Ухвала
від 19.05.2010 по справі 13/6354-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"19" травня 2010 р. м. Київ К-7142/08

Колегія суддів Вищого адміністративного суду Укра їни в складі:

головуючого: судді - доп овідача Бим М.Є.

суддів: Гончар Л.Я., Гордійчу к М.П., Островича С.Е., Харченка В .В.

при секретарі: Сірик Ю.В.

за участю представників :

ПНТФ «Союз»-Плющ Л.П., Козловського Ю.К.(директор );

ДП «Імпульс-Світ»- Михайл ова А.І.,Шевченко О.А.

Хмельницької міської рад и_Демчук Л.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу за касаційною скаргою приватної науково-т ехнічної фірми «Союз»на пост анову Львівського апеляційн ого адміністративного суду в ід 02 квітня 2008 року у справі №13/6354 -А за позовом приватної науко во-технічної фірми «Союз»до Хмельницької міської ради, К омунального підприємства пр оектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню, Держ авного підприємства «Центр д ержавного земельного кадаст ру»при Держкомземі України в особі Хмельницької регіон альної філії, треті особи - У правління земельних ресурсі в та земельної реформи Хмель ницької міської ради, Дочірн є підприємство «Імпульс-Світ »виробничо-комерційного при ватного підприємства «Явір-Т ранс», про зобов' язання вчи нити певні дії, -

ВСТАНОВИЛА

У серпні 2007 року приватна науково-технічна фірма «Сою з»звернулась до суду з адмін істративним позовом до Хмель ницької міської ради, Комуна льного підприємства проектн о-розвідувальних робіт по зе млевпорядкуванню, Державног о підприємства «Центр держав ного земельного кадастру»пр и Держкомземі України в особ і Хмельницької регіональної філії, в якому з урахуванням з аяви про уточнення позовних вимог, просила суд зобов'язат и Комунальне підприємство пр оектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню в міс ячний термін відновити втрач ену технічну документацію, н еобхідну для виготовлення де ржавного акту на право пості йного користування позиваче м земельною ділянкою 1,33 га, по в ул. Геологів, 15 в м. Хмельницько му згідно розпорядження № 1575 в ід 14.06.1994р., договору від 11.03.1996р., кош торису № 5, акту прийняття прое ктної продукції від 20.03.1996р., нак ладної № 8, та передати їх до Де ржавного підприємства "Центр державного земельного кадас тру" при Держкомземі України в особі Хмельницької регіон альної філії; зобов'язати Дер жавне підприємство «Центр де ржавного земельного кадастр у»при Держкомземі України в особі Хмельницької регіонал ьної філії в місячний термін виготовити державний акт на право постійного користуван ня позивачем земельною ділян кою 1,33 га по вул. Геологів, 15 в м. Х мельницькому; здійснити держ авну реєстрацію державного а кту на право постійного кори стування позивачем земельно ю ділянкою 1,33 га по вул. Геологі в, 15 в м. Хмельницькому; видати п озивачу державний акт на пра во постійного користування з емельною ділянкою 1,33 га по вул . Геологів, 15 в м. Хмельницькому ; зобов'язати Хмельницьку міс ьку раду підписати державний акт, який має надати Державне підприємство «Центр державн ого земельного кадастру»при Держкомземі України в особі Хмельницької регіональної ф ілії.

Судом до участі в справі в я кості третіх осіб залучено У правління земельних ресурсі в та земельної реформи Хмель ницької міської ради та ДП «І мпульс-Світ»ВКПП «Явір-Транс ».

Постановою господарського суду Хмельницької області в ід 26 листопада 2007 року позов за доволено.

Постановою Львівського ап еляційного адміністративно го суду від 02 квітня 2008 року пос танова суду першої інстанції скасована та ухвалено нове р ішення про відмову в задовол енні позовних вимог.

В касаційній скарзі приват на науково-технічна фірма «С оюз» просить скасувати пост анову суду апеляційної інста нції як таку, що ухвалена з пор ушенням норм матеріального т а процесуального права, та за лишити в сила постанову суду першої інстанції, яку вважає законною та обґрунтованою.

Перевіривши матеріали спр ави, правильність застосуван ня судами попередніх інстанц ій норм матеріального і проц есуального права, правової о цінки обставин у справі, обго воривши доводи касаційної ск арги, колегія суддів приходи ть до висновку, що касаційна с карга підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно п.1ч.1ст.17 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни компетенція адмініст ративних судів поширюється н а спори фізичних чи юридични х осіб із суб' єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-прав ових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бе здіяльності.

Суб' єктом владних повнов ажень є орган державної влад и, орган місцевого самовряду вання, їхня посадова чи служб ова особа, інший суб' єкт при здійсненні ними владних упр авлінських функцій на основі законодавства, в тому числі н а виконання делегованих повн оважень (пункт 7 частини першо ї статті 3 КАС).

Відповідно до приписів чин ного законодавства, Державни й комітет із земельних ресур сів України (Держкомзем) є цен тральним органом виконавчої влади з питань земельних рес урсів, забезпечує реалізацію державної політики та управ ління у сфері регулювання зе мельних відносин, використан ня, охорони та проведення мон іторингу земель, ведення дер жавного земельного кадастру , та здійснює свої повноважен ня безпосередньо та через ут ворені в установленому поряд ку територіальні органи в Ав тономній Республіці Крим, об ластях, містах Києві та Севас тополі.

Держава делегувала Держко мзему України та його структ урними підрозділам виконанн я передбачених Земельним код ексом України та іншими зако нами і нормативними актами п овноважень по землеустрою, з емлевпорядкуванню, державн ій системі земельно-кадастро вих робіт, та інші повноважен ня по земельним правовідноси нам, пов' язані, зокрема, з пер едачею документів заявника ( заявників) зі своїм висновко м до міської ради для прийнят тя рішення по питанню наданн я земельної ділянки.

Пунктом 1 частини першої ста тті 3 КАС справу адміністрати вної юрисдикції визначено як переданий на вирішення адмі ністративного суду публічно -правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган вико навчої влади, орган місцевог о самоврядування, їхня посад ова чи службова особа або інш ий суб' єкт, який здійснює вл адні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.

Отже, суди попередніх інста нцій вірно розглянули дану с праву за правилами Кодексу а дміністративного судочинст ва України.

В розумінні п. 1 ч. 1 ст. 3 КАС Ук раїни спір, який виник між по зивачем і відповідачем по да ній справі, є публічно-правов им, оскільки виник за участю с уб' єкта владних повноважен ь - органу виконавчої влади, що реалізовував у спірних пр авовідносинах надані йому чи нним законодавством владні у правлінські функції, тому ка саційна скарга інстанційно п ідсудна Вищому адміністрати вному суду України.

Згідно положень частини 2 с татті 19 Конституції України о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я, їх посадові особи зобов'яза ні діяти лише на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України.

Відповідно до ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинс тва України у справах щодо ос карження рішень, дій чи безді яльності суб'єктів владних п овноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийнят і (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;

3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджен о);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;

8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Задовольняючи позовні вим оги суд першої інстанції мот ивував своє рішення тим, що по зивач, маючи беззаперечне пр аво постійного користування земельною ділянкою, немає ре альної можливості використа ти своє право у повній можлив ості та обмежений у його вико ристанні через відсутність н алежного письмового докумен ту на вказану земельну ділян ку, відповідного зразка.

Скасовуючи рішення суду пе ршої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в за доволенні позовних вимог, ап еляційний суд виходив з того , що суд завчасно зобов' язав сторін до вчинення дій, які за обставинами справи на час зв ернення позивача до суду та в инесення судом оскаржуваної постанови відповідачами вчи нятися не могли, оскільки їх в чнення залежить від окремого виконання кожною стороною с воїх обов' язків.

Однак, з таким висновком с уду апеляційної інстанції по годитись не можна з огляду на наступне.

Судом встановлено, що відпо відно до договору від 12.10.1989 р., ак ту приймання-передачі як дод атку до договору, науково-те хнічною інженерною кооперат ивною фірмою “Союз”, правона ступником якої є позивач, при дбано у ДБК будівельного тре сту “Хмельницькбуд” виробн иче триповерхове приміщення у м. Хмельницькому по вул. Гео логів, 15. Зазначена обставина ніким зі сторін не оспорюєть ся.

Згідно приписів земельног о законодавства, при переход і права власності на споруду до покупця переходить і прав о користування земельною діл янкою, закріпленою за даною с порудою.

Розпорядженням міської ад міністрації Хмельницької мі ської ради народних депутаті в від 14.06.1994 р. № 1575 та додатку до нь ого, приватній науково-техні чній фірмі “Союз” відведено земельну ділянку площею 1.33 га у м. Хмельницькому по вул. Гео логів, 15, для виробничої бази.

При цьому, пунктом 2 зазначе ного вище Розпорядження, зоб ов' язано відділ земельних р есурсів проводити видачу дер жавних актів на право корист ування землею після закінчен ня будівництва об' єкту.

З актів приймання виконани х робіт по закінченому будів ництвом об' єкту від 05.11.1995 р. та від 23.11.2005 р., вбачається, що підр ядчик КП “Спецбудмеханізаці я” здав, а замовник НТФ “Союз ” прийняв завершені будівниц твом приміщення майстерні та пожежної водойми.

Ще до прийняття зазначеног о вище розпорядження міської адміністрації, управлінням архітектури та містобудуван ня розроблено і складено інв ентаризацію та проект відвед ення земельної ділянки ПНТФ “Союз” по вул. Геологів, 15, до як ої увійшли: пояснювальна зап иска; технічне завдання на пр оведення інвентаризації зем ель; акт встановлення границ ь земельної ділянки від 08.02.1994 р. ; експлікація земель в межах п лану;

Між позивачем та проектно-р озвідувальним бюро при відді лі по земельних ресурсах Хме льницької міської адміністр ації, правонаступником якого у відповідності до п. 1.3 Статут у, зареєстрованого рішенням Хмельницького міськвиконк ому № 2272 від 26.03.1998р., є комунальне підприємство проектно-розві дувальних робіт по землевпор ядкуванні, 11.03.2006 р. укладено дог овір, згідно п.1.1 якого, виконав ець (проектно-розвідувальне бюро) прийняло до виконання з амовлення ПНТФ “Союз” на виг отовлення державного акту на право постійного користуван ня землею по вул. Геологів, 15. Пр и цьому, згідно п.1 Прикінцевих положень цього договору, нев ід' ємним додатком до догово ру є кошторис на передбачені договором роботи.

Згідно кошторису № 5 на прое ктні та розвідувальні роботи , підписаного керівниками ст орін, замовник зобов' язався вчинити наступні дії та виго товити такі документи: прийн яти замовлення; скласти дого вір; здійснити польове обсте ження, уточнення суміжних зе млекористувачів; скласти пл ан зовнішніх меж; підготовит и проект рішення про видачу д ержавного акту; оформити пла н зовнішніх меж державного а кту на право користування зе млею; юридично оформити попе редню справу землекористува ча; затвердити акт; остаточно оформити до видачі державни й акт і нанести межі ділянки н а черговий план; видати держа вний акт.

Для оплати зазначених вище послуг, проектно-розвідувал ьним бюро 14.03.1996 р. виписано раху нок № 8 на загальну суму 20 305 000 крб .

З акту прийому проектної пр одукції від 20.03.1996 р., вбачається , що проектну продукцію здав в иконавець, а прийняв замовни к.

З платіжного доручення від 09.11.2001 р. вбачається, що комуналь ним підприємством проектно-р озвідувальних робіт по земле впорядкуванні повернуто сум у 203,05 грн. ПНТФ “Союз” із призна ченням платежу: повернення к оштів за невиконання робіт п о виготовленню акту на право постійного користування зем ельною ділянкою по вул. Геоло гів, 15 згідно договору № 33 від 14.0 3.1996 р.

Листом за від 10.01.2006р. №12-6288 управ ління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельниць кої міської ради відмовило п озивачу у видачі державного акту на права постійного кор истування землею з огляду на вимоги ст. 92 Земельного кодек су України, оскільки він не ві дноситься до підприємств з д ержавною чи комунальною влас ністю, а також до підприємств громадських організацій інв алідів України.

У відповідності до п-п.п-п.1.2, 1. 10, п.2 чинної на час прийняття р озпорядження Інструкції “П ро порядок складання, видачі , реєстрації і зберігання де ржавних актів на право власн ості на землю і право постійн ого користування землею, дог оворів на право тимчасового користування землею (в тому ч ислі на умовах оренди)”, затв ердженої наказом Державного комітету України по земель них ресурсах 15.04.1993 р. № 28 та заре єстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.1993 р. за № 31, д ержавні акти, що посвідчуют ь право власності на землю аб о право постійного користув ання землею, яка перебуває у д ержавній власності, видаютьс я на підставі рішень Верховн ої Ради України, Верховної Ра ди Республіки Крим, місцевих Рад народних депутатів.

Технічна документація при складанні державних актів включає при складанні держав них актів на право постійног о користування землею, що вид аються підприємствам, устано вам і організаціям на земель ні ділянки, якими вони корист уються: виписку з рішення від повідного органу про надання земельної ділянки; журнали і абриси геодезичних вимірюва нь; каталог координат окружн ої межі землекористування; п лан земельної ділянки; відом ість обчислення площ; експлі кацію земельних угідь; матер іали погодження меж земельн ої ділянки з суміжними власн иками землі і землекористува чами.

Технічна документація по с кладанню державних актів збе рігається у відділах земельн их ресурсів районних державн их адміністрацій, міських (мі ст обласного підпорядкуванн я) відділах земельних ресурс ів, управліннях земельних ре сурсів Київської і Севастопо льської міських державних ад міністрацій.

Роботи по складанню держав них актів на право власності на землю і право постійного к ористування землею виконуют ься в такому порядку:

підготовчі роботи;

встановлення меж земельно ї ділянки в натурі (на місцево сті);

надання плану земельної ді лянки;

заповнення бланка державн ого акта.

Таким чином, бюро, правонас тупником якого є другий відп овідач, внаслідок вчинення у сіх дій позивачем у відповід ності до договору та вказано ї вище Інструкції, у повному о б' ємі виготовлено необхідн у для реєстрації та видачі де ржавного акту технічну та ін шу документацію.

Вказаний факт та право пост ійного землекористування, як зазначалося, вище підтвердж ено постановою господарсько го суду Хмельницької області у справі № 19/4741-А від 20.06.2007р. та не з аперечується сторонами.

У відповідності до постано ви “Про затвердження Інструк ції про порядок складання, ви дачі, реєстрації і зберіганн я державних актів на право приватної власності на землю, право колективної вл асності на землю, право власн ості на землю і право пості йного користування землею, договорів на право тимчасово го користування землею (в то му числі на умовах оренди) та договорів оренди землі”, з атвердженої наказом Державн ого комітету України по земе льних ресурсах № 43 від 04.05.1999 р., за реєстрованої у Міністерстві юстиції України за № 354/3647 від 04.06 .1999 р., п.п. 1.1, п.2, п.3 Інструкції пер едбачено залишення тих самих принципів і підстав виготов лення необхідної документац ії для видачі та реєстрації а ктів на право користування з емельною ділянкою, проте, згі дно п.2.9, 3.1, такі акти заповнюють ся та видаються структурними підрозділами Центру держав ного земельного кадастру при Держкомземі України.

Крім цього, згідно ст. 125 Земе льного кодексу України та п-п .1.1 вказаної вище Інструкції, п раво власності на землю і пра во постійного користування з емлею посвідчується державн им актом.

Таким чином, позивач, маючи беззаперечне право постійно го користування, немає реаль ної можливості його у повній мірі використовувати та обм ежений у його використанні ч ерез відсутність належного п исьмового документу, зразка згідно чинного законодавств а.

Згідно ч.1 ст. 122, ч.1 ст. 123 Земельн ого кодексу України сільські , селищні, міські ради надають у постійне користування юри дичним особам із земель кому нальної власності відповід них територіальних громад д ля всіх потреб. Надання земел ьних ділянок юридичним особа м у постійне користування зд ійснюється на підставі рішен ь органів виконавчої влади т а органів місцевого самовряд ування за проектами відведен ь цих ділянок.

Слід також зазначити, що ріш енням Конституційного Суду У країни у справі № 5-рп/2005 від 22.09.2 005 р., п.6 розділу Х Земельного ко дексу України, яким передбач ався обов' язок постійних зе млекористувачів, яким на так ому праві згідно цього Кодек су земельні ділянки належати не можуть, обов' язок до 01.01.2005 р . переоформити їх на право вла сності чи оренди, визнано нек онституційним, і визнано без строкове і не обмежене існув ання права постійного корист ування землею, яке виникло у п еріод дії нормативно-правови х актів у земельних правовід носинах до вступу у чинність нового Земельного кодексу У країни, тобто, до 01.01.2002 р.

У рішенні, зокрема, зазначен о, що згідно з частиною третьо ю статті 41 Конституції Украї ни громадяни для задоволення своїх потреб можуть користу ватися об'єктами права держа вної та комунальної власност і відповідно до закону. Ця кон ституційна гарантія не може тлумачитися як така, що запер ечує державний захист інших визнаних майнових прав грома дян (крім права власності) або обмежує можливості такого з ахисту прав землекористувач ів, набутих свого часу відпов ідно до чинного на той час зак онодавства. “Суб'єктивне пра во постійного користування земельною ділянкою» суттєво відрізняється від суб'єктив ного права власності на земл ю та суб'єктивного права орен ди.

Станом на дату прийняття ро зпорядження від 14.06.1994 р. № 1575, ПНТ Ф “Союз” уже був власником тр иповерхового виробничого пр иміщення у м. Хмельницькому п о вул. Геологів, 15, яке придбав з гідно акту купівлі-продажі в ід 12.10.1989 р. у ДБК будівельного тр есту “Хмельницькбуду”.

Крім цього, в підтвердження виконання позивачем п.2 вище названого розпорядження, ПНТ Ф “Союз” вже було завершено б удівництво окремих об' єкті в на земельній ділянці у м. Хме льницькому по вул. Геологів, 15 .

Так, у відповідності до двох актів прийому виконаних роб іт по закінченому будівництв ом об' єкту від 05.11.1995 р. та одног о від 23.11.1995 р., підрядник - КП “Сп ецбудмеханізація” здав, а за мовник - ПНТФ “Союз” прийняв, приміщення майстерні, коорди наторської, котельні та план ування території на площі 9000 м .кв., пожежної водойми і осушув альних робіт по периметру те риторії.

Таким чином, зважаючи на існ уючу будівлю на дату прийнят тя рішення міською адміністр ацією, та наявністю завершен их будівництвом інших споруд на цій же земельній ділянці н а дату звернення до другого в ідповідача про виготовлення та видачу державного акту, по зивачем виконано обов' язок , з яким пов' язаний факт вин икнення права на отримання д ержавного акту.

Також рішенням у справі № 9/104 6-Н та постановою господарськ ого суду Хмельницької област і у справі № 19/4741-А, встановлено виникнення та існування пра ва постійного користування з емельною ділянкою у позивача з 1994р., тобто, з дати прийняття р озпорядження міської адміні страції Хмельницької місько ї ради від 14.06.1994 р. № 1575, яка є обста виною, яка відповідно до ч.1 ст . 72 КАС України, не потребує нов ого доказування.

За наведених вище обставин суд першої інстанції дійшов правильного висновку про об ґрунтованість позовних вимо г.

Оскільки апеляційний суд п ід час розгляду справи непра вильно застосував норми мате ріального права, що призвело до ухвалення незаконного су дового рішення, а суд першої і нстанції вирішив спір з доде ржанням норм матеріального т а процесуального права, то за значена обставина відповідн о до ч.1 ст.226 КАСУ є підставою дл я скасування оскарженої в ка саційному порядку постанов и апеляційного суду, та залиш ення в силі постанови суду пе ршої інстанції.

Керуючись ст.ст. 221, 223, 226, 231 Коде ксу адміністративного судоч инства України, колегія судд ів, -

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу приватн ої науково-технічної фірми « Союз»- задовольнити.

Постанову Львівського апе ляційного адміністративног о суду від 02 квітня 2008 року - скас увати.

Постанову господарського суду Хмельницької області ві д 26 листопада 2007 року - залишити в силі.

Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення і о скарженню не підлягає.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення19.05.2010
Оприлюднено17.06.2010
Номер документу9818731
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —13/6354-а

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Печений Є.В.

Ухвала від 22.04.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 10.11.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О. І.

Ухвала від 31.10.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О. І.

Ухвала від 17.10.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О. І.

Ухвала від 19.05.2010

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бим М.Є.

Постанова від 26.11.2007

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні