Рішення
від 28.04.2021 по справі 640/21034/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 квітня 2021 року м. Київ № 640/21034/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі Головуючого судді Погрібніченка І.М., суддів Літвінової А.В., Шулежка В.П., при секретарі судового засідання Садоховій B.C. розглянувши в загальному позовному провадженні адміністративну справу

за позовомВишгородської міської ради Київської області до 1. Кабінету Міністрів України, 2. Київської обласної державної адміністрації, 3. Центральної виборчої комісії треті особи про 1. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Бойко Максим Миколайович, 2. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Бойко Микола Григорович, 3. депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Войтенко Микола Васильовича, 4. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Дудка Олег Анатолійович, 5. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Капітанюк Степан Володимирович, 6. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Овсієнко Станіслав Михайлович, 7. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Тригуб Вячеслав Петрович, 8. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Дудка Петро Андрійович, 9. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Грищенко Ігор Петрович, 10. депутат Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Стеценко Аркадій Арсенович визнати протиправним та скасування рішення, дії, зобов'язання вчинити дії, за участю представників:

відповідача 1 - Полець Д.М.,

відповідача 2 - Куценко А.Г.,

третьої особи 5 - Худякова А.Г.,

та третіх осіб:

Дудки Олега Анатолійовича,

Дудки Петра Андрійовича,

Стеценко Аркадія Арсеновича,

На підставі частини шостої статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 28 квітня 2021 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулася Хотянівська сільська рада Вишгородського району Київської області (далі - позивач) з позовом до Кабінету Міністрів України (відповідач 1), Київської обласної державної адміністрації (відповідач 2), Центральної виборчої комісії (відповідач 3), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати доопрацьований проект змін до перспективного плану формування територій громад Київської області (нову редакцію) у складі 69 громад наданий Київською обласною державною адміністрацією Кабінету Міністрів України в рамках Листа від 04 лютого 2020 року № 11 -12/625/01 /31 -2020;

визнати протиправним та скасувати Перспективний план формування територій громад Київської області, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 р. № 600-р в частині формування Вишгородської територіальної громади Київської області - Код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ 3221810100 / Назва населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади - м. Вишгород / Назви територіальних громад, що входять до складу спроможної територіальної громади - Вишгородська, Хотянівська / Назва району чи міста обласного значення, до якого входить адміністративний центр територіальної громади - Вишгородський район;

визнати протиправним та скасувати Додаток до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 715-р в частині визначення адміністративного центру Вишгородської територіальної громади Київської області - Код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ 3221810100 / Назва населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади - м. Вишгород / Назви територіальних громад, що входять до складу спроможної територіальної громади - Вишгородська, Хотянівська / Назва району чи міста обласного значення, до якого входить адміністративний центр територіальної громади - Вишгородський район;

визнати протиправною та скасувати Постанову Центральної виборчої комісії № 160 від 08 серпня 2020 року в частині призначення на неділю 25 жовтня 2020 року перших виборів міської ради Вишгородської міської територіальної громади Київської області;

визнати протиправним та скасувати Додаток № 9 до постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 "ПЕРЕЛІК сільських, селищних, міських територіальних громад Київської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року" в частині Вишгородської міської територіальної громади у якій призначаються перші місцеві вибори - Вишгородської міської ради Вишгородського району Київської області, що обиратиметься на перших виборах депутатів місцевої ради, Вишгородського міського голови Вишгородського району Київської області, що обиратиметься па перших виборах міського голови;

визнати дії Центральної виборчої комісії з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року у Вишгородській міській територіальній громаді Київської області протиправними та зобов'язати утриматися від проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року у Вишгородській міській територіальній громаді Київської області, яка була сформована внаслідок затвердження розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 р. № 600-р Перспективного плану формування територій громад Київської області;

зобов'язати Центральну виборчу комісію призначити та провести на території Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області чергові місцеві вибори /призначені Постановою Верховної ради України від 15 липня 2020 року № 795-ІХ/ Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області та вибори сільського голови Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 21 березня 2017 року в рамках Розпорядження № 39 Вишгородського міського голови Момота О. було вчинено ініціативу добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст - в тому числі громад сіл Хотянівської сільської ради (села Хотянівка та Осещина) з громадою міста Вишгород в Вишгородську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у місті Вишгород.

04 квітня 2017 року Рішенням № 22/04 Вишгородської міської ради Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст депутатським корпусом вищевказаної ради, було підтримано ініціативу Вишгородського міського голови.

23 травня 2017 року відбулися громадські обговорення територіальною громадою сіл Осещина та Хотянівка Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області пропозиції ініціативи Вишгородського міського голови щодо добровільного об'єднання територіальних громад с. Осещина та с. Хотянівка в Вишгородську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у місті Вишгород, які були зафіксовані відповідним Протоколом.

02 червня 2017 року, за результатами громадських обговорень громадою сіл Осещина та Хотянівка Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області пропозиції ініціативи Вишгородського міского голови щодо добровільного об'єднання територіальних громад с. Осещина та с. Хотянівка у Вишгородську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у місті Вишгород, рішенням сесії Хотянівської сільської ради № 190-17-VII Про відмову у наданні згоди на добровільне об'єднання територіальної громади сіл Хотянівка та Осещина Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області у Вишгородську об'єднану територіальну громаду з центром у місті Вишгород, було відмовлено у наданні згоди на добровільне об'єднання територіальної громади сіл Осещина та Хотянівка Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області у Вишгородську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у місті Вишгород.

Більше жодних рішень, які стосувалися б добровільного об'єднання громади сіл Осещина та Хотянівка Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області з будь-яким суб'єктом добровільного об'єднання територіальних громад, визначеного Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , ані щодо надання згоди, ані щодо відмови у наданні згоди, позивачем не приймалися взагалі.

У той же час, позивач звертає увагу, що відповідно до Розпорядження № 600-р від 20 травня 2020 року за 3,5 місяці після останнього Розпорядження КМУ № 90-р, Кабінет Міністрів України затверджує Перспективний план формування території громад Київської області в рамках якого сформовано Вишгородську територіальну громаду Київської області - Код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ 3221810100 / Назва населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади - м. Вишгород / Назви територіальних громад, що входять до складу спроможної територіальної громади - Вишгородська, Хотянівська / Назва району чи міста обласного значення, до якого входить адміністративний центр територіальної громади - Вишгородський район. Розпорядження підписане Прем'єр-міністром України Шмигалем Д.А.

Беручи до уваги викладене, Хотянівська сільська рада Вишгородського району Київської області вважає, що оскільки нею не приймалося жодного рішення про надання згоди на добровільне об'єднання з іншим суб'єктом територіального об'єднання громад, тобто вона не пройшла процедури добровільного об'єднання територіальних громад, то вона не може входити або бути приєднаною до будь-якої територіальної громади, в тому числі і до громади Вишгородської міської ради Вишгородського району Київської області.

Натомість зі сторони Київської ОДА у протиправний спосіб було направлено Кабінету Міністрів України доопрацьований проект змін до перспективного плану формування територій громад Київської області (нову редакцію) у складі 69 громад, який був затверджений відповідним Розпорядженням, без наявності Висновків про відповідність Конституції України та Законам України прийнятих на місцях /радами Хотянівської та Вишгородської громад/ рішень, що, в свою, чергу потягло прийняття ряду інших протиправних рішень як Кабінетом Міністрів України так і Центральною виборчою комісією та призначення перших виборів Вишгородської об'єднаної територіальної громади - проти волі на те громади та сільської ради сіл Хотянівка та Осещина.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 вересня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду в підготовче засідання.

Одночасно вказаною ухвалою суду до участі у справі в якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Вишгородську міську раду Київської області, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Бойко Максима Миколайовича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Бойко Миколу Григоровича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Войтенко Миколу Васильовича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Дудку Олега Анатолійовича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Капітанюка Степана Володимировича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Овсієнко Станіслава Михайловича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Тригуб Вячеслава Петровича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Дудку Петра Андрійовича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Грищенко Ігоря Петровича, депутата Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області Стеценко Аркадія Арсеновича.

21 вересня 2020 року представником Центральної виборчої комісії подано до суду відзив, в якому останній просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Відзив обґрунтовано тим, що 27 липня 2020 року до Комісії надійшли розпорядження Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад областей від 12 червня 2020 року № 707-730, у тому числі розпорядження № 715-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області".

Згідно з вказаним розпорядженням Кабінету Міністрів України до переліку територіальних громад Київської області включено Вишгородську міську територіальну громаду з адміністративним центром у м. Вишгород, до складу якої увійшли Вишгородська та Хотянівська територіальні громади (населені пункти).

При цьому, представник третьої особи 3 звертав увагу, що Верховна Рада України постановою від 17 липня 2020 року № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів ліквідувала всі райони в межах областей України та утворила нові райони з визначенням затверджених Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад, що ввійшли до їх складу.

Відповідно до пункту 2 вказаної Постанови у Київській області творено, зокрема, Вишгородський район (з адміністративним центром у місті Вишгород) у складі територій Вишгородської міської, Димерської селищної, Іванківської селищної, Петрівської сільської, Пірнівської сільської, Поліської селищної, Славутицької міської територіальних громад, стверджених Кабінетом Міністрів України.

Також, відповідач 3 звертав увагу, що на її адресу Міністерство розвитку громад та територій України листом від 06 серпня 2020 року № 7/34.1/13566-20 було надіслано відповідно до частини дев'ятої статті 194 Кодексу інформацію щодо переліку місцевих рад 'з зазначенням адміністративно-територіальних одиниць, що входять до їх складу.

У вказаному переліку не міститься відомостей про такі органи місцевого самоврядування, як Хотянівський сільський голова та Хотянівська сільська рада Вишгородського району Київської області. Натомість таким переліком передбачено, що до складу Вишгородської міської територіальної громади Вишгородського району Київської області входять м. Вишгород, с. Осещина, с. Хотянівка, органами місцевого самоврядування цієї громади є Вишгородський міський голова та Вишгородська міська рада Вишгородського району Київської області.

Таким чином, відповідно до приписів законодавчих актів, ураховуючи звернення уповноважених законом органів, Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року № 160 призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, у тому числі депутатів Вишгородської міської ради Вишгородського району Київської області та відповідного міського голови в Вишгородській міській територіальній громаді Вишгородського району Київської області.

Відтак, на думку Центральної виборчої комісії, постанова від 8 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 25 жовтня 2020 року" є законною, прийнятою в межах її повноважень, в порядку та у спосіб, визначені Конституцією України та законами України, з метою, з якою ці повноваження надано, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовано це рішення.

01 жовтня 2020 року представником Київської обласної державної адміністрації подано до суду відзив, в якому останній просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Відзив обґрунтовано тим, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 січня 2019 року № 77-р Про затвердження плану заходів з реалізації нового стану реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2019-2021 роки , відповідно до Закону України Про місцеві державні адміністрації , з метою створення законодавчих та інших організаційно- правових засад для забезпечення проведення місцевих виборів у 2020 році на новій територіальній основі, а також забезпечення підвищення ефективності формування територіальної організації виконавчої влади. Розпорядженням голови Київської обласної державної адміністрації було утворено спільну робочу групу з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівня Київської області.

Як зазначає, відповідач 2, з метою узгодження позицій проводились спільні наради за участі представників регіональних відділень асоціацій органів місцевого самоврядування. Міністерства розвитку громад та територій України, Київської обласної державної адміністрації та експертної групи. Зокрема, консультативні зустрічі проводились щотижнево у Київській обласній державній адміністрації.

Таким чином, перспективний план був погоджений асоціаціями місцевого самоврядування, що не суперечить чинному законодавству та надісланий Київською обласною державною адміністрацією на затвердження Кабінету Міністрів України.

Поряд з цим, відповідач 2 зазначав, що відповідно до чинного законодавства обласна державна адміністрація не зобов'язана надсилати на офіційне погодження проект перспективного плану органам місцевого самоврядування області.

Також, представником Київської обласної державної адміністрації зауважувалося, що добровільне об'єднання територіальних громад передбачає об'єднання декількох (не менше двох) сільських, селищних або міських територіальних громад. Одна сільська рада (одна сільська територіальна громада) не може мати статусу об'єднаної територіальної громади.

А тому, на думку відповідача 2, Хотянівська сільська громада не може створити самостійну ОТГ з центром у с. Хотянівка, оскільки вказане буде суперечити вимогам реформи децентралізації.

26 жовтня 2020 року представником третьої особи 1 (Вишгородської міської ради Київської області) подано до суду письмові пояснення, згідно яких остання просила у задоволені позову відмовити та звертала увагу, що процес добровільного об'єднання громад, є відмінним від процесу включення громад до перспективного плану. При цьому, як зазначає третя особа 1, створення Вишгородської об'єднаної територіальної громади відбувається за процедурою включення до Перспективного плану, а не шляхом добровільного об'єднання громад.

Так, Перспективний план формування територій громад Київської області був затверджений Кабінетом Міністрів України розпорядженням від 20.05.2020 № 600-р, відповідно до якого планується створення 69 об'єднаних територіальних громад, що мають середній та високий рівень спроможності.

Кабінетом Міністрів України 12.06.2020р. прийнято розпорядження № 715-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області".

Згідно з вказаним розпорядженням Кабінету Міністрів України до ліку територіальних громад Київської області включено Вишгородську територіальну громаду з адміністративним центром у м. Вишгород, до складу якої увійшли Вишгородська та Хотянівська територіальні громади населені пункти).

Верховна Рада України Постановою від 17 липня 2020 року № 807-ІХ "Про створення та ліквідацію районів" ліквідувала всі райони в межах областей України та утворила нові райони з визначенням затверджених Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад, що ввійшли до їх складу.

Відповідно до пункту 2 вказаної Постанови у Київській області утворено, зокрема, Вишгородський район (з адміністративним центром у місті Вишгород) у складі територій Вишгородської міської, Димерської селищної, Іванківської селищної, Петрівської сільської, Пірнівської сільської, Поліської селищної, Славутицької міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Ухвалою суду від 05.11.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

09 листопада 2020 року представником Кабінету Міністрів України подано до суду відзив, в якому останній просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Відзив обґрунтовано тим, що відповідно до частини третьої статті 11 Закону України № 157-VIII та на виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 34, Київською обласною державною адміністрацією розроблено проект нового перспективного плану формування територій громад Київської області відповідно до Критеріїв Методики та з охопленням всієї території області, який листами від 04.02.2020 11-12/625/01/31-2020 та від 10.02.2020 № 11-12/776 01 31-2020 направлено до Кабінету Міністрів України.

В свою чергу, Міністерством розвитку громад та територій України розроблено проект розпорядження Уряду Про затвердження перспективного плану формування територій громад Київської області , який був погоджений без зауважень з Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, із зауваженнями Міністерством фінансів України, Київською обласною адміністрацією, які враховані, із зауваженнями щодо нормо проектувальної техніки Міністерством юстиції України, із зауваженнями всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування Асоціація міст України , Асоціацією об'єднаних територіальних громад , Всеукраїнською асоціацією громад , погоджено відповідно і параграфа 39 Регламенту Кабінету Міністрів України Українською асоціацією районних та обласних рад . Зазначений проект розпорядження був схвалений Кабінетом Міністрів України 20.05.2020 за № 600-р, яким був затверджений перспективний план формування територій громад Київської області.

Враховуючи наведене, на думку Кабінету Міністрів України, Розпорядження № 600 видане Урядом в межах повноважень та в установленій законом формі.

Також, представник відповідача 1 звертав увагу, що визначення участі територіальної громади в формі консультацій вказує на дорадчий характер такої участі. Крім того, наслідками зазначених консультацій є визначення потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади. Відповідно, перспективний план формування територій громад є лише планом, а не обов'язковим до виконання рішенням, оскільки в силу положень закону об'єднання територіальних громад є вільним і здійснюється на підставі рішення відповідної ради.

Одночасно, відповідач 1 зазначив, що 14 травня 2020 р. набрав чинності Закон України від 16.04.2020 № 562-ІХ Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад , яким розділ V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні доповнено пунктом 7-1, відповідно до абзацу першого якого встановлено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 600-р був затверджений перспективний план формування територій громад Київської області, згідно якого зазначено, що Вишгородська територіальна громада з адміністративним центром в м. Вишгород (код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ: 3221810100), до складу якої входять Вишгородська та Хотянівська територіальні громади.

В свою чергу, в Розпорядженні № 715 в переліку територіальних громад Київської області зазначена, зокрема, Вишгородська територіальна громада, до складу якої входять Вишгородська та Хотянівська територіальні громади з адміністративним центром у м. Вишгород.

Таким чином, Розпорядження № 715 видане Урядом в межах повноважень та в установленій законом формі.

Відповідач 1 також звертав увагу, що Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів в Київській області утворений, зокрема, Вишгородський район (з адміністративним центром у місті Вишгород) у складі територій Вишгородської міської, Димерської селищної, Іванківської селищної, Петрівської сільської, Пірнівської сільської, Поліської селищної, Славутицької міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

При цьому, як вказує відповідач 1, пункт 2 зазначеної Постанови зазначає, що межі районів встановлюються по зовнішній межі територій сільських, селищних, міських територіальних громад, які входять до складу відповідного району.

Таким чином, в разі скасування Розпорядження № 715 в частині створення Вишгородської територіальної громади Вишгородського району Київської області виникне правова невизначеність щодо статусу Хотяніської громади, окремого існування его в складі Вишгородського району чи іншого району Київської області не передбачено Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ.

Треті особи (депутати Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області) позовні вимоги Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області підтримали та просили задовольнити у повному обсязі.

У поданих до суду відповідях на відзиви відповідачів, позивач вважав доводи в обґрунтування їх заперечення необґрунтованими та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

27 січня 2021 року у судовому засіданні судом допущено заміну позивача його правонаступником, а саме Хотянівську сільську раду Вишгородського району Київської області замінено на Вишгородську міську раду Київської області.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В С Т А Н О В И В:

20 грудня 2019 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей .

24 січня 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 34 Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад (далі - Постанова), якою зазначена Методика викладена у новій редакції. У новій редакції методики запроваджено критерії оцінки рівня спроможності громад. Результати оцінки рівня спроможності враховуються під час розроблення проекту перспективного плану.

Відповідно до частини третьої статті 11 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та на виконання пункту 2 Постанови Київською обласною державною адміністрацією розроблено проект нового перспективного плану формування територій громад Київської області у відповідності до критеріїв Методики формування спроможних територіальних громад та з охопленням всієї території області, який листами від 04.02.2020 № 11- 12/625/01/31-2020 та від 10.02.2020 № 11-12/776/01/31-2020 направлено до Кабінету Міністрів України.

Проект вказаного перспективного плану був затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 р. № 600-р., пунктом 2 якого сформовано Вишгородську територіальну громаду Київської області - Код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ 3221810100 / Назва населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади - м. Вишгород / Назви територіальних громад, що входять до складу спроможної територіальної громади - Вишгородська, Хотянівська / Назва району чи міста обласного значення, до якого входить адміністративний центр територіальної громади - Вишгородський район.

Подальшому, Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 715-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Київської області згідно з додатком.

Вказаним розпорядженням, зокрема, визначено адміністративний центр Вишгородської територіальної громади Київської області - Код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ 3221810100 / Назва населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади - м. Вишгород / Назви територіальних громад, що входять до складу спроможної територіальної громади - Вишгородська, Хотянівська / Назва району чи міста обласного значення, до якого входить адміністративний центр територіальної громади - Вишгородський район.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24, відповідно до абзацу першого частини сьомої статті 194, частини п`ятої статті 195 Виборчого кодексу України, підпункту 2 пункту 2 розділу II Прикінцеві положення Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад , керуючись статтями 11 - 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію .

Додатком 9 вказаної постанови затверджено Перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Київської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року.

Не погоджуючись з зазначеним вище рішеннями суб`єктів владних повноважень, Хотянівська сільська рада Вишгородського району Київської області звернулася до суду з даним адміністративним позовом.

Беручи до уваги викладене вище, суд при вирішенні спірних правовідносин, виходить з наступного.

Відповідно до статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до частини 1 статті 5 та частини 2 статті 46 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, а позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень.

Суд зазначає, що частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

При цьому, суд зазначає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України).

Обов`язковою умовою визнання протиправними рішення суб`єкта владних повноважень є доведеність позивачем порушених його прав та інтересів рішенням суб`єкта владних повноважень.

Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення, що не дозволяє скаржитися щодо певних обставин абстрактно лише тому, що заявник вважає , що спірний пункт рішення начебто впливає на його правове становище. Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок.

Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах. Для відновлення порушеного права у зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав.

Порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх судом протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.

Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

Відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Правова позиція щодо обов`язкової умови надання правового захисту судом, як то наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду, висловлена Верховним Судом України у постановах від 15.12.2015 року у справі №21-5361а15 та від 01.12.2015 року у справі №21-3222а15.

Як було встановлено вище, ухвалою суду від 27 січня 2021 року у судовому засіданні судом допущено заміну позивача його правонаступником, а саме Хотянівську сільську раду Вишгородського району Київської області замінено на Вишгородську міську раду Київської області.

У той же час, матеріалами справи не встановлено, а Вишгородською міською радою Київської області під час її розгляду не наведено обґрунтованих мотивів та не надано відповідних доказів, яким чином спірні рішення порушують права або її інтереси.

При цьому, як вбачається з письмових пояснень Вишгородська міська рада Київської області вважає оскаржувані рішення та дії відповідачів правомірними.

Це свідчить про відсутність предмету захисту у суді, адже належним позивачем (Вишгородською міською радою) не визначено права, свободи чи інтересу, які мають бути захищені (поновлені) у судовому порядку, що фактично вказує на безпредметність заявленого позову.

За таких обставин, суд приходить до переконання про відсутність правових підстав для поновлення порушених прав та інтересів Вишгородської міської ради Київської області у спірних правовідносинах, через їх відсутність, що є підставою для відмови у задоволені адміністративного позову.

Водночас, при вирішенні даної справи, суд бере до уваги той факт, що позивачем подавалася до суду зава про відмову від позову, втім оскільки така відмова порушувала права та законні інтереси третіх осіб, у задоволенні її було відмовлено.

Суд зазначає, що згідно вимог ч. 1 ст. 43 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено право на звернення до суду третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору.

У той же час, суд звертає увагу, що в даній адміністративній справі, зазначеними вище особами (третіми особами по справі) жодних заяв в порядку ч. 1 ст. 43 Кодексу адміністративного судочинства України не подавалося, а відтак поновлення їх прав, свобод та інтересів у даній справі також є неможливим.

Згідно з ч. 5 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. В даному випадку позивач в силу норм Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору не звільнений та відомості щодо понесених відповідачем судових витрат відсутні, а тому судові витрати за рахунок позивача на користь відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 132, 134, 243 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Головуючий суддя І.М. Погрібніченко

Судді: А.В. Літвінова

В.П. Шулежко

Повний текст рішення виготовлено та підписано 24.05.2021 року.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.04.2021
Оприлюднено02.06.2021
Номер документу97329262
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/21034/20

Рішення від 28.04.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 21.04.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 21.04.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 07.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні