провадження р ішення суду, на підставі вид аного судом наказу по стягне нню з боржника ТзОВ

«ЗУ» заборгованості на кор исть позивача, що привело до втрати майна позивача на сум у стягнення, і це є „його прям ими збитками.

Таким чином, протиправніс ть дій членів ліквідкомісії ТзОВ «ЗУ», які спільно за вдали шкоди позивачу,

наявність шкоди і безпосер еднього причинно-наслідково го зв'язку між шкодою і цими ді ями, становлять

об'єктивну сторону даного п равопорушення. Суб'єктивну с торону деліктної відповідал ьності становить вина заподі ювача шкоди, що, відповідно до

законодавства України, пр езюмується.

Згідно ч.2 п.4 Заключних і пере хідних положень ЦК України в діючій редакції, цивільні в ідносини, які

виникли до набрання чиннос ті Цивільним кодексом Україн и, застосовуються до обов'я зків, які

продовжують існувати післ я набрання ним чинності.

З огляду на те, що обов'язки , які виникли із заподіяння ш коди позивачу, продовжують і снувати, керуючись

СТ. 614 ЦК України, виною в цив ільному обороті вважається : не прийняття особою всіх об'є ктивно

можливих заходів, що залеж ать від нього, спрямованих н а недопущення порушення зобо в*язання.

Очевидно, що не виконання з обов'язань членами ліквідком ісії, покладених на них зако ном, і подання не

відповідних закону докуме нтів в орган держреєстрації для скасування держреєстрац ії ТзОВ «ЗУ», без

здійснення ліквідаційних заходів, прямо свідчить про вину цих осіб, які проігнору вали вимоги закону, тому

що здійснення цих вимог бул о не тільки об'єктивно можлив им, а був потрібний певний на мір, щоб їх не

виконати, з огляду на припи си ст. 68 Конституції України п ро неухильне дотримання кожн им Конституції

України і законів України т а незазіханні на права і своб оди інших, а також про неможл ивість звільнення від

юридичної відповідальност і осіб не знаючих законів, ти м більше їх ігноруючих.

При цьому, сам ОСОБА_3 не одноразово визнавав свою вин у за заподіяну позивачу шкод у в різних заявах,

які направлені до господар ського суду Донецької област і і маються у судових справах №1/453, №40/738а, а

також позивачу.

Так, порушуючи вже процесу альний закон, у своїй апеляц ійній скарзі на ухвалу суду в ід 18-. 11.02р. у справі

№1/453, яким встановлена забор она на яких-небудь дій по лікв ідації ТзОВ «ЗУ», ОСОБ А_3. вказував : як

голова ліквідаційної комі сії, несу солідарну відповід альність по незадоволеним ви могам по грошовим

зобов'язанням боржника Т зОВ «ЗУ».

Таким чином, вина ОСОБА_3 , як голови ліквідкомісії ТзОВ «ЗУ», у заподіянні шк оли позивачу, є

беззаперечною.

Відповідно до приписів ч.2 п .2 ст. 27 Закону про підприємств а: збитки (включаючи очікуван ий і не

отриманий прибуток), запод іяні підприємству внаслідок неналежного здійснення служ бовими особами

будь-яких органів (у т.ч. орга нів керування госптовариств ами), передбачених законодав ством обов'язків

щодо підприємства, підляг ають відшкодуванню за їх рах унок. „ При цьому, ніяких об межень по

відшкодуванню шкоди голов ою ліквідаційною комісії, я кий причинив шкоду підприєм ству, чинне

законодавство України не м істило і не містить, крім вип адків правомірних дій зазнач еної особи. Тому, без

визнання судами в справі №40 /738а • неправомірності скасув ання держреєстрації ТзОВ «ЗУ» і визнання

судом рішення органу держ реєстрації, що скасував держ реєстрацію ТзОВ «ЗУ» на п ідставі документів

ліквідаційної комісії дан ого СПД, незаконним і недійс ним, що має преюдиціальне зн ачення для аного спору,

стягнення шкоди, заподіян ої діями голови і членів лікв ідкомісії позивачу, було б н еможливим.

Виходячи з положення ч.2 п.4 За ключних і перехідних положен ь ЦК України, і тієї обставин и, що деліктні-

обов'язки дотепер перед поз ивачем не припинені та продо вжують існувати, і, керуючис ь принципом повного

відшкодування завданої шк оди, закріпленого ст. 1166 ЦК Ук раїни, а також тим, що розмір збитків, що

підлягають відшкодуванню, згідно ст. 1192 ЦК України, виз начається відповідно до реал ьної вартості майна

на момент розгляду справи, у позові зроблено розрахуно к збитків позивача.

У цьому випадку втраченим м айном є майнові права на прис уджену суму 187442, 40 грн., .які вини кли у позивача від дня набран ня чинності рішенням суду у с праві №1/453, і сума збитків пози вача, що пов'язана із втратою цього майна, повинна відпов ідати його реальної вартості на день подання позову до суд у, тобто, враховувати його і нфляційне знецінювання, що в ідповідає зазначенням Плену му Верховного Суду України, згідно п.9 його Постанови «Про практику розгляду судами ци вільних справ за позовами пр о відшкодування шкоди», і йо го рекомендаціям, відповідн о до листа Верховного Суду Ук раїни №62-97р від 03.04.1997р. «Рекоменд ації щодо порядку застосуван ня індексів інфляції при роз гляді судових справ». У позов і зроблено розрахунок майнов ої шкоди, завданої позивачу, з урахуванням офіційного ін дексу інфляції на день подач і даного позову до суду. Відпо відно до положень ст. ст. 1190, 543 ЦК України, кредитор має пра во вимагати виконання делікт ного зобов'язання в повному о бсязі як від всіх солідарних боржників разом, так і від ко жного з них окремо, до повног о виконання цього зобов'язан ня. По даному позову відповід ачем є голова ліквідаційної комісії ТзОВ «ЗУ» ОСОБ А_3, як один із солідарних бо ржників позивача, що мають д еліктні зобов'язання перед п озивачем внаслідок заподіян ня йому шкоди. Таким чином, да ний позов фактично є способо м захисту майнових прав пози вача шляхом відшкодування за вданої йому майнової шкоди, і є похідним від судових ріше нь, що вступили в законну сил у і зазначені у ньому, і засно ваний на преюдиціальних обст авинах, встановлених цими су довими рішеннями, і доказах, наведених у позові та додан их до нього.

У судовому засіданні предс тавник позивача просить зобо в'язати відповідача відшкоду вати завдану ним позивачу шк оду в розмірі 295939, 71 грн. і стягну ти з нього зазначену суму.

Відповідач ОСОБА_3 в су дове засідання не з'явився, п ро день слухання справи пові домлялася належним чином. Зг ідно ч. 4 ст. 169 ЦПК України, де в казані наслідки неявки у суд ове засідання особи, яка бер е участь у справі «якщо суд не має відомостей про причину "н еявки відповідача, повідомл еного належним чином, або пр ичину неявки буде визнано не поважною, суд вирішує справу на підставі наявних у ній дан их чи доказів». Судом додержа ні вимоги процесуального зак онодавства, в справі є доста тньо даних та доказів якім мо жливо надати оцінку і прийня ти рішення у відсутності від повідача, які не з'явилися. Зі згоди позивача суд ухвалює р ішення при заочному розгляді справи, що відповідає полож енням ст. 224 ЦПК України.

Представник третьої особи - Київська районна у м. Донець ку рада просив розглянути сп раву в його відсутність згід но із законом.

Судом встановлено, що позо в обґрунтований та підлягає задоволенню, оскільки повні стю підтверджуються матеріа лами справи, а відповідач не спростував ствердження пози вача.

Крім того, відповідно до с т. 88 ЦПК Україну стороні на кор исть якої постановлено рішен ня, суд присуджує з другої ст орони понесені нею та докуме нтально підтверджені судові витрати. Тому суд стягує з від повідача на користь позивача витрати на інформаційно-тех нічне забезпечення у розмірі 30грн., а також державний збір на користь позивача у розмір і 1700грн.

Керуючись ст. 10, 11, 60, 212, 213, 214, 215, 218, 224-228 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ

Стягнути з ОСОБА_3 на ко ристь позивача Колективно го інноваційного науково-в иробничого підприємства „Со юз" /КІНДП „Союз"/, розташовано го за адресою: м. Луганськ, ву л. . Челюскінців, 8, код ЄДРПОУ 04874233, т/р№ 260013000284 в ОД АК УСБ, МФО 304018 суму ушкодженої шкоди у розм ірі 295939 /двісті дев' яносто п*я ть тисяч дев' ятсот тридцять дев' ять) гр., 71 коп., витрати п о сплату судового збору у роз мірі 1700 гр., витрати на ІТЗ, - у р озмірі 30 гр.

Повторне заочне рішення п озивач та відповідач можуть оскаржити у загальному поряд ку, встановленому згідно ЦПК України.

СудКиївський районний суд м.Донецька
Дата ухвалення рішення10.02.2009
Оприлюднено28.02.2011
Номер документу9387904
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-714/09

Ухвала від 22.06.2017

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Усатов Д. Д.

Ухвала від 03.04.2017

Цивільне

Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області

Щербак Д. С.

Ухвала від 04.04.2017

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

Ухвала від 30.03.2017

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

Ухвала від 23.03.2017

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Гальченко О. О.

Ухвала від 21.03.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

Ухвала від 21.03.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

Ухвала від 23.02.2017

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Гальченко О. О.

Ухвала від 24.02.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

Ухвала від 16.02.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні