Рішення
від 25.03.2021 по справі 905/1423/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

25.03.2021Справа № 905/1423/20

За позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" доДонецької обласної державної адміністрації третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідачаЛиманська міська рада провизнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі Суддя Смирнова Ю.М.

Секретар судового засідання Багнюк І.І.

Представники учасників справи:

від позивачаКузьміна К.О.; від відповідача (в режимі відеоконференції)Крем`янська О.Г.; від третьої особине з`явились;

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом до Донецької обласної державної адміністрації, в якому просить визнати укладеною (з дня набрання чинності рішенням суду) додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769 загальною площею 4,3549 га для обслуговування бази відпочинку "Алмаз" у редакції, наведеній позивачем.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 20.01.2015 позивачем набуто у власність нежитлові будівлі та споруди бази відпочинку "Алмаз", які розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769 загальною площею 4,3549 га за адресою: Донецька область, м.Красний Лиман, с.Щурове, вул. Соборна,157, яка перебувала в оренді у попереднього власника нерухомості на підставі договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, укладеного з Краснолиманською міською радою.

Як вказує позивач, відповідно до ст.ст.120, 122, 141 Земельного кодексу України, ст.7 Закону України "Про оренду землі" він звертався до відповідача (як до розпорядника земельної ділянки) із пропозицією укласти додатковий договір (додаткову угоду) до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008 в частині зміни орендодавця та орендаря, однак відповідач від укладення додаткової угоди ухиляється.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 03.08.2020 у справі №905/1423/20 вказану позовну заяву передано за виключною підсудністю до Господарського суду міста Києва.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.10.2020, після усунення позивачем обставин, які стали підставою для залишення позовної заяви без руху, відкрито провадження у справі №905/1423/20, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання у справі призначено на 05.11.2020.

У підготовчому засіданні 05.11.2020 було оголошено перерву до 02.12.2020.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.11.2020 відповідача повідомлено про оголошення перерви у підготовчому засіданні до 02.12.2020.

24.11.2020 через канцелярію Господарського суду міста Києва від відповідача надійшов відзив на позов із клопотанням про поновлення строку на його подання, в якому останній проти заявлених позовних вимог заперечив, зазначивши, зокрема, про те, що позовні вимоги про укладення Донецькою обласною державною адміністрацією додаткової угоди до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008 у запропонованій позивачем редакції є протиправними, оскільки відповідач не є стороною зазначеного правочину, не має будь-яких прав та обов`язків за ним, чинним законодавством України, умовами даного договору не передбачено можливості внесення до нього змін третіми особами, а лише сторонами договору за їх взаємною згодою, будь-які зміни до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008 можуть бути внесені лише за безпосередньої участі позивача та Краснолиманської міської ради, правові підстави для укладення додаткової угоди між позивачем та Донецькою обласною державною адміністрацією відсутні, зміст додаткової угоди, складеної позивачем до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008 не відповідає вимогам Господарського та Цивільного кодексів України щодо загальних положень про договір, господарський договір та нормам Закону України "Про оренду землі", а сам договір оренди землі №17/08 від 07.02.2008 підлягає розірванню за згодою сторін - позивача та Краснолиманської міської ради на підставі п.39 цього договору.

Крім того, відповідач зауважив, що чинне законодавство України не містить чітких норм, які б визначали орган, до повноважень якого належить розпорядження землями рекреаційного призначення у випадку, коли не відбувається вилучення земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельних ділянок, що не входять до складу певного району або у випадках коли районна державна адміністрація не утворена.

На думку відповідача, Донецька обласна державна адміністрація не наділена повноваженнями з розпорядження землями рекреаційного призначення.

Також 24.11.2020 через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва від відповідача надійшло клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.12.2020 клопотання відповідача про поновлення строку для подання відзиву на позов задоволено, прийнято поданий відповідачем відзив на позов до розгляду, оголошено перерву у підготовчому засіданні до 23.12.2020, встановлено позивачу строк для подання відповіді на відзив до 08.12.2020, встановлено відповідачу строк для подання заперечень на відповідь на відзив - 5 днів з дня отримання такої відповіді, надано можливість представнику відповідача приймати участь у засіданні в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів через систему відеоконференцзв`язку - комплекс технічних засобів та програмного забезпечення "EasyCon".

11.12.2020 через канцелярію Господарського суду міста Києва від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній проти тверджень відповідача, викладених останнім у відзиві на позов заперечив та зазначив, зокрема, що правовою підставою внесення змін до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008 є те, що станом на теперішній час саме відповідач є розпорядником земельної ділянки з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, загальною площею 4,3549 га, а до позивача, відповідно до ст.120 Земельного кодексу України, перейшло право оренди вказаної земельної ділянки.

Крім того позивач зауважив, що надання земельної ділянки за межами населеного пункту для обслуговування бази відпочинку Товариства з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" за рахунок земель рекреаційного призначення не передбачає її вилучення чи зміну цільового призначення, а отже ці повноваження належать саме до компетенції відповідача у справі, який повинен в силу вимог закону, а саме ст.120 Земельного кодексу України та ст.7 Закону України "Про оренду землі", укласти з позивачем додаткову угоду про заміну сторони в існуючому договорі оренди землі.

23.12.2020 через загальний відділ Господарського суду міста Києва від позивача надійшли додаткові письмові пояснення по суті спору.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.12.2020 відкладено розгляд клопотання відповідача про закриття провадження у справі до наступного судового засідання; залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Лиманську міську раду та встановлено строк на подання пояснень по суті справи третьою особою до 20.01.2021; відкладено підготовче засідання у справі на 21.01.2021; представнику відповідача надано можливість брати участь у засіданні в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів через систему відеоконференцзв`язку - комплекс технічних засобів та програмного забезпечення "EasyCon".

28.12.2020 через канцелярію Господарського суду міста Києва від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких останній просив суд закрити провадження у справі на підставі п.1 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України, оскільки спір стосується владних повноважень відповідача, і справа, відповідно, підвідомча суду адміністративної юрисдикції.

У судовому засіданні 23.12.2020 судом постановлено протокольну ухвалу про відмову у задоволенні клопотання відповідача про закриття провадження у справі, у зв`язку з відсутністю процесуальних підстав для закриття провадження у справі. Суд вважає, що спір, який виник між сторонами, має розглядатися за правилами господарського, а не адміністративного судочинства, оскільки позов має приватно-правовий характер. На думку суду, позов спрямований на захист майнового інтересу - права оренди позивача від порушень з боку іншої юридичної особи (відповідача у справі).

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.01.2021 підготовче засідання у справі відкладено на 11.02.2021, представнику відповідача надано можливість брати участь у засіданні в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів через систему відеоконференцзв`язку - комплекс технічних засобів та програмного забезпечення "EasyCon".

25.01.2021 через загальний відділ Господарського суду міста Києва від третьої особи надійшли пояснення у справі.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.02.2021 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті; судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 04.03.2021.

15.02.2021 через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва від відповідача надійшло клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.02.2021 представнику відповідача надано можливість брати участь в засіданні в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів через систему відеоконференцзв`язку - комплекс технічних засобів та програмного забезпечення "EasyCon".

Судове засідання з розгляду справи по суті, призначене на 04.03.2021, не відбулося з технічних причин, про що свідчить акт Господарського суду міста Києва про неналежне функціонування системи відеоконференцзв`язку від 04.03.2021.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.03.2021 судове засідання для розгляду справи №905/1423/20 по суті призначено на 25.03.2021.

25.03.2021 у судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 25.03.2021 проти заявлених позовних вимог заперечив з підстав, наведених у відзиві на позов та запереченнях на відповідь на відзив.

Представник третьої особи в судове засідання 25.03.2021 не з`явився, про причини неявки суд не повідомив. Про проведення судового засідання 25.01.2021 третя особа була повідомлена належним чином.

В судовому засіданні 25.03.2021 на підставі ст.240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

07.02.2008 між Краснолиманською міської радою (найменування змінене на Лиманську міську раду), як орендодавцем, та Відкритим акціонерним товариством "Дружківський машинобудівний завод" (найменування змінене на Публічне акціонерне товариство "Дружківський машинобудівний завод"), як орендарем, укладено договір оренди землі №17/08 (договір), зареєстрований у Краснолиманському районному відділі Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 за №040815500015.

Відповідно до умов договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - для обслуговування бази відпочинку " Алмаз " на підставі рішень Краснолиманської міської ради від 14.03.2007 №5/10-440, від 14.03.2007 №5/10-511 та від 20.12.2007 №5/19-1988, яка знаходиться в районі с.Щурово на території Краснолиманської міської ради (п.1).

Згідно п.2 договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер: 1413300000:07:002:0769, загальною площею 4,3549 га у тому числі під капітальними - 0,4041 га, тимчасовими - 0,0272 га, під проїздами, проходами та площадками - 0,6286, землі, що використовуються для відпочинку та інші відкриті землі (інші) - 3,2950 г.

На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна будівлі та споруди Відкритого акціонерного товариства "Дружківський машинобудівний завод", а також інші об`єкти інфраструктур в межах земельної ділянки. Земельна ділянка передається в оренду без об`єктів орендодавця (п.п.3, 4 договору).

Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 607416,33 грн.

Договір укладено на 25 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (ставка - 3% згідно рішення Краснолиманської міської ради від 14.03.2007 №5/10-440) у розмірі 60716,33 грн*3%*1,028=18732,72 грн на рік без ПДВ, згідно додатку №2 (постанова Кабінету міністрів України від 13.12.2006 №1724) де 1,028 - коефіцієнт індексації на виконання постанови Кабінету міністрів України від 12.05.2000 №783. Розмір орендної плати переглядається один раз на рік (п.п.9, 12 договору).

Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування бази "Алмаз". Цільове призначення земельної ділянки рекреаційного призначення (п.п.14, 15 договору).

Відповідно до п.п.35, 39 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, реорганізація юридичної особи - орендаря є підставою для зміни умов, розірвання договору.

20.01.2015 між Публічним акціонерним товариством "Дружківський машинобудівний завод", як продавцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод", як покупцем, укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, який посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Верповською О.В. та зареєстрований в реєстрі за №112, відповідно до умов якого продавець передає належне йому на праві приватної власності нерухоме майно, а саме: нежитлові будівлі та споруди бази відпочинку " Алмаз ", які розташовані за адресою: Донецька область, місто Красний Лиман, село Щурове, вулиця Маркса Карла, будинок №157 за наведеним описом та знаходиться за земельній ділянці площею 4,3549 га, кадастровий номер: 1413300000:07:002:0769, що надана у користування продавцю на підставі договору оренди землі №17/08, укладеного з Краснолиманською міською радою 07.02.2008, зареєстрованого у Краснолиманському районному відділі Донецької регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.02.2008 за №040815500015 (п.1), за погодженням сторін продаж майна здійснюється за 44215,32 грн, в тому числі ПДВ в сумі 7369,22 грн, яку покупець зобов`язується перерахувати протягом 60-ти банківських днів на п/р продавця (п.4), відповідно до п.4 ст.334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. Право власності на майно має бути зареєстроване у відповідному уповноваженому органі відповідно до ст.182 Цивільного кодексу України (п.12).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №32462572 від 20.01.2015 було зареєстровано право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" на об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі та споруди бази відпочинку " Алмаз " за адресою: Донецька область, місто Красний Лиман, село Щурове, вулиця Маркса Карла, будинок №157.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-1403746542018 від 22.10.2018 земельна ділянка з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, розташована у Донецькій області, в районі села Щурове на території Краснолиманської міської ради, цільове призначення - рекреаційне, категорія земель - землі рекреаційного призначення, вид використання земельної ділянки - для обслуговування бази відпочинку "Алмаз", площа земельної ділянки - 4.3549 га є державною власністю, право власності зареєстровано за Краснолиманською міською радою.

21.03.2017 Публічне акціонерне товариство "Дружківський машинобудівний завод" звернулося до Лиманського міського голови із листом №01/10Д, в якому просило надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" в оренду на 25 років земельну ділянка з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769 у зв`язку з придбанням Товариством з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" об`єктів нерухомого майна бази відпочинку "Алмаз", яка знаходиться за адресою: село Щурове, вулиця Соборна, будинок №157.

Листом №До1081-02-4 від 28.03.2017 виконавчий комітет Лиманської міської ради Донецької області повідомив Публічне акціонерне товариство "Дружківський машинобудівний завод" про те, що земельна ділянка для обслуговування бази відпочинку "Алмаз" (кадастровий номер 1413300000:07:002:0769), належить до державної форми власності, а тому з 01.01.2013 Лиманська міська рада не має повноважень розпоряджатися вказаною земельною ділянкою та вносити зміни у договір оренди землі.

Листом №03/2-89 від 15.05.2020 позивач просив відповідача укласти додаткову угоду до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, зареєстрованого у Краснолиманському районному відділі Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 за №040815500015 в частині заміни орендодавця та орендаря.

Листом №0.2/19-3230/4-20 від 12.06.2020 Донецька обласна державна адміністрація повідомила позивача про те, що вона не є орендодавцем за договором оренди землі №17/08 від 07.02.2008, а для встановлення, до повноважень якого органу належить розпорядження землями державної власності, вказаними у ст.149 Земельного кодексу України, у разі, якщо не відбувається вилучення земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельних ділянок, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, облдержадміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією надіслано відповідний запит до Кабінету Міністрів України.

Згоди щодо укладання додаткової угоди сторони так і не дійшли, у зв`язку з чим спір передано на розгляд суду.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач зазначає, що відповідач, як розпорядник земельної ділянки з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, всупереч положенням ст.ст.120, 122, 141 Земельного кодексу України, ст.7 Закону України "Про оренду землі" ухиляється від укладання додаткової угоди до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008 в частині зміни орендодавця та орендаря, запропонованої позивачем.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Як вже вказувалось судом, 07.02.2008 між третьою особою як орендодавцем та Відкритим акціонерним товариством "Дружківський машинобудівний завод" (найменування змінене на Публічне акціонерне товариство "Дружківський машинобудівний завод") як орендарем укладено договір оренди землі №17/08 (договір), зареєстрований у Краснолиманському районному відділі Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 за №040815500015, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - для обслуговування бази відпочинку " Алмаз " на підставі рішень Краснолиманської міської ради від 14.03.2007 №5/10-440, від 14.03.2007 №5/10-511 та від 20.12.2007 №5/19-1988, яка знаходиться в районі с.Щурово на території Краснолиманської міської ради, кадастровий номер 1413300000:07:002:0769, загальною площею 4,3549 га, рекреаційного цільового призначення строком на 25 років.

Відповідно до п.12 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції, яка була чинна станом на дату укладення зазначеного правочину, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади, а отже орендодавцем за вказаним договором виступала третя особа як розпорядник земельної ділянки рекреаційного цільового призначення з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, яка знаходиться в районі с.Щурово на території Краснолиманської міської ради.

Як вбачається з матеріалів справи, право власності на нежитлові будівлі та споруди бази відпочинку " Алмаз ", які розташовані за адресою: Донецька область, місто Красний Лиман, село Щурове, вулиця Маркса Карла, будинок №157 та знаходяться за земельній ділянці площею 4,3549 га з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, що надана у користування на підставі договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, укладеного між Краснолиманською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Дружківський машинобудівний завод" (найменування змінене на Публічне акціонерне товариство "Дружківський машинобудівний завод") перейшло до позивача, що підтверджується договором купівлі-продажу нерухомого майна від 20.01.2015, який посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Верповською О.В. та зареєстрований в реєстрі за №112 та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №32462572 від 20.01.2015.

В подальшому, Публічне акціонерне товариство "Дружківський машинобудівний завод" зверталося до Лиманського міського голови з листом, в якому просило надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" як в оренду на 25 років земельну ділянка з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769 у зв`язку з придбанням зазначеним товариством об`єктів нерухомого майна - бази відпочинку "Алмаз", однак виконавчий комітет Лиманської міської ради Донецької області повідомив, що земельна ділянка для обслуговування бази відпочинку "Алмаз" (кадастровий номер 1413300000:07:002:0769), належить до державної форми власності, а тому з 01.01.2013 Лиманська міська рада не має повноважень розпоряджатися вказаною земельною ділянкою та вносити зміни у договір оренди землі.

Пунктом 7 розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 унормовано, що з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" набрав чинності 01.01.2013.

Відповідно до ч.5 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

З наявного в матеріалах справи витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-1403746542018 від 22.10.2018 вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, розташована у Донецькій області, в районі села Щурове на території Краснолиманської міської ради, цільове призначення - рекреаційне, категорія земель - землі рекреаційного призначення, вид використання земельної ділянки - для обслуговування бази відпочинку "Алмаз", площа земельної ділянки - 4.3549 га є державною власністю внаслідок чого розпорядження зазначеною земельною ділянкою здійснює саме відповідач у справі.

При цьому ч.8 ст.122 Земельного кодексу України унормовано, що Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Згідно ч.9 ст.149 Земельного кодексу України Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та суб`єктів господарювання залізничного транспорту загального користування у зв`язку з їх реорганізацією шляхом злиття під час утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" і земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти газотранспортної системи, що передаються суб`єкту господарювання у зв`язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу, крім випадків, визначених частинами п`ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.

Тобто з наведеного полягає, що Кабінет Міністрів України може вилучати земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні в т.ч. рекреаційного призначення, а до повноважень обласної державної адміністрації належить, зокрема, передача зазначених земельних ділянок в оренду.

Суд відхиляє твердження відповідача про те, що з 01.01.2013 відбувся перехід права власності на землі державної власності від Краснолиманської міської ради до Донецької обласної державної адміністрації, що, відповідно, є підставою для розірвання договору оренди, оскільки з 01.01.2013 власник земельної ділянки з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769 не змінився, зазначена земельна ділянка як була, так і залишилась у державній власності, а змінився тільки розпорядник вказаної земельної ділянки. Надання земельної ділянки за межами населеного пункту для обслуговування бази відпочинку за рахунок земель рекреаційного призначення не передбачає її вилучення чи зміну цільового призначення, оскільки земельна ділянка буде надаватися позивачу для обслуговування та експлуатації вже існуючої бази відпочинку. Тому повноваження щодо передачі такої земельної ділянки в оренду позивачу належать до компетенції відповідача.

Позивач звертався до відповідача з пропозицією про укладення додаткової угоди до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, зареєстрованого у Краснолиманському районному відділі Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 за №040815500015, в частині заміни орендодавця та орендаря та надсилав відповідачу проект цієї додаткової угоди. Однак Донецька обласна державна адміністрація повідомила позивача про те, що вона не є орендодавцем за договором оренди землі №17/08 від 07.02.2008, а для встановлення, до повноважень якого органу належить розпорядження землями державної власності, вказаними у ст.149 Земельного кодексу України, у разі, якщо не відбувається вилучення земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельних ділянок, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, облдержадміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією надіслано відповідний запит до Кабінету Міністрів України.

З приводу наведеного вище суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст.377 Цивільного кодексу України унормовано, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Подібна правова норма закріплена і в ч.2 ст.120 Земельного кодексу України, якою встановлено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Вищенаведені норми закріплюють загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. За цими нормами визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.

До особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда, згідно ч.3 ст.7 Закону України "Про оренду землі" (тут і далі в редакції, станом на дату укладення договору купівлі-продажу).

Частиною 1 ст.31 вищенаведеного Закону визначені випадки припинення договору оренди землі, зокрема, у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

За приписами ч.1 ст.32 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Як вже вказувалось судом відповідно до п.п.35, 39 договору зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, реорганізація юридичної особи - орендаря є підставою для зміни умов, розірвання договору.

Враховуючи викладене у розумінні положень ч.2 ст.120 Земельного кодексу України, ч.2 ст.377 Цивільного кодексу України та ч.3 ст.7 Закону України "Про оренду землі" при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду (відповідно до договору, який містить необхідні за законом істотні умови), право попереднього власника або користувача припиняється в силу прямої вказівки закону без припинення у цілому договору оренди земельної ділянки, відповідно, новий власник об`єкта нерухомості, якому переходить право оренди, набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки. Тобто, має місце заміна сторони у зобов`язанні, і після відчуження об`єктів нерухомості попередні користувачі не повинні сплачувати орендну плату за земельну ділянку, користувачем якої вони вже не є, а зобов`язання з такої сплати автоматично виникає у нового власника нерухомості.

Наведена правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12.02.2020 у справі №913/153/18 та від 08.07.2020 у справі №922/1349/18.

Крім того, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі №263/6022/16-ц викладено аналогічний правовий висновок, що після відчуження об`єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, договір оренди землі у відповідній частині припиняється щодо відчужувача, однак діє на тих самих умовах стосовно нового власника нерухомості, який з моменту набуття такого права набуває також права оренди земельної ділянки, на якій це майно розміщене.

Іншими словами, з моменту переходу права власності на розташоване на земельній ділянці нерухоме майно до нового власника у правовідносинах користування земельною ділянкою, на якій знаходиться це майно, відбувається фактична заміна землекористувача: права й обов`язки землекористувача переходять до нового власника відповідного нерухомого майна.

У постанові від 25.02.2020 у справі №922/510/19 Великої Палати Верховного Суду зазначено, що Верховний Суд неодноразово висловлював позицію про те, що особа, яка набула права власності на це майно, фактично стає орендарем земельної ділянки, на якій воно розміщене, у тому ж обсязі та на умовах, як і у попереднього власника.

Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно з ст.1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За змістом ч.ч.1, 5 ст.6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно з ст.14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, укладення спірного договору є обов`язковим.

Отже із врахуванням наведених вище положень законодавства України, наявних в матеріалах справи документів та правових позицій Верховного Суду у подібних правовідносинах, суд дійшов висновку, що з моменту переходу права власності на нежитлові будівлі та споруди бази відпочинку " Алмаз ", які розташовані за адресою: Донецька область, місто Красний Лиман, село Щурове, вулиця Маркса Карла, будинок №157 та знаходяться за земельній ділянці площею 4,3549 га з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, що надана у користування на підставі договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, укладеного між Краснолиманською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Дружківський машинобудівний завод" (найменування змінене на Публічне акціонерне товариство "Дружківський машинобудівний завод"), сторонами орендних правовідносин стали Донецька обласна державна адміністрація, як розпорядник земельної ділянки рекреаційного призначення, розташованої за межами населеного пункту, та новий власник нерухомого майна - Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод". Право попереднього користувача Публічного акціонерного товариства "Дружківський машинобудівний завод" припиняється в силу прямої вказівки закону без припинення у цілому договору оренди земельної ділянки, відповідно, новий власник об`єкта нерухомості Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод", набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки.

Відтак, за висновками суду, позовні вимоги про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, загальною площею 4,3549 га для обслуговування бази відпочинку "Алмаз", в наступній редакції:

"Додаткова угода

до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, зареєстрованого Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 №040815500015

м.Дружківка "___"


2020 року

Орендодавець: Донецька обласна державна адміністрація (код ЄДРПОУ 00022473), в особі голови Кириленка Павла Олександровича, який діє на підставі Закону України "Про місцеві державні адміністрації", з одного боку та

Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" (код ЄДРПОУ 37295825), в особі директора Калугіної Тетяни Іванівни, громадянки України, податковий номер НОМЕР_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , яка діє на підставі статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод", з іншої сторони (в подальшому разом іменуються "Сторони", а кожна окремо - "Сторона"), уклали цю додаткову угоду до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, зареєстрованого Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 за №040815500015 (надалі за текстом - Договір) про наступне:

1. Враховуючи положення вимог ст.ст.120, 122, 141 Земельного кодексу України, ст.7 Закону України "Про оренду землі" внести зміни до Договору в частині зміни Орендодавця на "Донецька обласна державна адміністрація" та Орендаря на "Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод".

2. По тексту Договору, додаткових угодах до Договору та додатків найменування Орендодавця читати "Донецька обласна державна адміністрація" та Орендаря "Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод".

3. Всі інші умови договору оренди землі, не зачеплені даною угодою, залишаються незмінними.

4. Ця додаткова угода укладена в трьох екземплярах, набирає чинності з моменту її підписання Сторонами та підлягає державній реєстрації в порядку визначеному законодавством.

Реквізити сторін:

Донецька обласна державна адміністрація Товариство з обмеженою відповідальністю

код ЄДРПОУ 00022473 "Корум Дружківський машинобудівний завод"

місцезнаходження: вул.Соборна, 7, м.Дружківка, Донецька

84306, Донецька область, місто область, Україна, 84205

Краматорськ, вулиця Олекси Тихого, код ЄДРПОУ 37295825

будинок 6 IBAN: НОМЕР_2

в АТ "ПУМБ", м.Київ,

МФО 334851,

ІПН 372958205671,

Свід.1826554500180

Підписи сторін:

Орендодавець Орендар




Т.І.Калугіна

М.П. М.П є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

З огляду на наведене всі інші клопотання та заяви, доводи та міркування учасників судового процесу відповідно залишені судом без задоволення і не прийняті до уваги як необґрунтовані, безпідставні та такі, що не спростовують висновків суду стосовно наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно з п.2 ч.1 ст.129 Господарського процесуального кодексу України, приймаючи до уваги висновки суду про задоволення позовних вимог, судовий збір в розмірі 2102,00 грн покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст.74, 129, 238 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1413300000:07:002:0769, загальною площею 4,3549 га для обслуговування бази відпочинку "Алмаз", в наступній редакції:

"Додаткова угода

до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, зареєстрованого Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 №040815500015

м.Дружківка "___"


2020 року

Орендодавець: Донецька обласна державна адміністрація (код ЄДРПОУ 00022473), в особі голови Кириленка Павла Олександровича, який діє на підставі Закону України "Про місцеві державні адміністрації", з одного боку та

Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" (код ЄДРПОУ 37295825), в особі директора Калугіної Тетяни Іванівни, громадянки України, податковий номер НОМЕР_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , яка діє на підставі статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод", з іншої сторони (в подальшому разом іменуються "Сторони", а кожна окремо - "Сторона"), уклали цю додаткову угоду до договору оренди землі №17/08 від 07.02.2008, зареєстрованого Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК 19.02.2008 за №040815500015 (надалі за текстом - Договір) про наступне:

1. Враховуючи положення вимог ст.ст.120, 122, 141 Земельного кодексу України, ст.7 Закону України "Про оренду землі" внести зміни до Договору в частині зміни Орендодавця на "Донецька обласна державна адміністрація" та Орендаря на "Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод".

2. По тексту Договору, додаткових угодах до Договору та додатків найменування Орендодавця читати "Донецька обласна державна адміністрація" та Орендаря "Товариство з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод".

3. Всі інші умови договору оренди землі, не зачеплені даною угодою, залишаються незмінними.

4. Ця додаткова угода укладена в трьох екземплярах, набирає чинності з моменту її підписання Сторонами та підлягає державній реєстрації в порядку визначеному законодавством.

Реквізити сторін:

Донецька обласна державна адміністрація Товариство з обмеженою відповідальністю

код ЄДРПОУ 00022473 "Корум Дружківський машинобудівний завод"

місцезнаходження: вул.Соборна, 7, м.Дружківка, Донецька

84306, Донецька область, місто область, Україна, 84205

Краматорськ, вулиця Олекси Тихого, код ЄДРПОУ 37295825

будинок 6 IBAN: НОМЕР_2

в АТ "ПУМБ", м.Київ,

МФО 334851,

ІПН 372958205671,

Свід.1826554500180

Підписи сторін:

Орендодавець Орендар




Т.І.Калугіна

М.П. М.П.

3. Стягнути з Донецької обласної державної адміністрації (84306, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Олекси Тихого, будинок 6, ідентифікаційний код 00022473) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Корум Дружківський машинобудівний завод" (84205, Донецька обл., місто Дружківка, вул.Соборна, будинок 7, ідентифікаційний код 37295825) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.

3. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення, відповідно до ст.ст.256, 257, п.п.17.5 п.17 Розділу XI "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги через Господарський суд міста Києва протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 08.04.2021

Суддя Ю.М. Смирнова

Дата ухвалення рішення25.03.2021
Оприлюднено12.04.2021
Номер документу96144821
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1423/20

Ухвала від 25.08.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Постанова від 06.07.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 11.05.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Рішення від 25.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 16.02.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 11.02.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 21.01.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 23.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні