Ухвала
від 14.04.2010 по справі 38/127
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ к-12907/06

Вищий адміністрати вний суд України у складі кол егії суддів:

Сороки М.О.,

Рецебуринського Ю.Й.,

Гашицького О.В.,

Штульмана І.В.,

Лиски Т.О.,

розглянувши в касаційній інстанції в порядку письмов ого провадження справу за по зовом Державного підприємст ва «Дніпропетровський метро політен»(далі - ДП «Дніпропе тровський метрополітен») до Кабінету Міністрів України п ро визнання пунктів 11 та 13 Пост анови № 475 від 09.04.2002 року недійсни ми,

встановив:

У березні 2005 року ДП «Д ніпропетровський метрополі тен»звернулось до суду з вка заним позовом, мотивуючи сво ї вимоги тим, що оскаржуваним и пунктами 11 та 13 Постанови № 475 в ід 09.04.2002 року відповідач поруши в його право як споживача еле ктроенергії на вільне волеви явлення при зміні умов догов ору. Просило суд визнати їх не дійсними, оскільки вони прий няті з перевищенням встановл еної компетенції та з поруше нням вимог ст. 26, 27 Закону Украї ни «Про електроенергетику».

Рішенням господарського с уду м. Києва від 31 травня 2005 року у задоволенні позову відмов лено.

У касаційній скарзі ДП «Дні пропетровський метрополіте н», посилаючись на порушення судом норм матеріального і п роцесуального права, просить судове рішення скасувати по становити нове рішення про з адоволення позову.

Касаційна скарга не підляг ає задоволенню з таких підст ав.

Відповідно до п.1 ст.116 Конс титуції України Кабінет Міні стрів України забезпечує дер жавний суверенітет і економі чну самостійність України, з дійснення внутрішньої і зовн ішньої політики держави, вик онання Конституції і законів України, актів Президента Ук раїни.

Відповідно до ст. 5 Закону У країни «Про електроенергети ку»державна політика в елект роенергетиці базується на та ких принципах: державне регу лювання діяльності в електро енергетиці; створення умов б езпечної експлуатації об'єкт ів електроенергетики; забезп ечення раціонального спожив ання палива і енергії; додерж ання єдиних державних норм, п равил і стандартів усіма суб 'єктами відносин, пов'язаних з виробництвом, передачею, пос тачанням і використанням ене ргії.

Частиною 1 ст. 26 Закону Укр аїни «Про електроенергетику »передбачено, що споживання енергії можливе лише на підс таві договору з енергопостач альником.

09.04.2002 року Кабінетом Мініст рів України прийнято постано ву № 475 «Про внесення змін до П орядку постачання електричн ої енергії споживачам», якою внесено зміни до Порядку пос тачання електричної енергії споживачам (далі - Порядок), з атвердженого постановою Каб інету Міністрів України від 24.03.1999р. № 441, виклавши його у новій редакції. Зокрема, встановле но порядок визначення (затве рдження) граничних величин с поживання електричної енерг ії та потужності для спожива чів, а також порядок їх доведе ння до споживачів.

Згідно з пунктами 1, 2 Правил к ористування електричною ене ргією, затверджених постанов ою НКРЕ від 31.07.96р. № 28, гранична ве личина обсягу споживання - об сяг споживання електричної е нергії, який визначається дл я споживачів постачальником електричної енергії за регу льованим тарифом відповідно до порядку, встановленого чи нними нормативно-правовими а ктами; гранична величина спо живання електричної потужно сті - максимальна величина су марного споживання електрич ної потужності в години макс имального навантаження енер госистеми, яка визначається для споживачів постачальник ом електричної енергії за ре гульованим тарифом відповід но до порядку, встановленого чинними нормативно-правовим и актами.

Пунктами 2-8 Порядку передб ачено, що граничні величини с поживання електричної енерг ії та потужності для спожива чів визначаються саме енерго постачальними організаціям и в межах установлених Мінпа ливенерго (з урахуванням ста ну розрахунків цих енергопос тачальних організацій за еле ктричну енергію, отриману на оптовому ринку електричної енергії України) для певного регіону щомісячних гранични х величин споживання електри чної енергії та розрахованих від них граничних величин сп оживання електричної потужн ості.

За таких обставин суд дійшо в висновку, що відповідач в ос каржуваному пункті 11 Порядку правомірно визначив, що гран ичні величини споживання еле ктричної енергії та потужнос ті доводяться до споживачів як договірні величини у терм іни, обумовлені договором мі ж місцевою енергопостачальн ою організацією та споживаче м. Повідомлення про ці величи ни є невід'ємною частиною д оговору. Обов'язковому п огодженню з представниц твом Держенергонагляду підл ягають граничні величини спо живання електричної енергії та потужності, розраховані д ля споживачів з максимальною дозволеною величиною спожив ання електричної потужності 750 кВт і більше та вибірково дл я інших споживачів, які вплив ають на режими електроспожив ання у регіоні. За підсумками місяця гранична величина сп оживання електричної енергі ї для споживачів коригується до рівня фактично сплаченої за цеп місяць величини її спо живання. У разі коригування д ля споживачів граничної вели чини споживання електричної енергії здійснюється відпов ідне коригування граничної в еличини споживання електрич ної потужності. При цьому, ско ригована гранична величина с поживання електричної потуж ності дійсна з дня проведенн я коригування (тобто на майбу тнє).

Посилання у спірному пун кті 11 Порядку, на те, що граничн і величини споживання електр ичної енергії та потужності доводяться до споживачів як договірні обумовлене тим, що вказані граничні величини с поживання визначаються саме енергопостачальними органі заціями (в межах вже установл ених (з урахуванням стану роз рахунків вказаних енергопос тачальних організацій за еле ктричну енергію, отриману на оптовому ринку електричної енергії України) Мінпаливене рго щомісячних граничних вел ичин споживання електричної енергії та потужності для ць ого регіону), які, в свою чергу , постачають споживачам елек тричну енергію лише на підст аві укладених з ними (спожива чами) договорів. Цим же обумов лене щомісячне коригування е нергопостачальними організ аціями розміру граничних (до говірних) величин споживання електричної енергії та поту жності для споживачів до рів ня фактично сплаченої за цей місяць величини їх споживан ня.

Згідно з ч. 5, 6 ст. 26 Закону Укр аїни «Про електроенергетику » споживачі у випадку спожив ання електричної енергії пон ад договірну величину за роз рахунковий період сплачують енергопостачальникам п'ятик ратну вартість різниці факти чно спожитої і договірної ве личини. У випадку перевищенн я договірної величини потужн ості споживачі сплачують ене ргопостачальникам п'ятикрат ну вартість різниці між найб ільшою величиною потужності , що зафіксована протягом роз рахункового періоду, та дого вірною величиною потужності .

Враховуючи те, що встановле ні енергопостачальними орга нізаціями граничні величини споживання електричної енер гії та потужності є водночас договірними, зазначення від повідачем у спірному пункті 13 Порядку про те, що споживачі у разі перевищення встановл ених як договірні граничних величин споживання електрич ної енергії та потужності не суть відповідальність згідн о з частинами п'ятою і шостою с татті 26 Закону України «Про ел ектроенергетику», не супереч ить нормам ст. 26 Закону Україн и «Про електроенергетику».

Відповідно до ч. 2 та 3 ст.24 За кону України «Про електроене ргетику»енергопостачальни ки мають право за умови непов ної оплати споживачем спожит ої електричної енергії обмеж ити його електроспоживання д о рівня екологічної броні ел ектропостачання або за відсу тності такої повністю припин ити електропостачання спожи вачу. Порядок обмеження елек троспоживання споживачів до рівня екологічної броні еле ктропостачання або повного п рипинення їм електропостача ння встановлюється Кабінето м Міністрів України. Водноча с, ч. 8 ст. 26 вказаного Закону вза галі визначено, що за умови не повної оплати за спожиту еле ктричну енергію споживач с ам зобов'язаний обмежити власне електроспоживання до рівня екологічної броні або повністю його припинити в разі відсутності такої.

Відповідно до абзацу 2 пун кту 1.1. Правил користування ел ектричною енергією (далі - Пра вила) дані Правила є обов'язко вими для споживачів, замовни ків, а також підприємств, уста нов і організацій незалежно від форм власності, які здійс нюють виробництво, передачу та постачання електричної ен ергії.

Згідно з пункту 5.3. Правил за підсумками розрахункового п еріоду договірна (гранична) в еличина споживання електрич ної енергії коригується пост ачальником електричної енер гії до рівня фактично оплаче ної за цей розрахунковий пер іод величини спожитої електр ичної енергії. У разі коригув ання для споживача договірно ї (граничної) величини спожив ання обсягу електричної енер гії здійснюється відповідне коригування договірної (гра ничної) величини споживання електричної потужності.

В абзаці 1 п.5.5. Правил зазначе но, що постачальник електрич ної енергії доводить спожива чам граничні величини спожив ання електричної потужності в години максимуму навантаж ення відповідно до законодав ства України. Ці величини вст ановлюються для споживачів з дозволеною потужністю 150 кВ х А (кВт) та більше, виходячи з ре жиму роботи енергосистеми Ук раїни, і доводяться до відома споживачів окремими письмов ими повідомленнями не пізніш е ніж за 10 днів до початку наст упного розрахункового періо ду. Це письмове повідомлення є невід'ємною частиною догов ору.

Відповідно до п/п. 4 п. 9.2. Прави л постачальник електричної е нергії за регульованим тариф ом зобов'язаний розглядати т а змінювати договірні (грани чні) величини обсягу спожива ння електричної енергії та р івня потужності протягом дії договору у порядку, передбач еному нормативно-правовими а ктами, в тому числі цими Прави лами.

З врахуванням викладеного , суд дійшов обґрунтованого в исновку про те, що оскаржуван і пункти 11 та 13 постанови Кабін ету Міністрів України відпов ідають наведеним вище нормам Правил користування електри чною енергією, які регулюють основні суспільні відносини у галузі користування, в тому числі постачання, електроен ергетики в Україні.

Відповідно до ч. 1 ст.25 Закон у України «Про електроенерге тику» споживачі електричної енергії мають право на підкл ючення до електричної мережі у разі виконання правил кори стування електричною енергі єю.

Згідно абзацу 1 п.1.5. Правил д оговір про постачання електр ичної енергії на основі типо вого договору укладається по стачальником електричної ен ергії за регульованим тарифо м з усіма споживачами та субс поживачами, які розташовані на території здійснення ліце нзованої діяльності постача льником електричної енергії за регульованим тарифом.

Згідно пункту 6.1. Правил дого вір про постачання електричн ої енергії є основним докуме нтом, який регламентує відно сини між постачальником елек тричної енергії за регульова ним тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій т ериторії, і споживачем, та виз начає зміст правових відноси н, прав та обов'язків сторін. П остачальник електричної ене ргії за регульованим тарифом та споживач зобов'язані укла сти договір про постачання е лектричної енергії на основі умов, викладених у пунктах 6.2, 6 .3, 6.4, 6.5 цих Правил.

Відповідно до п/п.1, 7, 11, 13, 15 п. 6.3. П равил договір про постачання електричної енергії містить такі умови, що є істотними та обов'язковими для цього виду угод: договірну (граничну) вел ичину споживання електроене ргії, договірну (граничну) вел ичину споживання електрично ї потужності (для об'єктів пот ужністю 150 кВ х А (кВт) та більше ) та порядок їх погодження сто ронами; договірна (гранична), д озволена та приєднана потужн ість, договірна (гранична) вел ичина споживання електрично ї енергії; порядок перегляду договірних та граничних вел ичин; відповідальність сторі н за невиконання умов догово ру та підстави її застосуван ня; порядок доведення та кори гування граничних величин об сягу електроспоживання і рів ня потужності та зобов'язанн я сторін у разі порушення дов едених величин.

Згідно з п/п.4 п.6.4. Правил невід 'ємною частиною договору про постачання електричної енер гії є повідомлення про грани чні величини обсягу електрос поживання і рівня потужності .

Відповідно до абз. 4 ч. 4 ст. 179 Го сподарського кодексу Україн и при укладенні господарськи х договорів сторони можуть в изначати зміст договору на о снові типового договору, зат вердженого Кабінетом Мініст рів України, чи у випадках, пер едбачених законом, іншим орг аном державної влади, коли ст орони не можуть відступати в ід змісту типового договору, але мають право конкретизув ати його умови.

Отже, згідно з вищенаведен ими нормами права, договір пр о постачання електричної ене ргії укладається енергопост ачальною організацією з спож ивачем на основі затверджено го повноважним органом типов ого договору, від змісту яког о сторони (споживач та постач альник) не можуть відступати , а лише мають право конкретиз увати його умови.

Згідно з п.5.2. Типового догов ору про постачання електричн ої енергії договірні (гранич ні) величини доводяться Пост ачальником електричної енер гії до відома Споживача пись мовим повідомленням, що є нев ід'ємною частиною цього Дого вору, не пізніше ніж за 10 днів д о початку наступного розраху нкового періоду. За підсумка ми розрахункового періоду до говірна величина споживання електричної енергії коригує ться Постачальником електри чної енергії до рівня фактич но оплаченої за цеп розрахун ковий період величини спожит ої електричної енергії та ві дповідно здійснюється кориг ування договірної величини р івня електричної потужності .

Як вбачається з постанови Вищого господарського суду України від 10.03.05р. у справі № 39/142 м іж позивачем і ВАТ ЕК «Дніпро обленерго»був укладений дог овір та доповнення від 17.02.04 р., я кими передбачалось, що за під сумками розрахункового пері оду договірна величина спожи вання електричної енергії ко ригується ВАТ ЕК «Дніпрообле нерго»до рівня фактично спла ченої за цей розрахунковий п еріод величини її споживання .

Правомірним є також виснов ок суду про те, що оскаржувані пункти 11, 13 Порядку постанови № 475 відповідають вищенаведени м нормам права, які регулюють правовідносини постачання е лектричної енергії та корист ування нею споживачами, в том у числі наведеним істотним у мовам затвердженого повнова жним органом типового догово ру про постачання електрично ї енергії, від змісту якого ст орони (споживач та постачаль ник) не можуть відступати.

Згідно ч. 3 ст. 211 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни (далі КАС України) підс тавами касаційного оскаржен ня судового рішення є поруше ння судом норм матеріального чи процесуального права.

Відповідно до вимог ст. 220 КАС України суд касаційної інст анції перевіряє правильніст ь застосування судами першої та апеляційної інстанцій но рм матеріального та процесуа льного права, правової оцінк и обставин у справі і не може д осліджувати докази, встановл ювати та визнавати доведеним и обставини, що не були встано влені в судовому рішенні, та в ирішувати питання про достов ірність того чи іншого доказ у.

Встановлено і це вбачаєть ся з матеріалів справи, що оск аржуване судове рішення ухва лено з додержанням норм мате ріального і процесуального п рава та відсутні передбачені ст. 227 КАС України підстави для його обов'язкового скасуван ня.

Враховуючи наведене, коле гія суддів вважає за необхід не відмовити у задоволенні к асаційної скарги.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 224, 230, 231 К АС України, суд,

ухвалив:

Касаційну скаргу Держа вного підприємства «Дніпроп етровський метрополітен»за лишити без задоволення, а ріш ення господарського суду м.К иєва від 31 травня 2005 року - без зм ін.

Ухвала набирає за конної сили з моменту прогол ошення і оскарженню не підля гає, окрім як з підстав, у стро к та у порядку, визначених ста ттями 236-239 КАС України.

Суддя М .О. Сорока

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення14.04.2010
Оприлюднено02.06.2010
Номер документу9596724
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —38/127

Ухвала від 30.04.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жельне С.Ч.

Рішення від 16.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба М.О.

Ухвала від 07.07.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба М.О.

Ухвала від 09.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба М.О.

Ухвала від 14.04.2010

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 14.05.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гринько С.Ю.

Рішення від 26.05.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гринько С.Ю.

Рішення від 09.06.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Ухвала від 14.04.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Подколзіна Л.Д.

Постанова від 10.12.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні