Постанова
від 13.05.2021 по справі 905/1456/20
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" травня 2021 р. Справа № 905/1456/20

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Медуниця О.Є. , суддя Гребенюк Н.В. , суддя Зубченко І.В.

при секретарі Казаковій О.В.

за участю представників сторін:

позивача - не з`явився,

першого відповідача -Косик Я.І., витяг із ЄДРПОУ від 05.02.2021,

другого відповідача - не з`явився,

треті особи ОСОБА_1 та ОСОБА_2 - Рогов О.А., свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №3452 від 15.06.2010; ордер Серія АА 009005 від 03.03.2021,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу першого відповідача (вх.270) на рішення Господарського суду Донецької області від 15.12.2020 (суддя Величко Н.В., повний текст складено 18.12.2020) у справі №905/1456/20

за позовом Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" (код ЄДРПОУ 42842744, адреса: 84420, Донецька область, Лиманський р-н, с. Рідкодуб, вул. Шкільна, буд. 7),

до відповідача 1 Лиманської міської ради (код ЄДРПОУ 04053275, адреса: 84406, Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, буд. 46),

до відповідача 2 Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39767332, адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, буд. 16),

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів наступних фізичних осіб:

- ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 );

- ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 );

- ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 );

- ОСОБА_4 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_4 );

- ОСОБА_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_5 );

- ОСОБА_6 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_6 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_6 );

- ОСОБА_7 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_7 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_7 );

- ОСОБА_8 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_8 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_4 );

- ОСОБА_9 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_9 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_8 ).

про визнання права оренди на земельну ділянку, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" звернулось до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Лиманської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, в якій просило суд:

- визнати за Фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра" право оренди земельної ділянки кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га на підставі договору оренди землі від 21.12.2012, укладеного між Рідкодубівською сільською радою та ОСОБА_10 (зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман, запис у державному реєстрі земель від 21.12.2012 № 142300004003449);

- визнати протиправним та скасувати рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_10 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за № 142300004003449 від 21.12.2012р.";

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ОСОБА_10 після отримання за договором від 21.12.2012 земельної ділянки в оренду на 49 років для ведення фермерського господарства, зареєстрував Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра"; ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_10 помер; відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом ОСОБА_11 прийняла у спадщину вказане фермерське господарство; загальними зборами членів ФГ "Олександрівська Рів`єра" вирішено припинити членство та повноваження голови фермерського господарства ОСОБА_10 у зв`язку зі смертю та обрано до складу учасників фермерського господарства й відповідно головою ОСОБА_11 , також затверджено статут цього фермерського господарства в новій редакції.

Позивач зазначає про те, що під час вчинення дій щодо реєстрації за ФГ "Олександрівська Рів`єра" права оренди на земельну ділянку, він довідався про наявність рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_10 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за № 142300004003449 від 21.12.2012р.", підставою для припинення договору оренди зазначено смерть орендаря. Також позивач довідався про видалення в національній кадастровій системі (поземельний книзі) земельної ділянки з кадастровим №142308200:12:000:0393, що належить ФГ "Олександрівська Рів`єра" на праві оренди.

Вважаючи рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 протиправним, а також не погоджуючись з видаленням в національній кадастровій системі (поземельний книзі) земельної ділянки з кадастровим №142308200:12:000:0393, що належить ФГ "Олександрівська Рів`єра" на праві оренди, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 15.12.2020 у справі №905/1456/20 позов задоволено.

В наведеному рішенні суд першої інстанції посилаючись на положення статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" дійшов висновку про те, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Господарський суд Донецької області в оскаржуваному рішенні вказав на те, що у разі смерті громадянина - засновника СФГ відповідні правомочності та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки, яка була надана засновнику саме для ведення фермерського господарства, зберігаються за цією юридичною особою до часу припинення діяльності фермерського господарства у встановленому порядку. Оскільки доказів припинення ФГ "Олександрівська рів`єра" матеріали справи не містять, суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги про визнання незаконним та скасування рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 Про припинення ОСОБА_10 договору оренди землі від 21.12.2012 .

Враховуючи наведене вище, а також положення п.п.60, 61 Порядку ведення Державного земельного кадастру , ч.2, п.б ч.3 ст.152 Земельного кодексу України, місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що обраний позивачем спосіб захисту у вигляді зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис у поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:03093, площею 54,9160 га - є належним способом захисту прав позивача.

Перший відповідач із вказаним рішенням місцевого господарського суду не погодився, звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції всіх обставин справи, неправильне застосування норм матеріального права, просить це рішення скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити.

В апеляційній скарзі перший відповідач зазначає про те, що виходячи із аналізу ст.ст.1, 5, 7, 8, 12 Закону України Про фермерське господарство , ст.ст.5, 6, 7, 8 Закону України Про оренду землі , умов договору оренди землі від 21.12.2012, положень статуту ФГ "Олександрівська рів`єра", спірна земельна ділянка не увійшла до складу земель фермерського господарства і позивач не набув прав та обов`язків землекористувача. Перший відповідач посилається на правову позицію Вищого господарського суду України, викладену в постанові від 20.05.2015 у справі №5024/2507/2011, відповідно до якої, земельним законодавством не передбачено автоматичного переходу прав на земельні ділянки, а вимагається оформлення прав на них за певною процедурою, яку не можна підміняти судовим рішенням.

Перший відповідач вважає необґрунтованим висновок суду першої інстанції про те, що за фермерським господарством зберігаються правомочності користувача земельної ділянки, яка була надана засновнику для ведення фермерського господарства, без документального оформлення права фермерського господарства на використання спірної земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства.

В апеляційній скарзі перший відповідач також вказує на те, що 28 земельних ділянок, утворених внаслідок поділу спірної земельної ділянки з кадастровим номером 142308200:12:000:03093, належать до приватної форми власності, у зв`язку з чим, зобов`язання Головного управління державної служби у Донецькій області відновити запис у поземельній книзі та державному земельному кадастрі про вказану земельну ділянку призведе до порушення прав та інтересів власників новоутворених 28 земельних ділянок.

Другий відповідач із вказаним рішенням також не погодився, звернувся до Східного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просив це рішення скасувати в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку. Просить прийняти в цій частині нове рішення, яким в позові відмовити та скасувати рішення суду першої інстанції в частині стягнення з Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області судового збору.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 18.03.2021 апеляційну скаргу було повернуто Головному управлінню Держгеокадастру у Донецькій області на підставі ч.2 ст.260 ГПК України, у зв`язку із невиконанням вимог ухвали суду від 17.02.2021 про залишення апеляційної скарги без руху.

Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів першого відповідача заперечує, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим. Просить апеляційну скаргу першого відповідача залишити без задоволення, оскаржуване рішення суду - залишити без змін.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 25.02.2021 задоволено заяву першого відповідача та залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів наступних фізичних осіб: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 .

Треті особи - ОСОБА_2 та ОСОБА_1 надали суду відзив на апеляційну скаргу, в якому проти задоволення позовних вимог заперечують, зазначають про те, що договори купівлі-продажу, на підставі яких ними набуто право власності на новоутворені земельні ділянки є чинними, в установленому законодавством порядку не оскаржувалися. Зазначають про те. що після смерті ОСОБА_10 його спадкоємці не вчинили дій для отримання права на спадщину в частині права на орендовану земельну ділянку. Просять апеляційну скаргу першого відповідача задовольнити, рішення Господарського суду Донецької області від 15.12.2020 у цій справі скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити.

До відзиву на апеляційну скаргу треті особи додали витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договори купівлі-продажу земельних ділянок, договори оренди земельних ділянок.

Позивач надав суду заяву від 19.03.2021, в якій просить не приймати до розгляду додані третіми особами до відзиву на апеляційну скаргу документи, з тих підстав, що треті особи, в порушення ч.9 ст.80 ГПК України, не надіслали їх копії на адресу позивача.

Судова колегія дійшла висновку про відмову в задоволенні заяви позивача, з огляду на наступне.

Відповідно до ч.4 ст.263 ГПК України, до відзиву додаються докази надсилання (надання) копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи.

Згідно ч.9 ст.80 ГПК України, копії доказів (крім речових доказів), що подаються до суду, заздалегідь надсилаються або надаються особою, яка їх подає, іншим учасникам справи. Суд не бере до уваги відповідні докази у разі відсутності підтвердження надсилання (надання) їх копій іншим учасникам справи, крім випадку, якщо такі докази є у відповідного учасника справи або обсяг доказів є надмірним, або вони подані до суду в електронній формі, або є публічно доступними.

До відзиву на апеляційну скаргу треті особи додали фіскальні чеки ПАТ Укрпошта від 05.03.2021, як докази направлення відзиву на апеляційну скаргу з доданими до нього документами іншим учасникам справи.

Враховуючи наведене, доводи позивача про невиконання третіми особами вимог ч.4 ст.263, ч.9 ст.80 ГПК України спростовуються матеріалами справи.

Крім того, позивач не заперечує, що відзив на апеляційну скаргу він отримав, а отже, у разі неотримання поштою додатків до нього, позивач не був позбавлений права та можливості ознайомитися з матеріалами справи.

Другий відповідач надав суду письмові пояснення, в яких підтримує доводи апеляційної скарги першого відповідача та зазначає про те, що рішення суду про відновлення запису в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про спірну земельну ділянку не може бути виконано, оскільки буде порушено права власників новоутворених земельних ділянок.

Позивач надіслав суду електронний лист від 13.05.2021 з судовими дебатами .

Проте, вказаний лист, в порушення вимог ст.ст.77,91 ГПК України, Закону України Про електронні документи та електронний документообіг не засвідчено електронним цифровим підписом, про що Східним апеляційним господарським судом складено акт №09-29/238 від 13.05.2021.

Враховуючи наведене, електронний лист позивача від 13.05.2021 не приймається судом до розгляду.

В судове засідання 13.05.2021 позивач не з`явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Крім того, представник позивача був присутній в минулому судовому засіданні -11.03.2021, що підтверджується протоколом судового засідання (а.с.152 т.3) та ознайомився з датою наступного судового засідання, про що свідчить його підпис на оголошенні про перерву в розгляді справи (а.с.151 т.3).

Другий відповідач, треті особи - ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 в судове засідання 13.05.2021 не з`явилися, хоча отримали ухвалу суду від 20.04.2021, якою розгляд справи призначено в цьому судовому засіданні, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень.

Ухвала суду від 20.04.2021 направлялася третім особам - ОСОБА_4 та ОСОБА_8 , про що свідчить штамп канцелярії суду на зворотному боці ухвали, однак, поштові відправлення не повернулися підприємством зв`язку.

Судова колегія враховує, що поштова кореспонденція направлялась судом апеляційної інстанції на зареєстровані адреси проживання ОСОБА_4 та ОСОБА_8 , повідомлені Лиманською міською радою в заяві про їх залучення до участі у справі.

Проте, поштові відправлення суду апеляційної інстанції поверталися підприємством зв`язку з довідками про невручення адресат відсутній (а.с.172, 180, 221, 226 т.3).

В матеріалах справи відсутні відомості про інші адреси вказаних осіб чи засоби зв`язку з ними.

Відповідно до частин 3 статті 120 ГПК України, виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Згідно з положеннями частини 6 статті 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є : день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення (пункт 3); день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду (пункт 4); день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку , якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси (пункт 5).

Отже, у разі якщо судове рішення про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом на належну адресу і повернено поштою у зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

Третя особа - ОСОБА_9 зареєстрована у м.Горлівка Донецької області.

Згідно листа начальника Поштампу - ЦПЗ №1 Харківської дирекції УДППЗ Укрпошта Гончарова Ю.Ф. від 23.07.2014 №7-14, з 22.07.2014 призупинено приймання та пересилання поштових відправлень в м.Горлівка Донецької області.

За таких обставин, у Східного апеляційного господарського суду відсутня можливість направлення вказаній особі ухвали суду від 20.04.2021, про що Східним апеляційним господарським судом складено акт №905/1456/20 від 20.04.2021 (а.с.11 т.4).

З метою повідомлення третіх осіб про розгляд цієї справи, 21.04.2021 на офіційному веб-сайті Східного апеляційного господарського суду веб-порталу Судова влада України у розділі Новини розміщено відповідне повідомлення із зазначенням дати, часу та місця проведення судового засідання у цій справі (а.с.12 т.4).

Отже, судом апеляційної інстанції вжито всіх заходів для належного повідомлення третіх осіб про дату, час та місце судового засідання.

Відповідно до ч.12 ст.270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників першого відповідача та третіх осіб - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.

Рішенням Краснолиманської міської ради від 15.11.2012 №6/19-1883 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянину ОСОБА_10 для ведення фермерського господарства на території Рідкодубовської сільської ради (за межами населених пунктів) та передано в оренду ОСОБА_10 земельну ділянку кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га для ведення фермерського господарства на території Рідкодубовської сільської ради за рахунок земель сільськогосподарського призначення (запасу) Рідкодубовської сільської ради строком на 49 років (а.с.15 т.1).

21.12.2012 між Рідкодубівською сільською радою (орендодавець) та громадянином ОСОБА_10 (орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір) (а.с.17 т.1).

Відповідно до п.1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення - для ведення фермерського господарства на підставі рішення Краснолиманської міської ради від 15.11.2012 №6/19-1883, яка знаходиться: на території Рідкодубівської сільської ради Краснолиманського району Донецької області (за межами населених пунктів).

В оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер: 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га, у тому числі сільськогосподарські угіддя- рілля - 54,9160 га (п.2 договору).

За положеннями п.п.14, 16 договору, земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Умови збереження стану об`єкта оренди використання земельної ділянки за цільовим призначенням (для ведення фермерського господарства).

Договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 договору).

Договір зареєстрований в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 21.12.2012 №142300004003449.

За актом приймання-передачі від 21.12.2012 орендодавцем передано, а ОСОБА_10 прийнято в оренду земельну ділянку площею 54,9160 га, строком 49 (сорок дев`ять) років, для ведення фермерського господарства на території Рідкодубівської сільської ради Краснолиманського району Донецької області (за межами населених пунктів) (а.с.24 т.1).

.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1404389192019 від 22.02.2019, земельна ділянка з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393 є комунальною власністю та передана в оренду ОСОБА_10 . Цільове призначення та вид використання земельної ділянки: для ведення фермерського господарства (а.с.25 т.1).

Як свідчать матеріали справи, громадянин ОСОБА_10 заснував та зареєстрував Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" (ідентифікаційний код юридичної особи - 42842744, дата запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 25.02.2019).

Згідно Статуту Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра", затвердженого рішенням загальних зборів членів фермерського господарства протоколом №1 від 21.02.2019 (далі - статут ФГ від 21.02.2019), засновником та головою Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" є ОСОБА_10 (а.с.32 т.1).

Відповідно до п.5.8 Статуту ФГ від 21.02.2019, фермерське господарство користується земельною ділянкою, яка надана ОСОБА_10 , згідно договору оренди землі, зареєстрованого 21.12.2012 за № 142300004003449 (а.с.39 т.1).

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_10 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серія НОМЕР_10 , виданим Лиманським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції (а.с.53 т.1).

22.05.2019 ОСОБА_11 прийняла у спадщину 100% статутного капіталу Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра", про що свідчить свідоцтво про право на спадщину за заповітом, посвідчене державним нотаріусом Лиманської державної нотаріальної контори та зареєстроване у реєстрі за №427 (а.с.57 т.1).

Згідно з протоколом загальних зборів членів фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" №01/06-2020 від 19.06.2020 (а.с.63 т.1) вирішено припинити членство та повноваження голови фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" ОСОБА_10 у зв`язку зі смертю та обрано до складу учасників і головою Фермерського господарства "Олександрівська Рів`єра" з 19.06.2020 ОСОБА_11 (а.с.63-64 т.1). Статут ФГ "Олександрівська Рів`єра" затверджено у новій редакції (а.с.65-78 т.1).

22.07.2020 позивач звертався до Лиманської міської ради із заявою, в якій просив зареєструвати за фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра" право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 142308200:12:000:0393 (а.с.79 т.1).

Вказана заява отримана відповідачем 22.07.2020, про що свідчить відповідна відмітка у нижньому правому куті цієї заяви, проте, як зазначає позивач, відповіді на неї Лиманською міською радою не було надано.

З матеріалів справи вбачається, що 24.12.2019 Лиманською міською радою прийнято рішення №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_10 договору оренди землі від 21.12.2012 року", яким вирішено припинити договір оренди землі від 21.12.2012 у зв`язку зі смертю орендаря ОСОБА_10 (а.с.81 т.1).

Згідно листа Відділу у Лиманському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 23.07.2020 № 619/104-20, наданого у відповідь на запит ОСОБА_11 від 22.07.2020, відомості в Національній Кадастровій Системі про земельну ділянку з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393 відсутні. Вказана земельна ділянка знаходиться у архіві у результаті поділу (а.с.80 т.1).

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду із цим позовом про визнання за фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра" права оренди земельної ділянки кадастровий номер 142308200:12:000:0393; визнання протиправним та скасування рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_10 договору оренди землі від 21.12.2012"; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис в поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га.

Під час розгляду справи судом встановлено, що 25.02.2020 Лиманською міською радою прийнято рішення про надання 28-ми громадянам дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, які утворилися внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га (а.с.201-228 т.1).

20.08.2020 Лиманською міською радою Донецької області прийнято рішення №7/83-5867 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства на території Лиманської міської ради колишньої Рідкодубівської сільської ради) , яким також земельні ділянки передано у власність громадянам (а.с.145 т.1).

До вказаного рішення додано Перелік громадян, яким відводяться земельні ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Лиманської міської ради (колишньої Рідкодубівської сільської ради) (а.с.146 т.1).

На підставі вказаного рішення міської ради, 04.09.2020 та 09.09.2020 відбулась державна реєстрація права власності 28 громадян на земельні ділянки, утворені внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.172-257 т.2).

В подальшому вказані громадяни - набувачі відчужили спірні земельні ділянки за договорами купівлі-продажу або передали їх в оренду.

Так, вже 24.10.2020 було укладено 15 договорів купівлі-продажу і 29.10.2020 - 3 договори купівлі-продажу на користь громадянина ОСОБА_1

01.11.2020 набувачами земельних ділянок укладено 6 договорів оренди із ОСОБА_2 та 3 договори купівлі-продажу 10.12.2020.

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.172 -257 т.2) станом на час розгляду справи судом апеляційної інстанції:

- громадянин ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) є власником земельних ділянок з кадастровими номерами: 1423083200:12:000:0923; 1423083200:12:000:0924; 1423083200:12:000:0925; 1423083200:12:000:0926; 1423083200:12:000:0927; 1423083200:12:000:0928; 1423083200:12:000:0938; 1423083200:12:000:0939; 1423083200:12:000:0940; 1423083200:12:000:0941; 1423083200:12:000:0942; 1423083200:12:000:0943; 1423083200:12:000:0944; 1423083200:12:000:0946; 1423083200:12:000:0947; 1423083200:12:000:0948; 1423083200:12:000:0949; 1423083200:12:000:0950;

-громадянин ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) є власником земельних ділянок з кадастровими номерами: 1423083200:12:000:0929; 1423083200:12:000:0930; 1423083200:12:000:0945;

-громадянка ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0931 (знаходиться в оренді ОСОБА_2 );

--громадянин ОСОБА_4 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ) є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0932 (знаходиться в оренді ОСОБА_2 );

--громадянин ОСОБА_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 ) є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0933(знаходиться в оренді ОСОБА_2 );

--громадянка ОСОБА_6 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_6 ) є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0934 (знаходиться в оренді ОСОБА_2 );

--громадянин ОСОБА_7 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_7 ) є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0935 (знаходиться в оренді ОСОБА_2 );

--громадянка ОСОБА_8 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_8 ) є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0936 (знаходиться в оренді ОСОБА_2 );

--громадянка ОСОБА_9 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_9 ) є власником земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0937.

Вказані фізичні особи були залучені до участі у справі як треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стадії апеляційного перегляду справи за ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 25.02.2021.

Судова колегія враховує наступне.

Відповідно до ст.1 Закону України Про фермерське господарство (далі- Закону № 973-IV), фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Згідно зі статтею 8 Закону № 973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

Відповідно до частини першої статті 12 Закону № 973-IV землі фермерського господарства можуть складатися із, зокрема, земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Згідно зі статтею 19 Закону № 973-IV до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею , водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.

З наведених норм права вбачається, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію на земельних ділянках, наданих їм в оренду для ведення фермерського господарства.

Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Землі фермерського господарства складаються, у тому числі із земельних ділянок, що використовується ним на умовах оренди.

Право користування такими земельними ділянками зазначається в його статуті, який має містити відомості про земельну ділянку.

Отже, в силу наведених вище норм права після укладення громадянином договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства та створення цим громадянином фермерського господарства права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі переходять від громадянина до фермерського господарства з дня проведення його державної реєстрації.

Надана громадянину у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельна ділянка в силу свого правового режиму є такою, що використовується виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб. Суб`єктом такого використання може бути особа - суб`єкт господарювання за статтею 55 Господарського кодексу України. Після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства користувачем орендованої земельної ділянки є саме фермерське господарство (аналогічні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.04.2020 у справі № 320/5724/17).

Така практика застосування норм права щодо фактичної заміни у правовідносинах користування земельними ділянками орендаря й переходу обов`язків землекористувача земельних ділянок до фермерського господарства з дня його державної реєстрації є сталою та підтримується Великою Палатою Верховного Суду (постанови від 30 червня 2020 року у справі №927/79/19, від 16 січня 2019 року у справі №695/1275/17 та у справі № 483/1863/17, від 27 березня 2019 року у справі №574/381/17-ц, від 03 квітня 2019 року у справі №628/776/18).

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка (кадастровий номер: 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га) була надана громадянину ОСОБА_10 саме для ведення фермерського господарства, що підтверджується змістом рішення Краснолиманської міської ради від 15.11.2012 №6/19-1883 та договору оренди від 21.12.2012.

Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" (позивач) було зареєстровано ОСОБА_10 після отримання останнім в оренду спірної земельної ділянки.

Відповідно до п.5.8 Статуту ФГ "Олександрівська Рів`єра" (в редакції від 21.02.2019), фермерське господарство користується земельною ділянкою, яка надана ОСОБА_10 , згідно договору оренди землі, укладеного 21.12.2012 (а.с.39 т.1).

Аналогічні положення містить п.5.8 Статуту ФГ "Олександрівська Рів`єра" в редакції від 19.06.2020 (а.с.71 т.1).

Отже, з моменту державної реєстрації ФГ "Олександрівська Рів`єра" та набуття ним прав юридичної особи, землекористувачем земельної ділянки, яка була надана громадянину ОСОБА_10 для ведення фермерського господарства, стало безпосередньо ФГ "Олександрівська Рів`єра".

Судова колегія зазначає, що в цьому випадку не відбувається відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки, а здійснюється встановлений нормами Закону № 973-ІУ перехід прав та обов`язків орендаря земельної ділянки від громадянина до створеного ним фермерського господарства.

При цьому, укладення з орендодавцем та подання державному реєстратору додаткової угоди до договору оренди землі про заміну орендаря з громадянина на фермерське господарство чинним законодавством України не передбачено, відповідно не є обов`язковим.

Аналогічний висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.06.2020 у справі №927/79/19.

В апеляційній скарзі перший відповідач наполягає, що за відсутності документів, які підтверджують передачу фізичною особою ОСОБА_10 права оренди земельної ділянки до складеного капіталу ФГ "Олександрівська рів`єра", зокрема акту прийому-передачі, рішення членів ФГ, відсутні підстави вважати, що останнє набуло прав та обов`язків землекористувача.

Колегія суддів не погоджується з доводами апелянта, оскільки перехід до ФГ "Олександрівська рів`єра" прав та обов`язків землекористувача відбувся в силу вищенаведених норм Закону № 973-IV та не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій.

Крім того, про право користування спірною земельною ділянкою було зазначено в Статуті ФГ "Олександрівська рів`єра".

Враховуючи наведене, доводи першого відповідача про те, що позивач не набув прав та обов`язків користувача земельної ділянки не узгоджуються з приписами чинного законодавства та судовою практикою Великої Плати Верховного Суду з розгляду аналогічних спорів.

Колегія суддів вважає безпідставними посилання скаржника в обґрунтування апеляційної скарги на правову позицію, викладену у постанові Вищого господарського суду України від 20.05.2015 у справі №5024/2507/2011, оскільки за змістом частини 4 статті 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд має враховувати висновки щодо застосування норм права, викладені саме в постановах Верховного Суду, тоді як постанови Вищого господарського суду України не є джерелом правозастосовчої практики в розумінні цієї правової норми.

Згідно ст.152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання прав.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання за Фермерським господарством "Олександрівська Рів`єра" права оренди земельної ділянки кадастровий номер 142308200:12:000:0393 площею 54,9160 га на підставі договору оренди землі від 21.12.2012, укладеного між Рідкодубівською сільською радою та ОСОБА_10 .

Позивач в позові просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789, яким припинено договір оренди землі від 21.12.2012, у зв`язку із смертю ОСОБА_10 .

Судова колегія враховує наступне.

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 червня 2020 року у справі №922/989/18 викладено правову позицію, згідно з якою у відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому була передана в оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа.

Як вже зазначалося вище, з моменту створення фермерського господарства виникають відповідні правомочності та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки цим господарством.

Такі правомочності набувають сталого юридичного зв`язку саме з фермерським господарством, стають частиною його майна.

У земельному законодавстві така підстава припинення права користування фермерським господарством земельною ділянкою свого засновника як смерть громадянина - засновника ФГ відсутня.

Правове становище ФГ як юридичної особи та суб`єкта господарювання, в тому числі його майнова основа, повинні залишатися стабільними незалежно від припинення участі в його діяльності засновника такого господарства як в силу об`єктивних причин (смерті, хвороби тощо), так і на підставі вільного волевиявлення при виході зі складу фермерського господарства.

Підставою припинення права користування земельною ділянкою, яка була отримана громадянином для ведення ФГ і подальшої державної реєстрації ФГ як юридичної особи, є припинення діяльності відповідного фермерського господарства.

Отже, у разі смерті громадянина - засновника ФГ відповідні правомочності та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки, яка була надана засновнику саме для ведення фермерського господарства, зберігаються за цією юридичною особою до часу припинення діяльності фермерського господарства у встановленому порядку.

Дії органів державної влади, спрямовані на припинення права користування земельною ділянкою поза межами підстав, закріплених у земельному законодавстві, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.

Аналогічні висновки містяться в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.03.2021 у справі №0440/6558/18, від 26 травня 2020 року у справі № 922/989/18, постанові Верховного Суду від 02.02.2021 у справі №922/4209/19.

Станом на дату прийняття оспорюваного рішення Лиманською міською радою (24.12.2019), Фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра" не було припинено у встановленому законодавством порядку.

Оскільки ФГ "Олександрівська Рів`єра" є діючою юридичною особою, не перебуває в статусі припинення та ліквідації, то орендарем спірної земельної ділянки є юридична особа - ФГ "Олександрівська Рів`єра".

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що рішення Лиманської міської ради від 24.12.2019 №7/73-4789 "Про припинення ОСОБА_10 договору оренди землі від 21.12.2012, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман за №142300004003449 від 21.12.2012р." не ґрунтується на вимогах закону, а тому є протиправним та підлягає скасуванню. Позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

В апеляційній скарзі перший відповідач зазначає, що з моменту відкриття спадщини та до моменту прийняття міською радою оспорюваного рішення, спадкоємці ОСОБА_10 не зверталися до Лиманської міської ради, як до орендодавця з пропозицією укласти додаткову угоду до договору оренди землі в частині заміни орендаря. Треті особи також зазначають про те, що після смерті ОСОБА_10 його спадкодавці не вчинили дій для отримання права на спадщину в частині права на орендовану земельну ділянку.

Судова колегія зазначає, що після смерті ОСОБА_10 право користування земельною ділянкою збереглося за фермерським господарством.

Оскільки право користування земельною ділянкою перейшло до фермерського господарства з часу його державної реєстрації, то воно не входить до складу спадщини. Спадкувати можна права померлого засновника (члена) щодо фермерського господарства, а не земельну ділянку, яка перебуває в користуванні такого господарства.

Аналогічні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі №922/989/18.

За таких обставин, доводи першого відповідача та третіх осіб не узгоджуються з приписами чинного законодавства, оскільки користувачем земельної ділянки після смерті засновника залишилося фермерське господарство "Олександрівська Рів`єра".

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відновити запис у поземельній книзі та державному земельному кадастрі, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 202 Земельного кодексу України передбачено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру , затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі-Порядок).

Пунктом 114 Порядку встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання.

Відповідно до п.51 Порядку, внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру.

Пунктом 60 Порядку також визначено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

Відповідно до п. 61 Порядку, скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.

Як вбачається з листа Лиманського відділу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 23.07.2020 (а.с.80 т.1), відомості в Національній Кадастровій Системі про земельну ділянку з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393 відсутні; вказана земельна ділянка знаходиться в архіві в результаті поділу.

Колегією суддів встановлено, що 20.08.2020 Лиманською міською радою Донецької області прийнято рішення №7/83-5867 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства на території Лиманської міської ради колишньої Рідкодубівської сільської ради) (а.с.145 т.1).

Вказаним рішенням також передано у власність громадянам земельні ділянки комунальної форми власності для ведення особистого селянського фермерського господарства.

На підставі вказаного рішення міської ради, 04.09.2020 та 09.09.2020 відбулась державна реєстрація права власності 28 громадян на земельні ділянки, утворені внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 142308200:12:000:0393, площею 54,9160 га, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.172-257 т.2).

Отже, земельна ділянка з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393, яка є предметом договору оренди землі від 21.12.2012, була поділена на 28 земельних ділянок із присвоєнням їм нових кадастрових номерів і на вказані земельні ділянки 04.09.2020 за громадянами зареєстровано право власності.

Судова колегія приймає до уваги, що позивач звернувся до суду із цим позовом 31.07.2020, про що свідчить поштовий конверт (а.с.90 т.1).

Копія позовної заяви була направлена позивачем відповідачам 25.07.2020, про що свідчать описи вкладення до цінних листів (а.с.9, 10 т.1).

18.08.2020 Лиманська міська рада та Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області отримали ухвалу Господарського суду Донецької області від 11.08.2020 про залишення позову без руху, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень (а.с.94-95 т.1).

Отже, із 18.08.2020 Лиманська міська рада була обізнана про наявність спору у цій справі.

Таким чином, дії Лиманської міської ради із затвердження проекту землеустрою та передачі новоутворених земельних ділянок у власність громадян за рішенням від 20.08.2020 та державна реєстрація права власності за останніми (04.09.2020) були вчинені після звернення позивача до суду з цим позовом та до прийняття остаточного судового рішення у цьому спорі.

Відповідно до пункту 12 статті 186 ЗК України у разі поділу, об`єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок погоджується із землекористувачем.

Позивач на момент звернення до суду із цим позовом мав статус землекористувача земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393.

Лиманська міська рада не здійснила погодження із землекористувачем (позивачем) поділу спірної земельної ділянки.

Докази надання позивачем згоди на поділ земельної ділянки, яка перебувала в його користуванні матеріали справи не містять.

Внаслідок неправомірних дій першого відповідача було сформовано 28 нових земельних ділянок та присвоєно цим ділянкам нові кадастрові номери шляхом поділу існуючої земельної ділянки з кадастровим номером 1423083200:12:000:0393, яка перебувала в орендному користуванні позивача, без його згоди, що суперечить приписам статті 186 ЗК України.

Згідно зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто, таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі №338/180/17, від 11.09.2018 у справі №905/1926/16, від 30.01.2019 у справі №569/17272/15-ц, від 04.06.2019 у справі № 916/3156/17.

Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до пункту б) частини 3 статті 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Верховний Суд у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у пункті 46 постанови від 27.07.2020 у справі №912/686/17 зазначив, що формування земельних ділянок їх володільцем, зокрема, внаслідок поділу та/або об`єднання, з присвоєнням їм кадастрових номерів, зміною інших характеристик не впливає на можливість захисту права власності чи інших майнових прав у визначений цивільним законодавством спосіб. Такого правового висновку дотримується й Велика Палата Верховного Суду в постановах від 29.05.2019 у справі №367/2022/15-ц та від 01.10.2019 у справі №922/2723/17.

Приймаючи до уваги, що рішення №7/73-4789 від 24.12.2019 Лиманської міської ради "Про припинення ОСОБА_10 договору оренди землі від 21.12.2012" визнано судом протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а також враховуючи, що у фізичних осіб виникло речове право щодо створених 28 земельних ділянок вже після подання позову до суду у цій справі (що свідчить про недобросовісність поведінки першого відповідача),

судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, що обраний позивачем спосіб захисту у вигляді зобов`язання Головного управління державної служби у Донецькій області відновити запис у поземельній книзі та державному земельному кадастрі про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 142308200:12:000:03093, площею 54,9160 га - є належним способом захисту прав позивача.

Доводи апеляційної скарги першого відповідача в цій частині не спростовують висновків Господарського суду Донецької області.

Приймаючи до уваги всі наведені обставини в їх сукупності, судова колегія дійшла висновку, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що є підставою для залишення апеляційної скарги першого відповідача без задоволення, а рішення Господарського суду Донецької області від 15.12.2020 року у справі №905/1456/20 - без змін.

З урахуванням приписів статті 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на першого відповідача.

Враховуючи викладене, керуючись ст.270, п.1 ч.1 ст. 275, ст.ст.276, 282, Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу першого відповідача залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Донецької області від 15.12.2020 року у справі №905/1456/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку ст.ст.287-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови підписано 24.05.2021р.

Головуючий суддя О.Є. Медуниця

Суддя Н.В. Гребенюк

Суддя І.В. Зубченко

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.05.2021
Оприлюднено24.05.2021
Номер документу97096806
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1456/20

Ухвала від 23.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 13.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 28.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 06.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 05.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Судовий наказ від 01.06.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Судовий наказ від 01.06.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Постанова від 13.05.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгенівна

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгенівна

Ухвала від 18.03.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні